Preek over mensenrechten gaat ook eigen parochie aan De preken van G. Th. Rothuizen 1 Zeg mij hoe uw meubels zijn Vandaag r U VOORBi n :]E HET LIJDEN Onze -adressen: (- ZATERDAG 6 MAART 1976 KERK TROUW/KWAI door dr. Th. C. van Boven Steeds vaker en niet zonder reden wordt bij kerken aangeklopt zich uit te spreken over schendingen van mensenrechten. Organisaties en groepen mensen, in Nederland en over de grenzen, vragen om tekenen van solidariteit in woorden en daden. Zij richten zich tot regeringen, vakbonden, politieke partijen, kerken en andere instellingen. gingen zijn banden met de ledenker- minderheden. Een christelijk getui- ken niet zonder aarzeling in de waag- genis zal een andere boodschap zijn officiële dissidente In de kerken bestaat een groeiend bewustzijn dat zij in het licht van het evangelie verantwoordelijkheid dra gen dat mensen tot hun recht komen. Vele uitspraken van de assemblee van de wereldraad van kerken te Nai robi bevestigen deze verantwoorde lijkheid evenals onlangs het docu ment van de pauselijke commissie ..Justitia et pax" over de kerk en de rechten van de mens Spreken kan in allerlei toonaarden geschieden getuigend, bemoedi gend. pastoraal, protesterend. Het kan zich richten tot machthebbers of wel tot verdrukten en vervolgden Het kan ook een spreken zijn voor de eigen kring (preken voor eigen paro chie) of het is bedoeld de ander te bereiken. Het kan publiekelijk ge beuren of in vertrouwen buiten de publiciteit. Spreken over schendin gen van mensenrechten is ook een politieke daad Immers, zoals ook te Nairobi opnieuw werd geconstateerd, schendingen zijn meestal de sympto men van dieper Uggend onrecht en het spreken over schendingen kan niet worden los gezien van de daar aan ten grondslag liggende sociale, economische en politieke structuren van onrecht. vermoeden, ja wij weten, dat dit nog maar de top van een ijsberg is Bo vendien. de mensenrechten zijn niet alleen in het geding waar om enige zeer grove schendingen te noemen martelingen en andere onmenselijke en vernederende behandelingen en bestraffingen plaats hebben, maar ook waar honger en armoede worden geleden. De menselijke samenleving, waartoe ook de kerkelijke gemeen schappen gerekend woeten worden, is doortrokken van onrecht. Verdeeld Hoe moeilijk de kerken het hebben met het spreken over schendingen van mensenrechten in met name te noemen gevallen en hoe verdeeld zij op dit stuk zijn bleek telkens weer op de assemblee van de wereldraad te Nairobi. Niet alleen de officiële verte genwoordigers van de Russische ker ken. maar ook die van kerken uit andere landen reageerden op onge veer dezelfde wijze, toen een publieke uitspraak werd voorgesteld over de mensenrechten in die landen. Zo stonden o.a. ook Braziliaanse en Zuidkoreaanse kerkelijke vertegen woordigers op en zeiden niet gediend te worden met een uitspraak betref fende de mensenrechten in hun lan- In welke concrete gevallen moeten de den ..Jullie helpt ons niet hiermee en kerken spreken en hoe moeten zij maakt het ons kerken alleen maar spreken Steeds meer informatie moeilijker om in de situatie waarin komt op ons af. Alleen al het blad van wij ons bevinden iets ten goede te Amnesty International ..Wordt Ver- doen. Jullie moet goed begrijpen dat volgd" geeft maandelijks een blik in jullie in een andere en veelal ge- talloze gruwelkamers over het rond makkelijker situatie verkeert dan der wereld en wij hebben het bange wij Maar uit dezelfde landen komen ook andere stemmen, die zich meestal niet van een officieel spreekgestoelte kunnen bedienen In Nairobi deden deze stemmen zich horen in persoon lijke gesprekken, zoals o.a. vertolkt door een niet tot de officiële kerken- delegatie behorende Zuidkoreaan. die juist met klem betoogde dat een publieke uitspraak van de wereld raad over de mensenrechten in Zuid- Korea een grote steun zou betekenen voor de vervolgden en verdrukten in zijn land. In dezelfde zin sprak de bekende brief van de twee Russisch orthodoxe kerkleden. Uit de monden van vertegenwoordigers van westeu- ropese en amerikaanse kerken klonk de roep dat de wereldraad niet mocht zwijgen naar aanleiding van de nood kreet van de Russische dissidenten, maar te zelfder tijd werd vanuit de raad van christelijke kerken van het Midden-Oosten er op aangedrongen dat ook eens mocht worden geluis terd naar stemmen van dissidenten in Israël. Leden-kerken Vaak zijn de stemmen van de officië le kerken in tegenspraak met die van dissidente groepen en personen uit diezelfde kerken of van groepen en personen die buiten de kerk staan. Aan welke stemmen moet het meeste gewicht worden toegekend. De werel draad van kerken, waarvan het lid maatschap bestaat uit officiële ker ken. ziet zich hier voor grote proble men geplaatst Enerzijds zal de we reldraad uit ..kerkpolitieke" overwe- schaal stellen. Anderzijds mag de wereldraad en dit geldt eveneens voor de afzonder lijke kerken niet ontrouw zijn aan wat de assemblee in Nairobi uit sprak: ..Onze voornaamste taak is te werken voor de verwezenlijking van de algemeen geproclameerde men senrechten op de plaats waar wij zijn. maar wanneer er elders mensen zijn die niet bij machte zijn zich te doen horen, worden wij geroepen de stem te vertolken van hen wier stemmen worden gesmoord en de pleitbezor gers te zijn van de onderdrukten. Hiertoe moeten wij onze acties base ren op nauwkeurige informatie, het geen de beschikbaarheid van open informatiekanalen van vitaal belang doet zijn." Benadering Voor het spreken en handelen van kerken aangaande situaties van on recht en ten behoeve van het lot van gediscrimineerden en vervolgden kunnen geen vastomschreven richt lijnen en criteria worden gegeven. De situaties in de verschillende landen en ook de plaats van de kerk daarin zijn vaak van een geheel eigen orde en vergen benaderingen naar gelang van de situatie. Van de kerk uit ge zien. moet een land. dat zich gaarne als christelijk aandient, zoals Zuid- Afrika. anders worden aangesproken dan de atheïstische staten van Oost- Europa. Evenzeer bestaan fundamentele ver schillen tussen bijvoorbeeld Latijns- amerikaanse landen, waarin de ker ken. in casu de rooms-katholieke kerk. in de loop der tijden een mach tige plaats hebben ingenomen en moslim-staten met kleine christelijke voor hen die zich tot de gemeenschap van Christus rekenen dan voor ande ren. Hieraan moet wel onmiddellijk worden toegevoegd dat de zaak van de rechten van de mens. inclusief de zorg om de geloofsvrijheid. nooit een zg. christelijke exclusiviteit mag zijn en dat ook niet is. Wanneer de kerken spreken, zullen zij geval voor geval moeten overwegen, zowel wat betreft de wijze van spreken als de mogelijke gevolgen van dit spreken voor hen wier lot de kerken zich in het bijzon der aantrekken. Verantwoordelijkheid Bij deze overwegingen is verder een aantal punten van belang. Ten eer ste. de aanwezigheid van voldoende informatie over situaties en praktij ken van onrecht. Hiertoe dienen zo veel mogelijk communicatiekanalen o.a. met de kerken in andere landen, te worden onderhouden, opdat de betrouwbaarheid van de gegevens wordt verzekerd en het effect van het solidaire spreken en handelen zoveel mogelijk wordt bevorderd. Ten twee de. in hoeverre zijn wij zelf met onze kerk en samenleving rechtstreeks of op indirecte wijze betrokken, of zelfs medeplichtig via economische, poli tieke of persoonlijke banden, bij sys temen van onrecht, die aan schendin gen van mensenrechten ten grond slag liggen. In dergelijke gevallen be staat een bijzondere verantwoorde lijkheid voor de kerk. Ten derde, is er sprake van een verzoek van kerken en christenen ter plaatse om daden en tekenen van steun en solidariteit. Wij wezen reeds op het dilemma voortvloeiend uit de tegenstrijdig- (ADVERTENTIE) Kort voordat het boek Preken van dr. G. Th. Rothuizen (uitg. G. F. Callenbach bv, Nijkerk. 156 blz.. 19.50) mij ter bespreking werd toegezonden, las ik in het r.k. tijdschrift Kerugma een zeer lovende recensie. Nu hebben de roomsen zelf een heel oude preektraditie. maar een preekcultuur zoals wij protestanten ken nen. bezitten zij niet. Wat hen in de sermoenen van prof. Rothui zen aantrekt, zal minder de kortheid zijn dan het voortdurend inspelen op de actualiteit en het hedendaagse spraakgebruik. Ook het element van oorspronkelijkheid zal indruk op hen hebben gemaakt Misschien hebben zij ook dit gevoeld: zó te kunnen preken kan alleen tegen de achtergrond van die eeuwenoude protestantse, nader gereformeerde preekcultuur. Want kijkt men door de speelse toon. het vlugge keren en omkeren van gedachten, de veelvul dige retorische vragen, de gedurfde combinaties, het volstrekt ontbreken van zalving heen. dan ontwaart men hoe deze anti-traditionele manier van preken alleen mogelijk kon worden, uitgerekend bij de gratie van die tra ditie Het ongewone heeft het gewone tot achtergrond en voorwaarde De gereformeerde preekcultuur be staat op haar beurt bij de gratie van de eeuwenlang luisterende, althans aanwezige gemeente. Schrijver dezes heeft er zo n zeventigjarige luister praktijk opzitten, afgezien nog wat er in de loop van een halve eeuw radio en later op de televisie aan preken en meditaties van allerlei gading is bij gekomen Op een onbewaakt ogen blik heb ik mij wel eens laten ontval len dat ik allergisch ben geworden voor preken en gedichten Wat mij niet weerhoudt isomsi gedichten te lezen en (geregeld) preken aan te ho ren. in dit geval te lezen. eerst nog dit zeggen. Politiek en eco nomie zijn ons dagelijks brood ge worden. Een preek die net doet of deze beide, zo levensbelangrijke za ken niet bestaan, is geen echte ver kondiging Aan de andere kant mag het signaleren van zonde en onge rechtigheid, altijd en overal (Ba- vinck). niet ontsporen in de richting houden op dit punt!" (59) „Iemand zou (immers) in grote nederigheid kunnen zeggen: ik heb „thuis" zoveel boter op het hoofd of om het met Jezus te zeggen: zo n balk in mijn oog. dat ik van de splinter in ander mans oog afblijf. Wat doet hij dan? Hij laat beiden zitten, terwijl het na- maandblad voor evangelie en cultuur Het komende nummer maand heeft als thema van politieke propaganda. Het komt tuurlijk Jezus' bedoeling is dat ze er hier aan op een ontwikkeld grensge- allebei uitgaan!" (61). „Wie gebrek voel lijdt is een broeder!" (70). „De men- Citaten sen die zeggen dat er niet zwaar ge noeg gepreekt kan worden, zij heb- „Het einde van de jood is ook het ben gelijk" (73). „Zou dat niet kun- einde van de christen en het einde nen? Dat we een beetje moe zijn van de mens" (47). „Een hele bescha- geworden van de waarheid in het ving kan bankroet gaan in één ziel" (53). „Wat is een macht die er ten diepste niet zijn wil voor de machte loze?" (55). „Het probleem is ten diep ste een politiek probleem. Wat doen algemeen?" (75). „Ten diepste is im mers niet de paus plaatsvervanger van Christus, maar zijn de hongeri- gen en de dorstigen, de naakten en de gevangenen dat" (80). „Wij kunnen wij daaraan? Wel. u bent allemaal lid (echter) het leven niet aan. het vafy van een politieke partij. Dus moet u eenvoudig niet te beheersen zonder die partij onrustig maken en onrustig het aandeel van de vrouw" (89). „De vergeven zonde die je niet meer doet" (rabbijns gezegde. 94). „Onze huid voelen we goed aan, beter dan onze ziel" (95). „Wat is de mens? Er wordt mee gemorst" (102). „De bestrijding van ieder probleem creëert een nieuw probleem" (108). „Ik ben voor de uit gesproken maar tegen de georgani seerde twijfel" (130). Zusters Natuurlijk worden deze citaten al leen helemaal duidelijk binnen het kader van de preek waarin ze zijn uitgesproken. Maar ze geven toch een idee van het geheel, negen en twintig preken, voor een groot deel afkom stig uit de laatste tijd. „De mens wil een licht op zijn pad en God zij geklaagd en geprezen. Maar of dit enkel in de kerk kan? Nee. natuurlijk niet! Ook is er toef; meer aldaar dan de preek? Gelukkig wel. En of het ook niet anders kan? Ongetwijfeld" (uit de Verantwoording). n.dl heid van stemmen. In dit verband mogen wij ter harte nemen een uitspraak van Nairobi die werd gedaan in het kader van het recht op afwijkende meningen (..right to dissent"): „Christelijke soli dariteit betekent een duidelijke stel- lingname aan de zijde van gevange nen om des gewetens wille, politieke gevangenen en vluchtelingen". Een vierde overweging, verband houdend met de zojuist genoemde, kan zijn dat de kerken of de kerkelijke leiding ter plaatse in gebreke blijven om de gerechtigheid te bevorderen. Hoe vaak hebben kerken, met uitzonde ring van kleine groeperingen, gezwe gen in beslissende fasen van onrecht in de geschiedenis en zich daarmee in feite geschaard aan de zijde van de onderdrukkers. Als slotoverweging dient de nood zaak van kritisch zelfonderzoek, van uit het besef dat wij in onze situatie en in de relatie tot de ander voortdu rend falen en bekering behoeven. Het spreken der kerken over schendingen van mensenrechten moet mede van uit dit besef geschieden. Dit spreken mag niet eigen gerechtigheid en ei gen wijsheid koesteren en niet dienen ter bevrediging van eigen gevoelens of zelfs tot instandhouding van de eigen geloofwaardigheid. De schrijver van dit artikel, dr. Th. C. van Boven, is lid van de sectie interna tionale zake'n van de raad van kerken in ons land en was afgevaardigde na mens de hervormde kerk bij de assem blee van de wereldraad in Nairobi. NOOIT MEER Ik ga een verbond met je aan. nooit meer iets dat leeft door watervloed zal worden uitgeroeid Genesis 9Morgen is het de zondag in veertigdagentijd. denstijd. Het thema van de zo in de oude kalender is Psal} Roept hij Mij aan. Ik zal hen woorden. Een beroep op God vloed. In wat een mens overstr In de Psalm is het de pijl dWaï daags vliegt en de pest die i donker rondgaat. Het kan meeUT dan dat. Het leven gaat gebul der duizend zorgen, duizen noda^g! het hart angstig kunnen makeiJL, kent het niet? De eerste lezii deze situatie spreekt van het iai meer". Het is een oud verhaal. IPO richt met Noach een verbond o^r is nu gebeurd, maar 't zal niet ioc gebeuren. Onze vaders noemde jjei het natuurverbond omdat het cLoe tuur omvatte. Maar uiteraard Mn het om de mens in die natuü era mens moet dit horen: nooit me deze weken volgen wij de Mei iet zoon op zijn donkere tocht dooi^ rampengebied van dit leven, of toi ik zeggen: door dit centrum vanhje] daad en bedrog? Want wij staan ia vooraan in wat Hem ontmoet. opgeheven hand. Het eindigt roi, zijn dood. Nog meer dan naarlut einde van alle rampen moge ons jtt fiaken naar het „nooit meer" onze eigen daden. Het staat ii verbond. Dat in Hem midden ojjjg ch ons terecht kwam. door dr. C. Rijnsdorp De christelijke gemeente heeft het dubbele aspect van Maria en Martha. De bevindelijke preek zit aan de ui terste Maria-kant. en het politiek avondgebed van Dorothee Sölle aan de extreme Martha-kant. Het polari- satiestreven wil de beide zusters scheiden. Een belangrijke taak van de preek lijkt mij te zijn het vasthou den aan het zusterschap. In de ere dienst ligt voor mij de nadruk op het Maria-aspect, het zijn van een „schuilplaats in de wildernis" (vgl. Lied 476:4), over welke regel een gelo vige jodin mij schreef dat die voor haar zoveel betekende. Maar de woorden waarnaar Maria luistert ma ken tegelijk rustig en onrustig. Een dubbele paradox dus: de opening des monds en de opening des Woords, en voorts het rust geven en het onrustig maken „Wie is tot deze dingen be kwaam? Maar onze bekwaamheid is uit God". (Paulusl. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Strijen: (toez): P. V Heuvel te Driesum: te Kamen den Hoed te Sliedrecht. Aangenomen de benoeming Ja geest. verz. v.d. prot. chr. stiel De Lichtenberg te Amersfoort Koporaal te Zeist; naar Zuilic Nieuwwaal: G. Hendriks, kan :r Woudenberg, die bedankte voo'P1' meren, Kesteren, Nieuw Lekker Wi Schoonrewoerd, Waarder. V£ broek, Wijk bij Heusden en Z^fti broek; naar Epe: (pred. bijz. wt«c toez H. Vreekamp te Oosterwf die bedankte voor Nijkerk en (L gensplaat. GEREF. KERKEN (VRIJG Beroepbaar: J. Bouma, Da Cf straat 113', Amsterdam. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Ede: J. Brons te Vei daal. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Unionville (Can, Hakkenberg te Lisse; te Braki Karens te Opheusden. GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Uddel: A. Wink te nendaal. (ADVERTENTIE) Pi met bijdragen o a van Ds J Overdum De voorzienigheid Gods en lijden Dr. G de Ru- Wat wt| moeten weten Or.B. vanOeveren Het lijden Dr. C. Klapwijk Het masochisme en het evangelie Bijbelschers over het boek Job De abonnementsprijs blijft dit iaar /22 - Een studenten abonnement kost /16 Opgaven voor een abonnement 'proef nummer kunt u zonder postzegel op sturen naar Ermelo. antwoordnummer 34 U kunt ook beften 03417 1542 door A. J. Klei AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraai 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 Moeilijkheid De moeilijkheid bij het preken is het onderscheid tussen de opening des monds en de opening des Woords. „Men komt tenslotte niet in de kerk om een aantal wijsheden aan te ho ren of een soort lezing over euthana sie en wat dies meer zij. Men komt in de kprk om naar Jezus te luisteren en zolang dat niet gebeurd is. is de preek geen preek" (blz. 115). Dit bemoeilijkt het recenseren van preken Aan de mond mag niet te veel aandacht wor den besteed. Er wordt een boodschap van Godswege doorgegeven: op de uitleg en de praktische toepassing van die boodschap komt het aan. En voor de luisteraar, in dit geval de lezer, komt het aan op het „ga heen en doe desgelijks" Daarom kan men een prekenbundel niet recenseren als een bundel novellen, gedichten of li teraire opstellen Zodra de mond meer aandacht krijgt dan de bood schap. is er iets scheefgegaan Laat ik daarom de nadruk leggen op het boodxhappelijk karakter van de ze preken, en dat is het precies wat hen. dartelend aan het lijntje van de traditie, met die traditie verbindt Een wat ruimere keuze van citaten is hier dan ook op zijn plaats Laat ik Mijn broodwinning had me gevoerd in de woningen van een aantal personen aan de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Deze missie leidde me tot het inzicht dat uiterst orthodoxe protestanten zich aan het bankstel hebben verslingerd. Zeg mij hoe uw meubels zijn en ik zal zeggen wat gij belijdt. Ik heb ook een bankstel, bekende een collega toen ik bovenstaande gedachte op de krant uitdroeg. Ik knikte tevreden. Het klopte Deze collega bezit een niet gering aantal stevige reformatorische overtuigingen en ik zou hem op grond van mijn ervaringen beslist niet zonder bankstel kunnen voorstellen. Maar zeer onlangs heeft hij zijn bankstel aan de kant gedaan en aldus een geduchte knauw gegeven aan mijn gaaf inzicht. Hij is het gaan zoeken in van her en der gesleept antiek, net als de eerste de beste hippe vogel Ik moet hem er toch eens op wijzen dat hij hiermee aan verflauwing der grenzen doet De zaak ligt echter bij nader inzien toch ingewikkelder dan ik aanvankelijk meende Ik denk nu aan de interieurs van twee vaderlandse theologen, wier namen ik niet zal noemen. Hun meubels lieten zich niet direct voegen in mijn bankstel-theorie. De éne godgeleerde stond te boek als goed rechts, hij gaf voortdurend op krachtige toon te kennen wat er zijns inziens mankeerde aan de bol dergenen die wel eens een oogje aan Marx waagden, maar hij had geen bankstel. Zijn kamer zag er op een sjiek-nonchalante manier gezellig uit. Hijzelf trouwens ook. Zijn linkse collega, altijd in de weer met Angola en zo. had evenmin een bankstel. Terecht natuurlijk. Maar de fleurigheid welke hij de zwarte volkeren zo van harte gunde, had hij zorgvuldig uitzijn eigen vertrek geweerd. Het zag er uit als een kloostercel. Nu kun je hierover wel weer gaan filosoferen. Iemand zal beweren dat nummer één zich gerieflijk genesteld had in de bestaande structuren en deswege thuis ook plezierig wenste te zitten, en dat nummer twee zijn onvrede met de gangbare orde demonstreerde door zich te voorzien van ongemakkelijke stoelen. Dit is mooi bedacht, moet ik toegeven, hoewel een nader onderzoek naar de gezindheid der betrokkenen op het moment dat zij hun huis inrichtten, wel gewenst is. Waren ze toen ook al rechts, respectievelijk links? Een ander begint over calvinistische soberheid. Akkoord, beide heren waren calvinist. Maar waarom in het éne geval die leren crapeaud met z'n mooie kreukels en in het tweede geval die harde houten zittingen0 En waarom trof ik bij de supporters van de rechtse theoloog zoveel bankstellen aan en bij de volgelingen van zijn collega op z'n best een onhandig tweezitsbankje? We zien dat de vragen zich vermenigvuldigen. Goed beschouwd is het een meeslepend onderwerp, het verband tussen ie stoel en ie eeloof Merkwaardig is dat afdwaling geen invloed op de kamerinrichting schijnt te hebben Hoe zou dat nu weer komen? Enfin, zo stormen de onzekerheden op je af. Totdat een bevriende hand je het viertalige geschrift Dufex Meubelpresentatie 1976 toeschuift. Op een der glanzende pagina's van dit geheel, waarin waarlijk wel meer gedaan wordt dan een meubeltje zus of zo aanprijzen, staat een bijdrage onder de titel Meubels zonder grenzen Daarin komt een paragraaf voor over: meubelstijlen en geloofsgemeenschappen. Ik laat daarvan het slotgedeelte volgen eL( de lezer zal snel bemerken hoezeefj mijn tobberig proza verbleekt bij forse uitspraken die hier zonder dralen en voor een deel in hoofdletters worden gedaan: „Een meubel drukt zijn stempel een huis net als een voorstelling v] God. Iedereen drukt in zijn meubelstijl zijn eigen opvatting God uit. Als symbool van een kerl een idee overschrijdt de „stijl" vi het meubel de grenzen en wordt overal teruggevonden bij mensei van dezelfde instelling. Het meu! een kenmerkend teken voor het bestaan van een gelijkgestemde gemeenschap. Zo kan het „Calvinistische" meub voorkomen in Genève zowel als in Nimes, in Edinburgh en in Utrecb en kan het „barokke" meubel, voortgekomen uit de contra-reformatie van Trent, overheersen in Madrid, in MecheU en in Milaan. Op dezelfde manier heeft de Anglikaanse autonomie door de eeuwen heen het persoonlijke en karakteristieke uiterlijk van de Engelse meubelen bepaald. Daarom valt de kaart van de ra belstijlen in Europa samen met van de christelijke kerken bij dood van Karei de Vijfde." I Aldus Dufex Meubelpresentatie 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2