Is de bijbel zo onduidelijk? Suenens sticht in Brussel charismatisch centrum Vrije evangelische jeugd met CJV samen Onze adressen: Eind mei conventie in Amersfoort Evangeliseren per huifkar Boeren keren zich tegen zendelingen VOORBIJGANG) DONDERDAG 15 APRIL 1976 KERK-BINNENLAND door ds. A. A. Spijkerboer Na het gesprek, dat de hoogleraren Deurloo en Graafland voor de IKON- televisie over Genesis 19 voerden, bleef je zitten met het gevoel, dat je voor de uitleg van de bij bel toch eigenlijk overge leverd bent aan de wille keur van ..deskundigen'' Drs. W. Speelman heeft laten zien. dat je ook bij het directe beroep op de bijbel, bij het „het staat er, dus overgeleverd bent aan eigen en ander mans willekeur. Ik deel Speelmans conclusie, dat wij niet verder komen dan „onze steeds voorlo pige invulling van wat de wil van God voor ons is." Maar ik wil wel de vraag stellen of er inhoudelijk toch niet meer te zeggen is over de wil van God en onze voorlopige invulling daarvan. Ik meen dat je dan beginnen moet met de vraag of wij de bijbel eigenlijk wel kunnen be grijpen. Voor de vraag of je ook ver stékt wat je in de bijbel leest, hangt er veel af van de ver wachting waarmee je het boek ter hand neemt. Als we de bijbel nu eens opsloegen met de verwachting dat de vele getuigen, die daarin aan het woord komen, ons iets te zeg gen hebben over de trouw van God aan mensen, die zijn trouw met ontrouw plegen te beantwoorden? Of anders ge zegd: als we de bijbel nu eens opsloegen met de verwach ting. dat dit boek ons wil leren om in het geloof in Jezus Christus te leven, het Oude Testament als getuigenis van Hem die komt. en het Nieuwe Testament als het getuigenis van Hem die gekomen is? Ik noem zo maar een paar verwachtingen, waarvan ik denk, dat ze bij de bijbel pas sen. Of ze werkelijk helpen bij het verstaan van de bijbel kan pas in de praktijk van het luisteren naar de bijbel blij ken. Je kunt ze niet dwingend aan anderen opleggen, en ik kan alleen maar zeggen dat ik meen hiermee op de lijn van de kerk van de reformatie te zitten, en dat ik met deze ver wachtingen bij het luisteren naar de bijbel niet bedrogen ben uitgekomen. Er zijn ook stukken in de bij bel. die blijven zwijgen, maar die kun je laten liggen tot ze gaan spreken. Zo hoorde ik van de nu helaas al weer bijna vergeten oud-testamenticus Wilhelm Vischer eens een le zing over het boek Prediker, waarin hij liet zien. dat de Prediker, met al zijn tegen strijdigheden en al zijn vragen op de Messias wacht, en ik vond die uitleg op een andere manier ook bij een Joodse ge leerde. Geboden Als je bij het luisteren naar de bijbel onder de indruk raakt van Gods trouw aan ontrouwe mensen, merk je dat de gebo den je bij deze God willen bewaren. Zijn er dan geen ge boden. die er gewoon uitsprin gen? Bijvoorbeeld het eerste gebod: „Gij zult geen andere góden voor mijn aangezicht hebben." Hebben wij al zo n hoog peil van beschaving be reikt, dat we ook dat wel kun nen vergeteny Is er een situa tie denkbaar, waarin je wel andere goden zou kunnen die nen. door je aan het geld. de politiek of een vrouw te ver slingeren? Luther meende, dat wie het eerste gebod kent en houdt, daarmee ook alle andere geboden houdt, en ik dacht dat dat erg waar is. Hiermee zijn we overigens nog niet uit de problemen, en daar zullen we ook wel nooit uitko men. Maar ik wil wel de vraag stellen of er geen groepen van geboden zijn. die ons onzinnig lijken en die toch ons oor kun nen scherpen voor wat nu de wil van God is. Neem nu toch eens al die geboden uit het Oude Testament, die het ter rein van de dood als volstrekt onrein afbakenen, en die ver bieden contact met de doden te zoeken. Ons lijkt dat alle maal nogal overbodig, maar kun je er toch niet uit horen, dat God in dit leven geloofd en gediend wil worden? Zijn de geboden uit het Nieu we Testament overigens wel direct toepasbaar? Zeker, als je bij het luisteren naar de bijbel geholpen wordt om in het geloof in Jezus Christus te leven, dan kun je je geen si tuatie meer indenken, waarin je maar even moet doen alsof Hij geen Koning is. De gebo den uit het Nieuwe Testament maken dan ook op een heel fijnzinnige manier duidelijk wat dat voor de onderlinge omgang van mensen bete kent. Maar kun je dan zeggen. „Het staat er. dus. Ik meen van niet: ondanks het Nieuwe Testament en on danks het moderne Jezus beeld. zou het best eens goed kunnen zijn om iemand een flinke draai om zijn oren te geven. De moeilijkheid De moeilijkheid bij het luiste ren naar de bijbel is niet zo zeer. dat het boek zo tijdge bonden is. als wel dat we er liefst dingen uit horen, die we zelf ook al min of meer hadden gedacht. Het is heel moeilijk, en op de keper beschouwd, onmogelijk om je door God aan te laten spreken. Het is toch ook niet om houd ik mijn mond op dit punt. Pausjes voor niets, dat we m de kerk,, voor we de bijbel opslaan, de Heilige Geest vragen of Hij ons de oren wil openen Ethisch worden we door de bij bel het liefst bevestigd in onze eigen zekerheden: je hebt een flinke dosis nationaal gevoel, je bent pacifist, je bent voor het privé-bezit. of tegen de homofi lie. en daar zijn natuurlijk best bijbelteksten bij te vinden. Bij het luisteren naar de bijbel worden onze eigen zekerheden aangetast, en op zijn minst op losse schroeven gezet. Betekent dat. dat je nooit tot enige zeker heid kunt komen? Hoe voorlo pig is onze voorlopige invulling van wat de wil van God voor ons is? Uit de bijbel komen wel ze kerheden naar voren, die in on ze handen voorlopige zekerhe den worden, en die we als zoda nig mogen aanvaarden. Zo lijkt het mij zeker, dat wij zonder te applaudisseren bij alles wat de staat Israël doet het joodse volk moeten steunen in zijn strijd om het bestaan. Maar ook dat is dan toch nog maar een voorlopige zekerheid, niet in die zin. dat je vandaag zus, en mor gen weer eens zo beslist, maar in die zin, dat je bereid moet zijn je zekerheid vanuit de bijbel en de kerk ter disucssie te laten stellen. Pauselijk afgekondigde zekerheden zullen wel altijd val se zekerheden zijn, en je moet rekening houden met de moge lijkheid dat je op zult moeten breken uit je zekerheden. Over de homofilie, die de aanlei ding tot deze discussie is. zou ik niet zo als Deurloo kunnen spre ken, en ook niet zo als Graaf land. Rothuizen mag dan ge zegd hebben, dat wij meer van de homofilie afweten dan van de bijbel, ik weet er minder van, en kan het verschijnsel niet goed in het vizier krijgen. Daar Een dame. die van de rooms- katholieke kerk naar de her vormde kerk was overgegaan, verzuchtte eens: „Vroeger had ik maar én paus. maar nu heb ik er net zoveel als er domi nees zijn!" Wat moet je nu als „leek" (zeg ik maar even) den ken van een discussie als de onderhavige? Ik zou om te be ginnen toch maar zelf naar de bijbel luisteren, wetend, dat de eigenlijke moeilijkheid niet schuilt in een gebrek aan the ologische deskundigheid, maar in het algemeen- menselijke onvermogen om te luisteren. In de tweede plaats zou ik mijn oor te luisteren leggen bij theologen, aan wie te merken is, dat ze dicht bij de hoofdlijn van het getuige nis van de bijbel zitten. In de derde plaats zou ik iedere ge kunstelde en geforceerde bij beluitleg wantrouwen: Barth heeft eens gezegd, dat de test voor een theologische mening is, dat je die ook aan een kind moet kunnen uitleggen. In de laatste plaats zou ik me door de theologen wel laten bele ren. maar nooit laten tiranni seren: de uiteindelijke beslis sing is aan jezelf, want het gaat tenslotte om jouw geloof, en niet om dat van een ander. Op het artikel van drs. Speel man zijn zeer veel reacties, kor tere en langere, binnen geko men. Te veel om ze alle te kunnen publiceren. Behalve dit stuk van ds. Spijkerboer, hervormd predikant te Amster dam, hopen wij nog een ver weer van prof. dr. J. Douma, hoogleraar aan de theologische hogeschool van de vrijgemaak te gereformeerde kerken te Kampen, op te nemen. We heb ben drs. Speelman verzocht in een tweede artikel in te gaan op de reacties. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. BIJ publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS CDA (9) Nu de AR-partijraad in overgrote meerderheid zijn fiat heeft gegeven aan één CDA-lijst (zij het met nog niet Ingesloten voorwaarden) en de toestemming van tweederde van de kiesverenigingen wel zal volgen, is een radicaal-evangelische politiek weer niet van de grond gekomen. Als de AR van Aantjes straks verdwijnt in een kleurloze middenpartij met overigens een goed programma zodat de klanken wel weer goed zul len zijn, maar weinig offers vanuit het evangelie gevraagd zullen wor den. komen de moeilijkheden weer, en de gewetensnood van hen, die als lid van het CDA geen waarachtige evangelische politiek kunnen ont dekken in deze partij Groningen II. Staal CDA (10) Het is onbegrijpelijk, dat Aantjes wél door dik en dun Den Uyl steunt of gedoogt of hoe hij dat ook noemen wil, maar bij het CDA Ineens met zware „evangelische" eisen komt' In dit werkloosheidskabinet werkt hij graag samen met „heidenen" als Gruyters. Klein. Van Kemenade en vele anderen; hij krijgt voor zijn lief heid zelfs een warme goedkeuring van Van Tijn isic!) doch in het CDA dat de enige kans is op een te late christelijke volkspartij, stelt deze man zulke hoge eisen aan b.v de CHU (die terecht dit rode kabinet NIET steunt!) dat de andere partners die eisen niet aan kunnen nemen! Aantjes houdt meer van Den Uyl! Dit kabinet, érger dan Colijn in precies dezelfde crisis (in de dertiger jaren» moet weg! De belastingen op van alles en nog wat zijn wurgend hoog. de sociale uitkeringen rijzen ver uit de pan. terwijl de meeste werkelozen lekker bijverdienen met allerlei klusjes en ze (veel) meer hebben dan tevoren iedereen weet en ziet het. maar je mag het niet zeggen Rotterdam fam. H. Monster CDA (11) Oppassen geblazen Dat zal het zijn als binnenkort de AR kiesveren igingen hun fiat moeten geven aan het besluit dat de Partijraad zater dag nam Niet meer aarzelen, nu doorzetten! Laat een ieder der CDA- partners ophouden met het elkaar AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 toewerpen van beschuldigingen en verdachtmakingen, het is in één woord onchristelijk. Nog een verzoek aan onze eigen pers (Trouw en Her vormd Nederland) mogen wij juist van hen positieve geluiden horen, anders zijn wij als christenen al de grote verliezers nog voor de verkie zingen in zicht zijn. Etten-Leur B Robanus Maandag-v.d. Starre VU en CPN (3) De vergelijking met de „Berufsver- bote" gaat wel degelijk op. Al is de vereniging particulier, het we tenschappelijk onderwijs en onder zoek is een gemeenschapsvoorzie ning, uit gemeenschapsgelden be taald De juridische bestuursvorm is daarbij van ondergeschikt belang. Ik erken het recht op bijzonder onder wijs. maar niet het recht op brood roof en beroving van democratische rechten. Ik heb geen enkele moeite met de VU-grondslag omdat ik a. in de positieve uitwerking reeds lang met al of niet communistische christenen heb kunnen samen werken; b. in het christendom die sociale beweging herken die geïnteresseerd is in het lot van de persoonlijke mens die onderdrukt en uitgebuit wordt door andere mensen, terwijl voor God ieder gelijk hoort te zijn. Welnu, mijn politieke keuze voor de CPN is er juist op gebaseerd dat deze partij het meest consequent en bij de wortel de wanverhoudingen van de maatschappij aanpakt. Mijn aan sporing leid ik echter niet meer zoals vroeger, toen ik belijdend lid van de gereformeerde kerk was. af uit de religieuze denkvormen en emoties. Niettemin draag ik mijn verleden met waardering in me voort. Mijn politieke radicalisatie is begonnen door het geloof radicaal te nemen. Dat zie ik ook bij andere VU- studenten. Daar is de reactionaire VU-top bang voor en daarom, ver moed ik. weigert ze de dialoog te stimuleren, maar doorkruist ze met uitsluitingsmethoden. Amstelveen Niko Schouten student VU. lid CPN VU en CPN (4) De vraag of het CPN-lidmaatschap gecombineerd kan worden met de gereformeerde levensovertuiging, dient door de gereformeerde kerken te worden gesteld, niet door de Vrije Universiteit. Het besluit van de VU om CPN-leden van bestuursfuncties uit te sluiten, dient te worden belicht tegen de achtergrond van de verwoe de restauratiepogingen aan universi teiten en hogescholen, waarvan tal van voorbeelden zijn te noemen, o.a. het terugdraaien van de WUB. be perking van de studenteninvloed in e raden, grondslagdiscussies, e kwes tie Polak in Tilburg. Het gaat daar bij niet om principes, maar om een strijd tussen ouderen en jongeren Sinds 1968 1969 is een proces van cultuurvernieuwing op gang geko men. die bij de ouderen trauma's oproept De waarden in onze samen leving staan ter discussie. Nieuwe ideeën zijn welkom, maar handen af van de centrale waarden! Prok is acceptabel. Roel van Duyn niet. De moeilijkheid voor vele jongeren om na hun studie een baan te vinden, heeft waarschijnlijk ook hiermee te maken Tilburg Kees Mijderwijk i Sociologie-student) Van een onzer redacteuren AMSTERDAM De 71-jarige Belgische kardinaal Suenens heeft aangekondigd, dat hij in Brussel een charismatisch centrum gaat stichten „voor eenheid en geestelijke vernieuwing." Tegelijk hebben ook de Nederlandse r.k. bisschoppen laten weten, dat zij de ontwikkeling van de charismatische beweging met interesse volgen. De charismatische beweging zelf, heeft een grootse nationale conventie aangekondigd, van 27 tot 30 mei in Amersfoort. Kardinaal Suenens maakte zijn plan op een ongebruikelijke plaats be kend, in Buckingham Palace in Lon den. De reden was, dat hij even tevo ren uit handen van prins Philip, de echtgenoot van koningin Elisabeth, de Templeton-prijs in ontvangst had Geb6Q genomen. De kardinaal zal deze prijs groot tweehonderdduizend gulden, voor de bouw van het centrum ge bruiken. het begin van een wereldwijde bewe ging, om de boodschap van pinkste ren de kerken in te dragen, eerst alleen in de r.k. kerk, maar spoedig ook in de andere. Suenens heeft twee Amerikaanse kopstukken uit de charismatische beweging. Ralph Martin en Steve Clark, gevraagd om naar Brussel te komen en de leiding van het centrum op zich te nemen Dat bewijst het belang, dat de Belgische kardinaal blijkbaar aan het centrum toekent. Martin en Clark, die beiden rooms- katholiek zijn, leiden de charisma tische leefgemeenschap „Het Woord van God" in Ann Arbor. Michigan. Dit is de grootste charismatische commune ter wereld, overwegend rooms-katholiek, maar ook met refor matorische christenen. Gezinnen en vrijgezellen wonen er samen. Er zijn alleen al tweeduizend volwassenen. Ralph Martin heeft het begin van de charismatische beweging meege maakt. Als hoogleraar aan de r.-k. Duquesne-universiteit te Pittsburgh hield hij in 1967 met andere professo ren en studenten een retraite. Daar bij werd onder andere het bekende boek van de pinksterevangelist Da vid Wilkerson „Het kruis in de as- faltjungle" besproken. De geestelijke ervaring, die zij toen opdeden, was Van een onzer verslaggevers HENGELO Het jeugdwerk „God is Liefde" uit Hengelo organiseert van 26 juni tot 3 juli een huifkartocht over de Veluwe, door Twente en de Achter hoek. Op deze wijze willen de vijftig deelnemers mensen langs de route bereiken met het evangelie. Daarnaast wil de huifkaractie een sti mulans zijn voor kerken, jeugdgroe pen en individuele christenen om ook te gaan evangeliseren. Medewerking aan deze actie verlenen de studenten organisatie Campus Crusade for Christ en plaatselijke kerken (onder meer gereformeerden en baptisten), waarlangs de route zal gaan. Op 26 juni start de karavaan van acht a negen huifkarren vanaf het station Ede/Wageningen. De reis voert langs Apeldoorn, Nijverdal, Goor. Lochem en Eibergen naar Doetinchem. In de ze plaatsen worden „open avonden" gehouden met getuigenis, prediking, zang, muziek cn film. In de verschillende doorgangsplaat sen zijn kerken ingeschakeld om via folders en affiches bekendheid te ge ven aan de doortocht van de huifkar ren. Zij houden zich ook beschikbaar om mensen, die door het bezoek van de huifkarren benaderd zijn met het evangelie, verder te helpen. In Europa is vooral kardinaal Sue nens de grote pleitbezorger van de charismatische beweging. In zijn toe spraak. dinsdag tijdens een openbare zitting in de Londense Guildhall, zei hij. dat de eenheid van de christenen niet uit overleg en diplomatie alleen kan voortkomen. „Onze eenheid zal de vrucht zijn van onze geestelijke vernieuwing en van intensief en ge meenschappelijk gebed." Ook pleitte hij voor eenheid tussen degenen die het evangelie vooral vertalen in so ciale en politieke actie en degenen, die zich meer toeleggen op mystiek, gebed en meditatie. Voor en na zijn toespraak probeerde de kardinaal de aanwezigen enkele korte liederen te laten zingen, die doorgaans op charismatische bijeen komsten worden gebruikt. Kennelijk stonden de gasten, onder wie de leidster der Britse conservatieven. Margaret Thatcher, nogal onwennig tegenover deze spontane uitingen. Het resultaat was tenminste een ma ger en aarzelend geluid. Nederland Ook in Nederland beginnen de r.k. bisschoppen meer belangstelling te krijgen voor de charismatische bewe ging. In ons land wordt het charisma tische vuur in de r.k. kerk vooral verspreid door de groep „Nieuwe Aar de" van pater André Beijersbergen van Henegouwen. Het gelijknamige blad wordt verspreid in een oplaag van ongeveer 3500. Daarnaast heeft het meer bekende charismatische maandblad „Vuur" van (o.a.) ds. W W. Verhoef uit Vlaardingen ook een r.k. inbreng. Onlangs is bij het secretariaat van de r.k. kerkprovincie een nota versche nen. waarin de charismatische bewe ging welwillend-kritisch besproken wordt. Deze nota. geschreven door een van de studiesecretarissen, dr. P. W. J. van Hoof (die twee jaar geleden in Nijmegen bij W. Aalders op Van Ruler promoveerde), is voor ander halve gulden te bestellen bij postbus 13049. Utrecht. Dinsdag hebben de Nederlandse bisschoppen op hun maandelijkse vergadering in Den Bosch naar aan leiding van de nota van dr. Van Hoof over de charismatische beweging ge sproken. Na afloop deelde de persdienst van de r.k.kerkprovincie mee: „De bisschoppen zullen de ont wikkeling van de charismatische be weging in de kerkprovincie met inte resse volgen. Wellicht zullen zij op dit onderwerp terugkomen bij de be spreking van hun aangekondigde brief over de Heilige Geest." Conventie Van Hemelvaartsdag 27 mei tot zon dag 30 mei zal in Amersfoort een nationale charismatische conventie worden gehouden. Alle takken van de charismatische werkge meenschap Nederland doen mee, zo als de charismatische levensschool, de theologische conferentie, de cha rismatische dagen. Verder de r.k. be weging „Nieuwe Aarde" en het Oase- werk. Ook de sprekers vertengwoor- digen de breedte: rooms-katholiek. protestant en pinksterbeweging. De leiding berust bij pastoor J. N. van Ditmarsch (oud-katholiek), ds. D. Voordewind (pinkstergem), ds. Verhoef (herv.) en pater Beijersber gen. Ds. W. C. van Dam (herv.) en Ed Arons (r.k.) zullen als opper- zangmeesters optreden. De spre kerslijst vermeldt verder de namen van ds. N. van Ameron, ds. Atze van den Broek. Hans Cornelder, ds. G. Kardinaal Suenens Gerkema. H. Goudswaard, ds. J. H. Karelse, H. J. van der Kroft, prof dr. P. J. Schoonenberg SJ. ds. C.P. Sy- brandi, prof. dr. J. Veenhof en pater Paul Vranken. Er is een grote variatie in program ma's. waarvan er dagelijks twee of drie naast elkaar lopen, met steeds een kinderprogramma. Inlichtingen: mevrouw C. M. Buitenhuls, Kerstant van den Bergelaan 55. Rotterdam. Van een onzer verslaggevers UTRECHT „Geen federatie, maar wèl praktische samenwer king met het christelijk jongeren verbond (CJV). „Dat was de belangrijkste uitspraak tijdens de algemene vergadering van VE J O-Nederland. „Zing de Heer een nieuw lied". Hier mee wordt de functie van zang en muziek in allerlei variaties in het jeugdwerk onderstreept. Tot nieuwe voorzitter van VEJO- Nederland werd de huidige secreta ris. Sjaak Weststrate (21) uit Rotter dam gekozen. Hij volgt Hans Hom mes op. die de functie vijf jaar be kleedde en een werkzaam aandeel had in het bevorderen van contacten met andere jeugdorganisaties. Secretaresse werd ds Son ja Tönjes (27 uit Amersfoort, de eerste vrouwe lijke predikant in de vrije evange lische gemeenten. HERMANNSBURO In een van de provincies van Ethiopië. Illu- babor, zijn spanningen ontstaan tus sen de plaatselijke boerenorganisa- ties en de vertegenwoordigers van de luthers georiënteerde Mekane Jezus Kerk, die zich sterk uitbreidt. De spanningen leidden in januari reeds tot een aanval op de uit Duitsland afkomstige zendeling Dieter Lorenz. De boeren verwijten de Mekane Je zus Kerk dat deze de mensen in de war brengt, hen van het werk af houdt en een leer verspreidt, die strijdig is met het Ethiopische socia lisme. De boeren hebben de kerk thans toegestaan, onderwijs te geven in lezen en schrijven, maar haar ver boden een anti-socialistische leer te verspreiden. De vrije evangelische jongerenorga nisatie koos daarmee voor een groei model. waarin nu gestart wordt met samenwerking op het terrein van ka dervorming. materiaalvoorziening, kamp- en reiswerk. Daarbij werd de mogelijkheid geboden, dat VEJO- Nederland een plaats in het hoofdbe stuur van het CJV gaat bezetten. Dit besluit is de afronding van een bezinningsperiode binnen VEJO- Nederland in het afgelopen jaar over de plaats van de eigen organisatie in het veld van christelijk jeugdwerk. Na oriënterende gesprekken met on der meer het CJV en het landelijk centrum voor gereformeerd jeugd werk (LCGJ) werd door het VEJO- hoofdbestuur onder de plaatselijke groepen een enquête gehouden. De daarin gepresenteerde alternatie ven omvatten a. een federatie van verschillende christelijke jeugdorga nisaties: b. een federatie met alleen het CJV of het LCGJ; c. voortzetting van het eigen werk zonder samenwer king. Omdat geen van de geboden alterna tieven een duidelijke meerderheid scoorde, besloot de algemene verga dering. op voorstel van het hoofdbe stuur. om voorlopig op een beperkt aantal gebieden praktisch te gaan samenwerken. Voorkeur kreeg daar bij het CJV vanwege de interkerkelij ke aard van de organisatie. Zang Als jaarthema voor het seizoen 1976- 77 koos de vergadering het motto Interview met prof. Röling Wim Aantjes: Ik ben te gelovig geweest. Gesprek met advocaat Zuid Molukkers H. V Droesen Geen visum voor Zuid Al Pasen - een bijzonder op! dig verhaal Frits de Zwerver - twaalf! vechten tegen Nazi-terref NAAM: ADRES:J PLAATS:J TEL.NR.:J ab.prijs 28,50 per halfjaar) Zonder postzegel verzendei Antw.nummer 1776, Den Hal len mag ook: 070-512111. Ooi tosse verkoop. Barabbas heeft niet zelden lijdenstijd, door zijn plofa optreden in het verhaal van de mensen geboeid. Zijn „zoon des vaders", gaf al te ac j De evangelisten vertellen nU over hem. Misschien Markus meest. Markus informeert omtrent een groep rebellen dig oproer een moord begaan met wie Barabbas gevangei was. Hij zegt dus niet dat B; zelf die moord begaan heeft, dan ook de reden zijn dat de vertalers zich wat voorzichtij hem uitlieten toen ze het „i naar van de Staten-Vertaling gen door „rover". Toch kan afvragen of dit nu weer niet te „onschuldig" is. Het begrij isoleert hem als een a-socia: en dat lijkt met het Griekse „leistes" allerminst de bedo» zijn. We hoeven ons geen enk( sie te maken over het arresf leid van de Romeinse overhi kennen de situatie. Hoevelen om het slechts in het bezit van een illegaal pamflet nie° Duitsland gestuurd om nooir' te keren? Of om het dragen ring met een uitgezaagd k' Barabbas was mogelijk een man. die het niet kon verl dat mensen „die hier niet h* de lakens uitdeelden. De kei daardoor best moeilijk gew< nen zijn. Jezus of een vrijhei der. Maar voor ons was het i geen keuze. Dat onthult het s< wen. Wij waren niet vóór Baj maar we waren tégen Jezu! niet! schreeuwden we daaror (ADVERTENTIE) Deze week in Hervormd Ni land o.a Beroepingswerk CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Nieuw Vennep: Amstel te Enschede-West. GEREF. GEMEENTEN bedankt voor Westkapelle: Cljj Poel te Yerseke. GEREF.KERK EN Bedankt voor Middelburg: L.L te Enkhuizen Beroepen te Meppel: W.A. Jel Helmond. Geref. predikanten n De jaarlijkse conferentie vanV eniging van predikanten van reformeerde kerken in Nedir die op 28 april te Lunteren gelC zou worden, gaat niet door. D referenten die waren uitgeii moesten beiden door bijzt1 omstandigheden op het laats! pertje afzeggen en het was niN gelijk op zo korte termijn vervn te vinden. Daarom is besloCC conferentie af te gelasten, i Ds. Vivian Dahl fe De 37-jarige Deense predikanjg, an Dahl, die tijdens de kerb niet wilde bidden voor koniif overheid, heeft haar ambt i legd en de lutherse kerk veria kerkelijke overheid had haa jaar erop gewezen, dat zij een koninklijk besluit gehout te bidden voor koningin, rege militaire autoriteiten tijde kerkdienst. „Na rijp beraad besloten mijn ambt neer te lei de Deense kerk, die geen aanvaardt, te verlaten. Vo< zijn allt mensen gelijk en arbeider evenveel waard als ningin of een minister," aldus Dahl. HEM NIET' Opnieuw schreeuwden zij en Hem niet, maar Barabbas! En Barabbas was een vrijheidsstrijder. 1 (Johannes 18,39,40)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2