Opnieuw gereformeerd debat over racisme I voorlopig Vandaag! Veel jeugdactiviteiten op Hemelvaartsdag Dommelhuizen ontwaakt Onze adressen: Aartsbisschop Hanoi wordt kardinaal Chili haalt dominees uit Zwitserland VOORBUGANGién oinsoag 25 mei 1976 KERK-BINNENLAND TROUW/KWAF Van een onzer redacteuren LEUSDEN - Vandaag en morgen bespreekt de gereformeerde synode in een ingelaste extra zitting de relatie van de Nederlandse gereformeerden met de blanke gereformeerden in Zuid-Afrika (Nederduitse Gereformeerde Kerk) en het programma tot bestrijding van het racisme (PCR) van de wereldraad van kerken. Feitelijk is de situatie zo. dat de NG-kerk haar band met de Neder landse gereformeerden heeft verbro ken. Alleen een besluit van de Neder landers te stoppen met steun aan het PCR kan in die breuk nog verande ring brengen. Dit is dan ook de kern van de besprekingen die vandaag in de Leusdense Marcuskerk beginnen. Rapport Op de synodetafel ligt een rapport van een speciale commissie met prof. dr. D.C. Mulder (van de Vrije Univer siteit in Amsterdam als samenroe pen. De commissie is gevormd in 1974, toen de synode van de NG kerk in Kaapstad een ultimatum aan de Nederlandse gereformeerden stelde. Dat ultimatum betrof niet alleen de Nederlandse steun aan het PCR en de Zuidafrikaanse reactie daarop, maar ging tevens over tuchtmaatre gelen tegenover theologen zoals Kui- tert en Wiersinga. In zijn rapport pleit de speciale commissie voor voortzetting van de steun aan het PCR. zij het dan onder voorwaarde van een kritische begeleiding van het programma. De commissie vindt dat het PCR geen steun hoort te geven aan propaganda voor gewapende actie. De Synode dient er bij de Nederduit se Gereformeerde Kerk op aan te dringen zich in woord en daad ondub belzinnig te keren tegen elke vorm van rassendiscriminatie in het kerke lijke sociale en politieke leven in Zuidelijk Afrika. De band met de zwarte en Indische gereformeerde kerken in Zuid-Afrika dient nauwer te worden aangehaald, terwijl met deze kerken en zo mogelijk ook met de blanke gereformeerden de discus sie over de bestrijding van het racis me dient te worden voortgezet. Capituleren De Nederlandse gereformeerden kun nen voor hun beslissing ten gunste van het anti-racismeprogram van de wereldraad van kerken rekenen op de steun van de niet-blanke gerefor meerde kerken in Zuid-Afrika. In de gereformeerde synode van november 1975 verklaarde dominee Sam Buti sr. namens deze kerken, dat. wanneer de steun aan het PCR zou worden teruggetrokken dit in Zuid-Afrika zal worden ervaren als een capituleren voor de blanke gereformeerden in Zuid-Afrika ten koste van de slacht offers van het racisme. Een commissie van rapport over deze aangelegenheid komt met een meer derheids- en minderheidsrapport voor de synode. Het meerder heidsrapport stelt zich op hetzelfde standpunt als de commissie-Mulder. Het minderheidsrapport wil dat de Nederlandse gereformeerden zich te rugtrekken uit de het PCR. ..zolang de criteria van het speciale fonds van dit program zodanig worden uitge legd dat morele en financiële steun wordt verleend aan bevrijdingsbewe gingen wier doel het is met aanwen ding van geweld de wettige regering van de republiek Zuid-Afrika poli tiek. sociaal, economisch en cultureel te breken en die een vreedzame op lossing van het conflict verhinderen." Fausto Marabini Berbiconi legt hier de laatste hand aan de hoeden van de twintig nieuwe kardinalen. Gisteren werden zij in een plechtige vergadering van het college van kardinalen door paus Paulus geïnstalleerd. De Berbiconi's zijn al honderdvijftig jaar de hoedenmakers van het Vaticaan. UIT- VAN LEZERS- Stemgedrag Diep geschokt ben ik door het stem gedrag van de CDA-ministers ten aanzien van de kredietgarantie voor kernreactorvaten voor Zuid-Afrika. Blij ben ik met de verklaring op de voorpagina van Trouw 20 mei van (Cairos en de Apartheidsbeweging. Nu Beyers Naudé en Buthelezi de moedige stap genomen hebben om een verklaring uit te geven dat inves teren in Zuid-Afrika immoreel is en er in het algemeen opgeroepen wordt tot een volledige boycot van Zuid- Afrika, moet het toch ook voor onze christen-ministers duidelijk zijn dat de onderdrukking van miljoenen Afrikanen onder het regime van Vorster zwaarder moet wegen dan de Eroblematlek van onze werkgelegen- eid. Iedere CDA-er, die achter zijn ministers staat moet de berichten van Kairos en het nieuws van de Apartheidsbeweging lezen om regel matig de roep van het zwarte Afri kaanse volk te horen en om opge schrikt te worden. Juist voor christe nen ligt hier een grote taak. Vlaardingen Heieen Bovenberg- Veldhuyzen van Zanten Tegenstelling De uitspraak van ds. Tukker op de jaarvergadering van de Geref. Bond „dat voor de theologen, studenten en predikanten geldt: de noodzaak van een godvruchtig staan in de kerk en een teruggetrokkenheid van de we reld" lijkt m.i. in tegenstelling met wat zijn collega, ds. R. v. d. Hoef. zei over het steunen van Israël en het zich bezinnen over wat te doen voor de Molukkers en onze gastarbeiders in Nederland is hier juist geen sprake van een wereld-betrokkenheid i.p.v. een teruggetrokkenheid? Een m.i. ge lijk te duiden tegensteDing proefde ik bij drs. Exalto een vasthouden aan de belijdenis ook in onze moderne tijd. maar daarnaast de mogelijkheid op herderlijke schrijvens en getuige nissen die wel op de actuele vragen van onze tijd ingaan. Mijn vraag hier bij is: moet ons belijden niet juist een voortdurend ..eigentijds belijden" zijn om zo in onze steeds veranderen de cultuur getuigenis te kunnen af leggen van ons geloof in Hem? Zeist Pieter Overduin. theol. student Reiskosten Dinsdag moet in de Tweede Kamer het „dank u Sinterklaasje" ontroe rend mooi hebben geklonken toen het. voorstel van minister De Gaay Fortman met grote meerderheid van stemmen werd aangenomen: „Reis kostenvergoeding brengen van 5500 gulden op 7700 gulden. Wanneer we de kilometervergoeding stellen op 30 cent. dan kunnen de dames en heren ruim 25.600 km rijden per jaar. Als de vergaderdagen nou eens gesteld AMSTERDAM- Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/dordrecht: Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Te! 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 Korte, duidelijk cesehreven. liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. worden op 200. kan men ongeveer 130 km per dag rijden. Woon je in Zoutkamp dan is zo'n vergoeding nog veel te laag. Resideert men b.v. in Haarlem dan kan men wel uit Op het tv-scherm zien we nogal eens het beeld van een Tweede Kamer waar men met een mitrailleur door heen kan schieten zonder veel slachtoffers te maken. Velp J. Douwes Aardschokken (2) Naar aanleiding van uw bericht over de aardschokken, die volgens het KNMI geen aardschokken zijn ge weest en vergeleken worden met een donderende vrachtwagen. Ik heb dit bijzondere en ernstige geval inten sief meegemaakt en geluid en trillin gen kwamen van beneden en niet van boven. Volgens drs Houvast staat het vast dat de trillingen en geluid niet uit de bodem kwamen, maar waar kwamen ze dan wel van daan? Dat weet drs Houvast niet en hiermede ls deze zaak voor het KNMI afgedaan, omdat er volgens de Instrumenten van het KNMI geen verdere gegevens te voorschijn zijn gekomen. Dus met andere woorden: de instrumenten hebben gefaald. Het ls Jammer voor het KNMI dat dit in het noorden des lands gebeurde, het was veel interessanter als dit in De Bilt of op de Veluwe had plaatsgevonden. Zuidlaren J. Bruins Idealen Heel wat mensen lopen rond met een kwaad geweten, omdat ze zich eigen lijk zouden moeten verzetten tegen de toenemende trouweloosheid t.o.v. Israël, dat hoe langer hoe meer in isolement wordt gedreven. Een probaat middel tegen deze kwaal is de al eeuwenlang met succes ver spreide opvatting: „Ze zullen het wel op een of andere manier aan zichzelf te wijten hebben." Nu levert James Dorsey m.i. onbe doeld voor deze opvatting een arse naal van. overigens aanvechtbare, ar gumenten: „Hoe Israël de jongeren van enkele idealen beroofde" (Trouw/Kwartet 15 mei). Wie graag van z'n vervelend kwaad geweten in dezen wil. is een dankbare afnemer en laat Israël verder rustig over aan de Filistijnen. Dat is uiteraard niet de opzet ge weest van genoemd artikel ter gele genheid van Israels onafhankelijk heidsdag. Toch is het raadzaam om in deze tijd. verdacht te zijn op een dergelijk misbruik van een poging tot uitleg hoe het komt. dat het zicht op de staat Israël veranderde. Dor- sey's argumenten zijn aanvechtbaar en bovendien eenzijdig: niet zozeer Israël beroofde de jongeren van enke le idealen, de rest van de wereld staat het meest schuldig: Inplaats van idea len kiest men immers veel liever olie voor z'n geld?? Rilland-Bath W. Jobse Anti-kraakwet (1) We kunnen erover van mening ver schillen of het laten leegstaan van goede woningen een misdaad is of niet. Wij zijn het echter met Schol ten van de AR eens. dat het kraken of bezetten van lege woningen in ieder geval geen misdaad is. Voor veel mensen is het een pure nood zaak. Het compromis, dat hierover binnen het CDA ontstaan is. doorkruist bo venstaande gedachte lijnrecht. De woningzoekenden moeten boeten voor het tot stand komen van een eensgezind CDA. Als nu een chris tendemocraat de linkse partijen van machtspolitiek beticht een vaak gehoorde slogan uit die kring dan wordt het hoog tijd dat-le in eigen huis tekeer gaat. Utrecht Mona van Minden Kieuwegein Arjen Erich, Sjon Beckers, Wim Haalboom Anti-kraakwet (2) Mr. van Schaik zei in de Kamer, dat hij persoonlijk ervaring had met kra kers en dat hij daarom verstand had van het probleem. Wij zijn krakers, waarmee hij ervaring heeft opge daan en wij snappen niet goed hoe hij daarop terug durft te komen. Mr. Van Schaik was in 1971 be stuurslid en advocaat van de Maria Donnerstichting in Maarssen. Die stichting was eigenaar van een ko lossaal herenhuis aan de Lange- gracht 51 in Maarssen. dat het hele jaar 1971 leeg stond. Toen kraakten wij het. De broer van mr. Van Schaik. de heer C. A. van Schaik, kocht het huis voor de spotprijs van 115.000 gulden en mr. Van Schaik procedeerde ons er in een kort ge ding uit. Wij kregen van dc .rechtbankpresident een maand de tijd om te vertrekken en toen gingen we ook. Tot de dag van vandaag exploiteert broer C. A. van Schaik in het huis een restaurant „De Non- nerie." Wat betreurt mr. Van Schaik nu ei genlijk in die kraakzaak? Dat door het kort geding aan de grote klok kwam dat de ene broer de andere broer voor een zacht prijsje een huis van een liefdadige stichting toe speelde? Of dat wij in het openbaar op de zitting vertelden dat we ge dreigd waren met een knokploeg? Of dat de rechtbankpresident wel de wet moest toepassen, maar ons toch de hand boven het hoofd hield door ons een maand tijd te gunnen? Mr. Van Schaik had uit deze zaak beter kunnen leren dat je krakers ook zon der strafwetbepaling wel uit een huis kunt krijgen. En met zoveel boter op zijn hoofd had hij in de debatten vooral zijn mond moeten houden. Wie ons niet gelooft, komt onze pro cesstukken maar inzien! Antoine van Gils Steven van den Berg Maarssen Groen van Prinsterer Het valt me op. dat bij de herden king van Groen van Prinsterer in deze maand de indruk gewekt wordt, dat het in de schoolstrijd bij Groen om de bijzondere christelijke school ging. Ik dacht, dat Groen van Prinsterer door de aanneming van de wet van Van der Brugghen zich na enige aarzeling heeft aangesloten bij hen. die nu door genoemde wet vrije scholen met een uitgesproken chris telijk karakter konden tot stand brengen. Maar dit was voor hem een noodoplossing, een „onmisbaar sur rogaat" in de gegeven omstandighe den. Wat voor dr A. Kuyper de oplos sing was. alleen geldend middel, bleef voor Groen een plaatsvervan gend middel. Een en ander hing sa men met de visie van Groen, welke theocratisch was. waardoor hij aan de staat geen neutraal karakter kon toeschrijven. Volgens Kuypers ge dachte had de staat dit wel. Vandaar ook een andere zienswijze van de laatste op het christelijk onderwijs. Rotterdam J. W. dc Ronde Looncompensatie Wat een woorden worden over de looncompensatie vuil gemaakt. Et telijke redevoeringen worden er ge houden o.a. door dr Zijlstra (een wijs man. waar niemand naar luistert in Nederland), door Wim Kok, door Arie Groenevelt enz. Jan Lanser houdt zich nog even op de vlakte, maar dat hebben we dan nog te goed. Uren-, dagen-, maandenlange vergaderingen worden over dit on derwerp gehouden zonder dat er nog één werknemer in Nederland weet waar hij aan toe is. De Kamerleden graaien elk 2200 gulden uit onze lége schatkist, zonder dat er één woord over vuilgemaakt wordt. Ze praten er onder elkaar even over. een enkel Kamerlid doet nog een schuchtere poging nog iets van zijn figuur te redden, maar met een uurtje is het hele zaakje voor elkaar! Dit is nu onvervalste democratie. Utrecht N. Reijmerink Van een medewerker Gereformeerd Nederland is verrijkt met een nieuwe gemeen te: Dommelhuizen. Gelukkig is Dommelhuizen goed gerefor meerd, want er gebeurt van alles wat ook overal elders in gereformeerd Nederland gebeurt. Maar sinds zaterdag 22 mei 1976 is Dommelhuizen veranderd. Aan die verandering hebben de deelnemers aan de algemene evangelisatieconferentie, belegd op Woudschoten door generale de- putaten voor de evangelisatie van de gereformeerde kerken, op alle mogelijke manieren bijgedragen. Want onder het motto „kom mee naar buiten allemaal" werd in Woudschoten gewerkt vanuit het thema „hoe kan de gemeente in haar plaatselijke situatie een evangeliserende gemeente zijn?". De evangelisatiecommissie van de gereformeerde kerk van Dommel huizen bracht op een gemeente vergadering verslag uit van haar werkzaamheden. Er waren zorgen, zoals bijna elke evangelisatiecom missie zorgen kent. Gelukkig wa ren er veel gemeenteleden aanwe zig die zich uitvoerig met de pro blematiek wilden bezighouden. Dommelhuizen bleek niet erg mis sionair ingesteld en daar wilden de leden verandering in proberen aan te brengen. Vorige week is men daar mee doende geweest. Samen zoekend naar de oorzaak van de moeiten, in gesprek met elkaar en de ge sprekspartner ds P.A. Sillevis Smitt. Want wat betekent missio nair gemeente-zijn voor de kerke lijke kaders, zoals een kerkeraad. een commissie van beheer, een diaconie enz. Maar evangeliseren vindt plaats buiten de bescherming van de ker kelijke muren. Evangelisatie, evangeliserend gemeente-zijn ge beurt in een samenleving waar ook de leden van de kerk zijn. Dat vraagt aandacht voor die samen leving en de mensen daarin. Het bleek niet zo moeilijk om daar grote woorden voor te gebruiken. Het heil van God omspant immers zijn hele wereld. Maar dat samen om te zetten in „pasmunt" voor elke dag bleek moeilijker. De benadering van de samenle ving vroeg veel aandacht. Immers gereforrheerden zijn gewend om die samenleving te benaderen als drukdoende Samaritanen. In alle bescheidenheid ontdekte men in Dommelhuizen dat wij verleerd hebben om geholpen te willen worden. Vanuit het werk van de Geest zullen we ons weer kwetsbaar op moeten durven stel len. Juist vanuit een intensief met de praktijk en de bijbel bezig zijn werden weggetjes, paadjes gevon den om de opdracht van Christus voor vandaag uit te voeren. Dommelhuizen kan weer verdwij nen uit het jaarboek. Niet alle gereformeerden van Nederland waren op deze conferentie aanwe zig. Misschien dat Dommelhuizen dus nog enige zustergemeenten kent. Wat er in Dommelhuizen ge beurd is, zou dus ook in andere gemeenten kunnen gebeuren. Waarom niet? De gemeentevergadering van Dommelhuizen vond dat zoiets overal zou moeten gebeuren. Ge meente leren zijn met het oog op de mensen in de samenleving van vandaag. Bemoedigd door elkaar werd de gemeente Dommelhuizen opgeheven onder een agapèvie- ring. ROME (UPI) Een van de twee kardinalen, die paus Paulus onlangs in het geheim („in pectore") be noemd heeft, blijkt de 76-jarige aartsbisschop Trin Nhu Khue van Hanoi (Noord-Vietnam) te zijn. Sa men met negentien andere nieuw benoemde kardinalen werd hij giste ren in Rome door de paus geïnstal leerd. De andere geheime benoeming is niet bekendgemaakt. Het zijn als regel politieke redenen, waarom kardinaalsbenoemingen soms niet openbaar worden ge maakt. Volgens waarnemers zijn er de afgelopen maand contacten ge weest tussen het Vaticaan en Noord- Vietnam. Hieruit zou het besluit van de paus om Trins naam te publice ren en de toestemming van Hanoi om hem naar Rome te laten gaan voor zijn installatie zijn voortge komen. FRANKFURT Het is waarschijn lijk dat de afgescheiden Chileense lutherse kerk in de toekomst domi nees kan „betrekken" van de vrije evangelische academie in Basel. Het voorstel van de lutheranen in Brazi lië om te voorzien in de behoefte aan predikanten hebben de Chilenen af gewezen. Bisschop Wagner van de Chileense lutheranen geeft de voorkeur aan afgestudeerden van de Baselse aca demie, omdat deze zich niets aan trekt van het bureau buitenland van de evangelische kerk in West- Duitsland. Wagner zegt dat de Duit se kerk zijn contacten met andere kerken van lutherse signatuur scha de doet door eenzijdige informatie te geven over de kerkscheuring in Chili. Deze scheuring had plaats als gevolg van de werkzaamheden van bisschop Helmut Frenz, die zich als voorzitter van het Chileense vredes- comité heeft Ingezet voor het lot van de politieke gevangenen in Chili. D.eze werkzaamheden waren voor de meerderheid van de kerk moeilijk aanvaardbaar, als gevolg waarvan nu nog maar een klein deel van de oorspronkelijke lutherse kerk actief is op dit terrein. De grote meerder heid heeft een eigen nieuwe kerk gevormd, die echter niet erkend wordt door de lutherse wereld. (ADVERTENTIE) Thema mei-nummer: MARXISTEN Dr. ter Schegget: Het kapitalisme als zoda nig heeft geen humaan doel. Prof. Kuitert: Wij zijn wat economische ontwikkelingen betreft voorbij Marx Drs. Karl Derksen: Niet mee eens. Een actueel nummer. Compacte weergave van standpunten (wat behoort bij de redactieformule van VOORLOPIG). Maar er staat nog veel meer in het mei nummer: b.v. over Basisgroepen en kritische gemeenten (Fred. Keesenl: Dialoog de oplossing? (prof. Runta) VOORLOPIG moet u toch feitelijk ook lezen! Gireer f 14.19 op postrekening 1696800 van Adm. VOORLOPIG. Delft. U ontvangt dan direct gratis het belangrijke mei-nummer en verder alle nummers van dit jaar. (Studenten f 9.78). Uitgave: Kok/Meinema. Tussen elf uur 's morgens en zes uur 's avonds zijn er vier programma's met korte toespraken, uitdagend to neel. muziek en gesprek. Aan de pro gramma's werken mee de groep Parchment en de predikant-zanger Garth Hewitt uit Engeland, de spelgroep Op Vrije Voeten, ds G. A. Brucks, H. Algra, Jaap Zijlstra en vele anderen. Het muzikale hoogte punt zal het optreden van het trouba doursduo Elly en Rikkert Zuiderveld worden. Verder zal er veel gelegen heid voor gesprek zijn. Bovendien zijn er zeventig informatiestands van allerlei organisaties. In de gereformeerde kerken wordt dit jaar landelijk niets voor de Jeugd georganiseerd. Daarom heeft de gere formeerde jeugdcentrale Ede een ontmoetingsdag opgezet, waarop men hoopt, dat velen uit den lande af zullen komen. Het thema van deze dag is „Waakzaam zijn. hoe doe je dat?" Medewerkers zijn onder andere ds J. C. Baumfalk uit Amsterdam, ds J. Banga uit Ede, The Spiritual Sin gers uit Oosterbeek. het Candle Com bo uit Ede en The Rejoice Singers uit Harderwijk. Verder vermeldt het pro gramma film, informatie van CDA. CNV. koffiebar, bijbelgenootschap, werelddiakonaat. volksdansen, zelf musiceren (muziekinstrument mee nemen). Plaats: Beatrixkerk, Bea- trixlaan, vlakbij station Ede- Wageningen. De Nederlandse bond van (vrijge maakte) gereformeerde jongelings verenigingen houdt zijn bondsdag in de Rotterdamse Sint Laurenskerk. 's Morgens (aanvang half elf) spre ken de scheidende bondsvoorzitter ds G. Zomer en W. C. van der Horst, 's Middags valt het accent op „de roeping van de kerk ten opzichte van hen die buiten zijn." Sprekers ds D. Nieuwenhuis en ds J. Meilof. Binnen de kring van de gereformeer de kerken (vrijgemaakt; buiten ver band) wordt een ontmoetingsdag voor jongeren belegd ln Spakenburg, van half elf tot vier uur in de Wester- kerk. Het thema luidt: „op. Je plaats in de gemeente," sprekers zijn ds F. van Deursen en dr T. Brienen. De gereformeerde-bondsjeugd komt bijeen in De Doelen te Rotterdam. Thema „Met het oog op Jeruzalem," sprekers ds C. A. Korevaar en ds C. Trouwborst. Verder werken organist Arie Keijzer en het jeugdkoor Le- chayim uit Huizen mee. Tenslotte worden op De Vinkenhof te Bilthoven duizend baptistenjonge ren verwacht voor een evangelisatie- jeugddienst. muziekgroepen. mm m Gist< PSALM 15 W«aik.e In de ontwikkeling der gedf- Ka; rondom de vraag of het ethis 'vdA antwoord is om aan Zuidvan c kernreactorvaten te leveren en ook psalm 15 vers 4 een rol te de Daar staat: „Heeft hij tot zijn ie uit gezworen, hij verandert hete is (vert. NBG). De oudtestam^ge Ridderbos vertaalt, met erkgt. van de vertaalmoeilijkheidiak. moet zijn eed gestand doen. £escl men daar schade door lijigers. merkt daarbij op: bij „scha(. Ka men speciaal aan stoffelijke glera te denken hebben. Afgezien daai vraag of men zulke zaken met&r in daar een tekst kan oplossenhet r wel duidelijk dat hieilsatie psalmwoord moeilijk te gebTwe is. Er zijn blijkbaar bepaalde en ken met het bedrijfsleven ge tus-i die door sommigen zelfs als bp. Hi; worden opgevat. Hoe zwaanpra „beloften" ook mogen weger kan ze moeilijk gelijk stellen n eed. Maar ook als men dat zou doen. heeft dit woord er niets j maken. Hier wordt gesteld dj eed moet houden ook voor he dat het schade voor Je meeb De Duitse vaktestamenticus. veronderstelt zelfs dat hier eij sprake is vanhetbedriegelijk; (Ps. 24, vers 4). In ieder gevali derstelt de tekst dat het houdt de eed (in dit geval beloften a bedrijfsleven) schade breng wie de eed zwoer. Maar dat niet het geval. Het houden beloften aan het bedrijfsleven er al zijn, betekent voordeel,: lijk: werkgelegenheid. Bovi kan men zich afvragen of onz> ring niet gebonden is aan i eden en beloften, namelijk d trouw aan mensen wier lever door deze leveringen wel eensP" bedreigd zouden kunnen woijgj Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Donderdag. Hemelvaartsdag, worden er traditiegetrouw weer overal in het land christelijke jeugdmanifestaties gehouden. De grootste is „Mayday" van Youth for Christ, die dit jaar in de Leeuwarder Frieslandhal is georganiseerd en waar achtduizend jonge mensen van allerlei kerken en achtergronden worden verwacht. >ou groepsgesprekken en een informatie markt. Andere activiteiten op Hemel vaartsdag: In de Amsterdamse Jaap Edenhal (Radioweg, in de buurt van het AJax- stadion) wordt de Wereldwijde Zen dingsdag gehouden van de niet aan kerken gebonden zendingen (de zg. geloofszendingen). Anne van der Bijl (Kruistochten) opent de dag om kwart over tien. Verder spreken Ge orge Miley (Operatie Mobilisatie). Klaas van de Raa (Brazilië), en diver se zendelingen met verlof. Op de „zendingsbeurs" presenteren vijftig organisaties zich. D. J. Bruin, L. Feldman (Parijs), J. Goedhart. G. de Kock-Friesema. W. Griffioen en Jb Klein Haneveld zijn de sprekers op de Israël-bijbel- landdag in de IJsselhai te Zwolle. Aanvang half elf, twee uur en half vijf. In de Lutherkapel te Zeist is van tien tot drie uur een ontmoeting met de Nederlandse gemeente te Berlijn (ds Bé Ruys) en het Hendrik Kraemer Haus daar. Agendapunt o.a. christen zijn in Oost-Europa. Last but not least: op Hemel vaartsdag start in het Don Bosco- complex bij Amersfoort de vierdaag se nationale charismatische conven tie met o.a. pater A. Beijersbergen van Henegouwen (r.k.), ds W. C. van Dam (herv.). pastoor J. N. van Dit- marsch (oud-kath ds J. H. Karelse (vrij evang.). D. Voordewind (ptnkstergem.) en prof. dr J. Veenhof (geref.). Beroepingswerk ili NED. HERV. KERK ent Beroepen te Oldebroek: L. Qleg Molenaarsgraaf; te Krimpe lan Lek: P. Vermaat te Vlaardin(-H( Rijswijk: E.J.C. Hammingatei va wijk; te Barendrecht: (toezj Drost te Lemmer. i" Aangenomen naar Meppel: A.J ta te Vlaardingen; naar (parttime, t.b.v. herM en stadszending): Mevr. J. van d| oo den, kand. aldaar. nee: enti GEREF. KERKEN uitc Beroepen te Heinenoord: P. in E Drijber; te Duisburg (Duitsfac L.G. Rozendal te Marum, Oerr< beroep heeft aangenomen, erh Aangenomen naar St. Annaure, chie: A.J.P. Dondorp te Grijpicl: de CHR. GEREF. KERKEN der Beroepen te Zwaagwesteindfcn i Brandsma. miss. pred., woneciaa Amersfoort. »r v Bedankt voor Onstwedde: be Dijken te Dedemsvaart. bei Beroepbaar: H.P. Brandsma, Jyai laan 51, Amersfoort. van an it v Bedankt voor Haamstede: L. fcnei Capelle a.d. IJssel. Voor Hoofjg m J. Karens te Opheusden. gr0 OUD. GEREF. GEM. IN NElfd' Bedankt voor Utrecht: A.v.d.lgen Oosterland. <an Dr. E. de Vries Niet de wetenschappelijke ho£ dewerker aan de Kampe geschool drs. E. de Vries spral dag op de hogeschooldag (zo— gisteren abusievelijk më maar de Haagse godsdienstleJQ E. de Vries. Ds. P. van der Vee Op de leeftijd van 46 jaar is den ds. P. van der Veen te zen. Vanaf 1956 was hij als pre - verbonden aan de gerefori kerken van achtereenvolgens lo, Roosendaal (NB) en sind van Terneuzen. Dr. F.C. Kamma j__ Het boek „Dit wonderlijke (tweedelig, met meer dan acLt derd pagina's), waarin de::?£ zendeling dr. F. C. Kamma t doet van meer dan een eed dingswerk op Nieuw-GuineaJ verkocht. Geen wonder, wa Kamma is een goed vertellf maakt overal verhalen van.l hem getuigd. De raad voor f ding van de hervormde kerk I nu dat „Dit wonderlijke werfi drukt zal worden, als er volfl belangstelling voor is. De pri de twee delen samen is 45 l Adres zendingsraad: Leldsq weg 11, Oegstgeest. Vins De Britse predikant David J way heeft aan de commissie i mensenrechten van de Vel Naties een petitie overhandj gunste van vrijlating van i sische baptistenlelder Georgi De petitie is mede-getekenl 565.000 personen. De petitie] overhandigd aan de werldral kerken. Van deze zijde w^j kendgemaakt dat de raad i haaldelijk openlijk voor de van Vins heeft uitgesproken in februari tot vijf jaar j genschap veroordeeld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2