Gewoon
doorgaan
Otrivin
Hervormden hebben
er conflict met
r.k. top voor over
Is de hervormde kerk
een gezin of een hotel?
Uit de kerkbladen
Vandaa
Studentenpastores in
Amsterdam betreuren
synodale beslissing
Open en oecumenisch avondmaal
Onze adressen:
Kerken spraken met
Samora Machel
helpt direkt bij neusverkoudheid
Gebedsdienst met
duizend zwarten
Alle letters
van Izebel
VOORBUGAISK
DINSDAG 16 MAART 1976
KERK/BINNENLAND
TROUW/KW
Van een onzer verslaggevers
DRIEBERGEN De hervormde kerk ls veel gelegen aan de
viering van het „open en oecumenisch avondmaal". Zij wil deze
praktijk op het grondvlak bevorderen, ook al zou dit gaan ten
koste van de goede oecumenische betrekkingen met de top van
de r.k. kerk.
door A. J. Klei
Het pastorale werk in de Delftse hervormde gemeente is aanzienlijk vergemakkelijkt.
Dat komt omdat er nu twee hervormde kerkbodes in deze stad circuleren.
Deze conclusie kan getrokken wor
den uit de bespreking gisteren in de
hervormde synode van het ontwerp
„gemeenschappelijke verklaring
over de viering van de maaltijd des
Heren" van de commissie „intercom
munie en ambt" van de raad van
kerken.
Deze verklaring kan wanneer ze door
de kerken geaccepteerd wordt leiden
tot de praktijk van open avondmaal
viering (dat een kerk haar
avondmaalviering openstelt voor
christenen van andere kerken).
Misschien kan zij ook lelden tot inter
communie (dat ambtsdragers van
verschillende kerken samen het
avondmaal bedienen) maar vóór het
zover komt zal men het eerst eens
moeten worden over het ambt. De
zelfde commissie van de raad van
kerken heeft inderdaad al een con
ceptverklaring over het ambt opge
steld maar die komt pas in november
in de hervormde synode. De kans dat
Rome deze ambtsverklaring accep
teert wordt niet groot geacht.
De hervormde kerk kent evenals en
kele andere protestantse kerken de
praktijk van het open en oecume
nisch avondmaal al. Het concept dat
gisteren besproken werd heeft vooral
de bedoeling om ook de roomskatho-
lieke kerk over de streep van open
eucharistieviering te krijgen.
Dezelfde zaak?
Nu ls het nog de vraag, aldus ds F. H.
Landsman, lid van de commissie in
tercommunie en ambt. of we wel over
dezelfde zaak praten als wij het heb
ben over eucharistie en avondmaal.
Als wij als kerken dit stuk aanvaar
den dan hebben we iets dat wij sa
men belijden over de maaltijd des
Heren en zouden bijvoorbeeld her
vormden op basis van deze verkla
ring bij een r.k. eucharistieviering
kunnen worden toegelaten.
Maar. die vraag stelde dr A. H. van
den Heuvel met klem. wat gebeurt er
nu als Rome deze conceptverklaring
niet voldoende vindt om de Neder
landse kerkprovincie toestemming te
geven voor de praktijk van open en
oecumenisch avondmaal? Hij vrees
de dat het die kant wel op zou gaan.
BIJ de intronlsatie van kardinaal Wil-
lebrands mocht zijn oudkatholieke
collega in Utrecht mgr Kok niet eens
aan de eucharistieviering deelnemen
al zat hij op het podium.
Teruggedraaid
In de r.k. kerk is de situatie terugge
draaid. Er konden dingen onder het
Godsvolk gebeuren die nu niet meer
mogelijk zijn. Daardoor zijn mensen
in geloofsnood gekomen, zei dr Van
den Heuvel. En daarom drong hij
erop aan dat de hervormde kerk open
avondmaalsexperimenten zal be
schermen. ook als dat zou lelden tot
spanningen in de officiële relatie tot
de r.k. kerk.
UIT
VAN LEZERS
Korte, duidelijk Kefchreven. liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris HoofdredacUe Trouw/
Kwartet, Postbus 859. Amsterdam.
BIJ publlkatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
De Delftse Bijbel
„Trouw" berichtte op 12 maart de in
1977 te verwachten herverschijning
van de befaamde Delftse Bijbel van
1477. Tot onze schrik ls een der me
dedelingen die wij aan de Delftse
verslaggever verstrekten onopzet
telijk uiteraard in haar tegendeel
veranderd. Wij ontvangen van het
Nederlands Bijbelgenootschap geen
bijdrage in de kosten van deze on
derneming. doch hebben in een be
spreking met het N.B.G. ons voorne
men te kennen gegeven voor elke
verkochte Delftse Bijbel een nader
vast te stellen percentage van de
prijs aan het N.B.G. ten goede te
laten komen. Nadere mededelingen
volgen over enkele weken.
Amsterdam
C. A. Sneep.
Buijten Schipperheijn/
Repro Holland
AMSTERDAM:
Postbus 859,
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948.
Westblaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel 05200-17030
Ds. Landsman verzekerde dat de
verklaring in de Nederlandse r.k.
bisschoppenconferentie met vreug
de ls ontvangen. Ook hij drong aan
op bescherming van de experimen
ten. Kerkrechtelijk is dat niet te
verantwoorden maar theologisch ze
ker. zei hij.
Prof. dr. H. Wegman, r.k. lid van de
commissie, zei voor Rome niet zo
bang te zijn als dr. Van den Heuvel.
Hij geloofde nog wel dat er beweging
in zit. De drempel waar u als her
vormde kerk onze kerk overheen
moet helpen is overigens niet in de
eerste plaats de open eucharistievie
ring. maar het bezigzijn met de bij
bel. Help ons dat er op dit gebied bij
ons een levende traditie gaat groei
en. vroeg hij.
Wat de conceptverklaring zelf be
treft. verschillende synodeleden von
den er leemten in. Prof. dr. H. Jonker
en anderen hadden het vergeleken
met het klassieke hervormde
avondmaalsformulier en misten bij
voorbeeld de zelfbeproeving. Ds. L.
de Liefde (Vlissingen) vond de
ethische verplichtingen en onze ver
antwoordelijkheid in de samenle
ving onvoldoende naar voren komen
en miste de verbondenheid met
Israel.
Dit soort oecomenische stukken zijn
van nature altijd confessioneel ma
ger. zei dr. Van den Heuvel. Hij stel
de voor dit soort stukken „confessio
neel opnieuw aan te kleden" door
een eigen geschrift voor de gemeen
ten als hervormde erk of met de
gereformeerde samen. Het komt er
niet op aan. zei ds. Landsman, of al
het vertrouwde in zo'n stuk is terug
te vinden, maar of de centrale bijbel
se gegevens begrepen zijn.
De synode besprak gisteren ook het
rapport „Eén eucharistie" van de
afdeling geloof en kerkorde van de
wereldraad van kerken. De meeste
sprekers vonden dit eigenlijk beter
dan het Nederlandse stuk. Met el
kaar in tegenspraak zijn ze niet. Bei
de stukken tonen een duidelijk toe
groeien naar een oecumenisch ka
tholieke opvatting van de maaltijd
des Heren en dat kerkscheidende
elementen op de achtergrond raken.
Verschillende synodeleden onder
steunden de aanbeveling van het we
reldraadstuk om het avondmaal elke
zondag te vieren. Duidelijke aarze
ling bleef echter bestaan tegenover
het gebruik van het woord offer als
aanduiding van de handeling aan de
avondmaalstafel omdat dit woord
doet denken aan de traditionele
roomse leer dat Christus" offer op
Golgotha wordt herhaald in de
avondmaalsviering.
Ten onrechte, zei dr. van de Heuvel,
het woord offer functioneert in het
stuk in verband met de lof van de
gemeente aan God zoals in de
psalmen.
Met tien stemmen tegen aanvaardde
de synode de gemeenschappelijke
verklaring over de viering van de
maaltijd des Heren als een uitdruk
king van het gezamenlijk belijden
ten aanzien van het avondmaal en
als een belangrijke bijdrage voor de
verdere bezinning.
Eveneens met tien stemmen tegen
werd het rapport van de wereldraad
aanvaard als een belangrijke bijdra
ge voor het voortgaande werk naar
de eenheid en als een aansporing om
eigen traditie van denken en vormen
opnieuw te toetsen aan de heilige
schrift en eikaars bestaan daarvan.
In aansluiting aan beide stukken zal
een commissie een eigen geschrift
opstellen bestemd voor de gemeen
ten waarin het eigene van het her
vorm d/geeformeerd belijden aan
gaande het eigen avondmaal wordt
ingebracht binnen de verkregen oe
cumenische overeenstemming.
MAPUTO De kritiek op de kerken
uit de mond van president Samora
Machel en van andere leiders van het
nieuwe Mozambique is de laatste
tijd verstomd. De dooi wordt toege
schreven aan het gesprek dat Ma
chel eind januari met een delegatie
van de kerken in het land gehad
heeft. Het gesprek had plaats in Ma
puto. het vroegere Lourenco Mar
ques en werd door een ontspannen
en hartelijke sfeer gekenmerkt. De
kerken waren met zes afgevaardig
den gekomen, drie predikanten en
drie bisschoppen.
De delegatie sprak met de president
onder meer over de soms vrij ver
gaande aanvallen vooral op de
rooms-katholieke kerk in redevoe
ringen van mensen van het Frelimo.
Er werd ook gesproken over de naas
ting van de kerkelijke scholen en
ziekenhuizen.
President Machel zei tegen de dele
gatie dat de naasting van de kerke
lijke inrichtingen alleen als doel had.
dat deze voor iedere burger van het
land toegankelijk zouden worden.
Machel riep de kerken op „Mozambi-
caans" te denken en zich te bevrij
den van buitenlandse invloeden. De
delegatie kwam met de president
overeen dat bij een volgend bezoek
gesproken zal worden over de toe
komstige inzet van buitenlands zen-
dingspersoneel.
De methodisten in Mozambique, die
tot dusver bediend werden van Zuid-
Afrika uit. streven op het moment
naar grotere zelfstandigheid van hun
25 000 leden sterke kerk.
Tot nog toe had je er maar één. „Hervormd Delft"
genaamd. Daarin kon iedere richting z'n zegje
doen. Dat is op zichzelf natuurlijk niets als je bij
iemand „Hervormd Delft" op tafel zag liggen. De
abonné kon netzo goed gereformeerde bonder als
vrijzinnig zijn. hij kon lid zijn van de confessione
le vereniging of een midden-orthodox persoon, je
wist het nooit.
Maar nu hebben we. naar gisteren in deze krant
te lezen viel. er het „Hervormd Kerkblad" bijge-
kregen. Aan het roer hiervan staan twee gerefor
meerde bondsdominees. geruggesteund door een
collega, die als rechts-confessioneel te boek staat
Me dunkt dat de pastorale winst hiervan duide
lijk is. Je hoeft als je bij iemand op huisbezoek
bent, maar even een blik te werpen op de lectuur
bak om te weten hoe je openingszet zal zijn. Zie je
„Hervormd Delft" rondslingeren, dan kun je rus
tig beginnen met: wat waren de heren Bie en
Koot weer goed de laatste keer! Via het simplis
tisch verbond zit een handige ambtsdrager bin
nen de kortste keren op het geestelijk terrein,
waar alles niet zo simpel is. nietwaar? Zie je
echter dat je bij een afnemer van het „Hervormd
Kerkblad" over de vloer bent, dan verhaal je hoe
je altijd geniet van dominee Aalders voor de EO.
Het ijs is dan terstond gebroken.
Overigens heb ik nog wel een paar vragen ten
aanzien van het „Hervormd Kerkblad". Conform
een beslissing van de centrale kerkeraad biedt
„Hervormd Delft" ruimte aan theologische arti
kelen van sociaal-ethische strekking (deze om
schrijving is juister dan degene die gisteren op
deze pagina te vinden was). Daarmee hou je,
aldus de mensen van het „Hervormd Kerkeblad"
geen verhalen van een christen-voor-het-
socialisme" als studentendominee Rochus Zuur
mond buiten de deur. In het „Hervormd
Kerkblad" dus geen beschouwingen uit die hoek.
Best. maar wat doet dit kerkblad bij het publice
ren van de predikbeurten? Wordt een dienst
waarin dominee Zuurmond voorgaat, niet aange
kondigd? Of wel. maar dan met een waarschu
wende aankondiging, zoals vroeger bij de roomse
filmkeuring? En als er mededelingen zijn van het
studentenpastoraat? Zal het „Hervormd
Kerkblad" berichten dat dominee Zuurmond zijn
catechisaties weer begint? Of niet? En ben je in
dit laatste geval dan toch niet een modaliteits
kerkblad? Ik vraag maar.
Twintig jaar geleden verscheen er een synodale
handreiking onder de titel „Het gesprek der
richtingen in de Ned. Hervormde Kerk". Daarin
werd ons op hartelijke toon verteld dat de her
vormde kerk geen hotel was met ieder een eigen
kamer „en bij de maaltijden, zo ze al aan één
zelfde dis werden genoten, kende men elkaar
niet."
De hervormde kerk. aldus de handreiking, „wil
een gezinskerk zijn. Daar zijn niet alle broers en
zusters gelijk. De een beleeft er de gezinsband
wat anders dan dan de ander. Want in een goed
gezin is de onderlinge band met de ouders en met
elkaar zo sterk, dat de verschillen niets anders
zijn dan de gevarieerde beleving van de éne
gezinsband. Zo kan in de kerk de gemeenschap
met de Heer, de Christen der Schriften, op ver-
sshillende wijzen beleefd en dan ook dienover
eenkomstig gepredikt worden."
In dit opgeruimde proza wordt mijns inziens te
weinig rekening gehouden met het feit dat ook in
een goed gezin de boel behoorlijk mis kan lopen,
de eerste de beste christelijke streekroman leert
ons dat reeds. Maar los daarvan, in Delft lijkt de
situatie toch meer op die van een hotel waar ze
ook niet meer aan „eenzelfde dis" zitten en zelfs
ander bestek gebruiken.
Op de valreep
P.S. Op de valreep krijg ik een brief van
dominee Zuurmond aan de redactie onder
ogen. Daarin schrijft hij dat ook hij geen
..marxistisch politieke stukken" in een
kerkblad wenst. Voorts acht hij marxistische
theologie" een onding waarvoor ook ik pas en
dat kan de gereformeerde bond weten, want het
is herhaaldelijk op de centrale kerkeraad uit
gesproken". Dominee Zuurmond betoogt dat
het de gereformeerde bonders ging om censuur
van alle stukken die hen onwelgevallig zijn en
dat dódrom de meerderheid van de kerkeraad
het betrokken voorstel heeft verworpen.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM De predikanten en pastoors, verbonden aan de
Amsterdamse universiteiten, hebben een brief geschreven naar
de gereformeerde synode, waarin zij als hun oordeel geven dat de
synodale uitspraak in de kwestie dr. H. Wiersinga „onwaardig" is
en te betreuren valt.
U hoeft uw werk, sport of
hobby niet te onderbreken.
Thuisblijven is er niet meer bij.
Even die handige Otrivin-
spray of druppelflacon gebrui
ken en u kunt weer vrijer
ademhalen engewoon
doorgaan.
uilsluitend verkrijgbaar bij apotheker en drogist
Deze brief is ondertekend door: ds. P.
Bijlefeld (herv dr. S. E. Hof (lu
thers), Dik Kuiper (geref.), ds. S. de
Lange (geref.), ds. L. Ringnalda (ge
ref.), Ton van der Stap (r.k.), drs. H.
D, Woelinga (doopsgez.). ds. J. J. van
Hille (remonstr.). J. van Kilsdonk
(r.k.). Hans de Lange (geref.). Huub
Oosterhuis (r.k.), drs. A. Schippers
(geref.) en Joop Streng (r.k.).
Verschillend
De geestelijken stellen in hun brief
vast dat in de gereformeerde synode
verschillende manieren van ge-
loofsverstaan tegenover elkaar ge
staan hebben en dat de synode niet
tot eenstemmigheid is kunnen ko
men. Toen heeft de synode de macht
van het getal laten beslissen. Dit
soort machtsuitoefening behoren de
kerken, als dat in welke situatie dan
ook voorkomt, te veroordelen. „Wij
menen dan ook dat wij juist van een
instantie als de uwe hadden mogen
verwachten, dat zij daaraan niet mee
zou doen." aldus de studentenpasto
res, die menen dat de synode hiermee
de geloofwaardigheid van de kerk in
de wereld aantast.
Zij vinden dat door deze beslissing
iemand getroffen wordt, wiens inte
griteit vaststaat. „Een stuk le
venswerk, zorgvuldig en gewetensvol
tot stand gebracht, en door geen an
dere bedoeling ingegeven dan theolo
gische interesse en pastorale zorg.
wordt gediskwalificeerd. Aan een
mens wordt het stigma opgelegd van
onrechtzinnigheid en onbetrouw
baarheid, dat hem. volstrekt ten on
rechte, voor velen in de gereformeer
de kerken onaanvaardbaar maakt."
De studentenpastores menen dat de
uitspraak tevens diegenen treft, die
nog steeds, zij het aarzelend lid van
de kerken zijn. en die zich terug kun
nen vinden in de opvattingen van dr.
Wiersinga en deze als bevrijdend er
varen. De studentenpastores zeggen
dat er onder de studerenden in
Amsterdam velen van deze soort zijn.
De studentenpastores verwachten
dat de kerken gezag en respect ge
wonnen zouden hebben, wanneer de
synode haar ónmacht openlijk had
erkend en van iedere veroordeling
had afgezien.
JOHANNESBURG Meer dan dui
zend zwarten hebben vorig weekein
de in de Regina Mundi kerk in Sowe-
to bij Johannesburg een ge
bedsdienst bijgewoond van de Cord-
organisatie. De afkorting Cord staat
voor: charge or release detainees,
steltde gevangenen in staat van be
schuldiging of laat hen vrij.
Cord is een spontane organisatie van
verwanten van mensen, die gevan
gen zitten onder de terrorisme-wet,
zonder formeel in staat van beschul
diging te worden gesteld. De organi
satie is in juli gevormd en hield tot
dusver zes gebedssamenkomsten in
en rondom Jahannesburg. Tijdens
de diensten werd solidariteit met de
gevangenen uitgedrukt. In de ge
bedsdienst in Soweto werd een lijst
van 47 namen van gevangenen voor
gelezen. Sommigen van hen zitten al
vijf maanden in isoleercellen.
In de gebedsdienst werd gesproken
door de anglicaanse deken Desmond
Tutu en ds. Maurice Ngakane, de
directeur van de afdeling zending en
evangelisatie van de Zuidafrikaanse
raad van kerken. Ngakane zei dat de
vrede van de ziel bij de zwarten niet
verstoord kan worden door het blan
ke geweld. „Vrede is niet de afwezig
heid van geweld, maar de aanwezig
heid van gerechtigheid", aldus
Ngakane.
Wij beginnen deze keer met het bij-
belgetrouwe, reformatorische opinie
blad Koers, vanwege een verrassend
staaltje bijbelexegese (waarbij
fijnproevers terstond zien. dat Izebel
voor de gelegenheid een nieuwe spel
ling heeft gekregen):
Wie in het weekblad „Accent" van 14
februari de haarscherpe analyse over
Liesbeth den Uyl heeft gelezen, en
enigszins met de Bijbel op de hoogte
is, zal mogelijk een vergelijking heb
ben getrokken metlsebel de vrouw
van de goddeloze koning Achab
die praktisch alle touwtjes van het
koningschap in handen had en niet
schroomde daaraan naar believen te
trekken. Frappant is bovendien dat
alle letters van Isebel ln de naam
„Liesbeth" zijn terug te vinden.
Kerkeraad
De Lockheed-affaire houdt ook ker-
keraadsvergadenngen bezig, blijkens
een verslag van zo'n vergadering in
Voorloop, het mededelingenblad van
de evangelisch-lutherse gemeente
van Naarden-Bussum (en je begrijpt
weer. waarom die kerk zo met nadruk
„Evangelisch-Lutherse Kerk in het
Koninkrijk der Nederlanden" heet):
krijgt de heer E. G. Boshuyzen
het woord. Deze vraagt wat j.l zon
dag de predikant bezielde om over
„de onschuld van prins Bemhard te
spreken en de verzen 7 en 13 van
gezang 411 te laten zingen. De raad
verdeelt zich hierop in pro en contra.
De predikant herhaalt de 3 punten
uit het eerste gedeelte van zijn preek:
1) De prins is onschuldig totdat
(woorden van de regering); 2) het
recht moet zijn loop hebben. En ten
slotte herhaalt hij de persoonlijke
woorden, die hij in het openbaar
sprak aan het adres van Z.K.H. Be
sloten wordt dat een gemeente
avond over kerk en politiek gehou
den dient te worden.
(Gezang 411 is het Wilhelmus, vers 7:
Van al die mij bezwaren en miin
vervolgers zijn. vers 13: Zeer prinslijk
was gedreven mijn prinselijk ge
moed; red.)
Dr. Wiersinga 1.
Tenslotte enige commentaren op het
besluit van de gereformeerde synode
betreffende dr. Wiersma. Prof. dr.
Herman Ridderbos in het Gerefor
meerd Weekblad:
De Synode heeft het, in heel de be
hoedzame wijze waarop zij de zaak
heeft behandeld, er duidelijk op aan
gelegd. dat dr. Wiersinga zijn werk in
Amsterdam zal voortzetten op een
voor hem en voor heel de kerk aan
vaardbare wijze. Hem is niet ge
vraagd zijn visie op de leer der ver
zoening te herroepen, van hem wordt
wel verlangd, niet te bestrijden wat
voor de kerk heilig en onopgeefbaar
is. Als het niet meer mogelijk zou zijn
op deze wijze met elkaar door de
wereld te komen, behoeft men. wat
mij betreft, voortaan niet meer van
wederzijdse en vertrouwensvolle ver
bintenissen tussen de kerk en haar
ambtsdragers te spreken. Als dit
daarentegen de weg mocht blijken,
waarin een bijzonder moeilijk liggen
de zaak tot een goed einde is ge
bracht. zou dit zegenrijke gevolgen
kunnen hebben voor heel de situatie,
waarin wij thans verkeren. Laat ons
de moed niet opgeven noch het gebed
voor de vrede van Jeruzalem.
Dr. Wiersinga 2.
Dr. E. Masselink in Waarheid en
Eenheid:
We danken God dat de synode on
dubbelzinnig (48-21) de kerk als huis
van God en belijdende gemeente van
Jezus Christus in eer wil houden. De
gevaren van een uitgehold geloof,
van ontgeestelijking door profane
humanisering, van radicaliserende
reactie op werkelijk of vermeend con
servatisme, van angst voor onrust en
eenheidsverstoring, van gebrek aan
inzicht bij velen en van niet-
verontrust willen zijn ook bij velen,
enz. bleken tenslotte onderwerpen te
zijn aan de kracht van geloof en
gehoorzaamheid door de Geest.
Dr. Wiersinga 3.
Prof. dr. K. Runia in Centraal
Weekblad:
Ook nu hangt alles van dr. Wiersinga
af. Op de synode is vorige week door
verschillende sprekers nog een bij
zonder appel op hem gedaan. Met
name prof. Verkuyl heeft hem opge
roepen te luisteren naar de stemmen
van de broeders en de zusters. Naar
ik gehoord heb is dr. Wiersinga in zijn
.toespraak daar helemaal niet op in
gegaan. Deze starre houding van dr.
Wiersinga is m.i. hét grote probleem.
Voorzover ik weet heeft hij praktisch
van geen enkel theoloog in ons mid
den steun gekregen. Integendeel, van
alle kanten is zijn visie bekritiseerd.
Is het dan toch echt geen tijd voor
eelfbezinning en revisie van eigen op
vattingen? Daarmee verliest men
zijn gezicht niet. maar het is juist een
bewijs dat het werkelijk om de zaak
gaat en niet om eigen persoon.
EEN DIEP WANTROUW!
een diep wantrouwen zal
een van de elementen moe
waaruit ons denken is opg
waar ooit beweerd wordt
dat het alles zo bijzond
gaat
en dat er geen enkele red
om je ongerust te maken
daar dienen wij doof te z
en dicht te klappen
om in diepe donkerheid
van weten en herinnering
te laten oprijzen
wat ons eens voorgehoud
door wet en profeten
door Hem zelf en zijn gel
om dan heel vast te wete
dat alles anders moet en
want dat is ons
voor alle eeuwen toeverti
en daarin is Hij zelf
de levende ons nabij.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Bunschoten: B
ten te Langerak; te Oldebro<
Kooten te Delft; te Dalfsen
Tammeling te Bussum.
Aangenomennaar Mastenbl
W. Goossen kand. te Rijs
bedankte voor Haaften en
veen-Nieuw Balinge.
Bedankt voor Vreeswijk: L. E
te Ermelo.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Leek:
Ubels tè Ridderkerk; naar i
Godlinze: M. J. Heule, k
Kampen.
GEREF. KERKEN VRIJGE
Beroepen te Ferwerd-Hallu
Marknesse (in comb, met Na
K. Bouwkamp kand. te Gr<
te Siegerswoude-Frieschep
com. met Wijnjewoud
Kamphuis te Kampen.
GEREF. KERKEN VRIJG.
Beroepen: te Loosdrecht, 1
Bouma te Amsterdam.
CHR. GEREF KERKEN
Beroepente Emmeloord: J. E
te Leiden.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Amsterdam
Boogaard te Leiden.
Bedankt voor Randburg
Afrika): J. van Vlet te Aag
voor Klaaswaal: Chr. v. d.
Yerseke; voor Nieuwerkerk
Kleppe te Woerden.
GEREF. GEM. IN NED.
Bedanktvoor Alblasserdam:
lan te Vlaardingen.
Rob en Marjan M<
Rob en Marjan Moes nullen
dingsarbeiders worden vei
aan de hervormde classis A
Rob zal als arts gaan werke
ziekenhuis te Bawku
Ghana). Deze week zullen
plaatsen in de classis Alkmi
nismakingsavonden met
echtpaar worden gehouden,
zondagmorgen 21 maart in
vormde kerk van Egmond i
de uitzendingsdienst plaats:
Wim van der Hoe'
Op 1 april zal Wim vari der
vijftig jaar aan de hervon
meente te Utrecht verbondei
organist van de Jacobik
Avonds wordt in het wijki
Willem van Noortplein 15 ee
tie gehouden. j
Ds. J. E. Visser
De 76-jarige gereformeerde
tus-predikant J. E. Visser te
Ido Ambacht hoopt 21 ma
vijftigjarig ambtsjubileum
denken. Het is dan een hal
geleden dat hij als predikan
tigd werd te Domburg en We
le. In 1947 werd hij beroi
Schermerhorn en van 1950
zijn emeritaat in 1966 ston
Suameer. Nadien vestigde hi
het Gelderse Rossum. waar
aantal jaren pastoraal we
was. In zijn tegenvc
woonplaats neemt hij nog
jaardenpastoraat op zich.
Khoraiche
Patriarch Khoraiche van dl
nistische katholieken van
heeft de Lobanezen opgeroej
lessen te trekken uit de burge
van de afgelopen tien maand
moeten ons bewust worden,
de leider van de grootste L
kerk. „dat we jarenlang wind
gezaaid en nu de storm heb
oogst. Het is helaas duidelijk
er slechts op bedacht waren,
van het vaderland te beroven
iedereen erop uit was. zoveel
lijk te profiteren zonder te le
het nationaal belang en zon
daarvoor naadzakelijke oil
brengen." De verschrikking
oorlog heeft volgens de pa
haar wortels in de corruptie,
bidding van het geld en de gr(
goddeloosheid van de Li
maatschappij. Christenen e
lims moeten een oprechte
aangaan en elkaar opnieuw
in een onzelfzuchtige inzet v
algemeen welzijn Alleen zo 1
herhaling van het drama
voorkomen, aldus patriarch!
che in zijn vastenbrief.