Youth for Christ moet
beweeglijk blijven
I
Conf essionele V ereniging
krijgt bescheiden bureau
Albanese kerk kan
jubileum niet vieren
Vandaag
Archief hervormde kerk
bestaat 350 jaar
z y
Ds.G.A.Brucks (voor jaar naar Canada):
Kerkeraad stuurt
twee telegrammen
Gewetensbe-
Onze adressen:
Gollwitzer tegen
CDU-slagzin
DONDERDAG 17 JUNI 1976
KERK-BINNENLAND
TROUW/KWART
Van een onzer medewerkers.
DRIEBERGEN Aan het begin van de vijftiger jaren kwam een jonge evangelist naar Europa.
Zijn naam: George Brucks. Nu. 25 jaar later, gaat deze man, samen met zijn Nederlandse vrouw en
vier kinderen, een jaar met verlof naar zijn geboorteland: Canada.
Ds G.A Brucks was tot 1951 voor
ganger van een Canadese doopsge
zinde gemeente. Voor veel Nederlan
ders is hij bekend geworden als direc
teur van een bloeiende jeugdbewe
ging Youth for Christ Tevens was
hij tot voor kort directeur van de
Europese Evangelische Zending, een
zendingsgenootschap dat minder
heidskerken in Europa wil ondersteu
nen. Vanuit Nederland werden onder
meer kerken in Spanje. Griekenland.
Oostenrijk. Polen en Frankrijk gees
telijk en financieel vanuit Nederland
geholpen
Kritisch
Elf jaar geleden werd ds Brucks aan
gesteld als directeur van Youth for
Christ-Nederland Over de instelling
van de jongeren in zijn begintijd en
nu. zegt hij ..Vroeger waren de jonge
ren niet kritisch Alies wat Je deed
vonden ze geweldig. Met de wel
vaartsjaren is daar verandering in
gekomen. Nu komen alle wereldpro
blemen op een kind van veertien jaar
af. Ze moeten in één keer alles ver
werken waar een tiener enkele jaren
geleden zes zeven jaar over deed."
„We zien het dan ook als een stukje
roeping van Youth for Christ om jon
ge mensen liefde, vriendschap, gezel
ligheid. maar bovendien het evange
lie en pastorale zorg te geven. Dat
proberen we te doen zonder iemands
persoonlijkheid geweld aan te doen.
Zo geven we hen waar ze op hun
leeftijd om vragen".
gemaakt. Naast 25 full-time mensen
werken er nu binnen Youth for Christ
jaarlijks een even groot aantal jonge
ren op diakonale basis. Tegen een
bescheiden zakgeld en kost en Inwo
ning geven zij een jaar van hun leven
voor de opbouw van het Youth for
Christ-werk. Een groot aantal van
hen is de afgelopen jaren bezig ge-
Toen ik elf jaar geleden bij Youth weest de Lindenhorst te verbouwen.
for Christ kwam. merkte ik. dat de
groei eruit was. Hier en daar vertoon
de het werk wat sektarische trekken,
hoewel het bestuur dat nooit gewild
had Youth for Christ dreigde naar de
knoppen te gaan. omdat er onvol
doende full-time medewerkers waren
om een evenwichtig stuk jeugdwerk
op te bouwen In die tijd werd ik
voor gek verklaard. Wie wil er nü nog
jeugdwerk opzetten? Dat lukt je
Dankzij vele giften, werd deze ver
bouwing mogelijk
Nu worden vanuit de Lindenhorst
zeventig plaatselijke werkgroepen
begeleid, muziek- en toneelgroepen
gevormd, schoolwerk opgezet en vele
vakantieactiviteiten ontwikkeld. Zo
organiseert Youth for Christ deze zo
mer twintig zomer-koffiebars van een
of twee weken in stadscentra en 46
nooit. Youth for Christ was voor ve- vakantiekampen in binnen- en bui
len een anachronisme geworden. Ge
lukkig zijn er door de jaren heen
altijd predikanten geweest vanuit al
le denonyffaties die ons bemoedigd
hebben", aldus ds. Brucks.
Groei
In de loop der Jaren heeft Youth for
Christ een stormachtige groei door-
tenland. Ook wordt op de Linden
horst het jeugd-maandblad Aktie
gemaakt.
De laatste tijd zetten Youth for
Christ-jongeren zich in voor zen
dingsprojecten. Zo wordt op het
ogenblik aan een plan gewerkt om
effectief jeugdwerk op te zetten in
Buenos Aires. Zuid-Amerika.
Ds Brucks is blij met het groeiend
G. A. Brucks
contact met de kerken. „We worden
nogal eens gevraagd het jeugdwerk
in een bepaalde plaats te organise
ren. omdat men geen greep meer op
de jongeren heeft. We zeggen dan:
Youth for Christ is interkerkelijk van
aard. We willen onze bewegingsvrij
heid niet verliezen door ons aan een
bepaalde kerk te gaan binden. Wel
verwijzen we de jongeren naar de
kerk".
„Door onze brede opzet komen we in
gevangenissen en scholen gemakke
lijker dan een bepaalde kerk. Ons
werk heeft veel fouten en gebreken,
er is veel dat niet lukt. maar wat wel
lukt is, dat jonge mensen die van het
evangelie vervreemd zijn de Heer der
kerk leren kennen".
Zaterdag neemt ds Brucks tijdelijk
afscheid van zijn vrienden in Neder
land. Dit gebeurt tijdens de Open
Dag van Youth for Christ in Drieber
gen. Vindt hij het moeilijk, het werk
een jaar los te laten? „Nee. als je
vijftig bent en nog dynamisch, moet
je dat kunnen doen om te voorko
men. dat als je zelf minder dyna
misch wordt je jeugdwerk dat ook
wordt".
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859. Amsterdam.
Bij publlkatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Nieuwe basisschool
In uw commentaar 15 juni) begrijpt u
de confessionele politici met. die ver
plichte ouderdeelname in schoolbes
turen als een bedreiging van de vrij
heid van onderwijs zien. Maar men
zal toch een open oog moeten hebben
voor situaties, waarin veel kinderen
de school bezoeken van ouders, die
om een andere, dan principiële reden
de voorkeur geven aan bijzonder on
derwijs Hoe moet dat met verplichte
ouderdeelname aan het bestuur?
Haalt men op deze wijze geen men
sen in huis. die niet achter grondslag
en doelstelling staan? Kan men een
gekozen ouder weigeren, omdat hij
de doelstelling niet onderschrijft?
Het lijkt erop dat de minister zegt
dat dit kan. Wie bepaalt dat dan?
Haalt men zo niet de conflictstof in
huis?
Oosterschelde
Gehele of gedeeltelijke afsluiting van
de Oosterschelde brengt het risico
van een onherstelbaar verlies voor de
flora en fauna met zich Zelf in Zee
land geboren en getogen, heb ik de
ramp van 1953 van zeer nabij meege
inaakt. maar ben desalniettemin van
mening, dat volledige Veiligheid ge
waarborgd wordt door dijkverhoging
volgens Deltaplan. Als dit rond de
Westerschelde kan. geldt hetzelfde
voor de Oosterschelde. Ik houd het
erop. dat tenminste drie kwart van de
Zeeuwse bevolking vóór dijkverho
ging is. teneinde een ernstige achter
uitgang van het milieu te voorkomen.
Amsterdam
M. Verdonk
Uithui/rn
Naschrift hoofdredactie:
S. Th. Sies
Bij het schrijven van het commentaar
rijn wij er als vanzelfsprekend van uit
gegaan dat de ouders (van kinderen
die voor het bestuur van een school
met de Bijbel worden gevraagd, met de
grondslag en doelstelling van die
school instemmen.
VU en communisme (4)
Heeft Groen van Pnnsterer ons niet
geleerd, dat het revolutionair begin
sel ons vaak ongewild voortdrijft?
Zodat het zelfs het tegendeel brengt
van wat het belooft? Door hen. du*
sympatiseren met de C P.N. wordt
dit niet doorzien! Als wij zwijgen,
zouden zij ons later kunnen verwij
ten: waarom hebben jullie ons niet
gewaarschuwd? Want de leus van
..Democratie" en „Geen discrimina
tie" is niets anders dan het zoet
gefluit van de vogelaar' Om ons te
doen vergeten, dat heel gewoon de
grondslag van de Vrije Universiteit
wordt ondermijnd en aangetast. Dr
Kuyper richtte de VU op, opdat
eenmaal heel het volk van Neder
land zich zou buigen voor Gods ordi
nan tién Dat christelijk beginsel
Engels
Het is te hopen dat het plan van de
onderwijsminister, om op de ba
sisschool verplicht „Eenvoudig En
gels" in te voeren, niet doorgaat Het
Engels is zo oninternationaal als het
maar zijn kan. met een oninternatio
nale uitspraak, een lastig idioom en
een spelling die sinds de Middeleeu
wen bijna niet veranderd is. Laten
we alsjeblieft waken voor taal en
cultuurimperialisme, en een halt toe
roepen aan de steeds verder voort
schrijdende Angelsaksische taal
invloeden. Als er op de basisschool
beslist een vreemde taal moet wor
den onderwezen, waarom krijgen an
dere talen dan geen gelijke kans?
Tilburg H. J. Appclo
„Waarover praten wij
in het nieuwe seizoen?"
LEUSDEN Naar aanleiding van
veel vragen uit de gemeente heeft het
Toerustingscentrum van de gerefor
meerde kerken een gids uitgegeven
dat de weg wil wijzen in de doolhof
van materiaal dat voorhanden is voor
bijbel- en gesprekskringen: brochu
res. boeken en andere publikaties.
keurig gerubriceerd naar diverse on
derwerpen. Het boekje heet „Waaro-
ver praten wij dit nieuwe werksei-
zoen"5" en geeft een duidelijk over
zicht van materiaal bij tal van onder
werpen Juist nu velen bezig zijn met
het maken van plannen voor het
nieuwe seizoen kan ..Waarover pra
ten wij "nuttige diensten bewijzen
Te bestellen voor twee gulden per
stuk i inclusief portokosten) met ver
melding „Waarover praten wij in het
nieuwe seizoen?" door overmaking
van dat bedrag op giro 51 31 53. ten
name van het Dienstencentrum te
Leusden.
RIJSOORD De kerkeraad van de
hervormde gemeente te Rijsoord
(Z.H.) heeft twee telegrammen ver
zonden over de abortuszaak in dc
Bloemenhovekliniek en de houding
van de regering
In een telegram aan minister Van
Agt zegt de kerkeraad .Steunen van
harte uw beleid in abortus-zaak
Wensen u Gods zegen toe"
Aan het moderamen van de generale
synode der hervormde kerk in Den
Haag laat de kerkeraad weten: „Wij
verzoeken u minister Van Agt onbe
wimpeld steun te betuigen in zijn
beleid inzake abortus-zaak"
Van een onzer medewerkers
Ware zij daartoe in staat, dan zou de orthodoxe kerk van Albanië
op 6 juli a.s haar vijftigjarig bestaan kunnen vieren. Terwijl de
eveneens onder communistische heerschappij zuchtende zuster-
patriarchaten van Moskou. Sofia en Belgrado er echter in ge
slaagd zijn voort te leven en het patriarchaat van Boekarest zelfs
met groot vertoon zijn vijftigjarig jubileum heeft kunnen vieren,
kan dit in Albanië alleen maar in het grootste geheim en dan nog
met levensgevaar gebeuren.
kerken met hun eerbied voor het
oudslavisch of Oudgrieks pas veel la
ter tot stand kwam. Toen Albanië na
de eerste Balkanoorlog onafhanke
lijk werd. bestond de ruim een mil
joen mensen tellende bevolking uit
700.000 moslims. 250.000 orthodoxen
en rond 100 000 katholieken Alhoe
wel de grondwet van 1920 het begin
sel van de scheiding tussen kerk en
staat bevatte, streefde de regering in
Tirana er toch naar dat de orthodoxe
kerk zich als nationale kerk organi
seerde. om daarmee de onafhanke
lijkheid van Konstantinopel te be
klemtonen. Onder invloed van geë
migreerde Albaniërs werd er reeds in
1922 een autocefale (zelfstandige, na
tionale) orthodoxe kerk gevormd,
waar echter slechts een deel van alle
orthodoxen lid van werd. Het pa
triarchaat van Konstantinopel bleef'
zich tijdens langdurige besprekingen
over zelfstandigwording van de Al-
baanse kerk daartegen verzetten, tot
dat de Albaniërs tijdens dt bespre
kingen in 1926 In Athene besloten de
knoop door te hakken. Zij maakten
zich zelfstandig onder de aarts
bisschop van Tirana. Het duurde wel
iswaar tot 1937 eer er een voor alle
partijen aanvaardbare regeling tot
stand was gekomen, maar de kerk
dateert officieel dus van het jaar
1926. De Italiaanse bezetting en de
tweede wereldoorlog hebben de kerk
ernstige schade berokkend, maar de
grootste moeilijkheden kwamen na
de communistische machtsoverna
me In aansluiting hieraan wilde de
orthodoxe kerk zich onder het patri
archaat van Moskou scharen, maar
toen de vervreemding tussem Mos
kou en Tirana steeds ernstiger werd,
moest de kerk deze banden
doorsnijden
Volledig atheïsme
In 1966 was het nog mogelijk dat de
kerk bisschop Damian Kokonessi na
de dood van zijn voorganger tot pri
maat van Albanië koos De bisschop
nam onmiddellijk na zijn wijding tot
aartsbisschop panorthodoxe en oe
cumenische contacten op. maar nog
voordat de kerk hiervan de vruchten
kon plukken verkondigde de vijfde
partijdag in 1967 de toewijding van
het land tot een volledig atheïsme.
De toch reeds bescheiden rechten
van de kerk die uit 1950 dateerden
liet de overheid vervallen en alle ker
ken en kerkelijke inrichtingen wer
den genaast. De priesters moesten
hun zwarte kleding wegdoen en hun
baard laten afscheren en aarts
bisschop Damian werd in de gevan
genis geworpen, waar de dood hem
pas in het jaar 1973 op tachtigjarige
leeftijd uit verloste. Dat neemt ech
ter niet weg dat er nog steeds een
catacombenkerk in Albanië voortbe
st aat. zoals het communistische par
tij-orgaan Zeri i Popullit in 1974 nog
bevestigde.
De kerk wordt in het land zo goed als
doodgezwegen en in het buitenland is
zij vrijwel vergeten, terwijl de katho
lieken in Noord-Albanië tenminste
nog mondjesmaat de hulp van Rome
en de moslims de Turkse ondersteu
ning deelachtig worden. De ortho
doxe kerk van Albanië is écht kerk
onder het kruis.
Martelaren
De kerk dateert uit de tijd van de
apostelen en heeft in haar geschiede
nis. met name tijdens de Turkse
heerschappij van 1472 tot 1913 zwaar
onder de vervolging door de moslims
te lijden gehad, die met geweld de
helft van de orthodoxe bisdommen
islamiseerden De Turken hechtten
zeer aan de bekering van de Alba
niërs. want daardoor konden zij de
gewaardeerde Arnauten, de Albanese
soldaten, meer aan zich binden. In
deze tijd kende de kerk talrijke mar
telaren. met de in Berat geëxcuteer-
de heilige Kosmas aan het hoofd.
Hoe open en vooruitstrevend deze
kerk echter was. blijkt uit het feit dat
zij reeds in 1827 een volledige verta
ling van het Nieuwe Testament in de
volkstaal ter beschikking had. een
werkstuk dat in andere orthodoxe
In 1968 werd herdacht, dat drie en een halve eeuw geleden de
befaamde synode van Dordrecht bijeenkwam. Nu kan als gevolg
hiervan het 350-jarig bestaan van het archief van de Nederlandse
hervormde kerk herdacht worden.
Enkele jaren na de synode begon
men zich zorgen te maken over de
goede bewaring van de schriftelijke
neerslag van al hetgeen daar bespro
ken en besloten was Op verzoek van
de synode van Zuid-Holland namen
de Staten-Generaal op zich. het ma
teriaal te verzamelen en op te bergen
in een kist in een van de grafelijke
zalen in Den Haag. De kist kreeg acht
sloten: één sleutel voor de Staten-
Generaal en één voor elke provincie *7x170 O V»
Om de drie jaar kwamen voortaan YV CLcLL
afgevaardigden van de provinciale
synoden. Dan werd telkens de kist j-n/yn'p Q 1 Q!
plechtig geopend om te zien of alle bCtCil CXkJKJI L H O
stukken in ongeschonden staat ver 0
keerden Later kwam or een dergelij nipf PY*KPT"in
ke kist bij met het archiefmateriaal lllv-'U v^l
van de statenvertalers. Tot in 1794 LONDEN De Britse gynaecoloog
werden deze inspecties geregeld ge- prof dr R Wal,ey hw(t hct Brilae
houden. ministerie voor volksgezondheid en
de benoemingscommissies der urü-
In de vorig® eeuw kreeg te her- verSjteiten ervan beschuldigd, dat zij
vormde synode zelf de zorg voor het in geen enkej op2icht rekening hou-
archief Sinds 1892 is het gevestigd in den met bet recbt op gewetensbe-
het pand Javastraat 100 in Den Haag. 2waar neergelegd in de wet op de
uiteraard geweldig uitgebreid en up abortus van 1967.
to date. als het geheugen van de kerk.
Van een onzer verslaggevers
liauuil, WOUDSCHOTEN De Confessionele Vereniging in de Nederlandse Hervormde Kerk heeft
moet ons bezielen En ais w* daar- gisteren tijdens haar jaarlijkse zomerconferentie op Woudschoten bij Zeist besloten een bescheiden
naar niet handelen, dan beroven we bureau te stichten waar dc administratie van de vereniging kan worden gevoerd. Hoewel de vorig
k'Jnhiw Sameni'n Alsjaar begonnen financiële actie nog niet het beoogde bedrag van 25.000 gulden had opgebracht,
keien naar luntum nten nu hoo(dbestuur liever tocb nie, wachten met het voorbereiden van een centraal punt voor
dent uit de MMger jaren kijk je
met bewondering naar de grote gr- de vereniging
bouwen van de Vrije Universiteit
Maar wanneer ons volk Gods Woord
zou verlaten, dan zal er geen dage
raad zijn. Dan hoor ik zij 't nog m
In verband met. de financiële behoef
ten van de nog steeds groeiende ver
eniging werd verder besloten de
de verte Ziet gil deze gebouwenCOntributie te verhogen tot twintig
Er zal niet een steen op de andere ^,1^*.,-, voorzitter van de Confes-
gelaten worden Zoal niet letterlijk slonele Vereniging ds C A. van Har
dan figuurlijk W ant dan zal er geen tpn ud Ermpj0 herinnerde er daarbij
Christelijke Universltei meer zijn aap dat de overleden pr0( dr Van
Den Haag Or J II. BECKER Njftrik vijf of Zes jaar geleden vijf
gulden als contributie ..belachelijk"
weinig vond
De Confessionele Vereniging bevindt
zich. samen met de Gereformeerde
Bond in de rechter vleugel van de
hervormde kerk In tegenstelling tot
de gereformeerde bonders willen de
confessionelen geen partij in de kerk
zijn maar slechts een ontmoetings
centrum van gelijkgezinden vormen,
die willen staan voor het belijden van
de kerk De vereniging heeft ruim
1 700 leden, van wie circa 230 predi
kanten Daarbovenop komt een rui
me groep van sympathisanten, het
geen af te lezen is aan het aantal van
4 000 abonnees op het blad van de
vereniging, het Hervormd Weekblad
AMSTERDAM
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT.
Postbus 948.
Westblaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
Parkstraat 22 Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwoile
Tel 05200-17030
C.EEN LIEVERDJES
De relatie tot de Gereformeerde
Bond kwam gisteren tijdens de huis
houdelijke vergadering aan de orde.
toen het hoofdbestuurslid dr W B
Steenbeek opmerkte dat de bonders
weliswaar geen lieverdjes zijn, maar
dat een goed contact met de bond
toch nodig is 'Je kunt beter een
gereformeerde bondspredikant heb-
Prof. dr. G. P. van Itterzon.
ben. die Christus centraal stelt, dan
een midden-orthodox, die een hori
zontalistische prediking heeft', zei
dr Steenbeek. Ds Van Harten vulde
hem aan met de uitspraak dat een
midden-orthodoxe predikant best
wat meer liturgisch georiënteerd
Conferenties
Dr hijbei in het Israëlisch onder
wijs Studiedag van de hervormde
raad voor de verhouding van kprk en
Israël, zaterdag 19 juni van half elf
tot vier uur in het Dienstencentrum
te Leusden. m m v dr J Srhoneveld
(die 17 juni te Leiden op dit onder
werp promoveerti en zijn promotor
prof dr P. Roest Inl tel 030
510942
mag zijn dan hijzelf Wij willen mid
den in de kerk staan', aldus ds. Van
Harten
De voorzitter informeerde naar de
belangstelling onder de aanwezigen
voor studiekringen of dagen Deze
interesse bleek gering te zijn
Dr Steenbeek zei dat de 'hogere
theologie' geen zoden aan de dijk zet.
waar het gaat om de opbouw van de
gemeente Hij is voorstander van be
zinning op de belijdenis.
Ds. Van Harten meende evenwel dat
er by de stroom van nieuwe theolo
gische inzichten een behoefte bij pre
dikanten bestaat aan voortdurende
steun. In het noorden, zo zei iemand
uit de vergadering, bestaan er leeds
theologische kringen, die samen ge
houden worden met leden van de
gereformeerde bond en die goed
voldoen.
De vergadering kon wegens zijn ver
hindering geen afscheid nemen van
prof. dr G P van Itterzon. die na
tientallen Jaren voor de confessione
le vereniging te hebben gey verd. zich
nu niet meer herkiesbaar stelde voor
het lidmaatschap van het hoofdbe
stuur De vergadering besloot de
Utrechtse hoogleraar te benoemen
tot erelid van de vereniging en tot
adviseur van het hoofdbestuur Inde
vacante plaats van prof Van liter-
zon werd gekozen drs J W.StoIzeuit
Urk Verder werd in de vacature ds
Th P Pol uit Heelsum D Bouwstra
ui' Hollandse veld gekozen
Ter gelegenheid van het 356-jarig be
staan schreef dr. J. B. van Dooren,
archivaris van de Nederlandse her
vormde kerk, het boekje „Kisten en
Kasten" over verleden en heden van
deze archiefdienst. Het is te bestellen
door drie gulden te storten op giro
nummer 363-100 van Boekencentrum
NV te Den Haag met vermelding van
..Kisten en Kasten". Hierbij een illus
tratie: de driejaarlijkse inspectie te
Leiden.
»4 DVERTEN7l£)
Hervormd Nederland o.a.:
Interview met
Gabriël Smit
Verkeer groeit toe naar het recht
van de sterkste.
De broodnodige rust via oerou
de magie.
De kerk in Duitsland nog nooit
/o vrij als in de D.D.R.?
Het liedboek van de kerken en
de brug over de Merwede.
Het kind als de ouders ge
scheiden zijn.
Hoe eenzijdig is H.N.
Ik abonneer
mij op/vraag
een
proefnummer
van
Hervormd
Nederland.
ab prijs 28.50 per halfjaar
Zonder postzegel verzenden aan.
Antw.nummer 1776. Den Haag. Bel
ten mag ook 070-512111 Ook in d«
'osse verkoop.
FRANKFURT De Duitse theo
loog Helmut Gollwitzer uit Berlijn
verzet zich tegen de verkiezingsleus
van de Westduitse christendemocra
ten „vrijheid in plaats van socialis
me". „Wie dit zegt wil alleen rijn
eigen voorrechten veilig stellen en de
maatregelen aanvaardbaar maken
die tot vervolging van socialisten
leiden", meent prof. Gollwitzer.
De Berlijnse theoloog was zelf niet
aanwezig op een congres tegen on
derdrukkende maatregelen in de
Bondsrepubliek, maar de tekst van
de rede die hij zou houden werd
voorgelezen voor de 15 000 deelne
mers. Gollwitzer vindt dat er op dit
moment in de eerste plaats verzet
geboden dient te worden tegen het
weten van linkse mensen uit bepaal
de overheidsfuncties, de zogenaam
de Beruisverbote. Het belangrijkste
is volgens Gollwitzer echter de strijd
voor het voortbestaan van de bur
gerlijke democratie en de ontwikke
ling daarvan in de richting van een
socialistische maatschappij
UUR DER WAARHEI^
De uitdrukking „uur der waarhi t
wordt niet zelden misbruikt. IR
neer een voetbalclub z'n laatste
slissende wedstrijd moet spelen
te weten te komen of die club
net niet zal degraderen heet da
gauw met vette koppen „het uur Pst(
waarheid". En wie zal dat nv<
sportjournalist eigenlijk kwa
kunnen nemen; heeft hij toch al
een hondenbaan en zijn de versla pat
van de wedstrijden hem niet rerv
voortdurende zorg waaraan hij dui
leen het hoofd kan bieden doo ssin
uitbundige en dramatiserende .riai
enige kleur aan een overigens I iet2
gebeuren te geven? Toch denk ik n f
men zelden treffender gebruik de,
deze zegswijze kan maken dan
die nu toe te passen op wat er ga
de is in de politieke situatie van
land. De ingrepen in ons economi 'e
leven van lonen en prijzen,- van
lastingen en investeringen, vano g(
heidsuitgaven en besteedbaar ir
men zijn van dien aard dat we eig Wes
lijk allemaal getest worden op c jesj
werkelijke wil om hier in deze h di<
van de wereld een beetje zinnig i woi
elkaar samen te leven en daarbij ach
nog onze verantwoordelijkheid
kennen voor de miljoenen die aan
soort leven van ons in de verste ve
niet toekomen. Nu kan er opge
worden wie 't hardst gaan piep
Dat er over de regeringsplannen
discussiëerd zal worden is geen pu I
Ze zijn niet volmaakt en zullen zei
op allerlei punten nog verbeterd
aangevuld kunnen worden. Maar!
uur der waarheid is in zoverre aan
broken dat nu zal te horen zijn v
mensen 't minst bereid zijn voor
deren een stapje opzij te doen. Dl
om zal het een leerzaam geh,eél i
den. Ten aanzien van partijen
groepen. Voor wie komen ze op
■n
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen Arkel (toezegging): K.
du Pon, kandidaat te Woudenbe
Waarder: T. W. van Bennekom, k^e
didaat te Wezep.
Bedankt voor Zeist: P. Vermaal
Vlaar dingen.
ier
wc
Bfi
ka
GEREF. KERKEN VRUG.
Beroepen te Marknesse in combi-*
natie met Nagele: drs N. H. Gootje#"1
kandidaat te Leeuwarden.
Kul:
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Enschede, Lelysta
Poederoyen, Poortugal, Almel
Oostvoorne-Hellevoetsluis, Herkii
gen. Scherpenisse, Berkenwoud8111
Bodegraven en Emmeloord: J. J. vi180
Eckeveld, kandidaat te Scherpe
zeel; te Nieuwerkerk (Zld.), Katwi
aan Zee. Moerkapelle en Oosterlan
J. S. v.d. Net. kandidaat te Moerk
pen<- feu
GEREF. GEM. IN NED (k;
Beroepen te Barneveld. Elspeet ing
Vlaardingen; A. van Straalen, kan( n
daat te 's Gravenzande.
Harold E.Robles
In een artikel in British Medical Jour
nal zegt hij. dat hij genoodzaakt was
Engeland te verlaten om in volle ge
wetensvrijheid zijn berqep uit te oe
fenen. Prof. Walley is nu verbonden
aan de Memorial-universiteit in New
foundland.
Al gauw nadat de abortuswet van
kracht geworden was. kwam prof.
Walley tot de ontdekking, dat de uni
versitaire benoemingscommissies
kandidaten naar hun mening over
abortus vroegen. Toen hij antwoord
de. dat hij gewetensbezwaren had
tegen abortus (Walley is rooms-
katholiek). werd hem verteld, dat er
dan voor hem geen plaats was in de
nationale gezondheidsdienst.
Harold E. Robles
Met ingang van 1 juni is Harold E R
bles. directeur van het Albe
Schweitzer centrum in Deventer, b
noemd tot secretaris-generaal
het internationaal Schweitzer-comi
(AISL). Door deze benoeming is D
venter het wereldcentrum voor al
Schweitzer-activiteiten geworden
De heer Robles is 29 jaar. In h
verleden schreef hij onder meer vcx
het Kwartet een artikelenserie ov
het Schweitzer-ziekenhuis in Lamb
rene. Vanuit het centrum in Deventi
(in de doopsgezinde kerk op de Brin
achter het door Pieter de Monch
vervaardigde beeld van de grote do
ter) zal de heer Robles alle contact*
met het ziekenhuis en met de
nationale Schweitzer-comité's cofl
dineren. Het activeren en stimuler*
van deze comité's. alsmede het stiel
ten van nieuwe comité's waar mog
lijk. zal een belangrijk deel van zi
werk uitmaken Naast het bi
eenbrengen van geld en goedeit
voor het ziekenhuis in Lambaret
(Gabon) hebben de narionaie corr
té's tot taak het verbreiden van
geestelijke nalatenschap va
Schweitzer. Het derde internationa
Schweitzer symposium zal in 1977
Deventer worden gehouden Dc twi
voorgaande symposia werden geho
den in Bazel (1967) en Milaan (197!