Roemeense bap
tisten verdeeld
over koers
I
I
Hoe komt dominee Vreugdenhil erbij?
Lutherse kritiek op
Rome en Nairobi
Vredesweek gewijd
aan de veiligheid
Wereldraad
met godsdienstvrijheid
Groot nieuws voor U"
met foto's en kaarten
Onze adressen:
Kerkelijk jeugdwerk
tegen anti-kraakwet
Steun voor scholen in Zuid-Afrika
VOORBIJGANGER!^;
Religie wint veld
onder Sowjet-jeugd
WOENSDAG 12 MEI 1976
KERK BINNENLAND
TROUW/KWARTE
VOENJ
In Waarheid en Eenheid, het blad
van de gereformeerde verontrusten,
geeft dominee M. Vreugdenhll te
kennen dat hij „wel zeker" weet dat
ik eerbied heb voor de Duitse theo
loog Helmut Gollwlteer. Mijn vraag
is: hoe komt dominee Vreugdenhlll
erbij?
Ik moet bekennen dat ik me veel-
vuldlger verdiep in Waarheid en
Eenheid dan In het werk vun de
heer Gollwitzer. Sterker nog.ik
durf het bijna niet in de krant te
zetten, maar vooruit, daar gaat-le:
ik heb nog nimmer een regel van
Gollwitzer gelezen. Wat ik wel gele
zen heb. is het nogal kritische ver
haal dat de Utrechtse professor dr.
J. de Graaf onlangs in onze krant
over het laatste boek van Gollwit
zer schreef.
Nogmaals: hoe komt dominee
Vreugdenhll erbij? Misschien dat ik
het weet. Hij vindt, denk ik. Trouw
door A. J. Klei
een linkse krant en concludeert
daaruit dat alle redacteuren van
Trouw terstond in de houding
springen als zij een linkse theoloog
ontwaren. Overigens neemt domi
nee Vreugdenhil mij mijn veronder
stelde eerbied voor Gollwitzer niet
kwalijk, want hij heeft het over
„onze goede vriend KleL" Welnu,
laat ik op deze plaats mogen verkla
ren dat de genegenheid wederzijds
is. en daaraan ontleen lk vrijmoe
digheid om dominee Vreugdenhil
nóg een vraag te stellen over zijn
bijdrage in Waarheid en Eenheid
van afgelopen week.
Hij klaagt over collega's van hem.
die ervan uit gaan, dat verontrusten
geen vriendelijke brieven kunnen
schrijven. Dominee Vreugdenhil ge
bruikt een spottend toontje, maar
ik ken hem voldoende om te weten
dat-le het toch niet leuk vindt. Maar
(en hier is mijn vraag) is hij het niet
met mij eens, dat er verontrusten
zijn die, zacht gezegd, zich nogal
onzorgvuldig uitdrukken en daar
mee de zaak van de verontrusten
schaden?
Een groep wordt namelijk gauw
aangekeken op uitlatingen van
sommigen van hen. Ik zelf bijvoor
beeld moet er voor oppassen dat
mijn kijk op de verontrusten niet
louter bepaald wordt door de brie
ven die we op de krant soms uit
deze hoek ontvangen en waarin
mensen, die beweren de belijdenis
geschriften lief te hebben, naar har
telust „lichtelijk en onverhoord"
oordelen.
Ik ben het geheel met de verontrus
ten eens dat er in de gereformeerde
kerken praatjes verkocht worden
die geen zier te maken hebben met
het klassieke gereformeerde belij
den. Ik kan me voorstellen dat je op
een gegeven moment ten einde raad
bent en zegt: laten we maar bij
elkaar kruipen. Maar de zaak wordt
ongeloofwaardig als je waarneemt
dat de eerste zogenaamde noodge-
meenten uitgerekend ontstaan in
plaatsen (Urk, Den Haag, Ede),
waar zich bepaald geen linkse
wildbrassen om de kansel verdrin
gen. We hadden laatst een bericht
in de krant, waarom in de
woonplaats van dominee Vreugden
hil, Ede, een noodgemente gevormd
werd. Ik kreeg beslist niet de indruk
dat daar de geestelijke nood tot de
lippen gestegen was.
Neem nu het mie-nummer van In de
rechte straat, waarin de verontruste
dominee H. J. Hegger het verslag
bespreekt van de in Lunteren ge
houden conferentie van de gerefom-
reerde synode. Hij doet dit op een
laatdunkende en voor vrouwelijke
ambtsdragers grievende manier
(maar als ik mevrouw Groenendijk
was, zou ik me er niets van aantrek
ken). Hij stelt aldoor „de gelovige
broeder Ridderbos en de ongelovige
heer Kuitert" tegenover elkaar, hij
vindt het „weerzinwekkend" dat
professor Bakker probeert deze bei
den „toch nog aan elkaar te lijmen"
want dat kan niet: „broeders Rid
derbos sprak uit het geloof, de heer
Kuitert uit het ongeloof". Aldus do
minee Hegger, die zich probeert in
te dekken met de opmerking dat hij
niet oordeelt over Kuiterts hart,
maar naar diens uitlatingen.
Dominee Hegger is iemand uit de
voorste gelederen van de actie der
verontruste gereformeerden en ik
vraag opnieuw aan dominee Vreug
denhil of hij het niet een beetje
begrijpelijk vindt, dat niet-
verontrusten vaak geen hoge dunk
hebben van de pennevruchten der
verontrusten. Ik wou dat hij er, op
zijn vriendelijke manier, eens wat
van zei in Waarheid en Eenheid. Ik
zal het graag lezen, dan moet
Gollwitzer nog maar even wachten.
Josif Ton
Van een onzer redacteuren
BOEKAREST Onder de baptisten in Roemenië is grote onrust
De „vooreichtigen" stellen alles in het werk, om een nieuwe,
krachtiger koers, die eind vorig jaar is doorgebroken, tegen te
houden. Zij kunnen daarbij rekenen op de medewerking van het
staatssecretariaat van eredienst. De verkiezingen van afgevaar
digden naar een algemene unie-vergadering zijn ongeldig ver
klaard.
De baptisten vormen in Roemenië daarmee de grootste Roemeens spre-
een kerk van naar schatting twee- kende protestantse groepering in het
honderdduizend gelovigen. Zij zijn land. De hervormde kerk vindt haar
leden vooral onder de Hongaars spre-
w kenden.
QP In december 1975 werden in de regio-
wJJZlAM. fL nale kringen (te vergelijken met clas-
ses) verkiezingen gehouden voor de
algemene unie-vergadering. Die unie
vergadering zou dan uit haar midden
een nieuw bestuur kiezen voor de
Roemeense unie van baptlstenge-
FRANKFORT, De wereldraad van kerken zal zich In de meenten
komende jaren vooral bezig houden met de rechten van de mens De regionale verkiezingen lieten al
en de realisering van de godsdienstvrijheid. Dr Philip Potter, <U"ct een duidelijke koersverande-
secretaris-generaal van de wereldraad, heelt dit verklaard in een
bijdrage aan het tijdschrift „Evangelische Kommentare" in Ton Dominee Ton. docent aan het
Frankfort. seminarie in Boekarest en predikant
In het kader van genoemde activitei
ten onderstreepte Potter vooral ook
de noodzaak van een kritisch onder
zoek van de rol der multinationale
ondernemingen.
De problemen van ontwapening, mi
litarisme. geweld en geweldloosheid
zijn volgens Potter eveneens be
langrijke kwesties, waarmee de chris
tenen in de gehele wereld zich geza
menlijk dienen bezig te houden.
Een thema, waarvoor de assemblee
van de wereldraad van kerken in Nai
robi geen geschikte formulering heeft
gevonden, is volgens Potter het on
derwijs en de opvoeding in alle gebie
den van het kerkelijke leven, in het
bijzonder op het gebied van de zen
ding, de ontwikkeling en de oecume
nische samenwerking. Potter acht
het noodzakelijk, dat de kerken hier
aan in de komende Jaren overwegen
de aandacht geven.
Dr. Philip Potter
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet. Postbus 859, Amsterdam.
BIJ publikatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
CDA (slot)
Als het CDA werkelijkheid wordt,
zal het vergelijkbaar zijn met een
huls dat tegen zichzelf verdeeld is.
„Evangelische Inspiratie" en
„richtsnoer" kan op velerlei wijze
worden geïnterpreteerd, wat nu bij
de moeizame totstandkoming al is
gebleken. Daarom dient leder die
uitgaat en staat op de grondslag van
de AR- of CH-beglnselen, aanslui
ting te zoeken en zich te wenden tot
een der kleinere, reeds bestaande,
bijbels-reformatorische partijen en
te werken aan een samenbundeling
van deze, opdat er in ons land blijve
de keuze voor een op het Woord
Gods gebaseerde reformatorische
politiek. Zoals in deze dagen van
Groen van Prinsterers herdenking
zijn gevleugeld woord: „Tegen de
Revolutie Het Evangelie" weer in
zijn volle glorie in de Nederlandse
politiek kan worden toegepast!
Wafeningen W.Berghuis
Dilemma
Dat zogenaamde dilemma fascisme
of communisme is wereldhistorisch
principieel al beslecht ten gunste
van het communisme. Ik leg de na-
AMSTERDAM
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948,
Westblaak 9. Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel 05200-17030
druk op principieel en blijft er voor
christenen niet veel anders over dan
door de ellende heen te waden en er
het beste van te maken. Wat moet
dat worden als dat zout smakeloos
geworden ls? Die geweldige politici
weten ons helemaal niet van dat
zogenaamde dilemma te ontslaan en
te bevrijden. Christenen verwachten
de bevrijding van de Heer der wereld
in waarheid, kruis en opstanding en
dan zal het wel blijken.
Den Haag J.G. van Dam
Afgestudeerden VU
Vrijdag 7 mei 1976: Televizierrepor-
tage mijnenvelden langs de grens
van de DDR worden vervangen door
een meer doelmatig systeem auto
matische geweren die staalgrit
uitbraken met een zg. dum-dum ef
fect. Vrijdag 7 mei 1976: in een „ver
klaring voor een democratische Vrije
Universiteit" pleiten eer^grote serie
afgestudeerden voor het toelaten
van CPN-leden in het bestuur van de
VU. Laten we ervoor zorgen dat ook
de VU niet aan een dum-dum effect
ten onder gaat
Zaandam W. van Vellen
Mussert of Moskou
Professor Rothuizen herinnert aan
deze NSB-verkiezingsleus van voor
de oorlog. Jammer dat hij zich niet
meer de vergelijking herinnert waar
mee Colijn op zijn verkiezingstour
nee deze vraagstelling afwees. Het
Mussert of Moskou kwam neer op de
vraag wat van een vis beter was: de
kop of de staart. Colijn vertrouwde,
terecht, op het gezonde verstand van
het Nederlandse volk dat juist kop
en staart van een vis wegwerpt en
het beste deel. tussen kop en staart,
behoudt.
Bilthoven Dr. R. L. Krans
Steekpenningen
Als ieder die steekpenningen of an
dere onrechtmatige gelden onvlng.
naar eer en geweten bijvoorbeeld
vijftig procent zou terugstorten, dan
zouden zijzelf weer rust krijgen en de
staatskas zou er wel bij varen.
Amsterdam E. van Driel
in Plojesti, publiceerde eind 1973 een
manifest, waarin hij een aantal be
perkingen van het kerkelijke leven
afwees als niet alleen strijdig met de
bijbel, maar ook met de socialis
tische grondweg van Roemenië. Pas
na grote aarzeling stelde het unie-
bestuur zich schoorvoetend achter
Ton.
Vernieuwing
Tons brief had niet alleen verminde
ring van de overheldsdruk op de kerk
tot gevolg, maar ook schudde hij de
baptisten zelf vakker. Er is sinds
1973 een grote vernieuwingsbewe
ging op gang en de toevloed van
nieuwe kerkleden is zo groot, dat heel
wat gemeenten die niet aankunnen.
Bij de verkiezingen van december
vorig jaar werden dan ook in overgro
te meerderheid mensen gekozen, van
wie verwacht kon worden, dat zij zich
in de lijn van Ton minder toegeeflijk
jegens de overheid zouden tonen. Al
le leden van het bestaande unie-
bestuur werden gewipt, op drie na.
Onder degenen, die niet herkozen
werden voor een nieuwe periode als
unie-bestuurder, behoorde ook Joa
chim Tunea. die als secretaris
generaal tot nu toe in de unie een
centrale plaats inneemt.
De verwachting was toen, dat in fe
bruari of maart een unie-vergadering
zou worden gehouden, waar dan een
nieuw bestuur gekozen en geïnstal
leerd zou kunnen worden. Maar deze
unie-vergadering is nog steeds niet
gehouden. Wel heeft het oude be
stuur de laatste maanden grote acti
viteiten achter de schermen ontwik
keld.
Aanvulling
In februari stuurde het bestuur een
„aanvullende instructie" aan de regi
onale kringen. Deze aanvullende in
structie hield een wijziging van de
kiesprocedure in. Het kiescollege in
een kring mocht uit slechts zeven
personen bestaan (de unie-statuten
spreken van „tenminste" zeven).
Daar deze regel in december niet in
acht was genomen, verklaarde het
Joachim Tunea
uniebestuur de verkiezingen voor
ongeldig.
Twee gekozen afgevaardigden van
de kring Boekarest werden zelfs uit
de kringleiding verwijderd. In Arad
werden twee leden aan de kring toe
gevoegd om afgevaardigd te worden,
onder wie Joachim Tunea, die eerder
in Boekarest weggestemd was.
Bij deze manipulaties kreeg het be
stuur de krachtige steun van het
staatssecretariaat voor de eredienst.
Zo weigerde dit de resultaten van de
verkiezing in Oradea goed te keuren.
Een van de gekozenen daar is de
bekende evangelist Liviu Olah. In
Cluj-Napoca werd de man, die alge
meen getipt werd als de toekomstige
unie-voorzitter de jurist dr. Pavel
Barbatei, door de autoriteiten als
ongeschikt afgewezen.
Manifest
De Boekarester predikantenvereni
ging, inclusief Josif Ton, Vasile Talos
en Petre Belicov, heeft nu een mani
fest van 25 pagina's geschreven, waa
rin de unie aangespoord wordt orde
op zaken te stellen. De predikanten
beschuldigen het oude bestuur er
van, dat het totalitaire methoden
gebruikt om zijn doel te bereiken.
Als de bestuurders niet ophouden
met hun onwettige acties, zullen zij
door de gemeenten uitgebannen
moeten worden wegens een zondige
levenswandel, aldus deze predi
kanten.
Volgens de laatste berichten zijn de
studenten van het baptistensemina
rie in Boekarest naar huis gegaan en
bezoeken zij thans jongelui die van
plan waren daar te gaan studeren,
om hen te bewegen daarvan onder
de huidige omstandigheden af te
zien.
DRIEBERGEN „Het kraken, als
uiterst middel in een noodsituatie,
moet niet strafbaar worden gesteld."
Aldus een brief aan de Tweede Ka
mer van de katholieke jeugdraad in
Nederland en de staf van de raad van
het hervormde jeugdwerk.
Beide jeugdraden sluiten zich hier
mee aan bij het operationeel team
van de raad van kerken in Amster
dam, dat vorige week bij de Kamer
had aangedrongen de anti-kraakwet
te verwerpen. Volgens de raden is
het kraken een uiterst middel, zo
lang de woningnood van bepaalde
bevolkingsgroepen, zoals de jonge
ren, niet is opgelost. „Wij vinden, dat
niet de gevolgen, maar de oorzaken
van de woningnood aangepakt moe
ten worden," aldus de brief aan de
Kamer.
DEN HAAG Op de vergadering van de lutherse synode heeft
president, ds. W. Bleij ernstige kritiek geoefend op het standpunt
van de rooms-kathölieke kerk inzake de positie van de vrouw.
Hij vond het onjuist dat de rooms-
katholieke kerk de vrouw buiten het
priesterschap houdt. Een vrouw die
gedoopt is kan omdat zij mens is, het
Woord verkondigen en de sacramen
ten bedienen. Het is de meest wezen
lijke discriminatie van de vrouw als
ze geen priester mag zijn.
De reformatorische kerken moeten
tegen het standpunt van de rooms-
katholieke kerk veel feller proteste
ren, zo meende ds. Bleij. Men heeft te
veel gezwegen op de beleidsconferen-
tie die in Lunteren is gehouden en
men heeft ook in de raad van kerken
te veel gezwegen bij de behandeling
van het rapport over communie en
ambt. Dat heeft men gedaan uit be
leefdheid, vond hij.
Verder heeft ds. Bleij bij de behande
ling van het rapport van de as
semblee van de wereldraad van ker
ken in Nairobi gezegd dat hij zich
machteloos voelt over wat „Nairobi"
heeft gedaan. Als hij de stapel rap
porten ziet, dan ziet hij slechts vor
mingsinstituten. Nairobi maakt van
de predikant een maatschappelijke
betuttelaar, zei hij, alles moet men
kritisch bekijken, maar ds. Bleij
staat op het standpunt dat hij niet
Ds. W. Bleij
anders kan in de kerk dan hopen. Dat
is belangrijker dan wat Nairobi alle
maal aan de christenen voorschrijft.
DEN HAAG De pauselijke missie
werken in Nederland (PMW) hebben
tienduizend gulden geschonken aan
de Zuidafrikaanse bisschoppen als
teken van sympathie met het besluit
van de bisschoppen, de r.k. scholen
in Zuid-Afrika open te stellen voor
alle kinderen, ongeacht het ras.
In een brief aan aartsbisschop Denis
Hurley van Durban, voorzitter van
de bisschoppelijke commissie voor
het onderwijs, zeggen PMW, dat het
bisschoppelijke besluit alle respect
verdient. Toch zal de uitvoering er
van niet gemakkelijk zijn, aldus
PNW. Niet alleen heeft de Zuidafri
kaanse regering reeds laten weten,
dat zij het op alle mogelijke manie
ren zal tegenwerken, maar ook vin
den PMW het de vraag, of de ouders
van zwarte kinderen het wel aan
zullen durven, hun kinderen te be
trekken in dit moeilijke experiment.
Bovendien is het schoolgeld aan de
blanke scholen veel te hoog voor
zwarte gezinnen. Daarom geven
PMW een bedrag, dat met name be
steed kan worden aan verbetering
van de scholen van de zwarten.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG De veiligheid staat centraal in de interkerke
lijke vredesweek. die van 19 tot 26 september wordt gehouden.
Het interkerkelijk vredesberaad, dat de week voorbereidt,
haakt in op het programma tot bestrijding van het militarisme,
waartoe de wereldraad van kerken vorig jaar in Nairobi heeft
besloten.
Het vredesberaad meldt in de laatste
aflevering van „IKV-berichten" over
het thema van de vredesweek: „In de
eerste plaats moet men het misver
stand vermijden, militarisme en een
anti-milltarisme programma te kop
pelen aan militairen. Onder militaris
me dient in de allereerste plaats ver
staan te worden het algemeen ver
breide geloof in geweld. En dat delen
militairen met niet-militairen. en dat
deelt links met rechts.
Het tweede dat ermee te maken
heeft, -zijn alle sociale instellingen,
alle organisatievormen, eigenlijk de
structuur van de samenleving, die op
dat „geloof in geweld" gebaseerd is."
Dat geloof heeft volgens het IKV
meer aanhangers dan alle religies sa
men ooit hebben gehad.
Het IKV vindt, dat veel meer mensen
de bewapenings-en veiligheidspoli
tiek scherper en Kriuscner moeten
volgen. „Het is nu nog steeds een
speeltuin voor een klein select ge
zelschap. Veiligheidspolitiek is eigen
lijk iets dat zich aan de grote massa
onttrekt. Alleen randverschijnselen
trekken de aandacht, zoals de ver
vanging van de Starfighter."
Volgens het vredesberaad zou dat
anders moeten:„Het is ieders belang
alles nauwkeurig te volgen en zich
steeds af te vragen: moet dat nou0
Moeten de bewapeningsuitgaven in
een tijd van economische crisis, zoals
nu. in één Jaar over de hele wereld
met twintig tot dertig procent stij
gen? Wat zijn daarvoor de redenen?'"
In de vredeskrant komen deze vragen
uitvoerig ter sprake. Ook zal er aan
dacht worden besteed aan het plaat
selijk bezig zijn met de veilig
heidsproblematiek.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK n?*?1(
Beroepen te Meppel: A. P. Nauta(ttiet 1
Vlaardingen; te Zeist: G. A. Cnosatie ol
te Nijverdal: te Klaaswaal: P. V.BOVe
maat te Vlaardingen eeen
GEREF. KERKEN
Beroepen te Bilthoven; T. L. H. P
terse te Gorinchem; te Nijbeets: trecu'
H. J. de Boer, a.s. em. pred. te H»gevrJ
renveen, die dit beroep heeft aanjne
nomen. zieker
CHR. GEREF. KERKEN werke
Beroepen te Veenendaal: J. van Mien lei
ligen te Rooterdam-Zuid. dat g
GEREF. KERKEN (VRIJG.) idiens
Beroepen te Stadskanaal: P. Gribreuk
nenberg te Uithuizen.
Aangenomen naar Huizum: J. H. U
hake kand. te Kampen, die bedank T")#
voor Bergschenhoek, Bruchtervei Kl
Harkstede, Haulerwijk, Kanter
Loppersum, Lutten, Musselkanai
Valthermond. Nieuwleusen, Onnj
Soest-Baarn, Steenwijk en Urk.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Westzaan: L. Blok,
Capelle a.d. IJssel; voor Den Haa -
drs. A. Vergunst te Veen.
EV. LUTH. KERK
Beroepen te Arnhem: A. Burghooj
te Apeldoorn.
VRIJE EV. GEMEENTEN
Aangenomen naar Velp (Part Tic Wf
i.c.m. alg. secretariaat van de bo;
van vrije ev. gemeenten): A. C. La
werse te Veendam
GEREF. KERKEN Van
Beroepen te Bussum: drs. J. H.
£hri
Ds. B. Mintjes mee
Op 45-jarlge leeftijd is overleden r*® J
gereformeerde luchtmachtpredikaiFN-]
ds. B. Mintjes te Stiens. Hij wspolil
verbonden aan de luchtbasis Leefcars
warden. Voordat hij in 19(mot
luchtmachtpredikant werd, stor
hij als predikant in Wolphaart
en in Halfweg.
derse Baas te Amsterdam.
vooi
Ds. A. Quak
iniet
gesc
Op 80-jarige leeftijd is overleden q van
A. Quak te Sneek. Ds. Quak was vf
1931 tot 1946 predikant van de gek Het
formeerde kerk van Genemuidr"
Vervolgens stond hij tot zijn emi
taat in 1970 in Burum (Fr.).
jlijki
bewi
iting
en 1
zelf
geru
de v
Itiebt
AMSTERDAM „Groot nieuws voor U", de vertaling van het
nieuwe testament in de omgangstaal, is nu uitgekomen met meer
dan tweehonderd kleurenfoto's, kaarten en plattegronden, plus
een verklarende woordenlijst van alle minder gebruikelijke na
men en begrippen. Dit levert met elkaar een boek van fors
formaat op. dat 430 pagina's telt, ingenaaid 19,90 en gebonden
35,- kost. Het is een gezamenlijke uitgave van het Nederlands
Bijbelgenootschap en de Katholieke Bijbelstichting.
In 1972 verscheen bij het Nederlands
Bijbelgenootschap en de Katholieke
Bijbelstichting reeds de tekstversie
van „Groot Nieuws voor U". De ver
talers van het Nederlands Bijbelge
nootschap noemen dit dynamische
gelijkwaardigheid. Dit betekent niet
dat het nieuwe testament omgezet
wordt in het huidige denk- en cul
tuurpatroon. Zo'n vertaling brengt
dan ook geen gegevens in de tekst,
die uit andere bronnen stammen. Al
leen wordt soms terwille van de dui
delijkheid iets in het Nederlands uit
gedrukt, dat in het origineel niet met
zoveel woorden stond, maar er wel in
besloten lag.
Ook in het buitenland hebben enkele
bijbelgenootschappen teksten ver
zorgd in de omgangstaal. De afbeel
dingen, die gebruikt zijn in de nu
verschenen uitgave van „Groot
Nieuws voor U" worden ook gebruikt
voor o.m. de Amerikaanse en Duitse
uitgaven.
De illustraties bestaan uit enkele
kaarten van het antieke Jeruzalem,
Palestina en het Nabije Oosten, af
beeldingen van kunstvoorwerpen en
handschriften uit de dagen van de
oude kerk en talrijke foto's van de
wereld van het nieuwe testament,
zoals die er tegenwoordig uitziet;
slechts weinig anders dan in de da
gen van Jezus en van de apostelen.
Kardinaal Doepfner
Ondanks sterke druk op hem
niet te gaan, ls de Westduitse k:
naai Doepfner van München
naar Zuid-Afrika vertrokken vagist*
een bezoek op uitnodiging van (gew*
bisschoppenconferentie daar. Hop
feit, dat Doepfner, in tegenstelliiutre
tot o.a. dr. A.H. van den Heuvel, wvolg
een visum had gekregen, was vobela
anti-apartheidskringen in tveili
Bondsrepubliek aanleiding om de
stellen, dat zijn bezoek aan Zuigevj
Afrika niet in het belang zou zijn vtvooi
de zwarte meerderheid. Daartegekleii
over staat de mening van pater PaTkriti
Mgoma, dat het verhinderen viover
dergelijke bezoeken de kerken tie
Zuid-Afrika verder in het isolemeigebi
drijft en daarom de regering-Vorsti
alleen maar in de kaart speelt. Mg ri.
ma is leider van SPOBA, de orgai
satie van radikale zwarte geestelij
ken in de r.-k.kerk in Zuid-Afrika
Dr. H.J.W. Drijvers £S
Dr. H.J.W. Drijvers is aan de rijkjjaai
universiteit te Groningen benoem gen
tot gewoon hoogleraar in de facultéLar
der letteren en der godgeleerdheijhet
om respectievelijk onderwijs te g|de
ven in de Semitische taal- en lette tie
kunde en in de godsdiensten van hl mei
hellenisme en de Romeinse keizezicl
tijd. Dr. Drijvers (41) is thans lectidur
aan de Groningse universiteit. Hpoi
heeft verschillende geslaagde opgn
vingen in het Nabije Oosten gedaai
Charles Colson
Charles Colson, voormalig medewe
ker van Nixon, toen deze presidei
was, die tot aan zijn nek in de Wate
gate-zaak zat, maar in de gevangen
beekeerd werd, wijdt zijn leve
sindsdien aan evangelisatiewerl
Met zanger Pat Boone heeft hij dez<
dagen een actie „Fatsoen in de m<
dia" gevoerd. „De Verenigde State
naderen het beslissende ogenblik i
hun geschiedenis. De media kunne
het grootste instrument voor d
grootste boodschap, die er ooit g<
weest is, worden. Maar ze kunne
ook even krachtig werken om d
fatsoensnormen te ondermijnen", a
dus Colson.
Schrift en Getuigenis. Jeugdconf
rentie, 22—24 mei in Jeugdland t
Ellecom. Sprekers dokter J. E.
Vries („de principiële verandering o
alle gebied sinds 1962") en ds. H.
Hegger („reformatie en réveil'
Aanm. tel. 070-232413.
Zelfdiscipline in het licht van i
christelijke vrijheid. Conferentie va
het ICCC-jeugdcontact (postbus 8
De Bilt). 22—24 mei in Sluipwij
Spreker ds. O. Bilkes.
BRUSSEL Het aantal jongeren
de Sowjetunie. dat er openlijk vo
uitkomt het christelijk geloof aan
hangen, is de laatste jaren aanzie
lijk toegenomen, ondanks de g
dwongen marxistische indoctrinati
Dit zei de Engelse dominee Micha
Bourdeaux op een persconferentie
Brussel ter gelegenheid van de v<
schijning van een witboek over i
beperkingen van de godsdienstvri
heid in de Sowjet-Unie. Het witboe
is verschenen in samenwerking va
Bourdeauz' centrum voor de best
dering van religie en communisme
Keston. Engeland en het in Belg
gevestigde internationale comi
voor de verdediging van de mense:
rechten in de Sowjet-Unie.
„Je kunt jonge mensen niet in eej
keurslijf houden. Er is bij h«n altijl
een opstandig element, ongeacht W
politieke systeem, waarin zij leven]
aldus Bourdeaux.
I
g J