Hele avond Webern toch iets te veel Jubileum Bernhard Droog in Thuiskomst Nostalgie bi Fats Domini Ga nu in1976. Want Amerika isjari; eJ Lorca speelt met tijd en realiteit 'H Friesch-Gromngsche Hypotheekbank AIV 8% pandbrieven 1976 per 1980/1987 Noordhollands Philharmonisch onder Vandernoot Pinter ingehouden precies geregisseerd Ik hou van jou eigentijds maar uitgekauwd spel W - (®f Concert zonder flauwekul „In vijf jaren tijds" familie Dagelijks over de KLEDING n Met ingang van 22 maart 1976, is de koers van afgifte van de gesteld op 100%. 12 fantastische vakanties in onze'AmerikaTourgids'76'v MAANDAG 22 MAART 1976 KUNST TROUW/K door R. N. Degens HAARLEM De Orkeststukken opus 6 en opus 10 van Anton Webern lijken tot de tophits van het concertrepertoire te gaan behoren, wat zeer ongewoon is voor een muziek als deze die voor de meeste concertbezoekers al sinds 1910 ontoegankelijk is. In zeer kort tijdsverloop hoorde ik ze dit seizoen drie maal bij verschillende orkesten; wat tevens gelegenheid bood te constateren hoe slecht zelfs beroepsmusici „nauwelijks aan de met Weberns stilte ontstegen" muziek overweg kunnen. Het Noordhollands Philharmonisch Orkest deed het vrijdagavond onder André Vandernoot met veel ambitie en. op gezag van zijn dirigent, met veel luidruchtige expresiviteit. Luid ruchtig in vergelijking dan met de uiterst subtiele verschillen in klankkleur en sterktegraad die. op een laag geluidsniveau, hier al vol doende zijn. Dat Vandernoot en het orkest stevi ger van leer trokken in de „Passacag- lia voor orkest" opus 1 van Webern was volkomen in overeenstemming met het roman tisch- expressionistische karakter van deze muziek, waarin men zelfs nog een vage echo van Brahms kan horen. Het stuk dateert dan ook van 1908 en er is nog geen enkele aanleiding om het met „muziek van de stilte" te kenschetsen, zoals in de programma toelichting van vrijdagavond ge beurde. Aan de goede samenstelling van dit geheel aan Webern gewijde program ma (in de serie hedendaagse compo nisten van het N.H. Philharmonisch) kon men overigens Weberns ontwik keling naar die muziek der stilte wel afhoren, ook zijn meesterschap in het beknopt formuleren van zijn muzika le gedachten; zes of zeven minuten voor één compositie is bij hem al heel lang. Zodat met acht complete wer ken het hele concert nog op een or dentelijke tijd geëindigd was. Bewonderenswaardig Maar zelfs daarmee leek deze avond in zijn totaliteit nog teveel van het Anton Webern goede. Want met alle respect voor de aardige gedachte van zo'n „compo nistenreeks" (H. Andriessen, Van Delden, Bartók, Orff en Badings wa ren vorige keren aan de beurt) is Webern daarvoor een gevaarlijk voor orkest op. 30 en de Symfonie op. 21 die als instrumentale stukken nog op het programma stonden. Bevredigender klonken de vocale werken: Cantate nr. 1 en Cantate nr. 2 waarin Jeanette van Dijck en Ruud van der Meer bewonderenswaardig knap de soli vertolkten, en waarin het Nederlands Kamerkoor trefzeker en sonoor zijn aandeel bijdroeg. En dank zij de kwaliteiten van dit koor werd „Das Augenlicht" voor koor en orkest wat uitvoering betreft het hoogtepunt van dit concert. Akoestiek Een van de laatste in het Haarlemse Concertgebouw, dat straks dicht gaat voor een rigoureuze verbouwing van de concertzaal met zijn veelge roemde, maar volgens mij bijzonder aanvechtbare akoestische kwalitei ten. Ik heb deze avond op drie ver schillende plaatsen in de zaal gezeten (wat makkelijk kon met naar schat ting nauwelijks honderd andere toe hoorders) en weer overal dezelfde hinderlijke lange nagalmtijd onder vonden. Dat de orkestleden bang zijn dat die met de verbouwing zal ver dwijnen is begrijpelijk; met zo'n galm speelt het lekker en er wordt veel ongerechtigs gecamoufleerd. Voor de luisteraars in de zaal is het sluitstuk; zeker voor een orkest en soms niet te harden doordat alles een dirigent die met deze muziek „doorelkaar loop". Zij maken een weinig affiniteit bezitten. En dat was goede kans er met de komende res- ondanks alle goede bedoelingen dui- tauratie op vooruit te gaan; tenzij er delijk te horen. Ook in de Variaties stommiteiten worden begaan. door André Rutten NIJMEGEN Bernhard Droog is zaterdagavond, na de première in Nijmegen van Pinters „Thuiskomst", in het eigen huis van de toneelgroep Theater in Arnhem gefêteerd, omdat hij dertig jaar toneel speelt, waarvan 22 bij Theater De Gelderse Hoofdstad kende hem haar zilveren legpenning toe, overhandigd door haar burgemeester. Elise Hoomans. had namens het ge zelschap en het stichtingsbestuur iets geschreven, dat zij zelf „een kryptogram. zelfs bijna een gedicht" noemde. En dat was het ook. Een verbaal meesterwerkje, waarin vele rollen van Bernhard Droog virtuoos door Dirkje Houtman AMSTERDAM Het pro grammaboekje vermeldt over „Hou jij van mij of ik van jou", de Nederlandse bwerking van „The marriage gambol" van Enid Rudd, „een spel waarbij je jezelf herkent en toch blijft lachen.Geen van bei de is echter het geval. Het betreft hier een echtpaar (ge speeld door Luc Lutz en Simone Roos kens), waarvan de man detecti ve-boekjes schrijft, beroemd wordt en zijn vrouw zegt te verlaten voor een ander (de secretaresse ontbreekt er nog maar aan). Rijkdom maakt niet gelukkig, want dat waren zij vroeger toch op hun etage-woning in Amsterdam-Oost. Ten slotte krijgt de man het gebruikelijke Inzicht dat hij helemaal nog niet zo slecht af was met zijn echtgenote en komt het tot een grote verzoening. Een verhaal dat menigeen zal aan spreken, maar waarin niet ledereen zich zal herkennen: kortom een ge dramatiseerde beeldroman. Het is een eigentijds maar uitge kauwd gegeven, dat om nieuwe im pulsen vraagt wil het nog blijven boeien, hetgeen bij deze voorstelling niet het geval was. Het geheel bleef spanningsloos. voorspelbaar en ver mengd met zouteloze grappen, het eerste bedrijf had daardoor sterk in gekort kunnen worden omdat twee derde van de Inhoud louter bestond uit expositie. Simone Rooskens als het kindvrouwtje kon van haar tekst voor het merendeel bestaande uit cllché's ook niet meer maken. Haar optreden als „strijdbare" vrouw kwam zo nu en dan tot uiting in de worstelpartijen met haar echtgenoot, welk schop- en sla werk een lichte gêne veroorzaakte. De komische talenten van Luc Lutz werden nauwelijks aangesproken. Deze stukkeuze is mij dan ook niet geheel duidelijk, want een dergelijk acteur verdient beter. Deze vrije pro- duküe werd geregisseerd door Allan Barlow en is tot en met 11 april te zien in het Nieuwe de la Mar-theater. beknopt en verrassend samen gere gen waren, gecombineerd met een karakteristiek van de acteur en de mens daarachter. „Gewoon een burgermannetje", zei de acteur daarna van zichzelf, „een man die graag gelukkig wil zijn in zijn werk, in zijn gezin en in de na tuur". In dit (slechts summier weergegeven) zelfportret ligt een aanknopingspunt voor de manier, waarop hij in Pinters „Thuiskomst" de vaderfiguur, Max, speelt, al is dat zeer beslist geen zelfportret. Bernhard Droog vierde zijn dertigjarig jubileum, omdat hij nu nog vooruit kijkt naar rollen die hem wachten, terwijl vreesde hij, bij zijn veertigjarig jubileum alleen nog maar terug zal kijken. Pinters Max is in dat stadium van alleen maar te rugkijken. Hij wil zich alleen nog maar herinneren, hoe gelukkig hij geweest is met vrouw en kinderen. Maar gaandeweg ontvalt hem, dat hij een rauw soort banjeraar geweest is. Gedegenereerd Het blijkt uit zijn hondse aanvallen, vooral tegen zijn inwonende broer (een overprecieze beroepschauffeur, schitterend gespeeld door Jan Goris- sen). en de middelste van zijn zoons (Edmond Classen). Het blijkt ook uit wat die zoons geworden zijn. De jongste (Guy Lavreysen) een achter gebleven jongen, sloper van zijn vak, door vader naar de boksschool ge bracht, de middelste een welvarende pooier, de oudste (Wikke Jongsma), een steriele, levenloze professor in de filosofie, die zijn jonge vrouw (Pauli ne van Rhenen), die hij, na een huwe lijk van zes jaar, even was komen voorstellen, bij die mannen achter laat. wetend dat zij haar voor eigen genoegen zullen uitbuiten en met haar lichaam een eigen inkomen zul len laten verdienen. Een volstrekt gedegenereerd stukje samenleving, waarbinnen de oude vader klagend beseft, dat het jonge vrouwtje hem misschien te oud zal vinden. Sympathieker Bernhard Droog maakt de man men selijker, begrijpelijker, zelfs sympa thieker dan tien jaar geleden Guus Hermus hem speelde. Hoewel daar ook bij meespeelt, dat het stuk bij deze tweede kennismaking niet de schok van de eerste keer teweeg brengt. René Lobo had het trouwens tamelijk ingehouden-precies geregis seerd. Het interieur, dat Jan Kie- boom ontworpen had, tekende op een niet opdringerige, maar wel tekenen de manier het vervallen burgermi lieu. door Kees de Leeuw Lorca's „In vijf jaren tijds": Willem Paul Edelman als harlekijn, Jan van Eijndthoven als Paljas. door André Rutten ARNHEM De Spaanse schrijver Frederico Garcia Lorca noemt zijn toneelspel „In vijf jaren tijds" zelf „een legende van de tijd". Het is ook een verdichtsel van de werkelijkheid. In beide op zichten is het fascinerend, zoals blijkt uit de heldere voorstelling, die Elise Hoomans er, in de vertaling van Dolf Verspoor, met een groep spelers van Theater voor de kleine zaal van gemaakt heeft. De voorstelling duurt, met de pauze mee, tweeëneenhalf uur. Aan het be gin slaat de klok zes uur, aan het einde ook. Het tweede bedrijf heet vijf jaar later te spelen dan het eerste, maar toch is er in werkelijk heid geen tijd verstreken, is de hele voorstelling de uitdijing van één ogenblik, waarin heden, verleden en toekomst in de verbeelding samenge bald zijn. In de verbeelding van de centrale figuur, die aangeduid wordt als „de jonge man", die er, in de interpretatie van Elise Hoomans, tegelijkertijd in vier andere fasen van zijn leven is: als „de oude man", „de vriend" (adoles cent) en „de tweede vriend" (kind). Hoofdmotieven zijn de liefde waar door de vrouw in verschillende, in elkaar overgaande verschijningsvor men, in het spel optreedt en de dood een paar keer verschijnt een pas gestorven kind, de eerste keer in gezelschap van een kat, die door kin deren met stenen doodgekogeld is, zoals aan het slot weer gebeurt. Onvoldoende Deze verstandelijke uitleg doet on voldoende recht aan het stuk, dat zich tot de verbeelding en gevoel richt in een bijzonder mooie taal en ln een reeks helder bewegende beel den, waarin verwondering, hoop, angst, verdriet, weemoed op een fas cinerende manier met elkaar verwe ven zijn ook in de figuren zelf, die deels als marionet, harlekijn, paljas, masker terugkeren. De hier aangeduide indrukken zijn gebaseerd op de integere, boeiende voorstelling. Toch is die gemakkelij ker toegankelijk voor wie de tekst gelezen heeft (in het tweede deel van Lorca's toneelwerk in de vertaling van Dolf Verspoor, uitg. Van Ditmar paperback). DEN HAAG Voor een uitverkocht Congresgebouw t dagnacht in Den Haag Fats Domino and his band Domino, afkomstig uit New Orleans, waar hij Over1 steeds woont, maakt er een gewoonte van om eens in jaar een bezoek te brengen aan het vaste land van Euroj fans duidelijk te maken, dat hij er nog steeds is. Die fans, voornamelijk veertigers, waren in grote getale gekomen om hun ster toe te juichen. Kortom, een dankbaar publiek om voor te spelen. Als er iemand is, die zijn stempel heeft gedrukt op de muziek uit de Jaren '40 dan is dat wel Fats Domino geweest. Een man, die simpele mu ziek maakt, gebaseerd op een al even eenvoudig akkoordenschema, maar die er wel voor gezorgd heeft, dat de rhythm-and-blues toegankelijker werd voor een groter publiek. Begonnen in 1949 met zijn eerste plaat „The Fat Man" legde hij zo voor de jaren daarop de basis voor een reeks van hits, die ook nu nog het aanhoren waard zijn en met recht „goud van oud" genoemd mogen worden. En het was juist voor die oude nummers dat het publiek was gekomen, want iets nieuws is van hem niet meer te verwachten. De laatste jaren heeft deze man geen plaat meer gemaakt en op de concer ten die hij nu nog geeft siert de nostalgie dan ook hoogtij. Wie dat goed in zijn achterhoofd houdt, zal niet bedrogen uitkomen en waar voor zijn geld krijgen. Dat was ook zater dagnacht het geval. Natuurgetrouw Bijgestaan door een negen man tel lende begeleidingsgroep onder aan voering van zijn arrangeur Dave Bartholomew ging Fats aan de vleu gel in een hoog tempo van start met het ten gehore brengen van zijn oude hits. Hits die zo natuurgetrouw mo gelijk worden gespeeld en waarbij nauwelijks ruimte wordt gelaten voor enige variatie. Het is een recept, dat er bij zijn oude fans ingaat als koek getuige het feit dat elke inzet van een oud nummer met gejuich werd begroet. I'm walking, Blue Monday, Let the four winds blow, My girl Josephine, Be my guest (zijn eerste grote hit uit 1959), Walking to New Orl j best verkochte plaat Bli het kwam er allemaal soe s zien zonder veel moeite nog een toegift en klaar Verder geen flauwe kul. Het publiek had gekreget voor kwam en wie iets wachtte, had in feite bet weten, want zoals gezegd soort concerten de nostal en gaat het er alleen maai j] zien en te horen of Fat i allemaal kan. En dat koiï, meer, maar ook beslist nl< Amsterdam Arnhem E>ndhoven - Enschede s-C'awenhage Groningen Rotterdam Utrecht Bezoek Amerika en vier het 200-jarig bestaan van de Verenigde Staten. Feest met de Amerikanen. Elk dorp, 'i N J iedere stad heeft zo zijn eigen festiviteiten dit jaar. En u A* bent van harte welkom! Ontdek het overweldigende Amerika - en laat Pan Am uw kundige gids zijn. De Niagara watervallen - het landelijke Virginia - Laredo en het Wilde Westen - New Orleans - Cape Canavaral - Plymouth Rock - Disneyland en nog veel meer. Pan Am heeft een gids van 24 pagina's voor u, v prachtige kleurenfoto's. Al die bezienswaardige plaatsen, die u juist in dit historisch jaar moet gaat staan erin. U kunt het eens op uw gemak bekijken, als ufci Amerika Tourgids '76 bestelt met onderstaande li coupon. Maar doe het wel gauw, want 1976 is hê>t voor een vakantie in Amerika. Plak de coupon o|d briefkaart en stuur 'm op naar Pan Am World Ainf Leidseplein 25, Amsterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 6