iizar melodrama Uw bank is op Koninginnedag gesloten» Regisseur Bergman verliet Zweden Choreografie-avond met aantrekkelijke werkstukken LMPREMIERES VAN DEZE WEEK Gildeplaatje gestolen Trage voorstelling van Richards Houtepoot Man bij wie 1,3 miljoen gestolen werd zelf gepakt ;nten in lurpark en drie onden bij politie veldloop leden Prolongaties en reprises Op de penning in 't museum Produkties van Fugitive Cinema Weer groeiend gebruik van elektriciteit Onderzoekgelden baarmoederkanker beter besteden" AG 23 APRIL 1976 BINNENLAND - FILM - KUNST TROUW/KWARTET 9 TAD In het natuurpark d zijn gisteren vanuit Polen ierjten gearriveerd. Dit wilde tok wel aangeduid met Euro- :on is in de vrije natuur uitge- pe dieren behoren tot de 'van bedreigde diersoorten insterdamse dierentuin Ar- lè rijksdienst IJsselmeerpol- het op natuurlijke wijze om- terrein huisvest. Men wil op nier dieren terugplaatsen in k waar ze in vroeger tijden in voorkwamen. In het natuur- at uiteindelijk 90 hectare worden, verblijven al gerui- een elandenpaar een een e rendierenkudde. i verslaggever OORT De 38-jarige >e brigadier van politie H. Vegt is gistermorgen op het fan Zandvoort om het leven i. Het slachtoffer zat met lega's en een instructeur in d in verband met rijlessen, (n raakte met de linkerwie- le weg en sloeg daarna enke- i over de kop. De heer Van 1 was op slag dood. De in- moest met verwondingen :iekenhuis worden opgeno- twee andere politiemannen licht gewond. verslaggever TE De dienstplichtige arts nk (26) uit Bedum, is gister- na een veldloop onwel ge en op weg naar het zieken- leden. De heer Smeenk was arts van de 109de afdeling lerie. Hij deed mee aan een die de artillerie-onderdelen hannes Postkazerne in Ha lden georganiseerd. Walerian Borowczyk, de Poolse regis seur die in Frankrijk woont en werkt, keerde naar zijn land van herkomst terug om daar „Het Verhaal van een Zonde" te maken, gebaseerd op een roman uit 1906 van de beroemde Poolse schrijver Stefan Zeromski. „Het Verhaal van een Zonde", die als officiële Poolse inzending naar Can nes ging, vertelt de melodramatische geschiedenis van een meisje uit kleinburgerlijke kringen, dat in hartstocht ontbrandt voor een ge trouwde man die vergeefs zijn best doet om de kerk een scheiding af te dwingen. Het eerste deel van de film lijkt wel een catalogus van alle onge lukken die een vrouw in die tijd kon den overkómen wanneer zij haar brandende passie volgde: het ouder lijk huis wordt haar ontzegd, ze gaat met haar minnaar in een hutje wo nen, vervalt tot bittere armoede, moet in de fabriek zwoegen, ver drinkt tenslotte haar pasgeboren kind. Maar daarna neemt hij een bi zarre, bijna surrealistische draai. De heldin wordt door schurken uitge buit, vermoordt een gulle graaf, met pijlgif, raakt verzeild op het landgoed van een soort Poolse Frederik van Eeden en offert tenslotte haar leven om haar eerste liefde te redden. Er zit natuurlijk maatschappij kritiek in deze film, alle zonde en ellende komt voort uit een verwron gen opvatting van de moraal, maar aangezien hij rond de eeuwwisseling speelt is die nogal vrijblijvend. Wel krijgt de katholieke kerk een paar fikse vegen uit de pan, zoals Bo- rowczyk's gewoonte is. Schitterend van sensuele pracht zijn weer de beelden waarop hij ons ver gast: witte kant onder een zwarte rok, een bevloerste oogopslag onder een witte doek, zelfs zoiets prozaïsch als het vegen van een tafelkleed wordt een feest voor het oog. Het decor is minutieus gereconstrueerd, met een weelde aan zorgvuldig geko zen details. Zo weet hij, met steun van de acteurs Grazyna Dlugolecka, Jerzy Zelnik en Olgierd Lukaszewica, die hij bespeelt alsof het kunstwer ken zijn en geen mensen (Borowzcyk kan nooit veel liefde opbrengen voor zijn figuren) poëzie te maken van een gedateerd gruwelsprookje. Amsterdam-The Movies, 18 jr. STOCKHOLM Ingmar Bergman, de beroemde Zweedse regisseur heeft zijn land verlaten in verband met moeilijkheden met de Zweedse belas tingdienst. Alle nog lopende projec ten en contracten in Zweden zijn afgebroken. Bergman heeft dit be kend gemaakt in een open brief die door het dagblad Expressen is gepu bliceerd. Het is niet bekend naar welk land Bergman is vertrokken. In de brief zegt Bergman dat hij zijn hele fortuin in Zweden zal laten en ter beschikking van de belas tingdienst zal stellen, dit om te bewij zen dat hij niet vertrekt om onder de belastingzaak uit te komen. De 58- jarige Bergman werd in januari van dit jaar tijdens een repetitie in een theater in Stockholm in hechtenis genomen in verband met belas tingfraude. Kort daarna kreeg hij een zenuwinzinking en werd hij in een ziekenhuis opgenomen. Hoewel de strafzaak tegen Bergman niet door gaat, zullen de autoriteiten wel pro beren de achterstallige belasting via de rechter terug te krijgen. Op 2 april had Bergman met zijn advocaat een bespreking met twee functionarissen van de belas tingdienst. Hij beschrijft hen in zijn brief als door prestige gedreven gok kers, en beschuldigt hen van bedrei ging en chantage. Tijdens de bespre king zouden de twee heren. Bengt Kaellen en Hans Svensson, hebben geprobeerd Bergman te chanteren en meer geld van hem los te krijgen. „Ik realiseerde mij," aldus Bergman, „dat mijn tegenstanders geen onpar tijdige, objectief werkende autoritei ten waren, maar een stelletje door prestige gedreven gokkers." Te gek om los te lopen. Prachtige Italiaanse documentaire over een nieuwe aanpak bij de behandeling van geesteszieken. De gehele week in Filmhuis Rotterdam en Filmhuis Amersfoort (beh. 23 apr.) Een Hongaars Dorp en Een alle daagse geschiedenis. Twee aanslui tende originele documentaires van Judith Elek over de geschiedenis van twee meisjes uit een Hongaars dorp. 23 apr. Filmhuis Delft; 24 apr. Filmhuis Arnhem. La Règle du Jeu. Briljante zedenko- medie van Jean Renoir uit 1939. De gehele week beh. 26 apr. Shaffy theater, Amsterdam; 27 apr. Liga '68. Groningen. Nashville. Meesterlijk mozaïek van Amerika, gesitueerd in de country and western-stad Nashville, ge maakt door Robert Altman. De ge hele week in Amsterdam- Tuschinski 2 en Alhambra 2. De Tijgerkat. Een van de mooiste films van Luchino Visconti over een in verval verkerende Siciliaanse fa milie met Burt Lancaster in de hoofdrol. De gehele week in Rivoli. Amsterdam. Salt of the Earth. Zeer sociaal be wogen film van Herbert Biberman over een staking in Nieuw Mexico. 23 apr. Filmhuis Assendelft; 25 apr. Filmhuis Alpha, Beverwijk. l'Histoire d'Adèle H. Navrante lief desgeschiedenis van Frangois Truf- faut met de dochter van Victor Hu- go als anti-heldin. De gehele week Amsterdam-Tuschinski 4. Die Zauberflöte. Ingmar Bergman's charmante verfilming van Mozart's beroemde opera. De gehele week in Kriterion, Amsterdam. Jeanne Dielman. Intrigerende expe rimentele film van de Belgische re gisseuse Chantal Akerman. 24 apr. Filmhuis Delft; 23 apr. Filmhuis Arnhem; 28 apr. Kijkhuis Den Haag. Drie dagen van de Condor. Prachti ge thriller van Sidney Pollack met Robert Redford in de hoofdrol. De gehele week in Amsterdam- Tuschinski 1; Den Haag-Metropole; Rotterdam-Cineac A.D.; Arnhem- Rembrandt; Eindhoven-Chicago; Den Bosch-Euro; Utrecht- Rembrandt. 'S-HERTOGENBOSCH ..Op de penning" een originele titel voor een tentoonstelling in het Noord brabantse Museum die gewijd is aan de maatschappelijke functie en betekenis van penningen. Penningen, kleine metalen plaatjes, gegraveerd of in relief van een voor stelling voorzien, die vanwege hun duurzaamheid zeer gezocht waren, in de eerste plaats als ruilmiddel, geld dus. Maar ook als beloning, als herinnering aan belangrijke ge beurtenissen of als geschenk op hoogtijdagen. Bedelaars hadden vroeger een penning nodig als ver gunning om te mogen bedelen en pelgrims brachten als bewijs van hun inspanning speciale penningen mee terug. Als je daar gebogen staat over de speciaal voor deze expositie ge maakte kasten, waarin gouden, zilveren en bronzen munten opge poetst liggen te glanzen, kan het je overkomen dat je plotseling iets aanvoelt van de beweegredenen van de vrek, van mensen, die zo op hun geld gesteld zijn, dat ze het bijna niet meer kunnen uitgeven. En al gaat deze tentoonstelling dan vooral in op de vele vormen van maatschappelijk gebruik, de pen ningen die er uitgestald liggen, zijn vaak kunststukjes, die je moet be kijken zoals je klein beeldhouw werk of grafiek bekijkt. Want er zijn niet alleen historisch unieke pen ningen te zien, maar vooral veel kleine wonderen van schoonheid, voorbeelden van geraffineerde vormgeving en artistieke schep pingskracht. Enkele honderden stukken, vanaf de Romeinse tijd tot nu: er is een onderverdeling gemaakt in rubrie ken zoals historiepenningen, ere penningen, bedelpenningen. ar- menpenningen. pelgrimstekens, gil- depenningen. loodjes, munten, leg penningen. Iedere rubriek wordt be geleid door visuele informatie in de vorm van schilderijen, prenten, te keningen, documenten en foto's, 'n Tens toons te lling, anders dan anderen. BI cm door Hans W. Ledeboer ROTTERDAM In de wereld van de ballet- en danskunst trekken de choreografie-avonden, waar jonge kunstenaars gelegenheid krijgen hun werken te presenteren, steeds meer aandacht door hun karakter van „openbare auditie". Hier im mers worden artistieke beloften ge daan voor de toekomst, hier kan iets te zien zijn van ontwikkelingen welke wellicht een verrijking zou den kunnen worden voor de reper toires. Vooral: hier krijgen jongeren kansen welke binnen de gevestigde ensembles nooit mogelijk kunnen zijn. DEN HAAG Dit zilveren gildeplaatje uit 1675 behoort in een'vitrine in de Ravensteinzaal van het Haagse Gemeentemuseum te liggen. Tot woensdag was dat ook zo. Toen kwam er een bezoeker die de verleiding niet kon weerstaan; hij tilde de glazen plaat waarmee de vitrine is afgedekt op. en stak het gildeplaatje, dat maar 24 bij 18 cm groot is, in zijn zak. Daar hei een fraai en zeldzaam exemplaar is (er bestaat er maar één van) wordt de waarde op 70.000 gulden geschat. De bezoeker verliet, met het plaatje, ongehinderd het museum. door Dirkje Houtman AMSTERDAM In de Brakke Grond speelt het Fakkeltheater uit Antwerpen tot en met zaterdag „Ri chards Houtepoot" van de Ier Bren dan Behan. De strijd die deze to neelschrijver gevoerd heeft voor de Ierse vrijheid hij is actief lid geweest van de IRA vindt zijn neerslag in dit stuk, waarvan het Antwerpse toneelgezelschap een spanningsloze en trage voorstelling heeft gemaakt. Het stuk speelt zich voornamelijk af op een kerkhof. Hier wachten de twee Ierse vrijheidstrijders Held Hogan en Cronin in gezelschap van een aantal kleurrijke types op de Blauwhemden Ierse nationalis ten met een sterk fascistische in slag wier bijeenkomst zij willen sa"boteren. Held Hogan vermoordt een Blauwhemd en niet hij maar de onschuldige Cronin wordt tenslotte doodgeschoten. Dit alleen bundelt een aantal ge beurtenissen die op z'n minst ab surd hadden kunnen zijn en waarin iedereen over politiek, religie, ethiek en seksualiteit niet tot zijn recht komen. Elk cynisme over mens en samenleving dat deze voor stelling zou kunnen kenmerken, werd teniet gedaan door een te ster ke accentuering van de grappen. Deze vertoonden geen samenhang met de politieke achtergrond van het stuk waardoor het effect ervan totaal verloren ging. Van enige spanning die zou moeten leiden tot een climax zoals de dood van de Blauwhemd en Cronin, was nauwe lijks sprake. Tegenstellingen die zich bij uitstek leenden voor het absurd maken van situaties werden niet benut. Het lielhebben op een grafzerk is zo'n situatie, maar aan gezien het kerkhof niet macaber genoeg was en de twee gelieven niet overtuigend speelden werd dit een van de vele handelingen zonder veel betékenis. Hoewel het geheel vermengd is met Ierse volksliederen en de welbe kende platte „Behaanse" humor, kan van „Iers entertainment" zoals Behan zijn stuk zelf noemt in deze voorstelling nauwelijks gesproken worden. Van de choreografie-avond woensdag in De Lantaren was voor al het gedeelte na de pauze interes sant. De Amsterdammers Jonah Schurink en Henny Kamerman en de Rotterdammer Wil van Heugten kwamen ieder met een goed uitge bouwd werkstuk met Interessante elementen, al had Kamermans „Evenwicht" het slot niet de kracht welke dit gevoelige en mooi gespan nen dansspel zou moeten verlen gen. „Evenwicht" is helemaal een muziekballet en het heeft een mee slependheid, die het voor de dan sers heerlijk maakt om er in te dansen en die de toeschouwer een plezierige kriebel bezorgt die hem doet verlangen zelf mee te kunnen doen. De muziek, die vooral de Jeug dige toeschouwer duidelijk aan spreekt. is van Pink Floyd. „Return" van Schurink wordt ge danst in eenvoudige witte maillots met enkele blauwe en donkerrode accenten. Interessante beweging, ook hier een muziekballet, fel. met mooie spanning tussen muziek, dans en een goed steunend lichtspel. „When Chimneys were Grey" van Wil van Heugten is een genoeglijk stukje nostalgie met als muziek drie old-timers", met veel vaart en feestelijkheid, met aantrekkelijke pretentieloosheid en de nodige hu mor, die de nostalgie overstraalt. Het programma begon met „Tran quilizer" van Dick de Groot op Fo- cus-muziek. Simpele zwarte oefen maillots, veel adagiobewegingen, lyrisch met elementen van gezonde zelfspot. Niet altijd even origineel in de bewegingen. Eveneens weinig originaliteit in de „Ode to Billie" van de Amsterdammer Gary A. Mil ler op muziek van Billy Holiday. Wel afwisselend met aantrekkelijke revue- en vaudeville-elementen, maar met veel bewegingen, welke zijn te herkennen uit werk van be kende Amerikaanse choreografen. „Zen" van Ricardo Anemaet uit Breda op traditionele zen-muziek is gelukkig niet het pretentieuse stuk werk geworden dat naam en bege leiding zouden vermoeden. Integen deel, het is een heel korte diverti mento-schets in de vorm van een spitzen-duet, een beetje lyrisch, heel slmpeltjes, dat de prettige in druk nalaat: „hé, zó kan het *ok!" Na de opbouw van een stevige werkbasis, de 16 mm distributie, is Fugitive Cinema in 1974 en 1975 begonnen met produceren. Dit leid de tot de films „Zipstones" van Rob Bongers, „Het nieuwe Paradijs" van Tom d'Angremond, „Een ma nier van opvoeden" van Juri Voogd en ..Between the Lights' van Jac ques Verbeek en Karin Wiertz. Als gevolg van het groeien van de distributie en de toename van de mogelijkheden tot produceren heeft Fugitive Cinema besloten een tweede stichting op te richten. Deze „Stichting Fugitive Cinema Pro ductions' poogt te werken met een vrij vaste groep van vooral Neder landse filmmakers. Voor het jaar 1976 zijn vijf produkties definitief gepland: „De Radioroom", de eerste echte Nederlandse filmmusi cal van Flip Jansen; „Solell des Hyènes", een sociaal kritische speelfilm over de achtergronden van het toerisme in Noord-Afrika van Ridha Bljhi (Tunesië); „Alge rijns Dorp", een documentaire over het ALgerije van vandaag en zijn agrarische revolutie van Rudolf v. d. Berg; „De Vitusdans", een korte speelfilm gebaseerd op een verhaal van de Poolse auteur Withold Gombrowiecsz van Ben Verbong en „Keefman", een korte speelfilm ge- basseerd op de gelijknamige mono loog van Jan Arends van Wouter van Leeuwen. (ADVERTENTIE) Wij willen graag voorkomen banken op vrijdag 30 april dat u tevergeefs bij ons aanklopt. (Koninginnedag) gesloten zijn. Daarom herinneren wij u eraan dat de kantoren van alle De gezamenlijke banken en spaarbanken. Van een verslaggever AMSTERDAM De zakenman, bij wie 1.3 miljoen gulden uitzijn gepar keerde auto werd gestolen, is zelf gearresteerd. Zijn verklaringen be vatten veel tegenstrijdigheden. Het is de 42-jarige H. D. V. uit Zaan dam, die op 6 april j.l. aangifte deed van de opzienbarende diefstal. Hij vertelde toen dat hij zijn auto op het Thorbeckeplein in Amsterdam had geparkeerd na een geslaagde transactie met een andere zakenman. Om die transactie te vieren was hij 's avonds samen met een procuratie houder en een vriend in een restau rant gaan eten. Het in een tas opge borgen geld. zijnde 1.3 miljoen gul den zou in de auto zijn achtergelaten en tijdens het samenzijn in het res taurant zijn gestolen. Het onderzoek in deze zaak heeft volgens de Amsterdamse recherche zoveel tegenstrijdigheden opgele verd. dat er voldoende redenen waren om de Zaandammer, die directeur is van een elektronisch im- en ex portbedrijf, te arresteren. Hij wordt voorlopig verdacht van oplichting, verduistering en diefstal of mede plichtigheid aan diefstal. ARNHEM In de eerste vijftien weken van dit jaar is het elektrici teitsverbruik in ons land met 4,4 procent toegenomen in vergelijking met dezelfde periode van 1975. In die periode van '75 steeg het verbruik met zeven procent, maar over heel '75 was de groei maar twee procent. Dat werd vooral veroorzaakt door de sterke economische teruggang in de tweede helft van dat Jaar. met name bij de industrie. Dit deelde ir. J. H. Bakker van de samenwerkende elektriciteitsproduktiebedrijven mee in een vergadering van commis sarissen. UTRECHT - Het geld voor het be volkingsonderzoek naar baarmoe derhalskanker zou beter besteed kunnen worden aan activiteiten te gen het roken. Dat zegt mr. J. C. van Westering van het Nationaal Centrum voor Kruiswerk in „Maat schappelijke Gezondheidszorg", het blad van het N.C.K. De heer van Westering zet een aantal vraagtekens bij het nut van het on derzoek naar baarmoederhalskan ker. Hij verwijst naar twijfels in me dische kringen over de betrouwbaar heid van het laboratoriumonder zoek. Veel vrouwen zouden ten on rechte behandeld worden, terwijl vrouwen die wel voor behandeling in aanmerking komen erbuiten vallen. Mr. Van Westering zet in zijn publi- katie de cijfers van slachtoffers van baarmoederhalskanker tegenover de slachtoffers van het roken. Jaarlijks sterven 450 vrouwen in Nederland aan baarmoederhalskanker. Van honderd van hen kan door het perio dieke onderzoek het leven worden gered. Het roken, zo zegt mr. Van Westering, is verantwoordelijk vóór het sterven van 5500 Nederlanders per jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 9