rwn 1 UÜU JuvJ QJJ Componist Monnikendam mstandig gehuldigd Jagger zweept Stones op Williams speelt met illusies CITOtoets wordt als selectiemiddel op lagere scholen minder populair Studie aan universiteit moet vier jaar duren Theater Tardieu in Out Cry Arron staat niet afwijzend tegenover vrije verkiezingen Frans programma op Familieconcert Beoordeling moet,,vriendelijker" worden Meederheid academische raad. NDAG 31 MEI 1976 linn KUNST/BINNENLAND TROUW/KWARTET 7 t L J date*" Mi joor R. N. Degens mocpEN HAAG Drie orgelwer- p me ten en de „integrale wereldpre- majüère van „Elckerlyc" stonden dieri)p het programma dat met composities van Marinus Mon- ïikendam ter gelegenheid van de liens 80ste verjaardag vrijda- oeto javond in de Grote Kerk te t kospen Haag werd uitgevoerd. hie Voor werken van levende Ne- an dperlandse componisten loopt publiek doorgaans noch hei)iard noch warm. Maar voor dit k he ïuldigingsconcert had men >nde?ich in drommen naar de Grote Cerk begeven. hi haar111 de Programmering bijzonder j plim; er werkte drie organisten mee lie elk een eigen aanhang hebben: MaaWim van der Panne, Jan Schmitz en Feike Asma; het populaire mannen- getjckoor Die Haghe Sangers had zich as envoor deze gelegenheid in speciaal ,e xntworpen monnikspijen gestoken en de toneelgroep Coriovallum ver- nouzorgde de opvoering van Elckerlyc. MiniEen en ander was begeleid door goed e hègerichte publiciteit. En bovendien: aaldemen kent Monnikendam als een com- ïk de ponist wiens muziek velen het ge ruststellende gevoel geeft, dat heden daagse muziek ook vertrouwd 19e eeuws kan klinken. Daar komt nog bij dat Monnikendam behalve een vruchtbaar schrijver van muziek, ook een ijverig propagandist daarvoor is die de kunst verstaat in elk gesprek als terloops de aandacht op een van zijn nieuwe pennevruchten of op de komende uitvoering daarvan te vesti gen. Anderen nemen dat blijkbaar graag van hem over, en zo is er van 4 juni tot 29 augustus een tentoonstel ling gewijd aan leven en werk van Monnikendam in het Haagse Ge meentemuseum. Er is ook een boek werkje verschenen, eenvoudigweg getiteld „Marius Monnikendam, componist" (Gottmer, Haarlem), en een grammofoonplaat met o.a. de drie werken die op deze jubileuma vond in de Grote Kerk werden uitge voerd. Onder het kritische gehoor van de componist zelve, die door oud burgemeester Kolfschoten (voorzit ter huldigingscomité) hartelijk werd toegesproken als onze grote vitale componist, en aan wie door de huidi ge burgemeester van Den Haag drs. F. G. L. L. Schols de erepenning van de stad 's Gravenhage werd uitge reikt, één van de weinige onderschei dingen die Marius Monnikendam nog niet bezat. De „integrale wereldpremière van Elckerlyc bleek een wat pompeuze aankondiging voor wat Inleidende en afsluitende muziek (voor koor en or kest) die Monnikendam bij de me trische vertaling van Jan Engelman van deze 500 jaar oude moraliteit had geschreven. De meeste aandacht vroeg en kreeg (terecht) de to neelgroep Coriovallum die het stuk met een opvallende titelrolvertolking door Kees Willems, scènisch opvoer de. Dirigent René Verhoeff had met zijn Haghesangers en het Toon kunstorkest Leiden een bescheiden maar dankbare taak in deze ruim een uur durende opvoering. Evenals de orgelwerken (Invocatie Fugue en Postludium) die voor de pauze waren gespeeld, is deze Elcker- lyc-muziek van zeer recente datum. Wel een bewijs van de onverminder de scheppingsdrift van Monniken dam die niet alleen in dit opzicht het voorbeeld volgt van zijn leermeester Vincent d'Indy, die ook tot zijn 80ste bleef componeren. Voor januari 1977 is al weer een huldigingsconcert met werken van Monnikendam (in de ge restaureerde Nieuwe Kerk te Den Haag) aangekondigd. Ad Fernhout en Maélys Morel in Tennesse Williams' Out Cry. door André Rutten 1. Cl Mick Jagger, het elastieken duveltje,-uit-'t-doosje van de Rolling Stones. door Wim de Hair DEN HAAG Gesteund door een grote brok routine en een perfect op dreef zijnde Mick Jagger hebben de Rolling Stones fcaterdag in het volgepakte stadion van de FC Den Haag (ruim iO.OOO) man) een behoorlijk concert gegeven. Behoorlijk, maar ieker niet overtuigend, want vooral tijdens het ten gehore bren- ;en van wat oudere hits moesten de Stones instrumentaal neerdere veren laten. dick Jagger, die zich met een niet iflatend enthousiasme als een slage- nens over het podium bewoog, had aanvakelijk nogal wat moeite met ijn vaste begeleiders. Honky Tonk Vomen werd als openingsnummer rrij lusteloos éebracht, iets wat in log hogere mate gold tijdens Get Off Jy Cloud, een regelrechte misser. De itones herstelden zich echter van dit wakke begin, zij het vrij moeizaam. iet tij leek al te keren bij het lang- :aam deinende You Gotta Move en iet prachtig uitgevoerde Fool To Jry, de nieuwste single. Toen Keith tichard er goed aan dacht te doen ►O gingen e ondernemen om Happy ocaal te begeleiden, moest organist tilly Preston echter alles losgooien »m een debacle te voorkomen. Met ijn Nothing from Nothing kwam de ikeer. ^Opzwepen e nVsamen met Preston zweepte zanger n bagger zijn kornuiten Bill Wyman m ^bas), Keith Richard en Ron Wood gitaar) en Charlie Watts atrïdrums) op ot grotere daden, hoewel 3P <fleze nooit groots werden. De hoogte- e punten van het anderhalf uur durend e" "Concert lagen dan ook in deze perio- •heiüe. Met het compacte, uiterst swin- 1 kilfeende Star, Star en de goed uitge- 'oerde succesnummers Midnight Rambler. Brown Sugar en It's Only meRock And Roll bereikten de Stones af" «n alleszins acceptabel peil. De eni- rligge die ruim onder de maat bleef was eigenlijk de nieuwe gitarist Ron Wood, die ijverig probeerde het door Taylor's vertrek opengevallen ™%at op te vullen, maar hierbij duide- 02|ijk kwaliteit te kort kwam. me dreigend AftfVat echter voor het razend enthousi- Rotlste publiek geen reden was na te •ceijaten er een sfeervol gebeuren van te De»naken. Hoewel het geheel constant vrij dreigend karakter droeg, n wtwam het niet tot noemenswaardige r.ei&ngeregeldheden. Debet hieaan is _—»onder meer het goede organisatie- werk van Acket en Mojo, die aan het einde van het concert, (dat geen toe gift kende) een vuurwerk lieten ont steken, dat de verhitte gemoederen aardig tot rust wist te brengen. Kokomo Het voorprogramma, dat 's middags om vier uur begon, had als duidelijke uitsfchieter de Britse formatie Koko mo. Met een uitgebalanceerde serie soul-nummers wist de groep het pu bliek in de juiste stemming te bren gen. Een uitstekend stel musici en vocalisten, helaas nog sterk onderge waardeerd in ons land. Ietwat eento niger, hoewel niet minder swingend, was het optreden van de Amerikaan se funkgToep The Meters, bekend als begeleidingsgroep van diverse Van een verslaggever HILVERSUM „Als het parlement van mening is, dat er in Suriname verkiezingen moten komen, zal ik de laatste zijn om daar neen tegen te zeggen". Dit zei premier Arron van Suriname in een interview voor een bezoek van enkele dagen, waarbij hij besprekingen zal voeren over ont- wikkelinggssamenwerking. Hij wil tevens koningin Juliana uitnodigen voor een officiéél bezoek aan Suri name. Over de verkiezingen merkte hij ver der op. dat zijn partij, de NPK, te allen tijde bereid is de verkiezingen in te gaan. Dat minister Bruma, de Surinaamse minister van econo mische zaken, onlangs in Nairobi verklaarde, dat er geen verkiezingen komen, doet daar niets aan af. Vol gens Arron had hij het recht dat te zeggen. Het parlement is nog steeds representatief voor het Surinaamse volk. aldus de premier, en dat heeft zich nog niet uitgesproken voor ver kiezingen. popgrootheden. Slotact van het voor programma was Robin Trower. Hoe wel hem een bepaalde klasse niet kan worden ontzegd, kon hij zijn naam van „witte" Jimmy Hendrix niet waarmaken. Zijn repertoire kan net zo goed bestaan uit één lang num mer, omdat Trower het niet presteert zijn gitaarspel van voldoende varia tie te voorzien. HAARLEM In de To neelschuur is zaterdagavond in première gegaan een tamelijk nieuw stuk van de befaamde Amerikaanse schrijver Tennes see Williams, dat „Out Cry" heet en slechts twee rollen bevat. Het stuk gaat over een broer en een zus, acteur en actrice, die in een Ame rikaans stadje tijdens een tournee in de steek gelaten zijn door het ge zelschap dat zij leiden, en die dan in arren moede een door hem geschre ven tweepersoonsstuk spelen. Dat gaat over een broer en een zus, alleen achter gebleven in het ouderlijk huis. waarin hun ouders moord en zelfmoord gepleegd hebben, wat de kinderen bang heeft gemaakt voor mgnsen zodat zij niet meer op straat durven en dus geen uitzicht meer hebben. Als zij met moeite dat twee persoonsstuk uitgespeeld hebben blijken de deuren van de schouwburg van buiten afgesloten, zodat zij er niet meer uit kunnen. Zij besluiten dan „terug in het stuk" te gaan om in de illusie daarvan wel een weg naar buiten te vinden. Weerspiegeling De ene situatie weerspiegelt zich dus in de andere, maar beide zijn toneelil lusies, die de weerspiegeling moeten zijn van een echte werkelijkheid. Of een spel daarmee. Welke? „Mijn doel van het schrijven is de voortdurend vervliegende kwaliteit van het be staan te vangen", wordt van Tennes see Williams geciteerd in het pro grammaatje van de Nederlandse voorstelling. Die wordt onder regie van Paul Mei- ton gespeeld door Theater Tardieu, Ad Fernhout en Maélys Morel. De voornaamste indrukken zijn, dat al les te omslachtig en te lang is en bovendien te eentonig. Was het maar ingedikt tot een eenacter. denk je. Toch zie je ook, dat onvoldoende lukt wat Williams blijkbaar bedoeld heeft: de toeschouwer vrij ongemerkt meenemen van de werkelijkheid van een toneelruimte die klaar wordt ge maakt voor een voorstelling en de illusie die de voorstelling oproept. Zeepbel Dat moet ook honds moeilijk zijn, omdat hij de scheiding nauwelijks markeert en tijdens de „voorstelling" telkens er op laat wijzen dat het „spel" is. Je wordt als toeschouwer zo nu en dan wel een eindje meegeno men, maar dan wordt het zeepbelle tje weer doorgeprikt. Misschien is het meer iets voor ervaren virtuozen, die over een geraffineerder gamma van nuances beschikken dan je bij Jonge, toch best bekwame acteurs kunt ver wachten. door Jac Kort AMSTERDAM Tijdens het derde concert In de Familie-serie 1976 stond het Concertgebouworkest on der leiding van David Zinman. Deze had een geheel Frans programma te dirigeren: Marche écossaise van De bussy. Concertino voor harp en or kest van Tailleferre. Pacific 231 van Honegger en L'histoire de Barbar van Poulenc. De harpsoliste was Vera Badlngs. De inleider van de stukken was de acteur Luc Lutz, die tevens optrad als verteller in Pou- lenc's Barbar. Debussy schreef zijn Schotse mars in 1891 voor piano, instrumenteerde hem op zeer charmante wijze en gaf er zelf ln het Concertgebouw de eerste uitvoering van in 1914. Germaine Tailleferre componeerde haar Concertino voor harp een halve eeuw geleden, maar dit driedelige werk was hier nog nooit uitgevoerd. Gezien het feit, dat het harp- repertoire zeer beperkt is en gehoord dit voortreffelijke stuk muziek, waa rin een briljante harppartij prachtig door de transparante orkestbegelei ding wordt gedragen, is het uiterst vreemd, dat dit werk. waarmede Vera Badings veel succes had, hier nog niet eerder is uitgevoerd. Arthur Honeggers Pacific 231. geïnspireerd op een goede oude stoomlocomotief van die naam, is als proeve van Franse orkestratiekunst nog altijd het beluisteren waard. Na de pauze vertelde Luc Lutz het door hem vertaalde olifantensprook je op boeiende wijze, telkens onder broken en geïllustreerd door de mu ziek, die Poulenc daarbij schreef - Jean Frangai heeft de pianopartij in 1962 geïnstrumenteerd, hetgeen al weer zo'n magnifieke partituur heeft opgeleverd Die Fransen zijn toch meesters in het orkestreren! Het re sultaat: een muzikaal verhaal, dat Peter en de wolf in de schaduw laat en door de talrijke kinderen ln de Grote Zaal geboeid werd gevolgd. Van onze onderwijsredactie Van onze onderwijsredactie DEN HAAG De meeste secties van de academische raad willen Discussie een universitaire studie van vijf in plaats van vier jaar. Er zijn enkele secties die met 4,5 jaar denken uit te kunnen, maar dan is er wel weer een extra jaar nodig voor de beroepsopleiding. AMSTERDAM Elk jaar doet ongeveer de helft van de zesde- klassers van de lagere scholen mee aan de Cito-toets. Drie da gen moeten bijna honderddui zend kinderen dan meerkeuze vragen beantwoorden, die dan worden nagekeken door het landelijke toetsinstituut (Cito) in Arnhem. De uitslag van die toets is naast het advies van het hoofd der school bepa lend voor de toelating tot het voortgezet onderwijs. De laatste jaren groeit de kritiek op deze Cito-toets. Verschillende plaat sen en regio's zijn daarom overge stapt op andere, meer kind vriendelijke systemen voor de beoor deling. Ook in Amsterdam, de ge meente die acht jaar geleden als eerste met deze toetsen begon, liggen nu plannen klaar om de Cito-toets af te schaffen. Maar de wethouder van onderwijs aarzelt al twee jaar of hij het advies hiertoe zal opvolgen. Waarschijnlijk omdat hij er niet ze ker van is hoe het nu voorgestelde systeem van regelmatige toetsen vanaf de vierde klas zal werken. Misschien ook een beetje, omdat hij beseft dat de Amsterdamse beslis sing landelijk zwaar zal wegen. Als Amsterdam de Cito-toets voor de zes de klas opzegt, betekent dat een nieuwe deuk in de toch al niet gewel dige reputatie van dit selectiemiddel bij de overgang van lager naar voort gezet onderwijs. De academische raad is het overleg orgaan van universiteiten en ho gescholen. Per studierichting verga dert de raad in secties. Deze secties hebben bij het vaststellen van de cursusduur slechts een adviserende bevoegdheid. Het zijn de afzonderlij ke faculteiten die per universiteit hun programma vaststellen. Volgens de wet-Posthumus, die op 1 september 1978 in werking moet tre den, mag de universitaire studie in principe niet langer dan vier jaar duren. Een student mag daar dan nog eens twee jaar extra over doen, zodat hij in totaal zes jaar ingeschre ven mag staan. De wet bepaalt dat faculteiten die een cursusduur van meer dan vier jaar willen, het pro gramma ter toetsing moeten voorleg gen aan de minister van onderwijs. Conflict Wanneer de afzonderlijke faculteiten de adviezen van de secties opvolgen, zouden de universiteiten massaal in conflict komen met het ministerie, dat immers moeilijk een wettelijke uitzondering tot regel kan verheffen. Het Is echter de vraag of de soep zo heet gegeten zal worden als hij nu voor de secties van de academische raad is opgediend. De faculteiten moeten hun zaak nog verdedigen bij hun eigen universiteitsbesturen. De ze zullen de belangen van de verschil lende faculteiten tegen elkaar afwegen. De minister van onderwijs heeft al aangekondigd dat hij verdere bezui nigingen op het universitaire onder wijs noodzakelijk achtte. Hij hoopt dat de totale kosten per student zul len afnemen als gevolg van de studie verkorting. Wanneer de meeste stu dies inclusief het post-doctorale jaar toch langer dan vijf jaar gaan duren, zou van de bezuiniging niets te rechtkomen. Rotterdam De 29-jarige J A. uit Rotterdam heeft zich bij de politie in de Maasstad aangemeld. Hij werd gezocht in verband met een ruzie in de Rotterdamse gokwereld, waarbij de 37-jarige Schiedammer E. W. be gin deze week levensgevaarlijk werd gewond. De 36-jarige L. A M. die eveneens aan de vechtpartij had deelgenomen, werd al eerder door de politie aangehouden. Nu wordt nog gezocht naar de 37-jarige H. M. Het slachtoffer werd in de nacht van maandag op dinsdag voor de deur van een bar aan de William Booth- laan in elkaar geslagen. Hoe hoog de discussie over de Cito- toets kan oplopen bleek deze week in de Brakke Grond aan de Nes in Amsterdam. Deskundigen uit alle windstreken hadden zich verzameld. Mensen uit Kennemerland met en thousiaste verhalen over een vorig jaar ingevoerd systeem van begelei ding vanaf de vijfde klas van de lage re school tot en met de brugklas van het voortgezet onderwijs; een meneer uit Leeuwarden die vertelde hoe Frie se kinderen zonder het Cito in het voortgezet onderwijs terecht kwa men; een Cito-meneer uit Arnhem die zijn toets verdedigde (èls je selec teert. doe het dan objectief); en na tuurlijk vele Amsterdamse onderwij zers. Andries Oldersma, inspecteur van het gemeentelijk onderwijs in Amsterdam, hield een pleidooi ten gunste van de Cito-toets voor zesde- klassers. Het is in ieder geval een stuk beter dan het mensonterende toelatingsexamen dat de „hogere burgerscholen" vart vroeger afna men. De kinderen van de elite werden daarvoor vanaf de vijfde klas klaar gestoomd. de rest werd aan zijn lot (het lager beroepsonderwijs) overge laten. Toen de schooltoets kwam was dat een hele verbetering. Het was niet meer (een deel van) het voortgezet onderwijs dat bepaalde wat aan het eind van de lagere school gekend moest worden. De toets was een ob jectief instrument waarmee je kon meten wat het resultaat was van zes jaar lager onderwijs. Dat was een stuk extra informatie zowel over de leerlingen als over de school. Misbruik Ook Oldersma weet wel dat de toets misbruikt wordt als selectiemiddel, waarvoor ouders, kinderen en onder wijzers zich onnodig zenuwachtig maken. Toch vindt hij het op zichzelf goed te „meten" wat je met je onder wijs bereikt. Bij de overgang naar het voortgezet onderwijs kan die infor matie het advies van het schoolhoofd ondersteunen. Als men kritiek heeft op de toets omdat deze dingen meet die men niet wil onderwijzen (denk bijvoorbeeld aan het onderdeel spelling), dan moet men niet de toets afschaffen.maar wijzigen. En dat kan: toen er veel kritiek op de spellingtoets kwam. is dit onderdeel facultatief geworden. Dat kan ook met andere onderdelen. Op die manier is het mogelijk via de toetsing het gesprek over het doel van ons onderwijs gaande te houden, zei Oldersma. Een andere gemeentelijke inspec teur. G. van Woudenberg, verdedigde het voorstel dat twee jaar geleden aan de Amsterdamse wethouder van onderwijs is gedaan, en waarover de ze nog steeds zit te piekeren. Dat voorstel Is om in de vierde, vijfde en zesde klas geregeld toetsen af te ne men, die dan niet bedoeld zijn om te selecteren, maar om de diagnose te stellen en er achter te komen wat een kind wel of niet beheerst. Schort er iets aan de kennis, dan kan daar iets aan gedaan worden. In de loop van drie jaar moet zo een beeld ontstaan van het kind. van zijn sterke en zwak ke punten. Dfe informatie moet ou ders. schoolhoofd en school van voortgezet onderwijs dan ten dienste staan bij de schoolkeuze na de zesde klas. Angst Dat is nog erger dan de schooltoets ln de zesde klas, was de reactie van de heer C. J. Wit. hoofd van de zesde Montessorischool ln de hoofdstad. Zon systeem van gemeentelijk vastgestelde toetsen vanaf de vierde klas gaat nog dieper ingrijpen in ons onderwijs. Vooral voor een school met een eigen werkwijze is dat een inbreuk op de vrijheid. Scholen wer ken zo verschillend, dat er geen grootste gemene deler van onderwijs doelen ls die je dan gezamenlijk kunt toetsen. Ook in de zaal klonk die angst door: deze diagnostische toetsen zullen, net zoals de goed bedoelde Cito- toets. toch averechts werken. Ze zul len het onderwijs in een keurslijf dwingen en toch weer misbruikt wor den voor selectie. De heer C. de Vries, gemeentelijk adviseur voor het onderwijs in Haar lem. begreep die angst niet helemaal. Bijna tweehonderd scholen voor la ger en voortgezet onderwijs in Haar lem en omstreken hebben het afgelo pen jaar een soort gezamenlijk proef werkensysteem ontworpen, waarbij drie jaar lang de kennis getoetst wordt die elk kind minimaal nodig heeft. De ouders krijgen zoveel infor matie over hun kind. dat zij meestal de Juiste keus doen voor het vervolg onderwijs. Zo hoort het ook: ouders moeten de schoolkeuze bepalen. Je moet alleen zorgen dat ze zoveel van hun kind afweten, dat ze niet meer (uit misplaatste) ijdelheid hoger mik ken dan verantwoord is. In Haarlem blijkt dat wonderlijk goed te lukken, aldus de heer De Vries. Soortgelijke positieve berichten kwa men uit Leeuwarden, waar men het weer iets anders doet. Daar speelt (evenals bijvoorbeeld in Den Haag) de psychologische test een grotere rol bij de toelating tot het voortgezet onderwijs. Ook het voortgezet onder wijs is tevreden. Nu weten we ten minste iets over de kinderen die we straks op school krijgen, is hun reac tie volgens de heer G. van Eldert. Tegenselectie En toen kwam dr. Co van Calcar. psycholoog, voorvechter van het on derwijs in volksbuurten, lid van de onderwijsraad en om niet meer te noemen auteur van een (mede door het Cito uitgegeven) boekje over toetsen. In dat boekje pleit Van Cal car voor diagnostische toetsen en hij geeft aanwijzingen hoe je dat doen moet. Hij is tegen selectie via toetsen. De Cito-toets voor de zesde klas ver telt scholen ln volkswijken niets an ders over de kinderen dan wat ze allang wisten: ze scoren laag. laag en nog eens laag in vergelijking met de elite-schooltjes. Nee, als Je dan wer kelijk iets van een kind wilt weten, vraag dat dan maar aan de meester die op het schoolplein loopt te sur veilleren. Die kan Je meer vertellen. „De school-toets? Weg met dat ding," aldus Van Calcar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 7