We zitten met de biddag in onze maag 1 De breuk met de Dopperkerk Vandaag} J> Dr Kamma maakt overal verhalen van Onze adressen: Bisschop Dionissios overleden Doe-het-zelf studie van Navigators VOORBL Herdenking Delftse bijbelt MAANDAG 8 MAART 1976 KERK-BINNENLAND TROUW/KWARltAN door Piet Westra Wij zitten met het bidden voor ons eten en ons werk in de maag. Wij eten teveel, wij zijn te dik. wij kennen Europese voedselvoorraden, wij zien de honger vanuit onze luie stoel en wij moeten steeds meer preste ren in steeds minder tijd. Wij hebben het te best en minder was beter voor ons dan méér. Is dat de reden dat zo langzamerhand op de meeste plaatsen in ons land de twee de woensdag in maart niet meer wordt gevierd als de dag van gebed voor gewas en arbeid? Of is de mens in de moderne verstedelijkte samen leving zo ver van de natuur afge dwaald. dat hij zich onafhankelijk is gaan voelen? Zien wij achter de bakker nog de graanakker, achter de melkman nog de koe. achter de slager nog het var ken. achter de poelier nog de kip en achter de winkelier nog de boer? Mensen ln deze beschouwing gaat het vooral om de mens in zijn afhankelijkheid In het gezin waarvan de man tegen wil en dank werkeloos werd. kreeg niet alleen zijn eigenwaarde een knauw, maar is de relatie tussen werk en brood verbroken. Natuurlijk verkommert dit gezin niet. maar het vanzelfsprekende recht op arbeid wordt niet gevoeld. Zou dit gezin niet kunnen bidden om arbeid? Vele middenstanders hebben moeite om te midden van het grootwinkelbe drijf staande te blijven. Elke zater dag is er de spanning hoe de omzet en de uitgaven van de afgelopen week zijn geweest. Het bedrijf groeide, vroeg veel inspanning en nachtrust, maar is het vol te houden? Zou dit gezin niet kunnen bidden om een bestaan? Wie zal ln de landbouw de economi sche versnelling overleven? In de Eu ropese Gemeenschap legden al 800.000 boeren de laatste tien jaar het loodje. Vroeg op. zuinig leven en vooral niet laten merken dat we het krap hebben, zijn zo'n beetje de drie spreuken in menig boerengezin. Als het voorjaar dan weer komt met groen wordende weiden, met kalfjes en lammetjes, hoopt en bidt dit gezin dan niet om een goed gewas en om betalende arbeid? Groepen Als een aantal mensen hetzelfde overkomt, of in dezelfde situatie komt te verkeren, worden het groe pen in onze samenleving. Wij praten dan over het leger der werklozen, over nijvere middenstandera. over hard werkende boeren, over aan spanning leidende managers, over onderbetaalde fabrieksarbeiders, over en vult u zelf maar in. In één moeite hebben wij de groep meteen maar getypeerd. Maar doen wij daarmee recht aan het bestaan van ieder. Moet iemand per sé behoren tot een grauwe massa, zelfs in de kerk? Het gaat toch om elk mens. die eten wil en werkt en daarom bidt? Nog erger wordt het als het om men sen op afstand gaat. Dan gaan wij alle mensen die het minder hebben dan wij. op één grote hoop vegen, in welk land ze ook leven. Wij maken ons er vanaf door te spreken over „de derde wereld" en over „tweederde deel van de mensheid" die honger lijdt. Wordt daarom het verhaal van biddag voor ons wat te weinig zeg gend? Wordt er steeds over iedereen en allen gesproken, behalve over „mij"? Ik en de ander In de relatie tussen de ander en „mij", zou ik het zo willen zien. Ieder mag bidden om werk en om eten. of anders gezegd om een be staan waarin ieder zich kan ont plooien. Als wij dat krijgen, kunnen wij anderen laten delen in de vreugde die dat geeft en in de middelen die dat oplevert. Aan het eind van het jaar of van het seizoen kan ik danken voor wat ik kreeg en misschien zelfs wel voor wat ik niet kreeg. Deze drie uitgangspunten kunnen ons zo logisch voorkomen in de re- oliehandelaar. mogen toch als ze in de kerkbank zitten een zegen vragen voor het werk dat zij doen? Ik meen dat ze alleen maar hun werk goed kunnen doen en de aarde alleen maar zijn vruchten voortbrengt, als daar om gebeden wordt. Oogkleppen SK latie God-mens. dat wij daar verder niets willen bijhalen. Wie werk heeft, mag toch wéér vragen om werk, on danks de duizenden werklozen. Wie melk produceert, mag toch weer vragen om dat te doen, ondanks een tijdelijk overschot in Europa aan ma ger melkpoeder. Wie varkens houdt, mag toch wéér vragen dat te doen, ondanks het feit dat sommige men sen vinden dat vlees eten niet moet met zoveel voedseltekort in deze wereld. Natuurlijk moeten wij gezamenlijk naast de zorg voor ons eigen bestaan, al het mogelijke doen om de werk loosheid op te heffen, om de voorra den van hier naar daar te brengen, om een optimale wereldvoedselsitua tie te scheppen en om de levens standaard van veel mensen die wat verder van ons af wonen, te verbe teren. Daarom hoeft er toch tussen „mij" en de ander geen tegenstelling te be staan. De manager, de slager, de krui denier. de politicus, de ambtenaar, de veehouder, de aardappelboer en de Wij discussiëren over de vraag of wij niet de weg op moeten naar méér plantaardig voedsel, naar méér toe passing van de zgn. biologische- dynamische landbouw en naar datge ne wat wij verder allemaal bedenken. In die discussies doen wij oogkleppen op en slaan wij door van het ene uiterste in het andere. Kunstmest hoeft niet. maar dat wij dan nog minder voedsel voor de mensen pro duceren dan nu, vergeten wij. Vlees produceren zou verspilling van voed sel zijn, maar wat er met onze veen- graslanden dan moet gebeuren of met de resten die bij de voedselberei ding vrijkomen, daar hebben wij nog niet al te veel over nagedacht. Wij drinken wel ons pilsje (bereid uit gerst) en voeden uiteraard onze poes en onze hond uitstekend en wij dis cussiëren nog het best met een si gaar, een sigaret of de pijp, maar daar waar deze tabak verbouwd werd, had ook een ander gewas voor menselijk voedsel kunnen groeien. Paulus Wijach laten wij maar niet verder discussiëren. De VPRO-eetshow ge sprekken hoeven we niet te herhalen. Wij menen het zo goed te weten, maar een zekere meneer Paulus, een volge ling van Jezus 2000 jaar geleden heeft ons nog een goede les nagelaten. „De één vindt dat hij alles mag eten, de ander eet alleen plantaardig voed sel. Wie alles eet. moet niet neerkij ken op iemand die het niet doet en wie alleen plantaardig eet. moet niet veroordelen wie alles eet. Wie bent u wel. dat u oordeelt over de knecht van een ander? Of hij het goed doet, of niet, is een zaak van zijn eigen heer. En hij zal het wel goed doen; daar kan de Heer voor zorgen." (Groot Nieuws voor U. Romeinen 14)." Wie zo denkt zit niet meer met de biddag voor het gewas en arbeid in zijn maag. maar met de zegen in zijn hart. Bidden geeft aan ons bestaan een geweldige inspiratiebron en daar om blijft de tweede woensdag in maart voor boer en burger een bui tengewone dag. Ir Piet Westra is secretaris voor de veehouderij bij het Landbouwschap. UIT Korte, duidelijk geschreven. Uefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. BIJ publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS - Wiersinga(l) Met een gevoel van diepe neerslach tigheid heb ik in Trouw gelezen over de synodebesluiten ten aanzien van Dr.Wiersinga's verzoeningsleer. De „eenheid van de kerk", waarover gesproken wordt en die verdedigd moet worden en waarmee kennelijk de gereformeerde kerken in Neder land worden bedoeld, is m.i. een zui vere menselijke fictie (bedenksel, red.). Deze fictie doet tekort aan het evangelisch uitgangspunt van de ver zoening. Ik zal de kerkeraad van Slie- drecht verzoeken er op toe te zien dat zulk een tekort doen wordt tegenge gaan. gelijk ik dit hoop van alle ande re kerkelijke organen. Een eenvoudig gemeentelid. Sliedrecht J.H.Bade. Wiersinga (2) In het verslag van de synodediscus sie over de kwestie Wiersinga staat onder andere het volgende: ..dat de synode geen justitiële tucht op het oog heeft blijkt uit het feit dat men ln het besluit geen termijn genoemd wordt, terwijl een amendement van ds D. H. Borgers uit Den Ham dat enkele kerkordeartikelen over de tucht met name wilde noemen, op zo'n tegenstand stuitte dat hij het terugnam." Dit is een mijns Inziens niet correcte weergave van de gang van zaken Of het amendement op tegenstand stuitte had pas kunnen blijken als het in stemming kwam. Het is echter niet ln stemming geko men en geruime tijd daarvoor door mij teruggenomen omdat de bean twoording der vragen en opmerkin gen vanuit de synode door de beide commissierapporterus zodanig was dat handhaving ervan niet langer nodig was Deze toelichting heb ik gegeven op het moent dat ik mijn amendement introk. Den Ham D. H. Borgers lid geref. synode Wiersinga (3) In uw synodeverslag wordt de in druk gewekt alsof wij resp. het com missievoorstel zouden bijvallen (Veenhof) en het niet Juist zouden achten dat de synode in de theologie van Wiersinga een lacune consta teert De werkelijkheid is dat wij als deputaten het pleit voerden voor aanvaarding van het deputatenvoor- stel. Dit voorstel bevatte een duide lijk oordeel over de in geding zijnde kwestie, maar uitte zich bewust te rughoudend en mild over de verdere kerkelijke behandeling. Wij betreu ren de verscherpingen in het com missievoorstel omdat wij geen heil zien in een Justitiële aanpak van de AMSTERDAM Postbus 859, Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13001 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 zaak op de wijze van 1926 en 1944. Amsterdam prof. dr. J. Veenhof, prof. dr. J. Verkuyl Vrijheid in Sowjet-Unie Kort geleden verscheen in Trouw- Kwartet een antwoord van het pa triarchaat van Moskou op de brief van de scriba van de Nederlandse hervormde synode, dr A. H. van den Heuvel, waarin hij protesteerde te gen ontslag van de priesters Dimitri Doedko en Gleb Yakoenin. Het pa triarchaat liet dr Van den Heuvel weten dat dit niet waar was en dat de voornoemde priesters nog steeds in dienst waren Nu heb ik een onweer legbaar bewijs gekregen van het te genovergestelde In de Russische Sowjetkrant „Rodina" (Vaderland), welke verspreid wordt onder de Rus sen in Nederland no. 6 (1994) februari 1976. op blz. 7 in het artikel „De Sowjetwet en de vrijheid van het geweten" wordt met zoveel woorden gezegd dat 1. ds Georgi Vins wordt vervolgd wegens zijn misdadige acti viteit tegen het Sowjetregime. 2. dat de priester Dimitri Doedko ,,door de gelovigen uit de kerk is weggejaagd wegens zijn antisociale preken" (dit is al voor de derde keer) en 3. dat de priester Gleb Jakoenin. die vereerd wordt als een „groot martelaar" (we gens zijn brief aan de assemblee in Nairobi) door de patriarch werd ont slagen voor zijn „onfraaie" kerkelij ke activiteit. „Wij zijn verwonderd" aldus de krant, „dat de de secretaris generaal van de wereldraad van ker ken. dr Philip Potter, op zich heeft genomen dit martelaarschap te pu bliceren" (overgenomen uit het dag blad ..Izwestia». Zie daar de waarde van het antwoord van het Patriar chaat aan dr A. H. van den Heuvel. Rotterdam Dionissios, Bisschop der Russische Orthodoxe kerk in Nederland (De bisschop schreef deze brief enke le dagen voor zijn overlijden red.) Examens In het artikel „Schoolonderzoek haalt centraal examen op" (Trouw van 1 maart» wordt ten besluite ge zegd: „En wie die toestand niet ide aal vindt, bedenke, dat het vroeger nauwelijks anders ging. Ook toen moest het mondeling examen de ma gere resultaten van het schriftelijk examen vaak compenseren. Gecom mitteerde en leraar gaven elkaar dan een vette knipoog: zullen we maar een zeven geven' dan haalt hij zijn vijf op. want het is best een aardige jongen, zeiden ze dan". Ik moet tegen deze beeldvorming ten ernstigste protesteren. Vanuit een eigen praktijk als gecommitteer de van vele jaren wil het mij voorko men dat uw onderwijsredactie ter zake geen enkele praktijk heeft, of kent Anders zou zij dit wel in haar machine gehouden hebben! Er mag tussen gecommitteerde en leraar wel eens een knipoog, ook en glimlach gevallen zijn, het „vette" daarvan moet mij ontgaan zijn. Maar een corruptie van: „maar" een 7 geven om dat onvoldoende 5-Je te compen seren. vanwege „die aardige jongen" een erg aardig meisje zou mogelijk nog verleidelijker zijn geweest dat was er per se niet bij. als overal uitzonderingen daargelaten. Corrup tie zou dat zijn. die immers niet altijd op geldbejag behoeft te be rusten. Door de wisseling van scholen, waar men „committeert" en de steeds wis selende samenstelling der commis sies van gecommitteerden (anti- corruptief!) werd in dit „vak" een brede ervaring verkregen. Deze erva ring levert dit protest op. Deze erva ring leerde dat zo een. zo niet ideale, toch wel erg veilige aftasting van kennis en vaardigheid kon plaats vinden. Amstelveen Drs. J. Klalter Van een medewerker ROTTERDAM In de nacht van 7 maart overleed na een verblijf van veertig jaar in Nederland monseig neur Dionissios bisschop van de Russisch orthodoxe kerk. Bisschop Dionissios werd op 2 mei 1911 als Michael Loukine geboren in een ma rine-officiersgezin te Sebastopol op de Krim. Zijn ouders vluchtten na de revolutie naar het Westen en kwa men in Parijs terecht. Michael wilde monnik worden en ging theologie en filologie studeren aan de Sorbonne. De toenmalige exarch voor WestrEuropa wijdde hem tot priester en stuurde hem na een verblijf van een jaar in Florence naar Den Haag. Monnik Dionissios begon daar met veel enthousiasme aan wat hij later zijn levenswerk mocht noemen: het begin en het leven van de orhodoxie in Nederland. Hij bouwde in Den Haag een kerk en spoedig volgden parochies in Rotterdam. Haarlem en Zuidhorst. Op 10 maart 1966 werd hy in Moskou door patriarch Alexis tot bisschop gewijd. Bisschop Dionissios De grote verdienste van bisschop Dionissios is dat hij de orthodoxie voor ons Nederlanders als het ware vertaald heeft. Hij heeft naast een geestelijke begeleiding van vluchte lingen uit Rusland ook gezorgd voor de opvang van Nederlanders die in geestelijke nood zaten. Doorzijn vele lezingen, publikaties en oecumeni sche contacten en zijn vertalingen is de orthodoxie niet meer een verre vreemde oosterse godsdienst maar dank zij het vele werk van bisschop Dionissios is er een Nederlandse or thodoxe traditie ontstaan. Wij kun nen hem hiervoor niet dankbaar ge noeg blijven. Vrije Universiteit Even de ogen uitwrijven. Aan onze Vrije Universiteit, met de evengeli- sche doelstelling, gesticht door dr Abraham Kuyper, zijn de subfacul teitsraad en de studenten predikan ten van mening, dat een .communist lid mag zijn van een benoemings commissie. en beweren dat er aan de VU een grote onduidelijkheid be staat over de doelstelling. Beroep scommissies. neem toch meer, zo mogelijk, studentenpredikanten, dienaren van het Goddelijk Woord!!! Straks naast prof. dr. I. A. Diepen horst en prof. dr G. Kuypers een communist? Discriminatie en inter pretatie worden gevaarlijke en be ruchte woorden! Er zijn geen afspra ken gemaakt voor de eisen die ge steld moeten worden aan studenten leden van benoemingscommissies. Waarom? Omdat dit zo klaar was als een klontje.! De VU-busjes staan vergeten in de kast. Ongelovige kinderen toelaten op een christelijke school? Best. Communistische studenten toela ten? Goed, maar niet in benoemings commissies. Durf toch een streep te trekken, mensen! Elspeet J. A. Abkink. Het was het feest van de Friese schip- persjongen uit het Waddendoip Wie- rum, die door taaie volharding en zelfstudie „Mijn eerste studieboe ken leende ik bij de schoenmaker" en door de aanmoediging van zijn vriend Jelle van Kuyken (later domi nee in Canada; hij was ook op het feest in Oegstgeest) in 1931 zijn ide aal bereikte, toen hij als zendeling werd uitgezonden naar Nieuw- Guinea. In de Jappenkampen werd zijn gezondheid voorgoed geknakt. Poch zag hij kans, toen hij voor her stel naar Nederland teruggekeerd was, een dissertatie over culturele anthropologic te schrijven, gevolgd door een oeuvre van zestig titels. Ze ven jaar werkte hij opnieuw in Nieuw-Guinea tot hij in 1962 voor goed naar Nederland kwam, maar nog steeds begeleidt hij de zending op West-Irian intensief. Urk (1) Verslag Drijven zij op Urk de pluriformiteit der kerk niet te ver door? Vijf gere formeerde kerken zonder dat een lid van die kerken de leer van Kuitert aanhangt, waar dit toch allemaal mee begonnen is. Als het niet zo droevig was zou je er om lachen. Of de Heer van de kerk nu zo blij is met wat er op Urk gaande is, dat moeten de Urkers en dominee J. B. van Mec- helen zich zelf maar afvragen. Andijk Jan Bakker Urk (2) En zo maakt de kerk van Christus zich ongeloofwaardig voor mensen buiten en binnen de kerk. Als ze zich nu eens allen van hun eigen ik gin gen ontdoen, en het altijd niet beter weten dan anderen, wat zou dat ma gistraal winstpunt zijn voor de zaak des Heeren. Delfzijl S. J. Wiersinga Zijn boek „Dit wonderlijke werk" (tweedelig, meer dan achthonderd pagina's) is gewijd aan het probleem van de communicatie, maar, zo zei prof. dr J. van Baal tijdens deze bij eenkomst, het is niet een diepzinnig werk over menselijke communicatie in het algemeen, maar een omstandig verslag van meer dan een eeuw zen dingswerk op Nieuw-Guinea. Verha len van mensen en hun daden en hoe het zo vaak fout liep. Achter het communicatieprobleem tussen zendeling en heiden blijkt een ander probleem, aldus prof. Van Baal: dat van de heilsverwachting. Ze leken zo sterk op elkaar, al dach ten zij van niet: de zendelingen met hun christelijke heilsverwachting, en de Papoea's met hun cargo-cults. Beiden speurden op hun wijze naar tekenen van het toekomstig heil. Zo lang zij daarmee bezig waren, was er geen echte ontmoeting mogelijk. Vlak naast elkaar in nood en ver wachting heeft men elkaar jarenlang gemist door gebrek aan communica tie en ook aan analyse van de zijde der christenen. Nicolaas Jouwe dankte als Papoea voor de verschijning van dit boek. „Ik heb het nog niet gelezen, maar ik weet dat het goed is, want het is geschreven door een Papoea. „Papa Kamma" verstond de kunst in de huid van onze mensen te kruipen." De heer Jouwe hoopte op een verta ling in het Maleis, zodat alle Papoea's het kunnen lezen. In een dankwoord kondigde dr Kam ma nog meer boeken aan. „Iemand zei mij eens: jij maakt overal verhaal tjes van. Het is nu eenmaal mijn aanleg mij te verdiepen in mensen en in hun situaties. Deze merkwaardige wereld herbergt zoveel soorten men sen: wat gaan wij er in doen?" Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN De Navigators hebben een geheel nieuwe doe-het- zelf bijbelstudieserie uitgegeven. De cursus bestaat uit negen afzonderlij ke studies, die in vraag- en ant woordvorm ingaan op de grondsla gen van het christenleven. De boek jes 7,8 en 9 laten zien hoe men geheel zelfstandig bijbelboeken kan bestu deren. De Navigators, een internationale organisatie die wil stimuleren tot geestelijke groei van de individuele christen, zijn al meer dan twintig jaar met bijbelstudiemateriaal be zig. Dat wordt niet alleen gebruikt binnen het eigen werk (thans vijf tienhonderd tot tweeduizend men sen op bijbelstudiekringen). Vijfen zeventig procent vindt zijn weg naar andere organisaties, kerken en evan gelisatiecommissies. Ds. J. H. Velema, christelijk gerefor meerde predikant te Nunspeet, schrijft: Blijkens het verslag van de gerefor meerde synode in dit blad van woen sdag J.l. heeft de praeses, ds C. Mak ook mijn naam genoemd en o.a. ge zegd dat ik het „deed voorkomen alsof zowat iedereen voor de breuk met de gereformeerden was." Maar in „De Wekker" van 13 februari Zuid-Afrikaans Dagboek (Hl), dat ds. Mak kent schreef ik: „er waren ook verschillende tegenstanders (van het voorstel om te breken); zij weer den zich het eerst." En later meldde dat lk dat naar mijn schatting drie kwart van de afgevaar digden voor het voorstel (om te bre ken) was Dat betekent dus 50 tegen. Ds. Mak noemt een getal an 70-20 verschil. De stemmenverhouding werd niet exact bekend gemaakt. Een vreemde wijze van doen. die men in Nederland niet genomen zou hebben. Daarover waren we het beiden als fungerend en ex-praeses van de synoden van onze respect, kerken hartelijk eens! Zeker waren er jonge predikanten tegen verbreking, zoals er ook jonge predikanten voor verbreking van de band met de Geref. Kerken waren. Volgens Mak was oorzaak nummer één het lidmaatschap van de werel draad en de steun aan het program ma tot bestrijding van het racisme. Hij geeft hiervoor een psychologische verklaring in verband met de oorlogs dreiging. Die oorlogsdreiging hebben we zeker gevoeld, maar het is een uiteraard subjectieve opvatting om hierin de motivering te zien voor het verbreken van de correspondentie. Uit de bespreking ter synode bleek dit niet: van de 26 sprekers, die op de dag van het besluit het woord voer den, is er maar één geweest, die het P.C.R. fonds met name heeft genoemd. Ook de rapporteur en de voorzitter van de commissie, prof. dr. TJ. v.d. Walt hebben alle nadruk laten vallen op de „volharding in het dulden van dwaalleer" (ze zouden m.a.w. met het laatste synodebesluit in de kwestie- Wiersinga ook niet tevreden zijn ge weest). Als het doorslaggevende motief in derdaad de steun aan de P.C.R. ge weest zou zijn. is het onbegrijpelijk dat de praeses van de synode van standpunt veranderde op het punt van de confessionale bezwaren, om dat hij van mening was dat de geref. synode nog bezig was met Kuitert en Wiersinga. Sterker dan had men niet zo sterk èn in het rapport èn in de bespreking de nadruk kunnen laten vallen op het feit dat men in 1973 in principe dit besluit al had genomen toen er nog oorlogsdreiging was. Het besluit van 1976 zag men als de consequentie van het besluit van 1973, toen in feite de correspondentie opgeschort werd en aan beperkende bepalingen onder worpen. Daarom trok men vergelij kingen tussen 1973 en 1976 en onder zocht men naarstig of er in die drie jaren iets veranderd was. Letterlijk citeer ik uit het rapport (4.7.3.3. K 20): „U kommissie wens met droefheid te konstateer dat die verskille tussen die GKN en die GKSA i.v.m. leerkwessies en tug se dert die agt en dertigste Sinodale vergadering van die Geref. Kerk in Suid-Afrika in 1973 eerder groter as kleiner geword het. Daarom meen u kommissie, op grond van die Woord en ons Belydenis, dat dit onveran twoord is om die status quo ook maar enigszins te handhaaf en die eenheid te soek ten koste van die waarheid." En wat het punt van de Wereldraad en de daaruit voortvloeiende steun aan het anti-racisme fonds betreft werd geconstateerd dat door deze zaken de correspondentie met die GKSA nog ernstiger in gedrang is gekomen dan dit voor de synode van 1973 het geval was. De confessionele De tijd is vervuld En terstond dreef de Geest Hem uit in de wildernis en Hij was daar veertig dage^ verzocht door de satan. En Hij was onder de beestenl en de engelen dienden Hem. En nadat Johannes was ovêig, Ver<1 IflT kwam Jezus naar Galilea verkondigde het evangeliepd God Markus 1 Me Markus is buitengewooon zijn mededeling aangaande zoeking in de woestijn. Het vermeldt eigenlijk alleen da door kwam. Engelen diendenj En onmiddellijk volgt de dat Hij met zijn prediking Aan het begin van de „veei gen" van zijn lijden is manier aanwezig. Een ovei die zijn werk opvdt. Drie jaar 1; Hij dit doen: verkondigen. A: gen dat God koning is op de van de blijde boodschap. De vervuld, de „kairos" is er. Het nu om. Voor alle eeuwigheidier Van een onzer verslaggevers OEGSTGEEST Tijdens een bijzonder druk bezochte samen komst van Nederlanders en Papoea's in het Zendingshuis te Oegstgeest is het eeste exemplaar uitgereikt van het boek „Dit wonderlijke werk" van de onlangs zeventig jaar geworden oud- zendingspredikant dr F. C. Kamma. trekt de tijd zich samen en h< mensenleven, in dit ene gebeui Mensenzoon op aarde. Ond< beesten, gediend door de enj Midden in onze werkelijkheid, htig en tegelijk met de tekenei hoop. Zo is Hij hier. Alles wat over ons geschreven Hij volbrengen deze laatste d (W. Barnard, Lied 173) En Hij i het uit, met de boodschap vanr koninkrijk. Met de noties van1 ander leven dat werkelijkheii' worden. Waar genade zal ovei nen en de vrede het laatste wooj hebben. C e: Ds. J. H. Velema bezwaren wogen het zwaarst. Het is uit de stukken niet waar te maken dat politieke bezwaren de doorslag hebben gegeven. Laten we ook de Dopperkerk aan de stukken houden, zoals de geref. syno de en iedere synode graag op haar stukken en uitspraken wordt beoor deeld en niet gediend is met een psychologische en dus uiteraard sub jectieve verklaring. Beroepingswerk GEREFORMEERDE KERKEN® Beroepen: te Haarlem-Oost, J. cf11 te Nederhorst den Berg. ai GEREF. KERKEN (VRIJGEM. Beroepen: te Den Helder, kanj Busstra te Luinjeberd. Ds. A. H. Hellemans Ds. A. H. Hellemans. eme predikant van de Nederlandse vormde Kerk, is op 76-jarlge le P in Driebergen overleden. Ds. mans was achtereenvolgens u kant op Rottum, in Geldermalscr in Leeuwarden. Van 1960 tot aaif emeritering op 1 januari 19" was hij gevangenispredikant. e( Prof. dr. A. Troost De Amsterdamse hoogleraar d£ Troost, verbonden aan de Vrije P versiteit, heeft een aantal van]*1 toespraken, lezingen en artikeler' bundeld. Het boek gaf hij een bel de regel uit het Lutherlied als mee: „Geen aardse macht begi wij" (uitg. Buijten SchipperhD Amsterdam, 194 pag., prijs l$e De bundel opent met de nieuwst stoespraak die prof. Troost in tii voor de EO-microfoon hield, Üu o m. opstellen van zijn hand ui Mededelingen van de vereni" voor calvinistische wijsbegeerte besluit met zijn bijdrage voor| blad „Wapenveld" (orgaan vajji reünistenvereniging van de CS de studentenorganisatie welke 1 leden uit de rechterhoek van de g| formeerde gezindte recruteert) het themanummer over maatscL pijkritiek. f V Van een onzer verslaggevers i DELFT Burgemeester dr ir. 8*; Oele van Delft installeert woenr 10 maart in het Stadhuis het W|j! comité „Herdenking Delftse BljqJ Het comité is opgericht naar aar ding van het feit dat het in mei f vijfhonderd jaar geleden is, dal! Delft niet alleen door een twer drukkers het eerste gedrukte bod' de Nederlandse taal werd uitgl1 ven, maar bovendien dat dit boe^ eerste Bijbel was. Op initiatief I, prof. dr C. C. de Bruin, hoogleraé de kerkgeschiedenis, zal het werl, mi té met medewerking van I Delftse gemeentebestuur een denking voorbereiden. Voorzitter van het werkcomité oud-wethouder P. C. Elfferichj vens lid van de Eerste Kamer. Se| taris is de heer J. J. Brörens, hq van de afdeling welzijn van dei meente Delft, die in hervormde I ken regelmatig op de kansel stl De heer Brörens is officieel ber^ baar als predikant. Het Nederlands Bijbel Genootsd is in het comité vertegenwoonl door ds. M. van Gelder, ds. W. j Galen en ds. J. W. Genuit. Vo4 hebben er zitting in dr. G. J. j Kolmeschate, de initiatiefnei prof. De Bruin en prof. dr. W., Beekenkamp. hoogleraar van def ologische faculteit te Brussel, i In het Comité wordt ook een vej genwoordiger van de Katholieke! bel 8tichting opgenomen. Vanj zijde van de gemeente hebben f Rein-Arend Leeuw, directeur het Museum Het Prinsenhof, de a servator dr. P. Biesboer en gema1 te-archivaris Ch. D. Goudappel I ting in het Werkcomité.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2