Officier acht uitsluitend twee Irtsen schuldig aan dood vrouw aroline&Caroline Keltische 'ceilidh' feestelijk lot van Holland Festival Meeslepende Henry V Residentie-orkest vlot op de musical-toer [rove onkunde en ernstige onzorgvuldigheid" bij abortussen verweten „Zeeslag" hersteld Cultuurprijs voor Paul Hupperts Holland Festival in 1977 zeker van rijkssubsidie H0Lla*6FWAL tar de diepste wortels van de Westeuropese cultuur ludeamus-prijswinnaars: rbluffende virtuositeit Ï^OERDAG 24 JUNI 1976 BINNENLAND-KUNST TROUW/KWARTET 9 Leo Kleyn dodelijke afloop hem weer had doen denken aan 'vroegere verhalen over aborteurs met pillen, breinaalden en zeepsop'. Hij vroeg zich af, 'of er enig niveauverschil is met die vroegere behandelingen'. w. ERDAM De door de artsen L. P. N. en P. H. N. M. D. orteerde Belgische vrouw Elisabeth Joris werd op 9 mei 1974 K- .in„on H. een wrak" aan het Weesperpleinziekenhuis in Amsterdam ó",fc,^de mamer waarop bij de everd. Met die opmerking onderstreepte gisteren de Amster- abortus van de vrouw te werk werd se officier van justitie mr. L. van den Berge zijn betoog dat gegaan, en waarbij naar zijn zeggen uitend de beide artsen schuldig zijn aan de dood van de de beide artsen 'niet van ophouden' wisten, hoewel ze al in een vrij vroeg stadium van de abortus op moeilijk heden stuitten. Mr. Van den Berge legde er de nadruk op dat naar zijn opvatting gehandeld was in strijd met de afspraken die met de inspectie voor de volksge zondheid waren gemaakt. Zo zouden de verdachten hebben toegezegd dat vrouwen die langer dan twaalf weken zwanger waren, zouden worden door verwezen naar een kliniek. Dat die afspraak bestond, viel naar de me ning van de officier mede af te leiden uit de twijfel van D. over de duur van de zwangerschap van Elisabeth Joris. Als er geen afspraak was geweest, zo redeneerde de officier, had D. er niet aan hoeven te twijfelen of hij wel zou aborteren, toen hij bij het betasten van de baarmoeder constateerde dat de vrouw al langer dan twaalf weken zwanger moest zijn. Strijdig met de afspraken met de inspectie noemde hij het ook dat niet de bloedgroep van de te behandelen vrouw was bepaald. Uitvoerig stond mr. Van den Berge voermiddel de vrouw naar het slechts 500 meter verder gelegen ziekenhuis hadden vervoerd". Schamper voegde hij eraan toe: „Als de heren voor zichzelf voor eigen vervoer een taxi hadden besteld en de komst ervan zou lang uitgebleven zijn, zouden ze waarschijnlijk tien keer vlugger gere ageerd hebben". Naar de mening van de officier ge tuigde het beleid van de beide artsen bij de onderhavige abortus van „gro te onkunde en erstige onzorgvuldig heid." Na constate ring van perforatie en bloedverlies, aldus de officier, hadden zij de een maal begonnen ingreep niet meer mogen voortzetten. Daarbij nam de officier van justitie het de beide ver- ad er evenmin een goed woord dachten in het bijzonder kwalijk dat over dat de artsen de komst van zij ook naderhand hebben verklaard nbulance kennelijk zo lijdzaam dat zij de situatie heeft hoofd konden ;n afgewacht. Als ze goede me- bieden. In zijn requisitoir merkte mr. Van den Berge op dat de gang van zaken jn requisitoir liep de officier it op het mogelijke verweer in ndaag te houden pleidooien dat t ziekenhuis niet onmiddellijk itief is ingegrepen en dat de am ice zo lang op zich heeft laten ten. De verwijten die de artsen siekenhuis en de ambulance- t kennelijk hebben gemaakt, de hij ongemotiveerd. ficier wees er daarbij op dat D. iekenhuis pas een uur na de ideling heeft gebeld, terwijl de r al na beëindiging van de be- ïling in ernstig levensgevaar erde, als gevolg van een perfo- van de baarmoederwand, die tot bloedverlies leidde. praren geweest, vond hij, hadden t situatie zo moeten beoordelen desnoods met hun eigen ver- bij de ten laste gelegde abortus met stil bij de vraag waarom het open- Even oud, even beroemd, even gelukkig? Libelle praatte met de grote dochters van Jackie Kennedy en Grace van Monaco. Wilt U abonnee worden?Bel dan overdag 020 - 5411345 baar ministerie de gebruikelijk ge worden terughoudendheid bij over treding van artikel 251 bis van het wetboek van strafrecht in dit geval had laten varen. Behalve dood door schuld had hij de beide artsen ook uitdrukkelijk het plegen van abortus ten laste gelegd. Met nadruk stelde hij dat artikel 251bis zijn geldigheid is blijven be houden, maar dat tot nu toe abortus in speciale klinieken bewust wordt toegelaten, als de zwangerschap niet langer dan twaalf weken heeft ge duurd en als aan alle voorwaarden van de inspectie voor de volksge zondheid is voldaan. Daarbij, aldus de officier, heeft het openbaar ministerie zich wel het recht voorbehouden „in speciale ge vallen" op te treden. En, voegde hij eraan toe: „Hier was het geen nor maal geval." Bewust, zo zei hij, was de politiek buiten de behandeling van deze abortuszaak gehouden. „Het gaat er niet om of een bepaald lid van het openbaar ministerie wat men noemt voorstander of te genstander van abortus is." De officier van justitie zei begrip te hebben voor het standpunt van een arts die tegenover hem had ver klaard dat de overheid de artsen zelf de kans heeft gegeven zich uit hoofd zakelijk commerciële overwegingen op abortus te werpen. „Ik betreur het," aldus de officier, „dat de over heid, dat de wetgever zich de teugels uit handen heeft laten nemen, heeft toegelaten dat abortusklinieken als casino's konden gaan werken en zij daar niets tegen ondernam." De officier zei desondanks van me ning te zijn dat de twee te rechtstaande artsen gestraft moes ten worden. Daarbij wilde hij er „eer lijk voor uitkomen dat ik er begrip voor heb dat het onzeker over heidsstandpunt in het algemeen art sen voor moeilijkheden kan plaatsen." Overwegingen Uitvoerig motiveerde de officier aan het slot van zijn requisitoir de over wegingen die hem ertoe hadden ge bracht tegen N. een langere gevange nisstraf te eisen dan tegen diens col lega D. Anders dan D. was N. niet opgehouden met aborteren, maar had hij de vrijwillig gesloten abor tuskliniek enkele maanden later weer geopend, waama hij nog onge veer twintig maal een abortus had gepleegd. Door zo te handelen, aldus de officier, bleef N. een gevaar voor de volksgezondheid opleveren. Voordat mr. Van den Berge gister middag zijn requisitoir hield, hoorde de rechtbank de laatste door de ver dediging opgeroepen getuige, dr. F. J. H. Wong, directeur van de Ooster- parkkliniek in Amsterdam. De offi cier vroeg Wong daarbij waar het heen moet als medici bepalen welke kinderen ongewenst zijn. Hij sprak daarbij van „methoden als in de tweede wereldoorlog". Wong voerde daarop aan dat uit een recent onder zoek is gebleken dat angst voor zul ke methoden ongegrond is, omdat degenen die aborteren een humanis- tischer levensvisie hebben dan zij die het geboren leven vernietigen. De strafzaak tegen N. en D. zal van daag worden beëindigd met de plei dooien van de verdedigers en het laatste woord van de verdachten. Veertien jaar en 78000 werkuren heeft het geduurd, maar nu heeft het Haarlemse Frans Halsmuseum zijn wandtapijt „de zeeslag bij Zierikzee" weer puntgaaf terug. Van het tapijt, dat 15 vierkante meter groot is en in 1559 in opdracht van de Staten Generaal van Zeeland door Hendrik de Maeght werd vervaardigd, is alle zijde ver vangen. Op de foto: de heer Visser, hoofd van de stichting werkplaats tot herstel van antieke textiel (links) en twee restaurateurs. HEERLEN De Cultuurprijs van Heerlen, genoemd naar oud- burgemeester Van Grunsven, is toe gekend aan de uit het Limburgse Gulpen afkomstige musicus Paul Huppert, dirigent van het Utrechts Symphonieorkest. De prijs groot 2500.-, zal op een nog nader te bepalen dag na de zomervakantie worden uitgereikt. Van een verslaggever HILVERSUM Minister Van Doorn zal nog dit Jaar of anders in de eerste helft van 1977, beslissen over voort zetting van de rijkssubsidie aan het Holland Festival. Voor 1977 is de rijkssubsidie in ieder geval gewaar borgd. De minister zei dit gistera vond voor de NOS-radio tijdens de slotuitzending van het Holland Fes tival. Mr Van Doom is het eens met het. advies van de Raad voor de Kunst, dat het Holland Festival de ontwik keling van de hedendaagse kunst dient te bevorderen. Dat betekent volgens hem echter niet, dat het Hol land Festival dan voor een klein se lect publiek zou moeten zijn. „Ik zou graag willen dat serieus wordt beke ken of bij de ontwikkeling van nieu we kunstvormen op een of andere manier een grotere groep mensen kan worden betrokken dan nu met de aanpak van het Holland Festival het geval lijkt", zei hij. De minister zei positief te staan tege nover sponsoring door het bedrijfsle ven van bepaalde Holland Festival evenementen, zoals dat dit jaar voor het eerst door twee banken is ge beurd. Hans W. Ledeboer TERDAM Met een ech- iltische „ceilidh", een feest aan de hele gemeenschap neemt, waarvoor gasten heinde en verre komen, op ieder, wie ook, welkom eleefde gisteravond in De en in Rotterdam naast lotoptreden van het Resi- e Orkest het Holland val een juichend einde. eilidh" was er gisteravond in de foyer na de slotvoorstelling. Zij Zoals iedere „ceilidh" een wat oedige ondertoon. Die heeft te met zegen en broederschap allen, ook met de diepste wor- an de Westeuropese cultuur en het Keltische religieuze men kan zelfs zeggen: vroeg-christelijke hart. Die heeft ook te maken met de schaduwsluier van de tragiek der Keltische volken. Het feest duurde drie dagen. Overdag in kantines, buurthuizen, op straten en pleinen, 's Avonds in De Doelen. Misschien is die schaduwsluier meer nog dan de zeer hoge kwaliteit de oorzaak van de geheel uitverkoch te Doelen-zalen. De Keltische volken zijn de oudste van Europa. Om streeks het verval van het Romeinse rijk zijn zij overspoeld door de uit het Oosten opdringende Germanen, en kele honderden jaren later waren zij weggedrukt in de uiterste wethou- ken. Er was zelfs een tijd, dat op de Britse eilanden het Keltische chris tendom verworven via de Romei nen moest wijken voor het Sak sische heidendom met de verering Jac. Kort 'ERDAM Nu het Holland al 1976 ten einde loopt, bleef er e hoofdstad nog een concert te teren waar een drietal Gaudea- rijswinnaars optraden, n dus jonge artiesten, die zich n onderscheiden door de wijze, p zij avantgarde muziek op ïstrument hebben vertolkt, uwste muziek vraagt dikwijls >eelwijze, die sterk afwijkt van aditionele en die op ander ge- an de speler soms hele vreemde stelt. Zo begon de 31-jarige Ita- Me contrabassist Fernando Gril- Bjftt een door hemzelf gecompo- HKt werk „Itesi", waarin hij alle van zijn instrument bespeelt: r ilfs de pen waarop het staat. Op [egeven ogenblik hield hij de 760Btok onder de snaren en bracht jen voort door de bas zelf heen ter te draaien. I in dit werkje als in „Theraps" tenakis, toonde Grillo zich een tiini op de contrabas. Hij ver bovendien de kunst om als een' (danser met zijn instrument te Eren. Innaar van de tweede prijs was eigen Harry Spamaay, die de toen van de basklarinet als geen tel) kent. Met en zonder ge landen, speelde hij werken van ph. Van Beurden. Otte en Mar- jeermalen worden daabij van de I tevens allerlei sisklanken en Ipen worden verlangd, zoals b.v. in „Tekst voor een basklarinettist" van Otte. Dit concert had veel weg van een drie-in-een, er waren dan ook twee pauzes. Het derde deel werd verzorgd door de jonge Duitse pianist Herbert Henck, die omstreeks tien uur nog begon aan de Concord Sonata (1909- '15) van Charles Ives, waaraan José Dillo, fluit en Hans Neuberger, altvi ool, hun medewerking verleenden. Ook weer zo'n razend knappe presta tie. Het werk duurt bijna drie kwar tier en is bijzonder gecompliceerd maar Hencke kwam het podium op zonder partituur Een concert vol verbluffende virtuositeit. van het witte paard Sleipnir, het rij dier van Wodan. In die tijd had het Keltische christendom specifieke kenmerken: mystiek, verzaking, zelf opoffering. Na meer dan vijftienhon derd jaar is daarvan nog steeds wat te vinden in de Keltische volken. En uit die vroeg-Keltische tijd stammen de vele legenden over wijze kluize naars, trotse priester-vorsten, wonde ren, bijzondere krachten en machten van heiligen. Het is nu onmogelijk bij dit drie dagen durende Keltische volksfeest niet te denken aan de bloedige strijd in Noord-Ierland, aan de op cultureel gebied zo benarde positie van de Bre tons in Noordwest-Frankrijk en aan de spanningen in Wales en Schot land. De Ierse, in Londen wonende produ cer Sean Murphy belandde bij zijn voorbereidende naspeuringen in Bre- tagne in handen van de politie, die hem scherp zou gaan ondervragen, wat Bretons ooit kunnen hebben te maken met een Keltisch feest in het Holland Festival in Nederland! Er is na eeuwen volledige afhanke lijkheid van anderen weer een enkel Keltisch rijk: de Ierse republiek en het is ook merkwaardig dat na meer dan duizend jaar overheersing door anderen, na hevige druk tot vermen ging met die anderen, in de Keltische gebieden het oorspronkelijke volkstype nog altijd is te vinden. Het doet op het eerste gezicht wat „medi terraan" aan, misschien Napolitaans, de kinderen met gezichtjes als barok ke cherubijntjes. Pittige en vooral gevoelige gezichten van de ouderen. Iets specifieks, dat nergens buiten de Keltische volken is te vinden: zwart haar en fel-groene ogen, een schoon heidsideaal dat in veel Keltische lie deren is bezongen. Men kan deze ty pen ontmoeten in de straten van Llanrwst of Dolgellau in Wales, van Malaig of Kyle of Lochalsh in Schot land, van Camac in Bretagne en in de Ierse steden. Na eeuwen van Engels bestuur kan men in Dolgellau nog steeds mensen tegenkomen. die geen Engels spreken of kunnen ver staan! Twee groepen De Keltische volken vallen in twee groepen uiteen en Sean Murphy heeft daar bij het samenstellen van zijn Holland-Festival-programma terdege rekening mee gehouden. Schotten en Ieren spreken Gaelic- talen en zij vormen de groep van de Noord-Kelten. Misschien zijn zij trotser en onafhankelijker denkend dan de anderen. Berucht zijn in de Schots-Engelse geschiedenis de da den van de „Black MacRea's", van welke clan de chieftain nog steeds Eileen Doonan Castle bewoont, een op een eiland gebouwd geheel uit ruige rotsblokken opgetrokken kas teeltje met een bloedige historie. Schotten en Ieren hadden de maan dagavond voor hun rekening geno men: Seamus Ennis met zijn doedel zak, de volist Derville Staunton. Li- am O'Flynn, Jo Ryan, Matt Molloy, de zangers Sean Ac Donnca, Dolina MacLennon en Jane Turriff, de Schotse groep Clutha. Bretons en Welsh zijn Zuid-Kelten, met misschien meer gevoel voor mystiek, sprookjes, legenden. Eerder geneigd tot dromen. Voor hen was de dinsda gavond met de Welshman Meinir Lloyd met zijn Keltische harp een instrument dat iets kleiner is dan onze concertharp en dat het wapen teken van Ierland werd met het Bretonse 23 man tellende koor Cor Gwerin y Gador, met de groep Son- nerian Du en met Youenn Gwemig, Suz, Faust, Thomas en Brieg. Woensdagavond was bestemd voor de grote „ceilidh". Sean Murphy is uitgegaan van de belangstelling, die groeiend is voor de oude Keltische cultuur en hij vertelde ons, dat dit Holland Festival de eerste gelegen heid biedt voor zo'n algemeen Kel tisch volksfeest. Nadrukkelijk is hij op zoek gegaan naar de oudste cultuuruitingen uit de Keltische landen. Figuren als de Welsh zangeres Leah Owens, en de Schotse Alexander Brothers, hoe ge waardeerd ook, vallen daarbuiten. Hij heeft de politieke spanningen willen vermijden, alleen willen to nen, hoezeer onze eigen cultuur wor telt in de Keltische. En voor wat betreft Amerika, het thema van dit Holland Festival, wel: het hele genre country and western is zo Keltisch als het maar kan. Na zijn overwinnig op de Fransen verwerft Henry V (Alan Howard) de hand van de Franse kroonprinses. door André Rutten AMSTERDAM De Royal Shakespeare Company speelt nu vanavond voor het laatst haar verrassende voorstelling van Shakespeares „Henry V" in het Holland Festival in de Stadsschouwburg. Het stuk roept de herinnering op aan het (succesvolle) militaire avontuur, door Adr. Hager DEN HAAG Gelukkig was de Prins Willem-Alexanderzaal bij de laatste Haagse manifestatie in het/ Holland Festival uitstekend bezet. Het Residentie Orkest was door diri gent Charles B. Axton gebombar deerd tot musical- en operette orkest. En het moet gezegd, het ging de dames en heren musici zeker niet slecht af. Dirigent Axton had een royale greep gedaan in de grote voorraad Ameri kaanse musicals en operettes. Onder de titel „American Salute" (een wat ruim genomen slogan) bracht men een lange reeks bekende en minder bekende werken zoals „South Paci fic", „March of the Siamese child ren", „Yankee Doodle", natuurlijk „My fair lady" en uiteraard ook „The King and I". Onnodig te zeggen, dat er van enige programmatoelichting weer geen sprake was. Men bezuinigt bij het Holland Festival kennelijk op de honoraria van de programmatoe- lichters. Alle uitvoerenden hadden zich duide lijk voorgenomen er iets van te ma ken. En al was de Haagse versie een soort generale repetitie van de afslui ting van het Holland Festival in Rot terdam, het publiek heeft zich gezien de enthousiaste reacties uitstekend vermaakt. Dirigent Axton had het symphonie orkest snel omgeturnd tot vlot mu sical orkest. En al ging het er bepaald niet uitbundig toe, karakter en sfeer waren goed getroffen. Doch niet alleen het orkest maakte een goede indruk, ook het Deo Sa crum koor uit Poeldijk waarvan Jos Vranken de dirigent is. „My Fair La dy" zingen ze bepaald niet iedere dag, doch zelfs deze ene keer lukte het alles voortreffelijk. Toch nog eèn amateurkoor in het festival. Een wat mager aandeel, doch het ziet er naar uit. dat het festival van volgend jaar geheel in het teken van de vocaliteit zal staan. De mezzo-sopraan Doris Bierett is met vocale kwaliteiten niet zo rijk gezegend, doch „verkopen" kan zij haar aandeel wel. Zwakjes kwam de tenor John Waddell voor het voet licht, royaal overtoffen door de bas Henk Smit. Bejubeld glaspunt was Larry Fuller. Hij „vertolkte" het concerto van Mor ton Gould en, zoals iemand in de zaal niet zonder humor opmerkte, „vals kan zo'n solostuk in ieder geval niet klinken!" Nee maar het was wel acro batisch en ook ritmisch verantwoord. Een beetje droge humor kwam er wel aan te pas. Het kon het publiek niet lang genoeg duren, mij wel eerlijk gezegd, maar het was dan ook de laatste van een lange reeks concer ten. Tot het volgende Holland Festi val het 30ste duurt in ieder geval nog een jaar. dat koning Hendrik V van Engeland in 1415 in Frankrijk aan ging, omdat hij het in zijn hoofd gehaald had dat hij recht kon doen gelden op de Fran se troon en omdat hij daar in eigen land voldoende geestdriftige bijval voor vond. Uit Shakespeares koningsdrama's is deze Hendrik al iets eerder bekend: in de twee, die aan Hendrik IV gewijd zijn, treedt hij op als de avontuurlij ke en lichtzinnige Prins Hall, die naarstig kroegen bezoekt in ge zelschap van de befaamde drinke- boer en vrouwenliefhebber Sir John Fallstaf. Toen hij, pas 25 Jaar oud, zijn vader opvolgde, verraste hij door zijn be kwaam, geestdriftig en zelfs vroom leiderschap. Als dusdanig tekent Shakespeare hem ook in dit drama, te idealistisch, vinden sommigen, in feite ironisch, stellen anderen daar tegenover en voeren daar ook argu menten voor aan. De voorstelling, die de vaste regis seur van de Royal Shakespeare Com pany, Terry Hands, ervan gemaakt heeft, is eigenlijk een combinatie van beide visies: een weliswaar idealis tisch beeld van de koning, maar met duidelijke, alhoewel licht gehouden ironische kanttekeningen, niet op de laatste plaats aangebracht door Hen ry V zelf, heel meeslepend gespeeld door Alan Howard: een enthousiaste jonge man (27 is Henry dan) met een duidelijke aantrekkingskracht op heel zijn omgeving van hoog tot laag. omdat hij geen kapsones heeft maar zich op een bijna jongensachtige ma nier doet gelden, ook door zijn ver mogen zijn uitlatingen te relativeren. Levendig en speels Dat wordt ondersteund door de aan pak van de hele voorstelling, nadruk kelijk gepresenteerd als een door spe lers opgeroepen verbeelding van ge beurtenissen, en dus geleid door één man, door Shakespeare Chorus (koor) genoemd. Hij is sober heden daags gekleed, vertelt het publiek wat er vertoond gaat worden en wat daar uit de eigen verbeelding aan toegevoegd moet worden. In het inleidende eerste bedrijf zijn alle spelers in werkkleding, dan ont plooit zich boven hun hoofden een fantastische draperie en begint het spel pas echt. Met goed toegesneden historische kostuums, levendig, speels, met eenvoudige middelen, vooral ook lichteffecten, boeiend om naar te kijken. Er wordt overtuigend duidelijk, dat zijn hele aanhang echt in de koning gelooft, niet zozeer in zijn verheven roeping als koning, wel in zijn kwali teiten als mens en als aanvoeder, en uit dat „geloof" overwinnen zij de overweldigende, te log bewapende en van te veel eigenwaan voorziene Franse meerderheid in de befaamde slag bij Agincourt. (Zoiets als de Gul densporenslag van een eeuw eerder bij Kortrijk in Vlaanderen).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 9