Gereformeerden benoemen een speciale islam-voolichter i Vandaag, r Kritiek op agenda gezamenlijke synode Westberlijnse synode wijst maatregel tegen links" af Nieuwe Levensstijl ook in West-Duitsland uit van lezers Onze adressen: Volgende synode gereformeerden begint in Zwolle Egbert Reitsma liet z'n stenen spreken Conferenties DONDERDAG 24 JUNI 1976 KERK-BINNENLAND TROUW/KWAF DERC Van een onzer verslaggevers LEUSDEN De gereformeer den gaan meer ernst maken met de „vreemdeling, die in uw steden woont": de honderddui zenden niet-Nederlanders, die zich tijdelijk of voorgoed in ons land gevestigd hebben. Het breed moderamen van de ge reformeerde synode heeft drs J. Slomp benoemd tot voorlichter en toeruster van gemeenten, die met moslims in aanraking komen Er zijn naar schatting nu ongeveer 150.000 moslims in ons land In Amsterdam worden twee men sen vrijgesteld voor dienst aan de Surinamers. In Rotterdam komt een speciale koopvaardijpredikant voor werk onder zeelieden uit de Derde Wereld. Drs. Slomp (43) is nu nog zendingsar- beider in Pakistan, waar hij sinds 1964 werkzaam is. Hij was daar eerst missionair predikant in Sahiwal. Daarna was hij acht jaar staflid van het christelijk studiecentrum in Ra walpindi en betrokken bij de studie en „vertaling" van de islam voor de christenen en van het christelijk ge loof voor de moslims. Dit werk. dat hij op het ogenblik doet, is in grote trekken hetzelfde als wat hem straks in Nederland wacht. Een belangrijke overweging bij het besluit om een speciale islam- toeruster te benoemen, was dat bij de reeds bestaande aandacht voor de sociale problematiek van de buiten landse werknemers in ons land het ook nodig is, dat de kerken zich met hun religieuze vragen bezighouden. De kerken hebben met het oog daar op toerusting en begeleiding nodig. Kerken die in dit verband initiatie ven nemen, missen de kennis omtrent de islam en de daarmee sa menhangende gebruiken. Drs Slomp komt dit najaar naar Ne derland. Verwacht wordt, dat hij zijn nieuwe werk begin volgend jaar zal kunnen beginnen. Voorlopig zal hij in dienst blijven van de zending. In de Drs. Slomp (rechts) op een stafvergadering van het christelijk studiecentrum in Rawalpindi, Pakistan. toekomst zal dan worden bezien, of en zo ja hoe de verantwoordelijkheid voor dit werk door deputaten evange lisatie kan worden overgenomen. Surinamers In Amsterdam gaan twee mensen (voorlopig voor drie jaar) vanuit de gereformeerde kerken werken onder de tienduizenden Surinamers, die in de hoodstad verblijven. De ene gaat zich in eerste instantie concentreren op een inventarisatie van de problematiek van de Surina mers. Hij zal nagaan welke hulp al geboden wordt en welke wensen er verder leven bij deze mensen. De andere gaat deelnemen aan het werk van bestaande organisaties, met na me dat van „De Regenboog", een stichting die drug-verslaafden op vangt en begeleidt. Zijn inbreng zal van pastorale en sociale aard zijn. De classis Amsterdam had hiervoor het centraal orgaan voor de zending om financiële hulp gevraagd. Het breed moderamen van de synode gaf de zending toestemming, maar ver bond hieraan wel de voorwaarde, dat het aanstellen van deze medewer kers in overleg met deputaten evan gelisatie en algemeen diakonale ar beid moet gebeuren. Zeelieden Tevens heeft het breed moderamen groen licht gegeven voor het aanstel len van een functionaris voor de evangelieverkondiging onder zeeva renden uit de derde wereld met als standplaats Rotterdam. Hoewel hij geen predikant hoeft te zijn, zal hij wel worden opgenomen in het team van koopvaardijpredikanten. De huidige koopvaardijpredikanten komen zijdelings wel in kontakt met „derde werelders", maar missen tijd en deskundigheid om aan hen de gewenste aandacht te besteden. De taak van de nieuwe man wordt onder meer scheepsbezoek aan bemannin gen uit Zuidoodst-Aziatische landen, kontakt met hem in zeemans- en ziekenhuizen om te trachten in ont moeting en gesprek een goed pastor te zijn. De gedachten gaan uit naar een the oloog of evangelist met zendingser varing in een oosters land, die ook een of meer oosterse talen machtig is. Nog dit of anders begin volgend jaar wordt gehoopt met dit werk te kunnen beginnen. Kort*, duidelijk geschreven, liefst un één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. Apartheid (1) Wat is er met al die z.g.n. rassenrel- len in Zuid-Afrika nu eigenlijk aan de hand? a. Zwarte bevolkingsgroep verdient daar beter dan in de rest van Afrika; b. Zwarte bevolking heeft daar beter onderwijs en oplei ding; c. Zwarte bevolking heeft daar betere huisvesting en land.gratis; d. Zwarte bevolking wordt daar be ter dan ergens anders in de wereld moreel herbewapend. Bedenk: De kinderen van toen in Engelse con centratiekampen geboren ouders zijn daar nu de leiders. Hoe stond de wereld er 70 Jaar geleden tegenover toen Nederlandse boeren ondanks hun vlucht naar Transvaal, tóch weer onder Engelse macht kwamen en Engels verplicht moesten leren? De gehele socialistlsche- communistische denkwereld en visie stookt hierachter en wij, gezapige Nederlanders, deinend op onze wel vaart. lopen zo gauw niet meer warm en verdedigen onze Christelijke prin cipes en grondslagen wel zeer slecht Leiden A. J. de Bree Apartheid (2) Het is treurig, dat er nog velen zijn die voor Zuid-Afrika opkomen, ge zien vooral de laatste gebeurtenissen. Er worden vergelijkingen gemaakt met andere Afrikaanse landen, o.a. wat betreft bloedige opstanden, lo nen van zwarte Zuid-Afrikanen ver geleken met andere Afrikaanse lan den. Vergelijk ze eens met de blanke Zuidafrikanen; men gaat toch de lo nen van Nederlandse arbeiders ook niet vergelijken met die van Italiaan se arbeiders. Je voelt uit die brieven, dat vele Nederlanders de zwarte Afri kanen toch nog steeds als minder waardige domme mensen aanzien, die niet in staat zijn zelfstandig te zijn. Deze briefschrijvers bekijken de situatie daar vaak vanuit materialis tisch oogpunt, maar laten z*ook eens naar de ideeële zijde kijken. Men mist daar vrijheid en wordt gediscri mineerd en vernederd. Dit gemis kan niet goed gepraat worden met zgn. verbeterde welvaart voor de zwarte Afrikanen Menster C. v. d. Kruk AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 Apartheid (3) De hetze tegen Zuid-Afrika is in volle gang. Straks zullen miljoenen blan ke Afrikaners het land ontvluchten om hun leven te redden. Er is een lichtpunt in deze trieste zaak. Als we deze regering houden, zijn onze on dernemers het land ontvlucht en kunnen de fabrieken afgebroken worden, de auto's van de weg gepest en hebben we dus aardig wat meer ruimte om de aan ons verwante Zuid-Afrikaners op te vangen. Almelo J. Krikke Bijstand in VS Met verwondering las ik uw com mentaar op de televisiefilm Bijstand in de VS. Het viel mij juist op. dat de ambtenaren de aanvragers in het algemeen met veel geduld te woord stonden. Dat er fouten worden ge maakt is wel duidelijk, maar Frede rick Wiseman heeft blijkbaar veertig uren opnamen gemaakt en bij de selectie voor deze film zal hij uiter aard geen gebruik hebben gemaakt van gevallen die op normale wijze werden afgehandeld. Indien het de gehele dag doorlopend zo zou toe gaan bij het aanvragen van bijstand, dan zou dit ook voor de betrokken ambtenaren niet om uit te houden zijn. Ik vraag nij af welk systeem de criticus juist zou vinden. Aan be- voetde en geschoolde mensen zal Amerika ook wel geen gebrek heb ben en zonder reglementen kan niet worden gewerkt Rotterdam J. Huisman (ADV ER TE NT ik) Deze week in Hervormd Neder land o.a.: Interview met Aart Gisolf Soweto is geen uitzondering. In de geschiedenis is de vrouw verdonkeremaand. Mensen blijven naar de kerk gaan. ondanks alles Rijke landen doen geen stapje terug. Nieuwe wereldoorlog lijkt nau welijks meer te voorkomen. Waarom verlangen we weer naar die goeie ouwe tijd. Ik abonneer mij op/vraag een proefnummei van Hervormd Nederland. Van een onzer verslaggevers HAARLEM In een brief aan de hervormde en de gereformeerde sy node heeft ds. D. Groeneboer uit Haarlem aangedrongen op wijziging van de agenda van de gemeenschap pelijke synode-zitting. 17 en 18 sep tember in Utrecht. Ds Groeneboer wil, dat de synodes meer maatschap pijbetrokken bezig zullen zijn. Over de agenda, zoals die bekendge maakt is, schrijft ds. Groeneboer: „AUe kans dat weer een keer een kerk-gebonden. doch politiek- afzijdig evangelie wordt hooggehou den. Als ik wel ben ingelicht, bent u van plan wel belijdenis en kerkorde ter sprake te brengen, maar niet te huilen van politiek-evangelische woede." Wat het samen op weg gaan van hervormden en gereformeerden be treft. ds. Groeneboer meent, dat de synoden eenvoudig de vrijheid en de mondigheid van de plaatselijke ge meenten kunnen erkennen om zelf samen op weg te blijven en steeds opnieuw op weg te gaan. Dat hoeft maar tien sekonden van de synodale tijd te kosten. De synode kan dan eindelijk eens spreken over „alles wat de laatste tijd zo angstig stil gehouden is". Hij wijst daarbij op Ulrike Meinhof en de Berufsverbote in West- Duitsland. de ontwikkeling in Italië, de bouw van een atoomfabriek vlak over de Groningse grens en de gang van zaken aan de vrije Universiteit. Ds. Groeneboer, zelf hervormd, is predikant in Haarlem-Oost, waar hervormden en gereformeerden zeer nauw samenwerken. Uitverkocht Inmiddels is het gezamenlijke num mer van het (hervormde) Weekbulle- tin en (het gereformeerde) Kerkinfor matie over de gezamenlijke synode zitting in september al uitverkocht. Een tweede druk is in voorbereiding. In dit nummer komen samenvattin gen van de nota's voor, die behandeld zullen worden. Verder onder meer een model-kerkorde voor een even tuele verenigde kerk en een schets van een hervormde gemeente en een gereformeerde kerk, die samen op weg zijn gegaan. (Te bestellen door twee gulden over te maken op giro 51 31 53 van het Dienstencentrum te Leusden onder vermelding „Week- bulletin-Kerkinformatie-juni"). PLAATS:.... TEL NR ab.prijs 28,50 per halfjaar. Zonder postzegel verzenden aan: Antw.nummer 1776, Den Haag. Bel len mag ook: 070-512111. Ook in d< losse verkoop. Van een onzer redacteuren WEST-BERLIJN De Westberlijnse evangelische synode heeft het voorstel verworpen om een kerkelijke maatregel af te kondi gen tegen kerkelijke medewerkers met links-radicale opvattin gen. Het voorstel was in de synode gedaan door het lid mevrouw Beeser. die tevens deel uitmaakt van de CDU-fractie in de Westberlijnse landdag. De synode heeft wel besloten dat met aankomende predikanten intensieve re gesprekken gevoerd zullen wor den, alvorens zij geordineerd worden. De synode heeft er mee ingestemd dat vicaris Kornelius Burckhard tot predikant geordineerd wordt. Burckhard werd lange tijd door de Springerpers aangevallen, omdat hij zijn paspoort aan een lid van de Baa- der-Meinhof groep had gegeven om dat lid te helpen vluchten. De synode heeft aan Burckhard de LEUSDEN Het breed moderamen van de gereformeerde synode heeft, nu de synode van Maastricht (1975/76) in november wordt geslo ten. de kerk van Zwolle aangewezen als samenroepende kerk voor de vol gende synode. De openingszitting zal op dinsdag 10 mei in Zwolle zijn. na een bidstond de avond vooraf in een van de plaatselijke kerkgebou wen. Daarna zullen de zittingen zo als gebruikelijk in Lunteren worden gehouden. -étNk eis gesteld dat hij de eerste drie jaar niet in West-Duitsland gaat werken. Hij wordt zondag samen met zeven tien andere jonge theologen geordi neerd om daarna naar Engeland te vertrekken, waar hij een functie aan vaardt als maatschappelijk werker in de anglicaanse kerk. Burckhard heeft zijn socialistische opvattingen niet hoeven opgeven. Hij heeft ver klaard zijn binding aan Schrift en belijdenis nog steeds te handhaven. Debat De kwestie Burckhard leidde tot een kort debat in de synode. Enkele syno deleden meenden dat er tegen de ordinering van Burckhard niets in te brengen zou zijn geweest, als hij zijn marxistische opvattingen zou heb ben verlaten. Volgens ds. Albrecht Prüfer. een lid van de kerkleiding, heeft Burckhard zich evenwel nooit tot het atheïstische marxisme be kend en hoeft hij daarom niets te herroepen. Prüfer zei dat Burckhard aanhanger is van een ondogmatisch socialisme. In de synode was tevoren een brief voorgelzen van de ..democratische club Berlijn", die de synode opriep te weigeren dat aanhangers van een atheïstische leer in kerkelijke dienst worden opgenomen. f" Architect Egb. Reitsma bij zijn woning in Glimmen, naast het door hem zelf gebouwde werk ,,Don Quichotte", dat aan het begin van de oprijlaan staat. De foto is genomen in 1965. door Jac. B. Looijen De kerk, die architect Egbert Reitsma van kloostermoppen bouwde in zijn woonplaats Glimmen, is een provisorische kerk. Het is de helft van wat er zou komen te staan. En zo zal het ook wel blijven. Vanuit die onvoltooide kerk is Reitsma's stoffelijk overschot deze week begraven. Was zijn werk niet af? Reitsma was een zeer bijzonder bouwmeester. Zijn nalatenschap getuigt daarvan. Ruim dertig ker ken, die hij zelf heeft ontworpen en twintig kerken die hij restau reerde of verbouwde, laten zien wie hij was. Ook tal van niet- kerkelijke bouwwerken staan op zijn naam. maar die laat ik nu buiten beschouwing. Reitsma was in de eerste plaats kerkbouwer. Nader gezegd: gere formeerd kerkbouwer. In een ge meenschap, waar kerkbouw vaak niet meer betekende dan de con structie van een saai bankenpak- huis, bracht hij weer leven in de architectuur, liet hij de stenen spreken. Reitsma had namelijk een sterk gevoel voor de schoon heid van de baksteen. Die liefde kon hij volop beleven in het land waar hij woonde, in Gro ningen; immers meer dan elders in Nederland bloeide daar vooral in de middeleeuwen de baksteen- bouw. En die bloeit voort met na me in de oude kerken. Ik denk aan de prachtige profileringen in de bakstenen omlijstingen van por talen en ramen, aan de stenen kansels. Typerend is dat Reitsma in het Friese Kollum niet alleen een gereformeerde kerk bouwde, maar daar ook een knap schilderij maakte van het interieur van de oude bakstenen hervormde dorpskerk. Niet alleen voor de oude materia len, de steen van Groninger klei en voor het hout, ook voor de sfeer, de ranke ruimtewerking van de gothiek is Reitsma gevoelig ge weest. En hij beleefde dat volko men eigentijds in zijn werk. Een hoogtepunt in zijn werk kwam al gauw nadat hij in zijn beginjaren de eerste kerkgebouwen overeind had gezet en dat hoogtepunt was de gereformeerde kerk van An- dijk. Zowel van binnen als van buiten een ontspannend spel in de ruimte van lijnen en vlakken, waa rin spitse aankappingen de boven toon voeren. Reitsma's kerken vallen ook op door hun feestelijke sfeer. Hij werkte graag met veel kleuren, vooral met blauw. Nog ziek ik z'n felgekleeurde Mondriaan-achtige houtmozaieken op het orgelbal kon van de gereformeerde kerk te Weesp, waar ik nogal eens kwam toen Piet Post daar organist was. En dan de kleur van zijn steen. Graag koos hij een paarsrode ge nuanceerde paardeklinker, bij voorkeur wat krom getrokken tij dens'het bakken. Door de onregel matige structuren en de kleur- mengeling in de steen ontstonden zeer levendige wand- en muurvlakken. Dit alles vertoonde Reitsma in de twintiger jaren. En hij doorbrak daarmee op een zeer opvallende eigen wijze de stijlloosheid in de gereformeerde kerkbouw. Het is een groot geluk dat hij in zoveel plaatsen, vooral ook in Gronin gen, de kans kreeg om te bouwen. Ik kan al die plaatsen niet noe men. Het zijn er te veel. Maar de voorname pelikaankerk te Leeu warden mag niet ongenoemd blijven. In zijn latere werk, en dan denk ik onder andere aan de Stadsparkkerk en de Goede Her derkerk te Groningen, lijkt Reitsma wat bedaarder te bou wen, wat rustiger ook. In gemet seld baksteenreliëf beitelde hij in die tijd op de Stadsparkkerk de tekst: „Hij is onze vrede" en op de andere kerk plaatste hij een bij zonder mooi reliëf van de Goede Herder en de schapen. Ik zei al: Reitsma liet de stenen spreken. En verder, want Reitsma beitelde graag (en meesterlijk) in baksteen, kijkt iedereen in Groningen met genoegen naar het reliëf op het kantoor van Gestetner, dat hij daar bouwde. Het is de beeltenis van Sint Nikolaas. die wat olijk kijkt naar de overkant, waar de Martinikerk de gedachtenis van die andere goedgeefse heilige, Sint Maarten, levendig houdt. In zijn tuin te Glimmen beeldhouwde Reitsma een Don Quichotte. En die speelsheid past dan precies in het beeld van bouwkunstenaar Egbert Reitsma. De gereformeer de kerken mogen zich gelukkig prijzen dat zij hem zo lang in hun midden hadden. Jac. B. Looijen, journalist te Utrecht, is oud-redacteur van Trouw. Van een onzer redacteuren HANNOVER Ook in West- Duitsland bestaat nu een groep Nieu we Levensstijl, die daar de naam „Oekumenische actiegroep Een We reld" draagt. Het doel van de groep is in het alledaagse leven de gevolgen trekken van hetgeen men als noodza kelijk voor de hele wereld heeft leren zien. Achter de actiegroep staat een wijde re kring van ongeveer honderd perso nen, onder wie een aantal bekende mensen in de Westduitse oecume nische beweging, zoals Manfred Dre- wes, Paulander Hausmann, Klaus Lefringhausen, Konrad Raiser, Luise Rinser. Christa Springe en Hildegard Zumach Deze kring heeft zichzelf inmiddels drie verplichtingen opgelegd: ont wikkelingen bevorderen ten gunste van de kansen voor mensen die zijn achtergebleven en modellen beden ken waarmee oecumenische ge meenschap geoefend kan worden; De eigen persoonlijke consumptie controleren en beperken zodat die in verhouding komt tot de beperkte grondstoffenvoorraden, de behoefte van de armen en tot de kwetsbaar heid van het milieu; tenminste onge veer drie percent van het netto inko- het wer< ;teU< APARTHEID Voor mijn besef wordt het i duidelijker hoezeer de strijd in; Afrika versluierd wordt door b| pen als apartheid en dergelijk^ logieën. De feitelijke situatie i|onz< ordinairder en allang ontaardt vaste wil van een minderhel HA eenmaal verworven voorreiraal vooral materiële voorrechtei prijs te geven. Als ergens ter de idee van de klassenstrijd rei tig voer krijgt van een groep n die zich daar tegenstanders vi klaren, dan in Zuid-Afrika. H< om geld, bezittingen, vooi eigen welvaart en dat alles in| in min of meer doorzichtige een. Laat men dat eerlijk toej dan hoeft niemand zich meer i maken over racisme of iets lijks en dan kan de keus gei worden uit een ijzeren dief uitroeiing alsnog van de zwi volking en nog zo'n paar mei „mogelijkheden" (niemand zich geshockkeerd; waarom? waarschijnlijk geen volk of het u graven in eigen historie geeft K/nk dingen te zien) ofJa, en dr andere kans, die Zuid- misschien nog heeft. Er zijn die zeggen dat het al te laat „nog niet te laat" kan gevi zijn omdat er dan gauw van gei kan worden „nooit te laat" ei het beslist niet. Waarschljnlijl hier niets uit te maken en doei ken verstandig uit te gaan eerste. En dan zou het kunni beuren dat mensen „met de gen de muur" zich nog gaan en zich een aantal bijbelse spi gaan herinneren die erover gai een mens vooral z'n verstandt.eiS gebruiken. Want daarvoor heeftr0c( namelijk gekregen. [proc v- <-vo< f-VO( ener vert ken niet sec f-eis men afstaan voor de oecumenische actiegroep. Met dit geld worden bij voorbeeld coöperaties in de derde wereld en informatie-diensten in de rijke wereld ondersteund. Typisch voor de Westduitse aanpak lijkt ons het streven naar groepsvor ming om gemeenschappelijk een leerproces op gang te brengen. Wie zich bij de kring aansluit wordt ge vraagd, zelf weer een groepje om zich heen te vormen van mensen, die be reid zijn zichzelf de drie verplichtin gen op te leggen. De actiegroep heeft haar hoop gesteld op de Kirchentag van volgend jaar, die in Berlijn ge houden wordt. Gezinsweken op Den Alderdlnck te Laag Zuthem (tel. 05290-541): 3—9 juli speelweek met ouders, opvoe ders en kinderen; 10-17 Juli „leven en lieven"; 31 juli-7 augustus sepciaal voor onvelledige gezinnen; 2-7 au gustus speciaal voor ongehuwde moeders met hun kinderen. Gezinsweken op De Drieburg te Driebergen (tel. 03438-3193): 28 junl-3 juli „opvoeden in je eentje" (voor onvolledige gezinnen); 5-10 juli „wie voedt wie op?" VOORBUGANGCdi Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Haskerhorne (t<j ging) en te Rijnsaterwoudi Schipper, kandidaat te Zeid Neerlangbroek (toezegging): J. mers, kandidaat te Groeneké" Bodegraven: (toezegging): J. I te Sleeuwijk; te Beilen: A. Wes£ Sassenheim. Bedankt voor Voorburg: R. te Bunnik. CHR. GEREF. KERKEN ispt Beroepen te Arnhem: f treg Brandsma, laatstelijk missit predikant wonende Amersfoi Ouderkerk a d. Amstel: A. van ren, kandidaat te Sassenheim GEREF. KERKEN (VRUG.) Aangenomen naar Ferwerd-Hal T.S. Huttenga kandidaat te Gir st< gen, die bedankte voor Appinge^gde Leerdam, Onnen, Surhuisterfel Opende en Valthernjlen Musselkanaal. Bedankt voor Bruchtervéld: H. te Veendam. GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Goes: A. van Strfen kandidaat te 's Gravenzande. Ds A. Johannes De predikant-directeur van djl therse diaconesseninrichting f Amsterdam, ds A. Johannes (tel luthers wijkpredikant in de hi I stad) promoveert vrijdagmiddaj doctor aan de protestantse th gische faculteit te Brussel, bij dr W.H. Beekenkamp. Zijn schrift behandelt „Johann K«| Lavater als pastor". Lavater wa bekend Zwitsers predikant en a ter in de tweede helft var achttiende eeuw, aanvank vriend van Goethe. Uit zijn pri brieven, liederen, voordrachten kelen, boeken, tijdschriften en I boeken verzamelde ds Johanne materiaal om Lavater in zijn p raat te leren kennen. Door geb making van veel citaten blij: eigen kleur en toon zo goed mog bewaard. Het proefschrift verscP™ bij Kok in Kampen. Een va Johannes' stellingen: „Indeoec ne liggen de grootste moeilijkh|C niet op het terrein van de theol maar van het kerkrecht." eei Ds. a. vos Ook ds. A. Vos, directeur varjstu gereformeerd zendingscentruriin i Leusden, zal deel uitmaken vak delegatie van de gereformeerde» ken naar de gereformeerde oecr nische synode, die in augustil Kaapstad wordt gehouden. DatJi des te gemakkelijker, omdat 1 bij de aan de GOS voorafgi zendingsconferentie aanwezig t te zijn. De Nederlandse gerefon de delegatie telt nu zeven man: ij Kouwenhoven, ds. C. Mak, d Rietveld en prof. dr K. Runii stemhebbende leden en voorts G. Kunst, dr L. Schuurman eil Vos. Agnes Cunningham Het katholiek theologisch nootschap van Amerika heeft vrouw tot zijn vice-presidente ft zen. Dit betekent dat zij volgend automatisch presidente van hé nootschap wordt. Hiermee is het eerst in de geschiedenis val Amerikaanse katholiek theolof genootschap en waarschijnlijk alle katholieke theologische nootschappen een vrouw aan dl ding gekomen. Gekozen werd zj Agnes Cunningham, hoofd val afdeling historische theologie! het Lake Seminary in Mundeld

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2