ertig miljoen wel
hoge commissie"
Jjll
Voorstelling Globe
Wedekinds „Lulu"
komisch-grotesk
Nieuwe Komedie
met 28 man verder
Holtrop
H. O. graaf van den Bosch:
„De keuze
was
afschuwelijk"
weer
weerrapporten
W
'J
M
Man stichtte op
verzoek brand
Premières van Hindemith en Weill
Sneldichter
Willy Alfredo
overleden
i 15 MAART 1976
BINNENLAND/KUNST
TROUW/KWARTET 7
uib Goudriaan
rke FOORT De nu 69-jarige mr J. H. O. graaf van den Bosch, een van de drie directeuren van
ee' :landsche Bank in de jaren vijftig, zegt: „Ik heb toestemming gegeven die dertig miljoen
i dollars om te zetten, waarna Werkspoor ze overmaakte naar Zwitserland. Ik zag het wel
orm van commissie, die exorbitant hoog was. Maar gezien de keuze, de order te laten lopen
r was het onmogelijk als zedenmeester op te treden."
prl van 258 miljoen gulden voor
'e ir, die door alle betrokken
tsen en bewindslieden
werd aanvaard, betrof de
van twintig diesel-
treinstellen, 25 diesel-
st motorrijtuigen, zeventig
loned rijtuigen en 400 pas-
,da|en bagagerijtuigen. Prins
ging, volgens de toenmali-
er-president dr W. Drees,
ge; iet ministerie van Buiten-
jjken bespreken hoe de con-
nden worden gelegd. „Hy
de contacten, maar sloot
ract af," aldus dr Drees.
t jjiautoriseerde biografie van
mhard van de journalist Al-
l, lezen we dat de reis naar
.Srika in 1951, toen het
'"door Peron werd getekend,
Ie was in opdracht van de
zijrise regering. „Werkspoor
,e had al enige jaren naar
mIract met de Argentijnse
B maatschappij voor twee-
"miljoen gehengeld," zegt
'oen kwam er een wenk, dat
'eron zeer gevoelig zou zijn
hoge onderscheiding voor
r Evita". Hatch legt uit dat
iswaar in een kwade reuk
[tegenstander van de demo-
iar dat de Nederlanders de
er hard nodig hadden,
ig besloot toen dat het niet
as een oordeel uit te spre-
de politiek van een land,
kon worden gehandeld en
ihard ging akkoord om me-
te verlenen als goodwill-
jeur. In Buenos Aires legde
ahard al op de tweede dag
ezoek het contract resoluut
ident Peron voor. Alden
telt: „Zonder omwegen, op
f Evita had de decoratie
- bracht de prins het spoor-
ict ter sprake,
ïgeerde toen: „Een echte
eerst zakendoen, dan
it. Wel er zullen geen pro-
jn." Peron tekende zelf en
Jg het Grootkruis in de Or-
ranje-Nassau en voor dui-
ildens aan juwelen als ge-
n de Nederlandse regering,
ahard antwoordde later op
/ragen: „Ik heb gedaan wat
ng van mij vroeg," aldus
Ischuld
a den Bosch, destyds direc-
I de afdeling deviezen en
Mr. J.H.O. Graaf van den Bosch
buitenlands betalingsverkeer van de
Nederlandsche Bank. reageert op de
opmerking dat het in feite omkoping
was: „Nederland stond in die tijd in
de schuld bij Argentinië, doordat wij
landbouwprodukten in dat land had
den gekocht en die schuld moesten
wij in dollars betalen. Door export
kon Nederland zijn deviezenpositie
verbeteren, dus ook door die order
van Werkspoor, en ik stond toen
voor de keuze. Ik was verantwoorde
lijk op de deviezenafdeling en moest
ja of nee zeggen, wetende dat deze
transactie in Nederland afkeuring
zou oproepen, als het bekend zou
worden, maar in land,en als Argenti
nië gebruikelijk was. Ik heb het niet
met plezier gedaan en daarom heb ik
er niet met dr Holtrop over gespro
ken: Ik vond het een vervelende zaak
en meende zelf voor de beslissing te
moeten staan. Ik heb er ook niet met
dr Holtrop over gesproken."
Afschuwelijke keuze
Hadden wij die order niet geaccep
teerd, dan was een groot stuk
werkgelegenheid gemist. Of dr Drees
en de andere ministers ervan wisten
is mij niet bekend. Wat de beslissing
j"
tt'
In,
|n
weerkundige medewerker
nssage van een depressie-
t regen en ten noordoosten
jn Den Helder—Hoogeveen
ilaatselijk twee centimeter,
iperatuur zaterdagmiddag
neegevallen. Het hoogst
lastricht met elf graden. De
Rotterdam negen graden
zowaar nog zeven graden,
aalf, Salzburg veertien, aan
se oostkust... vier graden),
kwamen de instrumenten
>g een paar streepjes hoger:
it, Rotterdam en De Bilt
aden, Twente en Schiphol
den, Eelde acht graden
II had de maximum tempe-
net name voor het noorden
ïrland tijdens het weekend
aag geschat. In Gorredijk,
toch zeker tot het noorden
and mag rekenen, waren de
op beide dagen negen gra-
ius en dat was duidelijk
de aangekondigde „enkele
ïoven het vriespunt" voor
.en „maximaal vier graden"
lag. Een belangrijke rol in
de zon gespeeld. De aan
lucht. uiteraard koud van
liet uren achtereen zon
door wat tot bovengenoem-
i hoge maxima leidde. Re-
trekkelijk, dat zeer zeker.
z< rkelijke voorjaarswarmte
ie( we pas bij zo'n veertien en
1 raden beginnen te spreken
'n zit er bij de huidige
(verdeling niet in. De baro-
taan namelijk op een voor
eerde plaats zeer hoog te
Noord-Rusland, meer dan
ibar nabij de Oeral met uit-
1020 millibar boven Zuid-
drukbarriëre, die ook de
teraturen in onze omge-
I hebben bevorderd, verhin
dert oceaandepressies haar normale
banen via IJsland naar de Noordelij
ke IJszee te volgen. Zo is onlangs een
minimum bij Zuidwest-IJsland erg
diep geworden (onder 960 millibar).
Het was gedwongen op de plaats
rust te maken en de bijbehorende
fronten met regen en daarachter
zachtere oceaanwinden kunnen niet
zoals anders met één enkele swieper
het Noordzeegebied gaan overheer
sen. Ze worden afgeremd ten westen
van de Britse eilanden en breiden
zich dan noodgedwongen voorname
lijk naar Frankrijk of Spanje uit. In
ZuidwestrEuropa heeft het de
laatste dagen dan ook veel meer
geregend dan bij ons. Tegenover tien
millimeter in Rotterdam (zaterdag
morgen afgetapt) brachten plaatsen
in Zuidwest-Engeland het zelfs tot
twintig dertig millimeter in 24 uur
tijd. langs de Franse westkust plaat
selijk tien tot twintig mm.
Vandaag onderneemt een depres
siefront weer een aanval tegen het
continent maar veel succes zien wij
er niet in zitten. Het blijft wat het
westen van ons land betreft bij een
plaatselijke bul. Voor de rest houden
we het in de eerste helft van deze
week droog met vrij veel zonneschijn
en bij zuidoostelijke wind middag-
temperaturen tussen 6 en 12 graden
Celsius. Om zeven uur gisteravond
werd in Sodanhyla (Noord-Finland)
min twintig graden afgelezen tijdens
mot-sneeuw.
De weerrapporten van gisteravond zeven uur.
maximum-temperaturen
neerslag 7—19 uur.
Amsterdam
De Bilt
Deelen
Eelde
Eindhoven
Den Helder
Aberdeen
Athene
Barcelona
Berlijn
Bordeaux
Brussel
Frankfort
Genève
Helsinki
Innsbruck
Kopenhagen
Lissabon
Locarno
Londen
Luxemburg
Madrid
Malaga
Mallorca
MUnchen
Nice
Oslo
Parijs
Split
Stockholm
Wenen
Zünch
van gisteren an
half bew
10
00
half bew
12
00
onbewolkt
11
00
onbewolkt
08
00
licht bew.
12
00
licht bew
07
00
zwaar bew
12
onbewolkt
10
03
geheel bew.
08
00
onbewolkt
12
03
zwaar bew
06
00
geheel bew.
13
00
onbewolkt
18
00
onbewolkt
05
00
regenbul
12
00
regen
11
03
zwaar bew.
11
07
zwaar bew.
10
00
licht bew
-5
00
zwaar bew.
14
00
licht bew.
01
00
motregen
14
00
licht bew
10
00
geheel bew.
07
01
licht bew.
12
00
licht bcw.
13
00
onbewolkt
18
00
onbewolkt
15
00
licht bew
09
00
onbewolkt
13
00
onbewolkt
-2
00
regen
08
00
zwaar bew.
14
01
regen
11
04
onbewolkt
2
02
zwaar bew
0a
01
zwaar bew
10
00
HOOGWATER, dinsdag 16 maart 1976 Vlissin
gen 1 SI 14 15. Haringvlletsluizen 2 10 14 26.
Rotterdam 3 48-16.26. Schevenlngen 3 05-15 21,
IJmuiden 3 38-15 54. Den Helder 8.18-20.31. Har-
Itngen 10.37-22.35, Delfzijl 12 17».
y
voor de deviezenuitvoer betreft, die
is dus op directieniveau van de Ne
derlandsche Bank genomen. Ik
moest het verzoek van Werkspoor
beoordelen vanuit de gezichtshoek
of dit gunstig of ongunstig was voor
de Nederlandse exportdeviezen.
Maar ik heb niet geweten dat het
bedrag op vijftig nummerrek^nin-
gen in Zwitserland werd overge
maakt. Er ging toen ook een verhaal
dat het geld in een speciaal fonds
van Evita Peron voor minderbedeel
den werd gestort. Werkspoor heeft
gezegd dat het erom ging de dollars
naar Zwitserland over te maken.
Nogmaals, ik heb het niet met ple
zier gedaan."
Vraag aan graaf Van den Bosch: Zag u
het toen als omkoping?
Antwoord: „Het werd als een vorm
van commissie gepresenteerd."
„Overigens had de Nederlandsche
Bank direct na de oorlog te maken
met alle buitenlands betalingsver
keer en was het onmogelijk als ze
denmeester te gaan optreden."
Was het ministerie van Financiën dan
niet op de hoogte, vooral wat betreft
het aftrekken van belasting?
Graaf Van den Bosch: „Of de rege
ring het wist of niet, was op zichzelf
niet belangrijk. De centrale dienst
van in- en uitvoer, die ressorteert
onder het ministerie van Econo
mische Zaken, kan het geweten heb
ben en het ministerie van Financiën
ook. maar wat het aftrekken voor de
belasting betreft, maakt het wel een
verschil. Of je het weet op het mo
ment van de transactie of later."
Van een verslaggever
SOEST De politie heeft de Hage
naar T. aangehouden omdat hij vo
rig jaar op verzoek van de be
woonster, mevrouw A.I., haar villa in
Soest in brand had gestoken. Voor
dat de brand gesticht werd was me
vrouw A.I. naar Engeland vertrok
ken, waar zij in antiek ging han
delen.
Tegenover rechercheurs van het
Soester korps heeft zij in Engeland
toegegeven dat zij de opdracht tot
de brand gegeven had. Door het la
ten stichten van de brand had de
vrouw gehoopt dat iemand die haar
vijandig gezind was als schuldige
aangemerkt zou worden. De man zou
haar lang geleden geld afgeperst
hebben.
door Andre Rutten
TILBURG. De Duitse schrijver Frank Wedekind (1864-1918)
laat in zijn „Lulu" (geschreven in 1892-1894) zien wat er gebeurt
als in de burgerlijke samenleving een jonge vrouw naar haar
natuur leeft. Hij deed dat niet moralistisch, wel met een kritische
kijk op de onchristelijke fatsoensmoraal van die samenleving,
waarin mannen vrijheden genieten die vrouwen niet zijn toege
staan.
Canci Geraedts als Lulu, Hans Hoes als een van haar minnaars
In zijn stuk komen alle mannen, die
met Lulu het huwelijk in gaan. aan
haar om, totdat zij tenslotte zelf het
slachtoffer wordt van de lustmoorde
naar Jack the Ripper.
Het zuidelijk toneel Globe speelt dit
stuk, dat uit twee delen bestaat en
een tragedie genoemd wordt, onder
regie van Adrian Brine, die het als
een soort kermisspel laat spelen op
een toneel, dat een stadsplein voor
stelt. Dat is doorgewerkt uit het voor
spel, waarin een dierentemmer het
fraaiste exemplaar uitzijn menagerie
op dat plein vertoont: Lulu als een
betoverende „slang". Uit de huifkar,
die hij bij zich heeft, komen de meu
bels te voorschijn, die in het eerste
bedrijf in een schildersatelier nodig
zijn. De figuren, die in het stuk optre
den, laat Brine in dat voorspel
toeschouwers zijn hij ging niet
zover als de Duitse regisseur Erich
Engel in 1926, die de figuren deed
verschijnen als dieren, waarin zich
hun menselijke aard weerspiegelde.
Kenners van Wedekinds werk wijzen
erop, dat in „Lulu" elementen van
het circus, van de grand guignol, van
de groteske, van het kabaret met
elkaar verbonden zijn. Dat is In Adri
an Brine's voorstelling duidelijk, en
ook dat hij zich houdt aan Wede
kinds voorschrift, dat in geen enkele
scene de conversatietoon gebruikt
mag worden, dat alles „hoogdrama
tisch" moet klinken. En dat blijkt
hier dikwijls komisch te werken. Het
is een voorstelling vol levendige vari
aties. die meestal de aandacht
vasthoudt, soms boeit, maar ook wel
eens „trekt". Het had best verder
„ingedikt" kunnen worden dan er
aan de hand van John Ardens bewer
king vertaald door Loek Schaare-
man, met de originele teksten erbij)
gedaan is.
Maar afgezien daarvan: beantwoordt
deze voorstelling vandaag aan wat
Wedekind toen gewild heeft? Ik weet
het niet, maar het lijkt mij twijfel
achtig. Je onthoudt vooral een reeks
verspreide grappige effecten, omdat
niet duidelijk is geworden wat er
misschien wel aan bittere, tragische
dingen onder verscholen zit. Wede
kind zeif noemde de beide stukken
(Aardgeest en De doos van Pandor-
ra). waaruit hij zelf al een stuk „Lu
lu" gemaakt heeft, tragedies. Onge
twijfeld bedoelde hij daarmee niet de
klasssieke. klassicistische, noch een
naturalistische tragedie, mogelijk
een „groteske", maar dat „tragische"
(wat het dan ook moge zijn) is hier
vervreemd.
door Jac. Kort
AMSTERDAM In de C-serie werden zondagmiddag twee premières uitgebracht, een uit 1929, de
ander uit 9133 beiden op teksten van Bertold Brecht. Het eerste werk, „Lehrstück" getiteld, is
gecomponeerd door Paul Hindemith. Het tweede, „Die sieben Todessünden der Kleinbürger" is een
ballet met zang van Kurt Weill.
Aangezien beide componisten een
gloeiende hekel hadden aan het Hit
ler-regime (en die afkeer was weder
kerig) was net maar beter, dat zij het
„duizendjarig rijk" tijdig de rug toe
keerden, hetgeen zij dan ook hebben
gedaan.
Hindemith is er in veel van zijn wer
ken op uit geweest, bij de uitvoering
ervan amateurs te betrekken. Het
was dan ook goed gezien, dat men de
leden va n „De Stem des Volks" en
het Toonkunst Koor (beiden uit Den
Haag) bij de uitvoering van
Van onze kunstredactie
DEN HAAG De besprekingen tussen het vormingstoneelge
zelschap Nieuwe Komedie en het ministerie van C.R.M. over het
voortbestaan van de groep zijn besloten met een toezegging door
de minister van een dusdanige subsidie, dat de groep 28 man
sterk kan doorwerken.
Er was binnen de Nieuwe Komedie,
die er toe gekomen was in drie pro
ductiegroepen te werken, een situatie
ontstaan, die tot het ontslag van de
driehoofdige leiding Ben Vos, Wim
Odé, Eric Oosthoek had geleid en
tot het vertrek van een aantal ac
teurs, technici, publieksbegeleiders
en enkele werkers in de administra
tie. De overblijvende groep, 23 man
(dit seizoen waren er 43), wilde op een
door hen allen aanvaarde basis door
werken, maar wel zoveel anderen
aantrekken, dat zij weer op de huidi
ge sterkte zouden komen. C.R.M. wil
de die overblijvende groep met een
duidelijker homogeniteit wel
handhaven, maar ook. gezien het
door dat ministerie uitgezette beleid,
klein houden. Op twintig man. Na
een reeks besprekingen, waarin de
groep teruggegaan was tot dertig,
C.R.M. opgeklommen tot 23. heeft de
minister tenslotte de knoop doorge
hakt: 28.
Inmiddels is het gezelschap geheel
gedemocratiseerd. De uiteindelijke
verantwoordelijkheid ligt bij de ple
naire gezelschapsvergadering, die
twee coördinatoren gekozen heeft:
Albert van der Baan, die via Proloog
stafmedewerker voor toneel gewor
den is bij de Nederlandse Stichting
voor Kunstzinnige Vorming, en Bart
Scheepens, die ook bij Proloog, en nu
al enkele jaren bij de Nieuwe Kome
die als acteur met vormingstoneel
bezig is. Zij hebben Ad Odijk (Otto
Dijk), tot dusverre actief bij GLTwee,
als dramaturg weten aan te trekken.
Twee leden van de ontslagen leiding
Wim Odé en Eric Oosthoek
proberen een vormingstoneelgroep in
Utrecht op de been te brengen, wat
misschien mogelijk is. nu door de
inkrimping van de Nieuwe Komedie
van 43 tot 28 man er minder subsidie
gelden naar die groep zullen gaan.
vervolg van pag. 1
Ook wordt niet verwacht dat de
Werkspoor-affaire consequenties zal
hebben voor de positie van dr
Holtrop, als lid van de commissie
van drie. De uitlating van premier
Den Uyl vrijdagavond dat dr
Holtrop, indien hij op de hoogte zou
zijn geweest, niet meer verweten kan
worden dan dat hij zich „als ambte
naar niet verzette tegen een
opdracht van een minister", wijst
daar al op. De premier heeft overi
gens ook opgemerkt dat de Neder
landsche Bank voor zulke financiële
transacties slechts handelde in
opdracht van de ministeries van Fi
nanciën en Economische Zaken.
De heer Van den Brink vindt het. zo
blijkt uit een gisteravond afgegeven
verklaring, „weinig gelukkig" dat
minister-president Den Uyl naar
hem heeft verwezen toen de pers om
inlichtingen vroeg over de
Werkspoor-affaire. De heef Van den
Brink heeft premier Den Uyl telefo
nisch van dit gevoelen op de hoogte
gesteld. De heer Van den Brink zegt
dat hij het meer voor de hand lig
gend had gevonden als verwezen was
naar de toenmalige leiding van de
Nederlandsche Bank of de toenmali
ge minister van Financiën, die veel
meer met deze zaak van doen had
den dan een minister van Econo
mische Zaken.
Om een duidelijk beeld over deze
zaak te krijgen adviseert de heer Van
den Brink het volgende: vaststellen
of de vereiste vergunningen destijds
voor Werkspoor bij de Neder
landsche Bank zijn aangevraagd en
verkregen, vaststellen of de bank op
de hoogte was van de transfers, of de
bank bij de uitvoering van het devie-
zenbesluit slechts placht te werken
op eenmalige instructies van een of
meer departementale instanties.
Verder vindt hij dat nagegaan moet
worden of de Nederlandsche Bank in
dit geval voor het afgeven van de
vereiste vergunningen een of meer
toenmalige bewindslieden heeft be
naderd en zo Ja. welke. Ook moet
worden bekeken of een of meer be
windslieden tevoren de Neder
landsche Bank over deze zaak heb
ben benaderd en zo ja, welke. Van de
bij deze onderzoekingen opgedane
bevindingen zal volgens dr Van den
Brink een duidelijk verslag gemaakt
en gepubliceerd moeten worden.
Verder vindt hij het raadzaam voor
alle huidige en toenmalige ge
zagsdragers om zich tot dan van
verder commentaar te onthouden.
Onder een borrel
De heer Sidney van den Berg, Jaren
lang voorzitter van de centrale ka
mer van handelsbevordering en uit
nemend ingevoerd in Nederlandse
handelskringen, zei zaterdagavond
in KRO's actualiteitenrubriek
Brandpunt: „Ik hoorde onder een
borrel veel van Nederlandse zaken
lieden, maar zelden van dergelijke
praktijken. In het geval van de order
van Werkspoor, die de toen broodno
dige werkgelegenheid voor duizen
den mensen opleverde, acht ik het
wel begrijpelijk dat men de commis
sie wat ruim wilde bekijken." De
econoom prof. Heertje zei gistermid
dag in AVRO's Radiojournaal het
wat huichelachtig te vinden dat ex-
bewindslieden nu „gewetensbezwa
ren met terugwerkende kracht" to
nen. Het is volgens prof. Heertje
sinds Jaar en dag bekend dat om
bekende orders te krijgen, met „geld.
vrouwen, drank, geschenken en di
ners" moet worden gewerkt.
„Lehrstück" onder het publiek had
verspreid. Ook het instrumentale ge
deelte van de partituur is zo geschre
ven, dat het kan worden aangepast
aan de beschikbare spelers.
Het werk behandelt de situatie van
een neergestorte piloot, die hulp
vraagt aan het koor op het toneel en
aan het publiek en houdt verband
met de solovlucht van Charles
Lindberg over de Atlantische Oceaan
in 1927. Die hulp wordt geweigerd
omdat de piloot het menselijk leed
niet heeft verlicht met zijn prestatie.
Hem wordt voorgehouden, zich te
onderwerpen aan de dood.
Als intermezzo treden drie clowns op
in een vrij gruwelijke scène. Kortom,
een stuk Brechtiaans realisme, waar
bij zich Hlndemiths opzettelijk rauw
en grauw gehouden muziek voortref
felijk aansluit. Anton Trommelen,
tenor, en Henk Smit. bas, vertolkten
de solopartijen en Deo Sacrum voer
de het koorgedeelte op het podium
uit. Het op het podium opgestelde
vliegtuig was niet functioneel en de
vertoonde dia's slecht. Lukas Foss
leidde het geheel uitstekend en
kreeg een groot deel van het talrijke
publiek tot meezingen van enige kor
te fragmenten.
Na de pauze Weills Todsünden. gedi
rigeerd door Lex Veelo. waarin twee
zusters optreden, een zangeres en
een danseres, die beiden Anna heten
en in wezen dezelfden zijn. Zij trek
ken door Amerika's steden, teneinde
geldt te vergaren voor de bouw van
een huis voor hun familie. Zij berei
ken hun doel, maar ten koste van
veel, dat zij te verdragen hebben.
Anna I en II zouden aanvankelijk
zijn gezongen door Doris Bierett. Nu
deze op korte termijn door ziekte
verstek moest laten gaan nam Doro
thy Dorrow haar plaats in. Een
redster in de nood, maar toch een
stem, die niet de kracht bezit om
tegen het nogal luid spelende orkest
opgewassen te zijn, vooral niet, door
dat Weill tamelijk zwaar orkestreer
de. Zelfs de twee tenoren en bassen
van het Ned. Vocaal Ensemble gin
gen dikwijls roerloos ten onder in de
ongenuanceerde orkestklank, het
geen niet nodig ware geweest, indien
Lex Veelo erin geslaagd was, het
instrumentale en vocale deel beter
tegen elkaar af te wegen.
Al met al een interessante manifes
tatie van wat avant-gardisten van
ongeveer een halve eeuw geleden
heeft beziggehouden. Zij hebben
reeds toen aan muziektheater in
praktijk gebracht, wat men anno
1970 als splinternieuw heeft gean
nonceerd.
Van een verslaggever
DEN HAAG De sneldichter Willy
Alfredo is zaterdagavond op 77-jarige
leeftijd plotseling overleden in zijn
woonplaats Dan Haag.
Willy Alfredo, die in het burgerleven
Willem Jue heette, zat zaterdag
avond thuis te kaarten met een
vriend, toen hij een hartaanval kreeg.
Hij werd onmiddellijk naar het zie
kenhuis Leyenburg overgebracht,
waar hij kort na aankomst overleed.
Donderdagavond had hij nog opge
treden in Dordrecht. De sneldichter
Willy Alfredo, die de laatste tijd weer
een come-back maakte (hij trad ook
weer vaak voor de televisie op) werd
vooral bekend door zijn aanmoedi
ging aan het publiek ..roept u maar".
Hij was getrouwd met Meddy Alfre
do. die na een afwezigheid van veel
jaren op de planken de laatste tijd
weer optreedt als toneelspeelster In
het gezelschap van Lou Geels.
Alfredo begon zijn loopbaan meer
dan vijftig jaar geleden als tenor en
ontdekte eigenlijk bij toeval, dat hij
in staat was als sneldichter het pu
bliek te amuseren. Aanvankelijk
combineerde hij zijn zang met het
sneldichten, maar na zijn 25-ste Jaar
trad hij alleen nog maar als sneldich
ter op. De laatste maanden was zijn
gezichtsvermogen erg slecht na een
verkeersongeval.
Vijf weken geleden overleed de
laatste dochter van Willy Alfredo, op
33-jarige leeftijd. Zeven Jaar geleden
kwam zijn eerste dochter met haar
hele gezin om bij een brand.