1*7
IM
[Rl
tii
Frans blijspel met
populaire spelers
Harnoncourt won pleit
met sublieme Orfeo
PAN-festi\(
in Gronin
Eenakterfesti
in Tilburg
Tournee United
World College
Intieme
muziek voor
kamerorkest
Boymans'
modernen
WOENSDAG 17 MAART 1976
KUNST
TROUW/KWARTET PS 104
j
GRONINGEN Ieder jj
seert de stichting PAN, e
een andere universiteit
PAN-festival. Dit keer vj
Groningen plaats. Op c
worden alle studerenden
genheid gesteld onder l
van vooraanstaande mus
verdiepen in door hen v
muziekstukken.
Er wordt op alle mogelijke
strumenten en in allerlei
vormen gespeeld. Er wor
deelnemers ook een kooi
Beide onderdelen worden
met een concert en de las
gereserveerd voor een
optreden van bekende k<
kesten uit het land.
Bepaalde gedeelten van
gramma zijn voor iedere
kelijk. Zo is er op 22 apr
uur een lunchconcert in
miegebouw Broerstraat 5:
zijn de doorlopende optre
in van 10.30 tot 17.00 uu
muziek wordt uitgevoerd
den evenals het avondco
het PAN-koor om 20.15
Doopsgezinde kerk. Oude
traat 35 gehouden.
Tenslotte, op 24 april, in
reel Centrum De Oosten
12.00 tot 18.00 uur optredi
ren en orkesten en 's avj
20.15 tot 23.15 uur een uitvf
de Noordnederlandse Dai
Tilburg Het zesde Eenal
val België- Nederland zal
19 maart door Hans Tieml
Stadsschouwburg Tilburj
geopend. De schouwburg J
15 jaar en ter gelegenheii
zal een bronzen kop van]
meijer een plaats in het gel
gen. De kop wordt onthul
acteur Hans Croiset, evej
Tiemeijer het eenakterfesti
Een en ander staat in verba
grote binding die Tiemej
met de Tilburgse Schouw!
gehad.
Hij organiseerde, na het jl
val in Velp, in Tilburg e)
voor de werkende jeugd. 0(
het initiatief tot de fesf
plattelandsjongeren in
als acteur heeft hij met
Theater erg veel in Tilbui
De bronzen kop van Tiemt
al van Tilburgse makelij.]
gemaakt door zuster Jesui
ten uit Tilburg. Zij heeft
de zelfde wijze Albert van
Toon Hermans vereeuwigt
koppen staan ergens in d<
stadsschouwburg.
Aan het eenakterfestival
20 maart plaatsvindt,
Vlaamse en drie Nederli
teurtoncelgezelschappen
CrTl
Cj p
door André Rutten
Haarlem Mary Dresselhuys, Pleuni Touw, Jeroen Krabbé, Coen
Flink, Hein Boele en Edda Barends spelen onder regie van Ko van
Dijk ieder een aantal rollen in een stuk van de Franse schrijver
Robert Thomas, dat in de vertaling van Mary Dresselhuys en A.
Viruly „De Mandarijnenkamer" heet.
Die kamer ligt in een klein Parijs
hotel met uitzicht op de Place des
Batignolles en gare St. Lazare. De
verschillende gasten volgen elkaar
daarin op, telkens door de vier
eerstgenoemden in verschillende
combinaties en In verschillende ka
rakters gespeeld. Alleen Hein Boele
en Edda Barends blijven dezelfde: zij
horen bij het hotel en geven door
korte tussenspelletjes hun collega
acteurs de gelegenheid een andere
gedaante aan te nemen.
Zes scènes
Er ontstaan zo zes scènes, dat wil
zeggen zes verhaaltjes, die heel geva
rieerd zijn, elk met een verrassende
„frappe" eindigen en vooral nogal
sterk uiteenlopende types opleveren.
Spelers en regie maken gretig ge
bruik van de acteer- en typeringskan
sen die hen dat biedt. Dat doen zij
met enige nadrukkelijke uiterlijkhe
den en met een duidelijk anders ge
drag. waarin zij zelf toch zichtbaar
blijven. Dit is elke keer weer verras
send, maar dikwijls moet het wat te
lang volgehouden worden om echt
leuk te blijven, waarna de pointe wel
weer wat goed maakt. De teksten op
zichzelf zijn namelijk geen wonder
van spitsheid en de verwikkelingen
een beetje gezocht. Ik heb zo'n idee
dat het in het Frans radder en ter-
Pleuni Touw, Jeroen Krabbé en
Coen Flink in De Mandarijnen
kamer.
loopser gespeeld zal zijn. Het zag ei
in de decors (een Chinees gedeco
reerde hotelkamer) van Jean-Marie
Fiévez en de kostuums van Ber van
Hirtum goed uit. Het is een „vrije
produktie" van Joop van den Ende.
ARNHEM Het koor van het Uni
ted World College, waarin 25 natio
naliteiten vertegenwoordigd zijn,
maakt deze maand een tournee door
de Beneluxlanden. In Nederland
wordt eerst Arnhem aangedaan, op
19 maart om 8 uur in de Stadhuishal;
20 maart gaat het koor naar Den
Haag; en daar wordt om 8.15 uur
geconcerteerd in de Amerikaanse
kerk; Groningen is op 21 maart aan
de beurt: 8.15 uur in de Nieuwe Kerk
en het laatste concert vindt op 22
maart om 8 uur in de kleine zaal van
Orpheus in Apeldoorn plaats.
Het programma bevat werken van
o.a. Purcell en Schubert en er wor
den ook negro-spirituals gezongen.
In Arnhem en Apeldoorn wordt me
dewerking verleend door he
Arnhems Interscholair Orkest.
door Piet Visser
AMSTERDAM In een matig be
zette Kleine Zaal heeft het Brabants
Kamerorkest o.l.v. Jean-Louis Hardy
zijn concert van maandagavond geo
pend met een viertal stukken uit
'Die Kunst der Fuge' van J. S. Bach.
Een weloverwogen keuze de fuga's
14,14 en 6 die zo de vorm van een
Suite aannamen. Wonderlijk muzi
kale intieme kunst, gebracht door
deze elf strijkers onder een correcte
en bezielde leiding. Een blanke
architectuur in muziek met een ver
rassend klankenweefsel in een rijke
melodische afwisseling. Even welda
dig klinkend als het overbekende
Vioolconcert in E (BWV 1042), waar
van de solo met een kloeke toon
werd voorgedragen door de in Tur-
kijke geboren Suna Kan. Fris en vlot
van toon. kloek en stevig geprofi
leerd. opgewassen tegen het kleur
rijk spelende begeleidings-ensemble.
Een teder gestreken Adagio, en in
het slot-Allegro een muziek van weg-
ruisende melodieën. Na de pauze
droeg Willem Brons Mozart's Piano
concert in F (KV 413) voor in een vlot
spel met een, vooral in het langzame
middendeel lief geluid: in deze
intieme ruimte waren de blazers uit
de begeleiding weggelaten, zonder
dat het stoorde. Het was dan ook een
muzikaal volkomen andere wereld,
met een andere melodische rijkdom.
Het concert werd besloten met Mo
zart's Divertimento' in F (KV 138),
in deze verhoudingen van instru
menten en akoestiek een kamermu
ziek van de beste en meest serieuze
soort; vermaaksmuziek van edele
klasse. Zo goed van makelij als van
uitvoering.
Nigel Rogers en Benita Valente tijdens de voorstelling van Orfeo
van Monteverdi.
door Adr. Hager
SCHEVENINGEN In een uitverkocht Circustheater heeft een
enthousiast en opgetogen publiek maandagavond hulde ge
bracht aan Nicolaus Harnoncourt, die in ons land steeds meer
muziekliefhebbers weet te overtuigen van zijn uitvoeringsvisie op
Bach. Monteverdi, Cavaili en andere componisten.
ROTTERDAM Tijdens de
monstertentoonstelling „Het Sym
bolisme in Europa" in het Museum
Boymans-Van Beuningen die in twee
maanden door bijna 160.000 perso
nen werd bezocht was het niet moge
lijk veel van het eigen bezit te laten
zien. Daarom nu op de hele eerste
verdieping van de nieuwe vleugel er:
in de voorzaal begane grond een keu
ze uit de eigen verzameling eigen
tijdse kunst.
In de voorzaal beneden kunstenaars
die bij de Cobra-beweging behoord
hebben zoals Alechinsky, Appel,
Constant, Corneille en Jorn. In de
zelfde zaal is ook werk te zien van
o.a. Bazaine, Bissière, Manessier
(van de Ecole de Paris), Lam, Matta,
Vieira da Silva, De Staël, Tobey en
Dubuffet. In de voorzaal op de eerste
verdieping hyper-realisten en
kunstenaars als Spoerri, Brusse en
Segal vertegenwoordigd.
Langs realisten als Charley Toorop
en „magische realisten" als Hynckes,
Willink en Koch kom je bijde nale
ven, w.o. enkele Joegoslaven en Ne-
Naarmate de voorstelling van „Or
feo" van Monteverdi, uitgebracht
door de Nederlandse operastichting,
vorderde, groeide de publieke waar
dering. Harnoncourt brengt „Orfeo"
tweemaal in Amsterdam namelijk op
17 en 21 maart en in Rotterdam op 19
maart.
„La Favolo d'Orfeo" werd reeds in
1974 door Harnoncourt gepresen
teerd. In 1967 bracht Bruno Maderna
dit werk met een hedendaags orkest,
met onder andere niet minder dan
tien koperblazers en een uitgebreid
strijkorkest. Nicolaus Harnoncourt
bewerkte de partituur, uitgaande van
het door de componist voorgeschre
ven authentieke orkest met onder
meer orgel, cembalo, harp, chitarro-
ni, dulciaan, blokfluiten en strijkers.
Wederom was de opvoering van een
derlanders als Josephine Hermans
en C. F. WKeelenbach. In het mid
den van de grote zaal drie kabinet
ten voor Dali en Delvaux en één voor
Max Ernst, Man Ray en Magritte.
Het bruikleen Aberbach, dat zeer
uiteenlopende en veel belangrijke
kunstenaars omvat (Picasso b.v., Ba
con Giacometto en Botero, is bij
elkaar gehangen. Tenslotte nog con
ceptuele kunst, van Pieter Engels en
Ger van Elk en, in de achterzaal,
abstracte en kinetische kunst. Een
belangwekkende doorsnede van
Boymans modernen.
verbluffende kwaliteit! Harnoncourt
en zijn „Concentus Musicus Wien"
hebben in samenwerking met Filippo
Sanjust. die voor de regie, decors en
kostuums tekende en met de choreo
graaf Michael Holmes, een uitvoering
van Orfeo gegeven waarvoor men alle
registers van lof en respect kan
opentrekken.
Dank
Helaas moest de Hongaar Lajos Koz-
ma. die twee jaar geleden zo subliem
de titelrol zong, zich laten vervangen.
Terecht bracht intendant Hans de
Roo voor de voorstelling een woord
van dank aan Nigel Rogers, die deze
partij op korte termijn heeft overge
nomen. Ondanks veel waardering
voor R.ogers, die zang-technisch veel
presteerde, kon hij Kozma niet doen
vergeten.
Benita Valente zong wederom zowel
de Euridice- als de Musica-partij.
Ook ditmaal wist zij daarmee veel
indruk te maken. Linn Maxwell nam
alleszins acceptabel de Messagera en
Speranza voor zijn rekening, verder
hoorde men Pieter van den Berg,
Jennie Veninga, Lieuwe Visser, Chris
tine Harvey en William Parker. Ver
der werkte mee het koor van het
Koninklijk Conservatorium te Den
Haag en de Balletacademie van het
Rotterdams Conservatorium. Het
glansnummer van 1974 was het inder
daad waard om herhaald te worden.