Samen op weg': brug naar toekomst
I
Vandaag
Onze adressen:
Minister Pronk prijst
hulp door de kerken
Engelse kerk
herziet de
heiligenkalender
VOORBUGANGEI
WOENSDAG 9 JUNI 1976
KERK BINNENLAND
TROUW/KWA
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG „De hervormde
en de gereformeerde kerk beo
gen met „samen op weg" niet
alleen een brug naar elkaar te
vinden. Samen willen wij bou
wen aan een brug naar de toe
komst." Dit zei ds. D.N. Wou
ters. de (gereformeerde) voor
zitter van de gezamenlijke
werkgroep „Samen op weg",
gisteren tijdens een persconfe
rentie. waarop de plannen voor
de volgende gezamenlijke ver
gadering van de synoden van
beide kerken gepresenteerd
werden.
Op vrijdag 17 en zaterdag 18 septem
ber zullen de synoden van de beide
grootste protestantse kerken ln ons
land voor de tweede keer ln ge
meenschappelijke zitting bijeen ko
men. Vergaderplaats: de Marcuskerk
ln Utrecht. In 1973 werd de eerste
gezamenlijke zitting gehouden, even
eens ln Utrecht.
Bij die gelegenheid uitte ds. A.A.
Spijkerboer de vrees voor de situatie
van twee zeilschepen, die elkaar bij
windstil weer proberen te enteren.
Ds. Wouters haalde dat beeld giste
ren nog weer eens op. Als het zo moet.
hoeft het van hem niet Maar het is
zijn vaste overtuiging, dat dat ln sep
tember ook niet het geval zal zijn. De
gezamenlijke vergadering van de bei
de synoden heeft een meerwaarde
boven de toenadering tussen twee
kerken. Hij hoopt, dat daar een vonk
van zal overspringen op de ge
meenten.
Diezelfde verwachting wordt ook uit
gesproken aan het slot van de nota
..Handreiking ten dienste van de sa
menwerking op plaatselijk vlak", een
van de stukken, die in september
zullen worden besproken. „Hervormd
en gereformeerd zullen hun proble
matiek het best overgroeien, wan
neer men in de samenwerking zich
wil laten leiden door een verdieping
en vernieuwing, die het beste uit de
tradities van beide kerken bewaart,
maar die tegelijk beide ge
meenschappen ook reinigt, zodat er
iets van een vernieuwde gemeente
ontstaat," aldus deze nota.
AFSPRAKEN
Bij gezamenlijke kerkdiensten pleit
deze nota voor goede, schriftelijke
afspraken, vooral ook over bijzaken.
In de praktijk blijkt namelijk, dat
plaatselijke samenwerking eerder
struikelt over zaken als de bestem
ming van de collecten, het
dienstdoen van de ambtsdragers of
het gebruik van de gebouwen, dan
dat belijden of prediking moeite
geven.
Aanbevolen wordt verder een ge
meenschappelijke liturgie. De nota is
zo vrij, de twee aparte katems in het
Liedboek maar te beschouwen als de
voorbereiding op één gemeenschap
pelijk dienstboek. Bij het avondmaal
constateert de nota overwegend
overeenstemming. Gemeenschappe
lijke vieringen mogen niet worden
opgeschort, juist omdat ze zo bezie
lend zijn voor het samen verder gaan.
De nota vindt gemeenschappelijke
financiën plaatselijk nog niet haal
baar. omdat de geldzaken door beide
kerken landelijk heel verschillend
worden behandeld. Advies: regel
plaatselijk alleen samen, wat onver
mijdelijk is. b.v. het collecteplan, de
consequenties bij samen één predi
kant, de gebouwenexploitatie.
Belijden
In een nota „Kernen van belijden"
legt de werkgroep „Samen op weg"
aan de beide synoden enkele model
len voor van aanzetten tot een nieuw
belijden. De synoden kunnen kiezen
uit een model, dat een soort „consen
sus" tussen beide kerken zou beteke
nen, of een stuk, dat in vraag-en-
antwoordvorm zoals de Heidelberger
catechismus ten behoeve van predi
king en katechese een samenvatting
geeft van het bestaande belijden, óf
een model, dat mikt op vormings- en
toe rustin gswerk. In alle drie stukken
^worden alleen de fragmenten „ons
belijden" en „de kerk" behandeld.
Het is ook mogelijk, dat de synoden
willen, dat het werk op twee of alle
drie de sporen wordt voortgezet
Dan is er ook nog een nota kerkorde-
lijke aangelegenheden. In deze nota
is een begin gemaakt met een onder
zoek naar de vraag in hoeverre de
kerkorden van beide kerken van el
kaar verschillen en waarin zij over
eenkomsten vertonen. Op grond hier
van kan dan worden nagegaan, hoe
eventuele struikelblokken bij inte
gratie kunnen worden weggeruimd.
Een model toekomstige-kerkorde is
hieraan als illustratie toegevoegd.
De gemeenschappelijke vergadering,
van de twee synoden zal beurtelings
door de gereformeerde praeses ds. C.
Mak en zijn hervormde collega ds. G.
Spilt worden voorgezeten. Op zondag
12 september gaan de beide synode-
praesides voor in een gezamenlijke
kerkdienst in de Immanuelkerk in
Utrecht, die door de IKON zal wor
den uitgezonden.
Dr. C. P. van Andel, secretaris van
„Samen op weg" vertelde gisteren
nog, dat er op het ogenblik gewerkt
wordt aan een enquête over de sa
menwerking op het plaatselijk vlak.
In circa veertig procent van de plaat
sen wordt op de een of andere manier
samengewerkt tussen de hervormde
en de gereformeerde kerk, maar er
zijn ook nog heel wat witte plekken
op de kaart, vooral daar waar de
gereformeerde bond sterk is.
Ook worden de reacties op het ge-
sprekswerkboek „Te gek om los te'
lopen" gepeild. De eerste indruk is
wel: een succes. Zeventienduizend
exemplaren gingen al de deur uit.
Zingen
De liturgische vieringen op de beide
synodedagen zullen bestaan uit korte
dagopeningen, een avondgebed met
inschakeling van plaatselijke predi
kanten en een plaatselijke cantorij.
Een bijzonderheid zal verder de aan
wezigheid van Maarten Kooy, de can
tor van de Domkerk, tijdens de ver
gaderingen zijn. Hij zal op onver
wachte ogenblikken de synodeleden
uitnodigen, samen een nieuw lied aan
te heffen. Hier zit de filosofie achter,
„dat je nooit dichter bij elkaar kunt
komen, dan door samen Gods lof te
zingen."
Veel bijzonderheden over de geza
menlijke synodezitting zijn te vinden
in een speciaal, gezamenlijk nummer
van het Weekbulletin van de her
vormde kerk en Kerkinformatie van
de gereformeerde kerken, dat deze
week verschijnen zal.
UIT
AMSTERDAM
Postbus 859,
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT.
Postbus 948.
VVestblaak 9. Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859. Amsterdam.
BIJ publlkatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS.
Advertentie J.J.G. Boot
Wij ontvingen een aantal brieven pro
en contra de advertentie, verleden
week door de heer J. J. G. Boot in
onze krant geplaatst en handelend
over de houding jegens Zuid-Afrika.
We zullen deze brieven niet (kunnen)
plaatsen omdat de rubriek „Uit brie
ven van lezers" alleen bestemd is
voor reacties op redactionele berich
ten, artikelen en commentaren. De
Inhoud van advertenties pleegt geen
voorwerp van discussie te vormen.
Over „Geen kerkgeld voor geweld"
zijn wel brieven geplaatst, maar over
de activiteit van deze stichting had
den we ook een redactioneel bericht
geplaatst. Wellicht ten overvloede
herinneren wij er verder nog aan dat
plaatsing van een advertentie die
door de steller uiteraard volledig
moet worden betaald) uitsluitend
voor de verantwoordelijkheid van de
directie komt.
Als dus in Trouw een pagina-grote
advertentie verschijnt met het ad
vies „elke dag een glaasje" dan heeft
dat niet onder alle omstandigheden
de Instemming van de hoofdredac
tie. En dat is met sommige adverten
ties over Zuid-Afrika ook het geval.
Hoofdredactie Trouw
Kerncentrales (17)
Op de lagere school al werd ons met
veel trots verteld, dat men ln het
buitenland over de Nederlandse
koopman placht te zeggen, dat hij
overal handel dreef, het deed er niet
toe waar. Al zou hij naar de hel moe
ten zeilen om met de duivel in eigen
persoon een contract af te sluiten, de
Nederlandse koopman zou het doen.
De Nederlandse buitenlandse poli
tiek heeft zich tot voor kort voorna
melijk beziggehouden met het zoveel
mogelijk vergemakkelijken van des
koopmans handel en wandel, ook al
ging het dan om transacties met de
duivel. De huidige regering poogt om
het internationale zakendoen op een
meer gewetensvolle wijze te benade
ren. Nu als gevolg daarvan een du
bieus contract aan een aantal Neder
landse bedrijven is ontgaan, loopt de
hele zakenwereld te hoop. Nederland
heeft, zo zegt men, ln het buitenland
zijn goede naam verloren. Naar mijn
mening wordt, wellicht voor het
eerst, wat bijgeschaafd aan die slech
te naam van Nederland: de hande
laar met de duivel.
Amsterdam, J. A. Jonker
Kerncentrales (18)
Als gevolg van het opzettelijk poli
tiek wachten van het kabinet-Den
Uyl is de Zuid-Afrika „kemcentrale-
bouw-opdracht" naar Frankrijk ge
gaan. Dit bewijst eens te meer. dat
behouden en scheppen van „werkge
legenheid" bij de zgn. progressieven
niet hoog genoteerd staat, ondanks
al hun geschreeuw daarover. Hun
principiële motieven kun je niet se
rieus nemen; a. Kerncentrales zijn
geen atoomfabrieken. Bovendien zal
geen enkel land relletjes en onlusten
met atoombommen gaan bestrijden
ook niet met onderzeeboten. Ook
Zuid-Afrika niet. b. Wel wordt „geld"
aan Cuba gegeven. Zodat met ons
geld Cubaans/Russisch geld vrijkomt
voor communistische acties in zuide
lijk Afrika (Angola, etc.). Principes?
Wanneer worden echte christen
democraten nu eens wakker? Wan
neer beëindigen ze dit meewerken
aan onze eigen ondergang?
Wenen/Spiennes H. Meijer
Kerncentrales (19)
Van harte ben ik het met de heer
Verstraten eens. dat het een schande
is dat nu Juist de confessionele politi
ci voorstander zijn van levering van
een kernreactor aan Zuid-Afrika. De
ze „christelijke" lieden hebben meer
oog voor de winsten van Verolme en
de werkgelegenheid hier dan voor de
onderdrukte meerderheid in Zuid-
Afrika. Ik vraag me zo langzamer
hand af wat deze confessionele politi
ci bedoelen wanneer zij spreken van
evangelische Inspiratie. Als het om
principiële zaken gaat zoals hier en er
gevraagd wordt oog te hebben voor
het feit dat o.a. 50 van de zwarte
kinderen beneden de leeftijd van vijf
jaar sterft aan de gevolgen van on
dervoeding en slechte hygiëne, dan
blijkt telkens weer dat deze politici
het niet zo nauw nemen met het
evangelie. Lubbers heeft gedreigd
met aftreden wanneer de order niet
mocht doorgaan. Inmiddels is be
kend geworden dat de zaak van de
baan is. Lubbers moet dan nu maar
verdwijnen en zijn conservatieve col
lega's meenemen om zo de weg vrij te
maken voor een werkelijk evange
lische politiek.Zwolle. P. Glebbeek
Vacaturestop
In het bericht „protest tegen Vacatu
restop" van 29 mei mis ik een belang
rijk gegeven.
Deze vacaturestop, waardoor 100
maatschappelijk werkenden uit het
algemeen maatschappelijk werk
zouden moeten verdwijnen heeft te
maken met een tekort van 5 miljoen.
Indien deze 5 miljoen ergens anders
vandaan komen hoeven die 100 wer
kers eigenlijk niet weg.
Wanneer nu de minister van CRM en
de directeur van de Joint voor het
toch nog steeds goede salaris van
een gemiddelde maatschappelijk
werker gingen werken zouden door
deze operatie alleen al een stuk of
vier formatieplaatsen gered kunnen
worden. Wanneer allen, die boven
het gemiddelde salaris zitten ln het
algemeen maatschappelijk werk en
dat zijn er betrekkelijk veel vooral in
kaderfunkties. zouden willen afzak
ken naar het gemiddelde dan behoe
ven de 100 zeker niet weg.
Wanneer tenslotte ledereen bereid is
een beetje terug te gaan dan kunnen
we ook nog heel wat van de nu
werkloze (1200!) maatschappelijk
werkers Inschakelen.
Zo hoort het ook en zo kan het.
Meerlo G. van Berkum
alg. maatsch. werker
Abortus (3)
Vertoetsing
Het artikel over het minder populair
worden van de CITO Eindtoets Basi
sonderwijs in de krant van maandag
31 mei J.l. noopt mij tot de volgende
reactie. Het betrof hier een forum,
georganiseerd door de Onderwijs-
winkel Amsterdam. Centraal op deze
avond stond de vraag wat de Conse
quenties kunnen zijn van de invoe
ring van een systeem van diagnos
tische toetsen vanaf de 4e klas van
de lagere scholen in de gemeente
Amsterdam. Het grote gevaar van
dit systeem is dat het net gaat wer
ken. zelfs in versterkte mate. als de
CITO-toets. met alle bezwaren die
daartegen in het verleden al zijn
ingebracht Dit was aanleiding om
een motie aan te nemen en aan de
Amsterdamse wethouder van On
derwijs te sturen met de volgende
Inhoud: „Wij verklaren ons tegen een
systeem van uniforme toetsing in
het basisonderwijs. Elke school, die,
zo mogelijk met ouders, haar doelen
voldoende heeft duidelijk gemaakt,
heeft recht op haar eigen systeem
van beoordeling. Dit systeem dient
te worden doorgetrokken tot in het
tweede leerjaar van het voortgezet
onderwijs, met het oog op een zo
onverdeeld mogelijke voortgang van
het onderwijs Vóór de motie stem
den alle forumleden, ook de heer Van
Woudenberg, die het voorstel voor
het nieuwe systeem niet „verdedig
de" (zoals in Uw artikel staat), en
ongeveer 170 aanwezigen. 6 Aanwezi
gen onthielden zich van stemming.
Amsterdam K. Sluis
medewerker Onderwijswinkel
Mr. E. M. Vos de Wael-Smulders
komt in haar artikel (2 Juni) conclu
derend tot het verbijsterend advies,
abortus niet straffen. Dus: discrimi
natie van ongeborenen. Beseft de
schrijfster dan niet. dat het straffe
loos maken van abortus voor de on
geborenen de ongunstigste oplos
sing is? Als zij zich nog rooms-
katholiek laat noemen, laat zij dan
ook schrijven in de geest van de R.
K. Kerk, die abortus een afschuwe
lijk misdrijf acht en ten aanzien van
de bescherming van het menselijk
leven geen discriminatie kent. Als
wij ons eigen leven willen bescher
men door strafbaarstelling van
moord, dan hebben ook ongebore
nen recht op diezelfde bescherming.
En als mevrouw Vos de Wael meent
dat strafbaarheid niet beschermt,
dat het dus wat dat betreft geen
verschil maakt of de wet met straf
dreigt of niet, wat voor bezwaar heeft
zij er dan tegen dat anderen, die daar
fundamenteel anders over denken,
dat strafrecht willen handhaven?
Weerlozen, ongeborenen, hebben
volgens deze anderen meer behoefte
aan bescherming dan aborteurs, die
zij door straffeloosheid wil bescher
men. Mijn conclusie dus: abortus
niet legaliseren, maar wel strafrecht
handhaven, zo streng mogelijk.
Leidschendam
J. H. Maas
Arbeidsverdeling
Volgens de voorzitter van de werken
de jeugd (WJ) van het CNV. Jan van
Treuren, horen 65-plussers bij een
rechtvaardiger verdeling van de ar
beid niet meer thuis, aangezien deze
pensioen of een AOW-uitkering ge
nieten Wat mij bijzonder opgevallen
is. is dat hij enkel de 65-plussers
noemt en over het hoofd ziet dat ook
in de rijen van de Jongeren zelf veel
mogelijkheden schuilen voor verbe
tering van een rechtvaardiger verde
ling van de arbeid. Hoe denkt de heer
van Treuren over de grote categorie
gehuwde jonge vrouwen, wier
echtgenoten een inkomen hebben
dat alleszins toereikend is als budget
voor een normaal gezin?. Ik mag toch
stellig aannemen, dat hij op de hoog
te is van het aantal jonge werkzoe
kenden, die bij het (desnoods tijde
lijk) terugtrekken van de gehuwde
vrouwen, aan de slag zouden kunnen
gaan.
Dat betekent natuurlijk in de jonge
gezinnen, waarin èn de man èn de
vrouw verdienen, een vermindering
van het gezinsbudget en het brengen
van een offer. En dan moeten we
hoewel geenszins aanlokkelijk de
vraag stellen of we als Nederlandse
volk wel bereid zijn om persoonlijk
een offer te brengen. Met de mond
zijn velen daarover gauw klaar.
Goevorden, J. Somer
Kalma
De chef van de Rotterdamse zeden-
en kinderpolitie, tevens PSP-
Rijnmondraadslid B.D.Kalma heeft
zich mijns inziens onlangs in hoge
mate vergaloppeerd door de verzen
ding van enige telegrammen naar
aanleiding van de gebeurtenissen
rond de Bloemenhovekliniek. De
Rotterdamse hoofdcommissaris ver
zocht terecht burgemeester Van der
Louw om een disciplinair onderzoek
naar de gedragingen van de heer
Kalma. U gelooft het niet, maar een
onderonsje was voor burgemeester
Van der Louw voldoende om vanuit
zijn specifieke verantwoordelijkheid
te besluiten geen behoefte te hebben
aan het bewuste onderzoek. Een ver
werpelijke gang van zaken welke
niet zal bijdragen tot een goede
teamgeest in het Rotterdamse poli
tiecorps.
Utrecht D.C.J.Oosting
Profetieën (2)
Het vergeestelijken der profetieën
heeft door de eeuwen heen veel ver
warring gebracht en de verklaring
was menigmaal vèr van geestelijk. 2
Petr. 1:19-21 leert ons duidelijk dat
het prof. woord zeer vast is en is als
een licht schijnende in een duistere
plaats, geen zaak van eigene uitleg
ging Het is waar dat de profeten
gesproken hebben over de verwoes
ting der aarde en haar bewoners,
doch we moeten de teksten lezen in
verband. Ik haal nu maar één tekst
aan uit het stukje van Van Holten,
ni. Jes.24. Daar wordt inderdaad ge
sproken over de verwoesting der aar
de en de uitroeiing van haar bewo
ners, doch uit de verzen 6 en 13 blijkt
duidelijk dat er in dien dag een over
blijfsel zal zijn in het midden der
volken. De Here heeft dit woord ge
sproken (v.3). daarmee is de vastig
heid en de zekere vervulling van dit
woord gegeven.
Daar Is steeds een overblijfsel, naar
de verkiezing der genade, zo wel in
de oude wereld, in Israël, maar ook
van de volkeren van de eindtijd. In
Jes.25 volgt dan ook een lofzang van
het herstelde Israël en ds. Trouw
borst heeft ongetwijfeld gelijk dat
Christus' toekomst o.a. bestaat in
het oprichten van het Koninkrijk
van Israël en Zijn Koningsschap en
het heil der volkeren wereld.
Oldebroek
J.I.van Wijck Em.predikant.
UTRECHT „Bij de Nederlandse ontwikkelingssamenwerking wordt een
dankbaar gebruik gemaakt van de mogelijkheden, die particuliere organisaties,
zoals missie, zending, vakbonden en andere niet-commerciële instellingen
bieden". Dit schrijft drs. J. P. Pronk, minister van ontwikkelingssamenwerking
in het informatiebulletin 1-2-1 van de R.K. kerkprovincie.
„De betekenis voor de Nederlandse ontwikkelingsinspanning van de inscha
keling van particuliere organisaties wordt vooral bepaald door de mate
waarin die organisaties de basis van de samenleving bereiken en plaatselijke
initiatieven op gang brengen en uitbouwen", aldus de minister.
Zij bereiken vaak sneller de basis van de samenleving in de ontwikkelingslan
den dan het geval is bij hulp van overheid tot overheid. Dergelijke organisa
ties maken het ook mogelijk dat de Nederlandse overheid ontwikkelingsgel
den beschikbaar stelt voor de bevolking van landen waar geen overheidshulp
mogelijk is, zoals Chili.
Avondje Tweede Kamer
I
Het is een goede zaak, dat van ti -
tijd ons volk via de televisie de
genheid krijgt om de Tweede K
bezig te zien. Meestal is dat daifR
dat er een bijzonder belangrijk ie
aan de orde is. Zo was het oogt
vorige week donderdag. Een le fi,
me avond. Sommige volksvertep'
woordigers waren er duidelijk o e
op geworden sedert ons de v
maal eenzelfde soort schotel
voorgezet. Helaas kan van niet ai
gezegd worden dat hun woord)
wijzer op klonken. Met nam n|
kleinste partijen bliezen naar 1
mening nietzo'n beste partij. Son
gen hadden niets te zeggen en
den dan ook beter meteen va:?ei
woord kunnen afzien. Een katho )V(
splinterpartij was daarvan een di 0
lijk voorbeeld. Gelukkig zag de ?g'
ker dit zelf ook spoedig in en 'e-
inderdaad weer zitten. Een pr )C
tantse lotgenoot maakte het nie oe
ter door voor Zuid-Afrika van"611
begriop ras op dat van cultuur ovf"1
stappen. De poging was te soor
tig als uitvlucht dat iemand dtr01
meeging. Als het over Zuid-A
gaat, moet men maar niet al te sf
dig van cultuur praten. Dat wil
zeggen dat er geen goede mome
waren. De aanwezige ministers g >n
duidelijk te zien hoezeer zij zich ;n
bezwaren tegen hun beleid koioe
verplaatsen zonder dat ze berei<
ren toe te geven dat deze mater
een andere wijze beter in
eenstemming met een werkelijk i
selijke verantwoordelijkheid be.te
deld had kunnen worden. En
hoefden ze dan ook niet. Wel jan
dat de werkelijk ertoe dc*_
ethische problemen zo weinig
het voetlicht kwamen.
mensen die voor de zwarte broeders
opkomen. Hij beïnvloedt het volk
door te zeggen dat het communisten
zijn, wat grote leugens zijn.
Het is mij voorts een raadsel dat de
gereformeerde kerken in Nederland
zo bang zijn voor de dreigementen
van de kerken in Zuid-Afrika. Zij
hechten meer aan de politieke een
heid dan aan de christelijke. Wat
wilde ik graag dat zeer duidelijk uit
de bijbel werd aangetoond met welk
recht die onderdrukking gebeurt.
Ik heb een afschuw van Vorster die in
Israël bij het gedenkteken heeft ge
staan van de vermoorde joden waar
hij zeker mee heeft ingestemd toen
hij lid van de Brandwag was en Ver
woerd hem niet wilde accepteren in
een bestuursplaats. Arm Zuid-Afrika
dat zo misleid wordt en waar christe
nen bovendien aan meedoen.
Amsterdam W. H. P. M. Bakker
Synode (13)
Blijkens een artikel in Trouw van 2
juni heeft de beslissing van de gere
formeerde synode onze blanke mede
gelovigen opluchting en tevreden
heid bezorgd. Zouden de synodele
den zich misschien nu kunnen voor
stellen hoe onze gekleurde zusters en
broeders (én Beyers Naudé c.s.) zich
na dit besluit voelen? Ook opgelucht
en tevreden? Of verbijsterd en ver
raden?
Recente kerkhistorie leert dat gere
formeerde synodes gewoonlijk enke
le tientallen jaren nodig hebben om
op verkeerde beslissingen terug te
komen (Geelkerken Schilder de
wering uit ambtelijke functies van
b.v. leden van de PvdA enz.).
Misschien zal de tevredenheid en de
opluchting van de onderdrukker op
de e.v. synodevergadering een aan
sporing zijn tot een snellere bekering
omwille van het recht voor de ver
drukten in plaats van onrecht. Zou
die vergadering niet zinvol kunnen
worden Ingeleid met het zingen van
b.v. psalm 72 vers 1 en 4 en de lezing
van Mattheus 25 vers 31-46 en dan
vragen om het licht van de H. Geest?
Dan voegt de daad zich bij het woord.
Rotterdam
Heiloo
S. Bestebreurtje
Synode (14)
Synode (12)
De uitzending van Hier en Nu van
dinsdagavond j.l. heb ik niet kunnen
zien. Ik vind het verschrikkelijk dat
er zoveel gereformeerden zijn die
blijkbaar toch niet weten hoe het
gaat met het geld voor het program
ma tot strijd tegen racisme. Het is
een waan dat het gebruikt zou wor
den voor geweld.
Weten zij dan niet dat het geld ten
goede komt aan rechtskundig advies
en dat het gebruikt wordt om de
gezinnen te steunen die door de chris
telijke regering van Vorster wreed
van elkaar worden gescheiden.
Vorster vindt het staatsgevaarlijke
Tot mijn en wellicht veler verdriet
werd ons bekend, dat de synode der
gereformeerde kerken in Nederland
heeft besloten de steun aan het pro
gramma ter bestrijding van het ra
cisme op te schorten. Bijna 2000 Jaar
christendom heeft bewezen, dat we
het niet zo goed hebben gedaan of
anders gezegd nog beter kunnen. An
no 1976 zijn er nog steeds mensen ln
de wereld en zelfs in ons land die een
voortgang en een nieuwe resp. betere
wereld in de weg staan.
Zelfs gelovige mensen van welke po
litieke en/of godsdienstige richting
ook weten uit het verhaal van Jezus
Christus, dat wij alleen solidair moe
ten zijn met degenen in de wereld die
discriminatie moeten ondergaan van
deze zelfde mens.
Jezus Christus heeft ons niet alleen
met woorden doch ook en wellicht
nog meer met daden duidelijk ge
maakt hoe en op welke wijze wij met
elkaar moeten omgaan. Nu dan, wat
zijn uw bezwaren mensen met of
zonder andere huidskleur op de een
of andere manier te steunen?
Als u het beter meent te weten dan
diegenen die wel ondersteunen moet
u het mij eens vertellen. Ik sta open
voor uw suggesties tot het meewer
ken aan een betere wereld, een we
reld niet gemaakt voor de enkeling
maar voor eenieder, met alle konse-
kwenties van dien.
Ko Meijer
Van een onzer redacteuren
LONDEN In de kerk van Enge
land overweegt men de heiligenka
lender te herzien door er een reeks
heiligen van af te voeren en er nieu
we aan toe te voegen. Tot de heili
gen, die kans maken het veld te
moeten ruimen behoren St. Valenti
ne en St. Nicolaas. terwijl Florence
Nightingale kandidate is voor toela
ting op de kalender.
De speciale commissie van de kerk
van Engeland, die bezig is met de
herziening van de heiligenkalender
maakt zich zorgen, dat onder de ge
lovigen een groep zal zijn die de
verandering niet kan bijbenen. De
leider van de commissie, deken R. C.
D. Jasper van York, wijst op de reac
ties, die paus Paulus in 1969 te ver
duren kreeg, toen hij de rooms ka
tholieke heiligenkalender herzag.
De anglicaanse commissie wil niet
minder dan 170 heiligen afdanken,
meest persoonlijkheden, die weinig
tot de Britse kerkgeschiedenis heb
ben bijgedragen of die slechts van
regionale betekenis zijn. Van enkele
van de af te voeren heiligen is de
historiciteit onzeker. Deken Jasper
vindt het een van de essentiële ei
genschappen van een te vereren per
soon dat hij tenminste heeft
bestaan.
Serieuze twijfel dienaangaande be
staat in het geval van St. Cecilia, de
schutspatrones van de muzikanten,
die volgens nergens verifieerbare ge
gevens in de derde eeuw de christe
lijke marteldood zou zijn gestorven.
Dat St. Nicolaas bestaan heeft is wel
zeker, maar ook hij loopt gevaar aan
de dijk te worden gezet ln Engeland.
Nieuwe kandidaten zijn naast Flo
rence Nightingale, de verpleegster,
die de soldaten verzorgde, die ge
wond werden in de Krim-oorlog, de
bekende schrijver John Bunyan
(Eens Christens Reize naar de Eeu
wigheid). Franciscus Xaverius, de je
zuïet, die in China het evangelie ver
kondigde en de Britse dichter en
geestelijke John Kebble, een voorlo
per van de Oxford Beweging.
Beroepingswerk
NED. HER V. KERK |7
Beroepen te Bovenhardinxveldf 1
Verduin te Brakel; te Ooltgensjj
en Stellendam: T.W. van Bennd
kand. te Wezep; te Naarden (toez^
Gerbrandy te Kethel en Paland I
Driessum: A.v.d.Meer, kand.
Utrecht; te Den Helder: J. Wü
kand. te Ermelo; te Beekbergen:!
Jorissen te Amersfoort. VBl
Aangenomen naar Schoonebeefc'
Mulder, eervol ontheven pred /DE
raar te Groningen) wonendt hpc
Delfzijl.
Bedankt voor Renkum: (toez.): S en
Verploeg te Oudshoom-Ridder
(buiteng.wijkgem.); voor BennekP11
Wijk bij Heusden en IJsselmuiiP38
J.E. de Groot te Neerlangbroek^j;
Beroepbaar: T.W. van Bennek [an
van Limburg Stirumlaan 12, Wqal i
J. Kommers, Groenekanseweg lfëd,
Groenekan; A.v.d.Meer, Bata
straat 46, Utrecht; C. Schipper, eid
Lorentzlaan 83, Zeist. {élei
GEREF. KERKEN
Beroepen te Opende: TJ1. Hesl'1.
kand. te Ten Boer, die dit be{f.cr
heeft aangenomen. ctia
De classis Harderwijk heeft oprn'
verzoek ontheffing uit het ambtl
leend aan C. van Noort, vorminge 1
Zuthem.
Aangenomen naar Soest: D. Lanlyêr]
Ruinerwold-Koeckange, die 5rai
dankte voor Ede. en
GEREF.KERKEN VRIJG.
Beroepen te Appingedam: T.S. P
tinga, kand. te Groningen. Das
Aangenomen naar Bedum: H.J.
ten te Zuidwolde die bedankte
Steenwijk en Ommen. ,g.c
CHR.GEREF.KERKEN orJj
Bedankt voor IJmuiden: J. |V]0
Amstel te Enschede W.
Ds. J. W. van Kooteif"
Op 74-jarige leeftijd is te Amster
overleden de hervormde emeriiGI
predikant J. W. van Kooten. Hil
gon zijn ambtelijke loopbaan in )or
land, waar hij achtereenvol aP
stond te Heinskenszand, te Gr< nVi
en te Koudekerke. In 1939 ging55"
naar HengekXOv.) en van 1947et
aan zijn emeritering in 1968 wa elle
verbonden aan de Amsterdamse )on
vormde gemeente. Ook bt
Amsterdam was ds. Van Kooter S111
kend: door zijn voorzitterschap
de Ned. Zondagsschoolverenigin 310
als hoofdbestuurslid van Pro Jurn b
tute. Na zijn emeritaat heeft hij P
veel gedaan in en voor de Stich obl
Oudezijds 100, die werkt ln de c
binnenstad van Amsterdam.
W. Hildering
Op 76-jarige leeftijd is overledej
heer W. Hildering te Twello. De
Hildering heeft gedurende een li
reeks van jaren een vooraansti
plaats bekleed in de gereformej
kerk te Amsterdam-Zuid. Hij is n
malen afgevaardigd naar de gem
synode van de gereformeerde kei
waar zijn niet te veelvuldige i
wel texzake doende opmerkingei
droegen tot verlevendiging val
discussie.
Helmut Frenz
De vroegere bisschop van de lutl
kerk in Chili Helmut Frenz en F,
r k. collega Fernando Ariztiaf
door een groep Zweden kandf
gesteld voor de Nobelprijs 1976 f
de vrede. Motief: hun inspant
voor het inmiddels door het Chilj
se regime gelikwideerde vredescj
té van de kerken. Frenz (43) wel
1975 Chili uitgewezen en is nu c
nee ln Hamburg.