André en Willemien wonen op een kasteel en krijgen geld toe fllailislll Jongetje in de kerk Uw probleem ook het onze ,,Wij willen Sypesteyn opstuwen in de vaart der volken" Nieuwe boeken H NSDAG 8 JUNI 1976 Binnenland Trouw/Kwartet 7 door Fred Lammers d.M rdigi er. NIEUW-LOOSDRECHT verk Degenen die op tweede nwnj kerstdag van het afgelopen jaar de benedenzaal van kas- ieshl1601 Sypesteyn binnenstapten 't h( hadden weinig fantasie nodig zich in de zeventiende eeuw te wanen. Op de fraai gedekte Dtreé tafel sond een historisch ser- den vies, kaarsen zetten de ruimte in een romantisch licht en het geheel werd opgeluisterd door ?d, muziek op fluit en luit. Temid- ;n, den daarvan bewogen zich de gasten van de kasteelbewo ners: André en Willemien van der Goes (beiden 28 jaar). Zij zijn sinds mei 1974 de beheer ders van Sypesteyn, een taak die zij zo serieus ter hand heb ben genomen dat ze in Nieuw Loosdrecht met enig ontzag nu al worden aangeduid als „de mensen van het kasteel". Zelf noemen zij zich een beetje spottend „de duizendpoten", om dat zij in twee jaar wel hebben geleerd dat er heel wat komt kijken om alles goed te laten marcheren. „Buitenstaanders denken vaak dat het een hoogst begerenswaardig baantje is: in een echt kasteel wo nen en daarvoor ook nog worden betaald, ja eigenlijk wel de lusten, maar niet de lasten van het wonen in zo'n historisch gebouw te heb ben. Die genoegens zijn er. Het is heerlijk hier te mogen wonen. Dat beseffen wij elke dag opnieuw, vooral als je door grote steden rijdt en al die flats ziet, de Bijlmer bij voorbeeld met al die konijnen hokken, waartegen de mensen niet eens protesteren als ze erin gestopt I worden. Aan de andere kant is het. vooral in de zomermaanden, hard aanpakken. Je bent dan dag en nacht in de weer. Dat is het nadeel als je in je werk woont", vertelt Willemien. „Ook een nadeel is datje weinig echt privé-leven hebt. Je hoort bijna altijd mensen over de gangen lopen". Omdat zij het werk samen doen heeft André tussen de bedrijven door gelegenheid in Amsterdam ge schiedenis te studeren. „Die histo rische belangstelling is er bij ons beiden. Anders moet je niet aan dit werk beginnen. Ik heb vroeger een paar jaar geschiedenisles gegeven en in het Frans Halsmuseum in Haarlem, de stad waar we alletwee vandaan komen, gewerkt. Wille- I mien heeft zich verdiept in de I Jcunsthistorie, vooral op het gebied van oude handwerktechnieken. Toch zien wij het nog steeds als een buitenkansje dat wij hier terecht zijn gekomen. Advertentie Er kwamen over de honderd gega digden op de advertentie die het stichtingsbestuur in januari 1974 plaatste. Wij hadden Sypesteyn nog nooit gezien Voordat we solliciteer den zijn wij er eens een kijkje gaan nemen. We wisten niet wat we za gen. Dat lukt je niet daar te komen, dachten we, maar we hebben het er toen maar op gewaagd. Na vele weken van spanning hoor ANDRE EN WILLEMIEN ..boeiend werk den wij in april 1974 dat wij de gelukkigen waren en de eerste mei konden beginnen. Wij hebben met een de taken verdeeld. André zorgt voor de administratie, ik voor de bloemetjes en de rest doen we sa men, net zoals het uitkomt", aldus Willemien. We zitten in de huiska mer van Sypesteyn. een van de wei nige vertrekken die niet in oude stijl zijn ingericht. „Dat hebben we expres gedaan omdat wij hier een rustpunt willen hebben. Als je de hele dag temidden van het antiek zit, wil je wel eens iets anders". Op Sypesteyn werden André en Wil lemien geconfronteerd met een kas teeltje dat er pas sinds het begin van deze eeuw staat. Het werd toen gebouwd op de plek waar vroeger volgens de laatste adellijke bewo ner. jonkheer Catharinus Henri Cornelis Ascanius van Sypesteyn, zijn voorvaderlijk slot moet hebben gestaan. Historici noemden de ge schiedenis van Sypesteyn twijfe lachtig. Sommigen gaan zelfs zover de jonkheer, die een zonderling was en zich behalve met het herbouwen van het kasteeltje bezig hield met het verzamelen van alle mogelijke zaken, te typeren als een fantast. Bij het herbouwen van Sypesteyn (wat overigens niet geheel is gelukt: in 1927, tien jaar voor de dood van de jonkheer, was het geld op. zodat het hoofdgebouw onvoltooid bleef.) ging hij uit van een oude prent door de Jan de Beyer in 1749 gemaakt. Volgens de jonkheer was dat een afbeelding van het vroegerej Sypes teyn. Maar ook dit wordt bestreden, al kan niemand precies zeggen welk kasteel dan wel op die tekening staat. André heeft het er niet bij laten zitten: „De geschiedenis van Sypesteyn heeft mij. evenals trou wens Willemien, helemaal te pak ken. Vooral ook omdat wij in onze familiehistorie hebben ontdekt dat er momenten zijn geweest waarop onze voorouders te maken hebben gehad met voorouders van jonkheer Henri, zoals de laatste van Sypesteyn werd genoemd. Wij zijn druk bezig met archeologisch en archivarisch onderzoek en hebben nu sterke aanwijzingen dat die ver halen van de laatste jonkheer van Sypesteyn niet zo fantastisch wa ren als sommigen denken en dat er inderdaad op deze plek in de veer tiende eeuw een gebouw heeft ge staan. De komenden maanden ho pen wij tot een duidelijke conclusie te komen," onthult André In kasteel Sypesteyn zelf is nog heel wat te onderzoeken. Er is hier een uitgebreid archief, bij elkaar zo'n tien strekkende meter met oude brieven en documenten en verder zijn er oude fotoalbums en curiosa, zoals boeken met originele handte keningen van de meeste Franse ko ningen en ooggetuigeverslagen van de slag bij Doggersbank in augus tus 1781. Die archieven zijn nog niet zo lang toegankelijk. Jonkheer Henri bepaalde dat ze eerst dertig jaar na zijn dood geopend mochten worden. Zodoende kon pas op het eind van de jaren zestig een begin wor-den gemaakt met de inventari sering. Wij hebben er al vele uren in gegrasduind. Soms gebeurt het dat wij op een avond iets van de zolder moeten halen en dan ineens ge boeid raken door iets wat wij tegen komen. Van vroeg naar bed gaan komt dan in de regel niets meer terecht, zegt Andre Sleuteltjescomplex Willemien voegt eraan toe: „Wij hebben hier ook een sleuteltjes complex gekregen. Het staat hier vol met doosjes en kistjes en sleu tels zijn er eveneens in grote hoe veelheden. Wij rusten niet voordat we alle sleutels hebben uitgepro beerd en alle kistjes open zijn. Op die manier hebben we al verrassen de ontdekkingen gedaan. Het is echt schatgraven op hoog niveau." Als ik André en Willemien van der Goes vraag of het wonen op Sype steyn invloed op hen heeft gehad antwoordt André: „Het zijn vooral de mensen die een stempel op je drukken. Je merkt dat meteen als je ergens komt waar ze je niet kennen. Als je vertelt op een kasteel te wo nen is de interesse gewekt en gaan ze je meestal anders behandelen. Je krijgt er een bepaalde image door een daar houd ik niet zo van. Wille mien vult aan: „Als bewoners van Sypesteyn ga je of je wilt of niet tot de notabelen behoren. Het maakt voor de mensen kennelijk niets uit of je nu eigenaar van het kasteel bent of dat alleen maar beheert. De mensen willen er graag iets roman tisch van maken. Gelukkig be schouwen ook veel mensen ons als gewone mede-burgers en dat willen we ook zijn." Verantwoordelijk Wonen op een kasteel betekent wel. vindt Willemien. dat je naarmate alles vertrouwder wordt, hetgeen in zo'n kasteel staat een beetje als je eigendom gaat beschouwen „Je voelt je er verantwoordelijk voor. Wij willen Sypesteyn opstuwen in de vaart der volken". Dat gebeurt deze maand in de vorm van een tentoonstelling over de geschiede nis in het kasteel. Volgend jaar is het de bedoeling allerlei evenemen ten in het park te organiseren. „Het boeiende van dit werk is. „zegt Andreat je hier enorm veel mo gelijkheden hebt. Je kunt hier je persoonlijke inbreng verwezenlij ken. Het kan best zijn dat je op een andere manier meer kunt verdienen maar dat is voor ons niet het be langrijkste. Je moet natuurlijk re delijk rond kunnen komen, maar wij werken niet in de eerste plaats om geld te verdienen. Het plezier dat wij in oAs werk hebben vinden wij belangrijker. Ons eisenpakket is niet zo groot. En al hebben we geen hoog inkomen, daar staat tegen over dat wij hier gratis wonen, een eigen moestuin hebben en te mid den van mooie dingen kunnen le ven, dingen die wij zelf nooit zou den kunnen aanschaffen. Als ik er behoefte aan heb mooie dingen te zien hoef ik maar in een van de vele kamers hier te gaan zitten." Dat plezier hebben in Je werk is ook een voorwaarde om goed te kunnen rondleiden. „Je kunt dat alleen op de juiste manier doen als je het zelf beleeft. Anders degradeer je jezelf tot een bandrecorder. Het is reuze leuk wat je zelf hebt ontdekt over te brengen op de mensen. Wij sturen de mensen die hier komen nooit met mooie praatje's naar huis". Plannen voor de toekomst hebben Andr en Willemien ruimschoots." Ik denk wel eens: ik zou wel duizend jaar willen leven om ze allemaal uit voeren. Wij barsten van de ideeën. Wij komen constant tijd. handen en hoofden tekort" vindt Willemien. Uitdaging Een plan, waarvan vooral André ls vervuld, is Sypesteyn af te bouwen. Daar is in de jaren zestig ook al eens over gedacht door het stichtingsbe stuur. Gerekend naar de huidige maatstaven zou zoiets ruim een mil joen gulden gaan kosten en dat is op het ogenblik een nauwelijks haalbare kaart. Samen met een vriend, die bouwkunde studeert, werkt André op papier toch plan nen uit voor Sypesteyn. „Je streeft naar iets volmaaktst. Dat deed Van Sypesteyn en dat doen wij ook. Die open ruimte en die blinde muur van het kasteel zijn telkens weer uitda gingen voor ons. Diep in mijn hart heb ik me voorgenomen alles op alles te zetten om voor elkaar te krijgen dat Sypesteyn wordt vol tooid. Daar wil ik me voor inspan nen en dat maakt het werken hier op Sypesteyn zo zinvol." door Mink van Rijsdijk Het jongetje dat voor me in de kerk zat had donkere krullen, op het zwarte af. Het was erg mooi haar, dat iedereen wel zal vertederen, maar zijn moeder tot wanhoop brengt vanwege de klitachtigheid. Misschien had het jong zelf liever stijl haar gehad, wie weet. Ik probeerde het kind te vergeten om naar de preek te luisteren, maar mijn ogen dwaalden nog al eens van de preekstoel af. Mooi haar is leuk, maar geeft natuurlijk geen enkele garantie dat de eigenaar ook rustig in een kerkbank kan zitten. Dat bleek wel, het kind had geen enkel talent om niet op te vallen. Bovendien was hij uitgerust met een schier onuitput telijke hoeveelheid snoepjes en ondernam geen en kele poging die enigszins geruisloos uit de papiertjes te pellen. Met weemoed dacht ik aan de twee perpermunten uit mijn jeugd, het sobere rantsoen voor anderhalf uur kerkdienst, waarmee ik hoogstens volwassen gelovigen rondom eens afleidde als ik er te hard op beet. Het jongetje voor me kende echter geen enkele gêne bij het krakend en ritselende uitpakken van zijn lekkernijen, wat me toch wel wat ergerde. Zijn moeder nam helemaal geen notie van haar draaitollerige snoepzoon. Of was de vrouw naast hem zijn moeder niet? Er piepte wat kroe zig haar onder de strak om het hoofdgebonden doek uit. Ja vast zijn moeder. Luisteren, vermaande ik mezelf. Ik luisterde. Niet lang. De krullen waaierden heen en weer, verdwenen even en doken weer op. Ze eisen mijn aandacht dwingend op. Hoe zou het kind eruit zien, vroeg ik me af. Af en toe zag ik een stukje wang, een kin van een door de zon verbrand smoeltje. Bruine ogen heeft hij, veronderstelde ik. Ik raakte de draad van de preek kwijt, pikte hem weer op, wat mede mogelijk werd gemaakt door het feit dat de snoep- voorraad er nu doorheengejaagd was. Er kraakte tenminste geruime tijd geen papiertje meer, wel plotseling de bank waarin de jongen zat, toen hij luidruchtig ging verzitten. Hij en ik hadden een plaatsje aan het middenpad en door zijn veranderde houding kon ik nu meer van zijn profiel zien. Lekker hoofd, dacht ik. Mijn vermoeden dat hij bruine ogen had, werd sterker, .ik zag lange zwarte wimpers. Luisteren, vermaande ik mezelf wederom. Diep zuchten voor me remde mijn intentie krachtig af. Het kind verveelde zich stierlijk en stak dat niet onder stoelen of kerkbanken. In zulke gevallen talloze zijn het er geweest ging ik vroeger braaf mijn psalmvers leren. Deze goede gedachte werd niet onder dc donkere krullen geboren, doch een minder stichtelijke daarentegen wel. Het jongetje ging in zijn neus peuteren. Niet zomaar even van hee daar kriebelt iets, nee met een duidelijke bedoeling ferm en definitief af te rekenen met alles wat er in een kinderneus kan huizen. Dat bleek heel wat te wezen. Als ik afging op de niet aflatende fanatieke bewegin gen kon de operatie nog wel een stief kwartiertje duren. Af en toe schoot hij een vangst het midden pad in. Moest ik me voorover buigen om via zacht geuite vermaningen aan de onsmakelijke hapdelin- gen een eind te maken? Mijn geest was daartoe zeer gewillig, maar de toestand niet zo geschikt. Als gast in een vreemde kerk kun je bemoeizuchtige neigin gen maar beter onderdrukken. Juist toen ik me met hernieuwde concentratie weer op de preek richtte, zag ik op het vingertopje van de jongen iets zitten dat zich niet liet wegschieten. De kraag van het spijkerjasje van het meisje voor.hem. leek hem een gunstige mogelijkheid. Hij kreeg geen kans. Niet vermoedend wat zijn bedoeling was, maar kennelijk gewaarschuwd door een zesde zintuig, draaide het meisje zich pijlsnel om en stak een venijnig tongetje uit. De jongen snoof minachtend en maakte het-bekende gebaar met een vinger op zijn voorhoofd. Maar het had hem wel zo van zijn stuk gebracht, dat hij zijn armen schools over elkaar deed en stil bleef. Na de zegen legde de vrouw naast hem haar hand op zijn schouder. Samen liepen ze voor iedereen uit naar de uitgang. Zij was blind. Het jongetje leidde haar perfect. Hij had inderdaad bruine ogen, en de manier waarop hij ermee naar zijn moeder keek ging vele preken te boven. Er zat iets viezige op zijn voorhoofd. Hildi Vogler-von Kanel: KNOPEN- DERW1JS. alles over MACRAMC in woord en beeld. Vert en bew. L.M. de Konine-Wormer. t'itg. Zomer Keu- ning BV. Wageningen. Handwerkbi- bliotheek. 180 blz.; prijs 24.90 Weer een boek over macramé. dit maal een Zwitserse zienswijze. Uiter aard komen we hierin veel tegen van wat ons eerder in andere uitgaven werd voorgelegd. Hildi Vogler laat echter op prettige, duidelijk wijze een scala aan onopgesmukte moge lijkheden zien van verantwoorde werkstukken met als basis voorna melijk de bekende weitas en/of cor- donknoop. Alle knopen kunnen we ons door middel van duidelijke fo to's en tekst eigen maken. De be schrijving van de werkstukken zal dan, evenmin als de uitvoering daar van, niet veel problemen meer ople veren. Met alle tips en goede raad voldoende stimulans om ook met eigen iedeeën te gaan experimente ren. In dit werk valt - naast de ge bruikelijke lampekappen en cein tuurs - de nadruk vooral op mooie geknoopte tassen en niet al te inge wikkelde wandversiersels. Er wordt veel met touw gewerkt. R.D.-S. ..HAARLEM EN ZUIDKENNE- MERLAND" in 19e eeuwse foto's, sa mengesteld en vormgegeven door Kees Nieuwenhuijzen met een na- woord van F.Messing. Paperback 29,50, gebonden 37,50. 228 foto's. 130 blz. Uitg. Van Gennep. Haarlem was tot ver in de 19e eeuw economisch een zeer zwakke en soci aal een onderontwikkelde stad. die op één groot armenhuis leek. Uit die tijd stammen de eerste foto's uit dit boek over de Spaarnestad en Zuid- Kennemerland. Daarna is een veran dering zichtbaar: de economische si tuatie in de stad verbeterde, bedrij ven kwamen tot bloei, de industriële ontwikkeling zette zich in beweging. Tegelijk ontstond een voedingsbo dem voor de vakbeweging. De vak beweging. De arbeider zag zijn on dernemer grote winsten maken en uit deze ruif van nieuwe mogelijkhe den wenste hij een graantje mee te pikken. Voor het streven naar eman cipatie was aanvankelijk nauwelijks begrip: zakenleven en overheid hoonden de arbeidersactiviteiten of brandmerkten ze als 'socialisme'. Te gen het einde van de 19e eeuw nam het aantal inwoners van Haarlem sterk toe, hetgeen tot gevolg had dat vele gezinnen zich in omliggende Vragen (één per brief) zenden naar uw probleem ook het onze. Postbus 507, Voorburg. Naam en adres ver melden. Eén gulden aan postzegels bijsluiten. Geheimhouding is verze kerd. VRAAG: Wij wonen op een dubbel bovenhuis: eerste etage een echtpaar, boven één bewoonster. Hoe kunnen wij de kosten van wa ter. gas en elektriciteit zo eerlijk mogelijk verdelen? ANTWOORD: het gemakkelijkste zou natuurlijk zijn als u voor deze zaken gescheiden meters zou ne men. maar dat is een kostbare kwestie, zowel wat het metergeld betreft, als ook voor het wijzigen van leidingen en buizen. Dit zal uw bedoeling ook niet zijn. De vaste kosten kunnen zonder meer in twee delen gedeeld worden; dan wordt het moeilijker. Wat verlichting, ver warming (gas) en gaskooktoestel aangaat, maakt het praktisch geen verschil, of één dan wel twee perso nen daar gebruik van maken. Heeft echter de een een wasmachine of een vaatwasmachine (meer water meer elektriciteit) de ander niet. wél een televisie, maar geen stofzui ger. kookt een van de twee elektrisch, maar zelden ingewikkel de zaken, terwijl de andere buurvrouw steeds in de weer is met heerlijke ovenprodukten. hoe dan ook: maak allebei een lijstje van de apparaten, die in gebruik zijn. zet verschillende dingen tegenover el kaar en doe dat niet te peuterig Is de verhouding dan bv 3'5, dan be taalt boven dus bv de helft van het vastrechttarrief en 3/8 van de rest. terwijl beneden het resterende be taalt (halve vastrechttarief en 5 8 van de rest). Probeer deze zaken op vreedzame manier te regelen, het is tenslotte voor u en uw benedenbu ren van hetzelfde belang VRAAG Waar kan ik inlichtingen vragen omtrent de vestiging van een schoenwinkel in een nieuwe wijk? ANTWOORD: U kunt alle gegevens vragen bij: de Chr Bond van Schoenwinkeliers. Treubstraat 25. Rijswijk Z.-H., 070-992722. VRAAG: Regelmatig vind ik stenen pijpekoppen op het land. sommige met een merkje aan de onderkant. Hebben zulke kopjes nog waarde? ANTWOORD Er worden vooral op plaatsen, waar vroeger vuil gestort werd. pijpekoppen gevonden In de laatste vijftig Jaar werden beslist zoveel stenen pijpen niet meer ge bruikt als daarvoor In het begin van deze eeuw was het nog de ge woonte. dat men bj goede vrienden zijn eigen bjuine doorgerookte lan ge pijp in een standaard had staan. Schaatsenrijders plachten in Gou da pijpen te kopen en die op de borst onder de trui mee naar huis te nemen. Als ze dan nog heel bleken te zijn. werden ze als trofee bew aard. Het bellenblazen uit stenen pijpen heeft ook veel koppen voor de vuilnisbelt opgeleverd Wat de merken op uw pijpekoppen betreft, moet u eens contact opnemen met het Pijpenmuseum van Douwe Eg berts. Keulsekade 143 te Utrecht VRAAG: ten behoeve van een leze res Hoewel wij geen vragén naar bepaalde boeken in deze rubriek (meer) opnemen, willen we toch nog êên keer een uitzondering maken; Heeft misschien iemand in bezit: Het witte doek (1937) en Ouwe Jutte (1940) van Mini v. d. Iessel. Uitgave Kok. Kampen. De kleinkinderen van de schrijfster willen zo graag deze boeken lezen en in bezit hebben. VRAAG: Hoe kan ik oude negatie ven weer zo helder krijgen, dat ik ze af kan drukken? ANTWOORD Misschien kan een fotobedrijf uw negatieven onder handen nemen, hetzij door de nega tieven zelf te restaureren, hetzij door de afdrukken bij te werken Vraag: Hierbij zend ik u een monster van peterselie, gekocht bij een drogist. Wel uitgewogen maar van een bekend merk uit een grote re voorraad Graag wil ik van u weten wat deze beestjes zijn. Is het ook van belang een monster naar de fabriek te sturen. Antwoord: Met een loep ontdekte ik tussen het stof van vrijwel verteer de peterselieblaadjes het uitge droogde overblijfsel van een kever tje. Het kan een broodkevertje ge weest zijn. In elk geval was het onduidelijk, maar beslist onge wenst. Wij adviseren u deze slecht geconserveerde specerij per om gaande aan de drogist terug te brengen en een briefje met de me dedelingen hierover aan de fabriek te zenden. Ook de Keuringsdienst van Waren is een instantie, waar men altijd met verontreinigde of oneetbare spullen terecht kan. U kan beter verse peterselie fijn knip pen in een glas. vlak voor het ge bruik. In een vensterbank kan men ook op een flat tuinkruiden in een potje kweken. Men kan ze op ver schillende manieren zelf drogen (hoewel de geur en de smaak daar van achteruitgaat) Vraag: Gaarna adres en studiekos ten van een schriftelijke opleiding voor voetverzorging Antwoord: Stichting Vakopleiding en Vakexamens SVO. Valkenkamp 4. Driebergen, tel. 03438-6429. Hartelijk dank aan allen, die rea geerden op onze vraag over Vader (schoenlapper) Martin. We hebben er heel wat brieven en ook een paar knipsels over gekregen: Het blijkt dat het verhaal in heel wat bundels met kerstverhalen voorkomten ook wel in speciale kerstnummers werd opgenomen Oorspronkelijk is het een verhaal dat in Marseille speelt en het werd geschreven door R. Saillens Lew Nikolajewitz Tolstoj nam het over op aangepaste wijze in zijn bundel volksverhalen: Iwan de dwaas. Hoewel Rusland en Mar seille wel ver van elkaar afliggen werd zelfs In die tijd de merkwaar dige overeenkomst van beide ver halen spoedig bekend, met alle ver velende gevolgen daarvan. Vraag: Hoe fiets ik het best van Leiden naar Bruinisse, en van Lei den naar Dwingeloo? Antwoord: Er zijn heel goede rijwiel- kaarten bij de ANWB te koop en daar zijn ook tal van routebeschrij vingen. die de aardigste plaatsen en de heerlijkste fietspaden vermel den *Nu het weer vakantie is. of wordt, kan men die documentatie beslist niet missen. Wij hebben de schrijver van deze brief wél op een eenvoudige manier wegwijs ge maakt. maar voor meer bijzonder- hdden hebben wij heus geen tijd. Tentoonstelling speelkaarten. Enige tijd geleden vroegen wij in deze rubtiek naar de herkomst van merkwaardige speelkaarten. Wij wijzen op de tentoonstelling In de kaart gekeken. 5 eeuwen speelkaar ten in het Museum Willet Holthuy- sen te Amsterdam (Zie Trouw vrij dag 21 met'II), wij vermoeden dat er wel welwillende experts op deze tentoonstelling aanwezig zullen zijn. die de nodige uitleg kunnen geven. Vraag: Wat is het adres van het ziekenhuis bij de Dode Zee. waar men behandeld kan worden voor Psoriasis? Antwoord. Hospitaal Ein Bokek Is raël. De landelijke verenigtng Psori- asisstichting is gevestigd te En schede. secretariaat Mozartlaan 137. tel. 053-842132 De artikelen aangaande Psoriasis in Trouw wa ren de volgende 30-5-75 Huidarts voert actie voor Dode Zeereizen (Dick Ringlever).20-9-75 Vereniging in oprichting voor Haagse Ps Pa tiënten, Elzendreef 641 te Voorburg (ws van Dammis de Geus) dorpjes als Spaarndam en Spaarnwoude vestigden. Met de groeiende welvaart werden de leven somstandigheden in de stad en op het platteland ook beter. De fotoserie, die-in dit boek is sa mengebracht. signaleert heel duide lijk de ontwikkeling in Haarlem en omgeving sinds ongeveer 1850. Er wordt respect gevraagd voor de kwa liteit van het plaatwerk, dat tegelijk uit historisch oogpunt van grote waarde is. H.H. „WAAROM DE NAARDERS KRAAIEN GENOEMD WORDEN" en andere Gooise vertellingen door H.Poolman. Prij» 9,50, 48 blz. Uitg. De Walburg Pers. Een kleine bundel met Gooise ver haaltjes. beginnend met de uitleg van de bijnaam voor de Naardere: kraaien. In het midden van de 15e eeuw besloot men in Naarden de Juist gereed gekomen Sint Vltuskerk (grote kerk) te voorzien van een 468 pond zware klok. Om te voorkomen dat de klok beschadigd zou worden bij het ophijsen suggereerde een ou de man de vele kraaien die er in Naarden waren, voor het hljswerk in te schakelen. De bevolking bracht tweeduizend kraaien bijeen, die met dunne touwen aan de klok wer den vastgebonden. De hele zwerm steeg op. nadat donderbussen waren afgeschoten. Van schrik vlogen de kraaien de toren in. waar sterke mannen de klok op z'n plaats kon den brengen. Toen de omliggende Gooi-bewoners dit verhaal hoorden, bedachten zij de bijnaam 'kraaien' voor de NaarderS. In het kort één van de negentien vertellingen van de antiquair, boek handelaar en auteur Poolman. Een grappig boekwerkje. H.H. „HET SCHEEPSMODEL" (romp. constructie en bouw) door Orazio Cur- ti. Prijs 39,50, 214 blz. met 269 foto's en tekeningen. Noten, litteratuur en register van scheepsnamen en scheepstermen. Uitg. Unieboek/De Boer Maritiem. Een boek dat voor de modelbouwer onmisbaar ls. omdat het niet alleen een uitgebreid beeld geeft van de schepen en scheepsmodellen ln de historie, maar ook een schat aan informatie en instructie geeft over de techniek. Alle onderdelen worden verklaard, de grote hoeveelheid te keningen. schetsen en foto's werken erg verhelderend. Mag een modelbouwer het boek van Orazio Curti zeker niet missen, voor iedere geïnteresseerde biedt 'Het scheepsmodel' een fcchat aan histo rische gegevens over het scheepsmo del. De geschiedenis van de scheep vaart en de ontwikkeling van het schip vinden him weerspiegeling ln de scheepsmodellen die door de eeu wen heen zijn gebouwd en waarvan een groot aantal bewaard ls geble ven. Deze modellen als functie ver siering van huis of kerk. object van kunstnijverheid, maar ook model voor de scheepsbouwers. Zij dienen de hedendaagse modelbouwers als voorbeeld en geven bij nadere bestu dering de gewenste informatie over de wijze waarop de schepen waren geconstrueerd. Een fraai boek. maar door de prijs vermoedelijk alleen be stemd voor de kring van de model bouwers. H.H

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 7