Van den Heuvel verwacht dominees in vele soorten TfoJ^ Boemerang en onze calvinistische krant Vandaag r Dr. Hoedemaker voor „dialogisch leven" Nikodim ereburger van Baltimore Zware delegatie naar geref. wereldsynode Gijsen zoekt voor LPO-3 kandidaten Bezwaren tegen liturgie-proeven Onze adressen: 'es VOORBUGANGEIj WOENSDAG 28 APRIL 1976 KERK - BINNENLAND TROUW/KWARTS Van een onzer verslaggevers UTRECHT Een pleidooi om de betrekkelijkheid van het christendom te erkennen en theologisch te verwerken, hield gisteren de Groningse theoloog dr. L. A. Hoedemaker op de tweede dag van de Hervormde Predikantenconferentie. De betrekkelijkheid van het christen dom wordt op allerlei manier zichtbaar en voelbaar, aldus dr. Hoe demaker. In Azie en Afrika liggen de andere religies al lang niet meer pas sief onder, maar ook in de westerse cultuur wordt het christendom een minderheid. De theologische verwerking daarvan moet echter nog beginnen. Het is de uitdaging, om in het kader van de nieuwe wereldervaring opnieuw onder woorden te brengen wie God is, en de mens. de kerk en de wereld. Een wereld, waarvan de horizon zich tel kens opnieuw verplaatst met als ge volg een voortdurend proces van nieuwe uitdagingen. Het gaat er ei genlijk om, ..de wereld" serieus te nemen als terrein van Gods han delen. Geest Dr Hoedemaker (docent vanwege de hervormde kerk aan de Groningse universiteit voor de geschiedenis van het apostolaat) koos voor zijn aan pak een pneumatologisch uitgangs punt. Dat wil zeggen: hij ging uit van de Heilige Geest. Gods aanwezigheid en handelen in de wereld is een han delen Gods in de Geest, gericht op de eenheid en het heil van de wereld. Het Christus-gebeuren, tweeduizend jaar geleden, was ook meer ..een" moment van het handelen Gods in de Geest, maar van daaruit wordt we! duidelijk, waar het in het handelen Gods in de Geest uiteindelijk om gaat. Daarom drong dr. Hoedemaker bij zijn mede-theologen aan op een „Christoform dialogisch leven": een houding, die vanuit Jezus Christus telkens zoekt naar gelijkenissen, spo ren. van Christus' gestalte in de we reld, en die zich ook door de uitdagin gen van ae wereld opnieuw naar Christus laat terugbrengen. Dialo gisch leven is zo getuigend zoeken en zoekend getuigen. Het is vanuit het Christus-gebeuren de lijnen van Gods handelen in de wereld ont dekken. Alleen op deze wijze nemen we de weeld als terrein van Gods handelen serieus, aldus dr. Hoedemaker. An ders is de voortgaande we reldgeschiedenis niet meer dan een illustratie bij wat al gebeurd is. Pas binnen dit kader kan men over „zending" spreken. Dat Is dan het aanwijzen van de sporen van de Geest in de geschiedenis Bekering van anderen tot het christendom is hieraan secundair. BALTIMORE De Russisch orthodoxe metropoliet Nikodim is tot ereburger van de Amerikaanse stad Baltimore benoemd. Dit is gebeurd na afloop van een vergadering van de Praagse christe lijke vredesconferentie en een ontmoeting tussen Oosteuropese en Amerikaanse kerkelijke leiders in het centrum van de zusters van goede bijstand in Marriotsville in Maryland. De ontmoeting met Amerikaanse kerkelijke functionarissen is de der de in een serie ontmoetingen, waar van de eerste in 1962 in het Tsjecho- slowaakse Karlovy Vary heeft plaatsgehad. De vergadering werd gezamenlijk voorgezeten door metro pollet Nikodim en Robert Moss, de voorzitter van de verenigde kerk van Christus in de Verenigde Staten. Het onderwerp van de besprekingen was de verhouding tussen de dienen de kerk en de staat en de maatschap pij. er deden van beide zijden voor aanstaande kerkelijke personen aan mee. onder wie William P. Thomson, de scriba van de verenigde presbyte riaanse kerk en voorzitter van de raad van kerken in de VS, ds. Rolf Dieter Günter van de kerk in Berlijn- Brandeburg. drie metropolieten, vijf protestantse en rooms-katholieke bisschoppen, vijf synodevoorzitters, de drie uitvoerende functionarissen van nog eens drie kerken en oecume nische organen en van de Praagse Vredesbeweging. Cynthia Wedel. het Amerikaanse lid van het presidium van de wereldraad van kerken, noemde de bijeenkomst „mogelijk een van de belangrijkste bijeenkomsten van dit jaar in de VS." De discussies waren geheim, maar in een perscommuniqué werd gezegd dat er openhartig gesproken ls in een goede christelijke geest. De vergade ring zeggen in een gezamenlijke ver klaring te betreuren dat een Cubaan se predikant, dr. Sergio Arce- ROERMOND Bisschop Gijsen van Roermond heeft kandidaten op geroepen voor de samenstelling van t en werkgroep ter voorbereiding van het derde landelijke pastorale over leg (LPO) in 1977. Uit deze werkgroep zal de acht man sterke delegatie worden gekozen, die het bisdom Roermond vertegenwoor digt op LPO-3. Uit de kandidaten zal bisschop Gij sen in samenspraak met de LPO-2- delegatie de werkgroep samenstel len. In de andere bisdommen van Van een onzer verslaggevers EDE Omdat het landelijk centrum voor gereformeerd jeugdwerk dit jaar niets organiseert op Hemelvaartsdag, heeft de gere formeerde jeugdcentrale van Ede het initiatief genomen tot een „ont moetingsdag". De dag wordt gehouden in de Bea tnxkerk. Beatrixlaan. vlakbij het station Naast bezinning zal er ook tijd en ruimte zijn voor ontspanning Van een onzer verslaggevers LEUSDEN De gereformeerde kerken in ons land zenden zes afgevaardigden naar de gereformeerde oecumenische synode (GOS) die van 10 tot 20 augustus in Kaapstad wordt gehouden. die volgende week bijeenkomt. Naar deze synode zijn vanuit Nederland afgevaardigd ds H. van Benthem, as sessor van 8e synode, en drs F. de Vries uit Ommen, die in Australië predikant is geweest. De gerefor meerde kerken in Australië zijn 25 jaar geleden gesticht door Neder landse emigranten. De scriba van de gereformeerde syno de, ds G. van Halsema Thzn, gaat in juni naar Grand Rapids om daar de synode van de Christian Reformed Church bij te wonen. De delegatie bestaat uit ds C. Mak en dr B. Rietveld, praeses en assessor van de synode, dr A. Kouwenhoven en prof. dr K. Runia, deputaten oecu mene buitenland, als stemhebbende leden. Voorts gaan als niet stemheb bende leden dr P. G. Kunst, eveneens deputaat oecumene buitenland en dr L. Schuurman, die als zendinsdes- kundige meegaat. De delegatie naar deze wereldbijeen komst is groter dan gewoonlijk, om dat de plaats van de Nederlandse gereformeerde kerken in de GOS in discussie staat. Verschillende kerken in het buitenland die bij de GOS zijn aangésloten, hebben hun correspon- dehtieband met de Nederlandse gere formeerden verbroken, omdat zij die niet gereformeerd genoeg meer vin den (onlangs nog de gereformeerde kerk in Zuid-Afrika), of zij dreigen dat te doen. zoals de Nederduits gere formeerde kerk in Zuid-Afrika. De vraag of de band met de gerefor- meerde kerken in Nederland ge- „Ik veronderstel dat het christendom superieur is, omdat het handhaafd moet blijven, komt ook nederigheid leert" Xuit One World, blad van de Wereldraad van aan de orde in de synode van de kerken). gereformeerde kerken in Australië, Christus kennen... de moeite waard. Ontmoetingsdagen van De Navigators. Zaterdag 1 mei in Delft (De Doelen, Verwersdijk) en Utrecht (Marcuskerk, Wijnesteinlaan 2). Za terdag 8 mei in Den Haag (Opstan- dingskerk. Daal en Bergselaan 50) en Rotterdam (Pauluskerk, Mauri tsweg 20). Zaterdag 15 mei in Amstelveen (Paaskerk, Augustinuspark) en Lei den (Bevrijdingskerk. Montgomery- straat). Steeds van half twaalf tot half vijf. Inl. tel. 03438 7092. UTRECHT „Er zullen altijd predikanten zijn. Ons soort sterft niet meer uit, hoe we ook genoemd, betaald en te werk gesteld zullen worden. Het is met ons als met muzikanten. Zolang er muziek is, zal er wel iemand op een trompet blazen en zolang het verhaal van God en zijn mensen wordt verteld, zal er altijd een groep mensen zijn, die zich in dat verhaal willen oefenen. En die mensen zullen altijd iemand vragen om zich daar in het bijzonder in te bekwamen." Nikodim Martinez, de scriba van de presbyte riaanse kerk van Cuba geen inreisvi sum kreeg voor de VS In een interview met de Baltimore Sun heeft metropoliet Nikodim ver klaard dat de Sowjet-Unie de we reldvrede en ontwapening als poli tiek doel heeft. Het land verkoopt volgens de orthodoxe prelaat alleen wapens aan landen die voor hun on afhankelijkheid strijden. Nederland loopt de voorbereiding en keuze van de delegatie via de dioce sane pastorale raden, maar het bis dom Roermond heeft sinds 1974 niet meer zo'n raad. 'Bisschop Gijsen wil. dat de werkgroep naast de voorbereiding van LPO-3 ook zal fungeren als over- legsgroep voor de bisschop inzake vragen betreffende gelovig zijn en kerk zijn. Dit zei dr. Albert van den Heuvel, scriba van de hervormde synode, gis teren tijdens zijn inleiding over „de plaats van de predikant in de kerk van straks", die hij hield tijdens de vergadering van de bond van predi kanten. Hij verwachtte daarom, dat er niet minder maar meer opleiding van de predikanten zal worden gevraagd. Dr. Van den Heuvel had dan ook geen angst om het predikantschap ook open te stellen voor mensen met niet- universitaire opleiding. Hem was uit de oecumene geen geval bekend van een kerk, die zo zijn predikan tenstand Intellectueel achteruit zag gaan. Kerken met niet-universitaire predikanten ontwikkelen zich zo, dat de vraag om meer scholing toeneemt. Soorten Dr. Van den Heuvel verwachtte, dat er in de komende twintig jaar meer soorten predikanten zullen komen. „Naast de gewone en de buitengewo ne en de bijzondere predikanten en naast de zendingspredikanten en de predikant-evangelist, naast partti mers en teamwerkers, naast bezol digde en onbezoldigde zullen we nog wel meer termen moeten uitvinden. We zullen zeker de transconfessione- le dominee krijgen, die werkt in een andere kerk dan degene, waar hij zijn eerste confessionele loyaliteit vindt. We zullen dominees krijgen die vol strekt buiten het instituut gaan wer ken, omdat ze nog meer vrijheid no dig hebben dan zelfs de hervormde kerkorde ze geeft." „We zullen predikanten krijgen met en zonder academische graden (zoals we al hebben). We zullen zwarte en bruine en gele predikanten bij ons krijgen en noemt u het maar op. Wij zullen misschien de direct herkenba re dominee ook nog houden of weer terug krijgen. We zullen zeker meer witte toga's krijgen en de priester boorden zullen ook wel weer terug komen. We krijgen veel meer vrouwe lijke predikanten en we zullen onze handen vol krijgen aan predikanten, die in allerlei niemandsland wande len. We zullen in de toekomst niet alleen WD-ers, maar. ook CPN-ers onder de dominees krijgen. We zullen er mee moeten leven, dat het aantal en soort van nevenwerkzaamheden niet tot het ziekenhuis, de school en het maatschappelijk werk beperkt blijft." Dr. Van den Heuvel zag hier de moei lijkheid, dat steeds meer dominees los komen te staan van het plaatselij ke leven van de kerk. Daarom moet er volgens hem in de hervormde kerk orde gezocht worden naar een moge lijkheid, waardoor iedere predikant, ook zij in bijzondere en algemene dienst, effectief worden verbonden aan een plaatselijke gemeente of ge meenschap. Senioren Sprekend over eer. grotere samen werking tussen de predikanten, zei dr. Van den Heuvel: „Waarom zou het in strijd zijn met de gereformeerde traditie, om een aantal gemeenten binnen een classis samen te voegen in een vorm van senioraat, waarbij een van de collega's gekozen wordt tot primus inter pares met zekere pastorale opdrachten voor zijn colle ga's en een zekere leiding over het team. dat zich om hpm heen schaart?" Hij knoopte hierbij aan met het voor stel. dat prof. dr. H. Jonker vorige maand in de hervormde synode deed, dat bepaalde kleine gemeenten seni- oraatsgemeenten zouden worden, waar predikanten beroepen worden, die een zeker opzicht uitoefenen over hun collega's, zowel voor het pasto raat aan de predikanten als ook als werkleiders bij de bearbeiding van het gebied. Van hervormde kerken in het buitenland zou in dit opzicht veel te leren zijn. Verwijzend naar de laatste as semblee van de wereldraad, waar her haaldelijk over het lijden en de soli dariteit met hen die lijden werd ge sproken, zei dr. Van den Heuvel: „Het lijden, dat van ons. predikanten, wordt gevraagd, is dat van de onze kerheid over onze werkgelegenheid en ons pensioen. Dat kan in een mo derne welvaartmaatschappij nooit op een grote katastrofe uitlopen. Maar het grote lijden gaat dieper. Dat heeft te maken met een vol- Dr. A. H. van den Heuvel strekt uit de voegen gelopen wereld, wa.qrin miljoenen mensen worden verpletterd en vernederd. Ik denk misschien moet ik zeggen: ik hoop dat onze kleine onzekerheid over on ze materiële positie, over onze status en over onze funtie een teken zijn van die diepere onzekerheid. Want alleen in die onzekerheid kunnen we de weg van ontlediging gaan, die ons is voorgehouden." Geen paniek In zijn openingswoord had de voor zitter van de predikantenbond. ds. H. W. Colstee. reeds gezegd, dat de materiële vooruitzichten van de pre dikanten niet schitterend zijn, maar dat er geen reden is voor paniek. Hij maakte wel duidelijk, dat de bond er is voor de behartiging van de mate riële en maatschappelijke belangen van de predikanten en dat men daar om van het hoofdbestuur geen initia tief behoeft te verwachten om de predikantstractementen te be vriezen. Ds. Colstee reageerde hiermee op een actie van enkele hervormde pre dikanten in Friesland om op korte termijn de predikantstractementen te bevriezen, uitgezonderd de laagst betaalde groepen. Zij werden hiertoe geleid door financiële moeilijkheden in diverse gemeenten, die maar al te vaak resulteren in de opheffing van een predikantsplaats. „Natuurlijk is dat een zeer zorgelijke ontwikke ling," aldus ds. Colstee. „Maar de oorzaak daarvan ligt in de kerkelijke malaise en een bevriezing van de predikantstractementen zou in de begroting van de kerkvoogdij maar een kleine verlichting brengen." Jeugd Gisteravond sprak dr. P. W. J. van Hoof. studiesecretaris van de r.k.kerkprovincie en een van de sa menstellers van de nota „Gaat nu allen heen in vrede" over de houding van de Nederlandse jongeren ten aanzien van kerk. geloof en religie. Hij zei nog niet te zien. hoe de kerk zich kan bekeren om weer een kerk van jongeren te worden. Toch was hij niet pessimistisch. De meeste jongeren mogen dan het geloof der vaderen als kerkcentrisch geloof ver laten hebbenNzij mogen dan het in stituut onder zware verdenking stel len. onder geen beding willen velen van hen a-religieus of ongelovig wor den genoemd. De eigenlijke vraag voor de kerk is volgens dr. Van Hoof: hoe kunnen politiek en mystiek met elkaar ver zoend worden, of beter nog: hoe kan de mystiek een sociale mystiek wor den en hoe kan het politieke engage ment mystieke diepte krijgen? (Herplaatsing wegens misstelling) LEUSDEN Bij de gereformeerde synode zijn veel reacties binnenge komen op de proeven van de doop- en belijdenisliturgie. Die proeven zijn opgenomen in de orden van dienst voor gebruik in de gerefor meerde kerken, het „katern", dat aan het liedboek kan worden toege voegd. Een vorige synode gaf de nieuwe formulieren voorlopig vrij voor gebruik. Hoewel er ook positieve reacties bij zijn. hebben de bezwaren de over hand. Gesproken wordt van „ver schraling", „minisering van het belij den", „liever de oude formulieren" en dergelijke. Ook wordt nogal eens de vraag gesteld, of de nieuwe for mulieren, zij het dan onder het woord „proeven", wel in het katern hadden mogen komen. Aan deputa ten eredienst en deputaten kerkorde is nu de taak, om naar aanleiding van de reacties de synode verder te adviseren. AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101, Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 door A. J. Klei Onlangs heb ik in een vriende lijk gesteld stukje beweerd dat de gemiddelde kerkmens geen notie heeft van wat er op de synode van zijn kerk ver hapstukt wordt. Ik gaf daar van ook treffende voorbeel den. Vandaag knoop ik er de vraag aan vast of die onwe tendheid komt door gebrek aan (om niet te zeggen: afwe zigheid van) belangstelling of omdat de krant veel te moei lijk over die dingen schrijft. Deze vraag stel Ik na mijn aandach tig luisteren naar het zondagse VA- RA-programma Boemerang. waar- In elke week kranten, tijdschriften en omroepprogramma's streng aan gepakt worden. Tot mijn niet gerin ge opluchting kwam onze krant er ditmaal zeer aardig af, we zijn zelfs met De Volkskrant en NRC/Han- delsblad de drie netste dagbladen van ons vaderland. Dick Houwaart noemde ons een goeie calvinis tische krant en ten bewijze daarvan klonk even later de gewijde stem van onze eigen directeur Postma door de ether. Kortom, het was een alleszins voldoeninggevende uit zending. Maar het verdriet de mensen van Vandaag Boemerang (en ons mèt hen) dat "prekend degelijke en betrouw- are kranten niet uitmunten In ho ge oplagecijfers. Uit wat hierover gezegd werd, nam ik de indruk mee dat sommige leden van het Boeme rang-team van mening zijn dat de genoemde kranten de zaken niet dicht genoeg bij de mensen neerzet ten. Vrij vertaald: 't zijn prima kranten, maar ze zijn te moeilijk en te saai voor de gewone man. Terstond ging ik aan zelfonderzoek doen: hoe zit dat bij Trouw? Kijk, calvinisten zijn geen lolbroeken, dat weet Dick Houwaart net zo goed als ik. ze zijn sneller geneigd de vinger waarschuwend op te ste ken dan grapjes te verkopen. Doch voordat ik gelegenheid kreeg hiero ver bekommerd na te denken, schoot me te binnen dat je, als je een krant wilt maken met zorgvul dige berichtgeving en achtergrond informatie, je wel op Je kop kunt gaan staan maar dat dit geen zier uithaalt als de onderwerpen de mensen niet interesseren. Als ik nog even op het „gewone" kerkvolk terug mag komen, ik meen dat wij op deze pagina altijd keurig en bevattelijk uitleggen wat er op een synodevergadering aan de orde komt. Goed. nu gaan we dat verlevendigen, nog dichter bij de mensen brengen, er een smakelijke hap van maken. We verhalen daar toe op hupse toon dat (bijvoor beeld) dominee Van den Heuvel on langs in een nijdige bui een bord spinazie door het venster smeet al vorens zich te zetten aan een rap port over (bijvoorbeeld) de houding van de kerk jegens bevrijdingsbe wegingen. Welnu, dat helpt niks. want als een aldus opgesmukt ver haal al door hele volksstammen verslonden wordt, dan blijft de spi nazie hangen, maar acties van be vrijdingsbewegingen zitten nog steeds op even verre afstand als de Hoekse en Kabeljouwse twisten uit de lagere schoolboekjes. Bij „Een van de acht" slepen men sen ladingen cadeaus mee naar huis, ik gun ze de spullen graag, maar die mensen weten niet: hoe de minister van economische zaken heet. wat de letters C.D.A. beteke nen en hoe de commissie aangeduid wordt die zich met de Lockheed- affaire bezighoudt. Dezelfde men sen weten echter drommels goed dat „Keetje Tippel" machtig veel kijkers trok. Ik weiger aan te nemen dat collega's die over Lubbers, het C.D.A. en de commissie-Donner schrijven, dit op slaapverwekkende of ontoegankelijke manier doen en dat zij die met „Keetje Tippel" be zig zijn, zich van meeslepend proza bedienen. Het is gewoon een zaak van belangstelling hebben of niet. De mensen willen met rust gelaten worden en van hun huiselijke zeker heden moet je liever afblijven. Wat doet een goeie krant, als 't goed ls? Die maakt onrustig en zet vraagte kens (ook dit geluid klonk in Boe merang). Dat doet zo'n krant niet om vervelend te zijn, maar omdat de wereld groter is dan een avond je-AVRO met knabbelzout jes. Dit levert meestal geen jolige reportages op, maar we doen, zéker na Boemerang van zondagavond, ons best zo duidelijk mogelijk te zijn. TROUWDAG V Het zal voor die en gene vandaag een trouwdag zijn (gelukgewen maar dat kan natuurlijk niet de 'a leiding geweest zijn dit opschri kiezen. Het is ook niet mijn tr< dag, maar wel die van mijn ou l die al beiden heengegaan zijn. W iO' om ik er ineens aan denk weet ik n| niet. Er zijn jaren voorbijgegaan g ik er niet aan dacht. Het moet mooie dag geweest zijn want huwelijk was aan alle kanten et gezegend huwelijk. Er zullen in g jaren, aan het begin van deze e pv problemen genoeg geweest -:e. rondom een huwelijk, maar ze k «j anders dan vandaag. Ik denk dat an huwelijk op zichzelf vanzelfsprel jje der was. Er werd niet gevraagd w ,jj om iemand ging trouwen. Er st y ook nog zoiets in het kerkelijk muiier van een zekere verplich us om tot een huwelijk over te gaai je tot de jaren des onderscheids komen was. Ze vonden elkaar woon in die dagen, die jonge mai overdag op kantoor zat. ik meer Wormser in de Warmoesstraat, avonds iets in de muziek opbou en zijn meisje die goed met den L overweg kon en ze kregen elkaar en trouwden. Vader is gedoopt i Nieuwe Zijds Kapel en moeder i 1 Noorderkerk, en ze zijn getrouw J de Keizersgrachtkerk, dan we< het wel. De trouwtekst heb ik kunnen achterhalen, maar dat J wel iets geweest zijn in de geest een drievoudig verbond, wantte spraken we er toen over. Niet plaagd door de vragen van vand Mensen begonnen in eerlijkheii iai diep vertrouwen en wisten dai e daarvoor samen een gemeenscl e pelijk oriëntatiepunt moesten 1Q0 ben. zo zeggen wij het vandaag. R zij dachten dan aan Iemand, IU God. En zij wisten niet meer 'C1 Hem dan wij. maar soms heb il 10| indruk dat Hij hen nader was ons. Beroepingswerk NED. I1ERV. KERK Beroepen te Exloërmond: W. j Graaff, kand. te Utrecht; te Mon J. Vroegindeweij te Katwijk aan te IJmuiden W. (toez.): J. P. Roon te Zeist; te Oosterhesselei ter Haar te Franeker; te Zeist: J.I Hoed te Sliedrecht; te Strijen* Wursten te Veenendaal en J.r Huetink Oo Beroepen: te Den Haag (Kloos^e kerk, toez.), G. Kalsbeek te Vo (Oid.i. ie Bedankt voor Vreeswijk en Elbur ioi Kruit te Wierden; voor Bennek ne en Kinderdijk: J. J. W. Mouthaa 3o Wilsum; voor Ooltgensplaat )e1 Zwartebroek: J. van RossemNe Meeuwen. vai GEREF. KERKEN Üw Beroepen te Putten: drs G. van D#a nik te Sellingen; te Rotterd^a Feijenoord: C. van Steenis kancferc Hoogkerk, die dit beroep heeft i Un genomen. De GEREF. KERKEN VRIJG. tia: Aangenomen naar Vlissingen: io\ Kamphuis, kand. te Kampen, >m bedankte voor Appingedam, i vil reest-Dedemsvaart, Aduard, Ams 'o< veen-Mijdrecht, Driess )o Damwoude. Marknesse-Nag le Monster, Overschie-Schiedam, S: tie de-Diever, Zutphen. Frieschepal GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Haamstede: L. Blolj^ Capelle a.d. IJssel. Bedankt voor Katwijk aan Zee: 71 A. Vergunst te Veen. Geref. studenten h „Honderd plus tien" is de titel f een zeer onorthodox opgezet i denkboek van de theologische L geschool van de gereformeerde f ken te Kampen. Op deze paging deze bundel opstellen, impresj foto's en tekeningen van en 1 (oud-)studenten die in Kampen i met meer en minder toewijding bereidden op het predikambt in' gereformeerde kerken, bij zijn j schijning al geprezen. Blijkbaar f wij niet de enigen die behaF scheppen in „Honderd plus tij* want er is nu een tweede druk f uit. Het boek is niet duurder gey^ den, het kost nog vijftien guided1 is nu ook verkrijgbaar in de bdtu handel. Wie negentien gulden (j gulden er bij voor portokosten! reert op gironummer 234.641 t.n.\ theol. hogeschool in Kampen ei het strookje „100+10" verm( krijgt het boek thuisgestuurd. Dr J. L. Klink Mevrouw dr J. L. Klink heeft nodige reacties gekregen op 1 vraag aan ouders en leerkracl naar reacties van kinderen op bij verhalen. Nu zou zij ook graag gaan hoe vier- tot zevenjariger - bijbelverhalen verwerken. Daa nu haar verzoek aan kleil». leid(st)ers, moeders en vaders. papier te zetten hoe hun jonge t deren een bijbelverhaal met ef woorden weergeven. InzendinL» graag naar de BijbelwerkpL Herengracht 366. Amsterdam Ds. Jószef Elias De Hongaarse hervormde predil Jószef Elias heeft geen uitreisvi gekregen, om deze week een De B ter-herdenking in Vlissingen bl wonen. Ds Elias zou een van de kers zijn tijdens een herdenking menkomst, die donderdag beleg door de christelijke gereforme kerk te Vlissingen, de gebo< plaats van De Ruyter. Elias is p: kant in Debrecen. In 1972 kwan in het nieuws door een conflict bisschop Bartha van zijn kerk. L.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2