Mussert of Moskou Waar foto's niet goed voor zijn ff al Vandaag Onze adressen: Itt VOORBIJGANGER!- Nijmeegse kerken achter moskee-plail Bisschoppen tegen" 'wenende madonnaL ZATERDAG 8 MEI 1976 KERK TROUW/KWARTETTER door prof. dr. G. Th. Rothuizen Het dilemma „Mussert of Moskou" ls de oudere lezers niet bepaald vreemd. Zij werden erdoor achtervolgd gedurende de bezettingstijd van 1940 tot 1945. Wij werden erdoor voor de keuze geplaatst van: Hitler of Stalin, fascisme of communisme. Deze plaatsing was vals, want de keuze werd waarachtig niet aan ons overgelaten. Het fascisme werd op allerlei wijze aan ons opgedrongen, het was ons geboden. Het communisme daarentegen was ons niet alleen verboden, het werd te vuur en te zwaard bestreden in de grootste en totaalste aller oorlogen. Voor onszelf kozen wij tegen Mus sert en voor Moskou. D.w.z. wij vochten tegen het fascisme met het communisme. Daarmee kozen wij van twee kwaden het o.i. beste of minst slechte. Men kan zeggen: dat is hachelijk en dat is juist. Wij ko men er dan ook nog op terug. Men kan echter ook zeggen: zoiets ge beurt aan de lopende band, in het leven in het algemeen en in oor logstijd in het bijzonder. De climax bereikte een dergelijke manier van doen aan het einde van de oorlog, in het afwerpen van de Bom. Om de vernietiging van onze beschaving te voorkomen of de verwoesters ervan voorgoed uit te schakelen, verkozen wij onze beschaving constant op het spel te zetten. Zulks in de me ning. dat het laatste kwaad het minste was (op de juistheid daar van ga ik hier en nu niet in). Zij. die zich thans haasten ons te verzekeren, dat zij helemaal niet gekozen hebben, vergeten dat er intussen voor hen gekozen is en werd. Het fascisme immers heeft zich letterlijk doodgelopen op de poorten van Moskou. Twintig mil joen Russen hebben daarbij het le ven verloren. Natuurlijk: het fascis me heeft zich ook stukgevlogen op de poorten van Londen. Maar óók op Moskou! Ook hebben miljoenen anderen hun leven geofferd tegen het fascisme op de stranden van Iwojima. in de Noordafrikaanse hit te, in de Atlantische kou zeker. Maar óók miljoenen Russen! Wie dit laatste weigert te verdisconte ren. weigert de volle prijs van de vrijheid neer te tellen. Hij is naïef en ondankbaar, ook al weet ik dat tot deze prijs behoort de macht, die het communisme momenteel op aarde inneemt. En ook al zie ik geen enkele reden daarom communist te worden. Solzjenltsyn heeft een tijd lang tussen leven en dood ge zweefd: kanker. Het feit dat partij doktoren hem van zijn gezwel heb ben verlost is nooit een reden voor hem geweest lid van de partij te worden, en terecht. Brezjnev of Dubcek Het zojuist aangegeven dilemma ("Mussert of Moskou") is sindsdien niet uit de tijd geraakt, ook al wordt ftet tegenwoordig aangegeven met andere namen. Nog steeds wedijve ren fascisme en communisme om onze gunst. En nog steeds zijn wij niet vergeten wat het slechtste is. Daarbij speelt een belangrijke (zo niet doorslaggevende) rol, dat wij zijn gaan ontdekken (als we het nog niet wisten), dat er maar één fascis me is. maar dat er is: communisme èn communisme, zoals ook helaas en gelukkig christendom en chris tendom. Er is zelfs een reusachtig verschil tussen Stalin en Dubcek. Brezjnev en Allende. wie zal het •ontkennen? Zoals er ook een reus achtig verschil is tussen de moordpartijen in Cambodja en de heropvoeding in Zuidvietnam (ook de laatste is de mijne niet. veel vrijheid is men kwijt: maar ook de vrijheid om negenjarige meisjes voor bordelen te ronselen en om zelfverwekte Amerikaantjes bij tienduizenden bij het straatvuil on der te brengen). Een dergelijk ver schil geldt de partij in Rusland en de CPN in Nederland (al zag ik voor een lief ding, dat de laatste het wat meer beklemtoonde: "Kampen" en de VU zouden wat minder in rep en roer verkeren). Drs. H. G. Lelh is niet bepaald een liefhebber van "de" revolutie. In een eind vorig jaar uitgekomen stu die van hem laat hij duidelijk uitko men de droom van de revolutie maar een boze droom te vinden. Hij acht het communisme al evenzeer totalitair en onmenselijk als het fascisme. Tegelijk moet hem van het hart. dat wat het communisme ten diepste op het oog heeft, is: de bevrijde mens en dat wat het fascis me bezielt, ls: de onmens. Ook wil hij wel zo ver gaan de onmenselijk heid van het communisme af te schilderen als een onmenselijkheid ondanks Marx, terwijl de onmense lijkheid van het fascisme z.i. niet anders getekend kan worden dan als een dank zij Adolf Hitler. In deze voorkeur voor het commu nisme boven het fascisme zijn fou ten gemaakt Het is wederom Leih. die erop attent maakt, dat wij ons wel eens met het communisme te gen een fascisme verzet hebben, dat niet anders was dan ordinair con- AMSTERDAM: Postbus 859, Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 servatisme en ergens nog wel herin nering vertoonde aan de democra tie. Omgekeerd is het natuurlijk ook zo, dat wij ons tegen het com munisme hebben verzet met demo cratieën, die niet anders waren dan een herinnering aan het fascisme: het Amerika van Nlxon bijvoor beeld was een slecht alternatief voor het Rusland van Brezjnev. Daar staat weer tegenover dat wij ook wel tegen dit soort fascisme geprotesteerd hebben met de steun van een weerzinwekkend commu nisme (Cambodja). Maar over het geheel genomen we ten wij nog steeds wat wij doen moeten als wij voor het dilemma worden geplaatst: fascisme of com munisme. Zelfs hebben wij niet ge aarzeld (of niet? Churchill heeft er jaren mee gezeten), toen het com munisme onder leiding stond van Stalin, die „wurger en boerendo- der", zoals de Rus Osip Man- delstamm getuigde (die er in 1939 dan ook aan moest geloven). Stalin, die zelfs niet schroomde een tijd lang met het fascisme in zee te gaan om zijn hachje te redden (nadat het Westen overigens hetzelfde had ge probeerd. terwijl de CPN alras voor aan stond in het verzet). Woede Intussen is het hier boven aangege ven dilemma (van het grote en min der grote kwaad) niet iets om ons bij neer te leggen. In de ethiek niet en in de politiek ook niet. Het kan ons terecht met de nodige woede vervullen. En dat nu niet omdat Mussert ons woedender kon maken dan Moskou. Maar omdat wij Mos kou nodig hadden om Mussert te verslaan. Ten diepste lusten wij dit soort dilemma s niet en haten wij degenen, die ze ons opgedrongen hebben. Vooral als zij ze ons als onverbiddelijk hebben opge drongen. Ook die woede is gebleven. Eensdeels is zij afgenomen, omdat wij na de oorlog sympathieker vor men van het communisme hebben leren kennen dan dat van Moskou. Ik noemde de namen al van Dubeck en Allende. Men kan er de namen van Tito en Ho Tsji Min aan toevoe gen. zoals ook die van Castro en de zo beheerste, poëtische leider van de MPLA, thans president van An gola. Agostinho Neto. Anderzijds is onze woede toegenomen. Ik denk aan wat er gebeurd is in Hongarije en Tsjechoslowakije en vooral aan wat Solzjenltsyn ons geopenbaard heeft over de zg. Goelagarchipel. het systeem van terreurkampen in Rusland. waaruit Stalin te- voorschijnkomt als een beul. erger dan wij bij benadering hadden ge droomd. Naar mijn mening behoort dan ook iedere „lezer", iedereen met een „beetje" boekenkast, op zijn plank te hebben staan: de twee delen Ondergang van Presser en de drie delen over De Goelagarchipel van Solzjenltsyn. Opdat men weet waartoe fascisme en communisme in staat zijn en men zich hoede voor beide. Het geval Solzjenltsyn Onze woede groeit tot razernij wan neer wij merken hoe aan dit dilem ma nobele geesten zijn ten offer gevallen op een wijze, die wij niet voor mogelijk zouden hebben ge acht. Ik doel natuurlijk op het „ge val" Solzjenltsyn. Zoals ik al zei: deze heeft de schan dalen van Moskou breed uitgeme ten. Breder dan wie ook en hij mag het zeggen want zal men de slach toffers niet méér vertrouwen dan de beulen (de uitgezogenen meer dan de uitzuigers, de neergeknuppelden meer dan de knuppelaars, de zwar ten meer dan de blanken etc.)? Met „breder" bedoel ik ook, dat hij niet stil is blijven staan na Stalin noch daarvoor is vergeten. Al in 1918 roept Lenin de „zuivering" uit van de Russische aarde van „allerlei schadelijke insekten" en neemt hij daartoe, wat hij noemt „draco- mische maatregelen." aarzelt hij niet de term „concentratiekamp" te gebruiken en dat niet voor de schul digen maar voor de „verdachten" en gaat hij over tot een „meedogen loze. massale terreur." Solzjenitsyn schat het aantal bezwekenen sinds de revolutie op meer dan zestig mil joen men moet ook weer niet te snel zeggen, dat dat heel wat min der is dan het aantal slachtoffers van Hitier: deze had immers slechts enkele jaren de tijd In het eerste deel van de Goelag archipel staat de schrijver stil bij het verschijnsel „Wlasov", de Rus sische generaal, die in de Tweede Wereldoorlog overliep naar de vij and (en er waren er meer). Op deze bladzijden wil Solzjenitsyn „eraan herinneren dat dit in de we reldgeschiedenis een nogal zeldzaam verschijnsel is: dat enkele honderdduizenden mensen, in leef tijd tussen de twintig en dertig jaar, de wapenen hebben opgevat tegen hun eigen vaderland, als bondge noot van zijn bitterste vijand. Dat het wellicht nodig is erover na te denken wie het meest schuldig was: die jeugd of het vergrijsde vader land". Hoewel bijna twintigduizend Oostfrontvrijwilligers op een paar miljoen Nederlanders ook geen klei nigheid vertegenwoordigden: dit laat zich horen. Moeilijker hebben wij het echter als wij de. eigen gang van de schrijver nagaan. Niet dat deze nu bepaald naar het fascisme overgelopen is. Toch hebben wij reden te schrikken wanneer wij hem horen toornen tegen de „deca dente" democratieën op een wijze, die ons niet onbekend uit de derti ger jaren, maar dan vooral uit fas cistische mond. Griezelig is het ook, dat wanneer Solzjenitsyn eraan herinnerd wordt hoe hij toch zelf in zijn roman Kankerpaviljoen het socialisme „met een menselijk ge zicht" (Dubcek!) heeft verdedigd, we hem thans horen zeggen dat dit allemaal „camouflage" was. Als om te bewijzen hoezeer hij dit meent, wordt niet alleen het Portu gese communisme bestreden alsof Lissabon Moskou is, maar wordt ook de socialist Soares beschimpt, terwijl we geen kwaad woord te horen krijgen over het fascisme dat jaren vóór de staatsgreep aldaar heeft gewoed. Hetzelfde geldt voor Vietnam en Angola. Alles wat strij dig is met het communisme heet plotseling de menselijkheid zelve en alles wat strijdig is binnen het communisme is slechts schijn. De climax van dit alles lijkt bereikt tijdens een optreden van de schrij ver in Spanje als hij zich „namens het Russische verzet" helemaal schaart aan de zijde van een stelsel, dat nog steeds dermate stinkt naar fascisme, dat geen socialist het tot op heden heeft durven erkennen. Dit klinkt allemaal wel anders dan wat we zelfs nog in deel I van De Goelagarchipel te lezen krijgen als verwijt aan het adres van de be klaagden uit '22. '24 en '37, omdat deze nooit uitgeroepen hebben te gen hun beulen: „Met JULLIE wil len we geen revolutionairen zijn- Nee, met JULLIE willen we Zoo stelt de gereformeerde anti in Nederland zich tegenwoordig de familie Stalin voor. In de Tweede Wereldoorlog waren de Russen onze bondgenoten geworden en in het verzet streden gereformeerde anti-revolutionairen samen met communisten tegen de gemeenschappelijke Duitse vijand. Dit gaf de NSB-pers aanleiding tot het publiceren van deze, in de trant van Jordaan getekende spotprent, die eind 1943 ook nog als affiche is gebruikt. geen communisten zijn!" In de in leiding op een bundel door mij ver taalde Zuidafrikaanse verzetspoë zie (Schreeuw van woede) schreef ik eens. dat het geen wonder is, dat mensen als Solzjenitsyn, verbannen uit Moskou, zich niet vestigen in Pretoria. Ik zou er nu niet meer zo zeker van zijn, dat de schrijver dit nooit zal doen en ieder geval houd ik mijn hart vast voor wat hij alle maal niet zeggen zal als hij aldaar als spreker wordt uitgenodigd. Een visum krijgt hij zeker! Zoals hij niet in Zürich maar bv. in Wasse naar wonend zich van een vaste plaats bij de EO verzekerd zou zien. Zoals ook in een zeker ochtendblad. Vervult mij dit met woede? Enorm. Maar toch niet op de schrijver, ik kijk wel uit. Geleden als hij hebben er weinigen en zijn wijze van reage ren acht ik dan ook volstrekt begrij pelijk. Woedend ben ik om wie of wat hem dit dilemma hebben aange daan Met deze afloop, deze conse quenties en een zo bittere nasmaak. Het geval Solzjenitsyn. het geval van een zo groot schrijverschap en zo catastrofale gekwetstheid, is wanho pig en maakt wanhopig. Bevrijding Wat is de les van dit alles? Naar het mij voorkomt deze. Wij hebben al tijd begrepen dat mensen uit angst voor fascisme bijna of helemaal com munist zijn geworden. Ik denk dat wij ook begrip moeten hebben voor het omgekeerde: dat iemand uit angst voor communisme, zo geen fascist wordt dan toch wel in fascis tische vaarwateren terecht komt, een fascistische „kleur" krijgt, fa scistische taal gaat spreken of deze voortaan ongehoord en ongewroken laat. Dat mensen m.a.w. uit Moskou helemaal terecht komen in Madrid of dat Nadjezjda Mandelstam, in meer dan duizend bladzij's memoi res over de gruwelen van het com munisme, over die van het fascisme gedurende de tweede wereldoorlog zo goed als zwijgt. Het is volslagen begrijpelijk, dat ie mand als Solzjenitsyn, gearresteerd n.b. toen hij op leven en dood als kapitein bij het Rode Leger het fa scisme bevocht (waarbij hij twee van de allerhoogste onderscheidingen in de wacht sleepte), na wat hij vervol gens kreeg te verduren in meer dan tien jaar slavernij, bij de naam Auschwitz niet enkel denkt aan Po len. Maar ook aan de poolstreken, waar hij zijn grote sterven door maakte en doorleed. De conclusie kan niet anders zijn dan deze. Hoe ontzettend is het fa scisme dat het iemand communist kan maken, nog wel in Moskou. En hoe ontzettend is het communisme of beter dat communisme dat men sen fascist maakt, helemaal of bijna of ook maar enigszins. En hoe gewel dig is dus die politiek en zijn die politici (maar niet alleen zij: denk aan Sacharov!), die ons van dit di lemma weten te ontslaan. Zij vervul len ons niet met woede maar met bevrijding. En wat hebben wij dat nodig, iedere heerlijke en verschrik kelijke meimaand weer. Prof. dr. G. Th. Rothuizen is hoogle raar aan de theologische ho geschool van de gereformeerde ker ken te Kampen. door A. J. Klei Vroeger hoorde je wel eens van mensen die de bijbel zomaar ergens opensloegen en dan met dichte ogen en een speld In de hand op de voor hen liggende pagina's gingen prikken. Als ze geprikt hadden, deden ze de ogen weer open om te kijken bij welke woorden de punt van de speld terecht was gekomen. Op die manier „kregen" ze een tekst. Zoiets heb ik nu gedaan met de koran (die ik in de vertaling van wijlen professor Kramers in huis heb). In plaats van een speld gebruikte ik mijn balpen, maar voor het overige was de methode dezelfde. Aldus „kreeg" ik Sura 43 vers 29: „Maar neen. ik liet hen en hun vaderen van het leven genieten, totdat tot hen kwam het wezenlijke en een duidelijk sprekende boodschapper". De koran is een vreemd boek voor mij. Ik kan rustig zeggen: een gesloten boek. en van die tekst uit Sura 43 snap ik niks. Zouden deze woorden dichter bij mij komen als er een foto bij stond? Een foto bijvoorbeeld van een paar jongere en oudere kerels die met een vrolijk gelaat het glas heffen? Denk ik dan: tjonge, tjonge, kijk die daar es lekker van het leven genieten. en gaat er dan bij 't lezen van Sura 43 vers 29 een lichtje bij me branden? Natuurlijk niet. Of neem een plaatje van een persoon met een spandoek. Ga ik dan opeens begrijpend knikken: juist, daar hebben we nou zo'n duidelijk sprekende boodschapper? Allicht niet. Daarom kan ik me niet voorstellen datje mensen, die de bijbel niet kennen, voor wie de bijbel een gesloten boek is, een eind op streek helpt door er her en der foto's in te zetten. Toch zijn er uitgevers die denken dat foto-illustraties daartoe kunnen dienen. Bij Kok in Kampen is tenminste een „Fotobijbel" (ondertitel: het nieuwe testament voor mensen van deze tijd) verschenen met 168 foto's erin. Ik hoop dat ik goed geteld heb. Hier is de eerste helft van het voorwoord: ..Deze uitgave van het Nieuwe Testament is poging om het Evangelie dichter te brengen bij de mensen van onze tijd, in een vorm die hun vertrouwd is. Vandaar de foto's uit het leven van alledag. Vandaar ook de taal. die overeenkomt met de manier van zeggen van tegenwoordig, waarbij men de dingen eenvoudig bij hun naam noemt: een taal die literaire noch esthetische pretenties heeft." Het gaat hier om een vertaling van het nieuwe testament uit het Duits, die Kok al eens eerder op de markt heeft gebracht, maar dan niet met plaatjes erbij. Ik heb nimmer begrepen waarom de bijbel beter verstaanbaar zou worden als je een alledaags taaltje hanteert, maar dat laat ik schieten, het gaat nu om de foto's. De zaak is zo ingericht, dat op iedere pagina waarnaast een foto staat, één of meer zinnen cursief gedrukt zijn en die moeten dan op de foto slaan. Met innige verbazing heb ik deze „Fotobijbel" doorgebladerd. Ik zal niet alle 168 foto's, of hoeveel 'ter ook zijn mogen, nalopen, ik pak er een paar uit. Naast pagina 26 staat een foto van een rij majorettes, die allemaal een been omhoog houden. Blijkens hetgeen cursief gedrukt staat moet dit plaatje de bede: „en vergeef ons onze schulden" dichter bij de mensen-van-onze-tijd brengen. Ra, ra, hoe kan dat? Nemen de samenstellers van de „Fotobijbel" aan dat we begerig naar die meisjes gluren en vervolgens schuldgevoelens krijgen? Maar de mensen-van-onze-tijd zijn heus wel aan meer benenwerk, al dan niet gefotografeerd, gewend. Naast pagina 211 treffen we een foto aan van een enigszins hip stel, dat met de armen om elkaar heen wegloopt. De cursief gedrukte woorden zijn: „giet men jonge wijn in nieuwe zakken". Ik heb langdurig op deze afbeelding getuurd om een aanknopingspunt te vinden. Zijn de jongelui soms op weg naar 't café? Nee. niks van dien aard te zien. Zijn ze net zo jong als jonge wijn? Ach. onzin. Is de jongeman soms een zak? Je weet maar nooit. Ik ben ook druk in de weer geweest met de foto naast bladzij 254: een jongetje staat wat aan zijn fiets te prutsen. Wat-ie precies doet valt niet nauwkeurig waar te nemen. Ik raadpleegde een collega, die buiten-verbander is en er dus niet met de pet naar zal gooien, en die hield het er na zorgvuldige overwegingen op, dat de knaap een afgedankte bromfietsmotor op de vuilnisbelt had gevonden en die nu voor de show aan zijn rijwiel monteert. Een en ander om deze tekst dichter bij de mensen-van-onze-tijd te brengen: „pakte de Jongste zoon alles bij elkaar, verliet zijn ouderlijk huis en trok naar verre landen". Nou, met die nep-motor zal hij niet ver komen. Niet dat de plaatjes het bekijken niet waard zijn. Er wordt ook druk gewerkt met kinderen en bejaarden en dat zijn natuurlijk mooie dingen voor de mensen-van-onze-tijd. Ik zet hierbij (een deel van) de foto, die de volgende tekst dichterbij moet brengen: „Van ieder onnut woord dat de mensen spreken, moeten ze rekenschap afleggen op de dag van het oordeel". Maar wie zegt dat die dametjes onnutte woorden spreken? Dc ..Fotobijbel" kost op een dubbeltje na twintig gulden. in HALT HOUDEN Eerbied voor Jahwe, daarmee begint de kennis, domoren verachten ,M wijsheid en tucht. (Spreuken 1,7) lds6 Dit woord is in de zegging van|llei Statenvertaling overbekend: jme vreze des HEREN is het bet der wetenschap, de dwazen vei ten wijsheid en tucht. Het w< eerbied betekent geen afzwak) het tracht alleen het misversti omzeilen dat het hier zou gaan vrees in de zin van angst. Een zag dat doet sidderen en be' Toch gaat het wel degelijk om ontzag. Het woord huivering is] ook niet vreemd aan. We hebl allemaal misschien wel geprol mensen voor dit woord te wil door het wat zachtmoediger vi stellen, maar eerbied is ook wat. Eerbied wil zeggen: de pas houden, je bezinnen tegenover je staat. Met wie je te doen hebt] die ander hier de Ander in unieke waarde erkennen en da! it twi 1 [opv lal :it laten. Daar begint kennis mee. zicht en wijsheid zijn ervan afha i kelijk. Wil een mens verder komcSJ in dit leven, het enigen doorgronden, iets weten van de doeling van zijn leven en zijn staan temidden van de dingen enj anderen dan zal hij hiermee moetLm beginnen. Jezus bedoelt iets derf lijks als Hij zegt: Zoekt eerst 1( rijk van God. Alleen domme i sen die om zo te zeggen niet verij kijken dan hun neus lang is, 1 nen van mening zijn dat dit veraL telijke zaken zijn. Die kunnenf, opwegen tegen winst en voord» Maar met dat wegen vallen ze jf door de mand. Bewust mensen! ven ontspringt aan het halt hou<| voor Jahwe en met eerbied ontmoeten. Beroepingswerk NED.HER V. KERK Het bericht dat J. de Gier te Oost) endyOudeschild beroepen zou zijn Sneek is onjuist. Bedankt voor Kesteren: S. de Jong- Oudorp. GEREF. KERKEN irjf Beroepen te Serooskerk: J.Ytsmsr Assen. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Lisse: J. Plantinga] Dronten in»— NIJMEGEN De raad van keri in Nijmegen heeft zich unaniem ter de plannen gesteld om te kor tot een moskee voor de ruim hd derd Marokkanen ter plaatse, dagelijks bestuur heeft volmacht kregen datgene te doen wat ter rei sering van een moskee wenselijkj De gemeenschap van de Boskat (r.k.) heeft intussen al grond bruikleen aangeboden. ANTWERPEN Twee BelgiscJarv r.k. bisschoppen, Daem van Antw^e pen en Mathen van Namen, hebbtfd. gezamenlijk bekendgemaakt, datfs alle manifestaties (bedevaarten e.fre( afkeuren, die te maken hebben ral w' de zogenaamde verschijningen Mortsel en Bohan. Beide bisschopst pen hebben een beroep gedaan j)ne het gezond verstand, de goede wil j lo de godsdienstzin van de gelovigeien Het „verschijnsel" van Mortsel b p, treft een groot houten MariabeeL dat verschillende malen vorig ja rode tranen geweend zou hebbi Het beeld werd later naar Boh gebracht, waar zich dezelfde vty schijnselen zouden hebben voord- daan. Al eerder had bisschop DaeFcri gezegd, dat de feiten erop wijzen, het hier niet om een bovennatuurl verschijnsel gaat. ml en Ijd, b dsi ivii Ddi IADVERTENTIE UNIEBOEK-TOPTIEN De tien meest gekochte boeken in april 1976 Tkr g< 1Denis Judd - GEVALLEN TRONEN 17.ST- (De Haan) 2. Muhammad Ali DE GROOTSTE (De Gooise Uitgeverijl 3. Rien Poortvliet TE HOOI EN TE GRAS (Van Holkema en Warendorf) 4. Rien Poortvliet VOSSEN HEBBEN HOLEN (Van Holkema en Warendorf) 5. Rein van Rooij BRUG DOOR DE RUIMTE (De Haan) 6. Rie Holleman UrT GROOTMOEDERS KEUKEN (Van Dishoeck) 7. Sam Waagenaar MATA HARI niet zo onschuldig. (Van Holkema Warendorf) 8. MattoGofan KISSINGERS GEHEIME DIPLOMATIE f 11.» (Agathon) 9. Hylke Speerstra DE LAATSTE ECHTE SCHIPPERS fV3 Ide Boer Maritiem) 10. Corrie Hafkamp VECHTEN VOOR EEN VELDJE Ml J( (Van Holkema Warendorf) Verkriigbaar in elke boekhandel. ,24.t f«» /ai Ml.» M4J 22.»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2