Tv moet niet zo tegen
literatuur aanleunen
1
r
ru
L
r
i
IL
n
DCLL>
VAN
ARNHEM
Radio- en televisieprogramma's
Seksualiteit
Drs. Slippens: eigen vorm geven
CITROEN A
MEMO
Zweeds minister
nu geruster op
ons drugbeleid
Gevangenis voor
wie naast zijn
uitkering werkt
Even
puzzelen
'.■A
dus zet de kaas
uit het vuistje
maar klaar!
VRUDAG 9 APRIL 1976
BINNENLAND - RADIO EN TV
Reacties van de jongeren op de
Noorse film ..Het einde van een
liefde" brachten de samenstellers
van het EO programma Windkracht
16 ertoe, een aflevering te wijden aan
de seksualiteit. Als thema voor de
antwoorden op binnengekomen
vragen werd gekozen; ..liefdesregels
vanuit de Bijbel". De antwoorden
kwamen van Heieen Bos. Nu heb ik
geen enkele aanleiding om te
twijfelen aan de goede bedoelingen
van deze Delftse mevrouw, maar ik
moet toch kwijt dat zij bij haar
interpretatie van Bijbelse gegevens
wel enkele essentialia ongenoemd
liet
Mevrouw Bos ging bij het spreken
over monogame regels voorbij aan
het feit dat de bijbel zonder ophef
vermeldt dat de aartsvaders
meerdere vrouwen hadden
Mevrouw Bos sprak zodanig over
Adam als historisch de allereerste
mens op aarde, dat Genesis 4; 16
volstrekt onverklaarbaar werd.
Uiteraard ga ik niet tegenspreken
dat de seksuele beleving van onze
tijd een aantal bedenkelijke kanten
vertoont. Maar laten wij alsjeblieft
blijven inzien dat de misstanden die
menigeen beschouwt als de bewijzen
van de eindtijd, reeds door de
bijbelschrijvers werden
gesignaleerd.
Over het woensdag uitgezonden
programma Jij en Ik. zei
AVRO-regisseuze Barbro Thunèr:
„Herman van Veen en Liseolore
Gerritsen hebben niet alleen in hun
repertoire, maar ook in hun manier
van denken bepaalde
overeenkomsten". Daarmee gaf zij
zelf aan. waar de leemte zit in deze
produktie. Wie de beide artiesten
niet kent, wie hun repertoire niet
kan vergelijken, wordt uit Jij en Ik
niet gewaar in welke opzichten ze
met elkaar overeenstemmen.
In de AVRO-bode stond dat Liselore
volgens Herman een vrouw is voor
slotgrachten, ophaalbruggen en
tochtige tonelen. Maar in de
uitzending heb ik het hem niet horen
zeggen. Eigenlijk heeft hij niets over
haar gezegd. Het is ook zijn vak niet
om een televisieportret te maken.
Had men Henk van Ulsen zijn gang
laten gaan, dan zou waarschijnlijk
een veel wezenlijker karakterschets
zijn ontstaan. Hij zou de woorden
van „dat IJsselkind", zoals hij haar
noemt, woorden die hem „zeer nabij
zijn", ook dichter bij de kijkers
hebben kunnen brengen. Zou
niemand tijdens de opnamen aan die
mogelijkheid hebben gedacht?
Panoramiek bood een interessante
kijk van de Amerikaanse
tv-journalist Morley Safer of het
Verenigd Koninkrijk en de Britten.
Veel Engelsen schijnen nu kwaad op
hem te zijn vanwege wat zij zien als
onbegrip voor de feitelijke situatie.
Maar. die slimme Amerikaan heeft
de pittigste bemerkingen laten
maken door Engelsen zelf.
De AVRO bracht Der Wittiber op het
scherm; een Bavaria-film naar de
gelijknamige roman van Ludwig
Thoma. De schrijver gaf een
nauwkeurige schets van
plattelanders in het Beieren van
omstreeks 1910. Dit jaartal had een
zekere afstand kunnen scheppen.
Bovendien mag je verwachten dat
ook de Beier sindsdien wel wat
veranderd zal zijn. Wat daarvan nu
precies de oorzaak was. kan ik niet
navertellen, maar ik had dikwijls het
gevoel dat de personen en hun
geëtaleerde karaktertrekken van
zeer recente datum waren. Vooral
wanneer weduwnaar Schormayer
aan het bulderen sloeg, kwam mij
dat op een hinderlijke manier
bekend voor.
TON HYDRA
door Riet Diemer
HILVERSUM Met het boek „Literatuur en televisie" van de neerlandicus drs. R. Slippens is voor
de eerste maal in ons land een studie gemaakt over de bewerking van Nederlandse literatuur voor
televisie. Het is een onderwerp dat sterk in de belangstelling staat al sinds 1968 toen Walter van der
Kamp zich met de televisieserie Villa des roses als pionier voor Nederland op deze weg begaf, ter
navolging van de uit Engeland overgekomen Forsyte Sage.
Van meet af aan waren de meningen
verdeeld of literatuur wel mocht wor
den gebruikt voor een televisiespel.
In meer of mindere mate kabbelt
deze discussie voort tot vandaag de
dag en daaraan wil drs. Slippens een
bijdrage leveren. Een dergelijke dis
cussie bestond al veel eerder over het
gebruik van literatuur voor theater
en film. Iets wat nog altijd bijzonder
veel gebeurt. Televisie is echter in
ontwikkeling, dus is het gesprek over
dit medium het levendigst.
Bij zijn studie is de auteur uitgegaan
van vier televisiebewerkingen naar
romans van de afgelopen jaren. Dat
zijn: „Karakter" van F. Bordewijk,
die Walter van der Kamp bewerkte
en regisseerde. „Bint" van F. Borde
wijk die Jan Blokker bewerkte en
Krijn ter Braak regisseerde. „Een
nfens van goede wil", van Gerard
Walschap, die Nel Bakker bewerkte
eg John van de Rest regisseerde en
,,De Stille Kracht" van Louis Coupe
nis, die Walter van der Kamp be
werkte en regisseerde
Slippens beziet de zaak vanuit een
heel andere Invalshoek dan tot dus
ver is gebeurd door de „beschermers"
van de literatuur als hij schrijft:
Doorgaans wordt de literatuur bij
bewerking en vooreen ander medium
(tjoneel, film. televisie-hoorspel) als
de „bedreigde" helft gezien. Maar het
is zeer de vraag of met name film en
televisie door een zo sterk aanleunen
tegen een ander medium (geschreven
en gespeelde literatuur) niet het ge
vaar lopen hun eigen ontwikkeling te
vertragen of zelfs te verminderen".
Hij doelt met name op de trouw die
de bewerker en regisseur toont aan
de taal waarin de oorspronkelijke
werken zijn geschreven. Die trouw
kan gebaseerd zijn op bewondering
voor het origineel, maar wil
misschien ook zoveel mogelijk tege
moet komen aan de bezwaren van
boze lezers. Hij citeert Walter van der
Kamp die zich indertijd een soort
schilderijenrestaurateur van: „Villa
des roses" noemde en die „zoveel
mogelijk heel wil laten van de oor
spronkelijke intenties van de schrij
ver. want die kan het toch beter dan
ik Dialogen, als dat kan. zoveel mo
gelijk letterlijk weergeven Ik zie be
werken als een dienende functie".
Geraffineerd
Slippens zegt wel bewondering te
hebben gekregen voor de wijze waar
op men de stijl van de boeken in de
bewerking heeft bewaard, maar vindt
de trouw bedrieglijk. De overeen
komst is een „uiterlijke" zaak.
„Zoekt men naar bepaalde passages
dan blijken ze weliswaar ge
handhaafd. maar toch op uiterst ge
raffineerde manier veranderd te zijn.
Zo vindt men in een televisiebewer
king niet alleen dialogen die in het
boek ook al voorkwamen, maar ook
dialogen die opgebouwd zijn uit
fltoorden en zinnen die in een geheel
vandere context worden gebruikt. Het
effect is dikwijls heel anders dan be
doeld". De auteur pleit met nadruk
de eigen middelen zo te gebruiken
dat daarin de waarde van het televi
siespel blijkt. Dat is ook eerlijker.
Het literaire werk wordt dan niet als
excuus voor de eigen beperktheid
gebruikt of als dekmantel voor het
onvermogen om het eigen medium
creatief te gebruiken. Televisie moet
niet een passief venster zijn, maar
(en instrument om een bepaald gege-
aovertentie
Drs. R. Slippens
ven op een eigen wijze vorm te geven
of te vertellen.
De eerste conclusie, achterin het
boek luidt dan ook: „Een televisie
spel op basis van een literair werk.
waarbij geprobeerd wordt zowel in
houd als vorm zoveel mogelijk over
te nemen is een half-produkt: noch
de literatuur, noch de televisie wor
den ermee gediend. Vorm en inhoud
zijn te sterk met elkaar verweven.
Overname van een gedeelte van de
vorm (bijvoorbeeld de taal waarin
het origineel is geschreven) is zowel
schadelijk voor het origineel als voor
het televisiespel".
Onderwijs
Drs Slippens pleit voor de ontwikke
ling van een vorm en taal voor televi
sie wat de bewerking van literatuur
betreft. En wordt daartoe overge
gaan dan moet het literatuuronder
wijs op de scholen worden aangepast
aan de eigentijdse vorm van televi
sie; vertellen in woord, beeld en ge
luid. „Jonge mensen die dagelijks
geconfronteerd worden met visuele
vormen van vertellen moeten in de
gelegenheid worden gesteld zich te
bezinnen op de daarin toegepaste
verteltechnieken en daardoor hun
smaak kunnen ontwikkelen. Niet al
leen leren lezen, maar ook: leren kij
ken." Het is heel begrijpelijk dat de
auteur direct aan het onderwijs
denkt want hij is leraar Nederlands.
Met de wereld van de televisie heeft
hij banden doordat hij deel uit
maakt van het Schrijverscollectief
van de NCRV dat zich bezighoudt
met televisiedrama. Verder is hij als
auteur verbonden aan het team dat
zich bezighoudt met VARA's experi
ment op dramagebied Klaverweide.
Bij de NOS volgde hij de regi-
seurscusus van drie maanden.
Hij is niet echt een man van de
praktijk zoals hij ook toegeeft. Slip
pens aanzet tot de discussie blijft
dan ook in zijn studie een beetje te
veel in het theoretische hangen. Al
laat hij met een paar voorbeelden uit
de vier voorbeelden uit de televisie
bewerkingen die hij koos zien hoe
het kan.
Fase
Ondanks dat is het bijzonder waar
devol dat hij bijdraagt tot een ge
sprek dat dieper ingaat op genoem
de materie dan tot dusver ooit is
gebeurd. De gedegen, maar ook aar
dige studie voorziet dan ook in een
behoefte. „Ik zie dat als een fase in
de ontwikkeling van het medium te
levisie zelf: na een tijd van „overvloe
dig plukken" volgt een periode van
conflict en bezinning op het eigen
karakter, de eigen middelen." Aller
minst wijst hij het bewerken van
literatuur voor televisie af. maar hij
vindt het uitstekend geschikt om
eigen gelijkwaardige televisiemidde
len te vinden voor de manier waarop
de schrijver zijn verhaal vertelt. Hoe
de heer Slippens zijn ideeën in prak
tijk denkt te brengen zou binnen
niet al te lange tijd te zien kunnen
zijn. want hij bewerkte voor de
NCRV de roman „Wierook en Tra
nen" van Ward Rüysllnck, die in mei
wordt opgenomen. Naast de regis
seur heeft hij er als tekstschrijver
een belangrijk aandeel in.
Literatuur en televisie" werd samen
gesteld in opdracht van het ministe
rie van CRM. De oplage van het 172
pagina's tellende boek bedraagt niet
meer dan 400 exemplaren en is te
bestellen voor 13.25, over te maken
op giro 1694465 t.n.v. R. Slippens,-
Eindhoven.
advertentie
\Auag de Citroënagent
informatie over:
♦GS
Consumentenrapport
♦Leasing
Of bel
Citroën Nederland,
lel. 020-7311 81 toestel 223.
SPECIAAL
Een bijzonder onderdeel van
De Van Speyk-Show is het
optreden van de zanger Al Jar-
reau, die tot een wonderlijke
loonvorming in staat is.
Ned. 1/190.05
Father Brown ontmoet de
man met de twee baarden.
Ned. 1/22.00
•Onderwerpen in Telcvizier
Magazine zijn: Mempires van
oud-burgemeester van Amster
dam Van Hall. een experiment
in Zweedse gevangenissen en
antieke vuurwapens.
Ned. 2/22.15
In Een laat uur theologie van
de IKON discussiëren prof. dr.
K. A. Deurloo en prof. dr. C.
Graafland over Genesis 19.
Ned 1/22.50
Bekende persoonlijkheden
die door Margret Dünser in haar
VIP-Schommel worden ontvan
gen, zijn mevrouw Jihan Sadat,
Gregory Peck, F. Lee Bailey en
Siegfried Roy.
Duitsl. 2/21.30
De NOS zendt het slotdeel uit
van ht programma over de ge
zondheidszorg.
Hilv. 2/09.00
In Klankspiegel van de EO
kan men fragmenten uit beken
de concertwerken beluisteren.
Hilv. 2/13.00
Rik Zaal draait romantische
filmmuziek, vastgelegd op 78-
toerenplaten.
Hilv. 4/15.00
Van een verslaggever
SCHIPHOL Met de overtuiging
dat er in de wijze van benadering
van het drugbeleid tussen Nederland
en Zweden veel overeenstemming
bestaat is gisteren de Zweedse mi
nister van justitie, de heer L. Geyer,
van Schiphol naar Stockholm terug
gekeerd.
De heer Geyer heeft met zijn Neder
landse collega Van Agt gesproken
over de Zweedse bezorgdheid ten
aanzien van de versoepeling van de
Nederlandse drugwetgeving. „De
heer Van Agt heeft mij volledig geïn
formeerd over de nieuwe Neder
landse wetgeving. In ons land zijn
daar wat misverstanden over ont
staan. mede gezien berichten in de
pers, dat de handel in en het gebruik
van soft drugs in Nederland niet
meer strafbaar zouden zijn. Boven
dien heeft de heer Van Agt mij op de
hoogte gesteld van de strengere Ne
derlandse maatregelen wat betreft
de handel in hard drugs." zei de heer
Geyer.
De Zweedse bewindsman noemde
als belangrijkste reden van zijn be
zoek aan ons land het inwinnen van
inlichtingen over de opzet van het
Nederlandse gevangeniswezen. Hij
toonde zich een voorstander van het
Nederlandse systeem, waarbij de ge
detineerden in de gevangenissen
contact met elkaar kunnen hebben
en werken. In Zweden worden de
gevangenen in cellen veel meer ge
ïsoleerd. De heer Geyer heeft ook
gesproken over de bestrijding van
het terrorisme.
Van een verslaggever
BREDA De officier van justitie bij
de rechtbank in Breda heeft er gis
teren geen doekjes om gewonden. In
elke zaak van z.g. „steunfraude" zal
hij een vrijheidsstraf eisen. Mensen
die dus een uitkering genieten we
gens werkloosheid, maar onder
hands toch werken, lopen het risico
enkele maanden in de gevangenis
terecht te komen.
Dit is gisteren gebleken bij de zaak
tegen 27 verdachten, waarvoor de
rechtbank twee dagen heeft uitge
trokken. Tegen de hoofdverdachte,
de 32-jarige illegale koppelbaas J. de
K. werden twee vrijheidsstraffen
geëist.
Officier van justitie rar M. Kooper-
berg eiste wegens het optreden van
K. als koppelbaas zonder dat hij
vergunning had vier maanden. Offi
cier van justitie mr J. Huygens eiste
tegen hem drie maanden omdat hij
als koppelbaas in '74 en '75 een ton
vetdiende, en toch een bijstandsuit
kering had.
87. „Naar het hysterische gehuil te
oordelen moet het nu twee-nul zijn."
mompelde Kille Bill en voorzichtig
keek hij om het hoekje van de ouder
wetse houten tribune. „Ik geloof, dat
ik op het goede spoor ben. „mompel
de hij toen. „Daar ginds staat een
vrachtauto. Een ongewone verschij
ning op een voetbalveld. Het komt
mij voor een vrachtauto van de heer
K. Mortelmengen te zijn. En is dat
niet de voorzitter van „Rijkhuyzen
Vooruit?" Op die auto af. Bill!"
Bill voegde daad bij het woord en
hoe dichter hij de vrachtauto nader
de, hoe duidelijker hij een vreemd,
klik-klakkend geluid hoorde, dat on
der het zware dekzeil uitkwam. „Dat
lijken wel pijlsnel heen en weer
schietende elektrische contacten,"
mompelde de misdadiger. „Dat zou
dus wel eens die sportcomputer kun
nen zijn, die ik zo noodzakelijk in de
geslepen vingeren moet zien te krij
gen. En kijk eens! Daar staat zowaar
de eenvoudige dorpssmid van Rijk
huyzen op die auto! Hhaha... dat
manneke was er toen ook bij, toen ik
in zijn kelders gesmeten werd door
een judokunstenaar, die tevens de
uitvinder van de sportcomputer is!
De heer Verholen speurt met behulp
van een veldkijker het speelveld af
en roept zijn aanwijzingen naar bin
nen. En binnen zit die kleine Japan
ner! Ik moet toegeven, het machien
tje werkt werkelijk voortreffelijk!
En hoe voortreffelijk de machi
ne werkte bleek wel uit heb buiten-
zinnig gehuil van het publiek. „Hoor
je dat,? Yokito; drie-nul is het al! ze;
de smid opgetogen.Yokito bb
speelde met bekwame vingers hei
drukknopsysteem van zijn computer
en glimlachte: „Bij drie-nur zal hel
niet brijven! Kobus maakt nog mee:
doerpunten!"En terwijl hij dal
zei, schoten geheimzinnige
lichtflitsen door het duistere inner
lijk van de vrachtauto heen. Rode en
blauwe controlelichtjes floepten aar,
en uit en de contacten schoten klik
klakkend in en uit elkaar
PELLI, PINGO EN HUN VRIENDEN
'ra -
FERDINAND
2
3
4
8
7
8
9
Horizontaal woorden invullen die be
tekenen:
1. medeklinker, 2. keurig, 3. stengel.
4. roosvormig sieraad, 5. ingewik
keld, 6. schoeisel, 7. maalinrichting,
8. voordeel. 9. medeklinker.
Bij juiste invulling leest men verti
caal 1 de naam van een soort meeuw.
Oplossing van vorige puzzel
Hor. 1. koel, 4. gaar. 7. rustiek. 10.
email, 12. dieet, 14. lat, 15. ara. 17. les,
18. roe. 20. kar, 21. nader, 22. bas. 24.
oma, 26. oor, 27. era, 29. ink, 31. Seoel,
33. largo.' 35. mesigit, 36. Adam. 37.
rede.
Vert. 1. keel. 2. Erato, 3. lui, 4. gei, 5.
akela. 6. rots, 8. sla, 9. Ida. 11. mara-
boe, 13. eerlang, 16. reder, 19. Ens, 20.
K.R.O. 23. aroma, 25. mirte, 26. Ossa,
27. els. 28. alg, 30. kode, 32. Eem, 34.
167
Je moet niet vergeten dat wij men
sen maar een armzalig beetje zijn...
er zijn ook nog andere anti-
gevoelens, die op dezelfde beseffen
teruggaan, denk eens aan de smaad
en hoon, die de niet-blanke rassen
ondervinden, het rassenvooroordeel
tegen de coloured men in Amerika,
dat is helemaal niet, omdat ze de
neger waarlijk zo een naar minder
wezen vinden... de doorsnee Ameri
kaan is doods- en doodsbenauwd,
dat de neger als een beschaafd mens
zal opgroeien, niets vindt hij zo ver
werpelijk als de ontwikkeling en de
beschaving van een neger, want dan
zou hij de blanke Amerikaan kunnen
overtroeven..." „Maar dan is anti
semitisme per slot van rekening een
arische ziekte?" „Misschien... een
angst en hoogmoedkwaal... superio-
riteitsinstincten die niemand kan
uitroeien." „Mijn engelachtige Sam,
je hebt zo'n lieve stem en zo'n intens
lief gezicht als je over die dingen
praat, ik moet aldoor naar je kijken
en naar je stem luisteren. Heb jij
eigenlijk ooit onder anti-semitisme
geleden?" „Niet in feiten, dat kan ik
bijna niet zeggen... bij ons thuis is
alles gewoon geweest... ook op school
en op het gymnasium." „Wij. de niet-
Joden, moeten ons dus eigenlijk be
teren, hoe zal dat kunnen?" zegt
Dolly altijd even ijverig. „Je tante
Christine, oom Roeleman en tante
Su hoeven dat niet... of de echte in
merg en been anti-semieten te bete
ren zijn, dat weet ik zo net nog niet."
door
Henriette L.T. de Beaufort
II. P. l.rnpoltU riicwnmlj. W,V.
„Je bedoelt, dat er van een kikker
geen veren zijn te plukken?" Sam
lacht. „Je hebt altijd zulke verrukke
lijke beelden, Dol." „Dat hebben bui
tenmensen altijd... jullie stadsmen
sen zoeken alles te formuleren, ge
loof ik, wij niet..." „Weet je, dat het
mijn vader al boeit, dat je een beel
dende taal spreekt, hij heeft 't al
opgemerkt. Zijn hele liefde naast
zijn chirurgie is de studie van zijn
moedertaal." „Daar verheug ik me al
zo op, ik heb altijd zo alleen geploe
terd... hij heeft 'n mooie bibliotheek,
zeg je, leest hij nog klassieken?"
„Altijd, in zijn Jjinnenzak zit meestal
een of ander deeltje, Hooft heeft hij
zijn hele leven gelezen. Je weet, hoe
hij er eigenlijk toe gekomen is om de
levende en gesproken taal we-
tenschappeijk na te gaan? Ulilie!
heeft bij al haar deugden het kleint
tekort, dat ze niet in staat is geweest
het Nederlands zuiver te leren spre
ken, dat heb je wel gemerkt... mijr
vader heeft heftig tegen haar radbr?
ken en de germanismen, die ze vs
de ochtend tot de avond gebrui!
opgetornd, maar ze heeft ze niet ku
nen overwinnen. Als mijn zuster of i|
de kleinste taalfout maakte, dan
thuis Leiden-in-last... al was het
uitdrukking uit de tijd van het Beieij
se Huis, mijn vader zei, dat het
germanisme was... hij heeft ons zeki
geholpen om zuiver te leren denkt
en zuiver te spreken, al werden we'
toen wel eens tureluurs van.
Sam ik kan me er zo op verheugt
zo schrikkelijk op verheugen." „Wi
rop?" „Zo op alles, wat ik van jou:
familie hoor en weet, ik kan alles a
heerlijk vinden, dat ik nu een dee
van jullie word." „Impliciet ook va:
de strijd tegen de weerstanden, da
zie je nu al met het huwelijk vat
Clemens." ,,'k Hou zo verschrikkelijk
van jou en van jouw familie, Sam.,
dat gedoe bij die Von Mohna's vind
ik nog lang niet genoeg... ik zou mt
in stukken laten hakken, als hel
kon..." „Dat zou niet helpen, liefste,
zeg maar niet zulke griezelige din
gen... 't misschien beter, dat we er
niet méér over praten dan het be
paald nodig is, woorden roepen de
dingen op." „Nu lijk je op mijn va
der, die wil ook altijd zwijgen ii
plaató van te praten."
wordt vervolgd
18.55 Journaal
19.05 KRO: de Van Speijk-show, amuse
mentsprogramma
RADIO VANDAAG
HILVERSUM I (298 m en FM-kanalen).
KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende woord.
7 07 (S) Licht programma met Hans van
Willigenburg (7.30 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.36
Gymnastiek voor de huisvrouw. NOS: 8.45
Spiegel van België: muziek en nieuws van
onze zuiderburen KRO: 9.15 (S) Licht pro
gramma met Anne van Egmond (10.30
Nieuws). 11.59 Bericht Vastenactie. 12.00 (S)
Lunchprogramma met Hans van Willigen
burg (12.26 Mededelingen. 12.30 Nieuws).
14.00 (S) Gevarieerd programma met Anne
van Egmond (15.30 Nieuws). 16.00 (S) Jac
ques van Kollenburg ontvangt op zijn Spree
kuur: Willem van Hanogem. 17.00 (S) Kinder
programma. 17.30 Nieuws. 17.32 (Si Echo
magazine. 18.30 Nieuws. 18.41 Marktberich
ten. 18.44 (S) Zomaar stereo. 19.30 (S) Edwin,
platen en zingen: een wolk van muziek. 20.00
(S) In antwoord op uw schrijven. 21.30 (S)
Radio - televisie. 22.25 Overweging. 22 30
Nieuws. 22 40 (S) Goal: vanuit en rondom de
sport. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II (402 m en FM-kanalen).
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 Te Deum laudamus: gewijde mu
ziek. 7.54 Vingerwijzing. 8.00 Nieuws. 8.11
Hier en nu 8 25 Rozegeur en prikkeldraad
NOS: 9.00 „De dokter" is verziekt: documen
taire (3) 9.35 Waterstanden AVRO 9 40
Schoolradio. NOS: 10.00 Wat heeft dat kind?
pedagogische rubriek. 10.15 De taal in je
hand: rubriek over het leven in de taal. 10.30
Eurolight. 11.00 Nieuws. 1103 Meer over
minder: de slem van de sprekende minder
heid. 12.30 Toerismo: toeristische informa
tie OVERHEIDSVOORLICHTING: 12.49
Uitzending voor de landbouw. NOS: 13.00
Nieuws. NCRV: 13.11 Hier cn nu NOS: 13.30
Vonken onder de as: Nederlandse volksver
halen en -gebruiken. 13.45 Onder de groene
linde: oude liedjes en balladen. 14 00 Omroe
porkest. 15,00 Zoeklicht op Nederland: regi
onaal nieuws (16 00 Nieuws). 16.30 Kijk op
liet buitenland VPRO: 17 00 Welingelichte
k-ngni rechtstreeks debat programma
~vMBroSE: 17 45 Gesprek NOS 17.55 Me
dedelingen 18 00 Nieuws VPRO 18.11 Em
bargo (P P 18.2018.30 Uitzending van de
ARP. NOS 20 00 Nieuws 20 05 <S> NOS-
Cultuur klassieke muziek. 22.30 Gamma
van Alpha en Bèta: nieuws uit de wereld van
wetenschap en technologie. 23.00 Met het
oog op morgen (23.05 Aclualiteitenoverzicht.
23.20 Den Haag vandaag). 23.55—24.00
Nieuws.
HILVERSUM III (445 m en FM-kanalen).
EO: 7.02 (S) Gospelsound. 8.02 (S) Tijdsein:
informatie en muziek (8.03, 8.30 en 8.45
Klankbord). 9.03 (S) De Muzikale Fruit
mand: ver2oekplatenprogramma van en
voor zieken. 10.03 (S) Te Elfder Ure: nonstop
muziek. TROS: 11.03 (S) Drie draait op ver
zoek. 12.03 (S) Hugo van Gelderenshow, met
de Nederlandstalige top-10 en Kwiswijs.
NCRV: 13.30 (S) Pop-Kontakt: Nationale tip-
30. NOS: 16.03 (S) De Hitmeesters: Nationale
hitparade met de Top-30. 18.03 De vacature
bank. 18.10 (S) NOS-maal. VERONICA:
19 03 (S) Veronica-op-dne: actuele pop
informatieshow. VPRO: 20.02 (S) VPRO-op
drie. 23.02 Radio Vrij Belgio. 0 02 Amigos de
musica. AVRO: 1.02—7.00 (S) Continu de
nacht door.
Journaal en weerbericht. 22.30 (K) Welt am
Draht (2). 0.20-0.25 (K) Journaal en weerbe
richt.
DUITSLAND II. 11.00-11.30 (K) Kinderpro
gramma. 16.30 (K) Informatief programma.
17.00 (K) Journaal. 17.10 (K) Jongerenjour-
naal. 17.40 (K) Aktualiteiten en muziek. 18.20
(Z/W) Vater der Klamotte, comedy-serie.
18.40 (Z'W) Manner ohne Nerven, comedy
serie. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Buiten
lands journaal. 20.15 (K) Aktenzeichen:
XY. ungelöst. Onopgeloste misdaden.
21.15 (K) Journaal. 21.30 (K) Gevarieerd pro
gramma. 22.15 (K) Sport. 22.45 (K) Aktenzei
chen XY. ingelost: eerste resultaten. 22.25
(K) Jazz. 23.55 (K) Journaal.
TV VANDAAG
HILVERSUM IV (FM-kanalen). NOS: 7.00
Nieuws. 7.02 (S) Vroeg klassiek. 9.00 Nieuws
9 02 (S) Stof van eeuwen. 10.30 (S) Vocalise:
klassieke muziek en operetteverzoeken
12.00 (S) Uit eigen produktie: viool ën piano:
moderne muziek: EO: 13.00 (S) Klankspiegel:
concertgebeurcn uit heden en verleden.
14.00 (Nieuws. 14.02 Klankbord: actualitei
ten, informatie en commentaar. 14.15 (S)
Interregio: Bolsward (Fr.). 14.45 (S) Woord OlfDDKIHS
der waarheid. VPRO: 15.00—17.00 (S) Muzie-
k-op-vier: romantiek, bombastiek en lage
sentimenten.
DUITSLAND 1.10.00 (K) Journaal. 10.05 (K)
Aktualiteiten cn muziek. 10.25 (K) Reporta
ge. 11.10 (K) Show rond Victor Borge. 12.05
(K) Kultureel magazine. 12.50 (K) Persover
zicht. 13.00-13.10 (X) Journaal. 15.30 (K) Jour
naal. 15.55 (K) Anne Muray in concert. 16.40
(K) Sesamstrasse. 17.10 (K) Teamwork.
17.55-18.00 i'K) Journaal. (Regionaal pro
gramma: NDR: 18.00 (K) Sportoverzicht
18.30 (K) Aktualiteiten. 18.45 (K) Zandman
netje 18.55 (K) Nordschau-magazine. 19.26
(K) Verhalen. 19.59 (Z'W) Programmaover
zicht. WDR: 18 00 (K) Nieuws uit Noordrijn-
land-Westfalcn 1805 (K) Intermezzo
Munchener Geschichtên. tv-serie. 19.45 (K)
Aktualiteiten. 19 45 (K) Hit urn 4tel vor 8>
20 00 (K) Journaal en weerbericht. 20.15 (K)
Welt am Dracht (1), film. 21 45 (K) Der 7
Sinn. 21.50 (K) Reportage uit Bonn. 22.15 (K)
NEDERLAND 1
10.45—11.35 NOS/NOT: Schooltelevisie.
18.15 TELEAC: Sociale verzekeringen - 4
18 45 NOS: Kortweg: Kunst op komst.
21.35 NOS: Journaal
21.50 KRO: Interview met de minis!®
president.
22.00 Father Brown, Engelse tv-serie
22.50 IKON: Een laat uur theologie
23.35—23.40 NOS: Journaal.
NEDERLAND 2
18.45 NOS: Paulus de boskabouter.
18.55 Journaal
19.05 AVRO: Toppop hitparade
20.00 NOS: Journaal
20.25 AVRO: De Mounties-show
21.25 De gebr Hammond, tv-serie,-
22.15 Televizier Magazine
23.00 (ik) Sportpanorama.
23.30-23.35 NOS: Journaal.
„Simpkins,
neem je niet
wat te lang
koffiepauze?"