Kerken blijven attent inzake Zuid-Afrika I Kriteria voor politiek handelen van de kerk Protesteren tegen een nachtmerrie Vandaag Kerk in de wereld Nijmegen wil af van roggerente aan kerk Apartheid sloeg diepe wond in Zuid-Afrika >F J. Windig op conferentie confessionelen: Zuidafrikaanse kerken over Soweto: Geen geld voor noodzakelijke restauraties Onze adressen: Spaanse communist vindt godsdienst geen opium meer VOORBIJGANGER |S Britse premier wil vinger in de pap bij bisschopskeuze VRUDAG 18 JUNI 1976 KERK-BINNENLAND TROUW/KWAR AMERSFOORT Vertegenwoordigers van Franse en Nederlandse kerken hebben in een gezamen lijk verklaring „elke hulp, die in belangrijke mate het wetenschappelijke en technologische potentieel van Zuid-Afrika versterkt" afgekeurd. De verklaring benadrukt de solidari teit met de Afrikanen in hun actie voor erkenning en erbiediging van hun rechten. Opgeroepen wordt tot waakzaamheid, onder andere wat be treft de erkenning van Transkei, dat ..een staat zou zijn. die geschapen wordt om de facto het apartheidsre gime te handhaven." De verklaring is opgesteld tijdens een beraad, deze week in Parijs, waa raan van Nederlandse zijde werd deelgenomen door mevrouw dr M.A.M. Klompé en dr A H. van den Heuvel. Het gesprek werd gehouden naar aanleiding van de order, die de Zuidafrikaanse regering in Frankrijk plaatste voor de levering van twee kernreactoren, die aanvankelijk in Nederland waren besteld. Van Franse zijde namen aan het ge sprek deellcden van de_r.k. commis sie Justitia et Pax, het r.k comité tegenidë honger en voor de ontwikke ling. vertegenwoordigers van (Je'prp- testantse federatie van Frankrijk ën van Cimade. De Nederlandse raad van kerken heeft inmiddels zijn in stemming met de verklaring betuigd. Zes punten „Wat in Soweto begon als een ge weldloze uiting van een gerechtvaar digde en diepgevoelde grief, kwam binnen enkele uren tot uitbarsting ln een confrontatie tussen blank en zwart", aldus de raad. Het feit dat schoolkinderen bij de confrontatie betrokken waren, leidt tot de angs taanjagende conclusie dat de grieven van de negers niet alleen een politie ke kant hebben, maar uitgegroeid zijn tot een diepe, wijdverbreide en ïelfs door kinderen gevoelde angst, die kan leiden tot een nationale cat- strofe Het volk van Zuid-Afrika en ln het bijzonder de Zuidafrikaanse au toriteiten. moeten aandacht schen ken aan de diepe wonde, woede en frustratie die het systeem van apart heid ln de harten van alle zwarten in Zuid-Afrika heeft doen ontstaan De Zuidafrikaanse raad van kerken dringt er bij de regering op aan de krenkende nieuwe onderwijsvoor- schriften onmiddellijk te herroepen, betuigt zijn steun aan de protesten van de scholieren tegen deze voor schriften en betreurt het volkomen onverantwoorde optreden tegen hen De raad erkent dat de kerken in het verleden gefaald hebben door zich UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Bij publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Abortus (5) Dat een gereformeerde dokier nog een goed woord overheeft voor abor tus (Trouw 12 juni», ja zelfs voor zo n schandelijke handeling niet terug deinst. is ontzettend verschrikkelijk. Zijn kerkeraad moet hem hier ern stig over onderhouden Exloërmond J. Tipker Synode (20) aktie voor erkenning en eerbiediging van hun rechten. 4. Zij zijn als gevolg daarvan van mening, dat elke hulp. die in belangrijke mate het we tenschappelijk en technologisch po tentieel van Zuid-Afrika versterkt, onder kritiek moet worden gesteld. Dit geldt evenzeer voor de overheer sing van de blanke minderheid in het land zelf als voor de druk op de nabuurlanden. 5. Zij betreuren, dat de in Frankrijk genomen beslissing in hun landen in termen van zakelij ke belangen en van prestige werd vervat, zonder dat er in de eerste plaats rekening werd gehouden met de betekenis, die zo n stap kan heb ben voor de volken van zuidelijk Afri ka, die daar onmiddellijk bij betrok ken zijn. 6. Voor wat de toekomst betreft, die soortgelijke situaties zou kunnen opleveren, verbinden zij zich wqakzaapr le zijn. Reeds nu waarschuwen zij waakzaam te zijn op êen binnenkort te nemen beslissing: Van een onzer verslaggevers WOUDSCHOTEN Op de conferentie van de confessionele vereniging heeft de heer J. Windig vijf kriteria geformuleerd voor het politiek handelen van de kerk. Kerkelijke beleidsmaatregelen moe- armoede en het zoeken naar ten volgens hem getoetst worden op rechtvaardige en doelmatige struc- de volgende punten: turen. Proclameert deze beleidsmaatre- Prnfpf iemp gel (publikatie, oproepen) het ko iviciibiiic ningschap Gods over alle betrokke nen of geeft zij alleen steun aan de (tijdelijk) onderliggende partij? Dr M.A.M. Klompé de regeringen zullen geroepen wor den om positie te kiezen ten aanzien van de erkenning van Transkei als onafhankelijke staat. Dit zou een staat zijn, die geschapen wordt om de facto het apartheidsregime te handhaven. Daarom zou deze inter nationale erkenning moeten worden geweigerd. De verklaring omvat zes punten: 1. De apartheid is een systeem dat ge baseerd is op discriminerende uit gangspunten. die in tegenspraak met het evangelie zijO- In de ogen van de gelovige in Jezus Christus is ieder mens geschapen naar Gods beeld en gelijkenis. 2 Het regiem van Apart heid. zoals dat ln Zuid-Afrika wordt toegepast, wordt eveneens.-sinds lan ge tijd, veroordeeld door de Verenig de Naties. 3. Gewaarschuwd door de kerken van zuidelijk Afrika bena drukken vertegenwoordigers van Franse en Nederlandse kerken hun solidariteit met de Afrikanen in hun Van een verslaggever AMSTERDAM De Zuidafrikaanse raad van kerken zegt in een reactie op de gebeurtenissen in Soweto geschokt te zijn door het volledig gebrek aan begrip van de Zuidafrikaanse autoriteiten voor de aspiraties van de negers. Dit heeft geleid, zo constateert de raad. tot een totale breuk in de communi catie. niet aan te shiiten bij de negers in hun strijd om gerechtigheid De raad wil dat de kerken van Zuid- Afrika zich beraden over de gevolgen van hetgeen er ln Soweto gebeurd is en hun verantwoordelijkheid hierbij. In dit verband wordt opgeroepen zondag 20 Juni tot een dag van gebed te maken. Verbijstering Ook de Nederlandse Raad van Ker ken heelt gisteren een verklaring uit gegeven. waarin gezegd wordt dat de raad met verbijstering kermis heeft genomen van de gebeurtenissen in Soweto Dit is. aldus de Nederlandse verklaring, het zoveelste bewijs van de morele en politieke onaan vaardbaarheid van de apartheid. De verklaring is ondertekend door de voorzitter van de Nederlandse Raad van Kerken, prof. dr. H. Berkhof en de secretaris van de raad. dr H. A. M. Fiolet. De Nederlandse Raad van Kerken heeft voorts een telegram gezonden aan de Raad van Kerken in Zuid- Afrika Brengt deze beleidsmaatregel mensen en groepen dichter bij elkaar of drijft ze hen verder uiteen? Versterkt deze beleidsmaatregel de frustratie, haat en verbittering van bepaalde mensen en groepen of wijst ze voor christenen begaanbare uitwegen? Worden de vertegenwoordigers van invloedrijke groepen en instan ties alleen maar in het beklaagden bankje gezet, of krijgen ze een chris telijke kans tot inkeer, en een royale kans tot inzet voor verandering? Berust het feit. dat een voorge stelde kerkelijke beleidsmaatregel past in de wereldwijde strategie van het communisme om de wereld te overheersen op toeval, of speelt een combinatie van pro-marxistische en anti-kapitalistische gevoelens hier soms te veel parten? Combinatie De conferentie van de confessionele vereniging (met als andere sprekers dr. C. van Leeuwen en prof. C. Veen- hof) was gewijd aan het marxisme. Volgens de heer Windig is het marxis me als ideologie of pseudo-religie geen verleiding voor christenen. Zelfs de meest radicaal links georiënteerde christenen maken al tijd een theologisch voorbehoud. De grote verleiding is, dat men een marxistische denkwijze, een marxis tische analyse en benadering van de problemen wil combineren met een christelijke, bijbelse inspiratie. Han den ineenslaan met marxisten is dan een logische consequentie. De nadruk, die in het marxisme op de klassestrijd gelegd wordt, kan chris tenen in de verleiding brengen te menen, dat het in wezen om een simpele keus gaat: in de klassestrijd partij kiezen vóór de onderdrukte en tégen de onderdrukker. Natuurlijk moet recht verschaft worden aan de onderdrukte, maar de heer Windig keerde zich tegen verabsolutering van de klassestrijd. Kerkelijke be leidsorganen dienen zich veeleer met alle kracht in te zetten voor een bondgenootschap van werknemers en werkgevers in de strijd tegen de Van een ortzer verslaggevers DEN HAAG De toestand, waarin vele historische hervormde kerkge bouwen komen te verkeren, is voor de hervormde bouw- en restauratie- commissie reden tot grote bezorgd heid. Dif zégt de commissie in haar jaarverslag over 1975. De rijksdienst voor de monumentenzorg heeft alle begrip voor de financiële zorgen van vele hervomde gemeenten, aldus de commissie. Maar 's lands financiën laten het niet toe. dat subsidies voor restauraties in voldoende mate wor den verstrekt of toegezegd. Wel kon den enkele belangrijke restauraties worden uitgevoerd dankzij de dienst aanvullende cuviele werkzaamhe den. Maar de commissie noemt het verstrekken van subsidies in het ka der van de werkverruiming nood maatregelen. Verheugd is de her vormde bouw- en restauratiecommis sie over de uitbreiding van de Monu- mentenwacht Nederland. Voor vele colleges van kerkvoogden betekent het lidmaatschap een aanzienlijke verlichting van de zorgen. Tegen een geringe vergoeding wordt het kerkge bouw jaarlijks geïnspecteerd, waar door kostbare onderhoudsbeurten wegens achtergesteld onderhoud worden voorkomen. door Aldert Schipper Vandaag reist een groepje Nederlanders naar Brussel om daar bij de ambassade van Paraguay 20.000 handtekeningen aan te bieden van mensen, die vinden dat het nu wel èenoeg jS met de christenvervolging in dat landAanleiding tot de boze actie is het optreden van de regering tegen de boerencoöperatie San Isidro bij Jejui AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Waar het om gaat in Z.-Afrika is dit: Op een vraag aan een eenvoudige Bantoe uit Soweto of hij ook bang was voor de toekomst zei hij tegen mij „Ek es nie bang nie vir die blankesnie. «kes bang vir dié Zulu". Het is niet te hopen dafdeze mensen* aan de macht komen want dan wordt het een moordpartij zoals er nog nooit in Z-Afrika geweest is. Z -Afrika heeft belang bij mensen die dit land willen helpen mede op bouwen maar ze heeft beslist geen gebrek aan drammers Zuidwolde Dekker In verband met de olieramp. enkele maanden geleden langs de Spaanse kust. rijst de vraag moet de Oos- tersehelde niet zo spoedig mogelijk dicht'' Is het niet mogelijk hevelbui zen over de dijk te leggen, waardoor toch geen doodwater ontstaat0 Ook de oesterteelt zou kunnen doorgaan. Verder zou onderzocht kunnen wor den. de mogelijkheid om turbines in de hevelbuizen te bouwen voor het opwekken van elektriciteit Naaldwijk J. van Berg Onder de handtekeningen bevinden zich die van kardinaal Alfrink, me- vróuw Marga Klompé. dr A. H. van den Heuvel, de Oostenrijkse kanse lier Bruno Kreisky en oud-voorzitter van de Europese Gemeenschap Jean Rey De landbouwcoöperatie van Jejui is opgericht oncjer auspiciën van de bisschoppen van Paraguay, Het doel VÊn de coöperatie was de armsten van het land. de Indiaanse boeren, te helpen aan een behoorlijk bestaan. De economische toestanden ïn Para guay brengen mee dat het boerenin- komen per Jaar gemiddeld slechts 83 dollar (ruim tweehonderd guldeni be draagt Dat betekent dus dat er boe renkinderen van de honger omko men. hoe gek dat ook voor boerenkin deren is. De coöperatie stond onder leiding van dc mensen zelf. Ze werden daar bij gesteund door een stelletje pries ters Dat was wel nodig, want drie kwart van de boeren in Paraguay is analfabeet. Door de coöperatie hoef- dpn de boeren niet langer hun pro- dukten te verkopen aan tussenhan delaren. en konden zij de woeker winsten van de geldschieters vermij den De coöperatie van Jejui had na korte tyd bereikt dat niemand meer honger had. Er was onderwijs en de boeren böuwden een kerkzaaltje, waar de boeren ook samen spraken over het wel en wee van hun kolonie Aangemoedigd door dit florissante voorbeeld, ontstonden er her en der in Paraguay andere coöperaties, die elkaar hielpen. Zp groeide er lang zaam een alternatieve economie, waar de traditionele rijken van het land geen greep op hebben. Het land kent 153 families, die samen de dienst uitmaken in Paraguay. Voor deze mensen vormde de beweging van de coöperaties misschien een be dreiging Overval Op 8 februari van vorig jaar om vier uur 's ochtends begonnen ineens een paar helikopters vanuit de lucht de gebouwen van de coöperatie van Je jui in brand te schieten. Voor de poort stonden zeventig militairen, die verschillende boeren gevangen namen. Ook enkele priesters werden gearresteerd. Een werd in zijn been geschoten. Jejui werd volledig van de buitenwereld afgesloten. Zelfs de bisschop van Concepcion. mgr Mari- cevich. werd niet tot de coöperatie toegelaten Sindsdien is de kolonie uiteengevallen De geschiedenis van Jejui is maar een voorbeeld, dat door de door actie van vandaag in Brussel naar voren wordt gehaald. Er is in Paraguay sprake van echte kerkvervolging Een ander voorbeeld hiervan wordt gevormd door aanhoudende hande lingen van de regering tegen de Missi on de Amistad (Vriendschapszen ding). die geleid wordt door de Disci ples of Christ, een Amerikaanse kerk. Het zendingswerk is gericht op de haveloze massa van Paraguay. De zending verstrekt bijvoorbeeld technische hulp en geeft kleine lenin gen aan Indianen, die daarmee uit handen weten te blijven van de woe keraars. De helft van de werknemers is gearresteerd, hetgeen in het heden daagse Paraguay betekent dat ze ge marteld worden Smeken De kerken hebben steeds getracht via gesprekken de regering van Para guay op andere gedachten te bren gen. Er gingen brieven naar president Stroessner en in telegrammen werd gesmeekt om vrijlating van de gevan genen. Nu zitten er 1.600 Paraguayanen ge vangen. Men kan slechts gissen naar de toestand waarin deze mensen ver keren Aan iemand van de Disciples of Christ werd na lang aandringen toe gestaan. drie van de zeven vastzitten de werknemers van de zendingspost te bezoeken. Hij kon duidelijk vaststellen dat zij gemarteld waren, maar zij waren te veel geïntimideerd om daarover te spreken. 'Hun gezich ten getuigden van de nachtmerrie die zij beleven.' schreef deze man ln zijn rapport BELIJDENIS De marxistische denkwijze brengt de kerk ook in de verleiding van eenzij dig profetisme. Het „profetische spreken van de Kerk" is vaak niet meer dan het met beschuldigende vingers wijzen naar regeringen en an dere machtsconcentraties. Het ge volg is, dat de boodschap van beke ring en vernieuwing onthouden wordt aan de tijdelijk onderliggende partij. Als de mogelijkheid van beke ring echter een geschenk van genade is, en niet een eis aan één groep, dan wordt dit geschenk gelijkelijk aan alle mensen en alle partijen aangebo den. Wanneer wij solidair met de on derdrukte zijn. maar verzuimen hem het koningschap Gods als richtlijn mee geven, hebben we het be langrijkste geven, hebben we het be langrijkste nagelaten, aldus de heer Windig. Het gevolg is, dat de onder drukte soms later onderdrukker wordt. Wanneer de kerk overwegend gaat denken in termen van economische machtsverhoudingen, klassestrijd en omverhalen van structuren, en daar bij haar eigen invalshoek verwaar loost, zal zij op kritieke momenten in kritieke situaties geen verweer heb ben, zo betoogde hij. MADRID De Spaanse communis tische partij heeft de gedachte, dat godsdienst opium voor het volk zou zijn, al lang opgegeven. Zij heeft daarvoor een uitbrander gekregen van de Sowjet-Unie. Hiervan behoe ven de Spaanse communisten zich niets aan te trekken, „want wij stre ven hier en nu naar een Spaans en niet een ander soort socialisme", al dus Manuel Azcarate, theoreticus van de Spaanse communistische par tij, tijdens het in Madrid gehouden forum over Spanje en Europa onder auspiciën van de universiteit van Madrid. Azcarate zei, dat veel gelovige Spaanse katholieken „goede en zelfs vooraanstaande en offerbereide par tijgenoten zijn". De communistische partij is ook niet van plan pogingen te doen tot opheffing van het bijzon der onderwijs. Zij wil volgens hem bovendien het godsdienstonderricht op de openbare scholen verdedigen. Ook dit voorjaar hebben overal mensen belijdenis van hun geloof daan. Steeds meer ontmoet je111 e jonge mensen het verlangen om ook zelf iets te mogen opstellen om hun bedoeling nog duidelijk n A maken. In een kerkbode trof il een kleine gemeente de volg(1 stl woorden aan. Na een korte inleic r0°' „Ten eerste kan ik u wel verte erd dat het ons niet gemakkelijk g< noi len is. de beslissing om belijden VI doen, te nemen. Vooral omdat in 10 tijd de belangstelling voor de 1 ver te zoeken is en zoveel am'n 11 dingen belangrijker schijnen. tweede zal het zeer moeilijk zijn ten allen tijde de weg van Jezur r volgen (christelijke levenswijze) z Hij dat wil. In deze verklaring zullen wij ons ook, alleen met het eerste punt b houden. Wij doen belijdenis, on wij vinden dat wij God nodig hebc.^ en het in het leven niet alleei kunnen. Ook willen wij. door beli nis te doen, ons geloof in God ven ken. Het geloof is een geschenk, wij niet zomaar kunnen of mo verloochenen. Belijdenis doen he UN ook in, dat Je de relatie met erd vernieuwt, m.a.w. een nieuw verb »et sluit. Een gevolg daarvan is dan «Ir dat wij tot de mondige gemeenscir- in deze gemeente zullen gaan b( one ren. De hierboven genoemde rede ^er werden door ons alle 5 in verschil anc de bewoordingen weergegeven, n Üm toch zijn wij tot deovereenstemn ®e' gekomen, dat hiermee de kern va zaak hopelijk duidelijk is wee 'et geven". >ter elai p d Beroepingswerk >rp NIJMEGEN Dc gemeente Nijmegen wil na 207 jaar wel eens af van de grond en roggerente, die zij jaarlijks verschuldigd is aan de hervormde gemeente van het naburige Heumen-Overasselt. Op 31 oktober 1769 kocht Nijmegen de „Heerlijke Malden", waaronder ook Heumensoord viel. Daarbij werd bepaald, dat de gemeente voortaan elk jaar honderd gulden plus de prijs van drie Nijmeegse malders rogge (5,1 hectoliter) moest betalen aan hervormd Heumen. Onlangs realiseerde hervormd Heumen-Overasselt zich, dat de gemeente Nij megen sinds 1960 geen rekening meer had gehouden met de gestegen roggeprijs. B.en W. moesten de kerk gelijk geven en berekenden de achterstand op 538,50. Overigens willen B. en W. af van deze historische verplichting. Aan de gemeenteraad zal worden voorgesteld ,4900 gulden ineens aan de hervormde gemeente uit te keren, zijnde twintig keer de over 1975 verschuldigde grond- en roggerente. 'tij aai t V NED. HERV. KERK Beroepen te Rotterdam-Overscfern (toezegging): G. Bos te Terhejaa' (ZH); te Nijkerk: A. de Reuver Tholen. Aangenomen naar Naari (toezegging): S. Gerbrandy te thel; naar Halle J. Adolfsen Ellecom. Wc Bedankt: voor IJmuiden-Westiftd zegging) J.T.W. Quak te Vianen. Toegelaten tot evangehebedieninrf F.H. Breukelman, Kerkplein4. Vrou8 wenparochie (Fr)fberoepbaar), Jansen, Doornenkampseweg in Heelsum; G. van Zeben, GombelP straat 192, Zwolle (beroepbaar). 1 Afscheid op 20 juni van Meppel: H__ de Jong beroepen te Harderwijk.!»"" Intrede te Dongen: J.L. Keijzer Beilen; te Muiderberg: mevroi A.E.J. Bunjes-van Blommestein, Amsterdam; te Amersfoort (ten 1et hoeve van De Lichtenberg): T. K poraal uit Zeist; te Maa'01 Maarsbergen: J. Kamerling uit B PP] lum en Hollum; te Vriezenveen: I-®' van Vreeswijk uit Giess11 Nieuwkerk. est ent i Is GEREF. KERKEN m Afscheid van Schiedam: C. vlen Zuylen beroepen te Apeldoorn; v er( Assen: E. Haverkamp beroepen oni Den Haag-Oost; van Hoogkerk: kt g9, didaat C. van Steenis beroepen Rotterdam-Feyenoord. Intrede te Alphen a/d Rijn: J. V££] Azn uit Broeksterwoude; te Ha rer lem-Oost: J.C. Bos uit Nederho at den Berg; te Soesterberg: J.G. Lu e stra kandidaat te Amsterdam; !n' Leersum: A. Boelhouwer kandidi te Amsterdam. eb GEREF. KERKEN (VRIJG.) Afscheid van Den Helder: J.C. beroepen te Schildwolde. ek Tien kerkelijke hulporganisaties uit Duitsland. Nederland. Engeland. Oostenrijk en de Verenigde Staten hebben het afgelopen weekeinde be sloten hun hulp aan dit project in Paraguay stop te zetten totdat de gevangen genomen medewerkers vrij komen. De Nederlandse organisaties, die 'nee' zeiden tegen Paraguay zijn de ICCO (interkerkelijke coördinatie commissie ontwikkelingsprojecten), de bisschoppelijke vastenactie, Soli- daridad, en het algemeen diakonaal bureau van de gereformeerde kerken. LONDEN De Britse eerste mi nister James Callaghan heeft in een brief aan het Lagerhuis laten weten, dat hij geen afstand wenst te doen van zijn recht het laatste woord te hebben bij de benoemingen van bisschoppen van de anglicaanse kerk Hiermee verwerpt hij een voorstel, dat de anglicaanse synode twee jaar geleden deed. De synode wilde, dat de kroon voortaan de bisschoppen benoemt na advies van een kerkelij ke commissie, in plaats van na ad vies van de premier Callaghan wijst erop. dat de aartsbisschoppen en sommige bisschoppen in het Hoger huis zitten Daarom blijft hun benoe ming volgens hem een zaak van de eerste minister. GEREF. KERKEN (VRIJG. B V) Intrede te Loosdrecht: kandidaatfer Bouma uit Amsterdam. >0: CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Drachten H e Brandsma zendingspredikant nende te Amersfoort. Geëxamineerd en beroepbaar: A. Heteren, Baanbrekersweg 14. Sèio: senheim; A.G. van der Heijden. H n vinkhuizerweg 29, Putten; H d< Klomp, Pr. Bernhardlaan 2, Edflai R.W.J. Soctcrs Jan Boschstraat Zwolle. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Aalburg. Kruinini St. Annaland. Gorinchem; IJs monde. Oud-Beijerland. NijkeAu Westzaan, Enkhuizen. Zeist. Meljko sant. Benthuizen. Borsele Goudswaard: J.J. van Elckeve|ei kandidaat te Scherpenzeel (Gld). Aangenomen naar Utrecht: J S Net, kandidaat te Moerkapelle, dly voor 16 andere beroepen bedankt GEREF. GEMEENTEN IN NED. Beroepen te Uddel en Dordrecht: a, van Straalen. kandidaat te 's Gr ie, venzande. Ui! OUD GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Rijssen: J van de P« |a BAPT. GEMEENTEN Intrede te Vroomshoop: W. Kos Delfzijl; te IJmuiden: A H Agtere uit Haarlem DO v ne h| JCK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2