Latijnse missen en psalmen op hele noten i Pinksterboodschap van wereldraadleiders Rapport hervormde kerk: geen reden tot somberheid Vandaag Onze adressen: Afgescheidenen op Urk vinden elkaar Het Vaticaan en Israël Zuid-Amerikaanse bisschoppen bezorgd "Sticht helpt stad" 23.000 gulden VOORBUGANGE Morele actie in Noord-Amerika WOENSDAG 10 MAART 1976 KERK-BINNENLAND door A. J. Klei De dienst „geestelijk leven" van het ANP meldt: Volgens pater Gommar A. de Pauw, oprichter van de katholieke traditionalisten beweging (CTM). kunnen de radio-uitzendingen van de CTM van r.k. missen in het latijn nu over de korte golf in zo'n tachtig landen in Noord- Amerika, Europa en Afrika worden beluisterd. Kijk. dat vind ik nu een positief bericht. Maar waar kom je het tegen in de kranten? Nergens, of weggestopt in een klein hoekje. Wel hele verhalen met grote koppen over afnemend kerkbezoek en zo. maar pater Gommar A de Pauw laten ze links liggen en we weten drommels goed waarom Omdat-ie niet links genoeg is. Het is ook zo'n inspirerend bericht. De meeste bewegin gen rommelen maar wat aan in een afgelegen hoekje van de aardbol, maar de traditionalisten van pater Gommar A. de Pauw laten In tachtig landen van zich horen Zoiets roept het beste in je wakker en ik vraag me thans dan ook af of wij in ons goede vaderland niet hetzelfde zouden kunnen bereiken als wat pater Gommar A. de Pauw in Amerika tot stand heeft gebracht. Een protestantse traditionalisten beweging (PTB). dat moet toch kunnen. Het is bovendien geen overbodige weelde, dat hoef ik niemand uit te leggen, denk ik. Goed. We beginnen met een open brief, dat is tenslotte een vertrouwd verschijnsel. In die brief zetten we op krachti ge toon uiteen hoe wij hier gebukt gaan onder de dictatuur van het IKOR of de IKON. zoals het tegen woordig heet. maar 't is één pot nat. Het zijn nog altijd dezelfde malle korte dienstjes, waarin je taal hoort dat je niet weet of je nu met een kerk of met een of ander vormingscentrum verbonden bent. En dan maar wonder lijke liedjes zingen en zó vlug dat je als normaal mens compleet achter adem raakt. En verder die afschuwelij ke praatprogramma s. altijd over zielepoten en nooit eens over je ziel. Je reinste horizontalisme. en daar moeten we het mee doen Ja. ik weet wel dat de IKON op de zondagmiddag soms uit een ander vaatje probeert te tappen, maar ze moeten niet denken dat ze ons. de traditionalisten, tevreden kunnen stellen met een uitzen ding van amper een uur. Wat wij begeren, en velen met ons, zijn uitzendingen van echte, ouderwetse kerkdiensten. Psalmen in de oude berijming en op hele noten, geen liturgische poespas, een versje na de wet is meer dan voldoende, en een stevige preek met een tussenzang en een toepassing. En 't lange gebed gewoon weer vooraan. Deze dingen gaan in de open brief, we vragen adhesie betuigingen en die stromen weldra binnen. Vervolgens schrijven we een aantal industriëlen aan, hen er op wijzend dat PTB-uitzendingen stellig ook afbreuk zullen doen aan een links bewind. Op die manier krijgen we een gezonde financiële basis. Voorts zullen we een golflengte moeten uitzoeken (hoe dat gaat, weet ik niet, maar er zal onder de PTB-ers stellig wel een technisch iemand zitten) en dan. na lange tijd van voorbereiding, staan we voor de microfoon en spreken dankbaar en voldaan: luisteraars in tachtig landen Op dit moment bedenk ik dat van die tachtig landen maar anderhalf land (ons land en de bovenste helft van België) je kan verstaan. Misschien ook nog in Zuid- Afrika. maar daar hebben ze van zichzelf al traditionalis tische kerkdiensten, als ik goed ben ingelicht. Opeens besef je weer dat Rome een wereldmacht is met z'n kerklatijn, waarvoor geen grenzen bestaan. Maar kom aan. geen aardse macht begeren wij en dan maar zonder PTB het leven door. UIT VAN LEZERS Papieroverlast Ook ik erger mij al jaren aan de doffe ellende van de gratis kranten. Soms heb ik vier van die weekbladen tege lijk in de bus. In flatgebouwen met twintig bussen op een rij geeft dit vaak aanleiding tot onenigheid. Niet ieder is zo vlot om de ongevraagde overlast op een nette manier te ver wijderen. Als ik Trouw, de NCRV- gids, een vakblad en een blad voor mijn vrouw in de bus neb en daar komt dan die onnodige papierlawine bij. dan is het duidelijk dat de brie ven soms zoek raken. Bij de laatste jaarwisseling heb ik de bezorger die om een fooi vroeg niets gegeven, maar wel tien gulden geboden als zijn krant een jaar lang niet in mijn bus kwam. Sommige vrouwen willen baas in eigen buik zijn. laat mij nu baas in eigen bus zijn. Ik hoop van harte dat de actie van de vereniging milieudefensie deze brutale overlast een beetje terug zal dringen. Amsterdam G. J. de Vries Nachtmuziek Ik ben een van de mensen die het voorrecht hebben (eenmaal In de drie weken) als portier nachtdienst te moeten verrichten. Om dan in zo'n lange nacht wat afleiding te hebben zet men de radio aan. Doch dat is niets gedaan. Nacht op nacht hoort men altijd dezelfde muziek, jazz en beat en anders niet. Zouden de om roepen ook niet eens wat andere muziek kunnen uitzenden bijv. wat mee-zingertjes of mars- en walsmu ziek? Mijn collega's die nacht op nacht op de vrachtwagens zitten, ergeren zich ook. En wat denken de omroepen van hen die nachtdienst hebben in ziekenhuizen of bejaar dentehuizen? Per slot is de radio toch niet alleen voor de jeugd? HattemC. Ilondsmerk Verwijt Ds Zuurmond (rubriek Uit de kerk bladen van 1 maart) wijst het de „christenen voor het socialisme" door ds. Spijkerboer gedane verwijt van „natuurlijke theologie" af. In tussen lijkt in ds. Zuurmonds eigen betoog levensgroot een nieuw natuu- ren-genade-schema aan bod te komen. De oproep tot bekering komt tot iedereen en wie er gehoor aan geeft wordt onvermijdelijk socialist. En pas dan kun je het messiaanse geheim verstaan. Wat is dat anders dan dat de genade de natuur vervol maakt. dat ze als een hemelse koepel over die natuur heen staat? En dat zegt dan een theoloog die zichzelf, in tegenstelling tot degenen die zich. als Spijkerboer, volgens hem schul dig maken aan „verburgerlijking van Barths theologie die we in Ne derland maar al te goed kennen kennelijk een échte volgeling van Barth acht. Of is ook het socialist worden als bekering op het horen van de messiaanse verkondiging op zichzelf in het kader van ds. Zuur monds theologiseren al genade0 Scherpen/cel (Gld.) Groen Evangelisch sausje (2) De beweging der christenradicalen van de zestiger jaren had als doelstelling de confessionele partij en wezenlijk te vernieuwen, niet zon der. maar juist vanuit haar radicale uitgangspunt, het evangelie. De ESPers hebben dan ook nooit begre pen. dat de groep-Aarden na het uittreden uit de KVP niet een kwar- AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115508 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 Kort*, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet Postbus 859. Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. tiermaakster wilde zijn van ee schei ding der geesten in een evangelisch- progressieve en een conservatief- christelijke partij, maar naast de PvdA een tweede doorbraakpartij oprichtte zonder een specifieke in spiratiebron. waarop men kon wor den aangesproken. De PPR wilde zeer bewust geen christelijke partij zijn. De ESP daarentegen is tijdens haar vijfjarig bestaan sterker over tuigd geraakt van het belang van het evangelie als inspiratiebron voor po litieke partijvorming. Zij evolueerde van een evangelische solidari- teitspartij met accent op Mattheus 25 naar een evangelische vredespar tij met nadruk op het doen van ge rechtigheid en het geven van politie ke gestalte aan de evangelische broederschapsgedachte via radicale democratie als middel en als doel. waardoor een uitweg (derde weg) kan worden geboden in het conflict tussen het kapitalisme en het com munisme. Het evangelie keert zich boven allies tegen rechts in deze visie, maar mag ook niet worden vereenzelvigd met links, niet in de laatste plaats omdat het een totaal ander revolutiemodel in zich bergt dan dat van het marxisme. Hierop kan de PPR als partij moeilijk wor den vastgepind, omdat de vele niet- chrlstenen onder haar leden terecht zullen zeggen geen boodschap aan het evangelie te hebben. Dit on danks het imago (beeld) dat door Bas de Gaay Fortman wel eens is gegeven aan de PPR, mogelijk zelfs zijns ondanks. Niets meer en niets minder is bedoeld, toen in een tele foongesprek van nauwelijks twee minuten als reactie op een vraag van een journalist van Trouw werd ver klaard, dat lange tijd de PPR door velen is aangezien als een confessio nele partij. Amsterdam J. P. Feddema Tandarts De heer A. H. Slotboom zegt dat de Nederlandse bevolking het niet zo belangrijk vindt zijn eigen gebit te behouden aangezien maar dertig procent van de ziekenfondsverzeker den gesaneerd is (TT/Kw. 6-3). He laas behoor ik niet bij deze dertig procent. Niet omdat ik het niet be langrijk vind. maar omdat het niet kan. Totdat ik hier kwam wonen, ging ik elk half jaar naar de tandarts. Hier is het onmogelijk om als zieken fondsverzekerde een tandarts te krij gen (trouwens ook als particulier is het erg moeilijk). Leiden Cobi Breckveldt Gegijzelden De ex gegijzelden van de kaping bij Wijster blijven maar zeuren over hun nazorg. Wordt het niet tijd dat men aandacht besteedt aan de nazorg van de familieleden van de kapers? Deze jongens zullen waarschijnlijk vele jaren in de gevangenis moeten doorbrengen. Men heeft nog steeds niet door dat de Zuidmolukkers liun vrijheidsideaal serieus nemen. Dat blijkt wel uit het feit dat enkele jongens een groot deel van hun jeugd en leven opofferen voor hun ideologie. Waarom wil men hun vrij heidsdrang niet erkennen? Monster C. v. d. Kruk Wiersinga (4) Wiersinga (5) Van een onzer verslaggevers DEN HAAG De hervormde kerk maakt een moeilijke periode door. Maar toch zijn er in de kerk ook ontwikkelingen vol perspectief, die reden mogen zijn tot dankbaarheid en hoop. Dat is de teneur van het vijfjaarlijkse rapport van de visitatoren-generaal, dat volgende week dinsdag door de hervormde synode wordt besproken. Deze rapportage, opgebouwd vanuit vele provinciale rapporten, is het meest omvattende periodieke rap port over leven en welzijn van de 1372 gemeenten, die de hervormde kerk kent. Het rapport toont een zeer gescha keerd beeld van het kerkelijk leven. Het helpt de lezer in ieder geval van al te gemakkelijke generalisaties af. Met dankbaarheid constateren visi tatoren, 'dat vele gemeenten zich bij het huidig kerend tij veel moeite en inspanning getroosten om in gehoorzaamheid aan de opdracht van Christus het evangelie gestalte te geven in deze tijd.' leven door de komst van een enthou siaste voorganger, die door trouw pastoraat en bijbelse prediking ambtsdragers en gemeenteleden weer weet te bezielerv Daar blijken telkens nog kansen te zijn en onvermoede mogelijkheden. Vaak laten mensen zich betrekken in kringwerk of verklaren ze zich bereid op andere wijze iets te doen zonder zich direct te willen verplichten tot regelmatige kerkgang. Jeugd Kerkgang Er zijn streken waar de kerkgang (nog) goed is; waar over het aantal katechisanten niet geklaagd wordt: zoals plattelandsgemeenten in Over ijssel, binnen de classis Harderwijk of in sommige delen van Zuid- Holland De classes Doetinchem en Zutphen spreken zelfs over een opleving in de kerkgang. Andere streken daaren tegen constateren achteruitgang, zo als het verstedelijkt platteland, Gro ningen. Zeeland en de classis Apel doorn. De situatie in de grote steden is zor gelijk: daling van het aantal predi kantsplaatsen, afstoting of sluiting van kerkgebouwen (veertig in de laatste jaren) lijken symptomen van teruggang in het kerkelijk leven. In de provincie Groningen is het aan tal predikantsplaatsen in de periode 1940-1974 van 150 tot ongeveer de helft ingekrompen. De visitatoren spreken hier onder meer van de ver vreemding van het evangelie, het af nemen van de kerkelijke belangstel ling en een zich afwenden van de jongeren van de kerk als instituut. Kabbelen Er zijn gebieden, waar ogenschijn lijk alles nog pais en vree is. Te denken valt dan aan de meer rechtse sectoren van de kerk. Zo meldt de classis Tiel: „Het kerkelijk leven in het overgrote deel van de gemeenten in de classis kabbelt rustig voort." Maar. aldus visitatoren, wij moeten ons niet op situaties verkijken. De vandaag nog meelevenden kunnen de buitenkerkelijken van morgen zijn. De secularisatie ondergraaft ook ogenschijnlijk vaste bastions. Zo moet b.v. ook de classis Harder wijk rapporteren: „Ook onder de au tochtone bevolking bevinden zich een groot aantal niet met de kerk meelevenden." Het rapport memo reert echter ook. hoe sommige ge meenten na jaren weer op kunnen Opmerkelijk is, dat terwijl het aan tal dopelingen in alle sectoren van de kerk afneemt, er praktisch overal grotere belangstelling voor het avondmaal is dan voorheen. Bloeiend kerkelijk jeugdwerk is er buiten de gereformeerde- bondsgemeenten vrijwel nergens meer, al doen de zondagsscholen het nog wel goed. De jeugddiensten gaan er ook uit. Klagen Zeeland en Drenthe over de afwezigheid van de jeugd in de kerkdiensten. Friesland en de classis Harderwijk melden het tegenovergestelde. Ook ten aanzien van de katechese ligt het beeld genu anceerder dan men veelal geneigd is aan te nemen op grond van allerlei pessimistische geluiden. Zo zegt de classis Amhem zelfs: „De belangstelling neemt toe. De jeugd wil over de bijbel horen." De belijde- niskatechisatle loopt echter over de hele linie terug. Gereformeerde bond De oude tegenstelling rechtzinnig- vrijzinnig is op veel plaatsen, waar ze vroeger in al haar felheid bestond, afgezwakt of nagenoeg verdwenen. Over de verhouding met de gerefor meerde bond maken visitatoren zich echter grote zorgen. Zij kunnen zich niet aan de indruk onttrekken, dat de posities zich consolideren en de standpunten zich verharden. De classis Harderwijk meldt, dat de verscheidenheid zo groot is, dat men elkaar op plaatselijk niveau bijna niet meer ziet als behorend tot de zelfde kerk. Er wordt volkomen langs elkaar heen geleefd. Wordt het geen tijd, zo vragen de visitatoren, dat er serieuze pogingen worden ondernomen om de zich al meer en meer openbarende tegenstelling tussen de gereformeer de bond en de rest van de kerk tot onderwerp van bezinning te maken? Kan de 6ynode. vrede hebben met deze ontwikkeling, met het aanvaar den van deze status quo? Oecumene Wat de verhouding met andere ker ken betreft, hebben de visitatoren de indruk, dat het contact met gerefor meerden meer en meer gestalte be gint te krijgen, ook op de dorpen. In de contacten met rooms-katholieken lijkt echter een zekere stilstand te zijn gekomen. Niet alleen in Lim burg, maar zelfs uit Noord-Holland komt dit bericht: „Op enkele plaat sen waar het goed was, ebt het weg. Wanneer er nieuwe geestelijkheid komt is de situatie soms ineens an ders." DEN HAAG Sri Lanka (Ceylon) krijgt dit jaar voor 31 miljoen gulden ontwikkelingshulp van Nederland. De hulp bestaat uit een lening op zachte voorwaarden van 22 miljoen gulden en een schenking van zes mil joen gulden. Nederland zal verder voor drie miljoen gulden technische assistentie verlenen. Van een onzer redacteuren GENEVE De voorzitter van de wereldraad van kerken heb ben een pinksterboodschap uit gegeven, waarin zij zeggen dat de Heilige Geest nog steeds werkzaam is. „Hij maakt Christus bekend aan wie hem nog niet kenden. Hij onder steunt en vernieuwt het geloof van de gelovigen. Hij leidt hen terug naar de bron van hun geloof. Hij geeft Chris tenen moed en kracht voor Christus te getuigen. Hij helpt hen te ontdek ken wat Gods wil is voor zijn volk in De meerderheidsuitspraak van de ge- ref. synode is een geruststelling voor hen die verontrust waren over aan tasting van zekerheden maar ook te leurstelling voor hen die wordtelen om meer van de grote daden van God te ontdekken dan wat in het verleden stevig werd verpakt in de belijdenis geschriften van de kerk. Ook nu weer een stevige formule van de synode in de beste traditie van het kerkelijk bedrijf. Voor mij is het niet zo zeker of de eenheid van de kerk wel werke lijk met die uitspraak is gediend. Wanneer de eenheid van denken wordt doorbroken is dan daarom de veroorzaker al veroordeeld? De bijbel leert dat in ieder geval niet, veeleer het tegengestelde. Em ra cl oord W. H. Hultink Het hart van ons christelijk geloof: bevrijding brengen, in het voetspoor van Jezus, aan mensen en wereld, is niet in het geding. Hopelijk houdt de kerkeraad van Amsterdam zich dan ook bezig met belangrijker dingen. De wereld verwacht van de kerk op dit ogenblik iets anders. En vermoe delijk onze jongeren ook. Als men tenminste nog iets van de kerk ver wacht Rotterdam J. van den Berge URK De twee onlangs van de gereformeerde kerk van Urk afge scheiden groeperingen, de „reforme rende kerk" en de „gereformeerde kerk (dolerend)zijn tot de conclu sie gekomen, „dat het bijbels niet verantwoord is. als twee afzonderlij ke gemeenten naast elkaar te blijven bestaan." In een gezamenlijke verklaring zeggen zij wel. dat er organisatorisch nog nadere bezinning nodig zal zijn ten gevolge van de verschillende weg, die de twee groepen de algelo pen maanden zijn gegaan. De reformerende kerk (ds. J. B. van Mechelen) scheidde zich vijf maan den geleden af van de gereformeerde kerk. De dolerende groep preten deert een nood-gemeente binnen de gereformeerde kerk te zijn. „Het is onze taak. samen antwoord te geven op de vraag bij welk kerkverband we ons in de toekomst moeten aansluiten," aldus de verkla ring, waarin nog de hoop wordt uit gesproken op eenheid van alle schriftgelovigen in één reformato rische kerk. Afgelopen zondag preekte in de dole rende kerkdiensten 's morgens ds. H. J. Hegger en 's middags ds. M. Vreug- denhil, gereformeerd emeritus predikant in Ede. Deze had 's mor gens in de reformerende kerk van ds. Van Mechelen gepreekt. Aanstaande zondag gaan voor de dolerende groep de christelijke gere formeerde evangelist Kommer Groe- neveld en de gereformeerde oud- hoofdlegerpredikant ds. B. A. Bos voor. De dolerende kerkdiensten worden bezocht door 650 kerkgan gers. de reformerende door 450 kerkgangers. De dolerende groep heeft de toezeg ging van de gereformeerde kerke raad gekregen, dat wanneer ze zich duidelijk als nieuwe kerk opstelt, de kerkeraad aan de gemeente wil voor stellen de Petrakerk (een van de drie gereformeerde kerkgebouwen op Urk) onder nader te bepalen voor waarden aan de dolerenden over te doen. de spanningen en worstelingen van onze tijd. Hij bindt hen samen in een broederschap die alle menselijke te genstellingen overbrugt." De zeven presidenten gaan uit van twee teksten uit Johannes: „Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal uit het Mijne nemen, en zal het u verkondi gen" en „De Geest der waarheid, die van de Vader uitgaat, die zal van Mij getuigen." De presidenten zeggen dat de Heilige Geest dit heeft gedaan in de as semblee van de wereldraad in Nairo bi. „waar we opnieuw oog in oog stonden met de algemene waarheden van het evangelie. In gehoorzaam heid aan onze Heer kregen wij een nieuwe manier van leven te zien. En zo bleven wij samen ondanks de krachten die ons zo gemakkelijk kun nen verdelen." „Als wij ons leven openstellen voor de Geest kunnen wij een beslissende bijdrage leveren tot 's mensen worsteling voor overleving en voor een wereld van gerechtigheid, vrij heid en vrede. Wij zijn gewaarschuwd JERUZALEM In een vergadering van de verbindingscommissie tussen de rooms-katholieke kerk en de joden heeft de Israëlische operrabijn S. Goren er zijn verbazing over uitge sproken dat het Vaticaan nog nooit de staat Israël heeft erkend. De ka tholieke delegatieleider pater P. de Contenson antwoordde hierop: „De joodse staat bestaat en de kerk weet dat. Ik geloof niet dat de erkenning Israël meer macht zou geven. Het Vaticaan wacht met het erkennen tot de grenzen van een land zijn vastgesteld door een internationaal erkend akkoord. Om dezelfde reden heeft de rooms-katholieke kerk geen formele diplomatieke banden met Jordanië." dat onze wereld zijn waardesysteem moet veranderen, als wij een ramp willen voorkomen. De Geest, die Christus looft zal ons de ware priori teiten duidelijk maken," schrijven de presidenten, die oproepen tot het ge bed van Nairobi: „Heilige Geest van God, vervul ons met vertrouwen en maak ons beschikbaar; leer ons te bidden en te luisteren naar het ge kreun van de mensen; help ons de tekenen van de tijden te verstaan en maak ons gereed voor het koninkrijk van God. nu en altijd, amen." De voorzitters van de wereld raad zijn: dr. W. A. Visser 't Hoofd (ere voorzitter), mevrouw Annie Jiagge, prof. José Miguez Bonino. metropo liet Nikodim, dr. T. B. Simatupang, ds. Olof Sundby en dr. Cynthia Wedel. BOGOTA De Zuidamerikaanse bisschoppen zijn bezorgd over de toestand waarin hun werelddeel ver keert. Er komen steeds meer militai re regimes, er is wijdverbreide werk loosheid en er zijn veel schendingen van mensenrechten en maatschap pelijke en morele spanningen. De zorg van de bisschoppen blijkt uit een verklaring, die de Latijns- amerikaanse bisschoppenraad Ce- lam heeft opgesteld. De 66 bisschop pen van de Celam wijzen op de alar merende bewapeningswedloop, waa raan geld besteed wordt dat nodig is voor de ontwikkeling. De kerkelijke leiders noemen ook het oplaaiend nationalisme, dat samenwerking moeilijk maakt. De Celam protesteert tegen marte lingen in Argentinië, Brazilië. Chili. Uruguay en tegen geweld in minstens tien andere landen tegen boeren en oppositieleiders. De kerk moet volgens de bisschoppen in deze situatie oproepen tot verandering, omdat de kerk vaak de enige onaf hankelijke stem is, die de menselijke waardigheid eft de armen kan verde digen. UTRECHT Hervormde gemeenten in de provincie Utrecht hebben in 1975 23.000 gulden bijeengebracht voor de gemeente in de stad Utrecht. De provinciale kerkvergadering nam destijds het initiatief tot deze actie om onder het motto „Sticht helpt stad" de hervormde gemeente van de stad Utrecht, die het financieel veel moeilijker heeft dan de anderen (me de door het vertrek van veel financi eel draagkrachtigen naar landelijker woonoorden), te helpen, De opzet is, zover te komen, dat de gemeenten van de provincie de ge meente van de stad helpen met een jaarlijks bedrag, dat goed is voor één predikantsplaats. Als sleutel is geno men dat iedere kerkeraad gevraagd is met een bedrag te helpen, gelijk aan vier procent van de inkomsten van de eigen diakonie. Van de 77 gemeenten in de provincie hebben het eerste jaar 33 meegedaan. Intussen is de actie voor 1976 in volle gang. Er is reeds een aantal gemeen ten. die vorig jaar niet meededen, maar nu wel hun medewerking heb ben toegezegd, waaronder enkele tot de grootste van de provincie behoren. Daarom brengt hij offers aai garen, brandt hij wierook voo r fuik.(Habakuk 1) m i Time (december 1975) gaf een sj le reportage betreffende arm ei „Een conflict tussen twee wer t de een rijk. de ander arm - wikkelt zich, en het slagveld aarde zelf". 750 miljoen inw consumeren 't meeste van w wordt geproduceerd. 2 miljard a sen leven in honger en ziekte r| biduur in de week verdween ir 's kerken om een heel eenvoudif den: men beleefde het verbant meer met de aarde en de natuu r bronnen. Het sloeg niet meer gen leefsituatie. Intussen zijn ken veranderd. Niemand kaï^ ogen meer sluten voor het feit met ons milieu iets aan de hai En wat erger is, en juister boven met de mensen met wie we sj deze aarde bewonen. Want on gaat het. Ook de goddelozen he hun biduur. Zij brengen offer: d hun garen en aan de fuik, aan i 1 raten en nieuwe vindingen. N< tijd zijn wij animisten zo lang bewondering opzien naar onze taties. Het gaat om mensen. Bit zoals het heette, voor het gew spreken met Iemand, niet met gen en toestanden. Met Ieman< dit alles in de eerste plaats aan Misschien moeten we toch heel stappen terug om het heel gewo vinden dat we voor elkaar ook den in de week, midden in onze j bijeen komen om te spreken Hem van wie alle mensen zijn. als een moeten uit het maar misschien als een Hem ook nog niet eens ve kunt, zo van: zondag zien Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te 's-Gravenzande: J. T. i; Quak te Vianen; te Nes en Wierum r v. d. Kamp te Lopik; te Epe (buit) ij wijker. toez.): N. J. Flink te 1 r dinxveen (buiteng. wijkgem. in ding). Aangenomen naar Wouterswoudefi H. Oosten, kand. te Driebergen p bedankte voor Opheusden; het beng tot buiteng. werkz. (legerpredikai C. van Rossem, kand. te Voorthuiz}i Beroepbaar (21 april): H. W. Ripij gen, Hugo de Grootstraat 8, Reeuwir dorp. It GEREF. KERKEN |o Beroeppen te Rotterdii Alexanderstad: J. Baaijens e Kampen. [r GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepbaar na gehouden colloqui^ doctum door de classis Harderwijk:) H. v. d. Heuvel, legerpred. te 't Hap laatstelijk verbonden aan de geij kerk van Ens, Munnekenweg 82jl Harde; prep. geëx.: B. Kamphui Fernhoutstraat 22, Kampen; J. f) Ulehake, Lelystad 70, Kampen. |e GEREF. GEMEENTEN la Bedankt voor Enkhuizen: A. Bacij Boskoop; voor Groningen: Chr. v.e Poel te Yerseke; voor Haarlem: J. Ij Vcrwey te H. I. Ambacht. Ili GEREF. GEM. IN NED |l Beroepen te Hilversum: F. Mallanl Vlaardingen. Ds.C.J.Haak Ds.C.J.Haak (27), sinds vorig j£ missionair predikant van de gerei( meerde kerk (vrijgemaakt) van r schede-Noord ten behoeve van 1 werk op West-Irian, vertrekt ma; dag met zijn gezin naar hetzendinj terrein. Vrijdagavond is er in I Noorderkerk te Enschede een f scheidssamenkomst. Eunice Diment In het zuiden van de Filippijnen f een 36-jarige Britse zendelinge, Eu1 ce Dement, ontvoerd. De ontvoerd 1 zijn vermoedelijk leden van de - scheidingsbeweging Moro. die 1 aparte islamitische staat wil, I staande uit vijf Filippijnse eilandi Zij willen de zendelinge uitwissel tegen twee gevangen Moro-leden. Malcolm Muggeritge Van een onzer redacteuren WASHINGTON In Amerika is e evangelisatie-actie op gang gei men voor „erlijkheid en tucht", geleid wordt door enkele tradition groepen. De actie trekt aandac doordat er aan meegewerkt wol door Charles Colson, een vroeg* medewerker van ex-president Nix< die destijds ontslag kreeg in verbal met het Watergate-schandaal, de i pulaire liedjeszanger Pat Boone, twintig jaar lang als derde op Amerikaanse hitparade heeft staan en Malcolm Muggerid^e, vroegere hoofdredacteur van 1 Britse satirische blad Punch. De eerste fase van de actie is spei aal gericht op meer eerlijkheid ln VS en Canada en heet „Redt on kinderen, redt ons land." De richt zich ook tegen de verheerl king of het bagatelliseren van weid in televisie en andere media tegen het verminderen van het mol le normbesef.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2