Communisten DDR: kerk niet in ontwerp-program I Vandaag Joodse kunstenaars exposeren in geref. dienstencentrum Kerk in de wereld Studenten vallen raad kerken aan Jongerenpastoraat is randgebeuren Onze adressen: Rome schorst Oekraïense priesters Ook in Ede noodgemeente Kerken bezorgd over ontslag bij VF W-Fokker Hervormde kerk: twee ton voor Guatemala VOORBUGANGEF Eens was Italië een katholiek land Zweedse kerken tegi Deense Jezus-film DINSDAG 13 APRIL 1976 KERK/BINNENLAND TROUW/KWART^ Van een onzer redacteuren Sinds in eind januari in Neues Deutschland de eerste ontwerprap- porten verschenen zijn voor het negende partijcongres van de communistische partij van de DDR, de SED, ontvangt het partijbureau van deze partij dagelijks honderden brieven van partijleden en andere staatsburgers, waarin instemming wordt betuigd of (meestal) ideeën worden aangeboden om de voorstel len te verbeteren. Bij deze brieven is de laatste tijd vermoedelijk een stijgend aantal afkomstig van christelijke staatsburgers, die zich zorgen maken over het feit dat het geloof in de SED—voor stellen ongenoemd blijft. Het partijcongres dat op 9 mei begint Is bedoeld om de lijn van de partijpo litiek. die in het geval van de DDR zo'n beetje samenvalt met de politiek van het land. voor de komende jaren uit te zetten. In de tot dusverre gepu bliceerde documenten blijkt dat de leiding van de SED het begerig oog geslagen heeft op de spoedige komst van de communistische maatschap pij. In deze maatschappij zullen alle klasse tegenstellingen zijn opgehe ven en zullen alle mensen met gelijke rechten deelnemen aan de opbouw van de maatschappij Omdat de toekomstige maatschap- pijvorm dus tevens de christenen aangaat, doen ook zij mee aan de discussie over het nieuwe parijpro- gramma van de SED In het vorige programma stond nog: „De partij er kent het beginsel van de scheiding tussen kerk en staat. De partij staat garant voor de godsdienstvrijheid in het kader van kerken en godsdiensti ge gemeenschappen." Het is de christenen opgevallen dat deze zin in het nu voorgestelde partij programma niet meer voorkomt. Het programma bevat evenmin een spe ciale opmerking over de vrijheid van atheïstische propaganda. Woorden aLs „christendom", „geloof" of „atheïsme" komen niet meer voor in het ontwerpprogram. Niet opgegeven Maar het atheïsme is als doel niet opgegeven. Integendeel. In het pro gramma staat dat het marxisme- leninisme in al zijn onderdelen tot de wereldbeschouwing van de hele be volking gemaakt moet worden. En dit is een bron van zorg voor veel christelijke DDR-burgers. want het marxisme-leninisme „in al zijn on derdelen" omvat naar SED- opvattingen ook het atheïsme, ook al wordt het niet meer uitdrukkelijk genoemd. Het vervelende is dat voor al die christenen in de DDR bezorgd* zijn. die voor het overige loyaal staan achter de socialistische opbouw van het land. De anderen hadden reeds het vermoeden dat je van de marxis ten niets te verwachten hebt. Brieven Volgens waarnemers zetten sommige functionarissen van de Oostduitse CDU. die meestal met enthousiasme instemt met de koers van de SED. de mensen aan tot het schrijven van brieven om de SED-leiding te vragen de garantie van godsdienstvrijheid weer op te nemen in het nieuwe pro gramma. ook al zou deze zin met een uitdrukkelijke gelijktijdige acentue- ring van het atheïsme ..gekocht" moeten worden. Overigens zijn maar weinigen echt bang dat het wegvallen van de zin over het geloof betekent dat er in de DDR nieuwe kerkvervolgingen voor de deur zouden staan. Daarvoor zijn de ervaringen in dat land met regel rechte actie tegen de kerk te negatief in de ogen van de leiders van het land. En de secularisatie verloopt op het moment in de ogen van de offici als in het algemeen „bevredigend" zonder dat zij genoodzaakt zijn expli ciete maatregelen tegen de kerken te UTRECHT Een groep theolo gische studenten uit Utrecht heeft een brief aan de raad van kerken in Nederland gestuurd, waarin de aan staande theologen zeggen dat zij „met verbijstering en verontwaardi ging" hebben kennisgenomen van „de bemoeienissen van uw Raad ten aanzien van de „drie van Breda" De veertien studenten zeggen dat zij het pleidooi voor vrijlating ongepast en onjuist vinden. „Voorzover wij weten", aldus de studenten, „is het in de Schrift aan het 'onbestraffelij- ke bloed', dat wil zeggen, de armen en verdrukten, de slachtoffers van geweld, én hun Heer. voorbehouden, op te roepen tot vergeving van schuld. In geen geval mag vergeving plaats vinden over de rug van de slachtoffers." schrijven de veertien. „In het onderhavige geval komt naar ons inzicht de kerk de rol van 'onbe- straffelijke' niet toe. Juist zij heeft door de eeuwen heen gemeend, de joden als Godsmoordenaars te moe ten vervolgen. Ook tegen de door Duitsland geëntameerde uitroeiing van het Joodse volk heeft zij aller minst in haar geheel en ondubbelzin nig stelling genomen." „Zonder tekort te willen doen aan de velen. die. ook in kerkelijk verband, wél ten koste van hun leven soms deze schandelijke vervolgingen hebben bestreden, achten wij het daarom ongepast, dat de Raad van Kerken in Nederland tot vergeving van schuld zou oproepen." Van een onzer verslaggevers BREDA Het jongerenpastoraat is een randgebeuren van het „gewone" pastoraat en getuigt van weinig visie. Aldus conclu deert het diocesaan instituut Jeugd en Jongeren in het r.k. bisdom Breda in zijn rapport „Op zoek naar jongerenpastoraat." Het onderzoek beperkte zich tot dit bisdom Echte jongerenpastores, mensen die hun handen volledig vrij hebben voor een op jongeren gerichte pastoraal, zijn er nauwelijks. Wat er gebeurt onder de verzamelnaam jon gerenpastoraat, is bijna volledig af hankelijk van de vrije tijd en het enthousiasme van vrijwilligers. Een eigen profiel en een gericht inspelen op de situatie wordt daarmee al bijna bij voorbaat onmogelijk. Van planning is nauwelijks sprake. Er is weinig aansluiting bij de leefwe reld van de meeste jongeren. Als hoofdaandachtsvelden springen li turgie. individueel pastoraat, indivi duele hulpverlening, huwelijksvoor bereiding en jongerenkoren in het oog. terwijl ontmoetingsgroepen en meditatiegroepen hoog op het ver langlijstje van de verschillende wer kers genoteerd staan. Dat klopt wel met het profiel, dat de ondervraagde pastores en kateche- ten schetsten van de ideale jongeren pastor: Iemand, die zich persoonlijk uitspreekt over de eigen manier van leven en geloven, die openheid toont, gevoelig is voor de wereld van jonge ren. evangelisch geïnspireerd is en gericht is op levensvragen en zijnsvragen en'die verder te karakte riseren is als een zoekend en biddend mens. Bepaald minder kwam naar voren, dat de jongerenpastor solidair moet zijn met jongeren, kritisch en demo cratisch ingesteld moet zijn, open moet staan voor kritiek op de eigen manier van werken en gericht dient te zijn op samenlevingsvragen. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst un één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS VU en CPN (1) Mfcn kan .het op zichzelf eens zijn met uw commentaar van 10 april, dat het tegelijkertijd aanhangen van de CPN-beginselen en de doelstel ling van de VU van een zekere war hoofdigheid getuigt. Het punt is ech ter of men warhoofdigen mag discri mineren. De mate waarin het mensdom in staat blijkt te zijn ui teenlopende ideen in eén hoofd te combineren maant mijns inziens tot enige mildheid. Hoeveel mensen zijn er niet die enerzijds geloven dat de zachtmoedigen het aardrijk zullen beërven en anderzijds fervente voor standers zijn van kernwapens ter verdediging van de westelijke helft daarvan? Hoeveel gelovigen zijn er niet die aan de ene kant Jezus' ad vies aan de rijke jongeling: verkoop al uw bezit, als hoogste evangelische, wijsheid bschouwen. maar aan de andere kant enthousiaste verdedi gers zijn van het particuliere bezit als maatschappelijke instelling? Al dit soort warhoofden hebben tot nu toe vrijelijk toegang gehad tot de hoogste functies aan de VU. Waarom AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT; Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 nu ineens zo streng? Amsterdam Th. de Boer VU en CPN (2) Uw commentaar van 10 april is voor mij een CPN-veroordeling. met enke le verzachtende omstandigheden. Bij dit laatste wordt niet betrokken de door mij in deze rubriek op 22 maart gestelde voorrang van uitslui ting voor goedpraters van de VS methoden van volkeren onderwer ping. Van deze trieste ontwikkeling is Argentinië het meest recente voor beeld. Uw tweede commentaar van 10 april was aan Argentinië gewijd. Maar de hand van de VS in deze zaak wordt met de bekende verkeerde mantel der liefde verzwegen. Amsterdam Dirk Veenstra Dzn Tweetaligheid Naar aanleiding van de heer Peter sen, die een boek over „Taalsociolo gie" schreef en voor tweetaligheid in Friesland pleit, moge ik opmerken dat streektalen en dialecten stimule rend werken op volkspoëten, taalon derzoekers en stokpaardjesrulters. maar overwegend in gebruik zijn bij personen, die aan het basisonderwijs weinig tijd konden bestedea Ande ren hebben er nauwelijks belangstel ling voor. zoals me door informatie is gebleken. Want ze werken vervreem dend en zijn enorm onpraktisch. Amsterdam H. H. Prell Abortus (5) PvdA en WD zijn tot overeenstem ming gekomen in de abortuskwestie. Niet verwonderlijk, hun uitgangs punten zijn in zulke principiële za ken hetzelfde. De reeds vroeger ge hoorde zin Jood om oud Ijzer" is nog volledig waar. En nu nog maar ho pen dat een man als minister Van Agt straks zal weigeren zijn handte kening te zetten onder een wet die moord legaliseert. De komende abor tuswet is voor 100 procent een kabi netscrisis waard. PvdA en WD in dezen samen. Geen wonder Op die dag werden Herodes en Pilatus vrin den van elkaar. Aan het toekomstig CDA dit advies, zeg tegen PvdA en WD: wanneer uw initiatief wet wordt vormt dan volgend Jaar ook samen een kabinet, met ïulke partners gaan wij niet In zee. Hattem K Mulder Contacten De contacten met jongeren verlopen via school en kerk en weinig via het eigen vrijetijdsmilieu van jongeren. De studerende jongeren zijn duide lijkheid in de meerderheid tegenover de werkende Jongeren. De jongeren die bereikt worden, worden veelal gekenschetst als gemakkelijk mee gaande en plooibare jongeren, veel meer dan als kritische of onaange pasten. De jongerenpastor weet. dat lang niet altijd de ideale situatie is be reikt. In veel gevallen voelt hij weinig band met de leefwereld van jongeren. Vaak spreekt hij een andere taal en voelt hij zich duidelijk van een ande re generatie. Als het om geloven gaat. is het anders zijn van jongeren soms moeilijk te aanvaarden en voelt de pastor zich soms weinig begrepen in zijn manier van geloven. Een gevolg van het onderzoek is. dat binnenkort in het bisdom Breda per dekenaat gespreksronden starten om het jongerenpastoraat meer van de grond te krijgen. ROME Het Vaticaan heeft drie priesters van de Oe- kraïenskatholieke ritus in Ca nada gesuspendeerd (ge schorst). De reden is, dat zij getrouwd zijn. De met Rome geünieerde kerken van het oosten hebben steeds het recht behouden, dat hun priesters getrouwd mogen zijn. De celi baatsverplichting bestaat in die ker ken niet. Dat ging in de vorige eeuw moeilijkheden opleveren, toen er ook van deze kerken emigranten naar Amerika trokken en priesters met hen meegingen voor de opbouw van hun kerkelijk leven. Bisschop pen van de „gewone" r.k. kerk in de Verenigde Staten en Canada klaag den bij het Vaticaan. dat die gehuw de oosterse priesters een bron van schandaal vormden. Het Vaticaan bepaalde toen, dat voor Amerika een algemene celibaatsplicht gold. De geünieerde kerken mochten in Euro pa en het Nabije Oosten gehuwde priesters hebben, maar niet in Amerika. In de praktijk deed Rome echtereen oogje dicht, totdat onlangs de La tijnse bisschop Reding van Hamil ton (Canada! opnieuw bij het Vati caan zijn beklag deed over de ge huwde priesters. Een bijkomende bijzonderheid is, dat het bestaan van de Oekraïens- katholieke kerk het Vaticaan al lang een doorn in het oog is. In de Oekraï ne zelf bestaat deze kerk officieel niet meer. Door de communisten is ze met geweld ingelijfd in de ortho doxe kerk. De Oekraïens-katholieke kerk buiten Rusland neemt een mili tant anti-communistiche houding aan en heeft daarmee het Vaticaan al diverse malen in verlegenheid ge bracht. Van een onzer verslaggevers EDE Ook in Ede hebben veront ruste gereformeerden een zogeheten noodgemeente gesticht. De reden is. blijkens een mededeling in het blad „Waarheid en Eenheid", dat de gere formeerde kerk van Ede „al jaren geleden besloten heeft met andere kerken samen te werken in de raad van kerken en in .evangelie en indus trie'. waarin ook de protestanten bond is vertegenwoordigd. Dit ge beurde indertijd ondanks de ernsti ge waarschuwing, dat de protestan tenbond niet gelooft, dat Christus Gods Zoon is en dat de protestanten bond dus (naar de brieven van Jo hannes) de antichrist is." In de tot nu toe gehouden diensten gingen ds. J. B. van Mechelen uit Urk en ds. M. Vreugdenhil, emeritus predikant te Ede, voor en enkele broeders. Op Goede Vrijdag zal ds. Vreugdenhil het avondmaal bedie nen. Ds. H. J. Hegger heeft ook toe gezegd. binnenkort te komen preken. In hetzelfde nummer van Waarheid en Eenheid doet de nieuwe voorzit ter van de vereniging van verontrus ten Schrift en Getuigenis, de heer J. J. Rippen uit Ede. een dringende oproep aan predikanten om zich be schikbaar te stellen voor diensten van noodgemeenten (er zijn er nu vier: Urk. Leiden. Den Haag en Ede). Ook predikanten van andere kerken en gevorderde theologische studen ten zijn welkom. De heer Rippen is de onlangs overle den ds. W. C. van den Brink als voorzitter opgevolgd. Tweede voor zitter van Schrift en Getuigenis is thans ds. M. Vreugdenhil. Van een onzer verslaggevers LEUSDEN Deze maand (tot de 29ste) exposeren twee joodse kunstenaars hun werk in het, de afgelopen vrijdag officieel geopende, dienstencentrum van de gereformeerde kerken te Leusden. Het zijn de in Antwerpen wonende Sam Heriger en zijn vrouw Edith Beck. Van Sam Herciger, een gebo- SPEYER De katholieke bisschop Wetter van Speyer en de voorzitter van de synode van de evangelische kerk in de Pfalz hebben in gelijklui dende brieven aan de directie van VFW-Fokker hun zorg uitgesproken over de voorgenomen personeels inkrimping van het bedrijf in Spey er. De kerkelijke leiders dringen er bij de directie van de vliegtuigfa briek op aan dat zij zoveel mogelijk tegemoetkomt aan alle belangen en de kerkelijke autoriteiten bieden hun bemiddeling daarbij aan. In de brief schrijven de twee kerke lijke voormannen dat de betreffende personeelsleden zich voelen als on beschermde slachtoffers van de voorgenomen maatregelen die ge troffen worden uit economische overwegingen, zonder de menselijke belangen te wegen. Aan alternatieve voorstellen van de ondernemings raad zou volgens de kerkelijke lei ders zijn voorbijgegaan. De brief schrijvers zijn bang dat het voorge nomen inkrimpen van het personeel later gevolgd zal worden door een stillegging van het hele bedrijf in Speyer. ren Pool. zijn er beeldhouwwerk (hout) en linosnedes. Vooral de laatste tijd legt hij zich toe op lino's. Jarenlang heeft hjj niets willen ma ken dat herinnerde aan de periode, door hem in een concentratiekamp doorgebracht, maar nu heeft hij een serie lino's vervaardigd die hij „Pla neet Auschwitz" noemde: Auschwitz was eigenlijk een planeet, waar din gen gebeurden die je niet voor moge lijk had gehouden. Hierbij drukken we één van zijn linosnedes af. Wat Edith Beck betreft, haar schilderijen liggen ver uit de buurt van buitenissi ge experimenten, haar werk heeft vooral pittoreske hoekjes en steegjes van Antwerpen tot onderzoek en het onderscheidt zich door een lichte toets. Op 24 april is er een zgn. open dag in het dienstencentrum, dan kunnen leden van de gereformeerde kerken „hun" centrum komen bekij ken en tegelijk deze tentoonstelling. UTRECHT De actie van het her vormd werelddiakonaat voor hulp aan de slachtoffers van de aardbe vingen in Guatamala heeft 216.000 gulden opgebracht. Het geld wordt besteed via de wereldraad van kerken. WAT IS BELANGRIJK? De vraag die hierboven staat is <j kelijk op academisch niveau totl onbeantwoord. De meest simpele] antwoording daarvan zou op minst erop moeten wijzen, dat zul zaken slechts op grote afstanq beoordelen zijn. Daarvoor moet n in ieder geval niet zijn bij nieuwsj richten, commentariërende gramma's en wat dies meer zij. I nus Michels gaat bij Ajax weg.l kan me indenken dat en voorf betreffende figuur en voor de cl belangrijk is, maar waarom we daj mee vast en zeker enkele weken lj tig gevallen moeten worden, tot] het officiële nieuws toe, zal met mij ontgaan. Wat is belangrijT Voor mij is belangrijk wat mij z( dagmorgen in de kerk overkwa Een kind. een meisje van een jaar acht. had het broodmandje bij avondmaalsviering vastgehoudi J De deelnemers waren ons in een li ge stoet voorbijgegaan. Eén van h brak voor mij het brood en gaf 1 mij. En toen gebeurde het. Nog ev liep ze langs me heen. wees naar 1 mandje dat alweer op tafel stond vroeg toen: ..Mag ik ook nog e iS stukje nemen?" Ik knikte en er gi iets door me heen toen ze, devoot een kind dat kan doen. het bro brak en zelf een stukje nam. Ik vo ie het zo belangrijk dat ik het nog n kwijt ben en dat ik me nog al m; ,t die vraag stel: Waarom gaf niema het haar? i< ADVERTENTIE 5e Studiedag in Amersfoort op 24 april, aanvang 10.00 uur in de Kandelaarkerk. Heiligenbergerweg 64. bereikbaar met bus 8 van het station. Onderwerp: De sexuele revolutie Sprekers: Mevr. E. Beerman-de Roos. arts Dr. W.G. de Vries, predikant Na de lunchpauze (waarin broodjes, koffie en thee) een kleurenfilm over Het ontstaan van menselijk leven toegelicht door de arts K.F. Gunning, voorzitter Ned. Artsenverbond en van de overeenkomstige World Federation Zowel na de inleidingen als na de film is er discussie. Deelneming d.m.v. overschrijving van 10,-- op postrekening nr. 33.56.538 of aan de zaal. Beroepingswerk Ijï NED. HERV. KERK Beroepen te Sommelsdijk: J. Rossem te Meeuwen. Aangenomen naar Melissant: H. Klok kand. te Woerden, die bedanl voor Eethen. Haaften, Oosterwol (Gd). Stavenisse, Waarder Westbroek. Bedankt voor Ingen: G. D. Vossei Vaassen. Beroepbaar: J. Muis, Van Liml Stirumstraat 3, Utrecht. GEREF. KERKEN Beroepen te Culemborg en te Roti dam-Zuidwijk: B. J. W. Schelhaas Enter. Beroepen te Ulrum: B. J. W. Sc) haas te Enter. Beroepen te Winsum: drs S. de Jol voorheen kadervormingspred. in t- donesië. wonende te Apeldoorn; Woudsend-Jutrijp: drs D. J. man kand. te Kampen die dit ben heeft aangenomen Aangenomen naar Nieuw Amsterdal A. Groenewegen te Oenkerk. GEREF. KERKEN(VRIJG-) Beroepen te Helpman: J. M. A. Gr nedijk te Ulrum; te Monster: Kamphuis kand. te Kampen; Bergschenhoek: J. H. Ulehake kaï te Kampen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Aalsmeer: B. van S den te Amersfoort. GEREF. GEMEENTEN n; euÓ L'"C door Aldert Schipper Italië is niet katholiek meer. Pater Sorge, de hoofdredacteur van het onofficiële Vaticaanse tijdschrift Ci- viltè Cattolica, maakte een tijdje geleden in een lezing het resultaat van een onderzoek bekend, waaruit bleek dat in 1974 nog maar 15 per cent van de Italianen overtuigde ka tholieken waren: 22 percent waren twijfelaars of „katholieken op wieltjes"; 56 percent stond onver schillig tegenover de kerk en 7 per cent uitte zich ronduit vijandig. Vol gens Sorge. een jezuïet, zijn deze cijfers betrouwbaar en worden zij dagelijks in het openbare leven van Italië bevestigd. De ontkerkelijking weerspiegelt zich in het politieke leven van Italië. Er is de laatste jaren een snelle en radica le machtverschuiving van de chris ten-democraten naar de communis ten op gang gekomen. De meeste grote steden, Rome incluis, hebben communistische meerderheden in het stadsbestuur. Het zal niet lang meer duren of de communisten ne men hun plaats in in de Italiaanse landsregering en het is zelfs niet on denkbaar dat de paus nog deze eeuw ln een communistisch geregeerd land zal wonen. In 1974 trachtten de katholieken, de uit 1969 daterende in katholieke ogen te liberale echtscheidingswet geving vla een referendum ongedaan te maken. Het bleek vergeefse moei te. Men kreeg niet meer dan veertig procent van de kiezers achter deze poging. Nauwelijks meer dan de christendemocraten gewoonlijk bij verkiezingen weten te behalen Enrico Berlinguer Hoewel de houding van de christen democraten ten opzichte van de abortus heel wat minder duister is dan de anti-clericale pers doet voor komen. maar op dit punt is het aan de kerk gelukt haar standpunt in de Italiaanse strafwet te doen opne men. dank zij de hulp van de MSI. de Italiaanse neo-fasctsten. Dat is niet bijster vrolijk. Giftig Hoe weinig katholiek Italië is blijkt de laatste tijd sterk uit de pers. die in hoge mate vijandig en giftig tegen over het Vaticaan uit de hoek komt. Vorige week nog stond paus Paulus zich te verdedigen tegen een ooit nog voor serieus versleten tijdschrift, dat thans publiceerde dat de heilige va der een praktiserend homofiel zou zijn. Andere journalisten hebben een ronde gemaakt door Italiaanse biechtstoelen en daarna een ontluis terend beeld van de kerk geschetst. De kerk sloeg terug door de betref fende persvertegenwoordigers in de kerkelijke ban te doen. hetgeen de verkoopcijfers drastisch omhoog joeg. De laatste pauselijke aanwijzing in zake de seksle moraal hebben op nieuw geleid tot snerende commen taren in de Italiaanse pers. Het op merkelijke hierbij is dat erg veel anti-kerkelijke reacties de laatste tijd komen uit de hoek waar tot dusver steevast de pauselijke aan hang vandaan kwam: de bezittende klasse. Hier wordt het Vaticaan niet alleen er van beschuldigd dat het zich ten onrechte met het individue le leven van de mensen bemoeit, maar dat het bovendien veel te vriendschappelijke relaties onder houdt met de socialisten en vooral de communisten. Eenzijdige sympathie Dat deze beschuldiging geuit wordt is niet verwonderlijk, want het is inderdaad opvallend hoe de houding van de communisten tegenover de kerk aan het veranderen is. zonder dat deze toenaderingspogingen nu ook door het Vaticaan worden be antwoord. De tijd van Don Camillo en zijn voortdurende oorlog met Peppone is voorbij. De communisten in Italië, partijchef Berlinguer voorop, doen hun uiterste best aanhang te winnen voor het „historisch compromis", een ak koord tussen de christenen en de communisten op basis van een ge deelde verantwoordelijkheid voor de menselijkheid. Berlinguer wordt niet moe aan de christenen voor te hou den dat het atheïsme van het marx isme geen uitgangspunt is. doch hoogstens een eindpunt voor een be paalde categorie communisten. An dere communisten mogen best te vens gelovig zijn. Onverenigbaar Het aantal christen/communisten neemt toe, ook al houdt het Vaticaan dezen officieel voor dat zij twee on verenigbare ideologieën aanhangen. Ook onder priesters en bij sommige bisschoppen breekt het inzicht door dat de kerk het gesprek met de marxisten niet langer uit de weg kan gaan. De jonge priester in Italië ver dient in vele gevallen niet meer dan 735.000 lire. nog geen 2500 gulden per jaar. Dat stempelt hem tot een prole tariër, tenzij hij beslist te gaan bij verdienen. In beide gevallen wordt de priester evenwel geconfronteerd met de zorgen en moeiten van de al dan niet kleine werknemers. Dit heeft een radicaliserende uitwer king. Vele jonge priesters lappen de waarschuwingen van het Vaticaan aan hun laars en treden in contact met de communisten. Zo ontstaat aan de basis een nieuw soort kerk. Er zijn intussen reeds zo'n driehonderd arbeiders-priesters in Italië. Daar naast zijn er honderden basisge meenschappen ontstaan, waarin dank zij een marxistisch getinte in breng de kerk van onder op zich vernieuwt. Deze beweging heeft als een van haar woordvoerders de laatste tijd de aartsbisschop van Pe rugia, Lambruschini, die de christe- lijk-marxistische dialoog aangrijpt als een mogelijke uittocht uit een kerktype, dat steeds meer blijk geeft geen belangstelling meer te wekken bij de brede volksmassa. [a mc Ie Bedankt voor Lelystad: J. van Vlietfcic Aagtekerke. Dr. Lysaneas Maciel De Braziliaanse politicus dr. Ly#h neas Maciel heeft van president Gier1 sel een verbod gekregen om zich PS eerste tien jaar met politiek in laten. Tevens is zijn mandaat afgevaardigde ingetrokken. Maciel^ vooral bekend geworden door z protesten tegen folteringen in Bra lië. Secretarisgeneraal Potter v de wereldraad van kerken heeft e telegrammen aan vooraanstaan politici in Brazilië voor hem gepli Maciel is lid van de commissie van wereldraad voor kerkelijke hulp a vluchtelingen. Hij is lid van de pr byteriaanse kerk. Ds. J. F. Roth Op 84-jarige leeftijd is overleden hervormde emeritus-predikant J. Roth. Hij werd in 1919 predikaM stond achtereenvolgens in Slot S» (FT.). Almkerk. Scheveningen, Z<Pr termeer, IJsselmonde, Hilversum, le' Graveland, Sliedrecht en NieuJj| Loosdrecht, en verrichtte na z emeritaat in 1957 nog enkele jar°j hulpdiensten in Hoogmade, Ruurl en Zoelmond. Drs. M. K. Drost Drs. M. K. Drost, vrijgemaa 'P gereformeerd predikant te Enschei heeft een tijdelijke benoeming ai er vaard om zendingswetenschap !f godsdienstwetenschap te doceiBs aan de theologische hogeschool v 't de gereformeerde kerken (vrij et maakt) te Kampen. Hij blijft da )r naast predikant te Enschede. 1Jn volgt ds. D. K. Wielenga JDzn. ;r; Pas de generale synode, die in l£e bijeenkomt, kan een definitieve 1 noeming doen. Drs. Drost, die 52 ja is, was van 1955 tot 1963 zendeling West-Irian. Ereburger De opening naar de communisten werd destijds gemaakt door kardi naal Lercaro van Bologna, die zich door de communistische gemeente raad van zijn stad tot ereburger liet uitroepen en daarbij een krachtig pleidooi hield voor een „broederlijke dialoog". Sindsdien hebben zich tal rijke van dit soort gebeurtenissen voorgedaan, maar zonder de steun van het Vaticaan. De paus betreurde nog zeer onlangs de „passiviteit en zelfs lafheid" van Italiaanse katho lieken. die zich „laten meeslepen" om op bepaalde (lees: communis tische) partijen te stemmen STOCKHOLM (KNA) De Zweed kerken willen samen verhindere dat de produktie van de omstred) Deense film over het liefdeslevi van Jezus nu Zweedse subsid krijgt. Het officiële Zweedse film-institu en de Zweedse staatstelevisie zo den bereid zijn. voor de film and< hall miljoen gulden op tafel te le gen. Eerder werd in Denemarken e< reeds toegezegde subsidie voor film ingetrokken na protesten u vele landen. ol

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2