Geref. Synode wil
band YU behouden
i -Mat*
I
Woordenstroom vastenbrief
.WF'"*
Vandaag
Bijbel per maand-club biedt
hulp in Guatemala
Handdoeken voor huizen
Onze adressen:
VOORBIJGANGERS
DONDERDAG 1 APRIL 1976
KERK/BINNENLAND
Van een onzer verslaggevers
LUNTEREN De gereformeerde synode wil de relatie tussen de gereformeerde kerken en de
theologische faculteit van de vrije universiteit houden zoals die is. Dit heeft de synode gisteren
uitgesproken. Ook de theologische faculteit van haar kant wil de band die verankerd ligt in een
overeenkomst met de synode handhaven. Dit deelde de deken van de faculteit, prof. dr. G. E.
Meuleman. mee. yyy.
In de synode waren enkele broeders
ervoor deze band te verbreken. Hun
gedachte Is dat. nu er naar hun me
ning op sommige punten een kloof is
tussen de VU en het belijden van de
kerk. afgestudeerde theologen niet zo
maar automatisch toegelaten dienen
te worden tot het predikantschap in
een gereformeerde kerk.
De man die dit het duidelijkst naar
voren bracht was ouderling R. Gos-
ker uit Zwolle. Hij was niet alleen
bezorgd dat de kerk straks dominees
zal krijgen die afwijken van de gere
formeerde leer. maar hij zei ook dat
de theologie vrij haar gang moet kun
nen gaan. ..Laat de VU maar theolo
gen opleiden, dan zien wij wel wie we
als predikant aanstellen", zei hij.
Over de geschilpunten tussen de VU
en de synode is in januari een confe
rentie gehouden die voor de meeste
synodeleden verhelderend en bevrij
dend heeft gewerkt.
Sommige synodeleden waren zo ver
rukt van deze nieuwe vergadervorm
dat ze het liefst maar meteen weer
een afspraak voor een volgende con
ferentie hadden gemaakt.
De Leeuwarder dr J. Vlaardin-
gerbroek gaf echter in bloemrijke
taal te kennen dat hij niet zo gepor
teerd is voor een „territoriaal confe-
rentionalistisch kerksysteem". Lie
ver wilde hij het maar houden bij
„ons oude vertrouwde presbyteriaal
synodale systeem". Hij had gisteren
in de Lunterense bossen voor het
eerst weer een tjiftjaf gehoord en hij
maakte hieruit op dat het voorjaar
weer is begonnen en dat het leven,
synodale conferentie of geen synoda
le conferenUe. gewoon weer door
gaat.
Volgens dr Vlaardingerbroek zou er
nu geen band tussen de kerken en de
VU worden aangeknoopt, wanneer
die er al niet was. Om te voorkomen
dat ongewenste theologen de kerken
binnenkomen, wilde hij het preapa-
ratoirexamen (onderzoek door een
classis) meer gewicht geven.
Enthousiast
Ds W. A. Boer uit Meerkerk betoon
de zich een meer enthousiast aan
hanger van de conferentiegedachte
van zijn voorganger. Boer diende een
amendement op het commissie
voorstel in. Inhoudende dat er nu een
conferentie zou worden gehouden
over het functioneren van de Schrift
in de kerken. Ds Boer meent dat zo*n
conferentie de helderheid kan geven,
die zo hoog nodig is in de gerefor
meerde kerken. Ook wanneer een
conferentie over dit onderwerp niet
tot eenzelfde positief resultaat zou
leiden als die van januari, ook dan
zou volgens Boer althans wat meer
duidelijkheid ontstaan.
Maar wanneer in zo n conferentie
een nieuwe manier zou worden ge
vonden om de Schrift te verstaan,
zou dat vele problemen in de kerk
oplossen. Want van het verstaan van
de Schrift hangt in de kerken zowat
alles af. Het zou onder meer dan
weer leuk worden ln de kerk, zo
verwachtte ds Boer.
COMMISSIE
Ds J. L. van Apeldoorn uitBilthoven
wilde een conferentie op touw zetten
over de vraag of de structuur van de
kerkelijke samenleving anders moet
worden om in de toekomst als gere
formeerde belijdende kerk te kun
nen voortbestaan. Toen echter on
voldoende steun bleek voor de
ideeën van de heren Boer en Apel
doorn trokken zij hun amendemen
ten in. Wel besloot de synode op
voorstel van ds P. 8chravendeel uit
Middelhamis een commissie te be
noemen. die moet nagaan op welke
punten de conferentie van januari
gegevens heeft opgeleverd, die ln het
beleid van de kerken dienen te wor
den betrokken en op welke wijze dat
kan gebeuren. De voorstellen van ds
Boer en van ds Van Apeldoorn zullen
bij deze commissie met een synodale
aanbeveling worden gedeponeerd.
ONGERUST
Gisteren kwam opnieuw enkele ma
len het punt weer aan de orde hoe
groot de vrijheid van een theoloog
behoort te zijn. Prof. dr J. Firet van
de VU zei dat de theologen niet al
leen een zekere vrijheid hebben,
maar primair ingehuurd zijn om de
theologie te vernieuwen. Prof. Firet
maakt zich grotere zorgen om de
manier waarop de christenen ln de
wereld staan, dan om de leer.
Hijzelf betoonde zich ietwat ongerust
dat hij nog geen voorwerp van syno
dale gesprekken is geweest, omdat
dit wel eens zou kunnen betekenen
dat hij zijn werk, het op gang bren
gen van leerprocessen, niet zo best
doet.
Prof. dr. H. M. Kuitert. eveneens van
de VU. merkte op dat hij zijn werk
opzettelijk zo doet dat er kritiek op
komt. De situatie op gebied van het
geestelijk leven is ernstig, zei prof.
Kuitert. De mensen veranderen niet
alleen hun geloof, maar bij veel men
sen ontstaat er zo maar een gat waar
vroeger nog geloof was.
De voorzitter van het deputaatschap.
de groep synodeleden die als opgave
hebben contact te onderhouden met
de theologische afdeling van de VU.
de Haagse dr. B. Rietveld, stelde vast
dat zowat alle onderdelen van de Voor de tweede maal dit jaar geeft de Bijbel per Maand-Club een belangrijk bedrag voor de
geloofsleer tegenwoordig voorwerp bijbelverspreiding in Guatemala. In januari werd de financiering van uitgaven voor beginnende
gewordeni ajni van discussie. Bij de iezers mogelijk gemaakt. Deze maand wordt bijgedragen in de kosten van bijbels en bijbelgedeel-
wereid van de wetenschap aankomen ten voor de slachtoffers van de aardbevingsramp. Om deze uitgaven is gevraagd door de
ni*nf nrtnnf nn /.n rl r. DnAmp I/ntUnlinUft IfOTN Amrtlrt
Met behulp van doeken, lakens en dekens hebben de inwoners van Guatemala onderkomens in
elkaar gezet.
met het lijstje antwoorden van vroe- protestantse kerken en de Rooms-Katholieke Kerk van Guatemala,
ger zei dr. Rietveld. Een breuk met t Amorikaaris Regionaal Kantoor
de VU en ook met de theologlache en het Bijbelgenootschap van Mexi-
hogeschool in Kampen vergeleek hij c0 behoorden tot de eerste organisa-
ties die materiële hulp verschaften
aan de getroffenen van de aardbe-
met de actie van een man die hoofd
pijn heeft en dan maar zijn hoofd
afhakt.
vingsramp. Binnen enkele dagen ver
zonden zij twee ton voedsel en kle
ding. uit bijzondere fondsen en speci
ale giften gefinancierd.
Sedertdien is een nauwe samenwer-
UIT
VAN LEZERS
Sociaal
Met blijdschap hoor ik dat er een
herziening komt van de sociale voor
zieningen. Dat is wel nodig. Het
zwarte werk moet de laan uit. De
bijstandswet moet hereien en ook de
Invaliditeitswet Ook daar wordt
mee geknoeid. Ook vind ik dat man
nen eerst een kans moeten hebben
en dan pas de getrouwde vrouwen.
Deze kunnen altijd nog iets part
time doen of anders liefdewerk voor
de naaste
Enkhuizen L. de Vrees
Alcoholisme
In het signalementsartikel over
drank en alcoholisme worden naast
elkaar genoemd de Volksbond tegen
Drankmisbruik en de Gereformeer
de Vereniging voor Drankbestrij
ding. De een bestrijdt slechts het
misbruik, de tweede de drank als
Zodanig, zo wordt eraan toegevoegd.
Om een misverstand weg te nemen:
ook de geref ver. bestrijdt „slechts"
het misbruik. Het verschil met de
Volksbond is. dat de leden van de
geref ver van mening zijn. dat het
niet voldoende is alleen maar voor
lichting te geven over de gevaren
van alcohol, maar dat daarnaast de
persoonlijke onthouding belangrijk
Is Als een getuigenis, dat het zonder
alcohol ook kan. maar ook om de
slachtoffers van de alcohol beter tot
een steun te zijn. Verder wordt door
de vereniging het gebruik van alco
hol als genotmiddel afgeraden.
Den Haag A. Fraanje
Secr. geref. Ver. voor
Drankbestrijding
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofd redactie Trouw/
Kwartet Postbus 859. Amsterdam.
BIJ publlkatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
Werkende
gehuwde vrouw
Naar aanleiding van dit stukje, zou
ik willen zeggen: Is het nodig dat
deze vrouwen de voorrang krijgen
boven de werklozen? Wanneer ko
men deze mensen ooit aan bod voor
een baan? We maken toch bezuini
gingen. ook op de werkloosheidsuit
keringen! In geval de echtgenoot een
goed salaris heeft, is dit dubbele
inkomen niet nodig. Er wordt door
gaans alleen voor luxe gewerkt en
niet uit liefde tot de naaste. Bij het
kiezen voor huwelijk en kinderen
wordt, door het werken van de ge
huwde vrouw, in vele gevallen het
gezin de dupe ervan en de grote
groep werklozen. Men kan dan ook
nog onbetaald werk verrichten. De
arbeid zal eerlijk verdeeld moeten
worden.
Zeist B.P.v.d. HEIDE
(ADVERTENTIE)
Van een onzer verslaggevers
ALBLASSERDAM Het aantal me
dewerkers op Nes Ammim. de beken
de christelijke nederzetting in Israël,
dient uitgebreid te worden en in het
verlengde hiervan komt de kwestie
van de huisvesting van de medewer
kers aan de orde. In verband hiermee
is de actie „Huizenplan Nes Ammim"
begonnen, die voorzichtig mikt op een
bedrag van 350.000 gulden. Hiervan is
inmiddels al 175.000 gulden binnen,
dank zij vooral de verkoop van bad
handdoeken, voorzien van het
embleem van Nes Ammim. Van deze
doeken zijn er meer dan 25.000 ver
kocht voor een tientje per stuk.
Natuurlijk kunnen belangstellenden
ook buiten de veelgevraagde bad
handdoek om „Nes Ammim" steunen,
namelijk door een gift te storten op
rekening 3530.73.660 bij de Rabo-bank
te Alblasserdam ten name van de
werkgroep „Nes Ammim Alblasser-
waard" (het gironummer van de bank
is 28.43.21, met vermelding van boven
genoemd rekeningnummer).
Geestdriftige Nes Ammim-supporters
hebben op verscheidene plaatsen in
bet land werkgroepen gevormd. Iedere
groep kan iets opzetten naar eigen
idee, maar de badhanddoek voert over
al de boventoon. Ten bate van de hui
zenbouw in Nes Ammim kan men ook
T-shirts met het embleem van Nes
Ammim kopen (drie maten: groot,
midden, klein, resp. L, M en S). Deze
kosten ook tien gulden per stuk. Wie
per giro bestelt, moet in verband met
verzendkosten 12,50 storten.
Centraal adres (ook voor inlichtingen
over werkgroepen in iemands omge
ving): mevrouw Jeanne van der Pols,
Vondellaan 103 te Alblasserdam.
king ontstaan met de verschillende
hulporganisaties en de kerken van
Guatemala. Vooral de Indianendor
pen en de krottenwijken van de
armsten zijn getroffen. Zij zagen niet
alleen hun hulzen schokken en in
elkaar storten, maar zijn ook zelf
diep door de ramp geschokt. In een
krant die in de stad Guatemala ver
schijnt. citeert een verslaggever een
van de slachtoffers die zei: „God
heeft ons gestraft, omdat wij India
nen zijn".
De kerken van Guatemala en de hul
porganisaties zijn tot de conclusie
gekomen dat niet alleen materiële
hulp nodig is, maar dat de mensen
ook geestelijk bijgestaan moeten
worden. Om zoveel mogelijk mensen
in een zo kort mogelijke tijd te kun
nen bereiken werd besloten om sa
men met de materiële hulp ook een
zeer groot aantal bijbels en bijbeluit
gaven te verspreiden.
De Centraalamerikaanse Kerk die
haar leden vooral telt onder de India
nen, die het ergst getroffen zijn, ont
ving reeds tienduizend bijbels die
gratis uitgereikt zullen worden aan
hen die hun eigen exemplaren in de
ramp verloren zagen gaan. Dze kerk
heeft tevens 6400 bijbeluitgaven ln
de Cakchiguel-taal ontvangen.
Tevens zijn een half miljoen
exemplaren gedrukt van een bijbel
selectie getiteld „God spreekt ook
vandaag tot u in uw verdriet". De
uitgave bevat onder meer Psalm 23
en 46 en Romeinen 8 vers 31-39. Het
bijbelgenootschap van Guatemala
heeft tevens opdracht gegeven voor
het drukken van duizenden bijbels,
nieuwe testamenten en bijbelboeken
in verschillende Indianen-talen.
De Bijbel per Maand-Club die al deze
uitgaven mede wil financieren werd
in 1973 opgericht. De club heeft ten
doel extra hulp te geven aan de bij
belverspreiding, in het bijzonder
overzee. Zij wil ook bijspringen waar
een plotselinge vraag ontstaat die
niet uit de gewone inkomsten van de
bijbelgenootschappen gefinancierd
kan worden. Sedert de oprichting is
de club al gegroeid tot ruim achtdui
zend leden die minstens vijf gulden
per maand bijdragen. Prins
Bernhard is ere-voorzitter.
Het Nederlands Bijbelgenootschap
heeft nu ook zijn gironummer 44.000
(het speciale gironummer voor werk
in het buitenland) opengesteld voor
giften voor Guatemala om al dit werk
te kunnen bekostigen.
door mr. J. B. M. Laudy
AMSTERDAM
Poslbus 859.
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Poslbus 948
WestWaak 9. Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel 05200-17030
Deze week in Hervormd Neder
land o.a.
Kruisinga en de
blanke onschuld
van de C.H.U.
Onze cultuur vertrouwelijkt
Zuidmolukkers spelen met
vuur
Graven naar macht, een onder
zoek naar „de 200 van Mertens"
Ds. Barger heeft de treinkaping
goed doorstaan
Kinderen over bijbelverhalen
Bulhelezi neemt fakkel over
van LuthuhlC
Ik abonneer
mij op/vraag
een
proefnummer,
van
Hervormd
Nederland.
NAAM:
ADRES-
PLAATS:
TELJIR.:
ab.prijs 28.50 per halfjaar.
Zonder postzegel verzenden aan:
Antwjnimmer 1776, Den Haag. Bel
len mag ook: 070-512111. Ook in d<
losse verkoop.
„Leven in 1976 een boeiende en tegelijk beangstigende zaak. Maar voor gelovige mensen de
moeite van het leven waard. „Gooi uw vertrouwen niet overboord, het wordt rijk beloond. Wat ge
nodig hebt, is de volharding om Gods wil te doen en zijn belofte binnen te halen." (Hebr. 10 vers 35
en 36)
Deze zin met dit kernachtig Schriftwoord besluit de samenvatting van de jongste bisschoppelijke
vastenbrief, een stuk van rond zestienduizend woorden, voor 1.50 verkrijgbaar bij het secretariaat
van de R.K. Kerkprovincie, postbus 13049 Utrecht.
In „De Tijd" van 19 maart kwam B.
F. N. Boeker tot een vrij forse en
kritische afwijzigng van deze brief als
„nietszeggend in de hoogste mate."
Nu zegt zo een uitdrukking niet zo
veel meer ln onze tijd van taalvervui
ling. Men moet toegeven dat heel veel
mensen weinig gelukkig zullen zjn
met de moeizame betoogtrent van
deze brief, ook nog ontsierd door
taalfouten en germanismen. Hij gaat
niet over vasten, maar verder over
van alles vanaf de A van angstaanja
gend tot de Z van de zorgeloosheid
der vogelen en de zorg voor zieken.
De woordenstroom is zo rijk dat op
de bladzijden 8 en 20 twee vluchtheu
vels zijn ingebouwd voor wie even
willen uitblazen. Wie de moed weet
op te brengen zich door dit wat mo
dieuze en tevens diep spittende proza
heen te worstelen, wordt op de blad
zijden 10 en 11 beloond met de
centrale stellingname dat Christus
de enige werkelijke Vernieuwer van
ons persoonlijk en maatschappelijk
leven blijft. „Jezus is ons grote voor
beeld. Ook uit zijn leven is meerma
len een noodkreet naar boven geko
men. Hij zette alles op de ene kaart
van het Rijk Gods. Stootte Hij op
onbegrip en traagheid, op tegenwer
king en bedref. dan zette Hij taai
door in de wetenschap dat het Rijk
van God niet tegen te houden was.
Hij hield stand tussen hoop en vrees,
ook toen de spanning haar hoogte
punt bereikte, in zijn dood aan het
kruis. En God maakt dit waar. Hij
haalt Hem op uit de dood Om ons te
laten zien: zo moet het. zo leeft de
echte mens. dit is het ideaal dat ik
met jullie wil bereiken." Dit verkorte
citaat uit de samenvatting bewijst
dat er óók wel degeijk overtuigende
taal klinkt in dit stuk.
Blijdschap en vrees
De schrijvers wijzen er terecht op dat
wij als mensen van 1976 inderdaad
geconfronteerd worden met
blijdschap om de vernieuwingen op
kerkgebied enerzijds en met de vrees
waar dat allemaal naar toe moet an
derzijds. Zij spreken groepen mensen
aan die tegen kerkelijke vragen aan
kijken uit heel verschillende hoeken
en kampen. Zij vinden het boeiende
van ons menselijk leven juist daarin
bestaan: overeind te blijven in hoop
en vrees. Wij zitten nu eenmaal. en
hier slaan zij de spijker op zijn kop
met ons geloof ln het evangelie en
tegelijk met de vervreemding daar
van in allerlei vormen om ons heen.
Wij zullen geduld met onszelf moeten
opbrengen en trouw in het geloof.
„Voor ons die samen de Kerk van
Jezus Christus vormen, is het zaak
het verhaal van het geloof levendig te
houden. Wij moeten het blijven ver
tellen, op de eerste plaats aan elkaar.
Het verhaal van het geloof mag
niet binnen onze kerkgemeenschap
opgesloten worden. We spreken ero
ver met andere christelijke kerken,
religies en levensbeschouwelijke
groeperingen. We vertellen het aan
de samenleving. Midden in de we
reld moeten wij getuigenis afleggen
van de hoop die in ons leeft. Met
kleurloosheid en vaagheid zouden
wij aande samenleving een zeer
slechte dienst bewijzen."
Slag in de lucht
De bewering dat de bisschoppen
„bang zijn zich aan koud water te
branden als zij het geloof tezeer
centraal stellen bij de bepaling van
de houding die christenen moeten
aannemen ln de veranderingen van
deze tijd" lijkt dan ook een slag in de
lucht. De bisschoppen stellen het
geloof in het evangelie wel degelijk
centraal, en dat is broodnodig ook.
Juist in onze opdringerige en preten
tieuze wereld, die zich zo vaak ver
beeldt dat zij de enige blijvende wer
kelijkheid vormt. Er zijn andere dan
wereldse waarden die beslissend zijn
voor de kwaliteit en de vormgeving
van ons menselijk bestaan!
Dialoog
Ook over de dialoog met andere ker
ken is een beknopte passage te vin
den met de titel: doorbreking van
kaders. De noodzaak tot dialoog en
samenwerking vinden wij daar on
derstreept. Maar. zo zeggen zij. dat
„mag niet ontaarden in eenzijdig wa
ter in de wijn blijven doen tot een
kleurloos geheel ontstaat. Ook mag
het er niet toe lelden dat de deelne
mers opgeven wat edel en waardevol
is ln hun eigen tradities". In die
dialoog zullen de betekenis en de
liturgie van de eucharistieviering
evenzeer een voorname rol spelen als
het priesterschap als sacrament. De
verschillen in overgeleverde vormen
van geloofsbeleving, in traditie en
leerstellige standpunten tussen de'
christelijke kerken vormen in de
naaste toekomst de onderwerpen
voor een volstrekt eerlijk gesprek
in respect voor eikaars opvatting
dat de bisschoppen niet uit de weg
zullen gaan. maar juist willen bevor
deren via een gezamenlijke inspan
ning.
Actueel
Hoe actueel dit gesprek is blijkt op
nieuw duidelijk uit Trouw van 25
maart waarin Piet Schooneboom uit
Krommenie zich terecht afvraagt.:
„Is die geloofsgemeenschap met
Christus en met elkaar niet te bele
ven, ondanks onze verschillen in
Kerk- en ambtsopvatting?" En even
min ten onrechte hoopt hij dat onze
nieuwe kardinaal zijn flink uit de
kluiten gewassen schouders in het
gareel zal zetten om de nederlandse
oekumene te helpen uit de verslib-
bing, de verslapping en de verslop-
ping!
Bij dat gesprek kunnen wij allemaal
alleen maar winst boeken, zolang we
niet alleen naar onszelf blijven luis
teren. in een te groot respect voor
eigen belangrijkheid of eigen gelijk.
Wij zullen er in leder geval de winst
mee boeken van een dieper inzicht ln
wat Christus eigenlijk allemaal be
doelde. toen Hij besloot Zichzelf aan
ons te geven, zonder voorbehoud.
Mochten ook lezers van Trouw aan
leiding vinden zich in de bisschoppe-
lljke vastenbrief te verdiepen, dan
zij hun daarbij wat geduld toege
wenst en een stevige adem om de
finish te halen bij de lectuur van dit
vaak hooggolvende proza.
Mr. J. B M. Laudy te VHer-
togenbosch is oud-directeur van de
culturele raad en eud-directeur van
het provinciaal genootschap voor
kunsten en wetenschappen.
NIET BIJ EEN KERK
BIJ het naiezen van de krantestuk-
ken over de communisten-affaire
aan de V.U. kwam ik het bericht
tegen dat prof. Diepenhorst zich ln
Ad Valvas hierover uitgesproken
heeft. Hij moet daar geschreven heb
ben dat men bij instemming met de
evangelische doelstelling van de uni
versiteit uitgaat van de innerlijke i
oprechtheid. Veel anders lijkt me
ook niet mogelijk. Maar dan lees ik:
Maar er kan een moment komen dat
hun gedrag dat goed vertrouwen be
moeilijkt. Dat is bijvoorbeeld het
geval wanneer zij niet bij een kerk
zijn aangesloten. „Zij die zeggen
geen behoefte te gevoelen aan aan
sluiting bij een kerk, terwijl ze met
de doelstelling weinig moeite verkla
ren te hebben, zijn meestal niet
„steunpilaren" van de universiteit."
Het is mij niet geheel duidelijk wat
in dit verband de uitdrukking bete
kent: „dat hun gedrag dat goed ver- j
trouwen bemoeilijkt." Wat gebeurt
er dan? Het zal prof. Diepenhorst
bekend zijn dat er. mede door het
optreden van de kerken zelf een nog
al wijd verbreid buiten-kerkelijk
christendom is. Zijn dat geen chris
tenen? Men versta mij goed, ik Juich
dat bui ten-kerkelijk christendom in
geen enkel opzicht toe. Het komt mij
soms wat te gemakkelijk voor. maar
men kan er best begrip voor hebben.
Maar iets anders is met het oog op
deze redenering minstens even be
langrijk. nl. de vraag: Is dan met het
lidmaatschap van een kerk (het
staan in de kaartenbak) alles
gezegd?
Beroepingswerk
NED. HER V. KERK
Aangenomen naar Harmeien:
P.v.d.Heuvel te Driesum. Bedankt
voor IJsselmuiden: J.C. Schuurman
te Putten.
Beroepbaar (part time pred.): W. Sol,
halftime vicaris Duizentschoon-
straat 3, Hoogeveen.
GEREF. KERKEN VRIJG.
Beroepen te Axel: H.J. Venhuizen te
Ede; te Bergentheim en Ureterp:
A.D. v.d.Heuvel te 't Harde: te Vlis-
slngen: B. Kamphuis kand. te
Kampen.
Aangenomen naar Gramsbergen:
H.K. Bouwkamp. kand. te Gronin
gen. die bedankte voor Beilen-
Hooghalen. Ferwerd-Hollum. Hau-
lerwijk. Kantens, Leerdam, Lutten,
Marknesse, Opende i.c.m. Surhuis-
terveen en Rozenburg
Kees Deenik
De bekende zanger Kees Deenik
heeft in een periode van vijfentwin
tig jaar aan meer dan twee-en-
twintig-honderd zangavonden van
de BKV (Bijbel Kiosk Vereniging)
zijn medewerking verleend. Hij
bracht daar het geestelijk lied in zijn
vele facetten (ln dit opzicht is Kees
Deenik nooit „éénkennig" geweest)
naar voren en tegelijk „bracht" hij
bij zijn luisteraars de BKV. Er komt
nu een speciale Kees Deenik-avond
in de hervormde kerk aan de Hoofd
straat in Driebergen, op zaterdag 10
april. Deze avond, waarop echter
conform de wens van de heer Deenik
niet hijzelf maar het geestelijk lied
centraal zal staan, begint om half
acht. Een keur van zangers en speel
lieden staat daarvoor aangetreden.
Hans Bouma
Dominee/dichter/vegetariër/milieu
beschermer Hans Bouma publiceert
zeer veel en nu is er bij Kok in
Kampen een boekje van eenen
zeventig pagina's van hem uitgeko
men dat „Op adem komen" heet (het
kost 7.90) en gebeden behelst.
Geen gebeden, te gebruiken in de
eredienst, maar persoonlijk getinte
teksten, die de lezer Hans Bouma
kan nazeggen.
Prof. dr. J. van
Genderen
Op 19 februari 1975 hield prof. dr.
Jan van Genderen tijdens een stu
dieweek van de theologische ho
geschool van de christelijke gerefor
meerde kerken te Apeldoorn een le
zing over het onderwerp: confessie
en theologie. Hij heeft deze rede wat
uitgewerkt en zijn betoog vormt nu
onder dezelfde titel een deeltje van
de door Kok in Kampen uitgebrach
te reeks Apeldoornse studies (27
pag-, prijs 6.90). De theologie, zo
meent de Apeldoornse hoogleraar,
moet de kerk als vergadering der
gelovigen dienen en njag zich daar
om niet verwijderen van de confessie
(de belijdenis) der kerk.