Hervormde kerk wil or aten met alle NG- merken samen I Moslims timmeren inLondenaandeweg Moet je vanavond nou weer de hort op? Vandaagy Brief aan Zuidafrikaanse kerk Classis Bolsward voor „gevulde algemeenheid" Reformatorische en r.k. beleving naderen elkaar Onze adressen: VOORBL Jezuïetenschool in Paraguay onteigend VRIJDAG 9 APRIL 1976 KERK-BINNENLAND TROUW/KWAR Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Het breed moderamen van de.synode der Nederlandse hervormde kerk heeft voorgesteld, dat de gezamenlijke Nederduitse gereformeerde kerken in Zuid-Afrika (blanke en niet-blanke) samen met de hervormde en gereformeerde kerken in ons land een conferentie beleggen. Een dergelijke conferentie „zou ons de gelegenheid geven te laten zien. dat wij geen mensen zijn, die vanuit de verte op elkaar schieten, maar die gaarne bereid zijn verschillen en spanningen door te spreken in het licht van Schrift en belijdenis." Het breed moderamen schrijft dit in een brief aan de leiding van de (blan ke) Nederduitse gereformerde kerk. De conferentie zou een volle week moeten duren en openbaar moeten zijn. Zij zou in Zuid-Afrika, maar ook in Nederland kunnen worden gehou den, dat hangt van de visumsituatie af, aldus het breed moderamen. De hervonpde brief is een reactie op het Zuidafrikaanse synoderapport „Ras. volk en nasie en volkerenver- houdingen in die lig van die Skrif". Vorig jaar bood dr F. E. O. O'Brien Geldenhuys, secretaris van de NG- kerk voor contacten met andere ker ken, dit rapport bij een bezoek aan het hervormd breed moderamen aan. Synodepraeses ds. G. Spilt zegde toen bestudering toe. Minderheid Het breed moderamen stelt in zijn brief vast, dat het Zuidafrikaanse rapport niet van de gehele NG- famille afkomstig is. maar alleen van d e blanke NG-kerk. Met 1.2 miljoen leden maakt deze kerk wel 42 procent van de blanke bevolking uit, maar DS. G. Spilt slechts 4.5 procent van de gehele Zuidafrikaanse bevolking. „Zo heb ben wij uw rapport dan ook gelezen: een bijdrage van een meerder- heidskerk in een minderheid," aldus het breed moderamen. Het is blij met de mogelijkheid met UIT Kort*, duidelijk «schreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. BIJ publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Europees Christelijke Volkspartij? (2). Rlemens (Trouw 7-4-'76) signaleert duidelijk bij de KVP'ers Schmelzer en Schuyt de tendens om het woord „christelijk" maar weg te doen en op deze basis te gaan samenwerken met de Britse conservatieven en soortge lijke partijen. Dit is een tendens bin nen de top van het CDA. Er zijn meerdere tendenzen. zoals het be sluit van de partijraad van de ARP midden september om het evange lisch uitgangspunt te handhaven. Een besluit dat via het compromis van Hoogeveen is omgebogen, zodat men nu zal kijken naar het beleid en de praktijk. Een tendens van dit be leid is mi te voorschijn gekomen. Een andere beleidstendens binnen de toekomstige Europees Christelij ke Volkspartij is momenteel te vin den ln Duitsland, waar de Baader- Meinhoffgroep een panische reactie heeft opgeroepen in de vorm van Berufsverbote en het zoeken naar Verfassungsfeinde. Men behoeft be slist geen sympathisant van de B.M - groep te zijn om het spook van Adolf Hitler Weer te zien opdoemen. Deze reactie is het sterkst binnen de CDU/CSU. Hoe wil men zich binnen een Europees Christelijke Volkspar tij daartegen weren zonder een evan gelisch uitgangspunt? Is men dan niet aan alle eigenbelang en oppor tunisme overgeleverd? Daarom zal men binnen een toekomstig CDA moeten vasthouden aan de evange lische beginselen. Hierover mag dan ook geen meningsverschil meer be staan. voordat men besluit tot een lijst. Landsmeer G.J. Schutten CDA (6) De partijraad van de ARP (Evange lische Volkspartij) moet a.s. zaterdag beslissen over een bestuursvoorstel ten aanzien van één CDA-lijst voor de komende Kamer-verkiezingen. Het wordt de basis, die zich overi gens wel eens onvoldoende realiseert dat de tijdelijke federatieve samen werking van de drie partijen na 1977 snel zal worden omgezet in een volle dige fusie, echter meer en meer dui delijk dat men bezig is een huis te organiseren, dat in zichzelf verdeeld Is. Het Evangelie, dat in haar radika- liteit uitmondt in een maatschappij visie waarin solidariteit en gerech tigheid centraal staan, inspireert kennelijk niet iedereen tot dezelfde praktische uitwerking (goede pro gramma's ten spijt). Terwille van de duidelijkheid en de geloofwaardigheid van' de politiek dient dit erkend te worden Dit heeft tot gevolg dat één CDA-lijst, met respect voor alle overige motieven, op dit moment ongewenst is. Het is te hopen dat de AR-partijraad dit durft te onderkennen. Dat zal dan betekenen dat de AR met de haar toegespeelde „ZWarte Piet" blijft zitten. Dat kan ten onrechte zijn. Dat kan tot nadeel zijn. Maar het ls beslist geen schande! Zaandam Bert Boer Taal van de apartheid (2) Nooit geweten dat er één Afrikaanse taal zou zijn in Zuid-Afrika. Er zijn dacht ik vele volken die ieder hun eigen taal spreken èn nu ook leren schrijven door toedoen van blanke Afrikanen. Alleen de Bosjesmannen en de Hottentotten zijn de oorspron kelijke bewoners van het land. Alle andere zijn later gekomen. De blan ken. meer dan drie eeuwen geleden gekomen, hebben het land bewoon baar gemaakt en hele volken van honger en dood gered. Waarom zou den deze blanken de taal die zij spreken niet ook Afrikaans mogen noemen? (Al ls het een Hollands dialect) Franeker C. de Bruin elkaar in contact te blijven. Veel in de opstelling van de blanke NG-kerk geeft volgens het breed moderamen aanleiding tot vragen en zelfs tot scherpe kritiek. Maar daarmee wordt niet de isolering van de blanke kerk beoogd, integendeel. Gezien de we derzijdse banden is ook de Neder landse hervormde kerk „existentieel betrokken bij het wel en wee van uw land." Ook verzekert het breed moderamen. dat de Nederlandse kritiek niet voortkomt uit betweterigheid. „Ook wij kennen onze problemen met an dere volkeren en culturelen in ons midden. Getalsmatig zijn! die welis waar te verwaarlozen in verhouding tot uw problematiek; inhoudelijk staan we voor dezelfde vragen. Wij volgen daarbij een ander beleid dan u, maar wij hebben geen reden om ons op de borst te slaan over de resultaten." Leren In de oecumenische beweging, waar aan de Nederlandse hervormde kerk getuigend en luisterend wil mee doen, „hebben wij als blanken vaak meer van onze zwarte broeders en zusters geleerd, dan van de blanke kerken in zuidelijk Afrika." aldus de brief van het breed moderamen. „Wij hebben in de laatste twintig jaar sterk de indruk gekregen, dat wij blanken meer op de verdediging van onze verkregen rechten en posi tie uit zijn, dan op het bevorderen van gelijkwaardigheid. Ook al om dat wij zelf een blanke kerk zijn. die vaak door onze zwarte broeders me deverantwoordelijk wordt gesteld voor wat zij als een tweederangsposi tie ervaren, hebben wij juist van zwarte kerken veel te leren over de actuele betekenis van wat in de bij bel over vergeving, gebod en belofte wordt gezegd. Vooral gedurende de laatste jaren hebben wij geprobeerd de grieven van de niet-blanke kerken te begrijpen en wij hebben gepro beerd hun recht te doen door bij voorkeur hun stem te laten klinken. Zelfs als wij kiezen om naast hen te gaan staan, blijken wij vaak toch weer te behoren tot volkeren, die van rassendiscriminatie en economische uitbuiting worden beticht." Van het Zuidafrikaanse rapport wordt vooral het eerste hoofdstuk zeer lezenswaard genoemd, waar het met kracht en vanuit velerlei ge zichtshoeken de bijbel laat spreken en gelden. „Dit hoofdstuk zal zeker helpen om begrip voor de NG-kerk te scheppen, althans in gereformeerde kring." Een gedeelte ervan „behoort tot literatuur, die ook de ledenker- ken van de wereldraad zó kunnen overnemen." Na de zware bijbelse inzet verwacht de lezer een vertaling van de be grippen naastenliefde, gerechtig heid. waarheid en vrede voor de praktijk en een open verhouding tot de overheid. Wat volgt is voor het gevoel van het breed moderamen niet meer dan een in- en uitpraten over maatschappelijke gerechtig heid. zending en gemengd huwelijk, waarbij de conclusie schijnt te zijn. dat alles zo slecht niet gaat in Zuid- Afrika. Dit laatste deel van het Zuidafri kaanse rapport roept reacties op. „die eigenlijk niet schriftelijk kun nen worden behandeld." Vandaar het voorstel tot gezamenlijk interna tionaal, interkerkelijk en interraci aal beraad. De grote islam-tentoonstelling in Londen werd geopend door keizerin Farah van Perzië. door James Dorsey LONDEN Deze week zijn in Londen twee grootse moslim manifestaties van start gegaan: een internationale conferentie, die door vijftig moslim geleerden bijgewoond wordt en het festival van de wereld van de islam. De conferentie is georganiseerd door de islamitische raad voor Europa. Deze raad werd in 1973 gesticht om alle islamitische activiteiten te coör dineren van de bijna zeven miljoen moslims in Westeuropa. De conferentie werd geopend door prins Al-Feisal van Saoedi Arabië. Een veelheid van onderwerpen komt ter sprake, variërend van de princi piële leer van de islam tot de econo mische geschiedenis van de islami tische landen. Door verschillende is lamitische landen is ongeveer een miljoen gulden ter dekking van de kosten beschikbaar gesteld. Cultuur Het festival van de wereld van de islam is veel ambitieuzer. De bedoe ling is, het westen en met name de Engelse bevolking kennis te laten maken met verschillende aspecten van de islamitische beschaving. Bovendien is het een poging om de vele verkeerde voorstellingen van de islamitische wereld, die zich van de Atlantische Oceaan tot de. Zuidchi- nese Zee uitstrekt, in het westen recht te zetten. De organisatoren willen duidelijk maken dat de islamitische wereld niet met olie. politiek en tapijten gelijk te schakelen is. Grote inspan- ■ADVERTENTIE In gesprek met prof. dr. K. Runia: De bijbel over het einde der wereld Over de toenemende belangstelling voor de apocalyptiek, de oorzaken daarvan en de bijbelse gedachten over de eindtijd. Conferentie bij „Kerk en Wereld'' te Driebergen van vrijdagmiddag 23 april 19.00 uur tot zaterdagmiddag 24 april 16.00 uur. 25,- p.p.; 45.- per echtpaar. Aanmelding Kerk en Wereld, Postbus 19, Driebergen; telefoon 03438-2241mw I. Derkzen. ningen werden verricht- om islami tisch kultuurgoed uit de gehele we reld in Groot-Brittannië bijeen te brengen. Zo worden er meer dan tweeduizend inzendingen uit 250 mu sea, particuliere collecties en biblio theken uit meer dan dertig landen vertoond. Volgens Paul Keelen, de organisator van het festival, werden de plannen ervoor reeds meer dan zeven jaar geleden beraamd. Het festival wil een totaalbeeld van de islamitische wereld in al zijn fa cetten godsdienst, literatuur, we tenschap en kunst laten zien. Er worden onder meer zeven grote ten toonstellingen tussen nu en augustus gehouden en er zijn zes televisiefilms van een half Uur vervaardigd, die door de Britse televisie zullen worden uitgezonden. Als leidraad van het fes tival gold volgens een van de mede organisatoren, Peter Hobson „de een heid van de Islam. Of het nou in India is of in Marokko, het heeft overal dezelfde kenmerken". Joden Hobson beklemtoont dat men nau welijks met nationalistische proble men in aanraking gekomen is. „Het grootste deel van de samenwerking was gemotiveerd door zuiver godsdienstige en culturele overwe gingen". Ondanks alle verzekeringen staat de Joodse gemeenschap in Groot Brittannië huiverig tegenover het festival. Zij vrezen dat ondanks het islamitische karakter van het fes tival de Arabieren politieke profijt ervan zullen hebben. In christelijke kringen is het islami tische initiatief doorgaans goed ont vangen. Slechts enige deining werd veroorzaakt door de beslissing van koningin Elizabeth om een van de tentoonstellingen in het kader van het festival persoonlijk te komen openen. Conservatieve christenen menen dat dit voor de vorstin, die tevens hoofd van de kerk van Enge land is, ongepast is. Van een onzer verslaggevers BOLSWARD De classis Bolsward van de gereformeerde kerken heeft zich bewust uitgesproken voor de „gevulde algemeenheid" in de maat schappelijke dienstverlening. In een verklaring zegt de classis, dat het christelijk bijbels geloof zich nooit mag opsluiten in het isole ment. Christelijke hulpverlening dient te worden aangeboden aan alle mensen, want Gods liefde, barmhar tigheid en opdracht tot dienstbaar heid gaan uit naar de wereld, dat is de gehele samenleving. De gereformeerde kerken in de clas sis Bolsward participeren onder meer in de stichtingen maatschap pelijke dienstverlening Friesland- West en Zuidwesthoek. Deze stich tingen zijn ontstaan door samenvoe ging van diverse christelijke instel lingen. Hierdoor dreigden echter de buitenkerkelijken in deze gebieden buitengesloten te worden. Dat zou volgens de classis in strijd zijn met de christelijke (bijbelse) visie. Daar om is zowel in het bestuur als onder de functionarissen plaats ingeruimd voor deze bevolkings groep. Angst voor een te grote invloed van niet-christelijke groeperingen is vol gens de classis niet-in overeenstem ming met de kracht van het christe lijk geloof. Dat geloof dient gestalte te krijgen door de personen, die het dienen te beleven. Wanneer zij in gebreke blijven, moet men "dat niet op rekening van de niet-kerkelijken schuiven, aldus de gereformeerde classis Bolsward. Onder de gereformeerden in Fries land is al enige tijd een discussie over de gevulde algemeenheid in het maatschappelijk werk. Vanuit Hal- lum wordt een actie voor steun aan een protestants-christelijke instel ling, die haar werk dan over de gehe le provincie zou uitstrekken. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG „De van bijwerk ont dane rooms-katholieke traditie ont moet de verrijkte reformatorische opvatting. Twee belevingswerelden zijn elkaar genaderd". Aldus ds F. H_ Landsman, oud-secretaris-generaal van de hervormde kerk, in de april- vergadering van de Haagse ge meenschap van kerken. Als lid van de commissie „intercom munie en ambt" van de raad van kerken in Nederland gaf hij een toe lichting op de ontwerp-verklaringen over „De viering van de maaltijd des Heren" en „Het kerkelijk ambt". Volgens hem is ondanks de gegroei de toenadering bezinning toch strikt noodzakelijk. De ervaring wijst uit, dat er een crisis ontstaat, wanneer men enthousiast tot intercommunie overgaat, zonder eerst voldoende de Schrift en eigen overlevering te heb ben geraadpleegd. Ds Landsman verhulde niet, dat de situatie moeilij ker is geworden door allerlei ver schuivingen van de laatste jaren in de r.k. kerk. AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948. Westblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tet 05200-17030 door A. J. Klei ..Zeg Jan. ijioet je vanavond nou heus weer de hort op?" „Nee Jannie, ik blijf gezellig bij je" Dan gaat de telefoon. Een vrouwenstem: „Dominee, ik zit in grote moeilijkheden. Zou u even bij mij langs kunnen komen?" Dominee schiet zijn jas aan. „Ben zó terug". „Dominee, mijn probleem is. dat mijn man niet meer naar me omziet. Avond aan avond laat hij mij alleen En dominee Jan knikt heel begrijpend en buigt het hoofd. Met dit treffende voorval besluit Th. Weerstra, gereformeerde predi kant in 't Harde, zijn artikel over „De werktijd van een predikant", waarmee het maartnummer van Het Orgaan van de bond van Neder landse predikanten (het vakblad van de dominees) opent. Toen ik die titel las en meteen al op de eerste pagina een tabel zag met zoveel uur voor dit en zoveel uur voor dat. hetgeen met elkaar een eerwaarde werkweek van zeventig uur oplever de. kreeg ik de kriebel. Jaja, dat foefje kennen we. Ik kan ook tellen hoor, als 't moet. Hoe lang doe ik bijvoorbeeld over het schrijven van dit stukje? Het is ermee begonnen dat ik Ons Orgaan aanpakte van nei meisje dat de post rondbrengt. Ik be dankte haar met een paar vriende lijke woorden (want zo ben ik). Ver volgens haalde ik het bandje eraf en sloeg het blad open. Daarop ging ik er in lezen en dan niet zomaar voor de lol. maar met beroepsmatig plichtsbesef: er zit misschien wat in voor de krant? Nu, dat bleek na zorgvuldige overweging (en zorgvul dig overwegen doe je ook niet in een handomdraai) het geval te zijn. Hierna ben ik naar huis gegaan en terwijl mijn omstanders in de tram misschien dachten: wat staat die vent daar lekker ontspannen aan een lus te hangen, op weg naar moeder de vrouw terwijl ik die indruk maakte, was ik in werkelijk heid hard aan 't werk. Ik dacht diep na over de vraag hoe ik mijn ver haal zou beginnen. Kijk, als je zo rekent, tikt het aardig aan en ben je zo aan zeventig uur per week toe. Maar om de draad weer op te pak ken, ik kreeg dus de kriebel. Doch een mens lijdt dijkwijls 't meest door 't lijden dat hij vreest. Het bleek dat dominee Weerstra een heel leuk artikel had geschreven, waarin hy zonder gezeur en gedram uitlegt dat een predikant niet gauw aan niksen toe is. Je wilt dit van dominee Weerstra graag aannemen omdat hij erbij vertelt dat veel van dat domineeswerk ook leuk en fijn is. Een soort veredelde hobby, zou 'k zeggen. Mooi is ook de manier waarop hij aantoont hoe hinderlijk het is dat een predikant niet op twee plaatsen tegelijk kan zijn. ds ,,Is dominee thuis? Moet hij de gemeente niet in?" „Is dominee thuis? Moet hij de ge meente niet in?" ..Is dominee weg? Moet hij niet stu deren?" Dominee Weerstra trekt vier uur per week uit voor wat hij noemt, redactioneel werk. Ik meen dat het alleszins verantwoord is wanneer hij wat meer tijd zou geven aan zijn schrijftalent, dan moet er maar wat af van de veertien uur die hij over heeft voor organisatorisch werk. Ik ben nóg niet uitgepraat over het maartnummer van Ons Orgaan. Onderop pagina twee staat de do mineesvrouwrubriek van Pie Oud hof. Zij heeft het over „De puree van Petrus". Ze zat op een vergadering waar de voorzitster uit „Groot nieuws voor u" 1 Petrus 2 las. Ze begon (en nu citeer ik Pie Oudhof): Weg dus met elke vorm van slecht heid en bedrog, huichelarij, af gunst en laster. Verlang als pasge boren kinderen naar puree; geeste lijke melk." Ik dachtPetrus had een schoonmoeder en was dus ge trouwd, maar als hij kinderen had, dan hebben ze die raar te eten gege ven, pureehoe komt hij erbij! En waarvan? Sweet potatoes waarschijnlijk Enfin, die puree van Petrus zat me aardig dwars, waarschijnlijk des te meer omdat ik er niet van houd en mijn man wel. Laat in de avond thuis, zei ik tegen hem: „Zeg, datGroot nieuws voor u' is soms toch wel eens gek, hoor. Daar staat in een brief van Petrus dat babies naar puree verlangen!" Mijn man was op dat vergevorderd nachtelijk uur niet zo erg onder de indruk, maar een paar dagen later, toen wij puree en stoofperen had den, begon ik er weer over en we haalden „Groot nieuws"erbij. Mijn man bladerde Petrus door. vond niets wat op puree leek, dacht al: „Je hebt het natuurlijk verkeerd verstaan". Maar ik had het dade lijk! Er stond: „Verlang als pasge boren kinderen naar pure geestelij ke melk". Wie nu denkt dat het met Ons Or gaan lachen, gieren en brullen is, heeft het mis. Terstond na dominee Weerstra en mevrouw Oudhof be gint het echte vakwerk, over het optrekken van groep IV naar groep III. Daaruit zal ik niet citeren. VRIJDAG voor die in 't eerste uur F] volgden was ied're vrijdag een herinnf* een stil beklemmen lag opj dingen L het was de dag waarop de H Zijn leven in een uiterstelE liefde T en verbondenheid voor hen» afgelegd zij wisten zich voorgoed aanv. met al hun pijn en angst enjV en soms vertwijfeling om/ vragen die dit bestaan behelst IJ het was weer vrijdag l» en de dagen waren kort maar Hij die eeuwig is Ti had naar hen omgezien en in pijnlijke herinnering omving hen troost en vreugde zelfs. P] Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Krimpen a. d.jj (toez.): D. Heikoop te Herwijw Eindhoven: C. Balk t veren: W. Beuckens, ningen. Aangenomen naar Voorburg: I Bodengraven, laatstelijk zentjn predikant, momenteel bijstag het pastoraat te Voorburg. is: Bedankt voor Middelharnis (toejoi den Hoed te Sliedrecht. >u Intrede op 11 april te Haren sanatorium Breatrixoord): T. Beernink uit Hengelo (Ov.); t rum: H. de Noo uit Arnhem; t drinchem: M. Bergsma uit 1 gerwerf; te Sebaldeburen; (pjfc me): kand. W. Dekker die daarve 1 sept. 1975 als vicaris werkzaaj i ASUNCION In opdracht van pre sident Alfredo Stroessner heeft een regeringscommissie de in Paraguay zeer bekende Christo Rey-school van de jezuïeten in Asuncion onteigend. Behalve gewoon lager onderwijs gaf deze school ook avondonderwijs voor volwassenen. Dit laatste is vol gens Sendero, het tijdschrift van de bisschoppenconferentie van Paragu ay, waarschijnlijk de reden van het regeringsoptreden. Volgens de regeringscommissie zou een Spaanse leraar, aan studenten hebben voorgesteld, een bezinnings- groep te vormen, waarin ideeën zou den worden besproken, die tegen de regering zouden zijn gericht. GEREF. KERKEN Afscheid van Nieuwleusen: J. d. Brink ber. te Lopik Intrede te Holwerd: D. Jansi Ter Apel/Valthermond; te kand. J. Meijer uit Smilde. AANGENOMEN: naar Rijswij H.), drs D. J. B. van der Mei Sneek. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Onnen: J. H. UI kand. te Kampen. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Middelburg en dam: R. Boogaard te Leiden. EV. LUTH KERK Aangenomen naar Edam/Mon dam: K. J. Dekker te Eindho CHR. GEREF. KERKEN Afscheid van Drogeham: J. Job ber. te Almelo. Intrede op 14 april: te Siegersv kand. G. v. d. Groep uit Bunscl Hans en Asher Bloemendaal De gisteren in ons blad aan§j digde plaat „Sederavond" va en Asher Bloemendaal kan i april ook afgehaald worden 1 Joods Nationaal Bronckhorststraat 16 Honthorststraat, zoals we meldden) in Amsterdam-Zuifl 73.67.50). De prijs is dan gulden. Prof. Berkhof De Lei'dse theoloog prof. Berkhof, voorzitter van de raaT kerken in Nederland, vertrek]"! daag voor twee maanden naarj nesië. Hij is daar uitgenodigd^ vier theologische hogescholen,lu karta, Jogyakarta, Pematangn tar (Noord-Sumatra) en UjunjjP dang (het voormalige Makassa|ri halve werkweken aan dez< gescholen zal hij ook sprekl cursussen voor predikanten i kerkdiensten voorgaan. Berkhofs reis wordt georganL door de Indonesische raad ,vaL. ken en mede bekostigd door d vormde en de gereformeerde zei Jongste priester Met speciale dispensatie van dl is in Turijn de negentienjarige terstudent Cesare Bisognin pj gewijd. Hij was derdejaars stj Omdat hij aan een ongenef ziekte lijdt en volgens de artsd maar enkele weken te leven hel omdat hij zo erg verlangde naj priesterschap, had kardinaal I le Pellegrino, de aartsbisscho) Turijn, aan de paus toesteif gevraagd om hem priester te rf De minimum-leeftijd voor del terwijding is namelijk 24 jaar; Paulus gaf dispensatie en sJi Bisognin een kruisbeeld efl exemplaar van het Nieuwe ment met een persoonlijke opij^ Gabriël Superfin Het moderamen van de heri synode heeft een bemoed brief gestuurd naar Gabriël fin, een Russische christen, vangen zit in de Wij gevangenis in Moskou. In 19TJ hij tot vijf jaar veroordeeld. I"1 in hongerstaking, nadat hef bijbel was afgepakt. Ook in e tal hervormde gemeenten i land wordt voor hem gebedè moderamen benaderde tevf Russische ambassade.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2