Sousa klap op Amerikaanse vuurpijl KJ SSalend gelukkig Bernhard Droog speelt Een grappige oude man I Bernstein swingt het festival open JEUGDWERKLEID(ST)ER 3785.- 1195.- piet klc^kxMaaJvvijk zanddonktKK DONDERDAG 3 JUNI 1976 TROUW/KWARTET 10^ Bernhard Droog als Een grappige oude man door Adr. Hager DEN HAAG De kop is eraf, het Holland-festival 1976 is van start gegaan. Dank zij Leonard Bernstein en The New York Philharmonic genoot Den Haag de eer van een spectaculaire opening in het teken van Amerika. Men verwachtte van Bernstein vuur werk en hij heeft het publiek in Hout- rust niet teleurgesteld. Hij had er zin in. dat was duidelijk. Bernstein is er de man niet naar om bezwaar te maken tegen het concerteren in een sporthal zoals Houtrust. Wel maakte deze ruimte het onmogelijk, zo zei hij voor het concert, een avantrgarde programma te brengen. Vandaar de keuze: Schuman, Ives, Gershwin en Copland. Na een gescandeerd applaus nooit eerder hoorde Je dat in Den Haag bij een concert als toegiften: „Hoe down" uit Rodeo van Copland, de ouverture Candide van Bernstein en de Stars and Stripes-mars van Sousa. Er stonden trouwens op de lesse naars nog meer toegiften waar men echter niet aan toe kwam. Bernstein keek op de klok en afgelopen was het Dat enthousiasme van het publiek HOÜcWflVAI, 76 werd in de eerste plaats gewekt door de grootste showman onder de diri genten: Bernstein. Zijn laatste optre den in Nederland met dit orkest was tijdens een Edisonuitreiking in 1968 en ook toen steunde zijn Berliozweer- gave op effect. Doch toen en nu was er meer dan dat. Ook dit festivalcon cert werd gekenmerkt door zijn geestdrift, zijn directie recht op de man af, zijn swingende slag met de dirigeerstok afwisselend in de rech ter- en de linkerhand, en door zijn niet geëvenaarde kunst het orkest niet alleen te inspireren, doch ook enthousiast te maken. Zelfs een Sou- sa-mars speelt men met zichtbaar plezier. Een voortreffelijk orkest, dat in een moeilijk bespeelbare Hout- rusthal tot prachtige prestaties wist te komen. Hoe voortreffelijk moet dit ensemble wel klinken in een con certzaal. Leonard Bernstein; met zichtbaar plezier William Schuman is een muziek waar aan men niet zwaar moet tillen. Het is de uitbundige overspeling van een motiefje, meer eigenlijk niet. Geen muziek om bijvoorbeeld jaar in jaar uit het Holland Festival mee te ope nen. Muzikaal hoogtepunt was „The Unanswered Question" van Charles Ives, werkelijk fascinerend en sub liem vertolkt. Zó Ives te horen was een belevenis, waarlijk schitterend uitgebalanceerd, geladen met een spanning waarbij men de adem inhield. De American Festival Overture van was het show dat gedoe met de pia nokruk? Vreemd was het echter wel, dat na een drie uur durende repetitie zo veel afleidende manoeuvres nodig waren aleer Bernstein de Rhapsody in Blue van Gershwin als pianist en dirigent kon gaan vertolken. Natuur lijk was ook hier het showelement niet vreemd, doch meeslepend was deze geraffineerd opgebouwde weer gave zeker. Copland heeft in zijn symphonie no. 3 niet minder dan 42 minuten nodig om duidelijk te maken, dat hij een derge lijk werk niet kan maken zonder de assistentie van o.a. Mahler, Brahms, Bruckner. Tsjaikowsky, om enkele van zijn meer getalenteerde collega's te noemen. Bernstein bracht de symphonie met de overtuiging een grootser opus waardig en de orkestle den hebben alles gedaan om hun 76-jarige componerende landgenoot in het meest gunstige daglicht te plaatsen. Het publiek heeft in dit festival nog veel meer Amerikaanse muziek te goed en in de komende weken zal blijken wat de nieuwe wereld te bie den heeft. Het succes van de opening was in ieder geval niet twijfelachtig. door André Rutten AMSTERDAM Bernhard Droog, dit seizoen dertig jaar acteur, draagt aan het Holland Festival een fascinerende mo noloog bij, die tevens een ken nismaking mogelijk maakt met het werk van de Poolse schrij ver Tadeusz Rozewicz (56). Rozewicz schrijft toneel, dat hij zo wel „realistisch" als „poëtisch" noemt, wat betekent dat hij zich richt op een Innerlijk realisme en daar toneelmiddelen bij hanteert, die „poëtisch" werken op een manier, die vergelijkbaar is met het „absurdis me" van Beckett en Ionesco. Een- stromlngldi emeer raakpunten heeft met o.a. het Poolse toneel van Witkie- wicz en Gombrowicz. Bij Rozewicz is dat, blijkens zijn „Een grappige oude man", van een intrigerende suggestiviteit. De oude man. die ongeveer zeventig moet zijn, staat zich, twee keer drie kwartier, uitvoerig te verdedigen tegenover een rechtbank, die uit etalage poppen in toga bestaat. Hij houdt een warrig verhaal over zich zelf, vooral over zijn doen en laten sinds hij gepensioneerd is een een halve baan heeft als suppoost-rondleider in een bezienswaardig oud gebouw. De warrigheid is op zichzelf al tekenend voor de „Innerlijke werkelijkheid" van de man. waar men langzamer hand een beeld van krijgt, dat zowel komische als tragische trekken ver toont. en dat een perspectivische sa menhang heeft met de samenleving waarin hij leeft. Dat de rechters poppen zijn ls ook geen toevallig bedenksel. De oude man heeft een collectie speelpoppen verzameld, en er ook een etalagepop als „geliefde" op na gehouden en aan en uitgekleed. Poppen en verbeel ding hebben in zijn leven een rol gespeeld, die de werkelijkheid hem heeft onthouden, wat zich ook uit in zijn belangstelling voor kleine meis jes. die hem tenslotte met de rechter in aanraking heeft gebracht. Het ls een stuk. een portret van die man, dat ongelooflijk veel nuances heeft. Juist omdat er in feite meer gesuggereerd dan precies gezegd wordt. Bernhard Droog werkt dat bij zonder gaaf uit: wat de man opmerkt om zijn gedrag goed te praten ont hult hoe langer hoe meer wat hij daar zelf verkeerd aan vindt, en misschien toch ook weer niet, als hij het verge lijkt met wat de mensen om hem heen doen. Zich maar voortplanten, bijvoorbeeld. Terwijl tenslotte blijkt, dat hij in feite als de dood is voor lichamelijke aanrakingen. Het ls. noch bij Rozewicz, noch bij Droog, „grote" dramatiek, maar wel zeer menselijke, waar Bernhard Droog natuurlijk bijzonder goed ls. De Poolse Joanna Bilsky, met wie samen Bernhard Droog het stuk ver taald heeft, zorgde voor een ruimte lijke goed werkende, de suggestie versterkende regie; de eenvoudige, verhelderende scenografie, is van Da- niëlle Waslander. ..Een grappige oude man" is t.m. 5 juni in De Brakke Grond in Amster dam, van 14 juni af in Den Haag, Rotterdam, Eindhoven en Utrecht. GEMEENTE BUNSCHOTEN PUBLIKATIE NR. 45 De burgemeester der gemeente Bunschoten maakt bekend dat de raad dezer gemeente in zijn vergadering van 26 mei 1976 heeft besloten dat een bestem mingsplan wordt voorbereid voor het landelijk gebied, een en ander zoals is aangegeven op de bij het besluit behorende te kening Het besluit met de daarbij beho rende kaart ligt voor een ieder ter inzage op de afdeling alge mene zaken der gemeentesecre tarie. Bunschoten. 3 juni 1976. De burgemeester voor noemd. P Kok. Lb. UW VANOAAG voor 11 uur opgegeven en MORGEN geplaatst kan MORGEN al resultaat hebben BEL 020-913456 GEMEENTE MOLENAARSGRAAF Burgemeester en wethouders van Molenaarsgraaf maken be kend. dat vergunningen als be doeld in artikel 47 van de Wo ningwet zijn aangevraagd door: a de heer Mr D. C Goes, Graafdijk-oost 11a te Mole naarsgraaf. voor het uitbreiden van de kantoorruimte in het pand Graafdijk-oost 11a; b. Fa. G van den Heuvel en Zn.. Graafdijk-oost 23 te Mole naarsgraaf. voor het bouwen van een 2e bedrijfswoning bij de kaasmakerij Graafdijk-oost 23. c. de heer G. Ruitenberg. Van Arkelstraat 63 te Mole naarsgraaf. voor het uitbreiden van de woning Van Arkelstraat 63; d. Mej. M. van der Meiden. Dorpsstraat 6 te Mole naarsgraaf. voor het bouwen van een stenen garage bij de woning Dorpsstraat 6. e. het bestuur der Vereniging voor Nederlands Hervormd Schoolonderwijs te Mole naarsgraaf eo. vor het uitbrei den van het schoolgebouw Dorpsstraat 13; f. het Autobedrijf „J. Aan- tjes". Dorpsstraat 40 te Mole naarsgraaf. voor het uitbreiden van de bedrijfsgarage bij de woning Dorpsstraat 40. Hun college is voornemens met toepassing van artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Orde ning. juncto artikel 50. lid 8. van de Woningwet, vergunning te verlenen voor de voorgestelde bouw/verbouw. De op de aanvragen om bouw vergunning betrekking hebben de stukken zullen gedurende het tijdvak 8 t/m 21 juni 1976 ter gemeentesecretarie voor een ie der ter inzage worden gelegd. Gedurende deze termijn is een ieder bevoegd om tegen de des betreffende bouwplannen schriftelijk bezwaren in te bren gen bij hun college. Molenaarsgraaf. 3 juni 1976. Burgemeester en wethouders voornoemd. De secretaris. A. H Stemerding De burgemeester. S. Top werkende jeugd-c.n.v. is de organisatie van de christelijke vakbeweging. Wij zoeken voor onze landelijke staf een De jeugdwerkleid(st)er zal vanuit standplaats Den Haag in hoofdzaak belast worden met: het aktiveren van jongeren die werkzaam zijn in de overheids-, gezondheids- en weizi|nssector: het begeleiden van de jongerenraad van de N.C.B O (de Nederlandse Christelijke Bond van personeel, werkzaam bij de Overheid en in de sektoren gezondheidszorg en maatschappelijk werk); het begeleiden van één of meerdaagse jongerenbijeenkomsten. Voorts zal een deel van haar of zijn taak bestaan uit het begeleiden van het werk van onze organisatie in distnkt Zeeland. Geschiktheid staat voorop, maar er wordt ook gekeken naar de opleiding en de ervaring die je hebt. Inventiviteit alsmede redaktionele en organisatonsche vaardigheid is gewenst Schntteliike sollicitaties met vermelding van leeftijd, opleiding, ervanng en godsdienst graag binnen 14 dagen na het verschi/nen van dit blad te richten aan het sekretanaat van Werkende Jeugd-C.N.V. (met vermelding van sollicitatie), postbus 2475 te Utrecht. dank zij uw besluit naar piet klerkx te gaan; door uitmuntend slagen. Het betere en het beste, de grootste kollekties van nederland en... overtuigend laag geprijsd. Bijzonder chique is dit grandioze Louis-Quinzc Salon-ameublement. Sierlijk gebogen lijnen, mooie gebeeldhouwde ornamenten en een prachtige Italiaanse velours bekleding. De wondermooie bank en (wee magnifieke fauteuils, het geheel met losse zitkussens. __cnifieke eiken uittrektafel (lol 225 85 cm) en vict oersterk gekonstrueerdc en met fraaie streepvclours beklede eiken stoelen. Subliem, eiken wand meubel UH eigen fabrieken Won dermooi door het gebruik van natuurlijk, massief eiken en de Mijlvolle paneeldekoratie. In een 8-dcurs uitvoering mei drie laden. Almciingcn 200cm br., 175 cm hoog. Piet Klerkxprijs: Uit de njke kollcktic Italiaanse antiek-kopicn. Barokke vitrinekast in edel noten. Een ambachtelijk meesterwerk I85cm br. 230cm hg. Een juweel! Piet KIcrkxpnjs. Fraaie kolomtafel, rijk gedekoreerd met handgestoken stijlornamenten. Intersia-blad. doorsnee I20cm Daarbij vier prachtige stoelen, velours bekleed, de ruggen gekapi- 1 Vill I m tonncerd. Kompleet, Piet Klerkxprijs XvJ SXJ* Een pure verrukking is dit. in het soepelste en fraaiste naiuurleder uit gevoerde zitkamcramcuMement. Bekijkt u rustig de geraffineerde de tails en de zorgvuldige afwerking. Nooit kiest u meer rijkdom voor zo weinig geld Grootse driezitsbank en dito tweeziLsbank Piet KIcrkxpnjs In bergahorn uitvoering, verrukke lijk ruim twecpersoonibcd (140 x 200 cm) mei bijzonder mooie bovenbouw, indirekt verlicht en grote vierdeursgarderobekast Meesterlijke kwaliteit Piet Kferkx- pnjs: vestigingen te: AMSTERDAM weteringcircuit, (weteringschens 165). tel. 020-246766 MAASTRICHT sint lacobstraat 4. tel 043-10944 GORINCHEM westwagenslraal 82. lel 01830-30912 TILBURG heuvelstraat 90-92. tel 013-320630 nederlands grootste interieurverzorgingscentrum Tel. 04160-36981 J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 10