)e commerciële mallemolen ran NOT en het alternatief J Indringende tekeningen van Jan van Herwijnen 'nWeek lang laag: ^riedagen laag: T 59 79 Elke dag laag: 98 Waddenvereniging verliest; bouw gemaal gaat door Papierloods bij brand verwoest ESKO-toernee »der Frits Kox §eetje Tippel ^p het best Lichtkunst van Turrell CITROEN A MEMO ri/Vw Boeiende Bachbewerkingen door Gustav Leonhardt R^jde IDERDAG 22 APRIL 1976 BINNENLAND-KUNST TROUW/KWARTET 9 or Piet Hagen RECHT De tienduizen- onderwijsmensen die in de en voor en na Pasen in echt aankwamen werden a vanzelf naar het terrein de jaarbeurs gezogen. Via wegwijzers werden ze naar Nationale Onderwijs Ten- nstelling (N.O.T.) geleid, de fabrikanten van oolmeubilair en leermidde- voor de toegangsprijs van gulden hun produkten had- uitgestald. klein groepje van een paar hon- I mensen maakte zich elke dag uit deze hoofdstroom. Zij volgden outebeschrijving die door verte- toordigers van AlterNotief bij de ing van de jaarbeursgebouwen len uitgedeeld en die de weg we- naar de onderwijswinkel aan de wstraat in de Utrechtse bin- stad. Daar kon je (gratis) kennis en van de produktie van de pro- sieve groepjes die op allerlei tsen in het land actief zijn. fationale Onderwijs Tentoonstel- is een groot gebeuren dat eens in wee jaar wordt georganiseerd ten peve van scholen die inkopen wil doen. Kleuterleidsters op zoek nieuw spelmateriaal, onderwij- met geld op zak voor een nieuwe liode, wethouders van onderwijs het schoolmeubilair willen ver- iwen, schoolbestuurders die een w gebouw willen neerzetten, zij en in lange rijen auto's en met n vol naar Utrecht om zich daar lënteren over de ruime sortering ie educatieve industrie biedt, de afgelopen jaren veel kritiek ■est op deze commerciëel opge- beurs, waarin men nauwelijks eg kan vinden en waar overstel- le hoeveelheden leermiddelen en olmeubelen kritiekloos naast el- staan. olhof aitgevers van schoolboeken heb- zich die kritiek wel enigszins Setrokken en besloten de leerboe- voor het voortgezet onderwijs rtaan op regionale tentoonstellin ie presenteren. Maar de fabrikan- van schoolmeubilair wilden de niet afschaffen. Deze N.O.T. zich alleen op het kleuter- en onderwijs. Dat scheelt, maar blijft een doolhof, i blijven veel onderwijsmensen 1.0.T. bezoeken. Het zijn enorme Illustratie uit de ouderbrochure van het project Onderwijs cn Oude Volksbuur ten te Utrecht. De toelichting in de brochure: ,,Je leerde je te barste voor aardrijkskunde, al die plaatsen, die je uit je kop moest leren. Je vraagt je af, waar dat voor nodig was, want een paar dagen later was je het al weer vergeten." uitgaven die een school moet doen, voor het schoolkind zijn een goede stoel en tafel en een goede leermetho de van het grootste belang, dus dat is best een reis naar Utrecht waard. En met een paar collega's naar Utrecht is gezellig. Bij de ingang reikt een scholenbouw- firma plastic zakken uit die je later hard nodig hebt. Bij alle stands lig gen stapels folders en voor je het weet loop je scheef van het informa tiemateriaal dat je toegestopt wordt. Echt niet alleen van fabrikanten, ook wel van instanties zonder commer ciële bedoelingen. De protestantse, katholieke en open bare onderwijsbureaus staan vlak naast elkaar de levensbeschouwelij ke verscheidenheid van ons onder wijs te demonstreren. Een mevrouw van de Esperantobeweging probeert me in de gauwigheid de beginselen van deze kunstmatige wereldtaal bij te brengen. De Rabobank blijkt niet minder dan vijf spaarvormen voor scholieren bedacht te hebben en te midden van nostalgisch schoolmeu bilair worden die aan de man ge bracht (wel met commerciële bijbe doelingen, denk ik). Ik word voorgelicht over de moge lijkheden om met een school een excursie te maken naar het waterlei dingbedrijf, over spelen op school met oude telefoontoestellen van de P.T.T. en over de actie „Stop de kindermoord". Een school uit Ouderkerk aan de Amstel laat zien hoe ze van een saai schoolplein een leuke speelplaats kan maken. Het ministerie van on derwijs heeft stapels folders klaar gelegd in een stand die en passant de idealen van de contourennota pre dikt. Een klas Montessori-kinderen zit temidden van het expositie- gewoel rustig te werken volgens ei gen methodes. Politieagenten testen de reactiesnel heid van voorbijgangers als onder deel van de verkeersopvoeding en het Tropenmuseum maakt reclame voor het Surinameproject. Het past al lang niet meer in het plastic tasje van de firma die me „stormvaste" lokalen wil verkopen. Kaf onder koren Eigenlijk is de lezing die prof. dr. H. Freudenthal houdt (elke dag worden er een of tfee voordrachten gehou den) meer aan mij besteed. In een rustige zaal met twee. driehonderd toehoorders legt Freudenthal op geestige wijze uit hoeveel kaf er on der het onderwijskundig koren schuilt. Vorige week heb ik daar al uitvoerig verslag over gedaan. Zo'n lezing is een verantwoorde krent in de commerciële brei zonder welke ons onderwijs het waarschijn lijk toch niet kan stellen. Tenzij we de hele educatieve industrie onder controle zouden brengen en winst op educatieve produkten verboden zou zijn. Dan zijn we beland bij Alternotief in de Pauwstraat. Op een avond woon ik daar een discussie bij over onder wijs in oude volkswijken. Een man of honderdvijftig. Meest jonge mensen die niet meer bekeerd hoeven te wor den. Zij kennen al de weg door de wereld van het alternatieve onder wijs. In plaats van de CITO-krant die op de officiële NOT de meerkeuzetoet- sen uit Arnhem aanbeveelt vind je hier de „Andere Citokrant", waarin selectie via toetsen wordt bestreden. In plaats van de van overheidswege ingestelde leerplancommissies die op de echte NOT zitten vind Je hier de produkten van kritische econo men, historici, enzovoort. Kritische leraren en groepen als Vrek (creativi teit op school) en Strohalm (milieu onderwijs) verkopen ze je voor een paar kwartjes hun projecten. De linkse boekhandels zijn ook pre sent. De onderwijswinkels uit de ver schillende steden hebben een „pro- jectenbank" georganiseerd, waar je kennis kunt- nemen van projecten van andere scholen. Voor 35 cent krijg je de briefwisse ling op stencil die Alternotief ge voerd heeft met de voorzitter van de educatieve uitgevers, de heer A. Snoek, en met minister J. A. van Kemenade, die beiden niet bleken te voelen voor een soort „kort geding" over de leermiddelenindustrie. De correspondentie met Van Keme nade loopt tenslotte uit op de mede deling namens Alternotief, dat een verdere afspraak zinloos is: „U komt maar gewoon als u tijd en zin heeft". Sjaloom Sjaloom is nog steeds actief op het gebied van onderwijs en opvoeding. Tussen de bedrijven door lees ik het via Sjaloom uitgegeven „onafhanke lijk maandblad voor kinderen" Vuistje. Ik kan het niet nalaten de kruiswoordpuzzel te maken waarbij onder 13. verticaal wordt gevraagd hoe grote mensen kinderen uitschel den (snotneus) en onder 14. horizon taal waar gewone mensen wonen (niet in een villa, maar in een Op de terugweg weeg ik de beide pakketten met informatie. Die stormvaste schoollokalen in het plastic tasje had ik niet graag willen missen. Maar zonder „De andere Ci tokrant" zou ik toch wel eenzijdig zijn voorgelicht. Van een onzer verslaggevers GRONINGEN De landelijke ver eniging tot behoud van de Wadden zee heeft een kort geding dat ze had aangespannen tegen de provincie Groningen en de gemeente Scheem- da verloren. Mr. G. Overdiep, presi dent van de Groningse rechtbank, heeft beslist dat de bouw van een hoofdgemaal in de „smeerpijp" naar de Dollard gewoon mag doorgaan. Hij vindt het terecht dat bij deze bouw de „verkorte procedure" wordt gevolgd, omdat wijziging van het be stemmingsplan te lang zou duren. Het zeven acht miljoen gulden kostende gemaal zou dan nog duur der worden. De vereniging had dit Juist aangevochten en stelde dat de ze verkorte procedure was aangegre pen om aan inspraak te ontkomen. Mr. Overdiep vond echter dat in 1970 al langs democratische weg tot de bouw van de „smeerpijp" werd be sloten. Hij vond het normaal dat elk middel in een zo kostbare zaak wordt aangegrepen om vertraging door incidentele oorzaken te voorko men. De mogelijkheid van een ver korte procedure inzake de bestem mingsplannen is juist in de wet opge nomen om de maatschappelijke ont wikkeling zo min mogelijk te laten hinderen. Mr. Overdiep sloot niet uit dat de Dollard wordt vervuild, maar er zijn andere mogelijkheden om daartegen te strijden. Hij vond dat de Waddenvereniging haar „benij denswaardige strijdlust" daarop be ter kan richten en niet moet „ver morsen aan speldeprikken als een zo ondergeschikt onderdeel als de bouw van een gemaal". De Wadden vereniging is tevens veroordeeld tot de kosten van het geding. MARUM In het Groningse Marum is gisternacht aan de Noorder ringweg een grote loods van het be drijf Sicoma waarin bijna 400 balen oud papier van elk 750 kg waren opgeslagen door een brand volko men vernield. De brandweerkorpsen van Marum en Leek wisten een vrij dicht bij het vuur staande boerderij met rietdakbedekking te behouden. Wat betreft de oorzaak van de brand wordt gedacht aan met vuur spelen de kinderen. De brandweer is de ge hele nacht bezig geweest met de na blussing. De door verzekering gedek te schade loopt zeker tegen de 150.000 gulden. CT3 TERDAM Het Nederlands tienten Kamerorkest (NESKO) dit jaar zijn Nederlandse con- ►ernee onder de nieuwe dirigent Kox maken. Jarenlang heeft igeconcerteert onder leiding van t> van Zon. Frits Kox is dirigent het Gewestelijk Orkest Zuid |and en leraar aan het Utrechts fcervatorium. De baten van de tnee komen (evenals die van het lerlands Studenten (symfonie) lest) ten goede aan het Universi- \siel Fonds. Frits Kox heeft veel we musici voor het NESKO aan lokken, en het repertoire waar- T de toernee nu wordt gemaakt 't sterk af van het repertoire dat NESKO tot nu toe heeft ge lid. Afgezien van de Suite Burles- i de Don Quichotte van Tele- zijn alle werken in deze eeuw ireven: de Sérénade pour petit jestre van Jean Frangaix, een isuite van Jurriaan Andries- _,Pelléas et Mélisande van Fauré jet Gitaarconcert van Heitor Vil- Dbos (solist Ton Huljsman). [concerten worden gegeven in tem (23 april N.H. Kerk, generale rititie). Leiden (25. Lutherse i), Epe (26. Amflhal). Wagenin- (27. Verrijzeniskerk) Doe- hem (28, Muziekschool), Utrecht Deertekerk), Groningen (30. Re- fetrantse Kerk), Amsterdam (1 De Duif). Aanvangstijden overal uur. ITERDAM De Nederlandse produktie heeftin 1975 metveer- I nieuwe speelfilms plus twee llfilm een recordhoogte bereikt. i4,8 miljoen bezoekers hebben Nederlandse speelfilms 18,3 pro- i van de landelijke brutorecette r kolf hun rekening genomen, por r ir kol Por irk« per Nederlandse films hoorden bij :n best bezochte van het Jaar: 'aren in volgorde van grootte ie Tippel, Rooie Sien en Dokter ;r zaait papavers. Het financie- •robleem blijft, aldus het Jaar- ig van de Nederlandse Bio- •bond, zorgen wekken doordat een zo omvangrijke produktie 'ms zijn waarmee teleurstellen- •ultaten zijn bereikt. „Het niet het produktlefonds voor Neder- films gedekte deel van de :tiekosten is dermate hoog. vele gevallen alleen toprecet- filmproducenten. filmver- Iers en de bioscoopexploitan- )or financiële tekorten van rela- imstige aard kunnen behou- aldus de Bioscoopbond. OOSTERHOUT In 1919' maakte Jan van Herwijnen een serie tekeningen van patiënten in de Willem Arntzstichting te Utrecht. Indringende bladen met sterke contouren en duide lijke eenvoudige vormen, uitge voerd in zwart krijt. Verschil lende van deze tekeningen zijn nu te zien op een tentoonstel ling van werk van deze kunstenaar die tot 30 april ge houden wordt in de Oude Pas- AMSTERDAM De Amerikaan Jim Turrell - Stedelijk Museum, Amsterdam, - werkt met licht. Hij is daarmee niet de enige en eerste kunstenaar die licht als beeldend middel gebruikt. Lichtkunst is een begrip geworden in de kunst van de 20e eeuw, sinds onder leiding van Moholy Nagy in de jaren twintig aan het Bauhaus met licht werd geëxperimenteerd Maar ook weer in de jaren zestig onderzochten veel kunstenaars, die de beweging in hun werk be trokken, wat ze met licht konden doen. Op de tentoonstelling Kunst- Licht-Kunst in 1966 in het Van Ab- bemuseum te Eindhoven was voor het eerst in het groot te zien, wat er op dit gebied allemaal mogelijk is. De werkwijze van Jim Turrell is overigens helemaal nieuw. Hij pro jecteert bij voorbeeld met sterke projectoren vanuit het plafond sta tische (stilstaande) beelden op neu trale witte wanden. De beelden zijn abstract geometrisch van vorm in wit, roze of blauwachtig licht. Voor de beschouwer zijn ze heel concreet in de ruimte aanwezig, maar tegelij kertijd weet je dat ze er niet echt zijn, in de zin van tastbaar aanwe zig. Je krijgt ook een heel ongewone ervaring van ruimte en diepte. De veranderingen ondergraven je ge voel voor oriëntatie. Tot nu toe was Turrell's enige ten toonstelling die in het Pasadena Art Museum in 1967. Hij verzorgde zelf de inrichting van deze tentoonstelling, die nog tot 23 mei te zien is. torie, Arendstraat 37 in Ooster hout. De geportretteerden werden ten voe ten uit in het centrum van de bladen geplaatst en de ruimte om hen heen wordt alleen maar even aangegeven door een vage lijn, die de overgang van de achterliggende muur naar de vloer markeert. De eenzaamheid, waarin deze mensen leefden wordt daardoor nog eens geaccentueerd. Het is een eenzaamheid, die Jan van Herwijnen zelf had ondervonden, toen hij, eerder, ook in een dergelijke inrichting was opgenomen. Ook als hij niet tekende leefde hij intens met de patiënten mee; ze stel den vertrouwen in hem. Zelf schreef hij er later over: „Ik kroop helemaal in die mensen hun huid je moet dan wel van onze lieve heer een zood- je liefde in je donder hebben meege kregen ik gooide alles over ze heen wat ik had dat hangt samen met het werk bij de kunstenaar is de zucht tot zelfbehoud tot een mini mum gereduceerd anders kun je dat werk niet afmaken zolang Je nog iets achterhoudt schiet je te kort die mensen voelen dat en daar door kon ik ze soms bevrijden er zijn er voor wie alles vijandig is. tot hun kleren toe die zaten naakt in een gecapltoneerde cel maar ik ging gewoon bij ze naar binnen en als ik weg ging had ik m'n ogen op m'n rug nooit liep ik achteruit naar de deur, zoals de verpleegsters deden ADVERTENTIE Vraag de Citroënagent informatie oyer: *GS Consumenten rapport «Leasing Ol bel Cilroën Nederland, tel. 020-7311 81 toestel 223 Vrouw met voetenbank ze keken me na tot ik op de gang ervan verlost waren, dat kun Je van Je was'en door het luikje zag je dan de leven niet meer vergeten." waanzin weer terugkomen in hun De tentoonstelling is dagelijks te be ogen maar die korte tijd dat ze zichtigen van 14 tot 18 uur. t m woensdag 28 april lUS» IS *08: 'AH Fritessaus. voorraadbus 0.65 liter -Lj? nl.int! do voorraad strekt. AH Engelse theemelange. 198 doos 40 zakjes2etó Couque Bastogne, 135 pak 280 gramJL* Japanse tonijn met groenten, 139 blik 185 gram Leeuwezegel margarine. /lQ pakje 250 gram57" TTv Albitex. C95 draagkarton 2 kiloJStOS" %3% Mini-panties. 159 2 stuksJ<78" T-shirt.div. kleuren, ronde hals C50 en korte mouw, Hollandse Goldendelwous^ 2 1 kilo) Boerenvak grabs gesn i"8Óóëiam129 Unox soep, geconcentreerd, kippe-, groente- of tomatensoep, QQ blik 0.46 literJ<35ÏfO AH Soep, geconcentreerd, kippe-, groente- of tomatensoep, 7A blik 0.46 liter-84 AH Soep, geconcentreerd, blik 0.46 liter, champignon soep -L40; erwtensoep -HfTof rundvleessoep -149".nu door Plet Visser AMSTERDAM Waardoor die gro te belangstelling voor J. S. Bach? Treft hij de gewone man, de gemid delde muziekliefhebber door zijn al tijd directe en onverbiddellijke artis- tlek-muzikale logica? Of is onder dit glimmende oppervlak ook nog een immer werkend warm gevoel aanwe zig. en is dat de „overweldigende" factor die ook Bach heet? Is dit alles bijeen de inhoud van het raadsel- Bach en tegelijk zijn oplossing? En vandaar de talloze tijdgebonden interpretaties van deze onvergan kelijke muziek? Ook onze tijd is er vol van en dan met de „beste bedoelingen": uit res pect voor het wonder dat Bach altijd blijft. Een wonder „in musicis". En onverwoestbaar. Vanaf mijn eerste klavierlessen herinner ik me de naam „Bach". met alie mogelijke en onmogelijke bewerkingen die van zijn grote en kleine composities wa ren gemaakt sinds de „herontdek king" van 1828. Of nog vroeger? Alles speelden we; op de piano, op het orgel, het harmonium. Ook van zijn vocale en instrumentale werken. We kenden al jong handenvol „melodi eën", thema's nog eer we het woord Fuga ontmoet hadden. We speelden maar. We speelden Bach. Later zijn er wel wetenschappelijk meer verantwoorde bewerkingen op onze lessenaars verschenen. En ook nu nog is de stroom niet gestuit. Dinsdagavond trok Gustav Leon- hard veel belangstelling in de kerk- concertzaal De Duif waar men doodstil naar zijn clavecimbel- bewerkingen zat te luisteren: De Partita In b en de Sonate in d en de Partita in g. oorspronkelijk voor viool-solo (en in dit oude gewaad reeds lang geliefde stokpaarden van de violisten. Voorafgegaan door een Toccata in d, als een weldadige inleiding. Trou wens heel het concert werd gedragen door een weldoende klank van Leon- hardts instrument. Het enige nadeel was het akoestisch zwakke geluid hiervan, dat ln een kleinere ruimte ontegenzeggelijk een groot voor deel had opgeleverd: een enorm toe gespitste aandacht voor het wezen van Bachs innige muziek. Een solo stem uitgebreid met wat accoor- dische gegevens om het spel op het claveclmbel ..handen en voeten" te geven. En dat is aan de bekwaam heid en het intense interpretatiever mogen van Gustav Leonhardt won derwel gelukt. Maar de weinig gepro fileerde werking van de klavierklank in deze vrij hoge ruimte vergde van de toehoorders, vooral van hen die verder van het podium af zaten, wel een extra Inspanning.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 9