Hans Veerman: radio
leuker dan je denkt
Werkspoor
Radio- en televisieprogramma's
Conflict over colleges
prof. A. Troost kwam tot
nieuwe uitbarsting
DCLLy
VAN
ARNHEM
Loonpolitiek
Nieuwe wegen zoeken die dit medium alleen biedt
Even puzzelen
VRIJDAG 19 MAART 1976
RADIO/TV-BINNENLAND
Net dacht jk dat wij over de
gangbare problemen zo ongeveer
uitgepraat waren Mijn bezorgdheid
bleek echter voorbarig te zijn. want
m een artikel reikten drie
socialistische hoogleraren ons
gelukkig weer een discussiethema
aan de geleide loonpolitiek
Voorposten van de natie hebben
daar zich direct meester van
gemaakt en dat was donderdag
natuurlijk ook op de buis merkbaar
Opvallend was daarbij dat de
sterkste tegenkanting kwam van de
geestverwante vakbondsbestuurder
Kok. Uitzijn woorden viel op te
maken dat hij het professorale
geschrijf voor kennisgeving zou
aannemen. Maar dat lijkt mij te
oppervlakkig geredeneerd.
Misschien moeten we de notities van
de drie hoogleraren zien als
rooksignalen. En u weet het: waar
rook is. daar is ook vuur
Donderdag werden ons ruime
kansen geboden om tot de natuur
terug te keren. Interessant was de in
het EO-programma gesignaleerde
ontdekking, dat Nieuwzeelandse
vogels in hun manier van zingen een
soort dialect vertonen. Vooraf
informeerde de EO belangstellende
kijkers over bijbelschoien in België.
Frankrijk en Engeland. Ze zijn
ondergebracht in kolossale panden,
die. al verrichten de cursisten allerlei
karweitjes, enorme bedragen vergen.
Aangezien het niet aannemelijk is
dat deze instellingen rijkssubsidie
ontvangen, ben ik wel benieuwd wie
dat allemaal financiert.
Wij benoren tot de rijke landen en
vrijwel nergens ter wereld zijn de
sociale voorzieningen zo goed. maar
ons welzijn gaat steeds meer lijken
op een bolhoed met een heleboel
deuken erin. Alleen al op grond
daarvan mag Je verwachten dat het
programma Onder Behandeling, dat
de NCRV woensdag bij wijze van
proef op het scherm bracht in een
behoefte zal voorzien.
Henk Mochel kennende, zal hij er
met zijn medewerkers toch wel
kritisch aan dokteren om met
hoogwaardige informatie toch een zo
breed mogelijk publiek te bereiken
Wellicht verdient de uitwisseling van
ervaringen iets meer aandacht en
misschien is het een goede tip om.
naast het terecht signaleren van
falende lieden, de toegewijde
werkers in de gezondheidszorg niet
over het hoofd te zien. Want die zijn
er toch ook.
De interessantste bladzijden in
NCRV's Open Boek werden
..beschreven" door de buitenlandse
gasten. Ward Ruyslinck was met
Vlaamse woordkleuring een smeuïge
propagandist voor zijn eigen boek.
dat hij ..in naam van de beesten"
heeft geschreven. De Russische
dissidente auteur Wladimir
Maxikow schetste met ingehouden
bewogenheid het verwordingsproces
in zijn geboorteland, dat hij als
banneling heeft moeten verlaten.
Maar zijn geloof in de oerwaarden
van het Russische volk is zo sterk
dat Maxikow ervan overtuigd is dat
..de redding en loutering van de
mensheid uit het oosten zal komen,
in bijzonder uit Rusland". Jammer
dat op deze profetisch klinkende
woorden niet nader werd ingegaan.
Waarschijnlijk stonden de
taalproblemen een spontane
discussie in de weg.
Een veelzijdige en weloverwogen
aanpak kenmerkte de
Panoramiek-uitzending over de
Lockheed-affaire Dankzij de zo
objectief mogelijke verkenning.
werd de kijker geen mening opge
drongen.
Ton Hydra
door Riet Diemer
HILVERSUM ..Er moet nog veel gebeuren op radiogebied. want nog zoveel terrein ligt braak,
terwijl er toch technische en compositorische mogelijkheden te over zijn". Hans Veerman (43).
hoorspelacteur, werkt dan ook onder het motto: Radio is leuker dan je denkt. Voor hem bestaat
werken met radio voor een belangrijk deel uit experimenteren, zoeken naar nieuwe wegen, die dit
medium alleen biedt.
69: Het zal de lezer dus wel niet
verbazen, dat de bijbehorende auto
mobilist bijna aan zijn eigen ver
stand ging twijfelen. „D .da dat
k .kan niet!" stamelde hij. „Ik ben
dr dronken of gek! En aangezien
dronken lui en gekken niet achter
een autostuur thuishoren, ga ik on
middellijk terug naar Rijkhuyzen.
Een kopje sterke koffie lijkt me een
probaat middel om van die waan
voorstellingen af te komen. Stel je
voor. zeg! Een fietser, die een
twaalf cilinder auto voorbijsuistü Nee
hoor, dat kan niet!" Het schatrijke,
oude heertje dat zich eigenaar mocht
noemen van de grote, Amerikaanse
wagen, keerde onmiddellijk en reed
terug naar Rijkhuyzen. En daar
stormde hij toevalligerwijze
hoogst geagiteerd ..Het Witte Paard"
binnen. Hij liep daarbij bijna de bra
ve landbouwer Krijn Suykerbiet van
de sokken, die er slechts met de
grootste moeite in kon slagen zijn
kruik bier voor totale vernietiging te
behoeden. „Kiek toch uut, man!" riep
Krijn Maar het oude heertje
luisterde niet en slikte schielijk een
verkwikkend kopje koffie binnen. In
tussen luisterde hij nieuwsgierig naar
de duidelijk hoorbare stroom van
woorden, die over de lippen van een
sportief gekleed en gebruind
manspersoon vloeiden. Deze stond te
midden van een schare serviele be
wonderaars en vertelde op luide toon.
dat hij geen moment angst voor Ko-
bus had gekoesterd. „En waarom zou
ik!?" riep hij uit. „Waaraan heb ik
mijn bijnaam van Stalen Pier nu
eigenlijk te danken? Aan twee din
gen toch zeker! Ten eerste aan mijn
IJZEREN VOLHARDING om een
loodzware training jarenlang t
houden. En ten tweede aan h< ijl
dat mijn hart en mijn spieren 2 ,1
zijn als EDELSTAAL! En düt.
vrienden, is mijn succes! En
mij, Stalen Pier, wilde die dikk
bezak nu fietsen! Belacheli
heeft hem binnen drie minui
zend gulden gekost! Hahai
nee. de fietser, die mij kan
moet nog geboren worden!!"
zou wel eens kunnen wezen, da
lang geboren was," zei toen he
heertje. „Ik heb namelijk ond i'
een dikke hobbezak gezien, d 1
degelijk fietsen kon! Ik reed me rfi
wagennou toch zei l«
gentig per uur. En toen stoof n
een dikke kerel op een ouw
voorbij! Gewoon voorbij alsof i j
maal stilstond!" Geschi n
draaide Stalen Pier zich om
PELLI, PINGO EN HUN VRIENDEN
- a
'\Hl GAAN6EW00MI IK HOOD
RECHTUIT - EENS METEEN Nik'
ZIEN WAT ER MEER VAN U
GEBEURT 1 NE6T0EMEN
..We zien in theater nieuwe ontwikke
lingen naast het traditionele theater
ontstaan. Dat zelfde zien we bij film.
En zo kan het ook met radio. Met
radio kun je weer andere dingen doen
dan met film. televisie of toneel. Ra
dio moet de mens prikkelen, zodat hij
zijn eigen beeld maakt. Bij televisie
is het decor er al. bij radio moet hij
het zelf maken. En de aan te reiken
mogelijkheden daarvoor zijn onbe
perkt".
Wat betreft hoorspelen: er ligt naast
het traditionele hoorspel of liever
luisterspel een gebied braak voor
dramatische radioproduktie. „Zon
dramatische radioproduktie was zon
dagavond het luisterspel „Beter een
vogel in de hand naar De Vogels
van de Griek Aristophanes, waarin
Hans Veerman een stimulerende aan
deel had
De antieke inhoud werd overgezet in
de actualiteit van vandaag. Gebruik
werd gemaakt van allerlei uitingen
van de menselijke stem tot gorgelen
en andere vreemde klanken toe.
Ton Hydra schreef er in onze krant
van zaterdag over: „Zij hebben geëx
perimenteerd met de vertaling van
mevrouw M. d'Hane-Scheltema. bij
latere gTote schrijvers gezocht naar
toepasbare uitspraken over het pro
bleem van de macht en proeven ge
nomen met stem- en opnametech
nieken. Voor eigentijdse parodieën
schreven zij zelf de teksten, die door
andere leden van het collectief gewo
gen en vaak te licht bevonden
werden
De spelers komen uit een werkgroep
uit de Hoorspelkern De laatste be
staat uit zestien spelers met voor de
luisteraars vertrouwde namen als
Dogi Rugani. Frans Somers. Huib
Orizand en anderen. In 1959 werd de
groep opgericht toen er nog een NRU
was in plaats van NOS. Maar voorlo
per was voor de oorlog al een groep
Vara-spelers. die optrad voor radio
en het land in trok.
Een groep
Hans Veerman: „De hoorspelkern is
geen gezelschap, maar een groep
waar de omroepen acteurs uit kun
nen halen voor hun opnamen. „We
moeten alle soorten zaken door el
kaar kunnen spelen. Ieder van ons
werkt voor iedere omroep, in alle
soorten stukken, zoals documentai
res, poëzie, midden-Nederlandse spe
len. literatuur-uitzendingen, als ver
tellers in schoolradioprogramma's
en in hoorspelen. Zelf doe ik veel
poe zie. maar ook midden-
Nederlands. zoals in de spelen van de
NCRV
Uit die Hoorspelkern komen af en
toe een paar spelers bij elkaar in de
werkgroep om te zoeken naar nieuwe
wegen, zoals bij De Vogels het geval
was. Tussen het gewone werk was
men er een jaar mee bezig. „Dat wil
niet zeggen dat ieder hoorspel zo
moet klinken, maar in iedere kast
mag ook wel eens een geel pak han
gen. En op den duur moet het experi
menteren ook terug te vinden zijn in
de technieken van andere
hoorspelen."
Klok teruggezet
Hans Veerman is van mening, dat bij
het maken van hoorspelen nog vaak
de klok wordt teruggezet. „De VPRO
heeft verleden jaar een NCRV-
radioprogramma ingegraven. Zou je
nu ook een paar hoorspelen van nu
moeten ingraven om in het jaar twee
duizend op te graven, dan zouden de
mensen kunnen zeggen: dat is een
hoorspel uit de jaren zestig. Met ge
bruik van andere middelen, visie en
durf kom je een eind verder."
Als smaakmakers in het avant-
gardewerk noemt hij daarentegen de
KRO met Jan Starink in het pro
gramma Babel en ook de NCRV met
de gedramatiseerde spelen over het
euthanasieproces in Leeuwarden en
de treinkaping van Wim Ramaker.
Stimulans
..De functie van de radio is zo eigen
tijds en kan zo n stimulans zijn voor
grote aantallen traditionele produk-
ties die nu gemaakt worden." Als
voorbeeld geeft hij het zoeken dat hij
en een hoorspelregisseur deden naar
het suggereren van een terugblik van
een vrouw naar haar kinderjaren. Het
moest niet voorspelbaar zijn. Gevon
den werd de ritmiek van een kinder
liedje. zacht gespeeld op de hoge no
ten van de piano. En dat werd achter
de vrouwenstem gezet. Een flard in
het achterhoofd van wat ze vroeger
gehoord zou hebben.
„Je voegt er iets aan toe dat boeien
moet. Dat is de kracht van radio. Zo
kan een gewoon, maar goed hoorspel
een tik meekrijgen. Die denkmanier
doe je op in de werkgroep." Een an
der voorbeeld is de geluidsach
tergrond in De Vogels wanneer de
engel opkomt.
De bekende trucs als echoklank enz.
werden afgekeurd. Vijf ideeën wer
den weggegooid. Tot Eva Janssen
\/^,..„i 1
Hans Veerman. .op radioge
bied ligt nog zoveel terrein
braak.
thuis onder het broodsnijden op de
gedachte van een glasconcert kwam
met twintig glazen. Daarvan werd
een collage gemaakt."
De belangstelling voor het hoorspel
is. ondanks wel eens anders werd
vermoed, besslist niet weg. Zo
plaatste de VARA het van de avond
naar de middag en steeg de luister
dichtheid van 80.000 naar 200.000.
..Maar tussen acht en tien uur
's avonds wordt het moeilijker. Door
de opkomst van televisie is het
hoorspel echter op een andere plaats
gekomen. Daardoor ontstaat voor de
radiomakers de taak te zoeken naar
eigen mogelijkheden."
Toneel
Naast zijn radiowerk is Hans Veer
man weer toneel gaan spelen. Zo was
hij Grote Klaas in het door Pieter
Verhoeff voor de VPRO gefilmde
Grote Klaas en Kleine Klaas. Onder
Carl Guttmann deed hij mee in „De
dag dat de paus werd gekidnapt." In
het najaar heeft hij een rol in „Niet
bereikbaar" naar het Engelse
„Otherwise engaged".
..Als radioman mis je wel het publiek
in het theater. Na een keer opnamen
maken ben je alles kwijt. Je hebt
geen respons, je hoort niet lachen.
En de andere dag moet je weer iets
anders doen. Maar je kunt bij radio
wel meer priegelwerk doen, preciezer
werken. En je moet elkaar daarbij
een beetje opheujen. Maar er is veel
enthousiasme onder de hoorspel
mensen. En soms tegen beter weten
in houd ik vol, dat moet ieder doen."
VRIJDAG 19 MAAKT 1976
HILVERSUM I <r>98 m en FM-kanalf-n)
KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende woord.
7.07 (S) Licht programma met Hans van
Willigenburg. 8.30 Nieuws. 8.36 Gymnastiek
voor de huisvrouw. NOS: 8.45 Spiegel van
Belgie: muziek en nieuws van onze zuiderbu
ren. KRO: 9.15 (S) Licht programma met
Anne van Egmond. (10.30 Nieuws). 11.59
Bericht Vastenactie. 12.00 (S) Licht pro-
gramma met Hans van Willigenburg. (12.30
Nieuws). 14.00 (S) Licht programma met
Anne van Egmond (15.30 Nieuws). 16.00 (S)
Jacques van Kollenburg ontvangt op zijn'
Spreekuur. 17 00 (S) Anne van Egmond, voor
kinderen. 17.30 Nieuws. 17.32 (S) Echo maga
zine PP: Uitzending van de Volkspartij voor
Vrijheid en Democratie. KRO: 18.30 Nieuws.
18.41 Marktberichten. 18.44 (S) Zomaar
stereo. 19.30 (S) Edwin, platen en zingen.
20.00 (S) In antwoord op uw schrijven, ver-
18.15 TELEAC: Sociale Verzekerin
les 1)
Vervolg var» pag. 1
slechts eenmaal, op 2 mei in de minis
terraad besproken. Het ging toen
uitsluitend om de mededeling dat de
zaak rond was. De raad voor econo
mische aangelegenheden, een onder
raad van de ministerraad waarvan
ook de president-directeur van de
Nederlandsche Bank. dr. Holtrop.
deel uitmaakte, heeft zich pas later
met deze transactie beziggehouden.
Van onze onderwijsredactie
AMSTERDAM Aan de Vrije Universiteit is het al jaren
slepende conflict over de colleges van prof. dr. A. Troost tot een
nieuwe uitbarsting gekomen.
Hoewel een ruime meerderheid van
studenten en docenten vindt dat de
hoogleraar ln de sociale ethiek te veel
wijsbegeerte der wetsidee in zijn col
leges doet. houdt prof Troost vast
aan zijn eigen onderwijsprogramma
Omdat een hoogleraar vrij is te doce
ren wat hij wil. Is het gerezen conflict
bijna onoplosbaar
In 1968 kreeg prof dr Troost de
opdracht sociale ethiek te doceren
binnen de subfaculteit voor pedago
giek en andragogiek Prof. Troost
was toen al verbonden aan de wijsge
rige faculteit van de VU. Hij is een
vurig aanhanger van de Wijsbegeerte
der Wetsidee. die in de jaren dertig-
door prof. Dooyeweerd als een speci
fiek christelijke filosofie is ontwik
keld
Kerkelijk en politiek behoort prof
Troost tot de verontrusten
In de loop der jaren werd de te
genstelling tussen prof Troost en de
derdejaars studenten in de pedago
gie en andragogie steeds sterker. Zij
verweten hem dat hij een te groot
deel van de tijd inruimde voor de
door hemzelf gekozen richting, dat
hij andere filosofische stromingen
louter vanuit zijn eigen gezichtspunt
bekeek en dat hij geen discussie
toestond. Ook mensen als de on
langs geemeriteerde hoogleraar J. W
van Hulst en de tegenwoordige voor
zitter van het subfaculteitsbestuur
P. A. de Ruyter. hadden kritiek op
de aanpak van prof. Troost
Twee jaar geleden besloten de stu
denten reeds tot een tentamenboy
cot. De subfaculteitsraad heeft dat
toen opgelost door het vak sociale
ethiek voor één keer naar het docto
raal programma te verschuiven. Zo
konden de kandidaatsexamens toch
doorgaan Later deed de subfcul-
teitsraad een nieuw voorstel voor de
inrichting van het vak sociale ethiek.
Een kwart van de stof zou kunnen
bestaan uit de wijsbegeerte der wets
idee. dne kwart van de studie zou
gewijd zijn aan het neopositivisme.
het existentialisme en het marxis
me Prof Troost wilde daar echter
niet van weten. Op een gegeven mo
ment brak hij het overleg zelfs af.
Tenslotte kwam hij met een pro
gramma waarin ruim een derde van
de tentamenstof over de wijsbegeer
te der wetsidee handelde
Toen de subfaculteitsraad dit pro
gramma op 5 maart afwees, greep
voorzitter De Ruyter in. omdat naar
zijn mening de leervrijheid van de
docent werd aangetast. Een subfa
culteitsraad mag alleen oordelen
over de buitenkant van het program
ma »de omvang, de tentamenrege
ling. enz niet over de inhoud De
Ruyter droeg daarom de beslissing
van de subfaculteitsraad ter vernie-
titing voor aan de universiteitsraad
Dr De Ruyter meent dat eerst deze
kwestie moet worden opgelost, en
dat vervolgens opnieuw met prof.
Troost moet worden overlegd over
zijn opstelling binnen de subfacul
teit.
in verband met betalingsmoeilijkhe
den. De steekpenningen zijn niet in
de ministerraad en de onderraad
besproken, dat blijkt althans niet
uit de notulen.
Het antwoord van Den Uyl geeft
geen duidelijkheid over de vraag of
dr. Holtrop. nu lid van de commissie
die de omkoopbeschuldigingen je
gens prins Bernhard onderzoekt, van
de steekpenningen op de hoogte
was. De premier achtte dat vorige
week „zeer onwaarschijnlijk", maar
ook deze opvatting vindt geen duide
lijke bevestiging in de feitelijke gang
van zaken.
Werkspoor benaderde reeds in juli
1948 de Nederlandsche Bank met de
vraag of toestemming gekregen zou
worden voor de betaling van vier
miljoen dollar „provisie", om de Ar
gentijnse order te krijgen. De direc
tie van de Nederlandsche Bank wees
deze aanvraag af. mede gelet op de
aard en strekking van deze betaling,
..waarover geen enkel misverstand
bestond".
Werkspoor vroeg vervolgens bemid
deling bij economische zaken, dat
daartoe bereid was. In december
1948 volgde een vergadering van
topambtenaren van economische za
ken. financiën en een directeur van
de Nederlandsche Bank. Daar werd
besloten de betaling van „provisie"
wel toe te staan. Men oordeelde de
ontwikkeling van de handel met La-
tijns-Amerika van essentieel belang
voor de Nederlandse economie. Ne
derland kon zich niet onttrekken
aan de handelsgewoonten van dit
werelddeel. De directie van de Ne
derlandsche Bank heeft van deze
beslissing nota genomen en vervol
gens in 1951 de gewenste vergunning
afgegeven. Het is de Nederlandsche
Bank momenteel niet bekend wie
volgens eerdere berichten was dat
president Peron zelf de begunstig
de was.
Maatregelen?
Volgens premier Den Uyl heeft de
Nederlandsche Bank. noch de minis
ter van financiën de bevoegdheid
vergunningen tot betalingen in het
buitenland te weigeren indien spra
ke is van steekpenningen. Den Uyl
deelt tenslotte mee in de minister
raad de vraag aan de orde te zullen
stellen of de Kamer op de hoogte
moet worden gesteld van mogelijke
andere gevallen van steekpennin
gen. uitbetaald door Nederlandse be
drijven. Tevens zal daarbij worden
bekeken welke maatregelen geno
men kunnen worden om aan deze
praktijken een einde te maken.
Horizontaal. 1. vlaskam. 4. werktuig,
8. spil van een wiel. 10. foei, 12.
afgelegen. 15. keur. 17. tussen. 19.
teugje. 20. kraakbeenvis, 22. muziek
noot. 23. plaats in Overijssel, 24. wig.
26. bloeiwijze, 27. drinkgerei. 29.
strijdperk. 30. muze van het minne
dicht, 31. deel van het gelaat, 33.
voorvoegsel. 37. scheik. element. 38.
verhaal. 39. gemeenteweide.
Verticaal. 1. schatten, 2. boom. 3.
landbouwwerktuig. 5. voertuig. 6. af
nemend getij. 7. houten klepper. 9.
lidwoord. 11. wenk, 12. amusement.
13. besturen. 14. wandversiering, 16.
inhoudsmaat. 18. kunstmens. 21. fa
milielid. 24. huisdier. 25. ingewand
van haring. 27. dwaas. 28. behaag
ziek. 32. pers. voornaamw. 34. radio
omroep (afk.). 35. rondhout. 36. water
in Friesland. 37. onbekende.
zoekplatenprogramma. 21.30 (S) Radio-
Televisie. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. T\/ \/AMnAAft
22 40 (S) Goal, sportprogramma. 23.55-24.00 v /Al>1 L/rAClVJ
NieUWS.
HILVERSUM II (402 m en FM-kanalenl „cncoi tun i
NCRV 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnas- NEDERLAND 1
tiek. 7.20 Te Deum Laudamus: gewijde mu
ziek. 7.54 Vingerwijzing. 8.00 Nieuws. 8.11
Hier en Nu. 8.25 Rozengeuren prikkeldraad;
het leven van alledag. NOS: 9 00 Splinter.
9.35 Waterstanden. AVRO: 9.40 Schoolradio.
NOS: 10.00 Wat heeft dat kind? pedago
gische rubriek. 10.15 de taal in je hand. 10.30
Eurolight. 11.00 Nieuws. 11.03 Meer over
minder - de stem van sprekende minderheid.
12.30 Toerismo: toeristische informatie.
Overheidsvoorlichting: uitzing voor de
landbouw. NOS: 13.00 Nieuws. NCRV: 13.11
Hier en nu. NOS 13.30 Vonken onder de as:
Nederlandse volksverhalen en -gebruiken.
13.45 Onder de Groene Linde: oude liedjes
en balladen. 14.00 Omroeporkest m.m.v. hc-t
Radiokoor - klassieke muziek. 15.00 Zoek
licht op Nederland (16.00 Nieuws). 16.30 Kijk
op buitenland. VPRO: 17 00 Welingelichte
kringen: rechtstreeks debatprogramma.
17 45 Symbiose. VPRO: 17.55 Mededelingen.
18.00 Nieuws. 18.31 Embargo (18.20-18.30
Symplistisch Verbond. NOS: 20.00 (S) NOS-
Cultuur: klassieke muziek. (20.45 Nieuws).
22 30 Gamma van Alpha en Bèta: nieuws uit
de wereld van wetenschap en technologie.
23.00 Met het oog op morgen. (23.05 Actuali-
teitenoverzicht. 23.20 Den Haag vandaag).
23.55 Nieuws.
18.55 Journaal
19.05 De man van zes miljoen, tv-s I
19.55 Alles of niets, kwis
20.40 Pepper. politieserie
21.35 Journaal.
21.50 TROS: Achter de schermen v [jjj
Lady. filmprogramma
22.15 Mei Torme Special: licht
23.00 IKON: Oud-en-Wijs genoeg, seri
- J al
positieve aspecten van hel oude
23.25-23.30 NOS: Journaal
Oplossing vorige puzzel: 1. peer, 2.
ende, 3. edel. 4. relatie, 5. tael, 6.
ieme. 7. elegant, 8. amer, 9. Nero, 10.
tros.
HILVERSUM III (445 m en FM-kanalen)
EO: 7.03 (S) Gospelsound, programma boor
devol muziek, speciaal voor jonge mensen.
8.03 (S) Tijdsein: informatie en muziek. (8.03,
8.30 en 8.45 Klankbord: actualiteiten). 9.03
(S) De muzikale fruitmand: verzoekpla-
tenprogramma van en voor zieken. 10.03 (S)
Te Elfder Ure: non-stop muziekprogramma.
TROS: (S) Drie draait op verzoek. 12.03 (S)
De Hugo van Gelderen show. met de Neder
landstalige Top-10 en Kwiswijs. NCRV:
13.30 (S) Pop-Contact: de Nationale Tip-30.
NOS: 16.03 (S) Hitmeesters: de Nationale
Hitparade met de top-30. 18.03 De Vacature
bank. 18.10 NOS-Maal. Veronica: 19.02 (S)
Veronica op 3: actuele pop-informatieshow.
VPRO: 20.02 (S) VPRO-op-drie. 23.02 Radio
Vrij België 24.02 (S) Amigos de musica.
AVRO: 1.02-7.00 (S) Continu de nacht door.
NEDERLAND II
18.45 NOS: Paulus de bot
18.55 Journaal
19.05 AVRO: AVRO s Toppop pf
Nationale Hitparade
20.00 NOS: Journaal
20.25 AVRO: De gebroeders
tv-serie
21.15 Voor de vuist weg
22.35 Televizier magazine
23.30-23.35 NOS: Journaal
„Zo. bij moeder ja. dat kan ik me
goed herinneren een heel plezierige
man en knap ook zo. die jongen is
daar een zoon van
„De naam Israël als naam van een
schoonzoon vindt U misschien toch
vreemd vader Het imponeert Wil
lem Hendrik even. dat ze zijn gedach
ten anticipeert, hij kijkt weer naar dat
hoge voorhoofd, een ingehouden zen
gende gloed ligt op haar gezicht. Zou
zijn dochter haar kompas kwijt zijn
geraakt, omdat ze Jacoba's dagelijkse
invloed in al deze jaren gemist heeft?
Hij gelooft aan Jacoba's duurzame in
vloed en ook aan haar onstoffelijke
aanwezigheid in zijn leven, maar doen
zijn kinderen dat ook? Wat weet hij
eigenlijk van ze af? Deze en nog veel
meer vragen schieten in ongewone
vlugheid door zijn brein.
Dolly praat verder, nu met een iets
zachter geluid in haar stem:
„Ik ben zo bang vader, dat U en ook
mijn familie met vooroordelen gaan
werken, er zullen zeker honderd-eneen
redenen gevonden worden om mij van
het huwelijk af te houden of om de
verloving uiteen te laten vallen, daar
om ben ik naar U toegekomen, va
der of U met mij aan mijn kant wilt
staan wij hebben nooit een echte
onenigheid gehad vader, nooit een scè
ne in al deze jaren, ik hoop zo, dat we
het nu ook niet zullen hebben
Ze is opgestaan en loopt ongemoti
veerd naar het raam toe en dan weer
terug
..Waarom heb je eigenlijk die Arent
van Coehoorn laten vallen? Dat heb ik
altijd een aardige jongen gevonden
een charmante, eenvoudige kerel
door
Henriette L.T. de Beaufort
„Dat is hij ook vader, maar ik heb nooit
helemaal van hem gehouden, toen heb
ik niet geaarzeld naar de ene richting,
en nu niet naar de andere."
„Waar heb je deze man eigenlijk leren
kennen?"
„U bedoelt Samuel Israël?"
„Ja."
„O. toevallig eens. in de provincie
Utrecht."
„Inlichtingen over die Israël kan ik. als
het moet. wel eens inwinnen." Waarom
die Israël te zeggen, waarom niet ge
woon over Samuel Israël te spreken,
denkt de huiverig kwetsbare Dolly. „Ik
zou me goed kunnen indenken, dat
Dokter Israël en zijn vrouw eventueel
ook hun bezwaren hebben, als ze een
beetje fijn gevoel hebben ze willen
hun schoondochter waarschijnlijk ook
graag uit een milieu weten van gelijke
stand, dat zou ik me tenminste kunnen
indenken het is een kwestie van
voelen van feeling
„Sam is eenendertig jaar, vader, tegen
zijn ouders staat hij absoluut vrij, al
jaren verdient hij zijn inkomen
..Met Willem Hendrik trommelt
met zijn tien vingers op het blad van
zijn schrijftafel.
„Ja hij is pianist."
..Artisten houden er nog al eens een
andere moraal op na
„Dat hoeft niet dat ligt misschien
eerder aan het karakter, dan aan het
beroep. De Israels zijn ook geen adel,
maar uit de intelligentia, joodse Neder
landers wij zijn adel, protestantse
plattelandsadel. maar misschien, dat
er genoeg overeenkomsten bestaan
ik bedoel van het karakter waarom
zou dat niet kunnen? En als die er eens
niet zouden zijn, dan moet ik zien de
gaping te overbruggen door mijn hu
welijk." Willem Hendrik kan zij ogen
niet afhouden van zijn dochter, als ze
deze woorden furioso zegt, het ver
baast hem ook. dat ze alles zo goed
formuleert, ze is niet zenuwachtig en
hij ziet geen spoor van tranen. „Wan
neer kan Sam U een bezoek brengen?
Dat kom ik eigenlijk vragen."
..Wanneer ik hem ontvangen wil,
kindje? Als ik dat wens. zal ik je die
wens te kennen geven. Misschien dat ik
eerst informaties zal nemen, maar dat
heeft helemaal geen haast
„Maar het moet niet op de lange baan
geschoven worden, toen Jaap U mede
deelde. dat hij Thea gevraagd had. is
alles vlug gegaan ook met het enga
gement van Clemens en Eva. ik wou
graag, dat U het met mij niet anders
deed vader
„Ik hou niet van overhaasting."
II
„Dat vraag ik ook niet. maar we
ons engagement niet uitstellen
huwelijk evenmin ik heb va jj^
het wijkhuis in Almelo afgescl
de volgende week hoop ik '.F,
Amsterdam te gaan naar Sam i
ders Vader, ik wou zo graag
me niet m de steek liet niet
overal met mij meegaat, dat be
niet, maar dat U zich niet a
houdt wanneer kan Sam U n i
ken? Over een maand begint zij fai
we tournee.,. nu
„Maar hij zal daar wel weer van k
komen." n
„Zolang wil ik niet meer wacht chl
der ik heb een klein jaar ge
dat is mijn wachttijd geweestee
Sam niet voor zijn tournée on ddl
dan reis ik hem na, vader, al v* ^g
dat U dat niet zult goedkeuren e
„Ik ben geen wekker, die j< 1 v
opwinden en die dan gaat J
Willem Hendrik zegt het grof n
driftig, maar het hindert hem, lek
uitvalt. Hij voelt zijn onmachtAnd
ergert hem. Kijkt hij naar zijiipel
ter, dan heeft hij de grootste tje.
om niet ontroerd te zijn.„Ho«|w
familie Israël op politiek en ke bij
gebied?" f
Dolly aarzelt, ze weet het eer 1 sr
zegd niet.
„Ik denk fatsoenlijk, ik weet
de kinderen in alles dezelfdi
van de ouders hebben, maar t
wacht, dat ze fatsoenlijk zijn a arr{
ouders." jen<
„Hoe oud is hij toch weer?" en 2
..Een-en-dertig." k ir