Diaken mag best wat meer voortrekker zijn Vandaag Z Doorgaan met vertalen van bijbel in omgangstaal Onze adressen: Ds. J. Schelhaas uit gereformeerde kerken Samen op weg in bulletin Harde cijfers uit het beroepingswerk Vouwblad om ove^j Pinksteren te praten MAANOAG 31 MEI 1976 KERK/BINNENLAND TROUW/KWARTET 2 Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT Honderdvijftig hervormde diakenen uit het hele land hebben vrijdag en zaterdag nieuwe inspiratie voor hun werk opgedaan op de jaarlijkse zomerconferentie van de her vormde generale diakonale raad (GDR). Zij reikten elkaar vanuit de verschil- te weinig de frisse wind van de kennis gemeenten allerlei ideeflB aan voor nieuwe diakonale activiteiten. Maar het grote probleem waar de raeesten meezaten, bleef: hoe active ren wij de gemeente? Allerlei werk blijft zo gauw de hobby van een groepje. Hoe maakt de diaken zijn functie waar van „voortrekker" van de gemeente? Deze uitdrukking was van ds. L. Alons. de algemeen secre taris van de GDR. voelt en te weinig de nood en schuld in de wereld ervaart. De voorganger mag best wat meer voortrèkker zijn. Ruiken In zijn inleidend praatje zei ds. Alons. dat de diaken de eerste twintig jaar na de oorlog zich gestort heeft in allerlei maatschappelijk werk. De totstandkoming van de algemene bij standswet bracht de diaken weer te rug in de gemeente. Sinds 1965 wordt hij gezien als „voorganger" in de ge meente, maar ds. Alons had het ge voel, dat op dat woord lan^amer- hand een kleine correctie nodig is. Hij vreesde, dat de diaken op het ogenblik te veel in eigen huis blijft en Nog een opmerking uit zijn verhaal: een goede diaken kun je ruiken. Veel christenen hebben een doodslucht om zich heen. Zij laten zich leiden door een noodlotsstemming, werpen zich met alle kracht op wat ze nog bezitten en scheppen zo polariteiten. Maar een goed diaken is een reuk van Christus (Paulus). Hij heeft de bevrij dende werking van de boodschap van Christus ondergaan en geeft die door. Hoe vergaar je die kennis? Door luis teren, horen en gehoorzamen, aldus ds. Alons, die waarschuwde voor de algemeen menselijke verleiding om bij het luisteren selectief te werk te gaan. („We horen liefst alleen wat we UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet Postbus 859, Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Spijbelen Onder het opschrift „Spijbelen be perkt met snipperkaart" lees ik in Tr/Kw van 21 mei o.a. deze zinsnede: „terwijl het eigenlijk om een niet zo onredelijk verlangen gaat: de leer ling wil gewoon wat extra tijd voor zijn studie". Deze voorstelling van zaken acht lk onjuist. In feite wil namelijk de leerling zelf bepalen op welk moment hij (zij) voor een be paald vak zal gaan werken. Deze funeste neiging dringt ook al in de lagere klassen door. In plaats van trouw en regelmatig te werken, het geen tot gedegen kennis leidt, willen steeds meer leerlingen hun ijver be perken tot het vak waarvoor ze een repetitie of schoolonderzoek hebben. Voor de overige vakken hoopt zich de achterstand steeds meer op. Als men deze tendens gaat legaliseren, is de overwinning van de mammoet op de degelijkheid van ons vroegere on derwijs volkomen. Amstelveen dr J. Bos Kerncentrales (3) Wederom laten de Christelijke minis ters hun ware aard zien. Goede ver standhouding met het bedrijfsleven en 5000 manjaren arbeid, belangrij ker achten dan het advies van de meerderheid der Zuidafrikanen. (Bij monde van Gatsha Buthelesi en Bey ers Naudé). Als men zich realiseert wat voor een vreselijke consequen ties het kan hebben als de heersende minderheid in dit toekomstig kruid vat kernwapens kan maken dan kan ik niet begrijpen dat Christelijke mi nisters het een evangelische politiek vinden ons eigen belang (Nederlands bedrijfsleven én positie van de be treffende ministers) belangrijker te vinden dan de ellendige situatie en hopeloos vooruitzicht van miljoenen gedeporteerde, onmondige zwarte mensen. Waarom negeren de christe lijke partijen Beyers Naudé Gaatsa Buthelesi? Alleen om eigenbelang! Evangelische politiek? Bah. christe lijke ministers, bah! Zuidlaren W.F. van den Berg Amsterdam Kerncentrales (4) Als Zuidafrikaner, die korte tijd voor studie in Nederland verblijft, heb ik met grote belangstelling de discussie Kerncentrales (6) gevolgd rond de verschaffing van een kredietgarantie door uw rege- AMSTERDAM: Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 graag horen willen, omdat het in ons straatje past Juist een diaken mag daar niet aan toegeven. Stands Diakenen uit verschillende gemeen ten hadden in de conferentiezaal be paalde activiteiten geëtaleerd door middel van stands. Rondom die stands vormden zich werkgroepen, die zich de verdere conferentie met die speciale problematiek bezig hielden. Zo stonden bij een van de stands Arnhemse diakenen, die ervaring hebben opgedaan met de situatie van echtparen, die onvrijwillig geschei den worden als gevolg van de opna me van een van beiden in een ver pleegtehuis. Aan een andere stand stonden ds Ype Schaaf en Friese diakenen, die in hun provincie hard trekken aan de opvang en integratie van Surinamers. Werklozen Veel belangstelling was er ook voor een andere Friese activiteit: in Lem mer is de diakonie intensief bezig met het probleem van de werkloos heid. Enkele Lemmerse werklozen vertelden zelf van hun ervaringen. De werkgroep „geestelijk gehandi capten" ontdekte, dat er in de ge meenten in het algemeen nog maar weinig gedaan wordt aan voorlich ting en hulp aan ouders van gehandi capten. Aandacht was er ook voor de diakonale mogelijkheden op cam pings en in vakantiecentra. Is het goed. om zich bij het wereld- diakonaat te concentreren op een be paald project? Is er dan niet de kans, dat men het zicht op de wereld als geheel kwijt raakt? De werkgroep die zich hiermee bezig hield, met het project ..Hulp aan Namibië" als voor beeld. daarbij geholpen door de aan wezigheid van de Namibiër David de Beer. kwam tot de conclusie datzo'n apart project toch alle mogelijkhe den heeft, om de nood in de hele wereld aan de orde te stellen. Leden bijbelgenootschap willen onder meer: AMSTERDAM Op zijn vier regionale bijbelwerkdagen heeft het Nederlands Bijbelgenootschap het advies gekregen: om meer geld uit te trekken voor de bijbelverspreiding in het buitenland door te gaan met het vertalen van de bijbel in de taal van vandaag, bij de bijbeltekst in bepaalde uitgaven inleidingen en informa tieve voetnoten te blijven opnemen, heel voorzichtig een begin te maken met het vertalen van de bijbel in de taal van ae media. meer vrijwilligers in te schakelen bij het werk in het eigen land. Deze en nog andere adviezen zullen worden voorgelegd aan de algemene vergadering die op 30 oktober wordt gehouden in Doorn. De werkvergaderingen werden in Assen. Etten-Leur, Arnhem en Voor burg gehouden. In werkgroepen is gepraat over de vragen waarvoor het bijbelgenootschap in onze tijd staat. Opmerkelijk was dat de gemiddelde leeftijd jonger was en er meer dames aanwezig waren dan op de algemene vergaderingen in het verleden. In alle plaatsen kregen de aanwezi gen gelegenheid om mee te denken over het onderwerp „Vertalen en doorvertalen", waarbij het niet alleen ging om de vraag of het bijbelge nootschap in het algemeen moet zor gen en informatieve voetnoten. Daar bij werd vooral gedacht aan bijbel uitgaven voor gebruik in ge spreksgroepen en bijbelkringen die door niet-theologen worden geleid. Een derde sectie hield zich bezig met „Het verbeelden en vertolken" van de bijbeltekst. Algemeen was men van mening dat dit werk zeer voor zichtig moet geschieden, maar dat het niet moet worden overgelaten aan commerciële uitgevers. Het bij belgenootschap moet zelf zo moge lijk programma's maken die straks voor de videorecorder geschikt zijn. Geadviseerd werd om contact op te nemen met de radio- en televisieom roepen om tot bijbeluitbeeldende gen dat er een bijbelvertaling is voor programma's te komen. Dankbaar deze tijd. maar ook of er vertalingen bleken velen voor de ochtenduitzen- ring aan Zuidafrika voor de levering van onderdelen voor een kernreac tor. Groot was mijn verbazing ech ter. toen ik in uw blad van 24 mei Jl. het stukje las van de heer Beyers Naudé van het Christelijk Instituut van Z-A, dat ook hij ten gunste van de weigering van bedbelde garantie zich uitsprak. De bouw van een kernreactor in Z-A is ook bestemd voor ontwikkeling, waaruit beide. ..zwart" en „wit" groot voordeel zal trekken. Voor de ontwikkeling van de ..zwartman" is dit dus ook belang rijk. Verhindering van deze ontwik kelingshulp zal dus voor de ..zwartman" in Z-A net zoveel nadeli ge gevolgen hebben als voor de blan ken in Z-A: en zal dientengevolge de rassenspanning in Z-A alleen maar verlengen. Is dit misschien juist wat de heer Beyers Naudé wil? Mijn goedbedoelde advies aan de heer Naudé is dus: ga weer eens overden ken de uitspraak die u gedaan hebt. en overweeg of dit werkelijk tot heil en zegen van de „zwartman" in Zuid afrika is. Godabis J. M. Vorster Kerncentrales (5) De ruzie rond de levering van mate riaal voor de bouw van kerncentrales in Zuid-Afrika bewijst eens te meer dat de zogenaamde christelijke mo raal ver te zoeken is bij ARP. KVP en CHU. Ik word onpasselijk van de valse argumenten die politici van de ze partijen aan komen dragen. Een man als Wim Aantjes heeft bij mij voorgoed afgedaan. Er Is inderdaad geen beletsel om vandaag al met het CDA te starten. Dat mensen als Andriessen en Kruisinga vertolkers zijn van het rechtse denken wist ik al. Bij Aantjes had ik mijn twijfels. Aan tjes heeft zich nu ontpopt als een „prachmatisch" politicus zonder last van eventuele ethische bezwaren te gen de levering van materiaal aan Zuid-Afrika. Nu het er op aankomt, om te tonen wat christelijk geïnspi reerde politiek betekent valt ook Aantjes net als KVP en CHU politici, (maar dat is geen verrassing), door de mand. rakers Het politieke diakonaat werd aange zwengeld door mensen van het opera tioneel team van de Amsterdamse kerken. Zij hadden van hun stand bijzonder veel werk gemaakt, waar bij de anti-kraakwet in het middel punt stond. Deze werkgroep besloot een brief aan de Eerste Kamer te schrijven, waarin de zaak nog eens bezien zal worden vanuit de slachtof fers van de woningnood. Maar de grote vraag bij al deze activi teiten (met name aan de orde gesteld in een stand van diakenen uit Purme- rend onder leiding van mevrouw L. Vroom) bleef toch: hoe krijgen we de gemeente als geheel er warm voor? moeten zijn voor specifieke bevol kingsgroepen. Met nadruk werd gezegd dat het bij belgenootschap moet blijven zorgen dat er een Statenvertaling beschik baar blijft. Ten aanzien van de Verta- ling-1951 werd de wens uitgesproken dat verouderde grammaticale vor men en woorden worden vervangen door hedendaagse. Het feit dat er wordt gewerkt aan een vertaling van het oude testament in omgangstaal die zal aansluiten bij het nieuwe tes tament „Groot Nieuws voor U" werd toegejuicht. Er moet naast een verta ling voor de kerken ook een vertaling zijn voor missionair gebruik, zo werd gezegd. In de sectie „Helpen en geholpen worden" werd nadrukkelijk gezegd dat het bijbelgenootschap bijbeluit gaven moet verzorgen met inleidin- dingen van de NCRV en de KRO waarin de bijbel werd gelezen. Geld Ten aanzien van het onderwerp „Geld ontvangen en geld uitgeven" kwam de wens naar voren om de bijdrage voor het werk van bijbelver- talen. -drukken en -verspreiden in het buitenland aanmerkelijk te vergro ten. Het werk in eigen land moet verder uitgebreid worden door het inschakelen van vrijwillige krachten. De gedachte leefde bij velen dat in deze tijd het weer mogelijk is om meer mensen bij het werk te betrek ken. Gevraagd werd om op plaatse lijk niveau minder bestuursvergade ringen en meer acties te houden. Dit kwam ook sterk naar voren in de sectie „verkopen en verspreiden". Van een onzer verslaggevers DELFT Dominee J. Schelhaas te Delft heeft zijn ambt in de vrijge maakte gereformeerde kerken neer gelegd en is overgegaan naar de vrij gemaakte gereformeerde kerken (buiten verband.) Met hem is opnieuw een van de lei dende figuren van de verontrusten uit de gereformeerde kerken wegge gaan. Dominee Schelhaas (50) was predikant te Exmorra c.s. en te Leeu- warden-Huizum en stond sinds 1967 in Delft-Abtswoude. Hij is voorzitter van de enige Jaren geleden opgerich te vereniging van verontruste predi kanten „Johannes Calvijn". Heel het bestuur van deze vereniging staat nu buiten de gereformeerde kerken. On langs gingen secretaris dominee C. van Ginkel en penningmeester do minee A.D. van den Heuvel over naar de vrijgemaakte gereformeerde kerken (binnen verband.) DEN HAAG/LEÜSDEN Op vrijdag 17 en zaterdag 18 september hopen de hervormde en de gerefor meerde synoden een gezamenlijke vergadering te houden. Nu de stuk ken daarvoor zo goed als gereed zijn hebben het hervormd persbureau en de informatiedienst van de gerefor meerde kerken besloten met een ge zamenlijk nummer Kerkinformatie- Hervormd Weekbulletin uit te ko men. dat begin juni zal verschijnen. Daarin wordt om te beginnen de inhoud van de drie nota's die in bespreking komen: Kernen van be lijden, Handreiking voor de samen werking op het plaatselijk vlak en Kerkordelijke zaken, weergegeven. Ook is een model van een mogelijke nieuwe kerk „De Hervormde en Ge reformeerde Kerken in Nederland" opgenomen. Voorts komen de prae- sides van beide synoden aan het woord, geven enkele vertegenwoor digers van de „achttien" hun visie over de ontwikkeling van „Samen op Weg", wordt verteld over ontvangst van het gespreks-werkboekje „Te gek om los te lopen", kortom het is een boeiend nummer vol informatie voor allen die de zaak van de samen werking hervormd-gereformeerd ter harte gaat. In het geïllustreerde nummer komt ook „gewone" kopij van beide periodieken voor. In dit geval vooral toegespitst op de relatie hervormd-gereformeerd. Wie geen abonnee op één der offi ciële periodieken is kan nu reeds een nummer bestellen. Met het vaststel len van de oplage kan daar dan zo veel mogelijk rekening mee worden gehouden. Losse nummers kunnen a 2.— per stuk (inclusief portokos ten) besteld worden door overma king van dat bedrag op girorekening 51 31 53 van het Dienstencentrum te Leusden. Erbij vermelden Kerkin formatie „Samen op Weg', nr. 59. R. J. v.d. Berg Ik vind het een schandaal dat juist confessionele politici per sé onder delen voor een kernreactor aan Zuid- Afrika willen leveren. Zuid-Afrika waar het mensbeeld is vertrapt door mensen van onze afkomst. Zuid- Afrika waar de zwarten in afschuwe lijke omstandigheden moeten leven volgens de wens van christelijke blanken KVP. ARP en CHU bewij zen weer in feite niets maar dan ook niets te willen doen aan de onmense lijke situatie in Zuid-Afrika. O ja. met de mond is alles in orde. Figuren als Aantjes. Andriessen en Kruisinga zullen altijd zeggen tegen de apart heid te zijn. Maar dat is met de mond. In de praktijk ligt het wat anders. Ons bedrijfsleven en zo. Ik moet totaal niets meer hebben van confessionele politici. Het zijn figu ren die met slimheid en glibberige babbels het conservatieve standpunt verdedigen. Altijd. Con fessionele politici doen nooit iets aan humanisering. Pas als er een waar lijk menselijke confessionele partij komt zal er iets veranderen aan het zeer slechte imago van confessionele politici. Halfweg R. Verstraten In het hervormde blad „Woord en Dienst" geeft ds. D. J. Karres „har de" cijfers uit het beroepingswerk. Daaruit een fiks citaat (en het plaa tje dat het artikel van ds. Karres siert): Vraagt u naar het aantal predikants plaatsen dan moet ik het precieze cijfer schuldig blijven. De raad voor de traktementen telt er per 31 de cember 1975 1806. De raad voor de pensioenen kont op een lager cijfer, al tonen beide een dalende tendens van 26 vervallen plaatsen per jaar. Toch versluieren deze cijfers de wer kelijke behoefte aan predikanten. Meegeteld worden nog steeds de .sla pende' predikantsplaatsen, waarop nooit meer volledig kan worden be roepen. Het betreft die gemeenten, die al jaren eén bijstand hebben, een pastorale medewerker of hulppredi ker terwijl sinds kort ook predi kanten voor een beperkte werktijd een predikantsplaats bezetten. Het zou verhelderend werken als er voor al deze mogelijkheden een aparte groep werd ingesteld naast de IV bestaande. Het gaat hierbij namelijk om een aanzienlijke groep gemeenten. Voegt men daarom bij het aantal dienstdoende gemeentepredikanten op 31 december 1975 van 1437 het aantal vervulbare vacatures op de zelfde datum van 144 dan blijkt het hier om meer dan 200 predikant splaatsen te gaan. die niet meer voor vol meegeteld kunnen worden. De werkelijke behoefte aan predikanten schommelt dus rond of beneden de 1600. Het cijfer van 1437 voor predikanten in een gemeente gaat bijzonder spre ken als men ontdekt dat dit er drie jaar daarvoor nog 1484 waren. Een vermindering van niet minder dan 47 in zo korte tijd. Dat ligt niet aan een kleine toevloed van kandidaten, want de laatste Jaren komen er ge middeld 50 jonge predikanten bij. Een hoog aantal emeriteringen was verwacht en zou opgevangen kun nen worden. De oorzaak bleek te schuilen in een toenemende over gang van het gemeentepredi kantschap naar andere taken 16 naar het onderwijs. 8 naar een zie kenhuispastoraat. 13 naar ander ker kelijk werk in binnen- en buitenland. Tegenover deze 37 stonden maar 9 predikanten, die uit diezelfde secto ren teruggingen naar een gemeente Het negatief resultaat van 1975 werd daardoor 68 nieuwe vacatures. Voegt men daarbij een behoefte voor overi ge functies met name krijgsmachtpredikanten van 15 pre dikanten dan bedraagt alleen al het .gat 1975' 83 predikanten! Moeizaam beroepings werk Deze onverwachte wending ver klaart veel van de moeilijkheden, waarvoor vacante gemeenten staan bij het vinden van een nieuwe predi kant. Moest een aantal kandidaten in 1974 nog lang wachten op een beroep door emeritering en doorstroming naar een tweede gemeente ontstond er in 1975 een aanmerkelijk tekort, zodat een 50-tal gemeenten nu op beroepbare kandidaten zit te wach ten. Sommigen proberen rondtrek kende predikers volkomen onker- kordelijk! soms al lang vóór hun colloquium te .bespreken', waardoor zij kandidaten in grote moeilijkhe den brengen, omdat dezen geen en kele toezegging mogen doen. Jonge predikanten, die een beroep kunnen en willen overwegen, zijn er betrekkelijk weinig, terwijl Juist veel gemeenten het beroepingswerk be ginnen met een duidelijke voorkeur voor de beneden 40-Jarigen. Dat ver leidt tot het leggen van contacten lang vóór iemand vier jaar in zijn gemeente staat. Dat dit vaak irrita tie verwekt en onrust in een gemeen te is maar al te begrijpelijk. Bij de wel weer beroepbaren staan de hoor- commissies soms in de rij of hangen ze aan de telefoon, zodat een ver antwoorde beslissing niet gemakke lijk is. Dit verklaart mede waarom er nog zo vaak voor beroepen wordt bedankt: voor 248 van de 392 beroepen in 1974. voor 307 van de 448 beroepen in 1975. Voegt men daarbij het grote aantal contacten dat niet tot een beroep geleid heeft dan is de moedeloos heid in veel gemeenten te begrijpen. Voor oudere predikanten heeft deze impasse de keerzijde dat er voor hen nog mogelijkheden komen om te muteren als een gemeente eenmaal van een lagere leeftijdsgrens is afge stapt. Voor 1975 zijn de cijfers nog saillanter dan die voor 1974, waarop ik in dit blad al gewezen heb. Niet minder dan 76 predikanten boven de 45 jaar namen een beroep aan tegen 65 eronder; daarnaast kregen nog eens 56 ouderen tegenover 37 jonge ren een of meer beroepen zonder te muteren. Gelukkig blijkt telkens dat een gemeente even goed door een oudere predikant gediend kan worden. Misschien zou dat zelfs het optimale zijn in het kerkelijke werk: de jonge ren én de ouderen in de kleinere gemeenten: de predikanten in de volle kracht van het leven in de grotere. Voor vacante gemeenten in elk geval een gedachte, die het over wegen waard is. In Wapenveld, het blad van de reünisten van de CSFR (organisatie van studenten uit de rechter flank van de gereformeerde gezindte) staat de lezing afgedrukt die prof. dr. H. G. Schulte Nordholt (VU, Amster dam) voor de CSFR hield. Daaruit het volgende: Een onmogelijke taak; geloofs2en- dingen en alle pogingen om de kerk. liefst met alle in de eigen historie ontstane symbolen, over te planten zijn principieel verkeerd en social gospel is vaak helemaal geen evan gelie. wat niet zeggen wil dat we iemand die honger heeft niet eerst te eten moeten geven. Als we dat ge woon doen om Jezus' wil dan is dat voor een hongerige een blijde boodschap. En bevrijdingsbewegin gen? Bevrijden waarvan? Van zonde en dood tot een nieuwe gehoorzaam heid? Van vreemde overheersing?' Deze is zondig, maar haat ook. En als er na het verdrijven van de vreemde overheersers burgeroorlog komt of tyrannie van een kleine groep dan is de duivel uitgebannen om plaats te maken voor zeven duivelen. Een onmogelijke taak om de woor den van God recht te vertalen zon der onze eigen kerkgeschiedenis mee te vertalen. Toch kunnen de symbo len van de eigen kerk wel richting geven bij het vertalen, meestal in negatieve zin nl. om ons te hoeden voor dwaling. Zo zijn de symbolen van de kerk nl. ook ontstaan, b.v. Nicea. Zo willen ook de symbolen van de reformatie ons tegen de dwa ling, het verkeerd verstaan van die tijd. terugleiden ad fontes ecclesiae, tot de woorden van het Oude en Nieuwe Verbond: iet t< en). ONS SCHILD Want Jahwe geeft wijsheid uit zijn mond komen kennis en verstand |zo\ lage an bij Hem is hulp voor oprechten jjn en Hij is een schild voor die eerlijk wandelen; terwijl Hij waakt over de paden van het recht en de weg beschermt van die in zijn gunst delen. (Spreuken 2. 6-8) it di ét g crd£ érha tn g in zi at t Wijsheid beschermt. Betekent schild voor mensen die van alle ten beschoten worden. Beter n Jahwe beschermt en is een schjn Wijsheid is geen handelsartikel, gens opgeslagen en engros of en tail te verkrijgen. Het is ook nie een computer te stoppen om daar toepassing gereed te blijven ligj b: bc ecie bbc tun Ons hele apparaaat faalt als het ["se de hier bedoelde wijsheid gaat. Dlige wijsheid staat er zelfs enigszins t( ind| nover. Omdat de mensen ste t h meer op computers en ingewikkt |Un berekeningen gaan vertrouwen i liezen ze het contact met deze heid. En wat erger is en alles eigfn 1 lijk verklaart: met Hem die d wijsheid geeft. Wijsheid is iets aL slechts in een persoonlijke rel^g <j verworven wordt. En dan nog niet J de manier van ons vormingswe, maar op de manier van een kenïrc van hart tot hart. Alleen die wijsh ile die in liefde en genegenheid geldeegi wordt, houdt het uit in dit lev jfdc Doet ons leven, beschermt ons eikjei ons een schild. Dr. Donald Coggan aar Dr Donald Coggan, aartsbissc». van Canterbury en primaat vanPp kerk van Engeland, heeft in het coP16 munistische dagblad „Mornlrwi Star" van zaterdag een artikel fcrc schreven. Dr. Coggan benadrukjLai het artikel, dat in een „gezoi\ maatschappij" de aandacht niet? leen moet uitgaan naar het geh^,a' volk. maar ook naar de enkeling®3! De afgelopen veertig jaar zijn en sociale voorzieningen er aanmerl,nn lijk beter op geworden, zo schrijft Coggan. Maar toch is er daarmee ir niet sprake van een gezonde ma»?*' schappij. Bij de strijd voor een beljze re wereld moet de mens gezien w4or den met al zijn mogelijkheden, %m zijn neiging tot goed en tot kwaCp met zijn sterke en zijn zwakke ks ten, aldus dr Coggan. De aa»*- bisschop meent, dat conflicten tw.. sen mensen onderling vaak de zaak zijn van een ongezonde ma. schappij. R fR eds g' inu s l 1 ore ïde AMSTERDAM Het Nederlai Bijbelgenootschap helpt menstan met anderen te spreken over hrgc Pinksterfeest Daarvoor geeft hraf NBG een kleurrijk vouwblad uit mor bijbelgedeelten die aanknoping punten geven voor een gesprek o\»— Pinksteren en de gaven van IO- Geest. Deze selectie is getiteld „E|£ f nieuwe Gemeenschap". Vorig jaar heeft het bijbelÉ nootschap al een serie van ne« vouwbladen uitgegeven over allen onderwerpen. Aan die serie is r bovendien een vouwblad voegd. speciaal bedoeld voor ziek dit vouwblad heeft als titel „U t bij me". De volledige serie van elf vouwb den kan men aanvragen bij het I derlands Bijbelgenoot Postbus 620 te Haarlem.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2