Joe Walsh blijkt
bijzonder vitaal
Pop OP
de plaat
Harm Wiersma toont zijn overmacht
i
n
i
m
c
1
1
m
Q
m
s
r
(f?
Ël
j
b
Ejjjj
J
Weekend-puzzel
m 11
A A
m M
m üt iü
a
■Ag s
m l
i m
m m m
m in
m
Fraai dame-offer van Oiafsson
i iü H
dammen
5
q]
schaken
TERDAG 17 APRIL 1976
BINNENLAND/DENKSPORT
TROUW/KWARTET 21
)p het moment, dat dit stuk in druk verschijnt, bevinden The
Sagles zich nèt (of nog net niet, dat valt zeker van hieruit niet
ip de dag zuiver te bekijken) in de studio teneinde daar hun
rijfde elpee in successie op te nemen. Die plaat zou wel eens uit
steviger hout dan ooit gesneden kunnen blijken, immers: ter
rervanging van de naar verluidt uit idealistische overwegingen
rertrokken steunpilaar Bernie Leadon werd met succes een
«roep gedaan op een oude vriend, Joe Walsh, en deze Joe nu,
jat is bekend, mag er op zijn tijd graag ferm tegen aan gaan.
leeft zich in de loop van zijn muzi-
ale carrière uiteindelijk doen ken-
jvÉên als exponent van de meer „hea-
door Willem-Jan Martin
richting onder het gitaristenbe-
tand van het ogenblik, nochtans
onder tegelijk de hersenloosheid te
uitwikkelen, welke hiermee zo
aak verbonden schijnt te moeten
ijn. Walsh is niet zuinig in het
;ebruik van de volumeknop en
chuwt evenmin een stuwende rit-
niek. maar houdt toch muzikaal
iproken tevens zijn zaakjes pri-
,.i bij elkaar,
la zijn avonturen bij James Gang
n verschillende redelijk tot zeer
oede (Barnstorm) soloplaten, be-
lijst Joe Walsh dit andermaal via
et kort geleden verschenen, „live"
pgenomen werkstuk You Can't Ar-
ue With A Sick Mind (ABC Re-
ords 27147 GT). Weliswaar gaat
et in alle gevallen om bekende
ummers (op één uitzondering,
(alk Away, na getrokken van
falsh' elpees So What en Thoe
moker You Drink, The Player You
let): concertgelegenheden vormen
og altijd een vrolijker ambiance
an het studiowezen en zijn, door
e aanwezigheid van een levend
Jüankbord", daarom bij uitstek ge-
chikt voor Walsh' zeer vitale akti-
iteiten. De muziek komt er simpel
weg wat beter tot zijn recht en op
iie manier is het toch weer prima
uisteren naar de composities van
releer.
!en uiterst belangrijk element hier-
uj is, dat Walsh voor de gelegen-
leid een meer dan uitstekende
land om zich heen heeft weten te
ferzamelen. Een hechte groep ka
nonnen, die met beheerst vertoon
van kunnen moeiteloos de sterren
de hemel blaast. Onder deze
■leiders bevinden zich ook Eag-
■gitarist Don Felder en voor de
achtergrondzang in het prachtige,
Walsh van een niets meer bespiege
lende kant belichtende Help Me
Thru Night Don Henley en Glenn
Trey. Als de hier vertoonde samen-
*efnng een aanwijzing mag bete
kenen voor de in de aanhef genoem-
ct op stapel staande Eagles-
luktie, dan kunnen we nog wat
(san beleven: even afgezien van het
prima harmoniëren der verschillen
de stemmen, vallen met name (en
literst smakelijk) op de knetteren-
Ie gitaargevechten tussen Walsh en
Ie al evenmin bijzonder „zachtzin-
iige" Felder (zie daarvoor bijvoor-
leeld Time Out en het openings-
lummer Walk Away). Mochten deze
leren in de krachtsverhoudingen
linnen de groep toevallig aan het
angste eind gaan trekken, dan
aoeten ze in staat worden geacht
Ie steviger componenten in de mu-
iek van The Eagles een meer pro
minente plaats dan ooit te bezor
gen. Ik ben benieuwd.
Anderzijds, we hadden het er daar
straks al even over, is er deze week
geen gebrek aan voorbeelden van
hoe het niet moet met die
elektrische gitaren. Van het Ameri
kaanse kwartet Kiss, om daar maar
mee te beginnen, mag in alle ernst
betwijfeld worden of zij zonder hun
volgens de berichten nogal opzien
barende uitmonstering en „stage-
act" ook maar iemand voor hun
muziek zouden hebben weten te in
teresseren. De, naar ik meen. vijfde
elpee Destroyer (Casablanca NBLP
7025) biedt .althans wederom een
portie niets ontziende herrie, waar
van er toch gauw vijfentachtig in
een dozijn gaan. Er wordt puur op
volume, op effect aangekoerst, in
houdelijk valt er angstig weinig te
beleven, rest tenslotte slechts de
nodige irritatie over de bijna zieke
lijke gewelds„filosofie", die de he
ren ten toon spreiden.
Zeppelin
Led Zeppelin, zoals bekend ook een
groep in het teken van De Gitaar,
bakt er evenmin bijzonder veel van.
Na Physical Graffiti, waarop naast
veel onzin toch ook een paar aardi
ge vondsten beluisterd konden wor
den, is de nieuwe erpee Presence
(Swan Song SS 59402) tenminste
maar een slap produkt, dat het
meer moet hebben van routine dan
van inspiratie. Weliswaar timmert
John Bonham er weer ferm op los
en doet Jimmy Page nog wel eens
moeite een nieuw loopje te produce
ren, maar uiteindelijk haalt het
toch allemaal niet veel uit en ge
beurt er, met uitzondering van het
opgewekte Royal Orleans, niets
waarvoor je eens even gaat verzit
ten. Presence is zo, wat je noemt,
een betrekkelijk grijze plaat, die
wat mij betreft snel weer vergeten
mag worden.
In de afdeling Gitaren dan tenslotte
Nils Lofgren en diens tweede solo
elpee Cry Tough (A M Records
SP-4573). De bezwaren gelden daar,
in tegenstelling tot bijvoorbeeld het
geval Kiss, minder het uitgangs
punt dan de uitwerking. Lofgren is
een uitermate kundige en inventie
ve muzikant, die getuige het totnu-
toe van hem verschenen plaatwerk
(vóór het solowerk nog enige activi
teiten met een groep genaamd
Grin) zeer zijn best doet er wat
bijzonders van te maken, maar zich
nog wel eens wil verstrikken in
vormproblemen. Per elpee worden
er weer andere dingen uitgepro
beerd. een definitieve lijn is nog
niet gevonden (al lijkt ie er aan te
komen: Cry Tough zit als geheel
De man die Bernie Leadon bij de Eagles is komen vervangen en
daar zal gaan zorgen voor een wat heavier" geluid: Joe Walsh.
tenminste consistenter in elkaar
dan zijn voorgangers), reden waar
om Lofgren nu eigenlijk al jaren
tegen het predikaat veelbelovend
zit aan te kijken.
Intussen is Cry Tough op zijn minst
een intrigerende plaat, composito
risch nogal ongelijk van kwaliteit,
maar met name instrumentaal in
het bezit van voldoende interessan
te momenten (let eens op de slide-
gitaar in het titelnummer of
Lofgrens aanpak van de oude
Yardbirds-hit For Your Love) om zo
af en toe eens op de draaitafel gede
poneerd te worden.
McCartney
Dan hebben we verder Wings At
The Speed Of Sound (MPL 5C 062-
97581), een knap vervelend stuk
muziek uit de koker van Paul
McCartney en zijn medewerkers
(echtgenote Linda, Denny Laine,
Jimmy McCuUoch. Joe English).
McCartney, die na zijn vertrek bij
The Beatles toch al niet direkt blijk
gaf van het voornemen eens wat
bijzonders te gaan produceren en
koos voor een muzikale aanpak
waarbij kool en geit werden ge
spaard, lijkt op de onderhavige el
pee aangeland bij de uiterste conse
quentie daarvan: een portie klan
ken van het kaliber, waarvoor men
ooit de treffende term „muzak" be
dacht. Een bijna machinaal gepro
grammeerde inhoudsloze notenbrij,
die men nogal eens pleegt aan te
treffen in restaurants en sommige
warenhuizen en die eigenlijk be
doeld is eerder niet dan wel te wor
den gehoord. Slechts een enkele
keer stijgt de plaat boven dit slaap
verwekkende peil uit. Dat dit ge
beurt in een nummer, dat niet door
McCartney zelf geschreven is (Wino
Junko en Jimmy McCulloch) mag
veelzeggend heten.
Tot besluit dan nog heel kort: op de
elpee Rockin' Chair van de Ameri
kaanse folkzanger Jonathan Ed
wards valt de complete Hot Band
plus Emmylou Harris te beluiste
ren. Dat betekent natuurlijk een
begeleiding om de vingers bij af te
likken. Jammer alleen, dat Ed
wards' vocalen zelf nogal aan de
dunne kant zijn. Daar kan die jon
gen ook niet veel aan doen, maar
een wat ronder geluid had de plaat
nóg aardiger gemaakt.
lp het moment dat deze rubriek
oor uw redacteur opgetekend
lordt, heeft Harm Wiersma,
ersverse vader van zoon Juri, er
een twijfel over laten bestaan dat
lij wel degelijk van plan is ook dit
aar met grote overmacht de Neder-
tndse titel in de wacht te slepen,
te strijd om de overige ereplaatsen
op dit ogenblik nog geheel open
oals overigens wel te verwachten
Heb ik in mijn voorbeschou
wing nog gewezen op de coming-
Ban Hans Jansen die wel eens voor
*n verrassing zou kunnen gaan
argen, in de praktijk bewijst hij tot
og toe inderdaad een serieuze
anshebber te zijn. Vandaag zult U
deze kolom de analyse vinden
an de partij uit de eerste ronde
assen Harm Wiersma met wit te
en zijn provinciegenoot en debu-
int Johan Capelle die het tot op
it moment beslist niet onver-
ienstelijk doet.
32—28 19—23 2. 28x19 14 x 23 3.
'—32 10—14 4 35—30 20—25. De
eugdige zwartspeler gaat op wits
itdaging in, een steeds meer voor-
omend verschijnsel onder de jon-
topspelers, in tegenstelling tot
'at voor enige jaren het geval was.
33-29 14—19 6. 40—35 17—22. Een
aar of vijf geleden was in deze
pening als zesde zet van zwart hier
-14 7. 41—37 5—10 8. 45-41 3-9
Pet de bedoeling via 23—28 veld 28
e bezetten en de witte stand in
weeën te splitsen. Daarna was de
aethode met 6. 5-10 7. 41—37
0-14 8. 46—41 17—22 enz. erg in
ïek (wie herinnert zich niet de sen-
ationele nederlaag van Harm
'iersma tegen Andreas Kuyken in
e ereklassecompetitie 1973). In het
Wkertoernooi 1974 introduceerde
w redacteur in zijn duel met de
'us Gantwarg het systeem, dat Ca-
*Ue ook in deze partij zal volgen,
lat Wiersma met een „nieuwtje"
omt, is natuurlijk te voorzien ge-
'cest. alleen is het nieuwtje erg
techt voorbereid en kan men in
•aats van nieuwtje eigenlijk beter
2en ideetje. Dat dit idee al bij
■teer spelers leefde weet ik zeker,
laar er is moed voor nodig om dit
M*ten belangrijk toernooi als dit te
JMlberen, en aan moed ontbreekt
f Pet soms nog wel.
J
7. 31—27 22 x 31 8. 36 x 27 11—17 9.
30—24 19x30 10. 35x24 5—1111. 38—33
510. Deze zet zal toch een keer
moeten komen, daar de bedoeling
nJ. het prijsgeven (tijdelijk of niet
tijdelijk) van schijf 23 voor een aan
val op de witte schijf op veld 27 tot
mislukken gedoemd is, daar wit
dan op een gegeven ogenblik met
19—14 de veroverde schijf kan te
rugofferen om vervolgens met een
massale centrumaanval zeer goede
kansen te krijgen.
12. 14—37 17—21 13. 46—41 21—26 14.
41—36 11—17 15. 45—40 17—21 16.
43—38 12—17 17. 33—28 7—12. Een
andere methode is eerst opvangen
met 9—14 om vervolgens de aanval
pas in te zetten. De moderne mees
ters geven m.i. de voorkeur aan dit
laatste, terecht of onterecht.
18. 28X19 17—22 19. 46-35! Deze zet
verdient wel een uitroepteken. Het
doel van deze zet is op 17—17 (na
het slaan) met 27—22 terug te offe
ren en na 29—23 de witte voorpost
op 19 onaantastbaar te maken zo
dat zich een interessante tempo-
strijd kan ontwikkelen.
19. 22x31 20. 36x27 1—6 21.
4943. Een ernstige fout waarop
mijn uitspraak in het begin van de
partij is gebaseerd.
2112—17. Natuurlijk, nu faalt
27—22 gevolgd door 29—23 door
10—14 gevolgd door 13—19 en het
afspel levert zwart schijfwinst op.
Beter was 5045 geweest en na de
tekstzet heeft wit alle geluk van de
wereld, omdat hij zich nog net kan
redden. Zo faalt 22. 38—33 6—11 23.
50—45 2—7 op 24. 47—41! 7—12 25.
19—14 10x30 26. 35x24! 17-22 27.
41—36 22 x 31 28. 36 x 27 en door de
dreiging 24—19 gevolgd door 37—31
is zwart wel gedwongen tot 9—14
wat op zijn beurt weer verliest door
34—30 gevolgd door 24—19 en
3329. Het partij verloop is overi
gens gunstiger voor zwart, maar Ca
pelle verknoeit in luttele zetten zijn
verkregen voordeel en gaat vlie
gensvlug de mist in zoals men dat
dan noemt.
22. 38—33 17—22 23. 33—28 gedw.
22 x 31 24. 28—23 18—22. Opnieuw
blijkt het nadeel van wits 21e zet.
Het min of meer bevrijdende 32—28
22x33 29x38 verliest weer door het
zelfde combinatietype als bij de bij
de 22e zet aangegeven variant.
25. 34—30 25 x 34 26. 29 x 40 22—27.
Veel sterker is 21—27 x27 of des
noods 3136. De tekstzet is in ieder
geval veel te passief.
27. 43—38 9—14 28. 46—34 6—11 29.
39—33 11—17 30. 44—40! Hier komt
Wiersma weer tot leven. De echte
combinatiespeler in hem wordt
wakker, en alle finesses die hem in
deze partij van pas kunnen zijn
worden benut.
3017—22 31.32—28! zie diagram.
Als mijn informatie juist is kampte
Capelle op dit moment al met een
fikse tijdnood (hoe is het toch mo
gelijk dat dit je in een min of meer
bekende opening toch nog over
komt) en juist hier beginnen de
problemen zich pas aan te melden.
31. 14—20? Na een afwachtende
Horizontaal. 1. plechtig. 5. leidsman,
10. godin van de toorn. 12. papegaai,
13. sappig, 15. boom. 17. vogel. 18.
twijg. 20. dierenverblijf, 22. afne
mend getij. 23. voorzetsel. 25.
rondhout. 26. voorzetsel, 27. omge
ving. 31. lidwoord, 32. oude lengte
maat, 34. weldoordacht, 41. rund,
42. radio omroep (afk.), 43.
landbouwwerktuig, 44. rivier in Ita
lië. 45. grondsoort. 47. nobel, 49.
voornemen, 51. lokspijs, 53. ent. 55.
eikenschors. 58. plaats in Gelder
land. 59. leep. 60. soort hond.
Verticaal. 1. eenvoudig, 2. baan voor
balspel. 3. koemestvocht, 4. pers.
voornaamw., 6. voegwoord. 7.
vreemde munt. 8. vreemde munt. 9.
brede grove lat. 11. muzieknoot, 14.
teken, 15. voorzetsel, 16. naschrift
(afk. Lat.), 17. inwendig li
chaamsdeel. 19. loot. 21. brandgang,
24. heden. 27. lof. 28. ceintuur van
Japanse vrouwen, 29. kippenloop.
30. biersoort. 33. drempel. 35.
palmboom. 36. gesloten, 37. rivier in
RMusland, 38. plechtige gelofte. 39.
insektenetend zoogdier. 40. opge
wekt, 45. traag. 46. familielid, 47.
boom, 48. ovenkrabber, 50. steen
soort, 52. klaar, 54. lied. 56. onmeet
baar getal, 57. lidwoord.
Oplossingen t7m woensdag a.s. per
briefkaart zenden aan: Trouw/Kwar
tet, Postbus 859, Amsterdam.
Linksboven vermelden weekend
puzzel
Oplossing van vorige puzzel
Hor. 1. kader, 5. alm, 7. anker, 11.
mare, 12. ent, 14. eer, 16. ader, 18.
aak, 20. noren, 23. ene. 24.11., 25. eed,
27.lor, 28.mat, 30. Sn., 31. belet. 33.
robot, 34. eg, 36. sesam. 38. merel,
39. Ot, 40. as. 42. gemak, 44. gel, 45.
do. 46 elan, 48. nobel, 50. lama, 52.
tak. 53. telen. 54. rad, 55. maat, 57.
tenor, 59. peer, 61. An, 62. rog, 63.
Midas, 66. L.S., 67. es, 68. baret, 69.
leder, 71. te, 73. model, 75. karig. 76.
ge. 78. kan. 79. rel, 81. til, 82. A.K.,
83. erg, 85. palet. 87. avé, 88. niet, 90.
Rai. 91. een. 93. Oder, 94. smaad, 95.
lak, 96. adder.
Vert. 1. kaal, 2. ark, 3. de, 4. re, 5.
atol, 6. meer, 7. ar, 8. ka, 9. Ede, 10.
rens, 11. malie. 13. nn., 15. en. 17.
renet, 19. beleg, 21. ros, 22. kabel, 25.
Ees, 26. desem, 28. morel. 29. tol, 32.
tam, 33. regen, 35. gal, 37. manen.
39. oom. 41. satan. 43. kolom. 45.
dadel. 46. Eem. 47. nat, 49. beril, 50.
lap. 51. air. 53. tegel, 56. aas, 57.
toren, 58. madat. 60. Est. 62. radar.
64. dek. 65. serie. 67. eigen, 68. bok.
70. ril. 72. eiker. 74. nel. 77. Eris. 79.
rail. 80. leek, 82. aver, 84. gem, 85.
pa, 86. te. 87. adé, 89. Ta. 90. R.D. 92.
na. 93. o.d.
De prijswinnaars van de vorige puz
zel zijn: de heer F. van Aken, Bloem-
straat 71, Oldebroek (Gld) de heer
M. Melder. Croeselaan 208, Utrecht,
de heer Abr. Kamer, Koerskamp 5,
Roden.
Onlangs werd in Zweden de volgen
de bijzondere partij door Oiafsson
gewonnen:
KoningsIndisch
Oiafsson—ORNSTEIN
I. d4 Pf6 2. c4 g6 3. Pc3 Lg7 4. e4 0—4)
5. f4 c5!? 6. dc5? Na 6. e5! Pe8 7. dc5
zou zwart met b6 een pion moeten
offeren.
6. Da5 7. Ld3 Dc5: 8. De2 Pc6 9.
Pf3 d6 10. Le3 Da5 11. h3. Na de
gebruikelijke voortzetting 11. 0—0
is Pg4 heel sterk. Nu had zwart
echter weer Ph5! kunnen spelen.
II. a6 12. 0—0 Tb8 13. Tacl Ld7 14.
Pd2 Pb4 15. Lbl b5 16. Pb3 Dd8 17. cb5
ab5 18. Tfdl Pe8. En hier was Pa6
beter geweest.
19. Pd4 Pc7 20. a3 Pba6 21. b4 De8 22.
La2 e6 23. Pf3 De7 24. Dd3 D5!? 25.
ed5 ed5 26. Pd5: Pd5: 27. Ld5: Lb2.
Stand na 27. Lb2.
beter zou Pb8 geweest zijn.
36. Lf2 De7 37. Td7! De6 38. Td8! Kg7
39. Ld4! f6 40. Lf6: Kf7 41. Td7! Dd7:
42. Pe5 en wit won het eindspel
gemakkelijk.
Herhaling van zetten.
Evenals in bovenstaande partij
staat in het volgende eindspel een
dame tegenover lichte stukken.
„Herhaling van zetten" is in een
eindspelstudie geen nieuw thema,
maar Kasparjan componeerde hier
mee toch een studie met een uiterst
levendige inhoud! Aantrekkelijk
werk voor combinatiespelers.
T. M. KASPARJAN
Iseneger Herdenkingstoernooi 1966
E E#
i.#A i
cl cl
IK H Mi
28. Tc2!? Lf5 29. Tb2: Ld3: 30. Td3:
Tfd8 31. Pe5 Td5:! 32. Td5: Td8. Op f6
zou 33. Td7 De6 34. Pg4 h5 35. f5!
volgen.
33. Td8:! Dd8: 34. Td2 Dh4 35. Pg4 h5?
Zwart heeft heel moeilijk spel. Iets
Wit speelt en houdt remise.
In het laatste Open Kampi
oenschap van Engeland bereikt de
vrij onbekende speler Neat opmer
kelijk goede resultaten. O.a. wist hij
van O'Kelly te winnen en zich bo
ven hem te klasseren. Ook de vol
gende witspeler liet hij achter zich
met een spannende partij. Even
eens een Konings-Indische
opening.
CAFFERTEY-NEAT.
1. Pf3 Pf6 2. g3 b6 3. b3 Le7 4. Lb2 0—0
5. Lg2 d6 6. d4 c6. Mogelijk is dade
lijk e5 7. de Pg4 of Pbd7 met e5. 7. c4
Pbd7 8. 0—0 e5!? Nu is deze opmars
echter veel te scherp. Te8 als voor
bereidende zet was beter geweest.
9.de5 Pg4!? 10. Dd6: Pde5 11. Dd8:
Td8: 12. Pc3 Pf3: 13. ef3. 13. Lf3: was
met Td2 beantwoord.
13. Pc5. Td2 was verkeerd we
gens 14. Tadl Tb2: 15. Td8.
14. Tadl Lf5 15. Pa4 Lc2 16. Tel Td2
17. Lc3 Tad8!? 18. Ld2: Td2:. Wit
heeft groot materiëel overwicht,
maar hij staat niet gemakkelijk. Op
een geschikt moment had hij mate
riaal terug moeten geven.
Misschien zelfs het beste nu direct:
19. f4 Pd3 20. Tc2:! Tc2: 21. Le4 Td2
22. Ld3: Td3: 23 Pc5 Td2 24. Pb7:
Ta2: 25. Tdl. 19. Pc5 F5 20. 3. Lf8! 21.
f4 Pc4: 22. Pb7:? <22 Pe6!) Pb2 23.
Lc6: Pd3 24. Ld5 Kh8 25. Tc2: Tc2: 26.
a4? Om zo'n pion bekommert hij
zich! Na 26. Lc4! had zwart zich met
Pc5 27. Pc5: Lc5: 28. a4 a5 remise
moeten laten afdwingen.
26. Lg7! 27. Lc4 (Te laat!) Pf2:!
28. Pd8 (28. Tf2: Ld4) Ph3.: 29. Khl
Ld4 30. Tbl Pf2 31. Kg2 Pg4 32. Kfl
Tf2. Wit gaf op.
OPLOSSING STUDIE: 1. Pd7 Kg8
2. f7! Lf7: 3. Pf6 Kg7 4. Ld4 Dd3 5.
Tgl Lg6 6. Tg6:! Dg6: 7. Le4 Thl 8.
Kb2 (Ka2) Th2 9. Kal Df7 10. Ld5
Dg6 11Le4. Remise. Met het oog op
het dreigende aftrekschaak beheer
sen de witte lichte stukken het ge
hele -gebied, dat door de zwarte da
me bestreken wordt!
LUDEK PACHMAN
zet als 2—7 is er niets aan de hand,
en ook na 13—18 32.28x 17 18x20 33.
35—30 21x12 34. 30—25 14x23 35.
25x5 wordt de dam tenminste nog
met gelijkspel (materieel) afgeno
men. Na de tekstzet is het direct uit.
32. 28x17 20x18 33. 17—11! 15 x 24 34.
50—45 16 x 7 35. 38—32 27 x 29 36. 34x1
10—14 37. 1—23 14—20 38. 23—32 en
na het nog drie zetten te hebben
volgehouden zag zwart het ongelij
ke van de strijd in en gaf hij zich
gewonnen.
FRANK DROST
CONCERTGEBOUW—AMSTERDAM
4 mei 1976, 19.30 uur
HERDENKINGSCONCERT
onder auspiciën van de oud-illegale bladen
HET PAROOL-TROUW-VRIJ NEDERLAND
Bericht aan de levenden
voor orkest, gemengd koor en declamatie
muziek Hans Henkemans. tekst H M van Randwijk
TWEE MINUTEN STILTE
7e SYMFONIE VAN BEETHOVEN
Uitvoerenden:
Amsterdams Philharmonisch Orkest o.l.v Anton Kersjes
Het Nederlands Operakoor o I v Thijs Kramer
Henk van Ulsen (voordracht)
Anton Kersies (algehele leiding)
Prijs der plaatsen 4,- a.i.
Toegangskaarten zi|n zolang de voorraad strekt t/m zaterdag
24 april a s verkrijgbaar bij onderstaande vestigingen van
HET PAROOL. TROUW en VRIJ NEDERLAND in Amsterdam.
CENTRUM: VRIJ NEDERLAND, atdelmg
boekhouding. Raamgracht 4 (8 30 u -
17 00 u zat gesloten)
HET PAROOL: Rok.n 110 (11 00-17 00
u zat 11 00-15 00 u.) Plantage Kerk-
laan 32 (9 00-17 00 u. zat 10 00-12 00
u.)
NOORD: Meeuwenlaan 145 (14 00-17 00
u zat 10 00-1200 u)
OOST: TROUW EN HET PAROOL.
W'bautstraat 131 (9 00-17 00 u zat ge
sloten) Beukenweg 29 (9 00-17.00 u
zat 10 00-12 00 u
ZUID: Ie vd Helststraat 68 (9 00-17 00
u zal 10 00-12 00 u Corn Schuyt-
straat 10 (9 00-17 00 u zat 10 00-12 00
u) Churchiiilaan 1 (15 30-17 00 u zat
11 00-12 00 u.)
WEST: Haarlemmerplein 43 (9 00-17 00
u zat 10 00-12 00 u.) Burg de Vlugt-
laan'208 (9 00-18 00 u zat 10 00-12 00
u) Tussen Meer 94 (16 00-17 00 u. zat
12 00-1300 u) Adm de Huyterweg 93
(9 00-17.00 u zat. 10 00-12 00 u Der-
kmderenstraat 62 (9 00-17.00 u zat
10 00-12 00 u)
AMSTELVEEN: Molenweg 37 (16 00-
18 00 u zat 1200-1500 u)
TOEGANGSKAARTEN zi|n met ingang
van woensdag 28 april nog uitsluitend
verkrijgbaar aan hel Concertgebouw van
10 00 tol 15 00 uur
Telefonisch reserveren uitsluitend vanaf
28 apnl b«j het Concertgebouw telefoon
020-718345
Pas onlangs heeft onze PTT de juis
te details van het uitgifteprogram
ma 1976 bekend gegeven. Versche
nen zijn reeds: 250 jaar Staatsloterij
(3 febr.) en de Zomerpostzegels met
toeslag voor Sociale en Culturele
doeleinden (6 april).
Nog te wachten staan ons de vol
gende emissies: 22 april een zegel
ter herdenking van het overlijden
van Michiel Adz. de Ruyter (1607-
1676); 19 mei: 100e sterfdag van mr.
G. Groen van Prinsterer <1801-
1876); 25 MEI: 2e eeuwfeest van de
Amerikaanse Oafhankelijkheid; 15
Juni twee zegels gewijd aan sport:
75 jaar Kon. Ned. Atletiek Unie
(KNAU) en de Internationale Vier
daagse Afstandsmarsen, die dit jaar
voor de 60e keer worden gelopen te
Nijmegen; 2 sept. een zegel met
toeslag ten bate van de Ned. Verg.
tot Rheumabestrijding; een zegel
ter gelegenheid van het 75-jarig be
staan van de Ned. Drukkerijen-
organisatie en twee zegels gewijd
aan het Zuiderzeeproject; in okt.
een gereserveerde emissie ten bate
van de internationale postzegelten-
toonstelling, die in 1977 gehouden
gaat worden te Amsterdam en
tenslotte de jaarlijkse kinder
postzegels op 9 nov. Een trots pro
gramma.
West-Duitsland heeft in zijn emissie
voor de maand april de volgende
onderwerpen opgenomen: 1 zegel
ter gelegenheid van het 25-jarig be
staan van de Europese Kolen en
Staalgemeenschap; 1 zegel wegens
het 75-Jarig bestaan van de zweef-
baan van Wuppertal; vier kinderze
gels zowel voor het Westen als voor
WestrBerlijn met onderwerpen aan
sporttralnlng ontleend en dan nog
twee zegels en een velletje met toe
slag ten behoeve van de stichting
Duitse Sportondersteuning onder
het motto „XXIe Olympische Spe
len Montreal 1976".
Het voormalige Brits Honduras, dat
sinds 1973 onder de naam Belize het
leven heeft voortgezet, deelt een
emissie van drie zegels in de
feestvreugde van de Ver. Staten, die
dit jaar 200 jaar onafhankelijkheid
herdenken. Op de zegels komen
drie Amerikaanse burgers voor, die
nauw met de historie van Belize
verbonden zijn geweest; William
Wrigley Jr.. die de produktie van
chicle (tegenwoordig grondstof
voor kauwgom) onderzocht heeft;
voorts Charles Undberg, de vliege
nier die in 1927 in Belize Uen lan
ding heeft gemaakt en de archeo
loog John Lloyd Stephens, een spe
cialist op het terrein van de Maya
cultuur Op alle zegels is het
embleem van de eeuwfeesten van
de Ver. Staten eveneens aanwezig.
En dan de Europa-zegels 1976. Nu
de eerste Europa-zegels van dit Jaar
al zijn uitgekomen (van Liech
tenstein op 11 maart), wil ik de vele
Europa-verzamelaars voorbereiden
op wat voorzover nu reeds be
kend hun te wachten staat.
De opstelling van deelnemende lan
den ziet er als volgt uit: België.
Cyprus. W.-Duitsland, Frank
rijkAndorra, Griekenland. Ierland,
Italië. Joegoslavië, Llchtenstein,
Luxemburg. Malta, San Marino,
Monaco, Noorwegen, Oostenrijk,
Portugal, SpanjeAndorra. Turkije,
IJsland, Zweden en Zwitserland. De
algemene uitgiftedatum ligt rond 3
mei. hoewel enkele landen daarvan
afwijken. Voor dit jaar ls als thema
gekozen het onderwerp „Cera
miek".