Gereformeerd kerkbezoek loopt niet verder terug I i Commissie van paus: vrouw in het ambt is niet onbijbels Kerk in de wereld Vandaag Amsterdams Machzor geeft geheim prijs Zondagmorgen zelfs weer stijging - Onze adressen: In Zuid-Afrika staan zwarte gereformeerden tussen de vuren Paus wil praten met communistische regeringen Vinay in Romeinse senaat gekozen Royal Nederland VOORBUGANGE M- t woensdag 23 juni 1976 kerk-binnenland trouw/kwart!^ Van een onzer verslagggevers AMSTERDAM Het kerkbezoek op zondagmorgen loopt in de gereformeerde kerken niet verder terug. Zelfs is er sprake van een lichte stijging. Daar staat tegenover, dat het bijwonen van de middagdienst nog steeds verder terugloopt. Dat blijkt uit het rapport „Ontwikke lingen in het kerkbezoek in de gere formeerde kerken in Nederland in de periode 1955 1975", dat aan de Vrije Universiteit is verschenen. Het rapport is uitgebracht door het insti tuut voor praktische theologie. Vernieuwing van de kerkdienst blijft volgens het rapport hard nodig, want ondanks de aangetoonde stabilisatie van het kerkbezoek blijkt er onder de gemeenteleden veel onvrede met de kerkdienst te bestaan. Gehalveerd Vanaf ongeveer 1960 begon het kerkbezoek in de gereformeerde ker ken terug te lopen. Het meest specta culair was de daling in de middag- of avonddienst. Het kerkbezoek werd hier in vijftien jaar gehalveerd. Het bezoek aan de middagdienst liep terug van 48 procent in 1959 tot 29 procent in 1970. Dat wil zeggen, dat. terwijl in 1959 48 procent van het totaal aantal gereformeerden (belij dend en dooplieden samen) zondag middag of -avond naar de kerk ging. die percentage in 1970 was teruggelo- Onr/oLpn pen tot 29 procent Ook het bezoek vuratikcii aan de morgendienst liep in de jaren zestig snel terug en wel van 54 pro cent in 1959 tot 45 procent in 1970. de kerken wordt het kerkbezoek geteld.) De daling van het kerkbezoek in de middagdienst ging echter In de jaren zeventig onverminderd door: van 29 procent in 1970 tot 23 procent in 1975. Omstreeks 1970 trad, wat de och tenddienst betreft, een stabilisatie op. Aanvankelijk was er nog een lich te daling, zodat in 1972 en 1973 een percentage van 44 lieten zien, maar daarna was er zelfs een lichte stij ging: in 1974 en 1975 was het percen tage weer 45. Deze stabilisatie is er over de hele linie: in grote en kleine gemeenten, ln steden en dorpen. (In ruim 85 procent van de gereformeer- Hoe komt het. dat het kerkbezoek (althans in de morgendienst) iniet meer verder terugloopt? In het rap port wordt het vermoeden uitgespro ken. dat een aantal ongunstige facto ren uit de jaren zestig zijn „uitge werkt". Zozal de afbrokkeling van de norm „twee keer per zondag naar de kerk" nu wel zo ongeveer voltooid zijn, wat als zodanig een stabiliseren de invloed heeft, zij het op een lager niveau. Datzelfde geldt voor de ver anderingen in de sociale controle. Ook wijst het rapport erop, dat het kerkbezoekcijfer geflatteerd wordt door de verlaging van het geboorten- cijfer in de gereformeerde kerken. Het is duidelijk, dat als een kerk veel kleine kingeren onder haar leden heeft, dit het percentage kerkgangers drukt. Maar het aantal geboorten is in de gereformeerde kerken sinds 1969 zeer snel gedaald. Daarnaast meent het VU-rapport ook te mogen spreken van een blij vende of zelfs toenemende belangs telling voor de kerkdienst. Mogelijk speelt hierbij een rol. dat vele hoge verwachtingen om via allerlei activi teiten buiten de kerk veranderingen in de samenleving door te voeren, niet altijd realistisch bleken, waar door de betekenis van de kerk en de kerkdienst wat duidelijker in het vi zier kwamen. Kritiek Tegelijk is de kritiek op de kerk en de kerkdienst blijven bestaan en mo gelijk zelfs toegenomen. Blijkens een recent onderzoek van het insti tuut, dat het rapport heeft opge steld, in een niet met name genoem- Dominee: Fijn dat uw dochter weer beter is. Ik was bijzonder blij toen ik haar vanmorgen in de kerk zag en ik heb omwille van haar mijn preek ingekort. Moeder van dochter: Dank u, dominee. Ik hoop haar elke zondag mee te nemen! (Uit Punch van 27 mei 1907). de gemeente, is ruim veertig procent van de gemeenteleden daar niet te vreden met de huidige kerkdiensten, hoewel zij de kerkdienst als zodanig wel belangrijk vinden. Het rapport concludeert: veel ge meenteleden blijven ondanks hun teleurstelling naar de kerk gaan. om dat zij niet weten, waar zij „het" anders zouden kunnen zoeken. Hun verwachtingen zijn niet bepaald hoog gespannen, maar ze blijven ho pen en daarom blijven ze naar de kerkdienst komen. Het rapport pleit dan ook voor bezin ning op vernieuwing van de kerkdienst. Er bestaan behoeften aan kerkdiensten waarin een veel sterker accent komt te liggen op de uitleg van de bijbel, aan leerdiensten waarin de centrale geloofsvragen na drukkelijk aan de orde komen, aan informatiediensten waarin gepoogd wordt de band weer te leggen tussen de bijbel en het leven van alle dag, aan dialoogdiensten waarin het ge sprek tussen gemeenteleden weer een kans krijgt. Door een onzer medewerkers AMSTERDAM Onverwacht is men er achter gekomen, wie de schrijver is geweest van een van de kostbaarste Hebreeuw se manuscripten in ons land. Het gaat om het Amsterdams of Gro te Machzor. Een machzor is een joods gebedenboek met de gebeden voor sabbat en feestdagen. Het befaamde Amsterdams machzor is eigendom van de Nederlandse Israelietische hoofdsynagoge en permanent ten toongesteld in het Joods historisch museum te Amsterdam. Het stamt uit de dertiende eeuw, maar de schrij ver was tot nu toe onbekend Als streek van vervaardigen werd het Rijngebied gerekend, omdat tal van gebeden in het boek zijn opgenomen afkomstig van joodse geleerden, die in het begin van de kruistochten in het Rijngebied hebben gewoond. Normandië Professor Norman Golb van de facul teit voor Semitische talen aan de uni versiteit van Chicago is thans tot de slotsom gekomen, zo wordt uitvoerig in het Nieuw Israelietisch Weekblad bericht. dat het Amsterdams Machzor is geschreven door crispia bar jitschak HaNaqdan, die in de De man mei Jodenhoed bij hel gebed Alcnoe in hel Amsterdams Machzor. Door deze illustratie is het tijdstip van schrijven van het Machzor vastgesteld dertiende eeuw leefde in de Norman- disch Hoofdstad Rouaan. Hij was daar de grootste joodse geleerde in die tijd en had tal van christenen om zich heen verzameld, die hij ver trouwd maakte met het Hebreeuws en de beginselen van het jodendom. Professor Golb heeft een studie ge maakt van de Joden in de middel eeuwen in Rouaan. Het werk daaro ver is dezer dagen in Tel Aviv ver schenen. Voor deze studie heeft Golb tal van bezoeken gebracht aan biblio theken in Europa. Het trof hem daar bij. dat het handschrift van de in 1242 door Crispia bar Jitschak in Rouaan gekopieerde Misjna Tora (herhaling van de Tora). die zich bevindt in de universiteitsbibliotheek van Cambridge zo veel gelijkt op dat van het Amsterdams Machzor in het Joods historisch museum. Vergelij kingen brachten aan het licht, dat de vorm van letters en de fouten in het manuscript in Cambridge gelijk zijn aan die van het manuscript in Amsterdam. Het Amsterdams Machzor is van bij zonder groot gewicht door zijn unie ke versieringen in blauw, rood en bladgoud. Het gebedenboek is rijk gestileerd en versierd, maar menselij ke figuren komen er bijna niet in voor. Dat is alleen bij het gebed over de dauw en bij het gebed Alenoe, dat een getuigenis geeft van de universa liteit van het jodendom. Jodenhoed Bij het gebed Alenoe staat een man met op zijn hoofd de zgn. Jodenhoed, zoals de joden die verplicht waren te dragen in de dertiende en veertiende eeuw. Van deze afbeelding wordt de tijd van ontstaan van het uitzonder lijke manuscript afgeleid. Het Amsterdams Machzor is in 1669 in bezit gekomen van de joodse ge meente. Het werd haar als zoenoffer geschonken door de Amsterdamse drukker Urie Phoebus, die het werk aan de gemeente gaf, nadat hij weer lid van deze gemeente was geworden. Voordien was hij lid van de afgeschei den Pools-joodse gemeente. De vader van drukker Phoebus, Mozes Uri Ha- levi kWam met de eerste joden uit Embden naar Nederland. Professor Norman Golb heeft de the orie ontwikkeld, dat de joden die in 1306 uit Rouaan werden verdreven naar het Rijnland trokken. Via het Rijnland zou het befaamde He breeuwse manuscript naar Neder land zijn gekomen. Nu schrijver en stad van ontstaan bekend zijn, over weegt men van het Amsterdams Machzor een facsimile-uitgave te maken. Eenzelfde meerderheid van de com missie vindt, dat het niet tegen de oorspronkelijke bedoeling van Chris tus zou indruisen, wanneer de r.k.kerk het priesterambt voor vrou wen zou openstellen. De hele com missie is ervan overtuigd, dat de .kwestie in het nieuwe testament niet duidelijk en voorgoed geregeld is. De pauselijke bijbelcommissie heeft deze conclusies neergelegd in een rapport voor de congregatie voor de geloofsleer, die een document over de kwestie van de vrouw in het ambt voorbereidt. In april voltooide de bij belcommissie haar rapport, maar pu bliciteit werd er niet aan gegeven, opmerkelijk is achteraf wel, dat paus Paulus op 18 april nog eens nadruk kelijk verklaarde, dat Christus geen vrouwen tot het priesterambt geroe pen had en dat de paus dit dan ook niet kan veranderen. De stemverhouding binnen de pause lijke bijbelcommissie zou twaalf te gen vijf geweest zijn. Volgens de com missie mag men niet zeggen, dat met de bekende teksten van de apostel Paulus over deze zaak de kwestie definitief tegen de vrouw in het ambt UIT Korte, duidelijk resehreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus IS», Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Kerkinformatie Met grote belangstelling las ik in Tr/Kw van 21 juni de rubriek „Uit de kerkbladen", onder andere over „Kerkinformatie" met volgens B. van Oeveren in „Credo" weinig verwach ting omtrent het resultaat van dit uitvoerige conferentieverslag. Inmid dels nam ik kennis van dit nummer van kerkinformatie. In mijn loop baan van kadaster landmeter moest ik gedurende een halve eeuw veel rekenwerk verrichten en veel vraagstukken oplossen, maar hoe de betrokkenen de raadselen van ver melde conferentie zullen oplossen, blijft voor mij als vrijzinnige een raadsel. Sterkte zij toegewenst aan degenen, die worstelen met dit pro bleem. door Aldert Schipper MAASTRICHT F.ALIlcma AMSTERDAM: Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948, Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 den HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22, Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Weggegooid „WERK WEGGEGOOID". Beter ge zegd: eigen CNV-programma wegge gooid. De voorzitter van de Hout- en Bouwbond-CNV. Dilo van Comme nt komt regelmatig met zgn. kei harde kritiek. Zo nu. indirect, op het eigen ontwerp sociaal programma voor de jaren 1977/1981. Dit program stelt in de paragraaf over ontwikke lingssamenwerking dat Nederland zoveel mogelijk moet blijven samen werken met landen die: a. zelf een beleid voeren dat reëel uitzicht biedt op verbetering van de situatie en er voor zorgen dat de hulp met name aan de armste bevolkingsgroepen ten goede komt; b. de rechten van de mens waarborgen. Verder wordt in dit program gesteld dat de bestrij ding van ernstiger problemen in an dere delen van de wereld niet onder geschikt mag worden gemaakt aan de bestrijding van de werkloosheid. De hongerende en noodlijdende mil joenen hebben recht op een eerlijk aandeel in de rijkdommen der aarde. Het is ontstellend dat van Comme- née met zo'n program ln de hand over weggooien van werkgelegen heid spreekt (kernorder voor Zuid- Afrika). Van Commenée zou er. bij het opstellen van volgende toetpra- ken. goed aan doen het eigen CNV- programma en Boerwinkel bij de hand te houden, om nog maar niet te spreken van het Evangelie. Nieuwendam W. de Smalen Drugs (4) Waarom keren vele mensen zich zo eenzijdig tegen drugs? Waarom zwij gen ze als het over alcohol gaat. terwijl het gebruik van alcohol minstens zo erg is, zo niet erger. Iemand die drugs gebruikt doet hoogstens zichzelf leed aan. terwijl een alcoholgebruiker bovendien leed aan anderen berokkent (auto ongelukken). Maar Ja Alcohol geeft werkgelegenheid en dat ver goedt in onze maatschappij nu een maal alles. Strijensas G. Herweyer De (blanke) Nederduits Gereformeer de Kerk in Zuid-Afrika heeft tijdens de rassenoniusten van vorige (en de ze) week de regering van premier Vorster een telegram gezonden dat zij bezorgd is en haar kracht gewenst om de toestand het hoofd te bieden. De kerken die daarentegen wel lid zijn van de Zuidafrikaanse raad van kerken hebben echter hun solidari teit betuigd met de jongeren die in opstand waren gekomen en hun aan geboden te bemiddelen. Ook het Christelijk Instituut van dr. Beyers Naudé heeft zijn bemiddeling aange boden. Mevrouw Jane Pakhati, die deze bemiddeling in de praktijk bracht werd door de politie echter gevangen genomen en heeft enkele dagen vastgezeten. Dr. Naudé en de secretaris van de raad van kerken. John Rees kregen van landdrost H. A. de Wet een be richt dat zij zich niet met de ongere geldheden mochten bemoeien. Dat was het eerste gebruik dat de autori teiten maakten van de nieuwe, vorige week woensdag. afgekondigde staatsveiligheidswet. Zo hebben de kerken ook in deze zaak weer niet een lijn getrokken. De boerenkerken boden kraeht toe aan het regeringsleger en de zwarte en Engelstalige kerken stonden aan de andere kant Tussen die twee in stond de kleine zwarte Nederduitse gereformeerde kerk van „oudomi- nee" Buti. De boekhandel van de zending van de zwarte NG kerk in Dimbaza is tot de grond toe afgebrand en ook het kerkgebouw van de secretaris van deze zwarte kerk, ds. Sam Buti in Alexandra werd in brand gestoken. De zwarte Nederduits Gereformeerde kerk wordt door sommigen in de zwarte gemeenschap gezien als een verlengstuk van het „hoerendom". Daarom is het van groot gewicht dat de zwarte NG kerk zich, toen de zaak vorige week echt ging spannen, heeft aangesloten bij de solidariteitsver klaring van de raad van kerken met de zwarte scholieren. In deze verklaring noemt de raad van kerken de grieven van de scholieren gerechtvaardigd en eist de raad van de autoriteiten dat zij de verplichting tot het leren van Afrikaans laten ver vallen. Zou de reactie van de autori teiten even hard zijn geweest, wan neer nu eens blanke scholieren tegen verplichte lessen in het Afrikaans .zouden hebben geprotesteerd?, (vraagt de raad van kerken. De raad biedt zijn diensten als be middelaar aan de studenten en aan de minister voor „bantoe-onderwijs" aan. In een persverklaring wees het Chris telijk Instituut er op dat de rellen in Soweto van veel groter betekenis zijn dan het bloedbad in Sharpeville. Het Christelijk Instituut vindt de opstand van de zwarte jongeren en de harde reactie van de autoriteiten daarop tekenend voor de geestestoe stand waarin zwart en blank in Zuid- Afrika verkeren. Het christelijk In stituut meent dat het land staat aan de rand van een gewelddadige ras- senstrijd. Er is dringend een gesprek nodig tussen de echte zwarte leiders en de blanke machthebbers om een onherstelbare breuk tussen de ras sen te voorkomen. In het weekeinde hebben de kerken vergeefs een be roep op premier Vorster gedaan, zijn reis naar Europa uit te stellen, waar de Zuidafrikaanse leider een gesprek zal hebben met minister Kissinger van de Verenigde Staten. De raad van kerken vond dat de ernst van de toestand in het land de reis niet gedoogde. De raad van ker ken heeft de premier gevraagd, aan negerleiders radiozendtijd ter be schikking te stellen, om daardoor tot ontspanning van de nog steeds explosieve situatie te komen. Met het oog daarop heeft de raad van kerken opgeroepen te voorkomen dat direct contact tussen politie en legereenheden enerzijds en de zwar te bevolking anderzijds plaats heeft. De raad vindt het nodig dat in de onderzoekcommissie, die de regering heeft ingesteld, ook zwarten worden uitgenodigd plaats te nemen. De Zuidafrikaanse leiders zullen niet meteen geneigd zijn, op de voorstel len van de kerken in te gaan. Daar om hebben de raad van kerken en het Christelijk Instituut aan kerken in het buitenland gevraagd, via hun regeringen druk op de Zuidafrikaan se minderheidsregering uit te oefe nen. nu het misschien nog niet te laat is. ROME (CIC) Paus Paulus heeft de regeringen van de communistische landen uitdrukkelijk verzekerd, dat de r.k.-kerk bereid is tot gesprek. Daarbij gaat het, aldus de paus. aller eerst om samenwerking bij de oplos sing van de grote problemen der mensheid, maar ook om de positie van de r.k.-kerk zelf. De paus betreur de het, dat de communistische rege ringen zo weinig toeschietelijk zijn. Hij zei dit in een toespraak tot kardi nalen ter gelegenheid van de dertien de verjaardag van zijn pauskeuze en kroning. ROME De Waldenzenpredikant Tulio Vinay, de leider van het centrum in Riësi op Sicilië, is als onafhankelijke kandidaat op de lijst van de communisten in de Italiaanse senaat gekozen. Hij heeft verklaard dat hij als christen in de communis tische fractie zijn bijdrage wil leve ren. Hij ^ei dat hij al tijdens de verkiezingscampagne bij de commu nistische toehoorders verbazend veel openheid voor de ethische be ginselen had ontmoet. Praat daarom ti|dig met uw verzekeringsadviseur Bijvoorbeeld over een reisverzekering van verzekering maatschappij nv uw schild tegen schade CiTfra 0 REGEN P I Ik houd het niet bij maar 't zouPg' niets verwonderen als er vandaajCÏ morgen in de krant stond dat30 weer eens het droogste voorjaar L j. zoveel jaar of misschien wel in eeuw. Des te meer waardeerden! het dat 't een beetje begon te rfSC nen. Nu ik dit schrijf is het al d opgehouden. De straat is nogr beetje nat, maar dat is dan ook af Ik herinner me een droge moe£( die maar niet wilde ophouden. R dag opnieuw liep in de middagj* hele luchtruim vol met de ROME (NCNS) De pauselijke bijbelcommissie is in meerder heid van mening, dat er niet voldoende bijbelse gronden zijn, om de mogelijkheid van de vrouw in het ambt uit te sluiten. Dit blijkt uit een geheim rapport van deze commissie, waarvan de inhoud nu is uitgelekt. gendste wolken,, maar regen k* er niet. Toen het uiteindelijk z< was liepen we in een ommeziel zwembroek in de tuin. Maar di natuurlijk allemaal maar f gerpraat. Praat van iemand die*aC leen als het heel lang dróóg 1SZ0 iedereen erover begint te klagen z| hè ja 't is droog de laatste tijd. Wn£ je moet maar boer zijn of op ee(vc andere manier betrokken zijn bi; vruchtbaarheid van de grond, i v weet je wat „smachten naar reff16 is. Dan begin je je een voorstellln||>e maken van wat mensen in de drPei tezöne van Afrika meemaken 1^ doorstaan. En dan zou je ook beê?' eens kunnen verplaatsen in dere dachten van die mensen voor wlf11 wijze waarop ze behandeld woif 1 één grote, lange, angstige droge! a mer is. Omdat ik 't over Afrika kwam ik erop. Hoe afschuwelijks uitbarstingen van geweld in Zj Afrika ook zijn, we zouden ons «Ac ten kunnen indenken hoe dit vooroo! verdrukten zoiets is als een eejen regenbui. En het is natuurlijk pin meer. Daaraan te denken en i daardoor tot bezinning te laten bf gen zou de blanken in deze droor zóne niet misstaan voordat heti 4 weer losbarst. L beslist is. Veeleer is het zo, dat Pau lus inhaakte op concrete situaties en misbruiken uit zijn tijd. Er zijn vol gens de commissie in de beginperio de van de kerk duidelijke veranderin gen opgetreden. Aanvankelijk mocht de vrouw bij voorbeeld niet dopen, later wel. Andere tijden en andere omstandigheden kunnen aanleiding zijn tot wijzigingen, aldus de com missie. Werkgroep bang voor verabsoluteren huwelijk UTRECHT De centrale pastorale werkgroep Homofilie vindt het be denkelijk en niet ongevaarlijk dat een aantal politici de laatste maan den meer dan vroeger de nadruk leggen op de ethische kwaliteiten van het gezin. De werkgroep vindt dat dit kan leiden tot allerlei discri minerende effecten. 'De eenzijdige benadering van het traditionele hu welijk heeft in het verleden op een uiterst discriminerende wijze door gewerkt in allerlei wettelijke regelin gen en voorzieningen, bijvoorbeeld in huisvestingskansen'. aldus de werkgroep in een brief aan de Twee de Kamer. De pastorale werkgroep staat onder auspiciën van het nationaal centrum voor geestelijke volksgezondheid en de brief waarin de werkgroep zijn bezwaren kenbaar maakt is onderte kend door ds. J. van Veen en pater A. van Heusden. De werkgroep meent dat ook al er kennen velen in de samenleving de waarde van het huwelijk als relatie vorm. ook andere vormen van relatie hun waarde hebben. De werkgroep waarschuwt voor een terugval in 'de bijzonder intolerante houding van weleer, die relatievormen die afwij ken van de gangbare, maar al te gemakkelijk als tweederangs be schouwt en vaak zelfs als zondig veroordeelt'. (ADVERTENTIE) Beroepingswerk NED. HERV. KERK Berpoepen te Nieuw Buinen: G. l Zeben kandidaidaat te Zwolle Zevenbergen: C. Schipper, kaf daat te Zeist; te Winterswijk: (Tr™ zegging) M. Strikwerda te Oude- 9 ei ehorne; te Emmen (toezegging) J\fe Bamhoorn te Haulerwijk CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Groningen; G. L. te Dokkum; te Doornspijk; ld Jr 5U fids Klomp kand. te Ede. DOOPSGEZ. BOEDERSCHAP Bedankt voor Zaanstreek-Noord:Wg J. Bach kandidaat te Amsterdaifcte rou GEREF. GEM. IN NED. V0 Beroepen te Alhlasserdam en RotL^ dam-Zuid: A. van Straalen, kandij te 's-Gravenzande. u>n Franzoni je wa Door zich openlijk uit te sprelrii voor de communistische partij hèti. de voormalige abt Giovanni Fraitve ni zichzelf buiten de gemeenscllou van de kerk gesloten. Dit heeft Me i dinaal Poletti, die namens de plrii het blsom Rome bestuurt, verklah in een uitvoerig document. Bij: Franzoni was al eerder als prieile geschorst door het Vaticaan, omlai hij propaganda maakte voor de i)ep gelijkheid van echtscheiding in pri 'er Fedde Schurer De liederen van de in 1968 overlelP' Friese dichter Fedde Schurer i nog steeds zeer populair. Ze worre nog geregeld gezongen door de ad; ger-gitarist Roel Slofstra en korim ook op door Slofstra gemaafoc grammofoonplaten voor. Thans 5 veertien bijbelse liederen van Sclva rer op een plaat vastgelegd. Ze den gezongen door een koor van n christelijke pedagosche academil e Sneek, begeleid door een combo v>i studenten van deze academie, let opbrengst van de platen is bestede voor de watervoorziening van ire: ziekenhuis in de Jalimo-valleijot West-Iran. !th Monniken De monniken van de berg Al hebben besloten, het toeristische zoek aan hun republiek te beperl door voortaan alleen nog mam toe te alten, die geïnteresseerd in de godsdienst of de wetenscl Verder zullen niet meer dan tien zoekers per dag worden toegelat en mogen de bezoeken niet lanl dan vier dagen duren. Het bezir kan worden verlengd wanneer det" node van de monnikengemeenscli I daartoe aanleiding aanwezig ad Boten met vrouwen aan boord d i gen de heilige berg niet dichter d 5 vijfhonderd meter uit de kust nal I ren. De ongeveer elfhonderd monte ken vanhet schiereiland in 1] noorden van Griekenland klaagt de laatste tijd over de schade, die toeristenbezoek toebracht aan beschouwende leven. Zij wilden de weg opgaan van hun broederi de kloosters in Midde-Griekenl; die naar de Athos vluchtten, oi zij verworden waren tot „msusei suppoosten en verkopers van enti bewijzen"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2