Hij hoefde maar met de vingers te knippen en de kerk zat vol 1 Charismatische en oecumenische beweging bij elkaar Pax Christi-delegatie sprak met Russen Vandaag Caritas en wereldraad verontwaardigd over melkpoederbeleid EEG Onze adressen: Vatikaan moet zuiniger worden Diakonaal geld voor de oecumenische coöoperatie Bisdomblad betreurt tekst advertentie anti-abortus ABORTUS TON BOLLAND Kerken werken aan rapport over godsdienstvrijheid VOORBI VRIJDAG 30 APRIL 1976 KERK-BINNENLAND TROUW/KWAR1® door A. J. Klei De feestcommissie „75 Jaar Parochie St. Joseph, Draai weg, Utrecht" stuurt me haar jubileumuitgave. Het is een gestencild boekje van 48 pagi na's. Ergens in het begin ver klaart de redactie op ferme toon dat we niet te veel achte rom moeten zien, maar geluk kig is de natuur sterker dan de leer en wordt er in dit geschrift druk naar het verleden gekeken. Uit dat verleden rijst dan de krach tige gestalte op van pastoor R. J. A. Janssen, die aan het begin van deze eeuw zijn parochianen met strenge hand regeerde. Hij hoefde maar met de vingers te knippen en de kerk zat vol, wordt er met nauwelijks be dwongen heimwee over hem ge meld. En dat is natuurlijk ook iets om jaloers op te worden in een tijd dat van een geestelijke wel een paar verrichtingen méér gevergd worden alvorens hij de banken ziet vol lopen. Pastoor Janssen deelde onbekom merd oorvijgen uit aan wie verve lend was op de lering en wie zijn les niet kende werd gestraft met een extra kerkgang. Maar hij 2at er bij de aannemer ook achteraan dat de werklui, die aan de St. Josephkerk bouwden, behoorlijk betaald wer den en een net schaftlokaal kregen, waar het verboden was pils te drin ken en te vloeken. Ik zal niet beweren dat het feestboekje van de jarige Utrechtse parochie onthullend is, maar juist de argeloze manier waarop een paar gesprekjes met hoogbejaarde paro chianen worden weergegeven. drukt je met je neus boven op een stukje rijk rooms leven, waarnaar je nou ook niet weerzo erg hard terug hoeft te verlangen. Neem de tach tigjarige mevrouw Geelen- Haarman. Zij kreeg zestien kinde ren en had daarmee een plaatsje verdiend in de Katholieke Illustra tie. want daarin kwam een foto van je gezin als je op z'n minst vijftien kinderen had. Zo'n foto ging dan vergezeld van een patriarchaal bij schrift: de heer X te IJ heeft een echt roomsch gezin, het bestaat uit zestien gezonde kinderen. Pastoor Janssen zal niet de enige geweest zijn, die met welgevallen naar het groeiend gezin Geelen keek. ook de Nederlandsche Bond voor Groote Gezinnen stelde iedere bijdrage tot toename van het r.k. volksdeel op hoge prijs en liet niet na de vermoeide moeders in het zoveelste kraambed erop te wijzen, dat alle groten der aarde uit omvan grijke gezinnen kwamen: Willem de Zwijger en Michiel de Ruyter uit gezinnen met twaalf kinderen (en die waren nog niet eens rooms). Napoleon en Ignatius de Loyola uit gezinnen met dertien kinderen, en de heilige Catharina zelfs uit een gezin met vijfentwintig kinderen. Zestien kinderen, daar zal mevrouw Geelen de handen vol aan gehad hebben. Toch heeft ze ook nog zeven -en-veertig jaar lang de r.k. krant Het Centrum rondgebracht. Zoveel verdiende haar man. steigermaker in de bouw. nu ook weer niet. Bo vendien moest er, als 't even kon. iets opzij gelegd worden, want als je werkloos werd, kreeg je de eerste paar weken nog geen steun. De verschillen tussen rijk en arm werden niet uit het oog verloren. Mevrouw Geerars, een paar jaar ou der dan mevrouw Geelen, was op de Mariaschool, die aparte afdelingen voor rijke en arme meisjes had. Maar om in een wat vrolijker omge ving te eindigen, mevrouw Geelen leerde haar man op dansles kennen en dat is dan weer een fleurig kantje van het rijke roomse leven, want reken maar niet dat calvinistische meisjes toen ongestraft naar dansles konden, laat staan dat zij er een vrijer vandaan sleepten. Van een onzer verslaggevers HILVERSUM „In het zoeken en tasten van de oecumenische beweging naar eenheid van de mensheid komt de opmars van de Heilige Geest niet minder ui, dan in de charismatische beweging. De oecumenische en de charismatische beweging horen bij el kaar, al weet ik. dat er nog veel misverstanden zijn tussen de mensen van deze beide delen van de ene vernieuwingsbeweging van de geest". Dit zei dr. A. H. van den Heuvel, scriba van de hervormde synode, gis teren in Hilversum op een theolo gische conferentie van de charisma tische werkgemeenschap Nederland. In de persoon van dr. Van den Heuvel ontmoeten beide bewegingen elkaar. Zelf stond hij twintig jaar geleden, samen met onder meer ds. W. Glas houwer van de Evangelische Om roep, aan de wieg van het charisma tische maandblad Vuur. Later was hij twaalf jaar staflid van de we reldraad van kerken in Genève. Pioniers Dr. Van den Heuvel zei veel waarde ring te hebben voor de „pre- charismatische profeten" (dus uit de periode vóór 1967, toen de moderne charismatische beweging uitbrak; red.). Ondanks alles, wat de kerken hen aandeden, bleven zij steeds op nieuw oproepen de belofte van de Heiige Geest serieus te nemen. Aan die door de kerken vaak vernederde en beledigde mensen heeft de kerk onnoemelijk veel te danken, aldus dr. Van den Heuvel. Hij noemde de fou ten, die de kerk ten aanzien van deze mensen gemaakt heeft. ..achteraf on begrijpelijk en tragisch". Een schuldbelijdenis van de kerk zou op haar plaats zijn. Pioniers als David du Plessis hebben de hoop op een echte brede charisma tische beweging in de kerk nooit op gegeven. Zij hebben eindeloos veel puin moeten ruimen en eindeloos UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS CDA (31) Ik meen dat nu de tijd gekomen is dat het AR-partijbestuur tot maat regelen overgaat. De sabotage heeft nu lang genoeg geduurd. Doet het bestuur dat niet, dan moeten onver wijld de 82 procent van de ARP- stemmers, die volgens het laatste Nipo-onderzoek voorstander zijn van het CDA. het bestuur daartoe dwin gen, door Aantjes en andere dwarsliggers voor de keuze te plaat sen: of onmiddellijke stopzetting van hun ondermijnende activiteiten of zo snel mogelijk de CDA- gelederen verlaten. Ik hoop en ver wacht dat dit laatste zal gebeuren. Zij hebben het CDA-imago al te veel geschaad, de hoop van velen al te veel in de grond geboord en het aanvankelijke idealisme van de lei ders al te veel op de proef gesteld. Hilversum B. Vingerling Communisten 2) Mr Vreugdenhil kan zich best voor stelen dat burgers maar op commu nisten stemmen gezien de verdor venheid der westelijke wereld. Hier zit misschien een stuk waarheid in maar als mr Vreugdenhil nooit wat hoort uit Rusland van corrup tieschandalen vind ik hem wel wat naïef. Mr Vreugdenhil weet toch wel dat in dictatuurstaten hetzij rechts hetzij links nooit wat openbaar wordt wat de staat of de partij kan benadelen. Groningen A. Secuur Israël (2) Prent (2) Ik ben het volkomen eens met de heer Goudriaan dat een dergelijke prent goed zou passen in partijbla den van communistische landen of nazi-Duitsland, echter niet in Trouw. Tevens werd ik gekwetst met Trouw van 31 maart, waarin een bericht stond over doden en demonstraties van Israëlische Arabieren. Dit was al erg genoeg, maar moest er nu juist op die pagina een advertentie wor den opgenomen van het Palestina Comité. Dit lijkt me erg toevallig, zo toevallig, dat ik u verdenk van sym pathieën pro Palestina Comité en dat is niet meer zo genuanceerd als waarvoor u zo graag doorgaat. BMtrrdam S. dr llortog AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 De redactie schrijft onder het kopje „Gevaarlijk": „wanneer Israël de weg van de bloed en bodem-theorie van de extreem nationalistische Goesch Emoeniem-beweging gaat bewandelen etc etc" (Trouw 22 april) Maar wat is toch het wezenlijke ver schil tussen de claim nu op het nieuw-bezette gebied, en de claim 28 jaar geleden op het toen bezette ge bied? Is dat niet een erg inconsequ ente opvatting? Is het niet wat on werkelijk om te denken dat er vrede kan komen indien het bezette gebied maar beperkt blijft? Amsterdam D. J. Muller Eva (2) In de gisteren gepubliceerde bijdra ge „Eva" is een verkeerde bijbeltekst genoemd. Het moet zijn Mattheüs 5 vers 13 tot 16. Elburg J. Valster ROME De „duizelingwekkende stijging van de bestuurskosten" en de geldontwaarding hebben het ver mogen van het Vatikaan het afgelo pen jaar flink aangetast. Dit blijkt uit het financiële verslag van de H. Stoel over 1975. In het verslag wordt gezegd, dat de inkomsten uit de zo geheten „Pieterspenning", de tradi tionele personeelskosten voor de drieduizend mensen, die bij het Vati kaan werken, steeds stijgen. In het verslag wordt ook gezegd, dat investeringen in Italië voor het Vati kaan op het ogenblik niet gunstig zijn. Daarom ook heeft de H. Stoel de laatste tijd steeds meer beleggin gen gedaan buiten Italië, in landen die economisch een sterkere positie innemen. Het financiële verslag stelt voor „enige organisatorische structuren bij de H. Stoel te herzien" om te komen tot een verbetering van de moeilijke financiële positie. Een positief punt in het verslag is de stijging van het bezoekersaantal aan het Vatikaans museum. In het heilig jaar 1975 steeg het aantal bezoekers tot 1.795.000, ten opzichte van 1974 een stijging van meer dan veertig procent DEN HAAG De generale diakona- le raad van de Nederlandse Her vormde Kerk adviseert aan de plaat selijke diakonieën, die geld willen geven aan de oecumenische ontwik kelingscoöperatie. bijdragen te ge ven voor de aanloopkosten van de EDCS. Diakonieën die geld willen beleggen in de coöperatie wordt ver zocht dit aan de GDR kenbaar te maken. In Nederland wordt op het moment gezocht naar de mogelijkheid een vereniging te stichten, die ook parti culieren in staat zal stellen, geld te beleggen bij de oecumenische coöpe ratie. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Gisteren is internationaal voorzitter kardinaal Alfrink aan het hoofd van een delegatie van Pax Christi teruggekeerd uit Leningrad, waar hij gesproken heeft met een afvaardi ging van de Russisch orthodoxe kerk, geleid door metropoliet Nikodim. Het gesprek in Leningrad ging over de betrekkingen in Europa, de ver houding tot de Derde Wereld en over wat de kerken voor de vrede kunnen doen. De besprekingen waren eerst schriftelijk voorbereid. De Pax Christi-delegatie had giste ren bij terugkeer op Schiphol een barre tocht achter de rug. Als gevolg van een sneeuwstorm in de Sowjet- Unie miste zij het vliegtuig dat haar naar Amsterdam zou terugbrengen. Zij waren gedwongen per trein naar Helsinki te reizen en vandaar naar Amsterdam te vliegen. De kardinaal was niet bereid de pers te woord te staan. Dat werd nu gedaan door de internationaal secretaris van Pax Christi. de heer C. ter Maat. De heer Ter Maat vertelde dat er vooral in de wandelgangen gespro ken is over gevallen van schending van mensenrechten in de Sowjet- Unie. Hij zei dat de Russische afge vaardigden met belangstelling naar klachten over de schending van men senrechten hadden geluisterd. Concrete mededelingen wilde de heer Ter Maat echter niet doen. Hij vroeg hiervoor begrip. Hij zei wel dat hij dit soort besprekingen nuttig vindt om C. ter Maat dat het ene deel van het akkoord niet tegen een ander deel mag worden uitgespeeld. De delegaties vonden daardoor begrip te wekken voor de dat de kerken moeten bevorderen rechten van de mens. De officiële besprekingen hebben ge leid tot overeenstemming over drie punten. De delegaties waren het er over eens dat aan de drie onderdelen de Derde Wereld. De kerken moeten van het akkoord van Helsinki gelijk de christenen bewust maken en op- gewicht moet worden toegekend en wekken tot het volgen van een nieu we soberder levensstijl en tot een nieuw systeem van waarden tussen mensen en volken. Kennis Een derde punt van overeenstem ming tussen de internationale Pax Christi-delegatie en de Russisch orthodoxen betreft het streven naar meer kennis omtrent ieders leefsitua tie ongeacht de culturele verschillen. De delegaties zijn overeengekomen dat in 1977 en 1978 opnieuw ontmoe tingen zullen plaatshebben, over het thema van ontwapening, ontwikke ling, rechten van de mens en de toe komst van de wereld gezien de gren zen van de groei. De heer Ter Maat zei dat hij voldaan was over de sfeer waarin het gesprek had plaatsgehad en over de resulta ten van de besprekingen. De Pax Christi-delegatie heeft van haar bezoek gebruik gemaakt, deel te nemen aan de viering van het paas feest. Kardinaal Alfrink heeft twee maal in een orthodoxe en een maal in een rooms-katholieke kerk gepreekt, hetgeen door de mensen in de kerk werd gewaardeerd. De delegatie heeft gezien dat er bij de orthodoxe kathedraal in Leningrad, die vijfdui- dat er een nieuwe economische we- zend plaatsen heeft, buiten nog zo'n reldorde tot stand gebracht wordt, tienduizend mensen wachtten. Voor die beter dan de huidige beantwoordt dezen was geen plaats. De politie aan de verlangens van de landen uit trad regelend op. Met de afgevaardig den van de orthodoxe kerk is gespro ken over het tekort aan kerkge bouwen. DEN BOSCH „Wij vinden het best als gelovigen protesteren tegen de nieuwe abortus-wetgeving, als ze protest-middagen organiseren, als de minister eventueel weigert de wet te ondertekenen. Maar als de gelovi ge gemeenschap het daarbij laat, zal de gruwel doorgaan." Aldus het bis domblad van het bisdom Den Bosch van deze week in een commentaar. In dit commentaar zegt de redactie het te betreuren, dat in het bis domblad van de vorige week een advertentie is verschenen met zin nen als „abortus is moord". Het commentaar zegt, dat de verge lijking tussen abortus en de oud testamentische molochdienst „dol" is. „De moeders van onze tijd bren gen haar kind in de schoot niet ten offer uit plezier, maar door nood gedreven. Het eerste wat dan moet gebeuren: een klimaat scheppen, waarin dat niet meer hoeft: de moe ders bevrijden uit hun nood. ze ver lossen. geborgenheid geven en al die mooie termen waar onze geloofstaal terecht vol van is." Volgens het bisdomblad is het onze eigen „harde zakenmaatschappij". die de mensen eenzaam maakt en aan hun lot overlaat en die het ver schijnsel van de abortus veroor zaakt. „Als we geloven dat God een verlosser is, dan moeten we zelf ook proberen verlossend en bevrijdend op te treden", aldus het commentaar in het „Bisdomblad". landen geholpen zijn. Caritas kan ga randeren. dat de 23.000 ton volledig op de plaats van bestemming terecht komen. De Nederlandse afdeling van Caritas zou kunnen zorgen voor de distributie van 5500 ton melkpoeder, die vooral zou gaan naar Azië, met name naar India. Waarom de EEG tot nu toe niet positief heeft gerea geerd op de plannen van Caritas, is niet duidelijk. Dezer dagen zal het uitgewerkte plan in Brussel aan de autoriteiten worden voorgelegd, maar volgens Caritas-Nederland maakt het voorstel weinig kans. Als de EEG niet ingaat op de voor stellen van Caritas en de wereldraad, die voor 1977 een programma gaat opstellen, is dit volgens mr. J. van Gennip van Caritas „erg schandalig". ADVERTENTIE. DEN HAAG De internationale r.k. organisatie Caritas en de wereldraad van kerken zijn verontwaardigd over het feit. dat de EEG niet van hun diensten gebruik wil maken bij de distributie van overschotten melkpoeder in de ontwikkelingslanden. Het vorig jaar distribueerde de Inter nationale Caritas achtduizend ton melkpoeder. Voor dit jaar heeft Cari tas tot in details een plan gereed voor de distributie van ruim 23.000 ton. De EEG heeft zich tot nu toe bereid getoond 10.000 ton beschikbaar te stellen aan organisaties als Caritas en de wereldraad, waarbij deze orga nisaties zelf de transportkosten zou den moeten betalen. Voor transport over zee van de 23.000 ton melkpoe der is ongeveer 9 a 10 miljoen gulden nodig. Van de kant van Caritas is gezegd, dat de EEG bij organisaties als het internationale Rode Kruis en het wë- reldvoedsel programma van de Ver enigde Naties, wel de transportkos ten betaalt. Het betalen van de transportkosten door Caritas en de wereldraad is ondoenlijk, omdat deze organisaties ook al grote kosten ma ken met het opzetten van een be trouwbaar distributie-apparaat in de ontwikkelingslanden zelf. Met het plan van Caritas zouden dit jaar nog twee miljoen mensen in 43 Brandend actueel PROF. DR. J. DOUMA Een belangrijke en bijbelsprincipiële bij drage in de discussie over de abortus. Dr. Plomp schreef "één van de beste meest positieve boeken over dit onderwerp". ..Dit boekje betekent een stimulans om het hoofd niet in de schoot te leggen en tegen de huidige stroom in te blijven roeien". Ned. Dagblad. Omvang 131 pag. 12.90 Prinsengracht 493, Amsterdam. Tel. 020-221921. veel onbegrip moeten verduren, maar het is de moeite waard gebleken, al dus dr. Van den Heuvel. Eenheid Aan de andere kant vroeg hij de charismatici, om te honoreren, dat de Geestesgaven van meet af aan ook in de oecumenische beweging een belangrijke plaats hebben inge nomen (de tongentaai misschien al leen uitgezonderd). Het gaat in de oecumenische beweging uiteindelijk om de eenheid van al het geschape ne. Wie dan zegt: de wereldraad stuurt naar een wereldregering, ver taalt dat wel erg naïef, aldus dr Van den Heuvel. Volgens hem is het on weersprekelijk, dat God in de bijbel een volmaakte eenheid van kerk en wereld belooft. De opmars van de Geest blijkt niet alleen in de Gees tesgaven aan de gemeente, maar ook in zijn scheppend en herscheppend werk in de wereld. Op het verwijt, dat de wereldraad het evangelie politiseert en de heilsleer horizontalistisch uitleg, antwoordde dr Van den Heuvel, dat de wereldraad in zijn publikaties steeds benadrukt, dat het individue le en het wereldwijde werk van de Geest niet van elkaar losgemaakt kunnen worden. Daarom vroeg hij de charismatische beweging dan ook, niet te proberen de politieke en sociale elementen in de wereldraad terug te dringen, maar de breedte van de opmars van de Geest te er kennen. Op de kritiek, dat de wereldraad het heil en het socialisme zou identifice ren, zei dr Van den Heuvel, dat er in de Nederlandse kerken niet veel ken nis van het marxisme is. Vaak wordt voor het gemak elke kritiek op onze maatschappij maar „marxistisch geïnspireerd" genoemd. De we reldraad heeft kapitalisme en com munisme allebei verworpen. Hij ziet het als zijn taak, de politieke te genstellingen bespreekbaar te ma ken en te houden, vanuit het besef dat politiek en diepgeestelijke zaak is. „Wie meent, dat zich in het poli tieke en sociale leven een strijd af speelt tussen Heilige Geest en tijd geest, beseft, dat ook dit een Gees- tesactiviteit van de eerste orde is." In de discussie liet ds W. W. Verhoef uit Vlaardingen, die de leiding had van deze conferentie, zich ontvallen, dat de charismatici eigenlijk een „stootblok" 2ijn tussen de oecume nische beweging en de „evangelica- len." Maar dat was dr Van den Heu vel te passief. „U moet niet tussen de partijen of nog erger boven de partijen gaan staan. Het ambt der verzoening is: deel uitmaken van beide partijen en zo vrede maken." AMERSFOORT De Nederlandse kerken zullen gezamenlijk, via de raad van kerken, reageren op het verzoek van de wereldraad van ker ken een rapport te geven over de toepassing van de mensenrechten en godsdienstvrijheid in ons land. De secretaris-generaal van de we reldraad, dr. Philip Potter, heeft om zo'n rapport gevraagd. Hij heeft van de assemblee van de wereldraad in Nairobi opdracht gekregen over de situatie van mensenrechten en godsdienstvrijheid in de landen, die het akkoord van Helsinki hebben ondertekend aan het centraal comi té van de wereldraad verslag te doen. Dit centraal comité komt in augus tus in Genève bijeen. rl< KONINGINNEDAG Vandaag is het dan zover. De kt l gin verjaart en daarmee wortai ook van deze plaats hartelijk gi 1 citeerd. Ze beleeft in ieder geval b gemakkelijke dagen. Dagen wha we haar maar niet te veel voöd voeten moeten lopen en haar vh vrede moeten toewensen. Nu iai stukje schrijf kan ik niet voorsfli of het weer niet al te koud zafcrl Toch gaan mijn gedachten iedein nog uit naar de koninginnedag1 vroeger, op 31 augustus. Datpf' zo'n prachtige afsluiting van cjlo kantie. Je kwam terug van „bupl' en dan had je nog een hele is feestdag, want voor kinderen <fn< de dagen nu eenmaal langer. 't| ke was dat heel sterk de ged^f leefde van „na de koninginn moet 't nou maar weer eens ui; zen." Dan had praktisch nieij meer vakantie en dan gingen nachtschuit in, zoals sombere Ifcaj vaak spraken. Maar eerst had j*g toch nog de aubade op het ijsan terrein, met de vlaggetjes en de(jp nade en het zaklopen en voora r eindeloos in rijen staan waifcy waarvan je vanzelf dreinerig Maar goed, het vuurwerk, z vaak van verre aanschouwd, mi weer veel goed. En dan beL school. Met een nieuwe agen<|el boekenlijst en het ieven en de n en het verdriet. U ziet het, je w« vanzelf somber van. Maar nu 1: we dan een zomer voor ons te] ben. Ook wel met moeite en vei denk ik. Maar daar moet de koi vandaag maar niet aan denkei maar eenmaal per jaar jarig, or NED. HERV. KERK Beroepen te Hardenberg (toez.l v.d. Stouw te Klooster-Ter Aoeljn teng. wijkgem.) 1,1 Aangenomen naar OudemirduiÊf; J. ten Ham te Voorthuizen fc teng.wijkgem. in wording). jeu Bedankt voor Waddinxveen: Awt Hartogh te Woudenberg; voor K) n pen a.d. Lek: (toez.) D. Heikoqoi Herwijnen. I gi Afscheid op 2 mei van Krimpev g Lek: L. Broekje ber. te Wezep. hm Intrede te Sneek: S. G. Oosterhan Nieuw Helvoet; te Rottem d IJsselmonde: P. E. van Ooijeet Pernis; te Utrecht: D. J. Spijkeom uit Santpoort; te Voorburgdv» Spanjer uit Zevenbergen; teen kenswaard/Aalst-Waalre: J. Iet uit Warns; te Oirschot c.a.: |ki: Roldanus voorheen docent «sts school van de evangelische kerk Kameroen te Ndoungué en als zn nig zendingspredikant van deffei Herv. kerk. ïdr GEREF. KERKEN tbe Beroepen te Zwijndrecht: P. C.Bai ter te IJmuiden. ers Afscheid van Paesens-ModdergaBst E. N. de Bruin ber. te Ede; van K>o zenveen: drs A. Hekman ber. teirei len; van Dieren; D. N. Verschoof te Zeist. fcei Bedankt voor Meppel: W. A. Ji te Helmond. Benoemd tot ziekenh. pred. te len: P. Boonstra te Winschotei deze benoeming heeft aangenoj Intrede te Lopik: J. B. F. v.d. uit Nieuwleusen; te Asperik; J. Schaft uit Wilsum in de graafschap Bentheim (Ev. altij mierte Kirche in Nieder Saksei^- Diemen-Watergraafsmeer-Bijlnu C. M. Verspuij uit Oldehoveii T Nieuw Lekkerland: L. H. Bouwk uit Enumatil; als geest, verz.a i< ziekenhuis van de V.U.: H. Th. a Reenen uit Vlaardingen. Ds 1 ij Reenen blijft formeel verbonden u de kerk van Vlaardingen; te B q wershaven: drs J. M. Koppe, kan f Amstelveen; te Giessenburg: dl F de Goede kand. te Schiedam. Bevestiging te Hooeea Sappemeer om afgestaan te wo: voor de geest.verz. van psychia»— ziekenhuis Groot Bronswijk te; genborgen waar hij op 11 api ingeleid: drs H. J. Nieuwert kand. te Hoogzand. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Capelle a.d. IJssel Leiden: M. Nap te Eindhoven. Bedankt voor Dordrecht: H. J. ten te Zuidwolde. Afscheid van Ureterp: W. Pouq ber. te Bergentheim. GEREF. KERKEN VRIJG. B.V Afscheid van Vlaardingen: D. Smit ber. te Zwolle. CHR. GEREF. KERKEN Afscheid van Werkendam: M. V stra ber. te Bunschoten GEREF. GEMEENTEN Bedank voor Bodegraven: A. I man te Scheveningen Dr P. Jonges Op 68-jarige leeftijd is overledei hervormde emeritus-predikant t Jonges te Knegsel (N.Br.). Hij h de hervormde gemeenten te Zwj— waal. te Borger, te Zwolle en te 1 wijk (Z.H.) gediend en ging in I met emeritaat. Hij is reeds in S gecremeerd. Zondagmorgen oml elf is er in de Oude Kerk te Rijd een herdenkingsdient. Dr Jol volgde eest een technische opleii en is daarna theologie gaan sti ren. In 1942 promoveerde hij bij i len) prof. dr W. J. Aalders te Gro gen op een proefschrift over antropologie bij Schleiermachei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2