Charismatische beweging leeft binnen de kloostermuren autobiografie Gevarendriehoek deugt vaak niet Iskoop bij Pon schaadt am „goede autobedrijf" Monniken lezen Corrie ten Boom en Betty Smit Tien dagen achter de kloostermuren ST PAUUUs l abdij Ford Mustang III: kleine Amerikaan Sint Lambertuskerk Maastricht (op instorten) gesloten Balkan steeds meer in trek bij Nederlanders Triumph-sedans heten voortaan Dolomite Toyota verandert Carina en Celica ti SENSDAG 14 APRIL 1976 TROUW/KWARTET- 9 -fc »et «BELSE KLUIS- ch6TERHOUT De refter ;lefcaal) in de Achelse Kluis is grote ruimte met gewelfd ond en fraaie glas-in-lood- en, waardoor het daglicht 5et rnpt binnenvalt. Houten ',l4s met erbij vierkante, eve- is houten krukjes, staan n U-vorm opgesteld. Elke an»nik heeft er zijn vaste t its, die met een plankje, rop zijn kloosternaam is _Jhilderd, wordt aangege- Op de tafels aluminium 10d|en, door het veelvuldig iekniik wat uitgesleten en ge- ™'Jt, kroezen, ook van alu- Tum, en daarop een servet. ■bijstek is van metaal. Vroeger likten de monniken houten (rei, maar daar is nauwelijks gh [aan te komen. Houten bestek Frankrijk nog te koop. Het ruim veertig gulden per cou- dat is wel een beetje te veel jet goede, vooral als je bedenkt houten lepels en vorken in iters werden gebruikt omdat ;t goedkoopste materiaal was. ken wordt er niet tijdens de Jden. De monniken zijn dan tnder elkaar. Gasten worden ^gelaten in de refter van de Kluis.Het is dan ook met |iom dat ik met speciale toe- van de abt de monumen- leur binnenga. De stilte doet buitenstaander onwerkelijk hoor slechts het getik van en vorken. tën monnik geldt het spreek- niet. Dat is de man, die |de op een soort kansel, tijdens iltijden zijn collega's voor- 'smiddags uit een actueel (tijdens mijn verblijf is een verschenen levensverhaal llbert Schweitzer aan de beurt) fcvonds een artikel uit een tijd- I of krant. en hebben de monniken sek voorleesdienst. Pater Ed- s is als bibliothecaris belast iet uitzoeken van voorleesma- il en dat is een telkens terug- zorg voor hem. „Het valt boeken te vinden die zo- elijk mensen interesseren 1 niemand ergeren. Ze mo- I te zwaar zijn. Je moet be- b dat er ook nog moet worden i tijdens dat voorlezen." De Ijden zijn sober. Van „mager fel, opgediend in roodkoperen fe" is echter geen sprake meer. pssert wordt vaak een zo min ijk bespoten appel uit eigen ^aard voorgezet. Broeder Be- de jonge kok, bereidt de hoofdzakelijk vegetarische maaltij den in de grote moderne keuken. Zelfs een vaatwasmachine ont breekt er niet. Zinken teilen Wat dat betreft zijn de in vergelij king met de Trappisten somber (zwart) geklede Benedictijnen in de St. Paulus Abdij in Oostehout ou derwets. Daar wordt de vaat nog met de hand gewassen in grote zin ken teilen. De monniken helpen al len mee, met opgerolde mouwen en schortjes voor. Tijdens dat geza menlijke afwassen is er alle gele genheid voor een ongedwongen ge sprek. Vrouwelijke gasten zijn bij dat vaatwassen niet welkom Zij mogen wel in de refter zitten, maar het gevaar dat zij kloosterlingen gedurende dat doen van de vaat in bekoring brengen is kennelijk te groot.Overigens staat de gastvrij heid zowel bij de Trappisten als bij de Benedictijnen hoog genoteerd. Tot voor enkele jaren was het in Oosterhout zelfs gebruikelijk dat de abt nieuwe gasten bij hun eerste bezoek aan de refter opwachtte met een kan water om daarmee hun handen te besprenkelen. In de Achelse Kluis is de barrière tussen kloosterlingen en gasten veel groter en zien velen de abt slechts in de kerk, waar hij in een voor hem gere serveerd bankje zit. Zijn de Bene dictijnen minder streng dan de Trappisten, ze zijn aan de andere kant stijlvoller. Dat merk ik aan de manier waarop zij na elke dienst in plechtige processie, twee aan twee, de kerk uitschrijden. In Achel zoekt ieder dan her en der een heenko men. De Benedictijnen, de oudste door Fred Lammers kloosterorde in West-Europa, heb ben nooit een absolute zwijgplicht gekend, maar zij gaan zich ook niet aan kletspraatjes te buiten. Stemmen Vroeger werd in de refter in Ooster hout ook niet gesproken, totdat een jaar of wat geleden de behoefte ontstond aan meer communicatie. De eenvoudigste oplossing leek spreken tijdens de maaltijden toe te staan. Er werd over gestemd de democratie is ook in de kloosters doorgedrongen naar de stemmen staakten. Abt Hendricus van Cra- nenburgh velde een salomo's oor deel en bepaalde dat er voorlopig tijdens het middagmaal wordt ge praat en dat 's avonds de maaltijd in stilte moest worden genuttigd, zij het dat dan een voorlezer voor de opluistering zorgt. Die begint zodra de aanwezigen, staande achter hun stoelen, een gebed hebben gezon gen en stopt als de tafelpresident (in de regel de abt of de prior, die in rang op de abt volgt) met een hou- Vaatwassen gebeurt bij de Benedictijnen in Oosterhout nog op ou derwetse manier. ten hamertje een kordate tik op tafel heeft gegeven. Dan herhaalt zich het ritueel van staande een gebed zingen. Het tafelgerei is in middels al grotendeels afgevoerd. De monniken die refterdienst heb ben rijden met een wagentje door de eetzaal om alles wat niet meer wordt gebruikt meteen te verwijde ren. Het is allemaal efficiënt, maar gezellig natafelen is er niet bij. Al wordt er soms in de refter harte lijk gelachen, toch worden monni ken geregeld bepaald bij de ernst des levens. Zo wordt elke avond uit een van de 73 hoofdstukken van de „Regel van Benedictus" gedecla meerd. Iedereen begrijpt dat vijf tien eeuwen oude bepalingen niet meer in hun geheel toegepast kun nen worden. Geen Benedictijner monnik wil er echter aan dat die 'regel' een curiositeit is geworden. „De kern is ook nu nog actueel," krijg ik van verschillende kanten te horen als ik ernaar vraag. Afvallig Tijdens mijn eerste maaltijd in Oosterhout wordt ons uit Benedic tus' nagelaten werk voorgehouden dat een monnik zo min mogelijk wijn moet drinken, omdat wijn zelfs wijzen afvallig maakt en dat een kloosterling zich dient te onthou den van iedere vorm van gemopper. Daar zit veel in. moet ik toegeven. Maar geen abt zal het nu nog in zijn hoofd halen een monnik die een valse noot zingt in de kerk streng te straffen als hij nalaat zich ter plaat se voor de ogen van allen te verne deren. Elke monnik mag tegenwoordig brieven ontvangen. Ze worden niet meer gecensureerd, al heeft een abt officieel nog het recht ze in te zien. Het is na de oorlog nog gebeurd dat tijdens afwezigheid van de abt de post zich ophoopte en kloosterlin gen daardoor wel eens weken na datum hoorden dat een familielid stervende of overleden was. Een monnik kan nu vrij gemakkelijk de kloosterpoort uit. Bij de Trapisten is het thans zo geregeld dat men naar huis mag voor „droeve of vreugdevolle omstandigheden." In Oosterhout hebben de monniken tegenwoordig jaarlijks acht dagen vakantie en krijgen ze een vakan tieuitkering van 125 gulden. Ieder een mag zelf uitmaken hoe hij zijn vakantie indeelt. Er zijn monniken die met familie een week op stap gaan. Broeder Jan Huyben (85) heeft van zijn abt gedaan weten te krijgen dat hij inplaats van acht dagen zestien middagen per jaar erop uit mag trekken." Ik ga dan in burgerkleding met de bus naar Te- teringen om daar te zwemmen, een hobby waarmee ik ben begonnen toen ik al in de zeventig was om lenig te blijven." Dat laatste is een moeilijk punt in vele kloosters. In Oosterhout is men Een kijkje in de refter in de Achelse Kluis, waar de maaltijden in grote stilte worden genuttigd. op sportgebied vooruitstrevend. De monniken hebben daar gelegenheid om te tafeltennissen en ook volley bal werd er intensief beoefend toen er nog meer jeugd was. In de Achel se Kluis denkt men erover, vooral nu er weer wat jongeren bij zijn gekomen, iets aan de lichamelijke conditie van de bewoners te gaan doen. Ontspanning Voor ontspanning wordt op zijn tijd gezorgd. Zowel in Oosterhout als in de Achelse Kluis komen de monni ken zondags bij elkaar voor een uurtje gezamenlijke recreatie. Ze roken dan een sigaartje of een siga ret, drinken een kop koffie met een lekker koekje voor monniken die aan geen luxe zijn gewend een we kelijkse tractatie en doen een spelletje met elkaar. Voor de liefhebbers is er gelegen heid te legpumelen. Verder wordt er veel gelezen. De kloosterbibliothe ken zijn wel voorzien in de eerste plaats met bijbelse en theologische werken, maar ook tref je er boeken aan op het gebied van geschiedenis, natuurkunde, verre landen, kunst en letteren. Protestantse auteurs ontbreken niet. Gedichtenbundels van NelBenschop, boeken van Sperna Weiland en Visser 't Hooft, Okke Jager en Corrie ten Boon vind je er ook. Het was voor mij een verrassing te merken hoe vele kloosterlingen zich op het ogenblik bezig houden met de charismatische beweging. Zo is pater Nico Wesselingh, de musicus van de St. Paulus Abdij, druk doen de met een plaatopname, waarin korte diensten rond het thema „de werking van de Geest" zullen wor den opgenomen. Van het werk van Corrie ten Boom weet men veel, evenals van de evangeliste Betty Smit. Daarover wordt met waarde ring gesproken. „De oecumene is een groot goed. Wij moeten inzien dat het gaat om die ene Heer, die wij allen willen dienen," zei een oude pater in Oosterhout tegen mij. Televisie in kelder In de kloosters is men vrij goed op de hoogte van wat er in de wereld te koop is. De Volkskrant en enkele streekbladen liggen er dagelijks ter inzage. Sommige monniken beper ken zich tot het lezen van de kop pen, maar over actuele politieke onderwerpen en de Lockheed- affaire weet men over het algemeen goed mee te praten. Zelfs televisie kijken is tegenwoordig mogelijk. In de Achelse Kluis moet dat welis waar ergens in de kelder, maar die tv staat er toch. Er wordt verschillend over dit me dium gedacht. Vele monniken wa gen er nooit een blik aan, of het moet zijn dat er zoals een heel oude kloosterling in de Achelse Kluis mij bekende, een uitzending is van een begrafenis of kroning van een paus. Dat monniken plezier hebben in voetbalwedstrijden en quizzen en daarvoor hele avonden bij het tv- toestel doorbrengen, vinden tal van kloosterlingen een bedenkelijke ontwikkeling. Maar de moderne tijd is niet tegen te houden. Een spre kend voorbeeld is het oproepsys teem dat in de Achelse Kluis is ingevoerd. Vele monniken daar dra gen onder hun habijt een appa- De Italiaanse Ford-cam>ssier Ghia heeft nu na kleinere Europese Fords ook een kleiner model voor de Amerikaanse markt ontworpen. Het is de Ford Mustang IH, die 70 cm korter is dan de Mustang n. welke thans in de Verenigde Staten verkocht wordt. De nieuwe Mus tang is bedoeld voor een viercilin- der 1.6 liter motor, terwijl het huidi ge type een zes- of viercilinder is. Met name vanwege het terugbren gen van de hoge cijfers aan brandstofverbruik streven de Ame rikaanse constructeurs naar ge wichtsbesparing door hun auto's te verkleinen en lichtere materialen toe te passen. Maar in dit verband is ook de vormgeving van belang. Daarbij krijgen de ontwerpers bij sportmodellen de beste mogelijkhe den om de luchtweerstand te ver minderen. Deze uitgangspunten hebben voor Ghia in Turijn geleid tot een uniek prototype, dat ook nog 10 cm min der breed is dan de huidige Mus tang n, maar toch zitplaats aan vier personen verschaft. De Mustang UI is een cabriolet, gezien het afneem baar dak. en vertoont verder over eenkomsten met de in september te introduceren Ford Fiesta. De wa gen is nog niet direct voor produk- tie bestemd. raatje dat begint te zoemen als de portier/telefonist opdracht krijgt een van zijn collega's op te zoeken. Ook voor een monnik heeft het be grip stilte grenzen! Volgende keer: Jonge monniken hebben leren twijfelen Van een verslaggever MAASTRICHT De monumentale Sint Lambertuskerk in Maastricht is gisteren op last van het bisdom ge sloten nadat uit een technisch on derzoek gebleken was dat de kerk op instorten staat. Restauratie van de in 1916 gebouw de koepelkerk zou naar schatting vele miljoenen kosten. Aangenomen wordt dat bij de bouw van de kerk fouten zijn gemaakt, waardoor enke le jaren later scheuren optraden. Na de tweede wereldoorlog was de situatie al zo kritiek geworden dat een betonnen ommanteling om de pijlers van de kerk moest worden gelegd. Maar die oplossing bleek niet afdoende. De kerkdiensten worden nu voorlopig in een in de buurt gele gen jeugdgebouw gehouden, in af wachting van het lot van de kerk. DEN HAAG De komende zomer maanden zullen zeker een half mil joen Nederlanders hun vakantie op de Balkan doorbrengen. Dat bete kent een forse toename van de inte resse in vergelijking met voorgaande Jaren. De gestegen belangstelling schrijven de verkeersbureaus van de betrok ken landen (Joegoslavië, Grieken land, Bulgarije en Roemenië) vooral toe aan de verminderde interesse voor Spanje. De Balkan is ook in trek wegens de niet te hoge prijzen. Joegoslavië staat aan de top wat de Nederlandse bezoekers betreft. Alle kleine Triumph-modellen, vooizover geen sportcoupé of cabri olet, zullen in de toekomst de naam Dolomite dragen. Het type Toledo is, ter stroomlijning van de fabrica ge uit oogpunt van kostenbeper- king, door British Leyland uit pro- duktie genomen. De nieuwe uitvoeringen van de Tri umph Dolomite zijn een 1300, 1500, 1850 en 2000 cc. Deze uitvoeringen krijgen elk in standaarduitrusting een voorruit van gelaagd glas, hoofdsteunen en luidsprekers voor de radio. De komende Dolomites hebben bovendien een verbeterde voorwielophanging en een grotere benzinetank dan voorheen. De meeste geva rendriehoeken zijn niet deugdelijk, zo komt naar voren uit een test van ANWB en Consumentenbond. Hoe belangrijk dit in elke auto verplicht ac cessoire is, blijkt wel uit een paar harde cij fers, aldus de Consu me ntegids van april: „In 1971 vonden 2.724 botsingen plaats van rijdende of stilstaande voertuigen, waarbij do den of gewonden vie len. Buiten de bebouw de kom waren dat er 385, met 484 slachtof fers. Van hen overleef den 41 het niet." Hoewel nooit te bepa len is wat de geva rendriehoek kan voor komen, is het toch een kwade zaak, dat de meeste door beide bon den onderzochte exemplaren de kwalifi catie „slecht" kregen. Het gaat daarbij dan vooral om de zichtbaar heid en de stabilitait, in mindere mate om de roestbestendigheid. In totaal zijn zeventien driehoeken getest, waarbij er vijf goed werden bevonden, drie redelijk en negen slecht De goed driehoeken zijn de Gebra van ACA a ƒ12,90. De Esso- driehoek a 14,95, de SWF van Bruns a f 16,45, de zware Dreme- fa-driehoek a 16,90 en de Philipvdriehoek a 17,50. Als slecht ko men de merken Bellu, Nuova Bellu en Star- lux uit de bus, evenals een goedkope lichte driehoek van Dremefa en een viertal merkJoxe exemplaren. Redelijk is het merk Mild. De Gebra is de beste koop, aldus de Consumen tengids. De wet zegt, dat geva rendriehoeken in elke auto buiten de be bouwde kom aanwezig moeten zijn en bij stilstaan op autowegen minstens 30 meter ach ter de auto geplaatst moeten worden. Op overige wegen moet men de driehoek over dag bij stilstaan op ver boden plaatsen gebrui ken en 's nachts als de verlichting defect is. Een Europees regle ment stelt eisen aan de driehoeken, die echter in Nederland wettelijk niet van kracht zijn, doch wel in Finland, Frankrijk, Spanje en Zweden. De Ford Mustang III: een prototy der ANWB-keuring gaat. Is die keu ring er wel, dan mag men de auto beslist niet kopen of meenemen voordat het Technorapport is over gedragen. Bij klachten kan men zich dan altijd met de ANWB ver staan, maar in andere gevallen is het vaak raadzaam de dealer te passeren en naar de importeur te stappen. Ten allen tijde geldt, dat men bij het kopen van een auto zoveel mo gelijk schriftelijk moet afhandelen: niet alleen de garantie, maar ook i van Italiaanse kom-af. opdracht tot reparaties, klachten, e.d. en dat men schriftelijk antwoord moet verlangen. In het geval van de koper van de Fiat 500 heeft deze dank zij het aanleggen van een nauwkeurig dossier nog verhaal kunnen maken. Trouwens, ANWB en VARA's Ko ning Klant blijven alleen geïnteres seerd in probleem-gevallen, waarbij alles zwart op wit staat, omdat deze organisaties zich zelf geen juri dische perikelen kunnen veroorlo ven. koop van de maand", waar- IWB en VARA eind vorig Iers en op tv begonnen zijn. nu toe betrekking gehad auwe massa auto's, die aan |ke regelingen ontsnapt maal gaat het om een nieu- die nog maar 7.000 km op had staan, bij een dealer- an goede naam en faam. De ernstige schade gehad, op an vorig jaar zomer de !t maken van keuringskos- dde. Niettemin is de wa- et begin van dit jaar ver- 'oor een bedrag van een prijs, die maar liefst boven de in de ANWB- •rslijst aangegeven iarde uitkwam. Het .iport ontbrak uiteraard, kopers is toegezegd, dat onden zou worden. heeft uiteindelijk juri- ies ingewonnen, zijn giro- geblokkeerd en is eisen pllen. Daardoor heeft de "ia nogal wat heen en weer de Fiat 500 teruggenomen feor een VW-kever van vier De middenklassewagens van het Japanse merk Toyota, de Carina en de Celica, hebben een aantal uiter lijke veranderingen ondergaan. Het meest opvallend is voor beide typen de gemoderniseerde grille, terwijl de Carina nu evenals de „hardtop" Celica sportvelgen heeft gekregen. Bij beide modellen zijn de wiel- afstanden, zowel in lengte- als in breedterichting, iets verlengd. In het interieur werd het instrumen tenbord gewijzigd en is de versnel lingspook iets dichter bij de be stuurder geplaatst. De goedkoopste Toyota Carina kost nu 11.999 incl BTW, de luxe versie komt 800 duurder uit en de vierdeurs of de automaat kost 2000 meer dan de standaard Carina. Deze wagens hebben een 1600 cc-motor, evenals de Celica's op de Celica 2000 GT Liftback na. die vorige maand is uitgebracht. Die wagen kost 22.000. fcicco de Jong. Ij een groot dealerbedrijf, van één van de grootste idse auto-importeurs, kan er van een door de ANWB auto nog bedrogen uit- Dit is gebleken uit de Jong- skoop van de maand" van Koning Klant en ANWB's mpioen. Het ging hierbij om r die dealer verkochte Fiat het bouwjaar 1974. WB raadt nu in Autokam- e kopers van gebruikte wa tt ANWB-keuring aan altijd inorapporten ter inzage te zonodig advies van iemand nnen die van autotechniek eventueel herkeuring aan te en een goede schriftelijke te verlangen en van tweedehands auto's og steeds uiterst riskant, al r dit jaar zo'n 1,2 miljoen eld worden. Daarvan zullen r 200.000 wagens een garan- ie BOVAG hebben en rond iet een ANWB-keuring van de ruim 200 autbedrijven, i gehele handelsvoorraad ANWB laten keuren. Die teuring geldt alleen voor an tenminste 3000 gulden, een deugdelijke garantie is jaar oud, die overigens maar zo'n 2.500,— waard is volgens de koerslijst. De handelwijze van het betreffende bedrijf Pon Dealer B.V. te Amersfoort is een blamage voor de goede naam van dealerbedrijven, voorzover daarvan sprake is. Ook de naam Pon is in dit verband in het geding gekomen. Autokampioen besluit het droeve relaas met de conclusie, dat VW- en Audi- importbedrijf Pon te Leusden hier mee niets te maken heeft. „Het is bekend", aldus het blad, „dat de importeur een aantal maatregelen heeft genomèn om de betrouwbaar heid van de verkoop van occasions te bevorderen, door o.a. samenwer king met de ANWB. Pon Dealer Amersfoort is een geheel zelfstan dig opererend bedrijf met een eigen directie". Deze directie heeft haar verontschuldigingen aan de ANWB aangeboden, de oorzaak aan kortsluitingen binnen het bedrijf geweten en beterschap beloofd. Pon Dealer staat nog steeds op de lijst van bedrijven, die met ANWB- keuring hun gebruikte auto's mo gen verkopen. Het initiatief tot deze „witte lijst" is destijds van importeur Pon uitge gaan, maar de samenwerking is door de ANWB later alleen met dea lers van alle mogelijke merken en een aantal goed geoutileerde occa- sionbedrijven voortgezet. Pon heeft trouwens ook vooropge lopen met de V-garantie op tweede hands auto's en de samenwerking met Veilig Verkeer Nederland voor veiligheidskeuringen. Het im- portbedrijf heeft nu naar aanlei ding van het voorval de ANWB ver zocht bij eventueel volgende klach ten over VW-dealers direct Pon- Leusden te waarschuwen, de dea lers gewezen op de kwalijke kanten van deze zaak en de directie van Pon Dealer b.v. gewijzigd. Toch zal het in de toekomst in elke merkenorganisatie mogelijk blij ven, dat zich bij bonafide geachte bedrijven malafide praktijken voor doen. De consument is er niet meer klaar, wanneer het om auto's zon- De gewijzigde Toyota Carina met in de carrosserie verzonken bumpers.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 9