Korte tournee
door Münchener
Kammerorchester
Radio- en televisieprogramma's
I In de keuken I
A van Berend 1
DOLLY
VAN
ARNHEM
W (22.15-
TC
Nieuwe concerten van
Loevendie en Van Beurden
Kees Bakels
verving
Kersjes
Vanavond
Verdachten van
steekpartij gepakt
dos zet de kaas
nit bet vuistje
maar klaar!
Even
puzzelen
MAANDAG 1 MAAHT 1976
3INNENLAND RADIO EN TV
TROUW/KWARTET 4|d
G>rnavol
Voor enkele aagen oesiaai net
Nederlandse volk uit slechts twee
groepen de niet- en de
wel-carnavalvlerders Woensdag
vallen wij weer uiteen in de honderd
scherven. die we met oecumene
progressief akkoord en CDA
enigsziens proberen te lijmen tot iets
grotere eenheden. De
zondagavond-uitzending van de
KRO onderstreepte nog eens waar
de rooms en reformatorische delen
van het CDA elkaar nooit zullen
begrijpen, namelijk in het beleven
van de leut. Ik zie Kruisinga en
Aantjes nog niets als Pintenwippers.
Het NOS-programma liep zondag
maar liefst tien minuten uit De
aanleiding was begrijpelijk, want
men wilde de huldiging van Piet
Kleine als wereldkampioen
schaatsen rechtstreeks laten zien.
Maar inkorting van Studio Sport zou
correcter zijn geweest tegenover
kijkers die op het eerste net zaten
en dus niet. van de veranderde
uitzendtijden op de hoogte waren. Ik
vind dat au ongerief al te
gemakkelijk over het hoofd wordt
gezien Wat de reportages van de
schaatskampioenschappen betreft,
verdienen niet alleen de
cameramensen een pluim voor het
dikwijls fraaie beeldwerk, maar ook
het commentaarteam Fred Facké en
Ard Schenk voor de informatie en
het opvullen van de pauzes. Het lag
voor de hand. dat Ot en Sien wegens
schrikkeldag stuivertje zouden
wisselen. Dat het zo weinig spiritueel
zou gebeuren, had ik echter niet
verwacht. Alle afgereden grapjes
over het traditionele rollenspel van
man en vrouw waren domweg
omgedraaid. Nergens was een
geeslge variant te bekennen
Dubbel droevig, dat het vrouwen wa
ren. die deze goedkope tirade had
den bedacht Een stukje herken
baarheid. zei de omroeper
Informeel, het door W. L. Brugsma
altijd handig gedirigeerde discussie
programma van de NOS. was op
nieuw gewijd aan de economische
situatie. Hoe meer mensen daarover
praten, hoe moeilijker het wordt om
het allemaal te begrijpen. Iedereen
redeneert in zijn eigen straatje en
daar verandert tijdens het gesprek
weinig aan.
De zaterdagavond is nog altijd dé
familieavond bij uitstek. Avroen
KRO waren dat deze keer vergeten,
anders hadden ze wel een andere
film gekozen dan resp. De Zwarte
Orpheus en Charlie Bubbels. Een en
al misere droop van het scherm.
Met verbazing heb ik in Brandpunt
gekeken naar de mensen, die zich bij
het verwerven van een eigen huis
zoveel knollen voor citroenen heb
ben laten verkopen. Een enorme las
tenverzwaring was daarvan het
gevolg.
Staatssecretaris Van Dam liet het
woord ..dom" iets te gemakkelijk
vallen. Hij weet de weg. en die is veel
mensen nu eenmaal onbekend. Wie
wist bijvoorbeeld dat zijn departe
ment zoveel aardige brochures uit
geeft? En wie dat een betrouwbaar
makelaar hem van veel nut kan zijn?
Albert Mol was zaterdag in twee pro
gramma's op het scherm: bij de Avro
in De Trom van Pandoera. voor de
KARELTJE KNETTER
NCRV samengesteld door Catharine
Keyl en Klaas Rusticus. Daarin
werd een vergelijkend beeld gegeven
van het leven in een internaat, vroe
ger en nu. Albert Mol's openhartige
verhaal over zijn jeugdjaren paste
daarin uitstekend.
TON HYDRA
STADSKANAAL In Stadskanaal
kunnen een aantal huurders van wo
ningen van de gemeentelijke wo-
ningbouwstichting binnekort een
bedrag van tussen de 900 en 1100
terug ontvangen wegens teveel be
taalde huur. De huurders van de
woningen hebben omdat de ministe
riële bijdrage aan dit woningcom
plex te laag was berekend, vijf jaar
lang teveel huur betaald. Het gaat
om een complex van twintig huur
woningen
)CTD
door R. N. Degens
ROTTERDAM Tot de heel jonge Nederlandse componisten
kun je Bernard van Beurden en Theo Loevendie met hun 42. resp.
45. jaren, niet meer rekenen. Zij hebben echter allebei wel de
lenigheid van geest en de ondernemingslust die men met jong zijn
pleegt te verbinden.
Van Beurden die onvermoeid met
vooral jeugdige muzikale amateurs
in de weer is om hen voor de sleur van
het verkalkte traditionele musiceren
te behoeden, heeft daarmee af en toe
wat wind gezaaid zonder echter de
verwachte storm te oogsten die het
dode hout had kunnen opruimen Al
zijn revolutionaire bemoeienissen
hebben in feite nog te weirug uitge
werkt. In een recent interview heeft
hij zich daarover nogal teleurgesteld
uitgelaten.
Het lijkt alsof hij. in zijn jongste
compositie die teleurstelling klin
kende vorm heeft gegeven, want in
feite is het een traditioneel concert
voor altviool en blazers geworden.
Zelfs het aloude concertante, wedij
verende karakter tussen solo-
instrument en ensemble ontbreekt
niet. evenmin als de tot bewondering
dwingende virtuositeit van de solo
partij Soms lijkt deze ..Konsertante
muziek voor altviool, blazers en slag
werk" de kant van de parodie op te
gaan, in het langzame deel bijvoor
beeld. dat waarachtig af en toe de
warmbloedige sonoriteit van een ro
mantisch concertstuk dreigt te laten
horen. Er Is overigens de hele 15 of 16
minuten die het stuk duurt, een span
nende contrastwerking in taakverde
ling en klankkarakter van ensemble
en solo-Instrument, waarmee het een
onderhoudend en voor de uitvoeren
den dankbaar zij het veeleisend
stuk werd. Kwaliteiten die al bij de
première in september vorig jaar in
Amsterdam bleken, en die hier in de
uitvoering door Oerrit Oldeman met
het Rotterdams Philharmonisch Or
kest onder Ed Spanjaard nogeens
duidelijk waarneembaar waren.
Dat ..hier" was zaterdagavond de
grote Doelenzaal die voor dit concert
in de Z-serie nauwelijks half gevuld
was met toehoorders En dat terwijl
er toch veel nieuws te beleven viel:
behalve dit voor Rotterdam nieuwe
stuk van Van Beurden, de wereldpre
mière van ..Orbits" van Theo Loe
vendie. Een componist die op zijn
eigen manier ook het leven in de
Nederlandse muziekbrouwerij gaan
de probeert te houden, door o.a. con-
uoor Jac Kort
AMSTERDAM Anton Kersjes
was door ziekte verhinderd het
A dams Philharmonisch Orkest op
het NTC-concert van zaterdagavond
derigeren. Gelukkig had men in
Kees Bakels een plaatsvervanger ge
vonden. die in Staat was. binnen
twee etmalen Kersjes plaats in te
nemen.
Weliswaar moest Rudolf Escaner s
..Musique pour L'sprit en devil" hier
door komen te vervallen en werd dit
werk vervangen door Mozart's Haff-
ner-symfonie Maar Beethovens Vijf
de Pianoconcert en de suite uit de
Vuurvogel van Igor Strawmsky kon
den op het programma gehandhaafd
blijven.
Men moet grote bewondering heb
ben voor de slagvaardigheid van
Kees Bakels die op nog Jonge leeftijd
met zo weinig tijd van voorbereiding
van zulk een zwaar programma voor
zijn rekening durft te nemen.
Mozart's Symfnie werd fris en ener
giek gespeeld met als afwisselingen
teer Andante. Hepzibah Menuhin
zette Beethovens Concert kloek en
stralend in. het adagio klonk zeer
poëtisch en het Rndo geestig en dan
sant. De samenwerking met het or
kest lukte redelijk de omstandighe
den in aanmerking genomen De
Vuurvogel was zowel voor het orkest
als voor de dingent bekend terrein
Zo n werksludeer Je niet in m twee
dagen
De uitvoering van deze compositie
was dan ook in alle op2ichten het
hoogtepunt van de aavond. Prachtig
genuanceerd en geschakeerd klonk
SUwiiukky's balletmuziek zowel
door het gehele ensemble als door de
talrijke solopartijen uitstekend ver
tolkt
certen te organiseren waaraan het
publiek zelf actief deelneemt. En
door af en toe een stuk te compone
ren waarin nieuwe uitdrukkingsmid
delen op een manier worden toege
past die de „gemiddelde" luisteraar
niet al te hoog boven de pet gaan. Hij
deed dat onlangs in een stuk voor
basklarinet en orkest, en hij deed
dat ook in ..Orbits" voor hoornsolo.
hoornkwartet en orkest. De hoornso
list staat daarbij vóór het orkest op
het podium, de vier orkesthoorns
zijn in vier hoeken van de zaal opge
steld Tegen het eind voegen zij zich
bij de solo-hoorn op het podium, en
tot slot is er een gezamenlijke af
mars.
Al hebben deze standplaatswijzigin
gen ook wel enige akoestische effec
ten tengevolge, en al zullen zij ook
wel iets met de titel ..Orbits" ibanen
van hemellichamen» te maken heb
ben. het blijven naar mijn smaak
..theatrale" toevoegsels die het stuk
een halfslachtig muziektheater
karakter geven. Doordat het hele
ensemble plus de dirigent daarin
niet visueel betrokken worden. Maar
het is. zoals van Loevendie te ver
wachten viel. een stuk met veel ple
zierig. en soms verrassend geluid,
waarin de hoorns een boeiende partij
spelen, met een magnifiek door Pie-
ter Gouderjaan vertolkte hoofdrol.
Kennismaking
Nieuw, en aangenaam verrassend,
was ook de kennismaking met Ed
Spanjaard (27) als orkestdirigent.
Hij studeerde o.a bij Anton Kersjes,
is thans repetitor bij de Royal Opera
Covent Garden en werkt af en toe
met het Nederlands Blazers Ensem
ble. In dit veeleisende programma
bleek hij een rustig, gezaghebbend
inspirator tot helder en expressief
musiceren, dat na een wat aarzelend
begin met een suite uit „The fairy
.'ADVERTENTIE)
Ed Spanjaard,
sief.
helder en expres-
queen" van Purcell, zijn hoogtepunt
kreeg in de „Fünf Stücke ftir Orches-
ter" van Anton Webern. Die. on
danks hun respectabele ouderdom
van ruim zestig jaar. op het stuk van
beknopte intense zeggingskracht
nog steeds voorbeeldig zijn en in
menig programma het langdurig
loos gebabbel van veel eigentijdse
compositites als zodanig hebben
doen herkennen.
De balletmuziek? „Khamma" van De
bussy die deze avond besloot bleek,
ondanks de goede uitvoering, ander
maal tot de minder geslaagde, en
terecht zelden uitgevoerde werken,
van de meester te behoren.
Daniel Wayenberg
in carnavalsconcert
door Adr. Haqer
DEN HAAG De aankondiging
„het eerste feestelijke carnavalscon
cert in Den Haag" bleek niet in staat
veel Hagenaars naar de Prins Wille-
m-Alexanderzaal te trekken. Toch
wel verwonderlijk als met weet. dat
Daniel Wayenberg solist was in twee
populaire pianowerken. namelijk de
Paganini-variaties van Rachmani
noff en Rhapsody in Blue van Gersh
win. Twee virtuoze composities, door
Wayenberg grandioos gespeeld. Ter
beloning was een ovatie van het pu
bliek en een locomotief voor zijn
verzameling van Miss Carnaval.
Uitgenodigd voor dit carnavalscon
cert was het Promenade Orkest, het
Radio Orkest, dat thuis is in het
lichtere genre. Voor het orkest stond
de hier nog onbekende Belgische di
rigent Ferdinand Terbey. Hij om
lijstte het solistische optreden met
Glinka's ouverture Rusland en Lud-
milla. een orkestsuite met delen uit
Porgy and Bess van Gershwin en een
selectie van carnavalsmelodieën.
Met kleur en geestdrif gespeeld, al
zal menigeen zich carnaval zich an
ders voorstellen dan met een orkest
op het podium en een matig bezette
zaal.
HEESCH. De rijkspolitie te
Heesch (NB) heeft twee broers uit
Oss aangehouden, de 17-jarige R. H.
en de 18-jarige L. H. Zij worden er
van verdacht zaterdagavond tijdens
een vechtpartij in een café te Geffen
(NB) de 22-jarige Geert van der
Wouw uit die plaats in de buik te
hebben gestoken. Volgens de rijk
spolitie is de Geffenaar thans buiten
levensgevaar.
54: „Wat denk jij nou van die hele
zaak. Eelco?" vroeg smidje Verholen
voorzichtig aan de veldwachter.
„Denk jij nou echt dat Kobus dat
meent van dat fietsen?" - Onderzoe
kend keek de veldwachter zijn
vriend Verholen aan. Even was het
stil. Toen zei hij: „Natuurlijk meent
Kobus dat. En dat weet jij héél goed.
Verhool'n! Jij ken altiedzo bliksems
oardig uut je blauwe oog'n kiek'n
maat! Maar met Eelco Eelkema
maak je de kachel niet aan. Ik zal jou
ereis watzegg'n. Die rare Japanees.
die jij nou thuus heb zitt'n. die is
verantwoordelijk voor de hele zaak.
Die heeft die arme. domme, dikke
Kobus natuurlijk zitt'n opjutt'n! En
wie anders zou hem duuz'nd gulden
beloofd hebb'n? Een van de dorpe
lingen zeker!" --„Niks onmogelijk,"
merkte de smid op. - „Ach man.
schei toch uut!" brieste Eelco. „Ze
hebb'n in het hele land en zeker in
dit dorp nog geen stuuver voor de
mens over. Ja ja. dan zall'n ze daar
Kobus een beetje duuz'nd guld'n
gaan beloov'n voor een keertje om
de kerk fiets'n! Nee. beste Verhool'n!
Daar zit die Japanees achter! Ik
g'loof, da'k die ook maar 'es een
beetje in de gaat'n moet houw'nü" --
Met die woorden liep Eelco weg en
even later ging smidje Verholen er
zelf ook vandoor, in gezelschap van
Arend Zoethout, de drogist van het
dorp. Samen liepen ze de kant van
huis op en Arend Zoethout zuchtte:
„Ik begrijp maar niet wat die dikke
Kobus bezielt! Zou hij nu echt den
ken, dat-ie harder kan fietsen dan
Stalen Pier? Dat wordt een belache
lijke vertoning Verholen!" - „Voor
Stalen Pier...," dacht de smid en hij
keek zorgelijk. „Of voor dr Yokito
als toevallig zou blijken, dat de
sportcomputer niet goed werkte..."
PELLI, PINGO EN HUN VRIENDEN
we zuueN
tew VERBAND
JE OM JE ARM
DOEN...
FERDINAND
door Adr. Hager
DEN HAAG Zelden krijgt men de gelegenheid het Münchener
te beluisteren, doch momenteel wordt een korte tournee door ons
land gemaakt met jl. zaterdag en zondag concerten in Den Haag
en Groningen en morgenavond in de Sonesta Koepelzaal te
Amsterdam
KRO Ned. 1)
In de Kloosterkerk aan het Haagse
Lange Voorhout heeft men niet al
leen veel last van het langsrazende
verkeer en de trams, maar ook de
akoestiek is een moeilijke factor. Ze
ker bij een zo matig bezette ruimte
als zaterdagavond het geval was. Di
rigent Hans Stadlmair en de zijnen
zochten kennelijk naar de juiste ver
houdingen in het eerste werk van het
programma: het Concertino nummer
2 van Pergolesl De klanken van de
eerste violen werkte bepaald niet
overweldigend En ondanks de ele
gante en brede armzwaaien van de
dirigent bleek eenheid een niet altijd
te realiseren zaak. In Amsterdam
speelt men in plaats van Pergolesi de
sonatina van Harald Genzmer. In het
Ricercare uit Das Musikalische Op-
fer van Bach streefde men naar een
verzadigde ensembleklank, waarin
men mede dank zij de gedragen tem
pi goeddeels slaagde
Theo Olof was solist met het viool
concert nummer 1 van Bach. In het
andante bereikten solist en orkest
een goed uitgebalanceerd evenwicht,
in de hoekdelen nam Olof de tempi
voortvarender dan de dirigent. Dat
pittige tempo ging overigens wel eens
ten koste van de afwerking.
Van Wilhelm Killmayer. leerling van
Carl Orff. speelde het Münchener
Kammerorchester Fin al Punto. vrij
vertaald „tot zover". Killmayer. ge
boren in 1926. behoort zeker niet tot
de ultramodernen. Hij is spontaan,
veelzijdig, uitdrukkingsvol en geest
rijk. De componist heeft deze „even
wichtsoefening" zoals hij zijn opus
beschrijft, geschreven ter gelegen
heid van het twintigjarig bestaan van
het orkest. Zoals men mocht ver
wachten had men zich deze tot cli
max uitlopende, effectvolle composi
tie goed eigen gemaakt, al werd de
weergave met weinig dank afgeno
men De sfeervolle en ongecompli
ceerde klanken van de serenade van
Dvorak vielen beter in de smaak.
RADIO VANDAAG
HILVERSUM I (298 m en FM-kanalen).
TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Kom er maar
eens uit: muzikaal kopje koffie. (7.30 Nieuws.
7 41-8 00 Aktu.i 8 30 Nieuws. 8 36-3 45 Gym
nastiek voor de huisvrouw.) 10 00 (Si Kabou-
teiiijd: kinderprogramma. 1030 Nieuws.
10.33 (S) Sphinx, programma voor de vrouw.
RVU: 11.40 Educatief programma met bege
leidend materiaal. VPRO 1200 VPRO-
Maandag: 12 00 Piet Ponskaart presen
teert 12.26 Mededelingen. 12.30 Nieuws.
12 41 Piet Ponskaart presenteert. vervolg.
13 30 (S) Muziek, de wereld van muziek en
geluid op zijn kop of andersom. 15.00 Perma
nent Wave. 15 30 Nieuws. 15.33 (S) Nova Zem-
bla. EO. 16.15 De EO deze weck: programma-
overzicht. 16 20(S) Licht en uitzicht: gewijde
muziek met ten thema. 17.00 (Sl EO-
metterdaad: christelijke hulpverlening 17.05
(S) Eigen wijs: kinderprogramma OVER
HEIDSVOORLICHTING: 17.20 Vast en ze
ker: een uitzending van het Ministerie van
Sociale Zaken. EO 1730 Nieuws. 17 32
Klankbord. 18.00 (Si Wij hebben een woord
voor de wereld: gewijde muziek. P.P.: 18.19
Uitzending van de PvdA. EO. 18.30 Nieuws.
18 41 EO-Mededelingen en Grammofoonmu-
z^ek 18.45 Lectuur op tafel: informatie over
boeken en periodieken 19.00 Ronduit: muzi
kaal informatief programma 19 40 (Si De
Bijbel open. 20 00 (Si Orgelbespeling 20.25
(S> EO-Metterdaad 20.30 (S) Ga er eens voor
zitten: gezellig muziekprogramma. 2145
Avondoverdenking. NOS: 22.00 Voor blinden
en slechtzienden. 22.15 (S) Openbaar Kunst
bezit. 22.25 BOND ZONDER NAAM NOS:
22 30 Nieuws. NCRV: 22.40 (S) Hier en Nu.
VERONICA: 22.55 (Sl 3600 Seconden: actue
le informatieshow. 23.55-24.00 Nieuws
HILVERSUM II (402 m en FM-kanalen).
NCRV: 7 00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnas
tiek 7.20 Te Deum Laudamus gewijde mu
ziek. 7.54 Het levende Woord. Bijbellezing.
8.00 Nieuws. 8.11 Hier en Nu. 8.25 Muziek in
uw straatje. 9.00 Plein Publiek: Werkloos,
wat doe je dan? (9 35 Waterstanden I 10.50
Schoolradio 11.00 Nieuws. 11 03 Banden met
muziek: klassieke muziek. 12.00 Het nuttigen
van etenswaren is toegestaan, lunch pro
gramma. 13.00 Nieuws. 13.11 Hier en Nu.
13.30 Onder schooltijd, programma voor luis
teraars in de school en daarbuiten. NOS:
14 50 Den Haag deze week. 15.00 Kijk op
buitenland: de Derde Wereld en Oost- en
West-Europa. NCRV: 15.30 In 't zilver, pro-
TV VANDAAG
gramma voor óucu-re luisteraars. 17.00 Licht
orkest met zangsolisten. 17.25 Draaitafel:
lichte muziek. 17.55 Mededelingen. 1800
Nieuws. 18.11 Hier en Nu. 18.40 Bandstand:
The Skclierup-Woolston Band uit Christ-
church. 19.10 Bij de tijd (2). programma over
patiëntenrecht 19.25 Eén. twee. uit de maat.
programma over onderwijs en opvoedjnR.
19.45 Met uw instemming: het lied van de
week. 20.00 Nieuws. 20.05 IS) Slavisch con
cert: klassieke muziek en liederen. 21.35 Lite-
rama-live: kroniek over boeken, schrijvers
cn toneel. 22.40 Een fragment uit De Dubbel
ganger van Dostojewski NOS: 23 00 Met het
oog op morgen, hierin- 23 05 Actualiteiteno
verzicht radio - tv; 23.20 Den Haag vandaag
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III (445 m en FM-kanalen).
KRO 7.02 (S) Drie op je boterham: muziek
met informatie voor werkende jongeren.
AVRO 9.03 (Si Pep-Op-Drie: de Negen-Uur-
Show. 10.03 (S) Arbeidsvitaminen: populaire
verzoekplaten. 11 03 Radiojournaal. 11.06 (S)
Drie draait op verzoek. 12 03 (S) Drie tussen
de middag: Joost mag niet eten. 14.03 Radio
journaal. 14.06 (S) Pop-Kontakt I. 15.03 (S)
Pop-Kontakt II: de Hit-Visser. 16 03 <S> De
Hitmeestcr: Telefoon top-5. (17.03-17.06 Radi
ojournaal.) NOS: 18 03 (S) De Vakaturebank.
18 10 (S) NOS-Maal. AVRO: 19 02 (S) Let's
twist again. 20.02 Radiojournaal. 20.05 (S)
Superclean Dreammachine 21.02 (S) De Ne
gen Uur-Jaz.z-Show. 22.02 Radiojournaal.
22.05 (S) Vanavond Laat. 23.02 (S) Candle-
lichtshow <0.02-0.05 Radiojournaal1.02-7 00
(S) Continu de nacht door (1.02 Karin de
Vries. 3 02 Ad Visser. 5.02-7.00 Jan Steeman.
HILVERSUM IV (FM-kanalen). VARA: 7.00
Nieuws. 7.02 (S) Groot en klein: nieuwe gram
mofoonplaten. 9.00 Nieuws. 9 02 Wonen, ver
schil tussen huis en thuis. 9.35 Kinderen, een
kwartje? 10.00 (S) Feest der Herkenning:
klassieke muziek. 12.00 (S) Tussen de mid
dag: klassieke piano en orkestmuziek 12.55
(Si Maak eens nader kennis met het Lasakke
orkest: klassieke muziek. 14.00 Nieuws. 14.02
Keuren cn kiezen: programma over ons koop
en leefgedrag. 14.30 Moederland Vaderland:
programma over mensen die uit vroegere
koloniën naar Europa kwamen en wat ze
meebrachten. 15.00 (S) Zo klinkt het nu'
Radio kamerorkest met solisten: klassieke
muziek. 15.45-17.00 (S) Zo klonk het vroeger:
Radiokamerorkest met soliten:
18.55 Journaal.
19.05 KRO: The Flintstones.
19.30 Mijl op zeven (ilmreporlago van een
Nederlands industriegebied
20.20 n Rondje Thealer: spelprogramma
21.35 NOS; Journaal.
21.50 Een stuk van je Ie
over hun leven
22.15 In de keuken van Berend
22.45 SYMBIOSE.
22.50 NOS: Journaal.
NEDERLAND 11
i8.45 NOS: Paukis de boskabouter
18.55 Journaal
19.05 TROS: The lone ranger. TV-serie
19.30 In Londen staal een huis. TV-sene.
20.00 NOS: Journaal
20.25 TROS: Popper politieserie
21.15 Zaal Concordia amusementsprogramma.
22.15 AkluaTV
22.55 NOS: Journaal.
1
2
3
i
5
6
7
8
9
2
3
i
5
7
U
9
Horizontaal
1. voorbrenging
2. gehoororea.in - een zekere - te
ken in de direnriem
3. toespraak godin van de toorn -
pers. voornaamw.
4. bij elkaar behorende voorwerpen
- lof reeds
5. telwoord - vreemde munt -
droogoven (Z.N.t
6. waterplant - dat is (afk.i - le
venslucht
7. maanstand - duikereend - ge-
wich
denk' eeld Oriënt Express
(af - rivier in Engeland
9. miot - voorlichting
Verticaal
1. fijn aardewerk
2. schoorsteenzwart - boom - lid
woord
3. regel - naschrift <afk - vreem
de munt
4 ten dele - muzieknoot - water In
Friesland
5 verbond voedsel - Insektcneter
6. wenden - putommertje
7. baan voor balspel - wiel - ge
bergte op Kreta
8. geneesmiddel - scheik. element -
vrouw van Jacob
9. muggelarve - furf
Oplossing van vorige puzzel
1. baat. 2 Alda, 3 ader. 4 tartaan,
5. aria, 6. Aida, 7. naasten. 8. tere.
C. ergo. 10. Neon.
134
Het volgende gesprek behoort al
thans in den beginne zakelijk te zijn.
want Israël wil verslag uitbrengen
over Kroten en diens talent. Dolly
hoopt een som bij elkaar te krijgen
om hem tot concertpianist te scho
len. Israël maakt ernst met de raad
die hij te geven heeft; nog zitten 2e
niet. of zijn gezicht betrekt, als hij
over 't onderwerp begint. Even voelt
Dolly zich schuw worden, zo strak Is
die uitdrukking. Is dat de man boven
aan de trap van zoéven? Zou hij. de
overal gevierde pianist, misschien
jaloezie de métier kennen? Nee. dat
is niet mogelijk, daar staat hij boven
en daarvoor is de afstand tussen
hem en Kroten toch ook veel te
groot. Maar waarom die donkere uit
drukking. het gaat er toch alleen
maar om. dat Kroten een betere op
leiding krijgt. Een eenvoudig dorps
musicus heeft daar recht op. heeft
hij per slot van rekening niet dezelf
de rechten als een hoogleraarszoon
uit Amsterdam? Haar gastheer
schijnt iets van haar gedachten té
raden.
„Zoals ik u al schreef, die te hoog
vliegen vallen hard
„Maar waarom zal die brave Kroten
te hoog vliegen.meneer Israël? Hij
wil concertspeler worden, net zoals
uU. daarop heeft hij rechten, als hij
door
Henriet te LT. de Beaufort
heus muzikaal is. Ik wil hem graag
helpen, voor zo ver ik dat kan. als
u maar de weg zegt. die hij moet
inslaan."
Haar woorden moeten haar gastheer
wel bijster prikkelen, een Irritatie,
niet driftig, mar geëmotioneerd, zet
zich vast op zijn gezicht. Dolly voelt,
dat tegen haar wil haar woorden
hem ergeren.
..Ik heb u toch al geschreven, dat
naar mijn opinie de virtuosenloop-
baan niet voor deze man is wegge
legd
..U bedoelt, dat hij de middelen er
niet voor heeft? U schrijft toch ook.
dat u hem muzikaal vindt?"
„Muzikaal, muzikaal, dat zijn er
meer in het muziekvak."
„Maar waarom kan een talent niet
ondersteund woren? U bent het
waarschijnlijk door uw ouders ge
weest." Hastig praat ze verder om
Krotens recht op een virtuosenloop-
baan te verdedigen. Een jongen uit
een dorp heeft in zijn Jeugd niet de
gelegenheid gehad om zich goed te
ontwikkelen, maar ls het niet 'n goed
recht om dat later dan nog in te
halen? Kroten heeft nu ook te veel
werkzaamheden, daarom kan hij
niet genoeg de tijd aan eigen studie;
als er nu eens een jaargeld zou bijko
men en meneer Israël zou die geldin
zameling eens steunen, dan zou Kro
ten zich geheel en al op de pianostu
die kunnen toeleggen.
Israël heeft met een beweging vol
ongeduld op de belknop gedrukt.
Dolly praat onverstoorbaar door. de
huishoudster komt binnen. Gode zij
dank met een schoon schort, stelt
Israël vast. Op het koffieblad staat
het koffiestel. alles van mat tin. de
koppen in grijs Wedgwood met wit
reliëf versiersel. Hij vraagt haar. of 2e
het op de kleine tafel bij het vuur wil
zetten, tussen hen in. zelf wil hij
inschenken Dat doet hij dan ook en
met diezelfde iet of wat linkse, man-
nige bewegingen, die Dolly al gade
sloeg. toen hij op Geina tevergeefs
een bres in de pasteirand van de vol
au vent trachtte te snijden. Koffie-
reuk geurt door de kamer, een gevoel
van relaxatie, een sfeer van behaag
lijkheid is weer gekomen. Dolly voelt
dat Israëls ongeduld over het onder
werp er wat door mindert. Hij
vraagt, hoeveel suiker en melk zij
wel neemt.
„O. gewoon.ik hou van suiker en
melk." antwoordt Dolly gul op haar
onbekommerde manier. De onpre-
ciesheid van het antwoord amuseert
hem. Haar relaas over Kroten heeft
ze haastig, bijna ademloos gezegd,
nu is het zijn beurt om explicieter te
zijn. Behaaglijk gaat ze in de diepe
fauteuil zitten, de lange benen even
gekruist, ze roert in de warme koffie,
even nipt ze er voorzichig aan. On
derwijl dwalen haar ogen. maar
haast niet merkbaar, rond. De kamer
heeft een esthetische sfeer, de meu
bels zijn modern, maar aan de muur
hangt oude kunst. Op de schrijftafel
staat alleen de foto van Israëls ou
ders. niet van een of andere jonge
vrouw, constateert ze vliegensvlug
en met een verlicht haart.
Langzaam begint Israël te praten.
Dolly voelt, dat hij moeite doet. om
zijn gedachten juist en klaar mee te
delen.
WORDT VERVOLGD