Confessionelen willen
actievere opstelling
0
De bodemloze put
en het gouden bed
Vandaag*
li
m
Professor Baarda
in Haarlem
Kerken stoppen met
hulp aan Paraguay
Onze adressen:
Studentenpastores
steunen collega's
Vrije Universiteit
Rhodesische bisschop
meldt moord negers
Oudste kerkblad ter
wereld stopt ermee
VOORBIJGANGER
WOENSDAG 16 JUNI 1976
KERK BINNENLAND
Van een onzer verslaggevers
WOUDSCHOTEN In een beleidsnota, die vandaag besproken wordt op de jaarvergadering van
de confessionele vereniging, heeft het hoofdbestuur voorstellen gedaan tot activering van deze
vereniging. Het denkt onder meer aan de stichting van een (bescheiden) bureau.
De confessionele vereniging
ontstond in de jaren zestig van
de vorige eeuw, aanvankelijk
onder leiding van Groen van
Prinsterer, later vooral van
Hoedemaker. Als organisatie,
die ijvert voor het confessioneel
karakter van de hervormde
kerk, werd zij later overvleu
geld door de gereformeerde
bond. Voor de gewone man on
derscheidt een confessionele
dominee in de hervormde kerk
zich van een gereformeerde
bonder. doordat hij de nieuwe
vertaling en de nieuwe
psalmberijming gebruikt en ge
zangen laat zingen. De vereni
ging telt momenteel 1785 leden,
onder wie 230 predikanten.
Het hoofdbestuur zegt in zijn
nota. overtuigd te zijn van de
noodzakelijkheid van het voort
bestaan van de vereniging. „Bij
alle waardering voor het goede
dat er gedaan is en wordt, met
name door de generale synode,
moeten we toch erkennen, dat
het Christus belijdende karak
ter der kerk. vooral in meer
plaatselijke gemeenten, in pre
diking en katechese veel na
drukkelijker tot uitdrukking
zou moeten komen en dat der
halve artikel 10 van de kerkor
de onzes inziens nog steeds niet
op de rechte wijze functio
neert."
Wacht
Het hoofdbestuur ziet het dan ook als
de taak van de confessionele vereni
ging. de wacht te betrekken bij arti
kel 10. ervoor te waken, dat de in dit
artikel gelegde band met de belijde
nis der kerk bewaard blijft, en er aan
mee te werken, dat Jezus Christus
ook in deze tijd klaar en ondubbelzin
nig beleden wordt als „de enige
Naam waardoor wij behouden moe
ten worden, als de enige Gids die de
weg is en wijst naar'de toekomst".
De confessionele vereniging mag. al
dus de beleidsnota, niet verworden
tot een partij of club. De confessione
len willen midden in de kerk staan. In
kerkeraden, classicale en synodale
vergaderingen en commissies willen
zij hun bijdrage leveren.
Naast de uitgave van het Hervormd
Weekblad en het beleggen van de
jaarlijkse conferentie denkt het
hoofdbestuur aan intensivering van
plaatselijke en regionale activiteiten,
het uitgeven van studiemateriaal
voor kerkeraden en kringen en het
beleggen van studiedagen voor theo
logen. Om een en ander te kunnen
realiseren, zal een behoorlijke organi
satie met een eigen bureau nodig zijn.
Dat zal echter alleen kunnen na een
contributieverhoging.
Uit oog
Over de verhouding tot de gerefor
meerde bond zegt de beleidsnota:
„Op plaatselijk vlak hebben we het
nog wel eens moeilijk met elkaar. In
het grote geheel van de kerk hebben
wij elkaar nodig. Hebben we na de
totstandkoming van het Getuigenis
elkaar niet te veel uit het oog verlo
ren?" Een goed voorbereid gesprek
met de gereformeerde bond zou vol
gens het hoofdbestuur wenselijk zijn.
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859. Amsterdam.
BIJ publikatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Beton
In samenwerkingsverband heeft de
Hollandsche Beton Groep een
opdracht van bijna een miljard gul
den in de wacht gesleept: bouw van
complete haven aan de kust van
Saoedi-Arabië. werkgelegenheid
voor ruim vijfhonderd landgenoten
gedurende vier jaren (Trouw 11 juni).
Voor zover bekend, eist het huidige
Saoedische regime nog steeds een
niet-jood-verklaring voor het verle
nen van een inreisvisum. De minister
van binnenlandse zaken heeft alle
gemeenten laten weten, dat van ge
meentewege zulke verklaringen niet
kunnen worden verstrekt en de mi
nister van justitie heeft het verlenen
van medewerking door notarissen of
anderen ongeoorloofd verklaard op
grond van het internationaal ver
drag inzake het uitbannen van elke
rassendiscriminatie. Ook de kerken
hebben het verlenen van doopbewij
zen als verklaring van niet-jood zijn
afgewezen: de doop bezegelt immers
het ingelijfd zijn ln Gods onberouwe-
lijk verbond met Israël, waarin wy
medegenoten zijn door Jezus
Christus.
Wordt dan door Saoedi-Arabië ge
noegen genomen met een persoonlij
ke niet-jood-verklaring? Bestaan er
mensen onder ons, die daarvoor te
koop zijn. al ls de opbrengst meer
dan dertig zilverlingen (Mattheus
26:15)?
Wittgenstein
Groede
F. A. Bergwerf!
alles is opgelost, o m. dit. dat sociale
aspecten te begrijpen zijn. maar deze
dienen niet met abortus te worden
..opgelost" maar met sociale mid
delen.
Nijmegen Dr. J. E. Schulte
Moederloos gezin
Gaarne willen wij inhaken op Uw
artikel (Trouw 12 juni) „voor gezin
nen met één ouder gebeurt te wei
nig". Het gaat ons daarbij in het
bijzonder om het antwoord op de
vraag: „hoe komt het dat de bestaan
de gezinsverzorging hier niet vol
doende kan helpen?" Het antwoord
van de heer van Gorkom hierop luid
de: „Dat de bestaande gezinsverzor
ging vaak geen hulp kan geven in
deze gevallen, komt doordat-de ge
zinsverzorging, zoals bijna alle men
sen in onze huidige samenleving,
werkt van half negen 's ochtends tot
half vijf "s middags. Met dergelijke
werktijden kun je natuurlijk nooit
een moederloos gezin verder helpen."
Dat de gezinsverzorging deze hulp af
laat weten op dergelijke gronden,
vinden wij een kwalijke zaak. Het
hart van het Evangelie is: „daar te
zijn waar geen helper is." We hopen
van harte, dat de heer van Gorkom
het terrein van de bestaande ge
zinsverzorging eveneens als zijn
werkterrein zal zien. Hier valt nog
veel voor hem te doea
Utrecht M.P.Okhuizen-Groenendijk
J. van Hoorn-Plooy
Dr. Woldring (Trouw 12 juni) pro
beert Wittgensteins filosofie in te
passen in zijn opvattingen van de
sociale filosofie. Hij zou zo graag een
moraal in Wittgensteins filosofie
zien. maar. helaas (voor Woldring).
Wittgenstein dwingt ons zelf onze
moraal te zoeken. Is juist niet de
waarde van Wittgensteins filosofie
o.a. dat hij probeert de mens
onafhankelijk te doen denken (dus
zonder enig vooroordeel)? Tracht
Wittgenstein ons niet te tonen, dat
we moeten oppassen met al onze
moraal, al onze levensbeschouwin
gen. omdat we woorden (met di
kwijls niet al te duidelijke betekenis
sen) gebruiken in taalspelen waar
van de „spelregels" niet vaststaan?
Wittgenstein maakt ons kritisch, erg
kritisch, t.o.v. dat wat er beweerd
wordt, door onszelf en door anderen.
Heeft hij zelf niet opgemerkt in een
brief aan Malcolm: „Wat voor nut
heeft het om filosofie te studeren als
het enige resultaat is dat het je in
staat stelt om met een zekere vlot
heid over bepaalde diepzinnige pro
blemen van logica enz. te praten en
het je niet beter leert denken over
problemen van alledag, als het Je
niet conscienteuzer maakt dan de
een of andere. journalist wat be
treft het gebruik van de gevaarlijke
frasen die deze lieden voor hun eigen
doeleinden gebruiken." Ik geloof
niet dat hier aan nog iets valt toe te
voegen.
Abortus (4)
Over dit onderwerp geeft collega
Rhemrev in uw blad van 12 juni een
uitvoerig artikel. Adoptie wordt be
lemmerd door „ambtelijke beslom
meringen" aldus collega R. Maar
mag dat als afdoende belemmering
gelden? Het blijkt telkens dat er veel
meer aanvragen z(jn voor adoptie
dan het aantal beschikbare kinde
ren. En het spreekt toch vanzelf, dat
de overheid ieder kind zoveel moge
lijk veilig dient te stellen. Het onge-
huwd-moeder-zijn wordt ln Neder
land niet geaccepteerd, zegt coll. R.
Ja en neen. Er moet ook dan de
nodige hulp verschaft worden, maar
daarom is die toestand nog niet ge
lijk te stellen aan het huwelijk als
blijvende levensgemeenschap voor
het leven! Nu over collega R.'s méér
persoonlijke motieven. Het is voor
mi) geheel begrijpelijk, dat hij niet
genegen is te zeggen: Ik kan en wil u
met helpen. Maar er zijn grenzen aan
onze hulpvaardigheid. Volgens de
eed van Hippokrates. die naar de
inhoud nog steeds wordt gehuldigd,
mag de arts geen dodend middel
toedienen (dus géén euthanasie),
noch tegen het leven in de moe
derschoot handelen. Voor een chris
telijke arts komt daar nog bij. dat de
Tien Geboden het verbod behelzen
van vernietiging van menselijk le
ven: „Gü zult niet doden Het
spreekt vanzelf, dat daarmede niet
Drieduizend
Het getal van Pinksteren. Dat was
het hoofd van een meditatie ln Trouw
van dinsdag 8 Juni. Nogal triest van
Inhoud. Het anti getal van 3000. Te
vergeefs zocht ik in diezelfde krant
naar de zendingsmanifestatie op de
tweede Pinksterdag ln Veenklooster.
Friesland. Ongeveer 20.000 mensen
namen eraan deel. Onbegrijpelijk (jat
Trouw pas donderdag hierop reageer
de en dan met zo'n klein berichtje.
Den Haag J.Kooy
AMSTERDAM
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948,
Westblaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3,
1 Melkmarkt 56. Zwolle
—Tul .03200-17030
Breda
T. Visser
Adoptie
Enkele opmerkingen naar aanlei
ding van eert artikel (Trouw 12 Juni)
over dokter Rhemrev en de abortus.
We maken ons als christenen bijzon
der ongerust over de abortuszaak en
naar mijn mening terecht. Maar zou
er van onze kant niet een even grote
druk op de regering moeten worden
uitgeoefend voor een goede, maar
veel eenvoudiger regeling voor adop
tie? Zou je als ongewenst zwangere
vrouw niet veel eerder je kind laten
adopteren dan aborteren, wanneer je
weet. dat er vrij gemakkelijk een
goed gezin gevonden kan worden dat
vol liefde voor je kind wil zorgen?
Daarom is het van het grootste be
lang dat van het nu bijna onmogelij
ke alternatief van de adoptie een
echt alternatief gemaakt wordt.
Papendrcchl
D. Nieuwcnhuis-Bredewout
Samen op weg
Met een doorsnee voortvarendheid
zijn wij in ons doorsneedorp aan het
werk gegaan naar aanleiding van de
komende gemeenschappelijk her-
vormd-gereformeerde synodezitting.
Een afvaardiging uit de diverse ker
ken is met de bespreking begonnen
van het gesprekswerkboekje „Te gek
om los te lopen". Naar aanleiding
daarvan hopen we binnenkort een
vergadering van alle kerkeraadsle-
den en belangstellende gemeentele
den van de hervormde en gerefor
meerde kerken te houden. Nu ont
vangen we het gemeenschappelijk
nummer van Weekbulletin en Kerk
informatie. Meteen is een groot deel
van ons enthousiasme heen. Als we
dit. ook qua omvang mager uitgeval
len blad lezen, is de motivering voor
het in 1977 samen op weg gaan van
de kerken, uitsluitend te vinden in
een 15 Jaar oud verleden. En is het
geheel een zaak van rond 65-jarigen.
Teminste, na een inleidend stuk over
de 18. komen een reeds enkele Jaren
geëmeriteerd predikant en een over
enkele Jaren te emeriteren predikant
aan het woord. Verder wat knipsels
en een aantal praktische aanwijzin
gen. Vragen te over: waar is de stem
van de 15-jarige en van de 25-jarige?
Waar is de stem van de 75-jarige en
de 85-jarige. Waarom moeten we niet
in 1951. maar in 1976 samen op weg.
Is samen-op-weg niet het antwoord
op een probleemstelling uit het ver
leden. die allang achterhaald is.
Stelt de maatschappij van nu en de
jeugd van nu geen totaal andere
vragen. Misschien was er na Te gek
om los te lopen geen tweede uitgave
te doen. Was het dan niet beter te
zwijgen dan met dit produkt te
komen?
Prof. dr. Tj. Baarda
door A.J. Klei
De meeste theologische hooglera
ren in ons vaderland zijn hun loop
baan begonnen als dorpsdominee,
maar dit geldt niet van professor
dr. Tj. Baarda. de nieuwtestamen-
ticus van de Vrije Universiteit in
Amsterdam. Ik weet niet of de
heer Baarda dit als een gemis er
vaart. ik weet wel dat het ontbre
ken van een plank met oude pre
ken bij de Baarda's thuis, de gere
formeerde kerk van Haarlem-
Noord voor niet gering problemen
heeft geplaatst. Daarover lezen
wij in het Kerkblad voor de classis
Haarlem van de gereformeerde
kerken van afgelopen zaterdag,
onder het nieuws van Haarlem-
Noord. het volgende:
ONZE DIENSTEN VAN 13 JUNI
Morgendienst Verlosserkerk
Hierin gaat prof. dr. Tj. Baarda
van de Vrije Universiteit voor. die
heeft verzocht op deze plaats te
melden dat hij dezelfde preek zal
houden als op 30 mei J.L in de
Koningkerk. Wij zaten erg om
hoog met deze dienst omdat on
danks tientallen telefoontjes
geen gastpredikant te vinden
bleek te zijn. Prof. Baarda kon ons
ook niet helpen, omdat hij erg
bezet is met examens en voor hem
het maken van een preek nog al
tijd een heel stuk werk betekent.
Pas toen duidelijk was in hoe gro
te nood wij zaten, was hij in twee
de instantie bereid bij ons voor te
gaan. mits hij dan (wat hij anders
nooit doet!) dezelfde preek mocht
houden als kortgeleden in de Ko
ningkerk. We hebben beloofd één
en ander deugdelijk te publiceren,
vandaar dit stukje. We zijn prof.
Baarda dankbaar voor deze heel
serieuze behandeling van onze
vraag.
Tot zover het bericht in de
kerkbode van de Haarlemse gere
formeerden. Het roept verscheide
ne vragen wakker. Om te begin
nen deze: waar haalt de heer Baar
da het vleiende denkbeeld van
daan dat de Haarlemmers die hem
op 30 mei beluisterden in de Ko
ningkerk. nu in drommen naar de
Verlosserkerk zouden stuiven om
hem nóg eens te horen? Was het
„wat hebben we genoten vanmor
gen!" in de consistorie van de Ko
ningkerk niet van de lucht? In dat
geval is een mededeling over de
reprise inderdaad op haar plaats,
anders niet.
Zorgwekkender is een ander punt.
Lapt professor Baarda het kerke
lijk jaar misschien aan zijn laars?
Hoe kan hij op 30 mei, de zondag
tussen hemelvaart en pinksteren,
en op 13 juni, de zondag na
pinksteren, een en 't zelfde ver
haal houden? Had hij het over
ik noem maar wat de Amalekie-
ten? Heeft hij er nog vlug een
heen- of terugwijzend zinnetje tus
sen geflanst of ook dat niet? De
heer Baarda hoeft van mij niet al
die latijnse namen voor de zonda
gen uit 't hoofd te kunnen opzeg
gen. maar dit is wel heel erg ma
gertjes.
Een verzachtende omstandigheid
is dat het maken van een preek
voor professor Baarda „een heel
stuk werk betekent". Zo mag ik 't
horen, hij gooit er niet met de pet
naar. Trouwens, uit heel het be
richt komt dr. Baarda als een ui
terst serieus persoon naar voren,
die geen enkele gemeente opge
warmde kost wenst voor te zetten,
behalve dan in dit éne uitzonder
lijke Haarlemse geval. Het Haar
lems kerkblad roept opgewonden
uit: wat hij anders nooit doet!
Prachtig, maar (en nu komt mijn
laatste kwellende vraag): hoe
komt het dan dat hij die preek van
30 mei toch nog in huis had? Ver
geten te verscheuren misschien?
Van een onzer verslaggevers
DRIEBERGEN De gezamenlijke
Nederlandse studentenpastores heb
ben op hun jaarlijkse conferentie
adhesie betuigd met het standpunt
van hun Amsterdamse collega's in
de discussie over de doelstelling van
de Vrije Universiteit. De studenten
pastores menen, dat de doelstelling
van de Vrije Universiteit niet ge
bruikt mag worden voor „politieke
discriminatie".
Ook hebben de 45 deelnemers aan de
conferentie een brief naar de gerefor
meerde synode gestuurd. Daarin
dringen zij aan op verbreding en
verzakelijking van de discussie met
betrekking tot de zaak-Wiersinga.
Volgens hen gaat het niet om een
geïsoleerde figuur, maar om een kli
maat van denken en geloven, dat
zich ook buiten de gereformeerde
kerken voordoet. De theologie van
dr. Wiersinga is in dit opzicht eerder
uiting, dan oorzaak van dit geeste
lijk klimaat.
Het thema van de conferentie was
„de politieke verantwoordelijkheid
als dimensie van het studentenpas
toraat". Staatssecretaris Van Huiten
lichtte de politiek van het kabinet-
Den Uyl toe. terwijl drs. D. Boer van
de universiteit van Amsterdam de
beweging „Christenen voor het so
cialisme" inleidde. Ds. R. Zuurmond
uit Delft gaf een voorbeeld van „ma
terialistische exegese", waarbij de
bijbel ook gelezen wordt op haar
sociaal-economische en politieke
implicaties. Mr. A. W. Kist uit
Arnhem besloot de conferentie met
een voordracht over de profetische
gestalte van de gemeente.
Enkele studentenpastores uit West-
Duitsland informeerden over de si
tuatie daar rond de Berufsverbote en
riepen op tot waakzaamheid.
SALISBURY De r.k. aarts
bisschop van Umtali in Rhodesië.
mgr. Donald Lamont, beschuldigt de
Rhodesische politie van moord op
minstens vierendertig zwarten. In
een brief aan een plaatselijke krant
schrijft de bisschop dat deze mensen
zijn doodgeschoten, omdat zij het
nachtelijk uitgaansverbod schonden.
De politie nam zonder meer aan dat
het terroristen betrof.
De bisschop is er zeker van dat de
mensen geen guerrillastrijders waren
en ook niets met de guerrilla te ma
ken hadden. Bij een aantal van de
doden heeft de politie volgens de
bisschop zelfs niet gewaarschuwd.
De bisschop verwijt de regering dat
zij niets doet om het optreden van de
politie te onderzoeken. Volgens de
regering zijn de beschuldigingen van
bisschop Lamont bedoeld om haar
zwart te maken.
LOUISVILLE (VS) Het
(waarschijnlijk) oudste kerkblad ter
wereld is opgeheven. The Christian
Observer van de presbyteriaanse
kerk in de Verenigde Staten heeft 163
jaargangen gehaald. De financiële te
korten werden voor het blad. dat nog
37.000 abonnees telde, te groot.
Al wat ouder, wijzer, dwazer, week
met ouderen, 21-25 juni, Den Aler-
dinck, Laag Zuthem (tel. 05290
541).
's Graveland
drs. J. Ridderbos
UTRECHT De kerkelijke hulpor- Engeland. Oostenrijk en de Verenig-
ganisaties uit Nederland, Duitsland, de Staten zetten hun steun aan
hulpprojecten in Paraguay stop. Zij
hebben hiertoe gezamenlijk besloten,
omdat als gevolg van de arrestatie
van medewerkers het ontwikkelings
werk in dat land niet volgens de
oorspronkelijke opzet voortgezet kan
worden.
door dr. C. Henk Koetsier
Mensen, die de boer opgaan om voorlichting te geven over het
ontwikkelingsvraagstuk, worden voortdurend de oren van het
hoofd gevraagd met dezelfde soort vragen. Bekende voorbeelden
daarvan zijn de bodemloze put en het gouden bed, hoewel dat
laatste uit de mode is geraakt. Mijn vjder Bcbrulktc ,ijn rijkdonl en
positie om over je te heersen. Ik ben
Maar het wemelt nog van vooroorde- drijven door veel informatie te belast met je bevrijding". (Uit One
len en misverstanden rondom zaken spuien. Vooral wat hij schrijft over Woru blad van de wereldraad van
als ontwikkelingshulp en de bezighe- het kolonialisme en zijn naweeën en kerkeg v
den van zending, de activiteiten van de eigen aard en cultuur van de der
de wereldraad van kerken e.d. We- de-wereldlanden die gerespecteerd
relddiakonaat wordt weieens ver- moeten worden, is nuttig voor die weinig het verband tussen de „derde
ward met wereldraad en als iemand mensen die nog te gemakkelijk spre- wereld" en onze wereld. Hij noemt
tegen de laatste is dan zal hij ook ken over de weldaden, die het westen wel even kwesties als gastarbeiders
gauw tegen het eerste zijn. ln die landen heeft gebracht. Ook en te lage prijzen van produkten uit
kan de brochure helpen om mensen, de ontwikkelingslanden, maar zaken
Ds. Ype Schaaf trekt er na Jaren ln die een verwrongen beeld hebben van als de machtsstructuren in de rijke
Afrika gewerkt te hebben, nogal eens wat de wereldraad ls en doet. dat landen zelf. de nieuwe levensstijl en
op uit. nu vooral in zijn eigen provin- beeld wat te corrigeren. Daarom is de discussie over de hulpverlening
cie Friesland, om voorlichting te ge- het te hopen dat ze Ype Schaaf vol- tussen kerken daar en hier komen
ven over de „Derde Wereld". Tien doende vertrouwen om hem te lezen, niet of nauwelijks aan de orde. Toch
vragen, die hij daarbij veel tegen Hij steekt ook niet onder stoelen of kunnen wij niet meer over de „derde
komt, heeft hij uitvoerig van een banken, dat hij een fel bestrijder is wereld" schrijven, zonder daarbij
antwoord voorzien en gebundeld on- van het Zuidafrikaanse „onze wereld" nauwkeurig onder de
der de titel „Ja. MaarTien Vra- apartheidsbeleid. loep te nemen. Bij een eventuele her-
gen over de Derde Wereld". Uitgever druk zou de schrijver er goed aan
Meinema heeft de brochure uitgege- Naast mijn waardering heb ik op doen. deze lacunes op te vullen,
ven, voorzien van een zwart bandje in twee punten kritiek. In de eerste
de serie Ter Sprake (prijs 3,50; bij plaats maakt ds. Schaaf zich te ge- Dr. C. H. Koetsier is secretaris voor
aantallen goedkoper). makkelijk af van de marxisten, door ontwikkelingssamenwerking van de
hen met de conservatieven te be- belcidsraad voor zending en werelddi-
Ype Schaaf rekent vlot af met allerlei stempelen als achteruitkijkers (pag. akonaat van de gereformeerde kerken
vooroordelen en weet tussen de be- 31). In de twee plaats legt hij te in Nederland.
De regering van Paraguay veroor
zaakt grote moeilijkheden bij het
Promuri-project, een hulpwerk van
de Amerikaanse Disciples of Christ
dat door verschillende andere organi
saties, waaronder de wereldraad van
kerken, ondersteund wordt. Dit werk
is gericht op de Indianen, de armsten
van de armen in Paraguay en heeft
als doel. deze mensen uit hun positie
op te heffen. Vorig jaar december
werden de leider van het project,
prof. Chase Sardi, en zijn naaste me
dewerkers gearresteerd. Sindsdien
zijn er eindeloze besprekingen ge
voerd die geen noemenswaard resul
taat hebben opgeleverd. Sedert april
van dit jaar werden daarentegen zes
tienhonderd mensen gearresteerd en
een groot aantal medewerkers wer
den het land uitgezet. De gevangenen
worden in afzondering vastgehou
den. worden gefolterd en krijgen
geen medische of juridische hulp.
De hulporganisaties hebben ten slot
te besloten dat zij hun werk pas wil
len hervatten, zodra de gevangenen
worden vrijgelaten. Zij dringen er bij
hun regeringen op aan. hun politieke
en economische betrekkingen met
Paraguay te heizien.
Godsdienstonderwijs op de openba
re school. Conferentie voorschoolka-
techeten, woensdagavond 16 juni
half acht tot vrijdagmiddag 18 juni
vier uur op Kerk en Wereld te Drie
bergen (tel. 03438 2241)
WOLKEN
i
ij he
Boven ons pakken de wolken
samen. Zo heet dat al eeuwen in
taal. We zullen misschien toch
de stoelen moeten binnen zetl
het zo dadelijk gaat regenen. Eij
lijk, zal Bert van hiernaast zet
want 't is „arg dreug" in deze ml
den en het ziet er zorgelijk uit.
hebben we trouwens zelf aan de
ne kersen kunnen zien. Toch bl
nog even kijken naar dat samenj
ken. 't Is altijd weer een boei
gezicht. Soms bevrijdend en «aldi
vaard als een weldaad over het d bui
land, maar soms ook met angst i igt
schouwd door mensen die de nirpej
vallende windstoten of het nadei mis
onweer vrezen. Wolken hebben igel
genlijk altijd iets dubbetzini rkn
Ook in de bijbel is dat zo. Ze ver twil
gen God en soms lijkt het wel i [gei
God aan de andere kant van
wolken woont: O God. die bc pri
wolken troont.. Maar dan weer tni
diezelfde wolken Gods leidende un
wezigheid. Soms nadert God oj he
wolken. Hij „woont" zelfs daar v tsbi
de wolk vertoeft boven het he ird
dom. Wolken spreken van G ger
trouw en van de geschiedenis wa
ons leven betrokken is. En ze zij
daarom evenmin als de sterren oi
langs een omweg iets uit te wet<
komen dan dit ene dat Hij ons n
is. Met het donkere gericht over
kwaad dat we onder de wolken sL-,
richten en met zijn zegen wam y
wij slechts zijn mensen willen z
n A-.
Beroepingswerk
NED-HER V. KERK
Beroepen te Oldebroekr J.Vroeg
weij te Katwijk aan Zee: te IJA
muiden: T.W.van Bennekom, kaf
daat te Wezep.
Aangenomen naar Elburg: J.Krujjaai
Wierden; naar Utrecht (pred. bijrirgf
dere werkzaamheden; diakonesjig-
huis); H.A.Winkel te Bloemendairp
t d
Bedankt voor Bovenhardin:
M.Verduin te Brakel.
Beroepbaar: W.G.Sonnenberg
ne d'Arcdreef 11. Utrecht.
GEREF.KERKEN
Beroepen te De Lier. P.Y.Westeri
te Barneveld. d
CHR.GEREF.KERKEN
Beroepen te Lisse: H.P.Brandsfuik
zendingspredikant wonende
Amersfoort. Nrt
Bedankt voor Nieuw Vennep: J.B
te Veenendaal
REF.GEMEENTEN
Beroepente Apeldoorn, Lemmi
Gravenpolder. Beekbergen, en
delburg; J.J.van Eckeveld. kandl
te Scherpenzeel; te Den H
Centrum, Groningen, Zaani
Haarlem en Ooudemird
J.S.v.d.Net, kandidaat te Moe
pelle.
Ds. M. J. C. Blok
eL_.
'Ai
TR
n
Op 61-jarige leeftijd is overledentel
M. J. C. Blok van de gereformee gr
kerk (vrijgemaakt) te Voorburg.
Blok werd in 1941 predikant van t c
gereformeerde kerk van Om ka
(Gr.).In 1945 ging hij mee met lei
Vrijmaking. In 1946 vertrok hij n wi
Berkel en Rodenrijs. Van 1951 üe
1968 stond hij in Utrecht-Noordvi sii
en vervolgens in Voorburg. TwMt
maal was hij scriba van een genei ei
synode (Assen'61 en Amersfoort' Is-
Hij maakte deel uit van verschillei
deputaatschappen, onder andlat
voor een nieuwe psalmberijml *i
herziening van de gezangbundel ei
herziening van het kerkboek. D#ld
derdagmiddag is in Voorburg deJde
grafenis. r
i
Ds. K. J. Schaafsm
it
Ds. K. J. Schaafsma te Utrecht d< ;p]
ons mede, dat hfj in tegenstell r0
tot een eerder bericht slechts c
dag in de week ambtelijk werk in
gereformeerde kerk van Vuren gk.
verrichten. 11
Ds.A.Pijnacker Hordijl»;
Ds.A.Pijnacker Hordijk, hervor k
predikant te Zevenaar. is met ingi Cl
van 1 september losgemaakt van c
gemeente. Tussen hem en zijn
meente waren sinds vorig jaar m<
lijkheden, omdat ds.Pijnacker Hfro
dijk onoverkomelijke bezwaren
gen de kinderdoop had gekregen.
wilde geen zuigelingen meer dop
en liet zichzelf vorig jaar ook
nieuw dopen. Een minnelijke sch
king, door de generale commis
voor het opzicht in de hervoriï
kerk beproefd, bleek niet mogelj
Ds.Hordijk heeft nog geprobeerd
zaak van predikanten, die bezwa
tegen de kinderdoop hebben gel
gen. op de agenda van de
meenschappelijke gereformö
hervormde synodezitting in sept
ber te krijgen, omdat beide kei
daar mee te maken hebben. Ma:
bleek niet mogelijk. Ds.Hordijk
stond sinds 1964 te Zevenaar.
:erta
arfl
.1