Avondmaal op Goede Vrijdag?
Nieuw gesprek
Lambertuskerk
Onze oudste zuster is veertig
Vandaag
Baptistenprediker in
elkaar geslagen
Protestdienst in
kerk in Durban
Onze adressen:
Marcus-evangelie
in herziene
Statenvertaling
Negentien doden
in gebedsdienst
Oproep tot gebed
tiePaÉLm
Moslims willen
zending weren
VOORBIJGANGER
WOENSDAG 14 APRIL 1976
KERK -BINNENLAND
TROUW/KWARTET
Na zijn opstanding brak Jezus het brood met de Emmaüsgangers (teke ning van Tjeerd Bottema uit de kleu
terbijbel van Anne de Vries).
door ds. A.M. Lindeboom
Zoals algemeen bekend is, wordt het
hoe langer hoe meer gebruik, om ook
op Goede Vrijdag de maaltijd des
Heren te vieren.
Op bet eerste gezicht schijnt daarvoor ook
wel iets te zeggen. Wanneer staat de bedie
ning van het Woord meer bij het sterven
van Jezus stil dan juist op deze dag? En
wanneer is er dus voor het vieren van het
avondmaal meer reden dan uitgerekend
tijdens deze kerkdienst? Het zal vooral dit
argument zijn. dat op velen indruk maakt
Trouwens, kerkelijke vergaderingen heb
ben deze praktijk ook begunstigd. De alge
mene synode van de hervormde kerk beval
omstreeks het midden van de vorige eeuw
de avondmaalsviering op Goede Vrijdag
aan, terwijl later ook de generale synode
van de gereformeerde kerken voor dezelfde
zaak officieel toestemming gaf Toch zijn
we met deze praktijk niet zo gelukkig.
Oude kerk
In de oude christelijke kerk was er ook een
herdenking van Christus' dood en opstan
ding. maar er is geen sprake van geweest,
dat toen op de avond van Goede Vrijdag
het avondmaal werd gevierd. Het lijdt geen
twijfel, dat Pasen, met aan het slot het
avondmaal, voor haar de grootste feestdag
is geweest. Een overblijfsel daarvan zien we
nog in de kerkelijke praktijk van de mid
deleeuwen. toen men doorgaans slechts
eenmaal per jaar - met Pasen - ter commu
nie ging Daarna bracht de kerk uit de
reformatie het aantal avondmaalsvierin
gen op vier per jaar: Kerst. Pasen. Pinkste
ren en dan nog een keer voor de periode
tussen Pinksteren en Kerst. Van het ge
bruik van de maaltijd des Heren op Goede
Vrijdag was daarbij nooit sprake.
Er is dus reden voor de vraag, hoe men in
de vorige eeuw ertoe kwam. het avondmaal
op Goede Vrijdag te vieren en niet bij
voorbeeld ook op Hemelvaartsdag, zoals
onder andere in de evangelische kerk in
Roemenië gebeurt. Het antwoord op deze
vraag brengt ons bij de vele predikanten
uit de vorige eeuw, die niet meer in de
opstanding geloofden en daarom geen raad
wisten met de maaltijd, die hen in ge
meenschap zou brengen met een levende
Heer.
Dan immers wordt het begrijpelijk, dat zij.
om zoveel mogelijk gevoelens te ontzien,
aan de ene kant het oude eerbiedwaardige
gebruik niet wilden afschaffen, maar het
aan de andere kant wel verplaatsten naar
Goede Vrijdag, de dag waarop de gemeente
aan het sterven van Jezus bij uitstek we*d
herinnerd, maar waarbij zonder al te veel
moeite over de opstanding kon worden
gezwegen.
Begrafenismaal
Hoewel dit laatste volstrekt niet de bedoe
ling is van hen, die in deze tijd een
avondmaalsviering op Goede Vrijdag voor
staan. moet men zich toch afvragen, of
daarmee het pleit ten gunste van deze
praktijk is beslist.
Om tot een evenwichtig oordeel te komen,
moeten we namelijk ook denken aan de
avondmaalsvieringen in het algemeen, zo
als deze op zondagen plaats vinden. Het
komt immers nog altijd voor, dat deze
herdenking van Christus' dood te weinig in
het licht van zijn opstanding wordt gezien.
Het gevolg is, dat het aanzitten aan deze
maaltijd voor velen een moeilijke bezig
heid is. welke min of meer als het deelne
men aan een begrafenismaal wordt beleefd.
Bekend is, dat de avondmaalszondagen de
eeuwen door voor zeer velen sombere da
gen zijn geweest, die vanwege hun droef
geestig karakter niet veel verschilden van
wat toen ook op de Goede Vrijdag als de
vereiste stemming werd beschouwd.
Laat niemand menen, dat we hier met een
overwonnen verschijnsel te doen zouden
hebben. Behalve aan de vele gemeentele
den. die niet bij machte zijn hier bovenuit
te komen, kan men ook denken aan tal van
voorgangers, die hun preek op Goede Vrij
dag op deze golflengte hebben afgestemd.
Hier zou de naam kunnen worden genoemd
van een uitnemend dienaar des Woords, die
in zijn kerkblad schreef, dat de huisvrou
wen op Goede Vrijdag niet mochten stof
zuigen e.d. Dat doe je toch ook niet, wan
neer er in hetzelfde huis een van je naaste
familieleden op sterven ligt? Bij dergelijke
sentimenten, al of niet door een bepaald
soort prediking opgewekt, wordt het begrij
pelijk. dat velen de wens koesteren de
maaltijd des Heren vooral op Goede Vrij
dag te mogen gebruiken
Maar de vraag of deze weg nu ook de goede
weg is, moet dan toch ontkennend worden
beantwoord. Het is niet waar dat. zoals
eens een gemeentelid mij zei, de Goede
Vrijdag eigenlijk de grootste feestdag voor
de kerk zou moeten zijn. In het evangelie
zijn kruis en opstanding geheel op elkaar
betrokken. Wie ze van elkaar losmaakt,
tast beide gebeurtenissen in hun meest
wezenlijke waarde aan.
Eenheid
Wanneer wij aan het avondmaal gaan als
aan een begrafenismaal, doet het ons meer
kwaad dan goed. Welnu, wanneer wij uitge
rekend op Goede Vrijdag en niet op Pasen
het avondmaal willen vieren, wast een zee
van goede bedoelingen het feit niet weg.
dat wij dan tornen aan de eenheid van
kruis en opstanding.
Wij weten nu, dat de oudste christelijke
kerk dit ook nooit heeft gewild en dat de
avondmaalsviering op Goede Vrijdag in de
twintig eeuwen geschiedenis van kerk en
liturgie een uitgesproken laatkomer is.
Laten we daarom een voorbeeld nemen aan
de christian reformed church in Grand
Rapids (VS), die het avondmaal op de
Paaszondag viert. Want niet de Goede Vrij
dag is de grootste feestdag voor de christe
lijke kerk. En niet de Goede Vrijdag is bij
uitstek voor de maaltijd des Heren ge
schikt. Want nu de Heer is opgestaan,
vangt ook voor ons het leven aan. Christus
Jezus is het die gestorven is, ja wat meer
zegt, die ook is opgewekt.
Ds. Lindeboom is gereformeerd emeri
tus-predikant te Hooghalen (Dr.).
DNJEPROPETROVSK De Raad van Familieleden van ge
vangen Baptisten in de SowjetrUnie vecht het standpunt aan van
de autoriteiten in de Oekraïne, volgens welke de baptistenpredi
ker Iwan Biblenko door een auto-ongeluk zou zijn omgekomen.
Volgens de raad zou de prediker zijn mishandeld alvorens naar
het ziekenhuis te zijn gebracht, waar hij is overleden.
De 48-jarige Biblenko stond bekend
als een actief evangelist. Zijn ge
meente in KrivoJ Rog behoorde tot
de rüet-geregistreerde baptistengroe
pering. waarvan de leden herhaalde
lijk moeilijheden van de zijde van de
overheid te verduren krijgen.
Biblenko protesteerde in 1970, samen
met andere baptisten tegen een huis
zoeking. waarbij godsdienstige lek-
tuur in beslag genomen werd. In 1972
werd hij veroordeeld tot een gevange
nisstraf van drie jaar. In het
werkkamp werd hij met met rust
gelaten en ook na zijn vervroegde
vrijlating werd hij herhaaldelijk on
dervraagd.
Vorig Jaar 13 september vertrok hij
Durban Ongeveer duizend men
sen van verschillende rassen hebben
vorige week In de kathedaal van
Durban een protestdienst gehouden
tegen de dood van Joseph Mdluli.die
in de gevangenis is overleden. 24 uur
na te zijn Ingerekend door de
staatspolitie
Mdluli. was voordat hij gevangenge
nomen werd in goede gezondheid.
Zijn vrouw, die het lijk van haar man
gezien heeft, zei dat het lichaam ver
schillende builen en bloedige won
den vertoonde. Ook de zoon van het
slachtoffer en een advocaat die het
gezelschap begeleidde, bevestigden
de waarnemingen.
Aartsbisschop Denis Hurley, die tij
dens de dienst in de kathedraal
sprak, zei dat Joseph Mdluli door de
zwarte Zuidafrikanen beschouwd
wordt als en martelaar voor de be
vrijding van de zwarten.
Brieven vandaag
op pagina 11
AMSTERDAM:
Postbus 859,
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT.
Postbus 948.
Westblaak 9. Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwoüe
Tel 05200-17030
naar een kerkdienst in Dneprope
trovsk. waar hij nooit aankwam. Na
drie dagen informeerde zijn familie
bij de politie. Pas op 26 september
kwam er een telegram, waarin stónd
dat Biblenko in het ziekenhuis was
overleden. Volgens de officiële lezing
had de evangelist met andere perso
nen in een taxi een ongeluk gehad en
zou hij daarna niet in staat zijn ge
weest zijn naam te noemen. Achteraf
heeft iemand bekendgemaakt dat hij
Biblenko echter in het ziekenhuis
had zien lezen. Christenen In Krivoj
Rog vinden de gebeurtenissen zo on
gerijmd. dat zij menen dat Biblenko
door bepaalde lieden Is mishandeld.
Een medewerker van Kruistochten,
een Nederlandse organisatie die zich
bezighoudt met contact met christe
nen in de Sowjet-Unie meent dat
Biblenko zodanig geslagen is. dat hij
niet langer kon leven en naar een
ziekenhuis is gebracht om er te ster
ven. Dit schrijven ook 29 gemeentele
den uit KrivoJ Rog aan partijleider
Brezjnjev.
AMSTERDAM Er blijkt een groei
ende belangstelling te bestaan voor
de bijbel in de Statenvertaling, zoals
die op last van de toenmalige Neder
landse overheid werd vertaald uit de
oorspronkelijke teksten en ver
scheen in 1637.
Vorig jaar werden van deze statige
bijbelvertaling alleen al door het Ne
derlands Bijbelgenootschap 3800
exemplaren verkocht. Intussen
werkt een commissie van het Neder
lands Bijbelgenootschap aan een
herziening van de Statenvertaling.
Woorden, die in de loop van de
laatste 350 Jaar een andere betekenis
of gevoelswaarde hebben gekregen
worden vervangen door woorden die
nu weergeven wat de vertalers toen
wilden zeggen.
Deze commissie staat onder voorzit
terschap van ds. W. L. Tukker te
Sirjansland. Het evangelie van Mar
cus is gereed. Dit is in samenwerking
met de hervormde bond voor inwen
dige zending op gereformeerde
grondslag in tijdschrift vorm uitge
geven.
De vertaling van de adviescommis
sie Statenvertaling is zo sober moge
lijk bijgeschaafd. Opmerkelijk is
aan deze versie dat een groot aantal
geheel in onbruik geraakte verbui
gingen weggelaten zijn.
Enkele voorbeelden hiervan zijn: In
de gebruikelijke uitgave staat in
Marcus 2:4: En niet kunnende tot
Hem genaken, overmits de schare,
ontdekten zij het dak. De Advies
commissie vertaalt hier En toen zij
niet tot Hem konden naderen, van
wege de schare, maakten zij het dak
open. In Marcus 6:39 stond: zouden
doen nederzitten bij waarschappen.
De commissie vertaalt daar. zouden
doen neerzitten bij groepen Het nu
verschenen evangelie van Marcus in
de Statenvertaling-Tukker is geti
teld ..Terstond" en kost 3,90
Ontscholing nieuwe levenstijl.
Weekend van de Barchembeweging
over de ideeën van Ivan Illich. 30
april 2 mei in het Woodbroo-
kershuis te Barchem. Opgave tel.
05734 443.
De opmars van de Geest in de oeku-
mene.Charismatische theologische
conferentie, donderdag 29 april 9.30
uur in De Akker. Melkpad 14. Hilver
sum. Inleider dr.A. H. van den Heu
vel. Inl. en opg. tel 010 18 17 55.
Dc agenda van de kerkcraad. Con
ferentie voor zendingsambtsdragers,
evangelisatieouderlingen en
diakenen, zaterdag 1 mei van 10.30
uur tot 16.30 uur op Stoutenburg bij
Leusden m.m.v. ds. H. Kuyk en ds D.
van Santen. Aanm. tel. 033 43244
(toest. 123).
RIO DE JANEIRO (UPI) Tijdens
een dienst, die werd geleid door een
gebedsgenezer in een kerkgebouw In
Sao Goncalo, een randgemeente van
Rio de Janeiro in Brazilië, is paniek
onder de aanwezigen uitgebroken en
zijn negentien gelovigen onder de
voet gelopen en gedood.
De leider van de dienst was David
Miranda, een bekend Braziliaans ge
bedsgenezer. die het woord voerde
ter gelegenheid van de ingebruikne
ming van het gebouw. De paniek zou
zijn uitgebroken, nadat een vrouw in
extase was geraakt en zwaaiende
bewegingen was gaan maken. De
omstanders weken voor haar terug
en begonnen te duwen. In de toch al
verhitte sfeer begon toen een wed
loop naar de deur.
EINDHOVEN Het voormalig bestuur van de Eindhovense
Lambertuskerk heeft besloten de eucharistievieringen, die sedert
eind vorig jaar tegen de zin van bisschop Bluyssen in de kerk
plaatsvinden, op te schorten.
ADVERTENTIE
In de plaats daarvan zullen weer door
de parochianen zelf geleide ge
bedsdiensten worden georganiseerd.
Dat schrijft het voormalig kerkbe
stuur aan de bisschop.
Het voormalig kerkbestuur reageert
daarmee op een brief van de
bisschop, waarin deze zich tot een
nieuw gesprek bereid verklaart op
voorwaarde, dat de eucharistievierin
gen worden stopgezet, terwijl het
kerkbestuur tevens bereid moet zijn
mee te werken aan een volledige inte
gratie van de Lambertusparochie in
de parochie Gestel-Zuid.
De sluiting van het kerkgebouw en
de integratie in de parochie Gestel-
Zuid vormden in 1972 voor de paro
chianen aanleiding om de kerk te
bezetten. ZIJ waren het niet eens met
de plannen van de bisschop. On
danks allerlei pogingen om beide par
tijen nader tot elkaar te brengen, is
dat tot nu toe niet gelukt. Eind vorig
jaar trok bisschop Bluyssen de pries
ters uit de omstreden kerk terug.
Daarop reageerden de parochianen
aanvankelijk door zelf ge
bedsdiensten te organiseren. Later
vonden zij een priester van buiten
het bisdom Den Bosch bereid voor te
gaan in de eucharistie.
In zijn brief aan de bisschop stelt het
voormalig kerkbestuur, dat de wijze
waarop de Lambertuskerk kan
functioneren binnen het grote geheel
van de nieuwe parochie Gestel-Zuid
in het overleg wel een belangrijk on
derwerp van gesprek moet zijn. In dit
verband wijst het op het feit, dat het
kerkgebouw inmiddels op de plaatse
lijke monumentenlijst is geplaatst.
HEELSUM De Morgenlandzen
ding, die werkzaam is in het Nabije
Oosten, heeft de kerken in ons land
opgeroepen, vanaf komende zondag
tijdens de diensten voorbede te doen
voor het Libanese volk.
Het hoofdbestuur van de zendings
organisatie hoopt, dat men met deze
voorbede doorgaat zolang de toe
stand in Libanon hachelijk is en de
kloof tussen christenen en moslims
breder dreigt te worden.
De voorzitter van de raad van ker
ken in Nederland, prof. dr. H.
Berkhof, heeft met dit voorstel inge
stemd. Ook de moderamina van de
hervormde en de gereformeerde sy
noden hebben deze voorbede aange
moedigd.
Anthony Trollope
Trollope's zes Patlisef-
fomans. in eer» bewerking
van Michael Hardwick, in een
grote omnibus.
In „De Pallisers" vindt u
bijeen: grandeur, romantiek,
intrige, chantage en
dramatiek in de boeiende
wereld van de parlementaire
aristocratie in het
Victoriaanse Engeland.
448 blz. Geb. f 23,50.
paperback 117.50
In de boekhandel.
L.J VEEN -WAGENINGEN
KAR ATS JI Het islamitisch we
reldcongres wil, dat alle buiten
landse christelijke zendelingen en
missionarissen uit de moslimstaten
worden geweerd. In een resolutie van
het wereldcongres wordt de regerin
gen van moslimstaten gevraagd,
maatregelen te treffen, die een
„vreedzame terugtocht" van de bui
tenlandse zendelingen mogelijk ma
ken. Tegelijk moet ervoor gezorgd
worden, dat islamitische organisa
ties voor opvoeding en welzijn het
vacuum opvullen.
door A.J. Klei
De tekening die bij dit stukje
staat, is de „kop" van het blad
van de hervormde gemeente
Winsum-Obergum in Gronin
gen. Eerlijk gezegd ben ik
geen regelmatige lezer van de
ze kerkbode en om het er maar
meteen helemaal uit te gooi
en: ik wist tot nu toe niets af
van het bestaan van een blad
dat net zo heet als onze krant.
Het is droef, maar waar.
We kregen het eerste nummer van
de 41ste jaargang van dit Gro
ningse „Trouw" toegestuurd en
daarbij sloot dominee A. Veldstra
uit Winsum het volgende briefje
aan ons adres bij in:
Zeer geachte redaktie.
Vanwege de vreugde over onze
40ste verjaardag zenden wij. oudste
zuster, onze jongere zuster een be
wijs onzer genegenheid, tevens het
bewijs dat wij inderdaad de oudste
zijn. U hebt daaraan al eens getwij
feld, als we ons niet vergissen, en in
de eerste jaren van Uw legale be
staan gemeend dat het onze Ille
gaal ofwel onwettig uas
Wij geven graag toe dat we klein
zijn gebleven en dat U groot bent
geworden. Stellig is ons andere
leefpatroon daarop van invloed ge
weest. Wij beklagen ons niet en
benijden U niet Maar aan onze
leeftijd twijfelen mag U niet: daar
op zijn wij namelijk toch wel een
ietsje trots - al klinkt dat vreemd
van een vrouw.
Welaan, grote zuster. God zegene U
en schenke U een bloeiend leven
En moge Hij ook ons niet voorbij
zien!
Met hartelijke, zusterlijke groeten,
namens de redaktie van het kleine
Trouw,
A. Veldstra
Dat „bewijs onzer genegenheid" is
het jubileumnummer van onze
oudste zuster (krant Is vrouwelijk,
vandaar dat „zuster", ik zeg het er
maar even bij omdat blijkens door
mij aangehoorde radiopraatjes veel
mensen niet meer op de hoogte zijn
van de geslachten der woorden) In
zijn hoofdartikel vertelt dominee
Veldstra dat de eerste redacteur
van het kleine ..Trouw", wijlen do
minee F A. Nolle was. Deze schreef
in het eerste nummer dat op de
eerste april 1936 uitkwam, dat we
ook dankbaar moesten zijn voor
kleine zegeningen, en éénzo'n „klei
ne zegening" was het pas geboren
kerkblaadje „Trouw".
Dominee Nolle heeft van 1934 tot
1947 in Obergum gestaan. Hij heeft
in die jaren méér gedaan dan de
herdersstaf hanteren en in „Trouw"
schrijven, hij is er gemeenteraadslid
voor de CHU geweest en hij studeer
de in Groningen medicijnen. Toen
hij in '47 als zendeling-arts naar Ce
lebes vertrok, kreeg hij als af
scheidscadeau van de gemeente me
dische Instrumenten mee. Als ge
neeskundig geschoold theoloog
heeft hij later In het grote „Trouw"
geschreven, onder meer over het
optreden van de geloofsgenezer Os-
bom op het Haagse Malieveld.
Dominee Veldstra memoreert ook de
oprichting in de oorlogsjaren van
„de grote zuster van ons kleine
Trouw, die later het ochtendblad
Trouw is geworden" Hij noemt de
naam van Bruins Slot. die tot in 1941
burgemeester is geweest van het na
bijgelegen Adorp. En hoezeer het
jubileumnummer van het Groningse
„Trouw" een bewijs van genegen
heid jegens de jonge, grote zuster is
wordt duidelijk uit het slot van het
vehaal van dominee Veldstra, als hij
hoopt dat niet alleen het kleine
„Trouw" nog jaren lang zal blijven
verschijnen, maar ook „het grote
Trouw".
Wij van het jongere „Trouw" felicite
ren onze oudste zuster heel hartelijk
met het bereiken van de veertig-jarig
leeftijd. We doen dat met de eerbied,
verschuldigd aan een oudere. Want
ik kan dominee Veldstra verzekeren
dat niemand in de krantegebouwen
aan de Amsterdamse Wibautstraat
twijfelt aan het wettig en veertig
jarig bestaan van het kleine
„Trouw". Hoe dat vroeger was. weet
ik niet. maar ik ben met het op groen
papier gestencilde jubileumnummer
van „Trouw" uit Winsum-Obergum
alle bureaus langs geweest en ik trof
nergens iemand met twijfels op dit
punt aan. Laat dit dan het bewijs
van önze genegenheid mogen zijn.
'erb
doe
WAAR SLAAT HET OP?
U kent deze vraag ongetwijfeld,
wordt er soms ineens voor g«
Jonge mensen vragen het als ze in
kerk geweest zijn. Ze zullen het v
gen als ze deze week hier of daar t
uitvoering van de Mattheus-Pass
hebben bijgewoond. Waar slaat
op? Ze bedoelen: waar ligt de verl
ding met wat ik in dit leven d(
moet doen? Loopt er ergens
draad van het lijden en sterven
Jezus naar het lijden en sterven
mensen in hongerlanden, onder m e
dogenloze heersers, in wereldde 'e
waarin bij het leven gevoch 9;
wordt om de macht? Wat heeft he !C
maken met mijn werkloosheid? 1n
mijn meer dan erbarmelijke wer] e
tuatie? Met al die mensen om i
heen sedert ik hier in deze „inrl
ting" aangenomen ben? Heeft ;I
iets te maken met mijn diep10
vraag, nl. of mijn leven wel werker11
zin en betekenis heeft? Kan het,r
welke manier dan ook van beteke?"
zijn voor „zoals ik er voor sta", ia
hoek gedrongen, zonder uitweg, z J11
der toekomst? Waar slaat het ojp
Die vraag is uiteraard niet met t
woorden te beantwoorden. T
woorden zijn te weinig. Drie ook
een hele preek vaak ook. Missel
zijn woorden te weinig. Ik hoor
eens het woord Paulus: het konjf0.r
rijk Gods bestaat niet in woon
maar in kracht, in dynamiek,
betekent: in beweging komen. r£
antwoord op de vraag of het erg
nn doof Iron ollpon mot oon
op slaat kan alleen met een
leven gegeven worden. Het slaat
cies op ons leven, in welke situfc"
dan ook, maar het moet dan
ergens toe komen. Tot een
spelen, tot een handen en vo^-
geven, of hoe je dat noemen
Woorden alleen zijn niet genoeg
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Hellevoetsluis: B. Jl
Jonker te Cuyk; te Nunspeet: J. Jj
Mouthaan te Wilsum; te OostE
kerk: W. de Graaf kand. te Utri
te Huizen (NH): J. van Rossei
Meeuwen.
Aangenomen naar Gi_
Oudekerk: R. ten Napel kand!?
Veenendaal. ,l8e
Bedankt voor Giessen-Rijswijk; i
van Roon te Zeist. st
GEREF. KERKEN
Beroepen tot pred. in alg. dienst frdj
keiijke bearbeiding van de dove: °P'
J. Lamme te Delft.
Beroepen te Schoonebeek: B. fL*
Schelhaas te Enter.
Aangenomen naar Drachten:
Hrnnmor to Rphovoninorori' r
Gr.
Brouwer te Scheveningen;
Doorn: W. Bos industriepredl^i'
Arnhem.
en
atii
sta
Bedankt voor Werkendam: Tj.
ma te Monster.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Overschie-Pernisi..
Kamphuis, kand. te Kampen ".,J
Huizum: J. H. Ulehake, kant
Kampen.
GEREF. KERKEN (VRIJG. B.
Aangenomen naar Breukelen
Busstra kand. te Luinjeberd, di
dankte voor Hardinxf
Giessendam, Den Helder, Marl
en Vlaardingen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Emmeloord: N
Schreuder te Goes; te Almelo: dks
apel®
Vergunst te Veen; te Moerkapel
W. Verweij te H.I. Ambacht.
i Homijf
Dr. van Eikema
Jnen
„U hebt met uw dissertatie oi
grote dienst bewezen. Wij z<bed:
nooit meer de verzoening alsjlanc
vanzelfsprekend dogma aanvaai. F;
Daarvoor is zij veel te diep als e
consequent. Ik zou zeggen, gatelco
door met u zelf en ons te veronlVerl
ten door de vraag: Hoe funcioirijf
de verzoening in ons leven? Maaiom
daarbij de wissel niet om >ng.
schors, blad en vrucht, maarrged
met ons in die trein van de tl
verzoening rijden." Deze wocbjnj
schrijft de gereformeerde emef
predikant dr N. J. van Eikema Élge
mes aan het slot van zijn „Openr?g
aan dr H. Wiersinga." Deze bif
een boekje van 109 pagina's
den in de Ichthus-reeks van
Buijten Schipperheijn te An
dam. De prijs is 8.90. Het i-„
levendig geschreven stuk, waar
wel de theologische als de kerk .Pv
problemen van en rondom de rd:
Wiersinga in de gereformeerd! op
ken aan de orde komen. „un?
zei b
Ds. R. van Nus ister
Ds R. van Nus, vrijgen
gereformeerd zendingspredika ?p 1
Curasao, keert per 1 juli naar I
land terug en stelt zich dan b< n
baar. Hij heeft ruim vijf
Curasao gewerkt. Behalve dl
Nus werkt op Curacao ook ds. 31
Vreugendhil voor de zinding v
gereformeerde kerken (vrijgem
Moeder Teresa J ui
De Internationaal bekende n fcovei
Teresa, die in India werkt on|ens
armsten der armen, is bijzon< jjje
prezen door premier Indira G ,de
Bij een bezoek aan een sch EKe»e
Santiniketan, die onder leidin
van de door moeder Teresa ge
congregatie. zei Indira G jen
„Moeder Teresa leidt o|dCNi
ogenblik 32 sterfhuizen. 67 n
senkampen en 28 kindertehuis jen e
is niet meer een heilige indiv
verschijning in dc achterb èa_
van Calcutta. Zij is het vorbe |guw
worden van de goede wil or
wereld te veranderen."