getogen vrouwenfilm van Poolse regisseur Tïme is méér dan een filtersigaret Uw bank is op Goedelïijdag gesloten. Stadsjournaal brengt films naar de mensen JA,HIJ IS ER! ii vS&W HAAL'M ILMPREMIERES VAN DEZE WEEK 20 voor Dé 120 mm filtersigaret Sympathieke zigeuner Filmbeeldjes Prolongaties en reprises Poolse schilder Hilary met nieuw werk in Epse Ella Fitzgerald op jazz-concert Bestuurswijziging in PEN-centrum Gratis concerten groot succes We zijn meer vlees gaan eten DAG 9 APRIL 1976 BINNENLAND TROUW/KWARTET 13 ADVERTENTIE oor W. Wielek-Berg e Wageningse Filmliga werd 1946 opgericht en dat maakt jem tot de oudste van ons land. at hij overbodig is kan door emand worden volgehouden: 1964 brandde het Wage- ingse bioscooptheater af en ndsdien is de gehele streek erstoken van bioscoopgenot. 25 voorstellingen per seizoen, die liga in Junushoff geeft, zijn dan ik voor de liefhebbers broodnodig ze worden behoorlijk bezocht, aar het enthousiasme van het pu- iek de laatste tijd duidelijk een stij- nde lijn vertoont, zal er in het ver lig ook eens in de week een film imen in Jokari. Er bestaat in Wage- i trouwens ook een filmhuis, il de liga zonder subsidie werkt, het mogelijk gebleken ter ere van zesde lustrum een extraatje te ■sieren. De film „The Balance" van Pool Kizystof Zanussi ging in Wa ningen in première en de regisseur ad in de gelegenheid gesteld naar ederland te komen. Knap werk van organisatoren, dat wel enige gel- Like overheidssteun verdient. En k wat medewerking van de bios- opbond (het is nietrleden verboden n de vertoning van 35 mm-kopieën k maar enige ruchtbaarheid te ge- n), want zonder die liga zou het mklimaat in Wageningen en om eken allang aan uitdroging ten of- zijn gevallen. he Balance nussi, wiens films langzaam ordringen in de Westerse landen n paar jaar geleden zagen we op Larense Festicon zijn imponeren- „Illuminatie") schenkt in zijn rk uiterste aandacht aan een genu- ceerde psychologie. Zo ook in „The lance", het verhaal van Martha, vrouw van midden dertig, die et echtgenoot, zoon en baan een enwichtig bestaan heeft opge- iuwd, tot ze plotseling wordt over- allen door de liefde voor een andere man. 01 door onvrede? Of door angst voor monotonie die verwantschap 'ïeeft met de dood? Of door het ver ben om nog eenmaal tegen ie- d voor het eerst te zeggen „ik van je"? Of door de begeerte vrijheid'' Ze zegt dat ze eindelijk voor zichzelf wil leven, dat ze verplichtingen van zich af wil Maar die verplichtingen zijn van eigen maaksel: haar man »n stellen nauwelijks eisen, ze is i in de weer om andere mensen helpen. Doet ze het omdat ze zo gtdis? Of omdat ze goed gevonden pil sorden zoals een collega op kan toor haar verwijt? Zanussi doet ons leien dat het allemaal waar is, dat p allemaal eerlijk waar kan zijn. Ze 1 is moedig als ze weggaat en ze is moedig als ze terugkomt na een een zame nacht van wanhoop en twijfels bij haar man, die eindelijk zijn ijzeren zelfdiscipline doorbreekt en durft te huilen. Alle aandacht is in de film op Martha gericht, de andere figuren zijn öf spie gels, öf aangevers van stemmingen en gedachten. In de „Vrouwen- maand" van het Vrije Circuit zou hij uitstekend passen. „The Balance" vertoont verwant schap met zowel Bergman als Anto- nioni (regisseurs die ook diep plegen in te gaan op het gevoelsleven van vrouwen) maar hij is zeker geen imi tatie, hij is sterk genoeg om op eigen kracht te overtuigen. Een waardige, ingetogen film is het, met prachtige fotografie van Slawomir Idziak en uitstekend spel van Ma ja Komo- rowska, Piotr Franczewski en Marek Piwoski. Amsterdam-The Movies, 18 jr. De gangsters die Alain Delon speelt hebben meestal een koele waardig heid, maar zelden zijn ze zo sympa thiek als de zigeuner uit „Le Gitan" („Vlucht, vogelvrije, vlucht!") een film van zijn eigen produktie- maatschappij, geregisseerd door Jo sé Giovanni. Die wordt door de on barmhartigheid van de maatschap pij tot moord gedreven en ontwik kelt zich tot een wreker van zijn volk, dat in zijn nomadenbestaan wordt bedreigd. Als een sombere Ro bin Hood trekt hij door het land: hij steelt uit principe alleen van de staat en doodt alleen verklikkers. Maar ja, dat zijn er nogal wat. Op zijn vluchtwegen met twee kornuiten komt hij de grijze eminentie van het inbrekersgilde tegen (Paul Meurisse) ADVERTENTIE Time 6 langer dan een gewone filtersigaret. Time is slankeren Time is bruin. Time trekt aangenaam licht Time heeft méér milde smaak. Proef het grote Time-verschil. en gezamenlijk houden ze de eer van de outcasts hoog. Echte heren zijn het, onder elkaar. Een spannende film, waarin de discriminatie van de zigeuners niet, doch de saamhorig heid van bepaalde elite-misdadigers wel wordt overdreven. Amsterdam-Rembrandtpl.Theater, 18 De vrouwen van het Vrije Circuit organiseren een landelijke „maand van de vrouwenfilm." In diverse filmhuizen (vooral Filmhuis Uilenste de; Filmhuis Breda; Filmhuis Nijme gen; Leids Filmhuis en Zienema Ok- topus) worden films van en over vrou wen vertoond uit binnen- en buiten land. Om er enkele te noemen: de Hongaarse documentaires „Een Hon gaars Dorp" en „Een eenvoudige ge schiedenis" van Judith Elek; „Jeanne Dielman" van Chantal Akerman; „Detruire dit-elle", „India Song" en „Nathalie Granger" van Marguerite Duras; „Het Zout der Aarde" van Herbert Biberman; „Vrouwen van Vietnam" van een collectief uit de DDR; „Take it as a man, madam" van een collectief uit Denemarken; „Ab ortus doe je niet zomaar" van Hillie Molenaar; „Als je als meisje geboren bent word je nooit een jongetje" van Nouschka van Brakel en „StraP' van Olga Madsen. Er zijn discussies en er is een uitgebreide informatie-map ver schenen. De bedoeling van deze maand is om vrouwenverenigingen en andere vrouwengroepen van het be staan van deze film op de hoogte te brengen, zodat zij ze kunnen gebrui ken. Wie nadere inlichtingen wenst kan die krijgen bij het Kijkhuis, Noordeinde 140 ab, Den Haag, tel. 070-651880. Wij willen graag voorkomen banken op vrijdag 16 april dat u tevergeefs bij ons aanklopt. (Goede Vrijdag) gesloten zijn. Daarom herinneren wij u eraan dat de kantoren van alle De gezamenlijke banken en spaarbanken. Het Amsterdams Stadsjournaal heeft onlangs zijn achtste editie afgeleverd (die komt als voorfilm in de Amsterdamse Movies). Maar daar bleef het niet bij. Het collectief publiceerde tegelij kertijd een lijvig rapport dat aan dacht besteedt aan de Neder landse filmsituatie en de produk- tiewijze van het team en waarin, bovenal, verantwoording wordt afgelegd over het tot dusver ge voerde beleid en het vervaardigde werk, mede omdat men „als men als filmgroep gebruik maakt van overheidsgelden daar ook een soort openbare verantwoording wordt afgelegd over het tot dusver gevoerde beleid en het vervaardig de werk, mede omdat men „als men als filmgroep gebruik maakt van overheidsgelden daar ook een soort openbare verantwoording over dient af te leggen." Een plichtsgevoel dat sympathiek aandoet, evenals de bescheiden heid, het aanvaarden van ge rechtvaardigde kritiek en de wil tot zelfkritiek die uit de ver antwoording spreken. „Een poging om film weer onder de mensen te brengen" heet het rapport en het Stadsjournaal wordt om intelligent omschreven redenen naar de mensen gebracht op plaatsen waar ze in betrekke lijk kleine groepen aanwezig zijn: op scholen, in wijken, op het werk. Niet om daar eerbied en bewonde ring te wekken voor het goede en schone dat geboden wordt, maar om de discussie te stimuleren. Want als er iets duidelijkis gewor den na acht afleveringen dan is het wel. dat het Stadsjournaal weinig of niets waard is zonder discussie. Het zijn aangeeffilms en daar zijn ze niet minder om. Ze kunnen ook nauwelijks iets an ders zijn omdat ze zo kort zijn: twintig minuten op zijn hoogst. Neem nu het laatste filmpje: „Su- rinamers in Nederland, de terug keer van het zwarte goud." Het is bedoeld om de Nederlanders infor matie te verschaffen over de Suri- namers en om de solidariteit en de remigratiegedachte bij de Surina- mers te bevorderen. Op het eerste gezicht doet het wat karigjes aan. Het onderwerp is te veelomvattend en te gecompli ceerd om in zo kort bestek te vatten, denkt men. Er blijven te veel losse draden hangen. Maar na afloop blijkt, dat de mensen in de zaal de film zelf aanvullen. Ze ko men aandragen met wat er niet of nauwelijks inzit: de discriminatie komt ter sprake, de integratie, de diverse mogelijkheden en moei lijkheden van de remigratie. Zo wel Nederlanders als Surinamers blijken erdoor aan het denken ge zet en daar gaat het toch maar om. Overigens is deze film de eerste die tot stand is gekomen op ver zoek van een actiegroep: het Centrum Anton de Kom (ge noemd naar een Surinaamse vrij heidsstrijder). Het collectief ging graag op het verzoek in en staat open voor soortgelijke initiatieven in de toekomst. Het staat voor veel dingen open, verstarring kan men het geenszins verwijten en daarom zal het Stadsjournaal vast wel een lang leven beschoren zijn. Hopelijk gesteund door een be hoorlijke subsidie. Overigens: wie het rapport (dat zeer de moeite waard is) wil bezit ten kan het bestellen via postbus 1379, Amsterdam. Scène uit „Surinamers in Nederland' De Komedianten. Meesterlijk Grieks epos van Theo Angelopoulos over een bewogen tijdvak van de geschiedenis. De gehele week in Kijkhuis Den Haag en Filmhuis 't Hoogt. Milestones. Documentaire van Robert Kramer over de Amerikaanse verloren generatie. 9 apr. Don Kiesjot, Sittard; 10 apr. Kijkhuis, Den Haag. Birth of a Nation. Klassieke film van D. W. Griffith uit 1914. De gehele week in Minimovies, Amsterdam. Brother can you spare a dime. Briljante collage van de Amerikaanse crisisja ren in film en werkelijkheid van Philippe de Mora. 13 apr. Arnoldushoéve. Hoofddorp: 14 apr. Filmhuis Velsen. Sunset Boulevard. Beroemde Hollywood-film uit 1949 van Billy Wilder met Gloria Swanson en Erich von Stróheim. De gehele week in Rivoli, Amsterdam. Die Zauberflöte. Mozarts opera, verfilmd door Ingmar Bergman. De gehele week in Kriterion, Amsterdam en Calypso, Den Haag. Rode Psalm. Een beroemde film van de beroemde Hongaar Miklós Jancsó, vol rituelen in choreografie gevat. De gehele week in Studio. Groningen. De Tijgerkat. Prachtige film van Luchino Visconti uit 1963 over het verval in een Siciliaanse adellijke familie met Burt Lancaster in de hoofdrol. De gehele week in Alhambra 2, Amsterdam. THistoire d'Adèle H. Film van Francois Truffaut over de funeste liefde van Victor Hugo's dochter. De gehele week in Alhambra, Amsterdam. Scènes uit een huwelijk. Ingmar Bergman bekijkt een man-vrouw relatie De gehele week in Rembrandt, Urecht en Scala, Venlo. ADVERTENTIE -iOoVVuw"*' De eerste aflevering van "KOOKKUNST VAN A TOT Z" boordevol instruktieve foto series in 4 kleuren 100 pagina's dik elke maand een komplete afgeronde aflevering. voor Ie weer uitverkocht is. SLECHTS fl. 4.95 p st. door G. Kruis EPSE Er hangt nieuw werk van de in Duitsland wonende Poolse schilder Hilary bij de Galerij R. Lenten, Kletterstraat 25-27 te Epse bij Deventer. Hilary heeft meermalen in ons land geëxposeerd, in 1967, 1968 en 1970 en als je die tentoonstellingen gevolgd hebt, zie je dat deze kunstenaar niet bepaald hardnekkig vasthoudt aan éen vast vorm- en kleuridioom. 't Eerste hier te lande getoonde werk zou je misschien nog het best ab- stract-expressionistisch kunnen noemen: veel langgerekte totemach tige vormen in een fluweelachtig co- loriet dat vooral ook door de toepas sing van goud en zilver aan ikonen deed denken. Maar meer en meer drongen herkenbare elementen dit oeuvre binnen. Bewogen kleurvak- ken werden bewegende vormen, ge deelten van motieven, die als vanzelf sprekend begonnen te groeien uit explosies van een steeds feller wor dende kleur, 't Werk is sterk veran derd, dat wel, maar toch spelen de vele verworvenheden uit vroeger ja ren nog steeds een grote rol. Tussen de „scherp" geschilderde leesbare schilderijen duiken toch ook telkens weer de organische fantasieën op (die hebben dit werk steeds gekenmerkt); het herkenbare wordt doorkruist door het geheimzinnig-symbolische, het ongekend-bizarre. En al zit het er af en toe dicht tegenaan, je kunt dit werk toch ook weer niet bij het surre alisme indelen, evenmin trouwens als bij het nieuwe realisme van vandaag de dag, al zijn er ook wat dat betreft wel aanknopingspunten. Persoonlijk Overigens: waarom zou je iedere keer weer proberen figuren als Hilary met alle geweld in een bepaald hokje te duwen? Want als je daar op die (zeer smaakvol ingerichte) expositie rondloopt, ontdek je, dat het juist het volkomen persoonlijke, het onbe noembare van dit werk is, dat het zijn boeiende en indringende sfeer geeft. Hilary schildert en het gebeurt. Hij heeft ontdekt, dat het één gewoon uit het ander voortkomt, ontstaat. Daar zou je uit kunnen afleiden dat hij helemaal niet zou kunnen voor zien wat er zal gaan gebeuren. Dat is natuurlijk niet waar: er wès verf, er wès paneel of linnen, er wès schilder sdrift en kleurgevoel, compositorisch vermogen en technische virtuositeit. En er was, uiteraard, ook berekening, bedoeling, want niets gaat zo maar helemaal vanzelf. Maar binnen dat kader regelt het een het ander: de behoefte aan ordelijke vormen houdt die voor de felle kleur hoewel soms nauwelijks in toom, en als de weegschaal dreigt door te slaan in de richting van een al AMSTERDAM Ella Fitzgerald, de befaamde jazz-zangeres. zal de voor naamste ster zijn op het jazzconcert dat op 14 mei in het Amsterdamse Concertgebouw wordt gegeven. Zij wordt begeleid door het trio Tommy Flanagan. In het programma treden verder op de gitarist Joe Pass en de trompettist Roy Eldridge. Het is de eerste keer sinds lange tijd dat er in het Concertgebouw een nachtelijk jazz-concert wordt gegeven. DEN HAAG Tot voorzitter van het PEN-centrum voor Nederland is door de algemene vergadering geko zen de schrijfster Ankie Peypers. Zij volgt de reglementair afgetreden Wim Hazeu in deze functie op. Het bestuur is op meer punten gewijzigd: vice-voorzitter A. den Doolaard en secretaris Hans van den Waarsen- burg hebben plaatsgemaakt voor Minke Schipper als secretaris bui tenland en Jan-Willem Overeem als secretaris-binnenland. In het nieuwe bestuur is Gerrit Bor- gers penningmeester. De overige be stuursleden zijn: Clara Eggink, Mar- garetha Ferguson. Kees Simhoffer. Jan Boelens en W. Wielek. A. den Doolaard blijft vice-voorzitter van PEN-internationaL f Slakkenhuis te sterk overheersende mystieke symboliek, is daar weer die warmbloedige en sensuele aardse ge bondenheid om dat een tijdig halt toe te roepen. In ieder geval „vanzelfsprekendheid, want dèt kun je wel vaststellen, Hila ry's werk heeft niets te doen met een geforceerd zoeken naar nieuwe vor men, maar alles met dóén, met móéten. De tentoonstelling is tot 26 aptil te zien, woensdags tot en met met zater dags van 10-17 uur, 's zondags en Tweede Paasdag van 14.00 tot 17.00 uur. AMSTERDAM De gratis lunchconcerten die dit seizoen voor het eerst door Het Concertgebouw NV in Amsterdam werden georgani seerd zijn een groot succes gewor den. Wanneer op 14 april a.s. het laatste concert zal worden gegeven door het Amsterdams Philharmo- nisch Orkest, is daarmee een reeks van 29 concerten afgesloten. Negen daarvan werden in de Kleine zaal gegeven, grotendeels door jonge kunstenaars die daarmee de gele genheid kregen zich aan het het pu bliek te presenteren. De Grote-zaalconcerten waar in hoofdzaak symfonische muziek werd geboden, zijn door 27.040 liefhebbers bezocht;de negen concerten in de Kleine zaal hadden in totaal 5040 bezoekers. Van het totaal van 32.080 bezoekers was 19,3 procent nog nooit eerder naar een concert geweest; 42.3 procent bezocht slechts sporadisch een concert. Het publiek bestond voor 8 procent uit jongeren tot 16 Jaar, 50 procent was tussen 16 en 34 jaar, 15 procent tussen 34 en 50 jaar en 32 procent ouder dan 50 jaar. Dit werd vastgesteld door middel van een enquête door de Interfaculteit Bedrijfskunde te Delft. In overleg met het Concertgebouw orkest (dat een groot aandeel in deze concerten had) is besloten ook het volgend seizoen met deze lunchcon certen door te gaan. Van een verslaggever DEN HAAG Wp hebben in 1975 meer vlees gegeten dan in het jaar daarvoor. In 1975 consumeerden we gemiddeld 60,3 kg per persoon, tegen 58,1 kg in 1974. De sterkste groei deed zich voor bij varkensvlees. Het hoofdelijk ver bruik steeg van 30.1 kg tot 31.7 kg. Bij rundvlees was de stijging van 19.1 tot 20.1. Het verbruik van paar- denvlees daalde van 2.7 naar 2.6 kg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 13