Sowjet-baptisten hebben vertrouwen in toekomst Uit de kerkbladen Gereformeerde bond alleen maar gedoogd Vrouw meer dan ooit slaaf van de man fllBillSll Mevrouw Beerman op studiedag: ffl Onze adressen: Ds. A. Vroegindeweij: Onder- of afbreken, dat is de vraag Ajax en de Vrije Universiteit Nieuwe boekt Geref. kerkend minder leden 161 Aartsbisschop eist onderzoek naar dooV van Zuid-Afrikaan tai VOORBIJGANGER, MAANDAG 26 APRIL 1976 KERK-BINNENLAND TROUW/KWARTET] Van een onzer verslaggevers De deelnemers aan de halfjaarlijkse vergadering van de uitvoe rende raad van de Europese baptistenfederatie zijn uit Hun plaats van samenkomst. Moskou, met positieve indrukken thuisgeko men. In de kring van de baptisten in de Sowjet-Unie heerst een sfeer van optimisme en hoop. blijkbaar gebaseerd op een voor zichtig toenemende democratisering, welke ook een grotere vrij heid voor de kerk met zich brengt. De Russische baptisten beschouwen deze vrijheid als een uitdaging om het kerkelijk leven tot grotere bloei te brengen en het aantal bekeringen op te voeren. In een aantal plaatsen leidde dit reeds tot opmerkelijke groei. Er zijn berichten over een behoorlijk aantal bouwvergunningen voor nieu we kerken. Het aantal anti godsdienstige artikelen in de pers is de laatste vier tot vijf maanden afge nomen. Emigranten van Duitse nati onaliteit. die thans naar het westen komen maken eveneens melding van ontspanning in de verhouding tussen kerk en staat. De Nederlandse deelnemer aan de vergadering van de baptisten in Mos kou. ds. Theo van der Laan. de secre taris van de Nederlandse baptisten unie. is eveneens met een gevoel van voorzichtig optimisme in Bllthoven teruggekeerd Hij heeft zijn indruk gebaseerd op de bijeenkomst in Mos kou en op de ontmoetingen, die hij had bij een rondreis na afloop langs Leningrad en de Baltische staten. Volgens een woordvoerder van de Unie van Baptistengemeenten m de Sowjet Unie telt het land op het ogenblik 550.000 gedoopte baptisten en groeide dit aantal vorig Jaar met zesduizend. Ds. Van der Laan houdt het echter voor mogelijk dat er in werkelijkheid een veelvoud gedoopte en nog niet gedoopte baptisten is. een aantal dat de unie terwille van de communistische zielerust verborgen houdt. Roepingen Een ander teken van bloei is dat blijkbaar heel wat hoog opgeleide ..leken" hun goedbetaalde beroep vaarwel zeggen en kiezen voor het weinig in aanzien staande en beschei den gehonoreerde ambt van predi kant in een baptistengemeente. Zo n keus is ook al niet zo gemakkelijk, omdat er slechts een beperkte oplei dingsmogelijkheid voor predikanten is. die bovendien op een peil staat ver onder onze normen voor een we tenschappelijke theologische oplei ding. Ds. Van der Laan noemt het geval van een diepzeeduiker, die zijn maandinkomen van vierhonderd roe bel inruilde voor een predikantstrak tement van zeventig roebel (ongeveer 280 gulden). Onder de aanstaande predikanten en onder de pas afgestu deerden zijn er velen, die reeds een academische studie of een hogere be roepsopleiding achter de rug hebben. Ds. Van der Laan heeft steeds for meel en informeel geïnformeerd naar de zogenaamde „ondergrondse kerk". Uit de gesprekken bleek hem dat er mogelijk wel groepjes be staan. die niet aan de oppervlakte komen. Er is ook onder pinksterge meentes sprake van christenen, die menen dat een christelijke gemeente in elk geval vervolgd dient te worden om voluit gemeente van Christus te kunnen zijn. Dit soort gemeentes onder het kruis ervaren de moeilijk heden met de overheid, die het ge volg zijn van hun weigering zich offi cieel te laten registreren vaak als een bevestiging dat zij (in tegenstelling tot de geregistreerde gemeentes), de ware kerk zijn. De moeilijkheden be treffen beperking op het *zon- dagschoolwerk. het Jeugdwerk, cate chisaties en het diaconaat. De unie van baptisten is trouwens allerminst een eenvormige groep Er behoren pinkstergemeentes toe. maar ook mennonieten. Ds. Van der Laan sprak een voorganger van zo'n mennonletengroep. die nog plat Duits sprak, ook al woonden hij en zijn familie al generaties lang in Kir gizië. Dissidenten De verhouding tussen geregistreerde baptistengemeenten en de niet gere gistreerde is volgens ds. Van der Laan heel wat minder vijandig dan men hier in het Westen meent. De Nederlandse baptist vertelt over een superintendent (een soort kerkelijk adviseur) van de unie van baptisten, die niet alleen de officiële leden gemeentes bezoekt maar ook pasto raal advies geeft in de niet- geregistreerde gemeentes. Deze groepen ontvangen de superinten dent met grote hartelijkheid. In de unie wordt over de afgescheidenen met warmte gesproken als „onze broeders". Deze hartelijkheid wordt door de afgescheidenen niet altijd beantwoord. Een man als Georgij Vins, de nu gevangen zittende bap tistenprediker uit Kiev. heeft bij voorbeeld alle baptisten die aange sloten zijn bij de unie in de kerkelij ke ban gedaan. Dat heeft onder meer tot gevolg dat in de gemeente in Kiev opnieuw een afscheiding dreigt. Wat de Russische revolutie het land ook voor veranderingen heeft gebracht, het land kent nog steeds een bloeiend sekte-wezen. On der de kerkelijke mensen bestaat mede als gevolg van de vervolgingen veel haat en nijd en heel wat afschei dingen zijn het gevolg van gewone persoonlijke tegenstellingen. Het huidige bewind in de Sowjet-Unie is nog steeds even centralistisch als dat van de tsaren. Bovendien zijn de com munisten technocratisch ingesteld. Dat heeft als gevolg dat zij moeilijk kunnen velen dat groepjes mensen zich wille keurig samenvoegen tot gemeentes. Dat er in sommige streken zoveel onge registreerde groepen bestaan komt Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT „Nog nooit is de vrouw zo de slaaf van de m geweest als nu. als gevolg van de seksuele revolutie, „aldus Rotterdamse kinderarts Elly Beerman-de Roos op een studied over de seksuele revolutie, die zaterdag belegd was door. stichting tot bevordering van bijbelgetrouwe wetenschap. De vrouw is seksobject geworden om tot de vrijheid te komen, w naar de hele wereld snakt." Andere sprekers op deze dag wé de vrljgemaakt-gereformeerde pr kant dr. W. G. de Vries uit Harer de Rotterdamse arts K. F. Gunni De stichting tot bevordering van belgetrouwe wetenschap best sinds 1974. Zij stelt zich ten doel beoefening van d'e wetenschap irt derworpenheid aan de Heilige Scha te bevorderen en met de resultatT van deze arbeid een zo breed moge} ke kring te dienen. Het secretariaat gevestigd Kampweg 106, Doorn. Het is „georuik de pil. dan kan ik jou gebruiken." En als het mislukt, dan is er nog altijd de mogelijkheid van de abortuskliniek. aldus mevrouw Beerman. Volgens haar hebben de vrijere sek suele opvattingen de mensen alleen maar ongelukkiger gemaakt. „Men maakt ons wijs. dat het gevoel van onvrijheid en de schuldgevoelens ge volg zouden zijn van Victoriaanse op vattingen. Zet de regels overboord en je bent vrij. Maar de werkelijkheid is, dat men zijn gevoel van onvrijheid en schuld niet kwijt raakt. Geen won der. want de oorzaak daarvan ligt in de zondeval in het paradijs," aldus mevrouw Beerman. Ongelukkig De bekende baptistenleider Michael baptistengemeente in Moskou veelal doordat deze groepen klein zijn en een wisselend bestaan leiden. Om in de Sowjet-Unie als kerk geregistreerd te kunnen worden moeten er minstens twintig mensen zijn. die een kerkeraad vormen en aldus rechtspersoonlijk heid aanvragen, maar het komt heel vaak voor dat dit twintigtal personen niet te vinden is. Op dit moment zijn 79 leden van niet- geregistreerde gemeentes in gevan genschap. Dit aantal werd genoemd door Viktor Tltov. de pas benoemde ondervoorzitter van de raad voor godsdienstzaken in de Sowjet-Unie. aan wie een delegatie van de Europese baptisten een bezoek gebracht heeft. Deze hoge functionaris zei dat er bin nenkort tien gevangen baptisten zullen worden vrijgelaten. Voor het eerst had den vertegenwoordigers van de Euro- Zhidkov doopt een nieuw lid van de pese baptistenfederatie de gelegenheid op dit niveau te pleiten voor de ver volgde afgescheidenen. Het was. zo zegt ds. Van der Laan een hard en open gesprek, dat twee uur duurde. Titov erkende dat er in sommige gevallen willekeurig tegen afgescheiden groe pen wordt opgetreden. Hij raadde de Russische delegatieleden aan zulke ge vallen bij hem ter kennis te brengen. De delegatie-leden zeiden tegen Titov dat de wet ook al wordt deze secuur nageleefd soms tot discriminatie van gelovigen leidt. De Britse baptist dr. David Russel heeft na afloop van de vergadering in Moskou een bezoek gebracht aan het huis en de gemeente van Georgij Vins. Het was de eerste keer dat een officiële afgevaardigde van de baptistenfedera tie deze gemeente bezocht. UIT VAN LEZERS Parkeerboeten In het redactionele „Commentaar" „Parkeerboeten" (14 april) wordt staatssecretaris Van Rooijen (belas tingen) gestempeld als „minder poli ticus dan technocraat", omdat hij niet van plan is over te gaan tot „een technische aanwijzing aan de belas tingdienst". dat „in elk geval par keerboeten niet meer als aftrekpost in aanmerking komen". De hoofd redacteur vindt het maar een „won derlijke toestand" dat parkeerboe ten „in heel wat gevallen" aftrekbaar zijn voor de belasting, d.wi. dat zij volgens de wet ten laste van de winst of het loon kunnen worden gebracht indien de (parkeer-) overtreding in de uitoefening van een bedrijf of beroep is begaan. Waarom wonder lijk? Een bewindsman moet niet en kel politicus zijn. maar óók een beetje technocraat, d wz. iemand die de gevolgen van zijn handelen kan overzien Die gevolgen zijn meestal, dat op elke aanwijzing aan de belastingdienst om uitzonderin gen te maken weer nieuwe uitzon deringen nodig zullen blijken. Dit zelfde geldt ook voor wetswijzigin gen die uitzonderingen maken op eenvoudige regels: net ontbreken Conferenties Christrlijk •nderwijs*. 7-8 mei met lerkrachten uit het middelbaar on derwijs. op Den Alerdlnck, Laag Zu- them (tel. 05290 541). Nes Ammim. Informatie- en bezin ningsdag. zaterdag 8 mei, 10.15 uur, in het Johannescentrum. Utrecht- Overvecht. Sprekers prof dr. B. J. Oosterhoff en prof. dr. G. N. Lam- mesn. groepsdiscussies, Israëlische volksdansen, informatie door inwo ners van Nes Ammim. Inf. tel. 030 71 67 73 Begeleiden van (jongeren)groepen. Trainlngsdagen 7 9 mei op De Drieburg. Driebergen (tel. 03438 3193). Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 159. Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 van het. Juiste evenwicht tussen de Invloeden van politiek en „techno cratie" ls in alle landen de voor naamste oorzaak van gegronde klachten over de Ingewikkeldheid en de omvang van belastingwetten. Overigens vraag ik mij af. of een commentator van een blad van de standing van Trouw niet behoort te weten dat een bewindsman (anders dan de wetgever) in een aantal geval len belastingdruk wel kan verklei nen. maar nooit vergroten. Den Haag Prof. dr B. Schendstok Abortus (11) Wanneer PvdA en VVD er door hun legalisering van de abortus blijk van geven het leven aan te kunnen, dan behoeft het vormen van een regering voor hen toch geen problemen meer te geven? Misschien echter blijken beide partijen over de mogelijkheid te beschikken iets na te laten terwil le van andere politieke groeperin gen! In het licht van bovenstaande blijft er weinig over van de voorkeur voor de PvdA. die in de gedachtevor ming rond het CDA wordt uitgespro ken. Voorts ziet men bij een goedlo pende motor als zodanig wil het CDA funktioneren geen vonken overspringen. Als men toch iets wil zien. moet men op de Juiste plaats en het Juiste moment kijken. Welnu: De discussie rond de legalisering van de abortus vormt een gelegenheid bij uitstek! Merkwaardig en waarschijn lijk bedenkelijk is overigens, dat er zo weinig sympathiebetuigingen bin nenkomen voor het AR-KVP wetsvoorstel. Zelfs vrouwenvereni gingen hoewel soms daartoe zelfs statutair verplicht reageren niet. Wellicht hangt dit samen met de grootte en de ernst van het pro bleem. maar dat is dan tegelijkertijd een reden, dat de confessionele par tijen elkaar nog hard nodig zullen hebben om samen aan de oplossing van deze en soortgelijke problemen te werken. Je kunt je namelijk ge makkelijk voor het leven uitspreken, maar dan ben je er nog niet. Dan begint het pas! Ede Ir E. Lagerweij Urnengalerij in kerk: herstel oude traditie LEEUWARDEN in de r.k. Domini- cus-parochle in Leeuwarden over weegt men In de kerk een columbari um (urnengalerij) aan te leggen. In diverse kerken in ons land is al zo n galerij ingericht, schrijven de paters E Osendorp en H Dijkman in een brief aan de parochianen. Zij menen, dat hierdoor een oud ge bruik kan herleven. Vroeger werden de doden in of rond de kerk begraven vanuit de idee van een gemeenschap van allen in de Heer. een ge meenschap die over de grenzen van de dood heenreikt. In de brief herin neren zij eraan, dat Rome in 1964 offlclel crematie heeft toegestaan. In 1974 werd reeds 14.2 procent van de overleden rooms-katholieken in ons land gecremeerd Door middel van een enquête-formulier kunnen de pa rochianen zich uitspreken. Van een onzer verslaggevers UTRECHT „Wij hebben de indruk, dat de gereformeerde bond in de hervormde kerk door velen alleen maar gedoogd wordt, omdat wij er nu eenmaal in zijn". Dit zei ds. Vroegindeweij, voorzitter van de hervormde mannenbond op gereformeerde grondslag, zaterdag op de jaarvergadering van deze bond in Utrecht. Hij herinnerde daarbij aan de scher pe reacties, die onlangs in het her vormde ambtsdragersblad „Woord en Dienst" verschenen zijn naar aan leiding van de briefwisseling tussen ir. J. van der Graaf en ds. A. A. Spijkerboer. „Die briefwisseling was in goede toon. al toont zelfs ds. Spij kerboer. niet goed te begrijpen, wat onze diepste drijfveren zijn", aldus ds. Vroegindeweij. Maar de reacties van anderen hadden ds. Vroeginde weij doen denken aan de zeventien- de-eeuwse remonstrant Slatius, die in zijn afscheidsbrief aan. zijn vrouw schreef: „Mijn ziel heeft een gruwel van de calvinisten". Moeder En toch gaan wij de wee van de afscheiding niet op.-Wij blijven in de hervormde kerk, omdat wij die kerk als onze moeder liefhebben, aldus ds. Vroegindeweij. Het doet ons pijn. als het kerkelijke leven terugloopt, als er kerken gesloten en predikantsplaat sen opgeheven moeten worden. Dat raakt ook ons. ook al mogen wij dankbaar zijn. dat in de gemeenten, waar gereformeerd gepreekt wordt, grote trouw blijft aan de dienst des Heren. Volgens ds. Vroegindeweij gaat het ln de hervormde kerk nog steeds om het oude verschil tussen remonstranten en contra-remonstranten. „Men uil ons doen geloven, dat het maar om ondergeschikte punten gaat. Maar als dat waar was. zou men toch geen buitengewone wijkgemeenten stich ten? Er is inderdaad sprake van een kloof. Daarom begrijpen wij. dat de Ds. A. Vroegindeweij. andere richtingen in de hervormde kerk het moeilijk met ons hebben. Maar dat is niet. omdat wij zulke moeilijke mensen zijn. maar omdat wij ons willen houden aan de belijde nis van de kerk". Strijd De Veenendaalse predikant bena drukte. dat het de gereformeerde bond niet om de macht mag gaan. maar om een geestelijke strijd, opdat alle leden van de hervormde kerk samen leren buigen voor de heerschappij van Koning Jezus. De hervormde mannenbond op gere formeerde grondslag telt thans 4262 leden (een kleine stijging), in 168 plaatselijke verenigingen. Zij meende dan ook. dat de jongeren van nu veel ongelukkiger zijn dan de oudere generatie, die nog opgevoed werd met strenge regels. „Ons wer den al die vrijheden niet aangeboden. Zij krijgen het nu wel op een presen teerblaadje. Vind dan maar eens je weg. Ten diepste zoekt elk mens vre de en geluk. Maar de jongemensen nu worden opgejaagd." In plaats van de regels, die God in de bijbel gegeven heeft, is nu de norm geworden, wat de gemiddelde mens prettig vindt. Intussen worden de intermenselijke relaties steeds slechter. Steeds meer mensen blijken niet meer in staat, echte relaties op te bouwen. Vandaar de „sex om de sex", omdat men niet meer tot de geheimnisvolle, primair geestelijke verbondenheid van man en vrouw kan komen. Het aantal ka potte huwelijken gaat in deze contac- tarme tijd met sprongen omhoog en 95 procent van alle ziekten heeft te maken met een gebrek aan liefde. Vrijheid Mevrouw Beerman citeerde Paulus, dat de wereld snakt naar het open baar worden van de kinderen Gods. Aan kritikasters heeft de samenle ving geen behoefte, maar wel aan mensen, die werkelijk vervuld zijn met de liefde Gods. „Aan ons. als christenen, de taak om onze mede mensen duidelijk te maken, dat Je zus' liefde voor ons de enige weg is. GOTTMADINGEN De gezamen lijke verklaring van eerste minister Gatsha Buthelezi en dr. Beyers Nau- dé. waarin investeringen in Zuid- Afrika immoreel werden genoemd is aanleiding geworden tot een discus sie in West-Duitsland. Prof. dr. Ger hard Grohs (Berlijn), de voorzitter van de afdeling ontwikkelingshulp van de evangelische kerk en lid van het centrale comité van de we reldraad van kerken vindt dat de gesprekken die thans aan de gang zijn tussen de kerk en het bedrijfsle ven dat in Zuid-Afrika actief is. afge broken dienen te worden. Dr. Harald Bilger (Gottmadingen), die lid is van de bond van christelijke onderne mers in Duitsland en tevens van de financiële werkgroep van de afdeling ontwikkelingshulp van de evange lische kerk, meent dat de gesprekken daarentegen onderbroken dienen te worden, in afwachting van nadere duidelijkheid. Bilger meent dat het de twee Zuid- afrlkaanse figuren niet gaat om een stopzetting van de investeringen, maar om een concentratie van de investeringen in de thuislanden. Deze opvatting lijkt te worden onder steund door de houding van chief Buthelezi nadat hij vernam dat de Amerikaanse drankfirma Seagram op grond van zijn verklaring afzag van een investering ln KwaZulu. het thuisland van de chief. Buthelezi rea geerde hier boos op met een opmer king: „Seagram staat onder druk van de kerken en misbruikt mijn verkla ring om zich ook uit KwaZulu terug te trekken". Prof. dr. H. N. Ridderbos in het Gere formeerd Weekblad over het besluit van de Vrije Universiteit, om CPN- leden uit leidende functies te weren: Om te beginnen, is er voor mijn besef iets volstrekt onzinnigs in ik heb er geen ander woord voor! wanneer men in zaken als die zich thans aan de V U. afspelen de „democratische rechten" In geding brengt of wanneer men de verplichting zich aan een aangenomen grondslag of onderte kende confessie te houden als ln strijd met de geestelijke vrijheid of als leer-dwang kwalificeert. De door de grondwet gewaarborgde rechten en vrijheden moeten ons bijzonder kostbaar en dierbaar zijn. Maar dat een communist daaraan het recht zou kunnen ontlenen om bestuurslid van de V.U te worden, lijkt mij even ongerijmd (ds wanneer een voetballer van Ajax op grond daarvan het recht zou willen opeisen uitsluitend in ei gen doel te schieten. Walhalla Ds. C. Jongeboer in het Hervormd Weekblad: In een Duitse krant stond de volgende rouw-advertentie. Een familie jdeelt mee. dat iemand overleden is en zegt erbij, dat hij „fiir immer zur grossen Armee abgerufen ist." Naast de adver tentie staat er neg ééa voor dezelfde persoon, maar nu van zijn kameraden. Het blijkt dat hij heeft behoord tot de divisie „Das Reich". Mijn broer, die me deie zaak teezond, schreef erbij, dat dit in Duitsland ook nog voorkomt. De overledene, die soldaat geweest is, gaat nu, zo schreef hij, op reis naar de grote soldatenhemel het Walhalla. In derdaad. Het is verbijsterend, dat blijkbaar het nazisme nog leeft. Huiswerk Dr. C. P. van Andel (niet die van het Anne Frankhuis, maar de secretaris van de hervormde raad voor kerk en theologie) maakt zich in het maandblad Tenminste zorgen over de vlijt, waarmee men met de resul taten van Nairobi aan het werk is gegaan: We moeten oppassen voor kramp achtigheid. voor een veelheid van taken waaraan wij ons vertillen, voor dwangmatigheden waaronder wij bezwijken, voor een humorloze over moed die de weg naar de toekomst verspert. Naar mijn smaak tendeert eveneens het veelvuldig gebruikte woord „huiswerk" voor de aanbe velingen van Nairobi ln dezelfde richting. Als lk aan alle thema's, rijtjes uitzonderingen, stamtijden, stellingen, enz. terugdenk, waardoor ik 35 jaar geleden in de avonduren werd gekweld, krijg ik nog een nare smaak in mijn mond. De bijbel spreekt niet over het geloofwaardig maken van het evangelie, evenmin over huiswerk, maar over geboden. Ze doet dat op een wijze dat de Joden er feest om vieren: het feest van de Wet. Israël verstaat de gebo den als de ruimte waarbinnen de door God geschonken vrijheid opti maal kan functioneren. De geboden beschermen de vrijheid en behoeden voor een slavernij die erger is dan de dienstbaarheid in Egypte. Ik zou wil len. dat wij op zo'n Joodse manier bezig zouden zijn met de aanbevelin gen van Nairobi. Winnen In Credo, het maandblad van het confessioneel gereformeerd beraad, beschrijft ds. M. P. van Dijk de ver schillende opvattingen onder de ver ontrusten ln de gereformeerde ker ken over de te voeren gedragslijn. Hij vervolgt: Het hoeft geen betoog dat wij ons het meest verwant voelen met de derde stroming: in de kerk blijven. Alleen zouden we ons liever wat posi tiever willen uitdrukken: niet zozeer doorvechten en protesteren als wel overtuigen en winnen. De weg van het geruisloos doordringen, nog be ter: de weg van het Reveil, van de opwekking, van de omwenteling via het grondvlak en de kerkeraden. Wij geloven dat het bewandelen van de ze weg op de lange duur meer effec tief is. Een nieuw gaan leven bij en vanuit de oude belijdenisgeschrif ten. niet vergetende tegelijk dat wij in een andere tijd leven dan toen. een tijd met andere problemen en vragen dan die toen aan de orde waren. Open naar het verleden, tege lijk open naar de toekomst Beschaafd Ds. A. J. Janssens in een impressie in de Gereformeerde Kerkbode van Rot terdam en omgeving over hoe hij de viering van het avondmaal beleeft: Wanneer ik de wijn uit de beker gedronken heb, geef ik de beker mijn vrouw in de hand. Alle anderen doen dat anders. Ze zetten de beker voor elkaar op tafel. Als ik hét klaar zou kunnen krijgen, zou ik dat willen veranderen. Bij een gemeen schapsmaal hoort het m.i. elkaar brood én wijn in de hand te geven. Misschien vindt men het in onze kerk beschaafd om het te doen. zoals men het doet. Beschaving met ..zo hoort het" kan ook wel eens op ge spannen voet staan met de diepste intentie van het christendom, de ge meenschap met de Heer en met elkaar. Applaus vo«r Anna. Hierin beschrL J. Joffe de jeugdervaringen van Jq fe's moeder die rond de eeuwwiss llng uit Rusland via Turkije en Hef garije naar Frankrijk vlucht. Ul^ Elsevier. Amstedam. 191 blz. 13.90. —feu Van een onzer verslaggevers LEUSDEN In 1975 is het leden| van de gereformeerde kerken nieuw teruggelopen: van 878.7671 het begin naar 877.823 aan het ei| van het jaar. Dat betekent een ling van 944 leden. Deze achter gang is iets kleiner, dan in 1974, t de gereformeerde kerken 1071 iec teruggingen. De achteruitgang zit vooral onder j doopleden. Het aantal belijden leden groeide vorig jaar nog aan i ruim veertienhonderd. Maar het a tal doopleden liep met een kleil 2400 terug. Vergelijking van de provincies inj zojuist gereedgekomen beknon statistiek over 1975 laat zien, dat| nog steeds groei is in Frieslai! Drente, Overijssel. Gelderlan Utrecht, Noord-Brabant en Limbu Achteruitgang is er in Noord- Zuid-Holland, alsmede (in mlnd mate) in Groningen en Zeeland. Het aantal dienstdoende predikaj ten daalde vorig jaar van 1088 na 1080. DURBAN De rooms-katholi^E aartsbisschop van Durban. De Hurley, heeft en onderzoek gd J, naar de manier waarop Jose Mdluli de dood gevonden hefC" Mdluli was een vooraanstaand Tij van het verboden Afrikaanse Natfe nale Congres. Hij stierf enkele wettg geleden na een kort verblijf in politiegevangenis van Durban, lij zijn lichaam werden sporen gev de den van slagen en meswonden. hk Aartsbisschop Hurley heeft geze et dat Zuid-Afrika geen tijd meer he en voor een vreedzame oplossing 1 an het rassenconflict. Er zijn teker lol dat de jeugd in positieve zin van oudere generatie verschilt. De jon aa ren vermengen zich zonder proble eg' met de zwarte bevolking. Maar I an zou nog enkele tientallen jaren v er gen om deze nieuwe houding in p 00 tieke praktijk om te zetten. Zovfn tijd heeft Zuid-Afrika volgens te aartsbisschop niet. h air Deken Joosten jaa De bekende r.k. deken van Echt Joosten. heeft een meditatieboe; geschreven over „Jezus Christus ïjjj geen ander fundament". Het is eerste uitgave van de onlangs op richte Stichting fonds verkondig van het bisdom Roermond, dat z ten doel stelt goede godsdienst lectuur in de gezinnen te breng Aanleiding tot het schrijven van l rr boekje, aldus de presentatie op J? omslag, ia, dat de realiteit van Jei "i1 Christus in ons menselijk besti bij jeugdige en ook bij veel oud gelovigen verschraald is door v en warrende en elkaar tegenspreker e theologie-opstellen. In zijn ten :;e €e de schrijft bisschop Gijsen. dat 1 niet gaat om een zwaarwichtige v handeling, maar om een rustig gel Bv genis van geloof, die alle stormen over en door kerk en wereld ga rt, kan trotseren. er Clasz De voorzitter van de raad vanl evangelische kerk in Duitsla/ bisschop Clasz. ts er tegen datl predikant lid is van de commuij tische partij. „Zolang het marxisl nauw verbonden is met een athi tisch wereldbeschouwing, houdl het voor onmogelijk als predikanj als christen in een marxistische p tij te actief te zijn." aldus de leii| van de evangelische kerk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2