i P. Administratief medewerker(ster) Er is een afdeling bij(M die KEURKEAS heet. 1 U%|gltali£ i ui voor vrouwen k die van edit móói honden A r. 3846 180; efóur aSirt£ è>ense Hi m m &ense VRIJDAG 23 APRIL 1976 TROUW/KWARTET^ UIT VAN LEZERS - CDA (15) Professor Goudswaard signaleert een aantal wezenlijke misstanden die niet kunnen worden gedekt door een organisatorisch eenheidsfront Het betekent, dat hij weet moet heb ben van wat het woord ..verzoening" werkelijk betekent. Maar al te vaak wordt gedacht, dat een streven naar meer eenheid in deze tijd gewenst is. Inderdaad wil een christen in deze tijd zijn stem nog laten horen in wijder verband en daardoor iets be tekenen in het geheel van de samen leving en voor die samenleving ge stalte geven aan de Bijbelse inhou den. dan zal hij met andere christe nen één front moeten maken. Alle streven naar éénheid is bovendien een zaak van navolging van Chris tus. (Johannes 17). Daarbij moet ech ter wel bedacht worden, dat het dan niet gaat om een kleurloze eenheid. Het is in Johannes 17 een eenheid ..zoals WIJ", of „gelijk Wij één zijn" (vers 22). De eenheid van de Vader en de Zoon betekent een overeenstem ming in doel. gezindheid, gericht heid. optreden naar buiten. Zij bewa ren in hun eenheid hun eigen identi teit. De zin van het belijden» der drieénheid is Juist o.a. te voorkomen, dat dit onderscheid tussen God de Vader. God de Zoon (en God de Heilige Geest) zou worden verdoe zeld. Dit zou immers met zich bren gen. dat het geloof en de kerk niet meer voor ieder mens en iedere groep een thuis zouden kunnen ziin. Om die reden spreekt ook Paulus over de gemeente, als over een li chaam. met vele delen en vele functies (I Kor. 12). Deze zienswijze is van doorslaggevend belang voor de betekenis van de eenheid en de verzoening. Eenheid is een eenheid in belijden, in bedoeling, in inspira tie. Het is een eenheid in geloof. Die eenheid in geloof kan zich in bepaal de situaties uiten in een organisato rische eenheid. Dit zal echter slechts dan het geval zijn, wanneer de „een heid des geestes" zo sterk is. dat de vraag naar de organisatorische ge scheidenheid als vanzelf wordt opge lost. Dat geldt de oecumene, dat geldt het CDA. Organisatie dient al tijd achter het leven aan te lopen. Politieke en Synodale regelingen dienen slechts dan te worden uitge sproken wanneer ze in de praktijk van het gelovige leven reeds werke lijkheid zijn geworden. In de huidige oecumenische ontwik kelingen en de politieke samenspre- kingen lijkt het er vaak op, alsof de organisatorische eenheid de eenheid van Christus en in Christus zou zijn. Het tegendeel is echter waar. Wan neer fundamentele verschillen of duidelijke verschillen in praktijk en leefwereld door organisatorische in grepen onder de tafel worden ge werkt, dan vindt het tegendeel plaats van verzoening. Verzoening is dat de verschillen, tegenstellingen en gebreken bij de naam worden genoemd. Dat de onmogelijkheden tot organisatorische eenheid in be paalde situaties duidelijk worden onderkend. Maar dat men in Chris tus NOCHTHANS bereid is samen één front te maken tegenover de wereld om de idealen van Gods evangelie gestalte te geven. Abcoude ds. K. D. van Kampen CDA (16) De lezers werd in Trouw van 9 april de tekening getoond van de letters CDA. De C was op twee plaatsen beschadigd. Zo n oordeel is een ver drietige zaak. Enkel bedoeld als af breuk van het CDA dat komt! Ook Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. BIJ publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. volksvertegenwoordiging af? Is het echter zo vreemd, dat wanneer het doel steeds naderbij komt, er ook meer spanningen ontstaan? Assen W. v. d. Hammen CDA (20) de woorden van de heren Cramer. A. A. Spijkerboer. Boersma c.s. over het beginsel van het CDA zijn hoogmoe dig en doen pijn. Vertrouwen heb ik. dat het enthousiasme van vele men sen aan de basis en top overwinning zal behalen op de verdeeldheid, om dat er zoveel is. dat bindt. In het geloof is 't zo. dat wat ons bindt ook datgene is. dat ons scheidt. Denk enkel maar eens aan het onderwerp „abortus"! Dokkum W. E.Torensma CDA (17) Het tere punt in het program van het christen-democratisch appèl? Bij een appèl gaat het om het hogere. Dan is het een zaak. die ten langen leste door de „Hoge Raad" beslist wordt. Men kan ook een beroep doen op het geweten: het geweten van de enkeling de publieke opinie het wereldgeweten. Maar het aller laatste appèl is een beroep te doen op God Zelf en Zijn onfeilbaar Woord. En zie daar nu het kwetsbare punt. Hier raken „Rome" en het „Re formatorisch Protestantisme" el kaar niet. Dan komt er nog een bij zondere zaak bij. Is christelijke poli tiek in deze bedeling wel mogelijk? Wie \jlt Gods Woord het zuivere antwoord wil laten horen, kan niet anders dan zeggen: neen, christelijke politiek kan hooguit een teken zijn, een schuchter pogen, om iets van het heilige in de politiek tot volle werke- lijkheid te doen komen. Het gaat hier niet om de theocratie, het gaat hier om de christocratie de Chris tus-regering. De komst van de chris tocratie zal straks op één uur samen vallen met Israêls Herstel en Wede- raanneming. Dat kan Genève van daag opbrengen om naar Jeruza lem te zien. Maar dan kan Rome (nog) niet. Gauw/bij Sneek R. v. d. Kooij Op het CDA-congres in Den Haag gaf Aantjes in een oproep aan het CDA velen een hernieuwde hoop op een werkelijk sociaal-evangelische politiek. Zeer teleurstellend was daarom de onverschilligheid en het onbegrip door CHU en KVP ten aan zien van dit appél tentoongespreid. Niet alleen onbegrip, hier en daar leek het zelfs op onverdraagzaam heid. terwijl hier in feite de enig mogelijke opdracht in het geding was. Het is voor mij onvoorstelbaar dat de ARP zich willoos laat leiden naar een CDA, dat zich blijkbaar niet bewogen-evangelisch wil opstel len. Een kleurloze CDA, waar men naar 't schijnt allereerst naar macht en groot getal streeft. Wanneer op basis van dit karakter één CDA-lijst tot stand zou komen, zullen velen met mij zich politiek dakloos voelen. Het getal mag niet imponeren, de Bijbel leert dit nergens. Integendeel, het dienen niet het heersen, zelfs vanuit een minderheid is meer evan gelisch. Aantjes verdient steun. Het is te hopen dat in september de ARP haar karakter toont en. als zich geen wijzigingen in opstelling voordoen, de ene CDA-lijst afwijst. Rotterdam J. Vreugdenhil CDA (21) Ik ben er bijzonder blij mee dat dr. Veerman schrijft (Trouw 21-4) dat aan dr. Buskes te zien is dat ruimte niet ten koste van radicaliteit be hoeft te gaan. Buskes heeft dan ook die ruimte gezocht. Ruimte om met de niet christelijke medemens via het programmawerk op te komen voor de misdeelde mens. Vanuit wel ke levensbeschouwing dan ook dat doel steunen. Buskes zelf schreef over de bewogen rede van Aantjes van ca. een jaar geleden: „Aantjes beweegt mij bijna A.R. te worden." Zo verging het mij ook. maar voor werkelijke ruimte en echte radicali teit kan men nog steeds beter tercht bij de PvdA. Ik hoop dat dr. Veer man en met hem velen in de CDA- kring de consequenties van het voor beeld Buskes zullen trekken en lid zullen worden van de PvdA om zo de mentaliteit van halen, hebben en houden van de VVD zo effectief mo gelijk te bestrijden. Borne (Ov.) B. H. Kraaijenbrink Aardappelen Tot mijn verbazing las ik dat wegens een tekort aan aardappelen vijfdui zend ton aardappelen, zeer geschikt voor patat, uit India zijn geïmpor teerd. Tot mijn nog grotere verba zing heeft geen enkele actiegroep hiertegen geprotesteerd. Als we pro testeren tegen de outspansinaasap- pels of Angolakoffie eet niemand er een sinaasappel minder om of drinkt er een kopje koffie minder om. Maar als we in de komende weken een zakje patat minder zouden moeten eten. zwijgen alle actiegroepen. Pronk had moeten ingrijpen en de vijf miljoen kilo opkopen en in de hongersteden Madras en Calcutta la ten distribueren, dan hadden we dui zenden van de hongerdood gered. Maar ja, ons zakje patat! Bussum D. J. Swen VU en CPN (7) Lezen de CPN-sympatisanten aan de Vrije Universiteit Trouw wel? Enkele berichten: In de Sowjet Unie is nu gelegaliseerd wat al jaren „illegaal" gebeurde, nl. weghalen van kinderen van godsdienstige bijeenkomsten en het weghalen van de kinderen van godsdienstige ouders om deze kinde ren een communistische opvoeding in een staatsinrichting te geven. In Cambodja is na de installering van de rode regering al een tiende van de bevolking vermoord door de Rode Khmer. In de DDR is de grondwet zodanig gewijzigd, dat de christenen zich niet meer kunnen beroepen op de bepaling „vrijheid om een godsdienstige overtuiging te hebben". CPN-sympathisanten, dis cussieer niet alleen over de marxis tische theorie, vergeet niet de praktijk Rotterdam M. Slokker VU en CPN (8) Rusland lacht. Precies als in 1940 de wolf in schaapskleren (Nederland let op uw saek) Hongarije, Tsjechoslo- wakije, Chili. Italië, Portugal, wie volgt. Laat de theologen aan de VU hun ogen opengaan, voor het te laat is. Amsterdam mevrouw V. d. Bos VU EN CPN (9( Het is de plicht van de VU de vrij heid op democratische wijze veilig te stellen. Deze Universiteit is niet door Lenin gesticht maar door Abraham Kuyper. Het zou verraad betekenen aan deze grote stichter wanneer men een ideologie zou laten meespreken, die met God en godsdienst spot. De Bilt Goris v. d. Hoeven VU en CPN (10) De Bond van Wetenschappelijke Ar beiders (BWA) keert zich fel tegen het besluit van het bestuur van de VU tot wering van communisten uit bestuurlijke functies aan deze uni versiteit. Dit met als motivering: „het besluit is in strijd met de demo cratie en democratisering is een van de christelijke waarden die de VU moet verdedigen." Een typisch staal tje van verabsolutering van de de mocratie. Immers, hier worden alle reerst grondslag en doel van de VU volkomen ondergeschikt gemaakt aan de DEMOCRATIE en tevens wordt hier de parel van de democra tie. uit hoofde van de democratie, rustig overgeleverd aan de verpul vers van de democratie. De zinsnede, dat dit besluit en zijn verdediging een uiting van „wankelmoedigheid in eigen christelijke overtuiging" zou zijn, „die slechts in stand kan wor den gehouden door onderdrukking" (sic) „en uitsluiting van degenen die zij van een afwijkende mening ver denken", slaat zo letterlijk op de eigen communistische overtuiging, dat zij in dit verband enerzijds alleen maar wetenschappelijk belachelijk is, maar anderzijds getuigt van een diep tragische verblinding jegens de leer en de praktijk van het commu nisme. Moge de Heer van de we tenschap de VU bewaren voor zulke arbeiders. Appingedam R. Huizinga Drie van Breda (11) In „Trouw" van 20 april wordt een gedeelte van mijn artikel over de Drie van Breda („In de Waagschaal", jaargang 5 no. 3) weergegeven onder de rubriek „Uit de Kerkbladen". Ge CDA (18) Graag wil ik uiting geven aan mijn volledige instemming met de open brief en de toelichting daarbij van prof. Goudzwaard. Het streven van veel christen-democratische politici, ook aan AR-kant, om de „grenzen" van het CDA zó vaag te construeren, dat deze partij voor vrijwel iedereen, die niet persé afwijzend staat tege nover de WD enerzijds en de PvdA anderzijds, aanvaardbaar zal zijn. staat mij tegen. Ik hoop met Goudzwaard en vele anderen, dat het alsnog mogelijk zal zijn om een CDA tot stand te brengen op basis van daadwerkelijke door het Evan gelie bepaalde bezieling. Dat het hieraan uitdrukking geven velen hinderlijk vinden weten we sinds het CDA-congres te Rotterdam. Toch is het de enige legitieme mogelijkheid. Ifoogblokland L. J. H. Peltjes CDA (19) Wanneer men kortgeleden in Assen, een enthousiaste CDA-vergadering heeft meegemaakt, heeft men wel moeite met de brief van prof. Goudzwaard, die ook in Drenthe hoog staat aangeschreven. Zo'n ver gadering in Assen is geen uitzonde ring. het zal u bekend zijn, dat er door het gehele land enthousiaste vergaderingen worden gehouden. Aan het grondvlak zit het wel goed. Ik acht dit een zeer goede zaak. Als het andersom was, in de top prima, maar aan de voet weinig of geen belangstelling, dan zou er reden tot grote zorg zijn. Natuurlijk mogen wij de kritiek van prof. Goudzwaard niet naast ons neerleggen, daarvoor is zijn brief te eerlijk. De grote begin- selpolitiek speelt zich immers in de noemd artikel is intussen, aange1 met een nadere toelichting, ges den aan de minister van justitie de leden van de Tweede Kamer, bedoeling van het schrijven is, rei te doen aan de slachtoffers, jooi en niet-joodse, levende en dode, tegelijk de regels van de rechtss' in acht te nemen. Het schrijven j verkort gepubliceerd in het bulle van het Herv. Persbureau, vrij voerig weergegeven in „Hervon Nederland" <17-4-'76) onder de tif~ „De drie van Breda hoe het dile ma te doorbreken is", en uitvoe besproken in het Leids Dagblad. NRC-Handelsblad komt het binnf j kort ter sprake. „Trouw" heeft tha een fragment gebracht onder de tr^ fende titel „Het woord is nu a Bonn". Redacties en collega's, deze materie bijzonder geïnter seerd, kunnen de volledige tekst v hét schrijven bij mij verkrijgen. Leiden Ds. K. E. H. Oppenhein Zuidmolukkers (2) In Trouw van 14 april las ik hoe Dood. de Nederlandse mensen roept, om ook een open brief aan regering te sturen en dat niet all aan de ex-gijzelaars over te laten, een Zuidmolukse ben ik met Dood, volkomen eens. Als je e meeleeft met je medemensen, za ik gemerkt heb tijdens de gijzeliig dagen, hoe de Nederlanders reagg den. toen er doden waren geval* dan wil ik met mijn schrijven z gen: Doe iets om te voorkomei er nog meer van deze ongelul zullen voorkomen en wacht nietj ger tot er weer wat gebeurd is, dan is het al te laat: en met gev; nisstraffen haal je de slachtoj toch niet weer terug. GroningenM. M, So) Verstopping? Sennocol werkt op tijd! Je kunt de klok er op gelijk zetten, zo regel matig wordt de stoelgang. En zonder buikkrampen of andere bijverschijn selen Sennocol is effectief en werkt zoals de natuur het wil Uitsluitend verkrijgbaar bij drogist en apotheker JUWELEN, GOUD en ZILVER IN- EN VERKOOP H. W. DAMES Kruisstraat 19. tel. 023- 32 04 31Haarlem (bij de Ridderslraat). Op vrijdag 23 april 1976 des middags te 12 uur zal onderge tekende ten huize en ten laste van Mw. J. W. C. de Groot-van Elsland. wonende te Amster dam-Bijlmermeer aan de Egel donk 427. overgaan tot de exee. verkoop van meubilair en di verse andere goederen. P. F. J. Saly gerechtsdeurwaarder Amsterdam. In het kader van nieuwe ontwikke lingen is op de afdeling Modificatie en Licentie van ons bedrijf te Schiphol plaats voor een actieve administratieve medc- wcrker( ster), die belast zal worden met de ontvangst, registratie en distributie van de technische dokumentatie van een nieuw project.alsmede de verwerking van de input hiervan in de computerbestanden. Een ander belangrijk onderdeel van deze afwisselende functie is het zelf standig verzorgen van correspondentie die betrekking heeft op deze activiteiten. Wij vragen: - Voltooide MAVO-opleiding - Goede kennis in woord en geschrift van de engelse taal - Organ i sa tie-vermogen - Kennis van mechanische administratie - Behoorlijke typevaardigheid - Leeftijd max. 30 jaar. Wij bieden: - Goede primaire en secondaire arbeids voorwaarden - Reiskostenvergoeding en gratis personeel s vervoer - Modern bedrijfsrestaurant met goed kope maaltijden - Personeelsvereniging met inkoop voordelen. Bent u geïnteresseerd en woont u binnen een straal van 50 km. rond FOKKER-VFW. dan verzoeken wij u uw sollicitatie te richten aan de afdeling Personeelszaken, postbus 7600. Schiphol- Oost.onder nummer 035-76 T'R Een sollicitatieformulier kunt u aan vragen via tel. nr. (020) 731044 toestel 2103. Fokker-VFW bedrijf Schiphol Een nederlandse onderneming binnen een internationaal concern met diverse vestigings plaatsen. Op Schiphol vindt men de directie, verkoop- en serviceafdelmgen. constructiebureaus, electrotechmsch bedrijf en de afdeling ruimtevaart. Tevens vindt hier de eindmontage van de Fokker Friendships en Fellowships plaats uwj Tot in kleinste details uitgewerkt trcnchcoatmodei met dubbele knoop-overslag, epauletten, mouwriempjes en ceintuur. Polyester/katoen in groen/beige of marine/blauw. i li*-' i 4. 3 Licht getailleerd. Met'n dubbel schouderstuk, dat evenals de kraag een kontrasterend tegenbeleg heeft. Luxe kwaliteit polyester/katoen in o.a. "Sahara"- beige. 38-44

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 8