Theologen uit Azië en Afrika zoeken hun eigen weg I Vandaag\ Congres van joden uit 64 landen in Den Haag Onze adressen: Uitgeest en de synode Simonis geeft brief mee op vakantie Masselink zet vraagteken bij noodgemeenten VOORBIJGANGER, Synode telegrafeer minister Van Agt DINSDAG 22 JUNI 1976 KERK BINNENLAND TROUW/KWART^), BOSSEY Het christelijk ge loof vindt zijn oorsprong er gens tussen Azië en Afrika. Het verspreidde zich onmid dellijk over Noord-Afrika. La ter bereikte het Europa, en nog later de beide Amerika's. In de laatste twee eeuwen is het opnieuw naar Azië en Afri ka gebracht Maar het had toen al een hele geschiedenis doorlopen, en heel wat Euro pese. culturele beïnvloeding ondergaan Het was geïn terpreteerd en ge herinterpreteerd. Het was ge test. soms ook verworpen, ge bruikt als voorwendsel voor andere doeleinden Deze woorden sprak de Afrikaan dr John Mbiti, directeur van het oecu menisch instituut Bossey bij Gene ve, in zijn openings-toespraak tot de theologen die er van 8 tot 14 juni bijeen waren om te spreken over de bijdragen, die er nu vanuit Afrika en Azië aan de theologie kunnen worden geleverd. Honderd theologen waren daarvoor door drs. G. van 't Spijker naar Bossey gekomen. De meesten kwamen ook uit Afrika en Azië, al waren er ook ongeveer dertig uit Europa en Amerika. Wat valt er vanuit Afrika en Azië voor de theo logie te verwachten? Zal het gaan om een soort aanpassing aan de eigen cultuur. een in-eigen- pasmunt-omzetten van het waarde volle van het evangelie? Dit leek John Mbiti te bedoelen. En hij bleef daarbij wel erg bescheiden toen hij in verband daarmee sprak van de Afrikaanse en Aziatische bijdragen, als van het penningske van de weduwe. Zoals je één bepaalde melodie kunt spelen op verschillende instrumen ten. zo is het evangelie niet gebon den aan het instrumentarium van do Europese cultuur om tot klinken te worden gebracht. Het kan ook in andere culturen worden vertolkt. Het kan worden aangepast. Verrijking Dat het in de bijdrage vanuit Afrika en Azië echter om veel méér gaat Links dr S. Wesley Ariarajah uit Sri Lanka. dan om aanpassing, hoorden we van Philip Potter, de secretaris generaal van de Wereldraad van Kerken, die een zeer stimulerende toespraak hield. Vanuit Afrika en Azië valt een unie ke bijdrage te verwachten, en soms is ze al geleverd, zei hy. Potter wees erop dat de kloosterbeweging, die in het Westen zo'n grote rol ge speeld heeft, gegroeid is uit typisch Aziatische spiritualiteit. Ook Afrikanen hebben op het ge bied van de spiritualiteit wat bij te dragen. Zij hebben door hun spree kwoorden-cultuur een bijzondere gevoeligheid voor de wijsheidslite ratuur van het Oude Testament, een gebied dat in het Westen lange tijd weinig belangstelling heeft ge trokken. Hoe zal de gedachte over samenleven en gemeenschap de op vatting van de kerk als ge meenschap niet kunnen beïnvloe den, als de Afrikaanse en Aziatische gemeenschapsbeleving daarin wor den ingebracht, zo ging Potter verder. Hoezeer heeft men in Azië niet na gedacht over het lijden en wat weet men in Afrika niet van het offer, dat leven geeft en gemeenschap sticht. Wat zal dat gaan betekenen wan neer deze diepgewortelde gedach ten in verband worden gebracht met het lijden van Christus? Zowel in Afrika als Azië is een diep besef van de eenheid van de gehele schepping, waarvan de mens onder deel ls Wat kunnen deze beseffen vruchtbaar zijn voor de huidige eco logische problematiek! Dan heeft elk kontinent nog zijn eigen expressie van geestelijk le ven. zo ging Potter verder. In Azië veelal de bezinning en de kon- templatie. in Afrika de viering, de dans en de uitbundigheid. Ook de eigen wijze van omgaan met elkaar is belangrijk. De beide kuitu ren hebben elk een eigen vorm van dialoog: Azië kent de gesprekken van de guru met zijn leerlingen, en Afrika kent zijn palaver. Het zal wat betekenen, wanneer deze erfe nis binnengebracht wordt in de we reld van kerk en theologie Bedachtzaam Omdat voor deze bijeenkomst de nadruk viel op het onderlinge ge sprek in kleine groepen, waren er slechts weinig lezingen. Van deze lezingen vielen er twee op die de gesprekken het meest hebben beïnvloed. Twee bijdragen waaruit ook de verscheidenheid van een Aziatische en een Afrikaanse ma nier van theologiseren blijkt. Eerst valt te noemen de bijdrage van dr S. Wesley Ariarajah uit Sri Lanka (het vroegere Ceylon) over de theologische basis van het gesprek met aanhangers van andere reli gies. Tekenend voor de situatie van iemand uit een kerk die een minder heidspositie inneemt, begon hij zijn Enkele deelnemers aan de conferentie van Afrikaanse en Aziatische theologen in Bossey. Links Kofi Appiah-Kubi uit Ghana, die een belangrijke bijdrage aan de conferentie leverde. betoog met te stellen dat het méér dan ooit nodig is die implicaties te onderkennen van het gegeven, dat God een plan heeft met Alle mensen en dat alle schepselen in dat plan van God zijn besloten. De opdracht van het evangelie is niet om zo veel mogelijk mensen binnen de kerk te halen. De grenzen liggen niet tussen de ene ge meenschap (de kerk) en een andere gemeenschap (de wereld). We moe ten opnieuw te rade gaan bij de jonge kerk zoals we die kennen uit de Handelingen der apostelen. Daar werd ook geen fundamenteel onder scheid gemaakt tussen joodse en hellenistische godsdienst, maar daar worden totaal andere scheidslijnen zichtbaar: die tussen het Koninkrijk Gods en de machten der duisternis. De kerk is een teken gemeenschap binnen en ter wille van de grote wereldgemeenschap, ze is een zuurdeeg, het zout. het licht, de dienstknecht. De kerk is een voorlopige gemeenschap, die vooruitgrijpt op de echte ge meenschap, die God voor zijn men sen bestemd heeft, en die zich niet zal afspelen in een ondoordringbare vaste burcht, maar veeleer in een tuin met veel verschillende bomen en bloemen en geuren. Bovenal een tuin waar het licht is, en waar frisse lucht is. en waar een ieder zich één voelt met de gehele schepping van God. dingskerken hebben losgemaakt, of die spontaan zijn ontstaan) over Jezus wordt gedacht. Of eigenlijk is „gedacht" hier niet het goede woord. Hij wordt gevierd, aanbeden, bezongen, de warmte van Zijn aanwezigheid wordt ge voeld. Jezus Christus is de verlos ser, de Heelmeester van ziekte en van alle kwaad. Hij is de Middelaar, die ons in contact brengt met God, niet om schuld te vergeven, maar om relaties te herstellen. Hij is de grote Bevrijder van alle onderdruk king. Hij maakt van het leven een eenheid. Het hele leven is religieus, en daarom bepaald door Hem. Dit alles volgende de mondelinge Afri kaanse theologie die niet te vinden is in boekwerken, maar in het lied dat gezongen wordt. Deze twee bijdragen zijn kernmer- kend voor de geheel eigen oriënta tie vanwaaruit in Azië en in Afrika theologie wordt bedreven. De bij dragen van de Afrikaan Appiah- Kubi bracht iets van de uitbundig heid over, was levend, op zich een getuigenis. De Aziatische bijdraage had een heel andere toon. Overwe gend voorzichtig formulerend, in voortdurende spanning tussen een universeel religieus besef en het unieke van het geloof in Jezus Christus. Uitbundig Moeilijk Een geheel andere benadering gaf de Ghanees Kofi Appiah-Kubi, se cretaris van de theologische afde ling van de panafrikaanse conferen tie van kerken (AACC). Hij sprak over de manier waarop Afrikanen, Jezus Christus kennen. Hij kwam niet met een uitgewerkte, uitgeba lanceerde bijdrage vanuit het Nieu we Testament, een „christologie" volgens het theologisch vakjargon. Maar hij leverde een levendig rap port van wat in de onafhankelijke kerken de vele authentiek Afri kaanse kerken die zich van de zen- Het bleek ook tijdens deze zeven daagse konferentie, dat de dialoog onderling een moeilijke zaak is. Voor Aziaten een gezamenlijk zoe ken naar een antwoord op de laatste en diepste vragen, voor Afri kaner een beoefening van een warm menselijk contact. En de haast unanieme reactie van de Aziaten op de Afrikaanse Jezus was: maar is Hij dan ook niet dege ne. die jou en jouw godsdienst oor deelt? Is Hij alleen de Heelmeester, die voldoet aan onze verlangens of vraagt Hfj soms ook offers? En van Afrikaanse kant kon die reactie be antwoord worden met: Ik ben het helemaal met je eens broeder, al leen jouw hersens niet met de mijne! Philip Potter had er trouwens voor gewaarschuwd, dat de dialoog niet eenvoudig zou zijn. De Europeanen hebben het Oosten altijd met een diep respect benaderd, hadden ach ting voor de godsdiensten die ze daar aantroffen. Maar ze hadden geen oog voor de levende, schriftlo ze cultuur van Afrika. De erfenis van deze vooroordelen zal ook een rol spelen in jullie discussies, zei Potter. Hij had gelijk. Het was daarom ook jammer dat Afrikaanse theologen vrij zwak ver- tegenwoodigd waren. Afrikaanse theologen die het een en ander had den gepubliceerd over christelijk geloof en Afrikaanse godsdienst, zo als Idowu, Sawyer en Nomenyo, ontbraken. Verscheidene Afrikanen zeiden ook dat het toeziende oog van de Europeanen op deze confe rentie hen hinderde. Een conferentie als deze is er niet om een nieuwe theologie te formu leren, maar ook een proces op gang te brengen. Voor de Europeaan, die deze conferentie heeft mogen bij wonen betekent het een proces van bewustwording van de eigen wes terse identiteit van veel theologisch denken. Potter zei dat de Europese theologie vooral na 1940 zó univer seel heeft willen zijn, dat ze ver zuimd heeft over haar eigen situatie na te denken en dat ze daarmee haar begrensdheid toonde. Juist wanneer die eigen identiteit gevonden wordt, kan ook beseft worden wat het betekent dat Chris tus de scheidsmuren tussen de cul turen wegbreekt, om een ge meenschap te stichten, die eerder in een open tuin. dan in een vaste burcht te vinden is. Drs. Van 't Spijker werkt als missio nair predikant van de gereformeerde kerken in Roeanda. Afrika. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Kerk en rechts In de discussie VU en communisme is al lang niet meer alleen de VU in het geding Het gaat nu om de plaats van het christendom. Moet dit zich laten welgevallen, dat het westen onder een vals etiket slechts de mammon dient en aan een levensge vaarlijke kernbewapening twintig maal meer dan aan ontwikkelings hulp uitgeeft? Populair heb ik eens horen stellen; „Kerk en staat zijn broer en zus; de ene vouwt je handen samen en de andere rolt je zakken". Hiermede is de wereldgelijkvormig heid van veel christenen getypeerd. Hiermee is ook veel afval verklaard. Om het geloof te redden is een ont koppeling van kerk en rechts vereist. Amsterdam Dirk Veenstra Dzn Abortus (7) Vanuit uw geloofsovertuiging komt u. dokter Rhemrev. ertoe om AMSTERDAM: Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 vrouwen in nood te helpen. U ziet dat dus als het betrachten van christelij ke naastenliefde. Echte christelijke naastenliefde komt voort uit de lief de tot Ood en is erop gericht de naaste te behouden. Moet u juist niet vanuit uw geloofsovertuiging dit „helpen" nalaten? Gelukkig hebt u het er nog steeds moeilijk mee. Ik hoop. dat u het er nog zó moeilijk mee krijgt, dat u deze weg weer verlaat Er is altijd nog een weg te rug. Zouden er niet heel veel onge wenste zwangerschappen kunnen worden voorkomen als men eens op houdt met het aanmoedigen van seksueel contact van zeer jeugdige personen en ook van gemeenschap buiten het huwelijk? U wilt zo graag iets meer begrip van de tegenstan ders van abortus. Maar mèg een christen wel begrip tonen voor uw standpunt? Axel J. de Klerk Synode (slot) Geen kerkgeld voor geweld, is de naam van een stichting die meent de Zuidafrikaanse politiek te moeten verdedigen alsof Zuid-Afrika zelf niet mans genoeg is. Ten tweede: geen kerkgeld voor geweld, maar wel geeft deze stichting geld uit om een gewelddadige regering te verde digen. Amsterdam G. Weide AMSTERDAM Als gevolg van ren misverstand heeft onze krant zater dag gemeld dat de gereformeerde kerk Oegstgeest/Akersloot geprotes teerd zou hebben tegen het besluit van de generale synode, de aanbeve ling van het speciale fonds van 'iet wereldraadprogram tot strijd tegen rassenwaan te schorsen. De goede verstaander zal begrepen hebben dat hier had moeten staan Uitgeest/Aker sloot ROTTERDAM De vakantie is de tijd, die veel weg heeft van het paradijs, of van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, waarvan wij allen dromen. Maar de mens moet nog met deze grote gave leren le ven. Voor al te veel mensen valt vrije tijd nog samen met leegte en verveling. Dit schrijft bisschop Simonis van Rotterdam in een speciale herder lijke brief over de vakantietijd. Hij wekt de plaatselijke gemeenschap pen op, initiatieven te ontwikkelen voor goede recreatiemogelijkheden ten behoeve van de toeristen. Ieder die zich hiervoor inspant, beoefent in hoge mate de deugd van de gastvrijheid en geeft er nieuwe in houd aan, aldus de bisschop. Bisschop Simonis ziet in de vakan tie ook een goede gelegenheid voor mensen, die zich in het dagelijkse leven te weinig tijd gunnen voor elkaar, om zich echt open te stellen voor elkaar. Vrije tijd en vakantie kunnen in dit opzicht met name voor huwelijken en gezinnen van onschatbare herscheppende bete kenis zijn. Sommigen zijn geneigd, meteen de stekels op te zetten, wanneer zij horen over speciale kerkdiensten in toeristencentra. Zij voelen zich wellicht wat door de kerk achter volgd. Toch doet deze reactie vol gens bisschop Simonis geen recht aan de opgedane ervaringen. Een eucharistieviering in een recreatie oord ademt meestal een heel eigen familiale sfeer en wordt daarom erg gewaardeerd. Ook gebeds- en zangdiensten in oecumenisch ver band moedigt de bisschop aan. Op de conferentie in Den Haag waren zeventig vertegenwoordigers uit twintig Europese landen aanwezig. Voor de eerste keer als gevolg van de Europese conferentie voor vrede en veiligeid in Helsinki, mochten verte genwoordigers uit de DDR als waar nemers aanwezig zijn. Het WJC, dat veertig jaar geleden werd opgericht, heeft altijd contact met de Oosteuro- pese landen onderhouden en is de enige joodse organisatie die de Sow- jet-Unie als gesprekspartner aan vaardt. Veel aandacht op de bijeenkomst werd besteed aan de rol van het Euro pese jodendom binnen de joodse ge meenschap in de wereld. „Sinds de volkerenmoord op de joden tijdens de Tweede Wereldoorlog", zegt dr. Riechner, secretaris-generaal van het congres, „is het Europese jodendom Van een onzer verslaggevers UTRECHT Binnen de kring van de verontrusten in de gereformeerde kerken blijkt geen eenstemmigheid te bestaan over de stichting van „noodgemeenten" In een nota op de voorpagina van het weekblad „Waar heid en Eenheid" schrijft hoofdre dacteur dr E. Masselink, er bezwaar tegen te hebben, dat „Schrift en Ge tuigenis" het initiatief neemt tot het stichten van noodgemeenten en het instellen van ambten. „Schrift en Getuigenis" is de lande lijke organisatie van verontruste ge reformeerden. Dr Masselink. die zijn nota mede namens ds R. Akkerman uit Kampen publiceert, vindt het stichten van een noodgemeente een zo direct kerkelijke zaak. met zo grote verantwoordelijkheid tegen- over God en Zijn Woord, dat die verantwoordelijkheid ten volle moet berusten bij de mensen ter plaatse. Daar moeten mensen van elders en de vereniging Schrift en Getuigenis zich buiten houden. „Het moet dui delijk gemaakt worden, dat wanneer één van ons ergens de ambten in stelt. hij dat niet doet als bestuurslid van onze vereniging, maar geheel als privépersoon." aldus dr Masselink. Volgens hem is het perpectief van de noodgemeenten niet helder. Zij wil len middel zijn en geen doel. Maar de noodgemeenten, die er tot nu toe zijn (Ede. Den Haag en Leiden) zijn maar klein en hebben veel oudere leden. Er gaat op verreweg de meeste kerkleden geen appellerende of in spirerende invloed van uit. Moeilijk zal het dus zijn, om de bestaande noodgemeenten als middel te Jon geren beleven. een minder belangrijke rol gaan spe len. De twee grootmachten binnen de joodse wereld zijn Amerika en Is raël". aldus dr. Riechner. Nieuw leven Door reorganisatie hoopt het WJC nieuw leven in het Europese joden dom te kunnen blazen. Zo denkt men aan de oprichting van een Europees joods congres. Naast de situatie in het Midden-Oosten kwam de Ara bische boycot van Israël en de boycot van joodse bedrijven en bedrijven die met Israël zaken doen ter sprake. Het congres dringt er bij de Europese gemeenschap op aan om in de over eenkomsten met Arabische landen een clausule op te nemen die een dergelijke boycot onmogelijk maakt. Het World Jews Congres heeft de lidstaten van de Europese Ge meenschap ook verzocht om hun na tionale wetgevingen te harmoniseren om te voorkomen dat rassendiscrimi natie. bijvoorbeeld in de vorm van een boycot van joodse bedrijven, „naar Europa wordt geïmporteerd". Men bedoelt druk uit te oefenen op de kerkelijke situatie, maar in wer kelijkheid is men aan het kerkelijk front niet meer aanwezig." Daarentegen pleit dr Masselink er krachtig voor. om zich niet te ont trekken en in het midden van de gereformeerde kerken actief te blij ven. „Wij zijn bereid tot elk redelijk gesprek en willen dat (ook met het moderamen van de synode) niet af breken." Tijdens de conferentie in Den Haag kwamen de vertegenwoordigers van de joodse jeugd in Europa onofficieel bijeen. Bij hen heerste ontevreden heid over het „verouderde en steriele leiderschap van het WJC". Zij von den daarom de bijeenkomst in Den Haag teleurstellend. Op de onofficië le bijeenkomst werden er geen beslui ten genomen hoewel de joodse jeugd naar wegen blijft zoeken om „nieuw leven in het WJC te blazen" DENKSPORT Vakantie betekent voor ons ookJ tijd puzzelen. Je kunt niet al! wandelen, musea bezoeken. drinken. VVV-evenementen najas Ook aan veel lezen komt een eiHl en dan ligt daar Denksport. Na ein oefenen ben je al gauw weer th^j Het valt mij altijd op dat het L reldje van de woorden Denksport geheel eigensoortig is.£ leen door de grote doorlopers weëC! b v. van het bestaan van een gvai (wildebeest) en een onager (woudepi Natuurlijk ken ik de egel. mlnj Denksport herinnert er mij s<pe; meerdere keren in één doorloper fek dat dit beestje insekten eet. zoal$p< otter zich constant met vis voedtjtii ben door deze bezigheid ook vol! d men vertrouwd met de eest (droi t molen), al heb ik er nooit een gezin» Een kleine correctie: niet alleen dfici Denksport ken ik de eest of de ast ir zou ondankbaar zijn als ik hier ifra: even herinnerde aan het meesje werk van Stijn Streuvels. dat je r tig eens per jaar kunt lezen: „Lew en dood in de ast". Soms is f puzzelen ook niet zonder gevaijc Telkens wordt mijn puzzel-weg <LS weer gekruist door odalisken (|d( remmeisjes)! Enkele woorden kanjS nooit onthouden, zo b.v. de pla bi van afslag bij het golfspel, of ^ge ander woord voor Japanse pa^n duikster. Daartegenover staat da jrn nooit aarzel bij een arabische ti g], een mannetjesbij, een slagader, r deel v.e. fornuis, gravin van Hollavo of de dochter van Cadmus. Bij be puzzels hoeven voor mij niet. m j, iets meer gericht op een soort edu v tie zou geen kwaad kunnen. L niemand menen dat hij d( ,e Denksport slim wordt. Hoogst» 'Zi een lion (salonheld). g(j Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Gisteren eindigde in hotel Atlantic in Den Haag de tweedaagse bijeenkomst van de Europese sectie van het World Jews Congress (WJC). Dit congres is het overkoepelende orgaan van joodse gemeenten en organisaties in 64 landen en stelt zich ten doel om de belangen van de joden in de diaspora (verstrooi ing) te behartigen. 'IJ Beroepingswerk bi! NED. HERV. KERK d: Beroepen te Pijnacker: B. Marteker Egmond aan Zee; Kollum; J. Hne tema te Nij-Beets. >ch Aangenomen naar Giessen-Rijswller J. van Drenth (stichting evangeliejoe industrie) te Ede; naar Den Heldisei J. Windig, kand. te Ermelo. vte GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.jW Beroepen te Den Haag: J. D. Janse, Haarlemmermeer-Oostzijde. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Boskoop: H. Brandsma, laatstelijk miss.pred. nende te Amersfoort. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Aalst: A. Hoogerlan» Krabbendijke: te Brakel Leerdajpe Waarde. Geldermalsen, Rilli Bath. Nieuwdorp en Ermelo: J. van Eckeveld, kand. te Schei zeel. die het beroep naar Zeist h< aangenomen en bedankte voor andere beroepen; Bedankt voor Randburg (Z.-A.) J. Verwey te H. I. Ambacht. BAPT. GEMEENTEN Beroepen te Amsterdam-West: Boeschoten te Apeldoorn. Arnhem: G. van 't Wout te Utree te Staveren: A. Nijland kand. s) Bosch en Duin, die dit beroep hefer aangenomen. let eer. Ds. C. van Reenen taS Op 88-jarige leeftijd is overleden C van Reenen te Woerden, die 1927 tot aan zijn emeritaat in 1956!^ gereformeerde kerk aldaar als pré dent heeft gediend. Ds. Van Reen begon zijn ambtelijke loopbaan FN Amerika, als predikant van de ch^d tian reformed church te Bigelow|m; te Sibley. L» Ds. A. Mollema Op 69-jarige leeftijd overleed de reformeerde emeritus-predikant Mollema te Zuidhorn, waar hij aan zijn emeritaat in 1969 werkza was als geestelijk verzorger van „1 Zonnehuis". Daarvóór diende Mollema de gereformeerde kerker Oosterwolde (Friesland), te Niei Buinen en te Thesinge. GOUDA De synode van de ge formeerde gemeenten in Nederla heeft in een telegram aan minis Van Agt haar grote bezorgdheid u gesproken over het „ongestraft b ven voortbestaan van abortt praktijken in Nederland". Desyno dringt aan op strikte handhavi van de wet en spreekt zich uit tcg elk voorstel om de bestaande wetj ving te verruimen. „Het gebod Gods moge vooral deze ernstige aangelegenheid h richtsnoer van uw handelen zijn. H is ons een behoefte u er met nadn op te wijzen, dat de zegen en vo» spoed voor land en volk alleen v» wacht kunnen worden in de betra» ting van Gods geboden", aldus h telegram van de synode. De jaarlijkse synodevergaderii stond onder leiding van ds. A. Wi uit Veenendaal. Het verzoek van e groep in Zuid-Afrika om aansluitii aan het kerkverband moest door synode worden afgewezen, omd het een te zware belasting zou bel kenen voor het kleine aantal pre» kanten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2