)romen, wanhoop in folklore ichilder op drift Belmondo als boevenjager SIMCA1000 1 p Pt'''' jppr- ILMPREMIERES VAN DEZE WEEK 1 f 10 extra's met FI000.-voordeel. slechts F8.785.-(ind.BTW af importeur) Welkom aan boord Prolongaties en reprises V De Simca 1000 "Extra" heeft een pakket luxe accessoires ter waarde van f 1.590,-. Toch betaalt u nu maar f 590,- voor al deze extra's: Radio met 5 voorkeuzetoetsen Slaapstoelen met veloursbekleding Interieur met tapijt bekleed Gekleurde ruiten rondom Veiligheidsgordels met oprolautomaat Halogeen koplampen en -vèrstralers Achterruitverwarming Luchthoorns Sportvelgen en -wieldoppen en matzwarte grille Metaal lak en nog vele andere voordelen, die de SimcalOOO "Extra" tot een absoluut uniek aanbod maken. Haast u vandaag nog naar uw Simca/Chrysler dealer. De hoeveelheid Simca'slOOO "Extra" is beperkt. CHKfSlER BJbAC ,G 7 MEI 1976 TROUW/KWARTET 17 or W. Wielek-Beig k vraag je je af, waarom een van een beroemd regisseur lang over moet doen om ;rland te bereiken (zo hij weg niet blijft hangen in likgewas van de busi- maar bij „De Bruiloft", ■film van de Poolse regis- j Andrzej Wajda („Kanal", Jen Diamant", „Het Land de grote Belofte") uit 1972 antwoord overduidelijk: lis een zo typisch Poolse je moet zoveel van de ge- denis van dat land weten em te begrijpen, dat een abel publiek niet haalbaar r na: hij is gebaseerd op een lel-comedie in vereen van de be- toneelschrijver Stanislaw ^iahski (1869-1907), waarin de i allerlei kunstfiguren kunnen men maar wij niet; hij is gesi- 1 in 1900 en de benarde positie i Polen toen verkeerde wordt geacht (het land was bezet door drie buitenlandse machten, Oostenrijk-Hongarije. Rusland en Pruisen) en hij is bevolkt met droom beelden van helden eri schurken uit een verleden, waar de meeste buiten landers geen weet van hebben. Een groep kunstenaars uit Krakow, gelegen in de Oostenrijks-Hongaarse zone waar het regime het mildst was, trekt, gedreven door nostalgie, schuldgevoelens en verlangen naar fris bloed naar het platteland om daar de bruiloft te vieren van een dichter met een boerendochter. Er wordt gehost, gedronken en in verhe ven taal over kunst en leven gekeu veld, het is een wilde warreling van folklore en levensonlust tot een der gasten de stropop die voor het huis staat inviteert om deel te nemen aan het feest. En daar heb je de hallucina ties over Polen's grote, verschrikke lijke verleden: met de stropop komen koning Sigismond, de boerenop stand, legendarische figuren uit de Middeleeuwen. De gastheer geeft in zijn waan zelfs het bevel de boeren op te roepen tot de strijd en dat bevel wordt nog uitgevoerd ook, maar 't loopt allemaal op niets uit want wel iswaar heeft iedereen het gevoel dat er iets moet gebeuren maar niemand weet wat en er is ook niemand die de kracht heeft om orde te scheppen in de chaos. De ontoegankelijkheid van de stof waaruit scenarioschrijver (Andreej Kijowski) en regisseur putten wekt natuurlijk wel frustraties, op, maar wie zich daardoor niet uit het veld laat slaan gaat niet met een leeg brein naar huis. Hij kan genieten van de typisch Wajdiaanse evocatie van een tijd vol troebelen, verwarring en willoosheid, bevolkt met onmachtige figuren die, omwaasd door heroïek, op een vulkaan dansen. Sommige beelden blijven je lang bij de vreemde vogels in het begin, de stropop die het kind komt kwellen, het witte paard dat door de nevels waart en telkens op een grens stuit. Dat is meer dan je van de meeste films kunt zeggen. Wajda geeft gran deur aan zijn films, ook aan het spel van zijn acteurs, al zal de theatrale stijl (hoe verantwoord ook) lang niet ieders meug zijn. Amsterdam - The Movies, 18 jr. éne uit De bruiloft. r nu in Nederland eens zo'n fcdie gemaakt kon worden [,,Les G alettes de Pont- („Bretonse peper") van [ranse regisseur Joël Seria, varen we al een heel eind fr. lat die nu zo bijzonder is, nee, in aardig en amusant, maar hij 5ver een (amateur)schilder die htkomt in Pont-Aven, een schil- iorp waar de geest van Gauguin ondwaart, en wij hebben welis- geen Gauguin maar wel een schilderstraditie en ook een lersdorp, Bergen. Vandaar de lijking die natuurlijk mank zoals alle vergelijkingen, want. 750# bet deden zouden we het an- moeten doen; maar toch retonse Peper" dan is de hoofd- on een parapluverkoper van -middelbare leeftijd die het niet tfen heeft met zijn vrouw. Hij lert graag en goed, doch als hij 's nachts op het doek wil werpen ze wakker en boos zodat hij de nde morgen maar weer Itorig in zijn auto stapt en zijn bpverhaaltje afdreunt en troost bij een weelderige winke- tr. it hij in het befaamde dorp -Aven panne krijgt, bij een rare Ier intrekt die zijn mooie model Int, verliefd op haar wordt, hals kop met haar wegtrekt, na haar Iwülige verlating terugkeert fcijn vrouw die hij op heterdaad ik Jean-Paul Belmondo in De premiejager. Philippe Labro is een jonge Franse regisseur, afkomstig uit de journalistiek, die zeer Ame rikaans is georiënteerd en de in 1973 overleden Jean-Pierre Mel ville als bewonderde leermees ter had. In „De Premiejager" („rAlpagueur"), het verhaal van een man zonder ver leden en zonder toekomst die omwil le van een grote beloning voor over heid en particulieren op grote boeven (drughandelaars, massa-moorde naars) jaagt, zijn beide invloeden, Melville en de Amerikaanse stijl, overduidelijk aanwezig en ze hebben een negatief effect. Labro heeft zijn uiterste best gedaan om locaties te vinden, die niet typisch Frans zijn, die niets eigens hebben, die overal op de wereld zouden kunnen liggen, hij heeft zijn film gezuiverd van vrouwen en Jean-Paul Belmondo, de hoofd rolspeler (en producent), gedwongen in het keurslijf van de starre, sombe re anti-held. Maar die brengt het niet verder dan een houterige houding en een monotone grimas, telkens wan neer hij de dood in de ogen moet zien en de wereld die Labro creëert is in zijn leegheid niet obsederend (zoals ongetwijfeld de bedoeling was) maar vervelend. Voeg daarbij een scenario zo verward en ingewikkeld dat de intrige zeker in de eerste helft bijna niet te volgen is en je krijgt een mislukte film. Met een prachtige rol van Bruno Cre- mer als psychopathische, tragische moordenaar, dat is waar. Het begin is in Rotterdam opgenomen, maar om dat Labro ook deze stad zorgvuldig van zijn karakter heeft ontdaan had het net zo goed Tromsö kunnen we zen. Jammer, maar misschien de vol gende keer beter, want Labro is nog aan het experimenteren. Amsterdam-City 1; Arnhem-Luxor; Breda-Casino; Delft-Delfia; Eindho ven-Rembrandt; Den Haag-Du Midi en Odeon 1; Haarlem-Rembrandt; HU- versum-Churchill; Leeuwarden- Tivoli; Leiden-Trianon; Nijmegen- Centrum; Rotterdam-Lumière 1; Utrecht-Camera; Zaandam-Apollo, 18 jr. Andrea Ferreol en Jean Pierre Marinelle in Bretonse peper. met een minnaar betrapt, in arren moede maar weer naar Pont-Aven gaat en daar voornamelijk dronken is tot hij het geluk vindt hij de eenvou dige, onbedorven Marie wier groot moeder mooie roddels weet te vertel len over Gauguin. De film is, zoals gezegd, aardig en amusant al is in het midden de rek er. wat uit en dreigt de komedie een paar maal om te slaan in en melodrama. Er zit een voortreffelijke rol in van Jean-Pierre Marielle als de amateur- ^komedianten. Grieks meester- 3 kV van Theo Angelopoulos over bewogen tijdvak uit de Griekse ttiedenis, dat wordt weerspie- in de wederwaardigheden van fcizend toneelgezelschap. De ge- week in Filmhuis, Rotterdam, ek om los te lopen. Aangrijpende ïheénentaire van een Italiaans col li over pogingen om geesteszie- in de maatschappij te lntegre- B. 9 en 10 mei Filmhuis Arnhem; Mn. 15 mei FUmhuis Eindhoven. schilder die verzot is op onderdelen van vrouwen. Uiterlijk heeft hij wel wat weg van een kruising tussen Mi chel Piccoli en Sean Connery, maar zijn gedempte komische talent is ge heel van hemzelf. Andréa Ferreol geeft acte de présence in al haar forse pracht, Dolores MacDonough is een mooie, domme deurmat en de film is vooral sappig en smakelijk als hij zich bezighoudt met Bretonse zeden en typen. Van harte aanbevolen. Amsterdam-Leidsepleintheater, 18 jr. Zout der Aarde. Zeer sociaal jageerde film van Herbert Bi- »an over een staking in New co in de jaren dertig. De gehele beh. 9 en 10 mei in Shaffy Amsterdam. «gle du Jeu. Meesterlijke zeden- Wie van Jean Renoir uit 1939. thele week beh. 10 mei in luis Breda; 7 mei FUmhuis As- sendelft; 9 mei Filmhuis Alpha, Be verwijk. Der Handier der Vier Jahreszeiten. FUm van Rainer Werner Fassbinder over een fruitventer, waarin melo drama tot tragiek wordt verheven. De gehele week beh. 10 mei Kijkhuis, Den Haag. Nashville. MeesterUjke mozaiek van Amerika, gesitueerd in de stad van de country and western-music, ge maakt door Robert Altman. De ge hele week in Alhambra 2, Amsterdam. La dolce vita. Fellini's kijk op het levensklimaat in de vroege jaren zes tig. De gehele week in Alpha, En schede. Casque d'Or. Sfeervolle füm van Re- né Clément uit 1952 over de Parijse onderwereld aan het eind van de vorige eeuw met Simone Signoret in de hoofdrol. De gehele week in Stu dio G., Amersfoort. Belle de Jour. Luis Bunuel vermengt werkelijkheid en (wens)dromen in een meesterlijke fUm. De gehele week in Roxy, Haarlem en Casino 2, Breda. Drie dagen van de Condor. Voortref- feUjke thriller van Sidney Pollack met Robert Redford in de hoofdrol. De gehele week in Tuschinski 1. Amsterdam; Metropole-Den Haag; Oscar-Rotterdam; Saskia-Arnhem; Rembrandt 1-Utrecht; Saskia- Eindhoven; Euro-Den Bosch. I'Histoire d'Adèle H. Tedere film over een verschrikkelijke Uefde van Fran cois Truffaut. De gehele week in Tuschinski 4, Amsterdam. Bespaar nu FlOOOr CHRYSLER NEDERLAND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 17