Hele noten in Delft
0
Snelle groei ondergrondse
kerken in Sowjet Unie
Scheiding kerk-staat in Mexico schijnvertoning
■jv
Vandaag
Onze adressen:
Interview met
oud burgemeester
Van Hall
24APRIL NAAR DEN HAAG!
Poolse politie
breekt kapel af
Gebedsactie tegen abortus
VOORBL
Conferenties
DONDERDAG 22 APRIL 1976
KERK BINNENLAND
TROUW/KWAtfcEf
door A. J. Klei
De generale commissie voor
de behandeling van bezwaren
en geschillen in de hervormde
kerk laat zich op formele gron
den niet uit over de vraag of in
Delft de kerkeraad of een do
minee het recht heeft, de orga
nist te verplichten de psalmen
op hele noten te spelen. Dit
stond gisteren op deze pagina
te lezen. Aangezien ik met be
trekking tot deze brandende
kwestie in 't geheel niet gehin
derd word door formele of an
dere gronden, doe ik er mijn
zegje over.
In Delft en ook daarbuiten zingen
de gereformeerde bonders in de her
vormde kerk de psalmen meestal
niet In het oorspronkelijke ritme
maar op de later in zwang geraakte
manier van alle noten even lang
aanhouden. Wat ik nu niet snap is.
waarom zoiets in Delft in de sfeer
van verplicht-stellen terecht moet
komen. Ligt dat aan de dominees of
aan de organisten? Vroeg de gere-
formeerde-bondsdominee vriende
lijk: wilt u vanmorgen alstublieft
niet-ritmisch spelen?, en antwoor
dde de organist nors dat-ie daar
niet over peinsde? Of was het omge
keerd en gaf de dominee op hoge
toon te kennen dat er op hele noten
gespeeld diende te worden en daar
mee basta, en streek hij aldus de
organist tegen de haren in?
Er zal eerst, hoe dan ook. een be
zwaar geweest zijn en vervolgens
een geschil. De organist wil niet
doen wat ik vraag! Of: de dominee
bemoeit zich met dingen die hem
niet aangaan! En toen had je de
poppen aan het dansen. Aanbellen
bij de kerkvoogdij, brieven schrij
ven naar de generale commissie
voor de behandeling van bezwaren
en geschillen Je vraagt je. met
wijlen dr. Tilanus af: moet dat nu
zo? Ik kan me niet direct voorstel
len dat ik gereformeerde-
bondspredikant te Delft zou zijn.
maar ik kan me wel een beetje
indenken dat ik achter een Delfts
orgel zou zitten. Welnu, aan een
vriendelijk verzoek om op hele no
ten aan de gang te gaan. zou ik
sowieso voldoen. En op een onvrien
delijke opdracht zou ik zeggen:
hoor es hier. dominee, ik bemoei me
ook niet met de lengte van uw
preek, doet u het dan niet met de
lengte van mijn noten. Maar ik zou
wèl op hele noten spelen. Eerlijk
gezegd, óók omdat ik dat best leuk
vind. Weer eens lekker uithalen met
volle akkoorden en ronkend pedaal.
Zeg niet dat ik makkelijk praten
heb. Ik heb volledige ervaring op dit
punt. Eens moest ik een vergade
ring verslaan van het verband van
hervormd-gereformeerde
ambtsdragers. De bijeenkomst was
in het gebouw aan de Boothstraat
te Utrecht, dat ooit Nicolaas Beets
tot ruime behuizing heeft cediend.
De voorzitter had de beginpsalm
opgegeven, maar niemand ging
naar het in de hoek gereed staande
harmonium om de zang te begelei
den. Is er iemand onder u
vroeg de voorzitter en toen nie
mand zich verhief, stond ik aarze
lend op. legde mijn bloknoot neer
en stapte naar het muziekinstru
ment toe. Onderweg trok iemand
aan mijn mouw en fluisterde drin
gend: hele noten, hoor! Ik knikte
geruststellend en even later lieten
wij de wanden dreunen (om met Da
Costa te spreken). Enige tijd later
was ik voor mijn broodwinning bij
de hervormd-gereformeerde evan
gelisten. die een conferentie hielden
op het zendingscentrum in Baarn.
Weer moest ik als organist optreden
en gelet de ..ligging" van de aanwe
zigen. greep ik stevig in de toetsen
en zette langzaam in. Hierop stoof
iemand naar voren en voegde me
De organist doet niet wat ik vraag.
toe: wij zingen ritmisch! Terstond
stapte ik over op heel-en-half. En
dit alles is geschied zonder dat een
commissie of. in mijn geval, de raad
voor de journalistiek aan te pas
hoefde komen. Ik leg het maar als
lichtend voorbeeld aan de voeten
van hervormd Delft neer.
UIT
VAN LEZERS
Abortus (9)
Met de heer Mulder die schreef over
de gevolgen van de overeenstem
ming tussen de PvdA en de VVD ten
opzichte van de wet abortus provo-
catus ben ik het volkomen eens. Ech
ter in de zin. nu maar „hopen" dat
minister Van Agt jveigert zijn
handtekening onder dit stuk te zet
ten. zou ik het woord „hopen" willen
vervangen door „bidden", aangezien
toch nog steeds het gelovig gebed
het sterkste wapen is, dat gebruikt
mag worden.
Wageningen A. H. J. Touber-Aalders
Abortus (10)
De publikaties van prof. dr Verstrae-
len (een Hollandse missionaris in Ja
pan. die het volk en z'n taal en de
cultuur zo kende, dat hij hoogleraar
aan een Japanse universiteit werd)
hebben mij niet alleen de principiële
kwesties achter de abortus laten
zien. maar ook de uitwerking ervan
op een vólk, dat de spontane
blijdschap in de jonge gezinnen tem
perde. Want het was een uitgemaak
te zaak. dat het grote gezin niet meer
mogelijk bleef en iedere zwangere
vrouw wist, dat zij zich moest laten
aborteren en de ingreep betekende
voor vele vrouwen een somatische en
psychische ellende, want het voort
durend gebruik van de pil of van een
andere oplossing tegen een nieuwe
zwangerschap lag hen nog niet zo en
daardoor waren er niet zo weinigen,
die de weg naar de kliniek enkele
keren moesten gaan. Door dót
vraagstuk was het alsof er een druk
op dat hele volk kwam liggen. Hierin
ligt een lering voor Japan allereerst,
want zij moeten de pil of het con
doom niet vergeten om de ellende
van de abortus provocatus te voor
kómen en dat geldt ook voor ons
land. want die abortus vernietigt een
levende menselijke vrucht en die
vrucht is van de bevruchte eicel af
door de Here God onschendbaar ver
klaard.
Bennekom H. Berg, rustend arts
Psychologen
AMSTERDAM
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948.
Westblaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet Postbus 859. Amsterdam.
Bij publlkatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
(ADVERTENTIE)
Amro Zuid-Afrika (6)
Als oud Amro bankemployé kan ik
niet naleten te reageren op de inge
zonden stukken van de heren A. C.
Verburg (124) en Ernst Oosterveld
(14—4). In de eerste plaats dit: in de
genoemde brieven wordt wel over de
winsten gesproken die de Amrobank
maakt, maar verzuimd wordt te ver
melden dat het Jaarverslag van de
Amrobank ook een post „te betalen
vennootschapsbelasting ad 113 mil
joen gulden kent". Dankzij dit geld
van instellingen als de Amrobank.
de Shell, Philips, Organon en ga zo
maar door, kunnen het onderwijs, de
sociale voorzieningen enz. op peil
gehouden worden. Wie protesteren
tegen deze instellingen zullen zich
moeten indenken wat er met de wel
zijnsvoorzieningen zou gebeuren
zonder de opbrengsten van genoem
de vennootschapsbelasting. Tenslot
te dit: bij de Amrobank werken in
Nederland 21500 personeelsleden.
Beseffen zij diet het Amrobeleid zo
hard aanvallen wel voldoende dat
deze personeelsleden zich in hun in
tegriteit aangetast voelen? Wat zijn
de consequenties voor al deze perso
neelsleden van een ver-doorgevoerde
boycot? ZIJ die oproepen om de reke
ning bij de Amrobank op te heffen,
zullen ook daaraan moeten denken,
anders is hun protest te goedkoop.
Kritiek op het beleid van een instel
ling moet toch op een andere manier
uit te oefenen zijn.
Amsterdam L. den Bak
Meer brieven van lezers ook el
ders in dit blad.
Informatiemiddag voor ouders van
homofiele kinderen, zaterdag 8 mei
van half twee tot vijf uur in het
gebouw De Akker. Melkpad, Hilver
sum. m.m.v. J. Grubbe, psychiater,
ds. A. J. R. Brussaard (geref.), ds. A.
Klamer (herv.) en drs. A. L. M. Wou
ters. r.k. priester. Inl, en opg. tel.
02150-15555 (radiopastoraat).
Deze week in Hervormd Neder
land o.a.:
Bericht uit de spookstad
Vinnitsa
De taal van-de armen wordt niet
verstaan
Genetische vondsten groeien
ons boven het hoofd.
We zullen weer bij de rabbijnen
in de leer moeten
Het geloof in geweld op de
korrel
De zwijgende meerderheid
spreekt.
Ik abonneer
mij op/vraag
een
proefnummer
van
Hervormd
Nederland.
NAAM:
ADRES:
PLAATS:
TEL.NR.:..„
ab.prijs 28,50 per halfjaar.
Zonder postzegel verzenden aan:
Antw.nummer 1776, Den Haag. Bel
len mag ook: 070-512111. Ook in dt
losse verkoop.
STOCKHOLM (KNA) De Jeeus-
film van de Deen Jens Jörgen Thor-
sen krijgt ook in Zweden geen
staatssubsidie. Als gevolg van de
protesten van de kerken tegen de
film, waarin een pornografisch beeld
van Christus wordt gegeven, heeft de
Zweedse staatstelevisie zijn finan
ciële steun ingetrokken. Daarmee is
ook de verwachte subsidie van het
Zweedse filminstituut vervallen. De
Zweedse filmproducent JörnDonner
heeft meegedeeld, dat binnenkort
toch met de draaiwerkzaamheden
zal worden begonnen, wanneer ten
minste voldoende financiën uit par
ticuliere middelen binnen zijn.
Volgens een rapport van het Neder
lands Instituut van Psychologen
moeten voor het groeiend aantal psy
chologen nieuwe werkterreinen ko
men. Nu werk ik enige Jaren als maat
schappelijk werker in dienst van een
katholiek instituut in Zeist en pro
beer zo goed mogelijk de vraag te
vatten, waarmee mensen op ons
spreekuur komen.
Wanneer we duidelijkheid hebben ge
kregen voor ons gevoel, welke hulp er
eigenlijk van ons verwacht wordt en
welke hulp wij kunnen geven, gaan
we samen op weg. Een proces van
begeleiding komt dan op gang. waar
in zowel de hulpvrager als de
hulpverlener participeren. Wat zet
ten we dan in als maatschappelijk
werker ónders dan een psycholoog in
de begeleiding van mensen?
Als ik even doorfilosofeer. dan zetten
we toch eigenlijk onszelf in met (om
het bescheiden te zeggen) wat levens
ervaring, wat psychologische, socio
logische (soms economische of wel
ludieke) en ethische kennis, onze ach
tergrond. onze visie op de mens. Ge
specialiseerde kennis is waardevol
om te mogen consulteren, maar die
jarenlange studie weegt die voor
een ieder op tegen het bevredigend
hanteren? Als er over tien jaar 7000
afgestudeerde psychologen mèèr bij
zijn. moeten we ons dan niet afvra
gen of we dié wel nodig hebben? Is
die studie niet te duur om het „gewo
ne" werk van een maatschappelijk
werker te doen?
Bilthoven J.H. Hebly-Vrijhof
(ADVERTENTIE)
Zuidmolukse folklore, koren en samenzang.
Bel 050-771431 (overdag) of
050-347694 (s avonds).
VORONEZJ Sinds de massa
le kerksluitingen onder
Chroestsjef in het begin van de
jaren zestig zijn de onder
grondse kerken in de Sowjet
Unie snel toegenomen. Zij over
treffen de officieel toegelaten
parochies en gemeenten al ver
in aantal en omvang.
Dit is nu voor het eerst toegegeven
door een officiële Russische in
stantie.
Een onderzoek in het gebied van Vo-
ronezj bracht tegenover 48 geregi
streerde orthodexe parochies het be
staan van maar liefst 482 niet-
geregistreerde groepen van ortho
doxe gelovigen aan het licht. Naast
de acht officieel erkende gemeenten
van de unie van evangelische christe-
WARSCHAU (Reuter) De r.k. pri
maat van Polen, kardinaal Stefan
Wyszynski, heeft de „bruutheid" ver
oordeeld van de politie, die vlak voor
Pasen een noodpaaskapel in het
dorpje Gorki heeft afgebroken.
De dorpelingen hadden de houten
kapel neergezet op de plaats, waar
hun vroegere kerk in de oorlog was
verwoest. Zij hadden al lang geleden
een bouwvergunning aangevraagd,
maar het gemeentebestuur had er
niet op gereageerd, en de dichtstbij
zijnde kerk is voor hen te ver weg.
Wyszynski zei, dat meer dan hon
derd politiemannen de noodkapel
hadden verwoest. „Ik bid voor dege
nen, die een dergelijke bruutheid en
hardvochtigheid aan de dag leggen",
aldus de kardinaal.
Zijn opmerkingen vielen samen met
een herderlijke paasbrief, die schijnt
te duiden op een hernieuwing van de
spanning tussen de r.k.kerk in Polen
en de communistische overheid na
een tijd van betrekkelijke rust. In de
brief is een vroegere oproep vervat
tot vrije verkiezingen, onafhankelij
ke rechtbanken, vrije vakverenigin
gen en gelijk recht voor allen. De
bisschoppen vragen de autoriteiten
verder, geen maatregelen te nemen
tegen de honderden intellectuelen,
die protesten getekend hebben te
gen voorgestelde wijzigingen in de
Poolse grondwet.
nen en baptisten werden 97 illegale
baptistengemeenten gevonden.
Het onderzoek werd verricht door het
instituut voor wetenschappelijk
atheiame, een onderdeel van het
centraal comité van de communis
tische partij in de Sowjet Unie, in
samenwerking houdt zich speciaal
bezig met de moeilijkheden, die de
opvoeding tot atheïsme in de prak
tijk ondervindt.
Voronezj is een industriestad in
Centraal, Rusland, vijfhonderd kilo
meter ten zuiden van Moskou. Het
gelijknamige gebied (oblast) heeft
een grootte van anderhalf maal Ne
derland. Er wonen twee en een half
miljoen mensen, waarvan 700.000 in
de stad Voronezj. De resultaten van
het onderzoek in dit gebied worden
typerend geacht voor de gehele Sow
jet unie.
Gesloten
Sedert 1954 werden in het gebied
Voronezj veertig van de 89 kerken
gesloten. In de stad Voronezj stonden
voor de revolutie van 1917 48 ortho
doxe kerken. Daarvan zijn er nu nog
maar drie open voor de eredienst.
Maar het instituut voor wetenschap
pelijk atheïsme constateert, dat er
weliswaar veel kerken gesloten zijn,
maar dat alle pogingen tot ahteïs-
Offeren
Uit het rapport komt verder naar
voren dat de christenen in Rusland
veel voor hun kerk over hebben. In de
officieel geregistreerde orthodoxe pa
rochies werd in de periode van 1947
tot 1960 dertig miljoenroebel geof
ferd voor het onderhoud van kerkge
bouwen, priesters en medewerkers.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG In de Grote Kerk te
Den Haag wordt zaterdag 1 mei een
gebedsdag gehouden door te
genstanders van verruiming van de
wettelijke vrijheid voor abortus
provocatus.
Tijdens deze gebedsdag zal worden
gesproken door bisschop A. Simo-
nis van Rotterdam dr. K. J. Gun
ning (voorzitter Nederlands art
senverbond), evangelist Ben Hoe
kendijk, mevr. dr. F. T. Diemer-
Lindeboom (gereformeerd), ds H.
van Tongeren (vrijgemaakt-
gereformeerd), dr. Mante (gynaeco
loog), pater J. Koopman en ds. C.
P. Sybrandi (gereformeerd).
De bijeenkomst van tien uur
'morgens tot vier uur 's middags
is georganiseerd door het comité
„Eerbied voor de Schepper", waar
in het gebedsfront „Ga op de bres
sen staan", de stichting „Le
venszaak levenstaak" en de stich
ting „Recht zonder onderscheid"
(Stirezo) samenwerken. Men re
kent op twee- tot drieduizend
mensen.
Het comité heeft de Nederlandse
kerken opgeroepen, zondag 2 mei te
bidden voor de leden van de Twee
de Kamer, die zich in mei moeten
uitspreken over de initiatief
voorstellen inzake de abortus. Ook
hoopt het comité op het individuele
gebed van duizenden christenen in
de komende weken. „Wij moeten
ons verenigen in voorbede voor de
politici van ons land, opdat zij mo
gen gaan zien wat heilzaam en wat
rampzalig is voor ons volk," aldus
het comité.
door Koos Koster
Priesters en nonnen hebben
hier geen stemrecht. De staat
verbiedt dat zij onderwijs ge
ven. De pater die mij dit vertelt
heeft het niet over een of ander
radicaal land, maar over Mexi
co. En hij lacht er breed bij. In
de rest van Latijns-Amerika lig
gen de verhoudingen tussen
kerk en staat duidelijk, maar
hier is de kerk helemaal afhan
kelijk van de gunsten van de
staat.
De staat houdt toezicht over het bij
zonder onderwijs. Particuliere scho
len moeten een vergunning hebben
van de staat. Buitenlanders kunnen
in Mexico geen priester zijn. Dat
ambt is gereserveerd voor Mexica
nen. die hier ook geboren zijn. Maar
in de praktijk gooien kerk en staat
het op een akkoordje met het gevolg
dat ongeveer twintig percent van de
priesters buitenlanders zijn. Een uit
zonderlijk laag percentage in verge
lijking tot de rest van Latijns-
Amerika.
De kerk heeft geen bezittingen, sinds
in de vorige eeuw alle kerkelijk bezit
in Mexico werd genationaliseerd.
Maar kerkelijke functionarissen mo
gen wel huizen en landerijen bezit
ten. De kerkgebouwen en kloosters
zijn evenwel eigendom van de staat,
die ze in beheer afstaat aan een ge
loofsgemeenschap in een bepaalde
plaats.
Maagd
Een van de grote kerkelijke feesten
hier is de viering van de verschijning
van de Maagd van Guadeloupe. De
basiliek van deze beschermengel, in
de hoofstad Mexico City. is te klein
voor deze nationale uitbarsting van
volksvroomheid en bovendien is de
kerk als gevolg van aardschokken te
gevaarlijk geworden. De kardinaal
heeft daarom voorgesteld een nieuwe
kerk te bouwen voor deze nationaal
vereerde maagd, De kerk mag echter
zonder vergunning geen kerkgebouw
neerzetten in Mexico. Toen de kardi
naal met zijn voorstel kwam. was
president Echeverria juist bezig een
nieuwe reeks leerboeken voor de la
gere scholen te introduceren. Om
zich te voorzien van de steun van de
kerkleiding bood hij de kardinaal een
stuk grond aan voor de bouw van de
basiliek. De bouwvergunning was
ook geen probleem. In oktober wordt
de nieuwe kerk ingewijd, die dan
miljoenen dollars zal hebben gekost.
Voor de plechtigheid is ook de paus
uitgenodigd, maar of hij komt is on
bekend. De staat, de kerk en een club
bankiers bevelen dit project warm
aan bij de massa van de arms ten van
het volk. die in de praktijk de meeste
centen voor de bouw opbrengt. Deze
mensen zelf leven intussen in kippen
hokken.
In Mexico zweert de president op de
grondwet en niet op de bijbel, zoals in
Amerika het geval is. of bij God en de
heilige evangeliën, zoals de Argen
tijnse militairen onlangs weer ge
daan hebben. Bij een plechtigheid in
Mexico zul je de burgemeester en de
bisschop nooit samen zien. maar in
het bisschoppelijk paleis drinken ze
daarna wel samen een glas en regelen
ze de zaken.
Landbezetters
Op papier zijn kerk en staat geschei
den. maar in de praktijk werken zij
samen. vertelt mijn ge
sprekspartner. Hijzelf heeft de be
grafenis geleid van zes boeren, die
bij een landbezetting in het noorden
van Mexico door de politie neerge
schoten werden. Een uur voor de
begrafenis werd hij opgebeld en ge
vraagd om de plechtigheid te leiden.
Ongeveer dertigduizend mensen be
geleidden de stoet. Aan de groeve
beschuldigde de priester het ge-
weldsysteem in Mexico en verklaar
de hij zich solidair met de leus van
het studenten-, boeren- en arbei
derscomité. dat de landbezettingen
organiseert: „Niet een minuut stilte,
maar een heel leven van strijd ter
herinnering aan onze gevallen kame
raden!"
De situatie van deze parachutesprin
gers (zo noemt de bevolking de
landbezetters) is hopeloos. Op het
platteland hebben ze geen grond om
te bewerken en als ze zo gelukkig
zijn om een lapje te bezitten, hebben
ze geen kredieten, kunstmest en
landbouwwerktuigen. Ze vertrekken
op een goede dag naar de stad. waar
ze aan de rand in een soort kippen
hok moeten wonen. Zonder licht, wa
ter. wc en openbaar vervoer. Politie-
.ke partijen en linkse organisaties
overreden hen een stukje land te
bezetten. Ze planten er de nationale
driekleur en wachten het verloop der
dingen af. Soms grijpen politie of
leger in. maar vaak gebeurt er niets.
Meestal slagen de regeringsfuntiona-
rissen er dan in. deze beweging van
landbezetters in te passen in de pa
tronen van de kapitalistische maat
schappij. waarbij veel groepen door
gebrek aan politiek bewustzijn en
door onderlinge verdeeldheid hun re
volutionair elan verliezen. Bij uit
zondering werken priesters of kerke
lijke functionarissen mee met zulke
bewegingen. Van de zevenduizend
priesters in Mexico zijn er ongeveer
tweehonderd lid van de solidaire
kerkbeweging. de Mexicaanse naam
voor de christenen voor het socialis
me. Deze beweging van leken, pries
ters en dominees, die in totaal ruim
duizend aanhangers telt, werkt in
het hele land via basisgroepen aan
de bevrijding van de armen. De
meeste van de zeventig bisschoppen
zijn tegen deze vorm van klassen
strijd. Zij vinden dat de kerk niet
aan politiek moet doen en laten
De boeren, die zo gelukkig zijn een stukje grond te bezitten, kunnen hun
waren in de stad aan de man trachten te brengen
i pol
daardoor de regering vrij spel. Twee
bisschoppen stellen zich op aan de
kant van de solidaire kerkbeweging.
Een van het is de „rode" bisschop
van Cuemavaca, Don Sergio Mendez
Arceao. Deze verleende tien jaar ge
leden steun aan Ivan Illich. de we
reldberoemde maatschappijcriticus,
toen deze in Cuernavaca zijn insti
tuut voor informatie en oriëntatie
opende, dat kortgeleden is opge
heven.
Marxisme
Don Sergio steunde ook pater Gre-
goire Lemercier. die in zijn benedic
tijnerklooster in Cuernavaca tien
jaar geleden een experiment met
psycho-analyse begon. Lemercier is
intussen getrouwd en heeft de kerk
en de orde verlaten, maar is nog wel
steeds bezig op het terrein van de
psycho-analyse.
tische opvoeding ermee moeten reke
nen, dat er alleen al in het gebied van
Voronezj 694 religieuze groeperingen
en gemeenten zijn, die zich tegen die
opvoeding verzetten.
Jongeren
Ook weerspreekt dit rapport de nog
altijd gehoorde mening, dat
godsdienst in de Sowjet unie voorna
melijk een zaak van „oude
vrouwtjes" is. Bijna de helft van de
godsdienstig ingestelde mensen
bleek de leeftijd van veertig jaar nog
niet te hebben bereikt, waarbij dan
nog moet worden aangetekend, dat
kinderen niet in het onderzoek be
trokken waren.
De onderzoekers vonden, dat ruim
drie procent van de godsdienstig in
gestelde mensen tussen 16 en 20 jaar
oud was, ruim vier procent tussen 21
en 25 jaar, bijna elf procent tussen 26
en 30 jaar, tien procent tussen 31 en
35 jaar en bijna veertien procent tus
sen 36 en 40 jaar.
BELUDENIS
In veel kerken hebben op de
paasdag jonge mensen en v s
ook oudere, belijdenis geda
hun geloof. In andere kerke s
dat een week eerder plaats c1
het nog komen. Maar 't is zo'n
de tijd van het jaar. Op zichz
zo vreemd, het einde van een
seizoen met vele gespreksavl.r
aan de andere kant ook wee
wet van Meden en Perzen. Jc
dan nog wel eens zeggen,
Frederik (iemand van de
schudt z'n neef daarbij he e"°
hand: Mooi zo, jong. dat je gae.
goede keuze gedaan heb '.a
„jong" mompelt iets onvef?,s
baars omdat hij nauwelijks w er
daarop te reageren. Misschiet®
hij 't zelf wel nooit zo gezie' g'
keuze? Heb ik die gemaakt?
veel meer de gedachte dat i
mij gekozen is en dat ik die k»
beaamd heb. En dat kan ook
lijk best. Er is een tijd gewei
we erg in de weer waren n
keuze" en „de beslissing
loofs". Hele theologieën wei
omheen gebouwd. Ik heb ze
eens gehoord dat je elk momi
de dag opnieuw moet kiezei
me toch te vermoeiend. Is tr<
ook niet waar. Het leven kent
rust, het „rusten in", zone
zoiets meteen een lijdelijke z
hoeft te worden. Er is dan i
spraak gemaakt waarop nie
gekomen wordt. Daarmee va}
ven. Goed, die afspraak magi
best de goede keuze noemen,p—
maar niet vergeten dat we
afspraak na te komen nodigfS
dat Iemand die keuze vcK
vasthoudt.
Beroepingswerk on
TE
nt.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Kamerik: S. P. v
senbergh te Nijkerk; te Game
Vroegindeweij te Katwijk aafljr
te Stellendam: H. W. Rip rs
kand. te Reeuwijk; te Dieren:
G. J. van Embden te Bodegrfttte
Aangenomen naar Houtrijk: ingj
Voortman te Oud Vossemeei eer
Staveren: K. Beuckens kand! r ter
geningen. foe
Bedankt voor Beekbergen (tofcnt
Heikoop t* Herwijnen; vooin a
(Marknesse): C. Vijfhuizen te (flin
end; voor Rijssen (toez.): J. d«„A(
te Sliedrecht; voor Alblasserteni
Exalto te Hasselt; voor Bof- N
dinxveld: G. H. van Kooten ting
GEREF. KERKEN *nd
Bedankt voor Gerkeskloostelbel
Oppelaar te Toowoomba (Aifcon
GEREF. KERKEN (VRIJG.yan
Beroepen te Lutten: J. H. U)em
kand. te Kampen; te Ommejno'
v.d. Heuvel legerpred. te 't
Bedankt voor Spakenburg-zfn 2
Cnossen te Hoogkerk. als
GEREF. KERKEN (vrijg. B.1 zij
Beroepen te Amsterdam-Zuil E»
West: J. H. Veefkind te Krorapof
GEREF. GEMEENTEN the
Beroepen te Enkhuizen: L. E Bi
Capelle aan den IJssel. Ps i
Ds. W. J. Keiler fc™
Gisteren is in Varsseveld d#ch
Keiler begraven. Hij is 90 jaar)
den. Van 1919 tot 1951 dief
achtereenvolgens de hervorrj
meenten van Molkwerum, f
nisse, Nieuwkoop, Nijkerl
Schraard en Oosternijkerk.
Dr. J. J. Buskes
nu
<B«
De bisschop van Cuernavaca geniet
de steun van vijf tot vijftien mede
bisschoppen. Hij ziet wat in de dia
loog tussen christenen en marxisten.
Hij zegt: „Het christelijk geloof als
zodanig verzet zich niet tegen dit
bondgenootschap; wel bepaalde cul
turele vormen van het christendom."
Of er ooit in Mexico een bevrijdende
revolutie zal komen, betwijfelt Don
Sergio echter. „Hoe kan de machtige
kolos uit het Noorden, de Verenigde
Staten, zo'n onderneming in ons
land toestaan. We zijn een arm land,
ver van God en dicht bij de Verenig
de Staten."
Koos Koster is free-lance journalist in
Latijns-Amerika
Net zoals sommige psalmen dt
maar een enkele psalmregelslB 1
gedichten of soms maar eeflsc
regels uit een gedicht die d v<
Buskes door de Jaren heen P b
vergezeld „als trouw vriendeipui
weer op het ogenblik dat ik ztda
had aanwezig". Dit vertelt hijstl
het voorwoord van een bijpss
bundeltje dat „Gedichten
vergezellen" heet (uitg. Kok,
pen, prijs 8,75). Daarin stT"
gedichten of fragmenten vanl
ten, telkens voorzien van et
persoonlijk getinte kenscm'
van dr. Buskes. li
De bijbel over het einde. Cd A
tie met prof. dr. K. Runia op
Wereld (tel. 03438 2241), vi
dagavond 23 april 19 uur tot
dagmiddag 24 april 16 uur.
Elke dag een beetje
Weekend met zelfstandig wo>
tot 35 Jaar. 1 en 2 mei. De!
dinck, Laag Zuthem (tel. 0521