Charismatische beweging verlaat de kinderkamer Vrije evangelischen vormen lekenkader Uit de kerkbladen Vandaag Onze adressen: Hervormde delegatie naar Indonesië Lati j nsamerikaanse assistentie in Friesland Hervormden werken hun statistiek bij Angst voor strijd om school in Korea Het was wel even wennen s 5s DINSDAG 0 JUNI 1976 Kerk Binnenland Trouw/Kwart DA Van een onzer medewerkers AMERSFOORT Voor het eerst in haar bestaan is de charismatische werkgemeenschap Nederland (CWN) met een grote landelijke manifestatie in de openbaarheid getreden. Tot dusver waren de eendaagse theologenconferenties de enige landelijke bijeenkomsten, maar met de vierdaagse nationale conventie voor alle in het charismatische leven geïnteresseerden heeft de CWN om zo te zeggen de kinderkamer verlaten. Misschien iets te vroeg, maar de ervaringen van dit eerste optreden naar buiten kunnen de jonge werkgemeenschap sterken in haar groei naar volwassenheid. Het Don Bosco-complex in Leusden herbergde bijna 450 christenen, van wie bijna de helft rooms-katholieken. Naast de programma's voor volwas senen waren er allerlei activiteiten voor de kinderen De leden van de kinderstaf hebben bepaald geen va kantiedagen gehad, maar hun in spanning droeg rijkelijk vrucht, de kinderen hebben zich goed geamu seerd en de ouders konden zonder zorg hun eigen programma's volgen. De sfeer was dan ook zeer ontspan nen en er is bij allerlei gelegenheden veel en hartelijk gelachen. De programma's stonden alle In het teken van Efeze 4:8 „Gaven gaf hij aan de mensen". In acht werkgroe pen kon hierover van gedachten ge wisseld worden. De meeste belang stelling had de groep over de dienst der genezing en bevrijding, gevolgd door die over het leven in de Geest. Vormsel Tijdens de theologendag over het doopsel In of met de Heilige Geest spraken prof. dr. P.J. Schoonenberg SJ en prof. dr. J. Veenhof voor een zeer groot, merendeels uit niet- theologen bestaand gehoor. Prof. Schoonenberg wees erop, dat de christelijke doop. waarin de oor spronkelijke bekeringsdoop van Jo hannes verenigd was met de ..doop met Heilige Geest en vuur" door Je zus zelf. door de praktijk van de kinderdoop uiteengevallen is: het af bidden van de Geest werd een aparte handeling, in de r.k. kerk het vormsel. In de confrontatie met de pinksterbe weging krijgt men in de r.k. kerk nieuwe aandacht voor het verband tussen vormsel en Geestesdoop. als de hernieuwing en volle bewustwor ding van het vormsel. Men zou de Geestesdoop kunnen zien als een be kering. waardoor de Geest leiding kan gaan geven in het leven. Het is dan als „ingestort gebed", verwerke lijkt in tongentaai. een eerste ver troosting. De charismatische beweging houdt als binnenkerkelijke beweging grote beloften in voor de kerken, zo meen de prof. Schoonenberg, Volgens hem kan de katholieke spiritualiteit leren van de pinkstermensen, wat betreft de lichamelijke uitdrukking van ge loof en gemeenschap. De vredeskus zou bij voorbeeld hersteld kunnen worden bij de eucharistie. Volmaaktheid Prof. Veenhof begon eveneens met aandacht voor de kinderdoop. Ook de Reformatie hield vast aan de kin derdoop. Men durfde het niet aan, het „corpus christianum" (het geheel der christenheld) te doorbreken. Pas nu worden wij gevoelig voor de kri tiek op de kinderdoop. De doop en de inwoning van de Geest staan met elkaar in verband. De Oeest schept de relatie met God, plaatst ons onder Gods leiding en geeft ons gaven om te dienen. Hij heiligt ons. Maar het is fout te denken, dat wij daarmee vol ledige volmaaktheid kunnen berei ken. Deze laatste gedachte heeft zijn wortels in het methodisme en is ver bonden met de idee van de „tweede bekering". Zo'n tweede bekering kan inderdaad een noodzakelijke ervaring zijn. een soort grote schoonmaak. Totale heili ging. die in Christus al werkelijkheid is. is echter in deze wereld nog niet gerealiseerd. In de spanning tussen deze werkelijkheid-in-Christus en de nog-niet-werkelijkheid in deze wereld speelt zich het christenleven af. Door het nieuwe leven in de Geest mag het accent liggen op de overwinning. Maatschappelijk De maatschappelijke kant van het werk van de Geest stond op de voor grond bij wat ds. Atze van den Broek vertelde over zijn werk in Ghana. Als landbouwdeskundige ging hij inder tijd naar dat land. Door de zeer bij zondere manier, waarop hij werkte met de Afrikaanse boeren, kwamen velen tot geloof in Christus. Dat bracht de Gahanese kerk ertoe, hem de status van predikant te verlenen. Men vond, dat hij voor hen die hij tot het geloof had gelèid, ook de sacra menten moest kunnen bedienen. In een bijeenkomst over „Wie wij zijn en wat wij willen" bezonnen een klei ne honderd mensen zich op de geeste- Zo, als op deze tekening van Len Munnik, ging het wel niet toe. Maar toch was de gescheiden avondmaal/eucharistieviering een verdrietig moment tijdens de charismatische conventie, maar on vermijdelijk voor een beweging, die binnen de kerkelijke structuren wil werken. lijke achtergrond van de CWN. Kri tische vragen werden gesteld over de verhouding van de CWN tot de „we reld". Zelf karakteriseert de CWN haar grondhouding nadrukkelijk als „oecumenisch en op de wereld ge richt". Men beseft echter zeer goed, dat de Geest eerst in het persoonlijke leven de leiding moet krijgen, voor dat men vrucht kan dragen in de wereld. In de avondbijeenkomsten, waar sprekers met verschillende kerkelij ke achtergronden het woord voerden, afgewisseld door muziek en zang van een groep of soliste en door ge meenschappelijk zingen en gebed, die vaak overgingen in „zingen in tongen", kwam dit persoonlijk geloof dan ook vooral aan de orde. Verdrietig Bij de zondagmorgendienst werden avondmaal en eucharistie gelijktij dig en op hetzelfde altaar, maar ge scheiden. gevierd, verdrietig, maar onvermijdelijk voor een beweging, die binnen de kerkelijke structuren wil werken. Ontroerend was de kin derzegen. die deze dienst, waarin de kinderen met eigen liederen (waaron der twee in het Hebreeuws) een groot aandeel hadden, beëindigde: alle kin deren kwamen achter elkaar naar voren, waar de zes voorgangers ston den om elk kind persoonlijk te zegenen. De CWN kan met dankbaarheid te rugzien op deze conventie: op de ver dieping van het persoonlijk geloof in lofzang, gebed en voorbeden, dankbaar stemmende berichten over verhoring van voorbeden, de echt oe cumenische sfeer en de groeiende be langstelling voor het werken van de Geest in de wereld voor diegenen, die zich hebben overgegeven aan Jezus Christus. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Dierenpark- „IJsbeertJe met bakstenen doodge gooid". stond er 25 mei in Trouw/Kwartet. En „vele dieren mis sen oog". Dat zoiets gebeurt is niet de eerste maaL Herinnert u zich nog het zeehondje, verlaten op het Gro ninger wad aangetroffen, dat al ge heel thuis was in het park? Het werd door een paar jongens met een greep doodgestoken. Enige Jaren daarvoor brachten wij een bezoek aan het park. Ook toen was het een voortdu rende ergernis voor mensen met hart voor hun medeschepselen. Horden jongens van zo'n 15 jaar prikten de op hun zitplaats vastgeklonken pa pegaaien met stokken, en gooiden handenvol stenen naar sneeuwullen. Natuurlijk geen bewaking te zien. Want die is te duur. Dieren in gevan genschap zijn volmaakt weerloos. Ze kunnen niet vechten. Dit. te zamen met het ontbreken van bewaking is een uitnodiging aan de opgroeiende jeugd, natuurvreemd en op sensatie uit Als er nu maar iets ondernomen werd om de jonge mensen eerbied en liefde voor de natuur bij te brengen. Maar dit dierenpark is een keiharde zakelijke onderneming geworden, een „pretpark" Dit soort dierenpar ken is een volmaakt verouderde in stelling. gezien de prachtige kleuren films die ieder tegenwoordig op d? tv kan zien. waar men de dieren in hun eigen omgeving ziet Bovendien zijn er kleurendia-series te koop en een stroom uitstekende natuurboeken met foto's De enige functie van een dierenpark is nu nog: opvang centrum voor uitstervende diersoor ten Maar dan goed beveiligd tegen het ergste zoogdier Ermelo J. G. Mees (lid werkgroep kerk en dierenbescherming) dat ligt gewoonlijk aan onvoldoende voorbereiding, hetzij wegens te jon ge leeftijd of te weinig leiding op geestelijk gebied en lichamelijk door achterwege blijven van medisch- genetisch onderzoek. Goed voorbe reide huwelijken houden wel stand, stellig met steun van levens- en we reldbeschouwing. Het zou een ramp zijn indien aan de bovengenoemde wens zou tegemoet worden geko men. wat relaties, moreel al of niet toelaatbare betreft; een ramp voor de echtparen zelf en hun levensge luk, een ramp voor de kinderen en voor de gemeenschap als geheel. Van een onzer medewerkers LAGE VUURSCHE De theologische hogeschool van de vrije evangelische gemeenten (geïncorporeerd in de theologische facul teit van de Utrechtse universiteit) zal in de toekomst tevens gaan functioneren als vormingsinstituut. Vanuit de school zullen aller lei cursussen en trainingen worden vereorgd voor het kader in de gemeenten. Dit was een van de resultaten van de der. Daarom is het onjuist wanneer tweedaagse jaarvergadering van de „woordverkondiging" en „verkondi- bond van vrije evangelische ge- ging door de daad" tegenover elkaar meenten. worden geplaatst. en Palestijnen Huwelijk (3) In „Trouw" van 26 mei )1. geeft dhr. C v d Berg de wens te kennen om alle relaties van mensen, d w z alle vormen van samenleven en samen wonen. in één regeling te doen sa menvallen. nl. als contract Hij ver geet blijkbaar, dat aan het huwelijk heel bijzondere eisen gesteld moeten worden, nl wat de duur en de inhoud betreft en wel voor de duur van het leven en als levensgemeenschap van man en vrouw Het is dus totaal wat anders dan een contract, dat opge zegd kan worden. Het huwelijk mag soms op een teleurstelling uitlopen. AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 Nijmegen Oosterschelde Na de watersnood was iedereen het erover eens om de Oosterschelde af te sluiten. Naar mijn bescheiden me ning moet hij dicht. Alle mensen en dorpen rondom de Oosterschelde willen, dat hij afgesloten wordt. Nieuw Lekkeriand J. W. de Lange sr. Joden (slot) Nog altijd zijn er mensen (o.a. de heer D J Mulder. Trouw dd. 1 Juni), die proberen om zionisme en kolonialis me op één hoop te vegen. Men moet de feiten dan wel op hun kop zetten. Kolonialisme houdt in. dat mensen uit hun eigen land wegtrekken (Frankrijk. Nederland etc.), zich in een vreemd land vestigen (Algerije. Indië etc.» om zich daar te verrijken, de bevolking voor zich te laten wer ken en te overheersen. Zionisme is terugkeer van het joodse volk naar het eigen land om door eigen zwaar werk dat land uit een staat van aller diepst verval op te heffen, dit zeer ten Erofijte van de schaarse niet-joodse evolking. Kortom zionisme is de beweging voor joods nationaal her stel en in alle opzichten de tegenpool van kolonialisme Het was ook de enige beweging, die in de 40er jaren de strijd met het Engelse kolonialis me aanbond. Amsterdam, II. H. Kollaard VU en communisme Alleen het radicale standpunt, dat door Christus wordt Ingenomen: „WIE NIET VOOR MIJ IS. IS TE GEN MIJ" zal van de VU weer een universiteit maken, waar ieder chris ten achter kan staan en dat we tenschapsmensen (predikanten, bio logen en doktoren) aflevert, die dan ook als christen in de wetenschap hun werk willen en kunnen ver richten. Er zal niemand kunnen zijn. ook de communist niet (misschien juist die niet) die zal kunnen zeggen dat het communisme vóór Christus is; dus is deze stroming tégen en dus kan en mag men vertegenwoordigers hier van ook niet op de VU tolereren (althans zeker de propaganda niet). Men moet maar eens proberen om als gereformeerde, en in het algemeen, als christen een leidende of doceren de functie te krijgen aan een univer siteit in de U S S R. (vooropgesteld dan dat een Christen zich daartoe geroepen zou voelen'). Roosendaal. D. Koene Meer brieven op pag. 6 Ook zijn er wegen gevonden om men sen zonder de gewenste vooroplei ding (daarbij wordt vooral gedacht aan de „late" roepingen) een ver- dr. J. E. Schulte antwoorde opleiding tot het predi kantschap te geven. De rector, prof. P. E. van Staveren, kon de vergade ring meedelen dat zich voor het nieu we studiejaar vijf studenten heeft aangemeld. Nairobi De leiding van de bond van vrije evangelische gemeenten had er voor gezorgd, dat de afgevaardigden ook het nodige huiswerk hebben meege kregen. Prof. dr. K. Runia was uitge nodigd in deze kring te spreken over „De Missionaire structuur van de ge meente". Oemeente van Jezus Chris tus zijn betekent zendingsgemeente zijn. En zending is een allen en alles omvattend gebeuren, aldus de inlei- In Nairobi is in sectie I dan ook nadrukkelijk aandacht gevraagd voor beide. Het gaat niet om een piëtistisch evangelie, noch om een sociaal evangelie. Het gaat om het hele evangelie voor de hele mens. De afgevaardigden werd duidelijk ge maakt. op welke wijze zij er plaatse lijk aan kunnen meewerken, dat de gemeenten weer „Missionminded" worden. Belangrijk bij al ons doen, aldus de inleider, is dat we moeten voorkomen krampachtig te worden. Alsof alles van ons afhangt. Ons han delen en spreken mag gebeuren te gen de achtergrond van het pinkster gebeuren. Vacatures Tijdens de middagzitting van de tweede vergadering werd het rapport inzake de problematiek van de va kante gemeenten met algemene stemmen aanvaard. De samenstel lers van dit rapport kregen daarmee de opdracht hun aanbevelingen uit te werken tot voorstellen. Er zal worden bekeken op welke wij ze de bond een bemiddelende rol kan spelen bij het tot stand brengen van combinaties van functies voor predi kanten. Daarbij denkt men o.a. aan een combinatie van gemeente-werk en onderwijs, gemeente-werk en de geestelijke verzorging. Een andere mogelijkheid om aan de situatie van een toenemend aantal vacante gemeenten het hoofd te bie den is het eventueel inschakelen van niet-predikanten voor allerlei arbeid in de gemeente en daarbij de moge lijkheid van een regionale predikant. De gemeente Deventer werd tijdens deze vergadering officieel als vijf tigste gemeente aanvaard. De vergadering stond olv ds. M. Nij- kamp te Dordrecht en ds. M. Vink te Oegstgeest. Aan de eigenlijke verga dering ging een korte kerkdienst vooraf onder leiding van de voorzit ter van het comité van de bond, ds. H. J. Jansen Klomp te Oude Bildtzijl. Naar nieuwe fusie Engelse kerken LONDEN (RPS) De nog geen vier jaar oude verenigde hervormde kerk van Engeland denkt nu al weer over een volgende vereniging: met de me- thodistenkerk. Op de algemene ver gadering werd een resolutie aangeno men om over deze zaak contact met de methodisten op te nemen. De ver enigde hervormde kerk van Enge land ontstond in oktober 1972 uiteen fusie van de presbyterianen en de congregationalisten. DEN HAAG Dr A. H. van den Heuvel en ds L. de Liefde, scriba en assessor van de hervormde synode, zullen van 1 tot 12 juli in Indonesië de assemblee van de raad van kerken daar bijwonen. De uitnodiging is een gevolg van de conferentie vorig jaar in Tangmentoe, waar de relaties van de hervormde kerk met kerken in Indonesië nauwer werden aange haald. In „Hervormd Vlissingen" merkt ds De Liefde naar aanleiding van deze reis op: „Dit soort reizen zijn bepaald geen snoepreisjes voor een beperkt aantal lieden. Zoals gezegd: wij gaan op uitnodiging. In die uitnodiging is een stuk werk vervat. Er wordt een bijdrage verwacht in die assemblee. Het beleid van het moderamen is dan ook. dat wij gaan op uitnodiging, omdat via die uitnodiging iets van ons wordt verwacht. Juist via die reizen wordt iets zichtbaar van de wereldwijde kerk. die alleen maar kan bestaan, als ze oog heeft voor de inbreng van buiten. Ik dacht, dat het in dit kader een beetje beschamend was, dat wij vaker een uitnodiging ontvangen, dan een uitnodiging doen. Ik ben er niet zo gerust op. Het ware mij een lief ding waard, wan neer de reizen in oecumenisch ver band als onderlinge dienstverlening werden beschouwd. Als dat zou doordringen, dan moeten wij ons snel bezinnen wie wij uitnodigen, om ons te helpen met onze vragen en proble men", aldus ds De Liefde, die in Vlis singen predikant is. LEEUWARDEN Christenen uit Brazilië en Argentinë zullen deze win ter voor enige maanden naar Fries land komen. Het is de bedoeling, dat zij een tijd meelopen in het kerkelijk bedrijf in de gereformeerde kerken daar en dat kritisch begeleiden. Op deze wijze wil men de contacten, die er in de zending zijn, verstevigen. Het zendingswerk van de Neder landse gereformeerde kerken in La- tijns-Amerika wordt in eerste instan tie gedragen door de kerken in Fries land, in samenwerking met Argen tijnse en Braziliaanse kerken en in stellingen. Het is de bedoeling, dat de Zuidamerikanen ook enkele gastcol leges geven aan theologische ho gescholen en faculteiten in ons land. DEN'HAAG De hervormde kerk heeft de plaatselijke gemeenten ge vraagd, mee te werken aan het verza melen van gegevens voor de opzet van een kerkelijke statistiek. Ook in het verleden gebeurde dit, maar zo wel de aard van de gebruikte formu lieren als de verwerking daarvan ble ken allerlei moeilijkheden op te leve ren. De gemeenten krijgen nu een vereenvoudigd formulier. De stich ting mechanische registratie en ad ministratie (SMRA) zal voor de ver werking zorgen. Andere kerken ken nen al lang dergelijke gespecificeerde ledenstatistieken. SEOEL In de kring van de presby teriaanse kerk in Zuid-Korea is ver ontrusting ontstaan wegens een re geringsvoorstel dat er in voorziet alle kerkelijke onderwijsinstellingen di rect onder het ministerie van onder wijs te brengen. Het gevolg van de maatregel zou zijn dat de kerk zijn stem kwijtraakt in het christelijk onderwijs. De synode van de kerk wil in september over deze zaak overleggen. In het rooms-katholieke weekblad De Bazuin beschrijft Ruud Bunnik de gemiddelde priester anno 1976 Hij is een wat oudere, ongetrouwde man, ergens midden in de vijftig, gekleed in een wat gedekt kostuum dat iets te deftig is voor doorde weeks en iets te gewoon om als ambtskleding te kunnen doorgaan, gehuisvest in een vrij ruim bemeten woning-annex-kantoor naast of schuin achter een kerkgebouw. Hij is lid van een menselijkerwijze tot uitsterven gedoemde beroepsgroep Gaat hij met pensioen, dan zal er wel geen opvolger zijn. De weinige echt jonge collega's die hij heeft, beleven hun priester-zijn heel anders en spre- Jcen erover in woorden die zo ze hem al geen pijn doen toch nooit de woorden van zijn taal zullen wor den. De troon waarop hij vroeger zat. een beetje boven de „gewone" men sen. is verdwenen Zijn gezag is de inhoud van wat hij zegt en doet. niet meer zijn persoon of zijn status. Treuren doet hij daar momenteel niet meer om. hij vindt het eigenlijk wel beter zoals het nu is. maar het was wel even wennen. De kerkelijke activiteiten die hij organiseert en leidt, worden niet meer zo druk be zocht. Achtereen aantal activiteiten heeft hij maar een punt gezet: het artikel dat hij te bieden heeft is niet erg meer in trek. Bepaalde daden en uitspraken van ziIn superieuren wor den bekritiseerd of met een schoude rophalen afgedaan, en meerdere er van kan ook hijzelf niet meer in goed fatsoen verdedigen Gelukkig ziet hij rond zich ook een groep gïnteresseer- de. actieve mensen, met hart voorde zaken die God raken, met fantasie, met moed om nieuwe wegen te gaan. Motief op de Meppeler doopkaars: de Griekse letters geven de woorden ..licht" en ..leven" in kruisvorm (aan duiding van Christus). Daarboven de duif. teken van de Heilige Geest, on deraan het water, beeld van de doop. met soms meer christelijk en kerke lijk talent dan hijzelf heeft En hij vraagt zich, vast gelovend dat hier de Geest werkzaam is. af. waarom zijn kerk toch zoveel kansen laat lopen, zoveel talent vermorst, door het werk dat hij doet alleen toe te vertrouwen aan de minder dan vijf procent kerkleden die toevallig als man zijn geboren en het ongehuwde leven aandurven Doopkaars In de hervormde gemeente van Mep- pel krijgen de doopouders na de doopbediening een bijzondere kaars cadeau. Ds H. de Noo schrijft erover in Eredienst: Vandaar, dat wij in elke doopdienst de Paaskaars ontsteken. Aan deze grote kaars, die het licht van Chris tus verzinnebeeldt, worden de doop- kaarsen van de gedoopten kinde ren en volwassenen ontstoken. De doopkaars. die aan de gedoopten wordt uitgereikt, mogen wij zien als een herinnering aan de door Christus aan zijn gemeente gegeven belofte en opdracht „het licht der wereld" (Matth. 5:14). „kinderen van het licht" (Luk. 16:8; Efeze 5:8; Thess. 5:5; enz.) te zijn. Daarbij kunnen wij denken aan de gelijkenis, die Chris tus vertelt (Matth. 25:1 - 13) over de wijze en de dwaze maagden, wier taak het was met haar brandende lamp de Heer van de bruiloft tege moet te gaan om het feest met hem te vieren. Daarom worden in onze doopdiensten deze woorden gespro ken: „Ontvang deze brandende lamp en bewaar uw Doop onberispelijk, opdat, wanneer de Heer komt tot de bruiloft, gij samen met al de heiligen Hem tegemoet moogt gaan. de he melse zaal binnen, en leven tot in eeuwigheid. Amen'M De doop kaars kan in de kring van het gezin op uitnemende wijze dienst doen. Wanneer men bijvoorbeeld op de jaarlijks te vieren doopverjaardag de doopkaars ontsteekt, is er tegelijk een goede gelegenheid om de Doop en zijn betekenis weer in het licht te stellen. Zo gezien zijn de grote Paas kaars in de kerk en de kleine doop kaars in het gezin niet alleen een dankbaar te aanvaarden verrijking van onze liturgische vormen, maar evenzeer een welkome onderstreping en verduidelijking van de Heilige Doop en zijn betekenis. Olympische spelen Ds Alle Hoekema. doopsgezind zen deling op Java en onlangs al eens in deze rubriek geciteerd vanwege de invloed van het tropisch klimaat op zijn boekenbezit, stelt nu in het Al gemeen Doopsgezind Weekblad al- HET GETAL VAN PINKSTEREN 3 i- ,i Aan het eind van die eerste Pinki dag maalft Lukas een soort bali van de gebeurtenissen op. Die woord van Petrus aanvaardden ten zich dopen en op die dag wei ongeveer drieduizend mensen b voegd, aan de gemeente-kring v; apostelen. Dat getal driedui heeft ons altijd een beetje gefi neerd. We hebben 't ons tracht te denken en zochten naar een een gebouw waar ze in konden, staat gelukkig niet dat ze alleman één dag gedoopt werden want zou toch werkelijk te ver van voorstellingsvermogen af 11) maar ze werden dan toch maar fc voegd. Het grote, ronde getal hi bij de overvloed van de Geest. Geestgebeuren is niet gericht oi happy few, op de elite, een geestel keurbende of zoiets. Het waaien deze wind zoekt de schare, de vt straks de schare die niemand teli^^ kan. Intussen is er met dat getal I aan de hand. In de zestiger jaren z vrijwel alle kerken in onze strel geconfronteerd geworden met een ruglopend getal. „Zij dan die lan niet veel meer in zijn woorden zag/V vergaten liever dat ze ooit gedo< waren en in dat jaar werden dried zend leden uitgeschreven". Zo f een op werkelijkheid gebaseerd richt ongeveer kunnen luiden v één van deze laatste jaren. De i komst is vaak negatief in de ball a die wij van de laatste Pinksterjai fl maken. En dat geldt niet alleen v de oudere kerken maar ook niet j den van kerkjes die nog maar paar jaar bestaan. We komen natu lijk uit een tijd dat het christendr nauw verweven was met de cultj van een belangrijke groep uit ol samenleving. Die band lijdt aan i val. Dat betekent minder mensenl de kerken. Maar soms betekent ook: meer betrokken mensen int kerken. Men slaapt minder dan a aantal jaren geleden. Dat hoeft a niet te brengep tot een kokette met de kleine groep, maar het ons wel bewaren voor ontrouw a Geest, die ondanks alles voort Ds. K.J. Schaafsma De oud-actuarius van de gereioi meerde synode, ds. K.J. Schaafsml v (65), heeft een benoeming aanvaar tot predikant in tijdelijke dienst 1 J Vuren in de Betuwe, bij Gorincher Daarmee zal een einde komen aan oudste vacature, die er in de gerefo meerde kerken bestaat. De gerefo meerde kerk van Vuren is nameliP' al 141 jaar vacant. In oktober 18 begon de Afscheidingsbeweging het Groningse Ulrum. Op 12 juli 18 werd in Vuren al een afgescheiden (thans dus gereformeerde) kerk g 2 sticht. Daarmee was Vuren eerd el2 dan grote plaatsen als Amsterdam001 Haarlem, Leiden, Amersfoort Arnhem. Maar Vuren (met thans 2 leden) heeft al die tijd nimmer e< predikant gehad. Ds. Schaafsma Q ook redactiesecretaris van het ger» C formeerde mannenbondsbij „Opdracht en Dienst" geworden. ternatieve Olympische spelen voor: Ik ben bang. dat de Olympische Spe len in hun huidige gedaante frustra ties bij vele arme landen in de hand werken. Geen van die arme landen zal ooit in staat zijn zelf de Olym pische Spelen té organiseren: waar zouden de miljarden vandaan moe ten komen? Op den duur gaat zoiets frustrerend werken. Geen van die arme landen is werkelijk in staat de klimatologische en sociale omstan digheden te stimuleren, welke straks in Montreal zullen gelden. Jonge topsporters uit arme tropische lan den zullen zich. bibberend van de kou. de ogen uitkijken naar de weel de en luxe. De meeste arme landen zullen mogen toekijken hoe de grote sportreuzen Amerika. Rusland en Japan het gros van de medailles gaat verdelen met groot machtsvertoon. Het zou goed zijn eens. op kleine schaal, alternatieve Olym pische Spelen te organiseren: in een arm land. onder minimale omstan digheden (lekker warm b.v. met veel muskieten) op scheve veldjes en veel steentjes op de sintelbaan. En dan met de takken van sport waarin ar me landen uitblinken; en dan eens kijken waar de medailles terecht komen. Moet dat? Ds. L.W. van Reyendam-Beek vertelt in Hervormd Beverwijk-Heemskerk een „waargebeurd verhaal": Het kerkelijk bureau werd onlangs opgebeld door een jongeman, die meldde dat hij in de kerk wou trou wen. Nu. dat kon. en aan welke domi nee hij had gedacht? Waarop de jon gen verbaasd uitriep: „Moet daar dan ook een dominee bij?" Zelden heb ik de overbodigheid van de gees telijke stand zo kernachtig horen formuleren. Een stijlvol gebouw, een plechtig orgel, bloemen en mensen; maar een dominee! Dr. Corrie ten Boom De bekende schrijfster en evangel roi te Corrie ten Boom, die de laats lar tijd meestal in de Verenigde Stat e( verblijft, heeft een eredoctoraat g lec kregen in Boston. Drs. J. van Dis Drs. J. van Dis is penningmeest "n geworden van de wereldbond vc christelijke communicatie (WAO Hij werd tijdens de in Attard (Malt j gehouden bestuursvergadering g kozen als opvolger van ds. Robe Geisendörfer uit Miinchen, de maart overleden „vader van Westduitse kerkelijke pers" Van was twintig jaar aan de NCRV vi bonden, voordat hij in 1970 gedep teerde in het provinciaal bestuur va Noord-Holland werd. Aan de veri_ dering op Malta werd deelgenom( door afgevaardigden uit 32 lande De WACC bevordert jaarlijks (inM kerkelijke mediaprojecten ter wai de van omstreeks vijfeneenhalf joen gulden. vo Sb Eo« 1 j. Sjor .ge Ie <3n r' n ;d. laftig m<)ps

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2