Meer vrijheid
plaatselijke
oecumene
Vaticaan gispt
Italiaanse
abortuswetten
Uit de kerkbladen
Streektaalschrijver
is er niet minder om
Gastarbeider krijgt
aandacht op school
Voorstel gereformeerde synode:
„Literatuur op de grens"
Half miljoen
medische hulp
voor Angola
Veel bezoekers
op filmfestival
Bezorgdheid over
toekomst van
artsenopleiding
Onze adressen:
Plaatsbepaling
op de weg
van de
Mensenzoon
Stroomstoring gaf
politie veel werk
HONEGGER'S
KONING
DAVID'
Met auto
tegen boom
Honden bijten
schapen dood
Jaarvergadering geref.
Organistenvereniging
MAANDAG 1 MAART 1976
KERK BINNENLAND KUNST
TROUW/KWARTET 2
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Op tal van plaatsen zijn (soms vergaande)
interkerkelijke ontwikkeling. Daarbij zijn het vooral de drie grote
kerken» ROOMS-katholiek. hervormd en gereformeerd) die de
toon aangeven. Vooral in niduwe woongebieden, waar nog niets
was. is er dikwijls het streven, de opbouw van het kerkelijk leven
van meet af samen te doen.
De hervormde kerk laat haar plaatse
lijke gemeenten vrij ten aanzien van
de oecumenische ontwikkelingen.
Rooms-katholieke ambtsdragers en
parocheis kennen in de praktijk ook
een grote vrijheid. Maar in de gerefor
meerde kerken stelde de synode van
Sneek 1969-70) richtlijnen vast voor
dergelijke samenwerking.
Deze gereformeerde richtlijnen pas
sen niet meer in de feitelijke ontwik
keling. die in verschillende plaatsen
aan de gang is. Met name speelt dit
probleem als het gaat om de oecume
nische viering van de maaltijd van de
Heer.
oecumenische ontwikkelingen, die
buiten het kader van de rïchtlijen
gaan. niet de pas af te snijden, maar
..kritisch-tolerant" te begeleiden. Uit-
drukkeliukkelijk wordt daarbij vast
gesteld. dat dit niet zonder meer lega
lisering van bedoelde vormgevingen
betekent.
Ds J. Couvée te Voorburg, een van de
dcputaten. wijst er in een toelich
tende nota op. dat de synode van
Sneek met de genoemde richtlijnen
geen halt heeft willen toeroepen aan
legitieme plaatselijke en regionale
ontwikkelingen. Men heeft plaatse-
De gereformeerde synode bespreekt. Hjk dan ook niet het minste gevoel,
woensdag een voorstel van het depu - onwettig te handelen,
taatschap oecumene binnenland, om
ROME (AP.UPI) Het Vaticaan heeft weer een scherpe aanval
op de abortuswetgeving ondernomen. In een artikel op de eerste
pagina van het dagblad van de Heilige Stoel, Osservatore Roma
no wordt abortus op een lijn gesteld met Hitiers gaskamers,
sterilisatie van „onvolkomen" mensen, massamoord en autha-
nasie.
Vorige week is in het Italiaanse parle
ment het debat begonnen over een
wetsontwerp, waarbij de abortus ge
liberaliseerd wordt. De huidige abor
tuswetgeving in Italï dateert uit de
tijd van het fascistisch regiem van
Mussolini. Die wet beschouwt iedere
Van een verslaggever
DEN HAAG De minister voor ont-
wikkelinssamenwerking. drs J. P.
Pronk heeft uit ontwikkelingsfond
sen een bedrag van een half miljoen
gulden ter beschikking gesteld voor
humanitaire hulp voor de Angolese
bevolking. Het bedrag van een half
miljoen is bestemd voor de aanschaf
van medicijnen, voor de bevolking
van en rond Cabinda in het noorden
van Angola.
In heel Angola, maar vooral in dit
deel is er een enorm gebrek aan
geneesmiddelen. Het bedrag wordt
via het Nederlandse Medisch Comité
Angola, dat in Cabinda een medisch
team heeft ter beschikking gesteld
van de medische dienst van de rege
ring van de Volksrepubliek Angola.
Zoals bekend werd recentelijk een
bedrag van 17. miljoen gulden aan
humanitaire hulp via het Internatio
nale Rode Kruis. Mondlane Stich
ting en Caritas Neerlandia voor An
gola uitgetrokken.
door Jac. Lelsz
DOETINCHEM De manifestatie „Literatuur op de grens", die
zaterdag in Amphion te Doetinchem voor de eerste maal gehou
den is. kan met het oog op de belangstelling geslaagd genoemd
worden.
abortus als een misdrijf Jegens de
integriteit van het ras.
Het nieuwe wetsontwerp wil abortus
toestaan met toestemming van twee
artsen en onder bepaalde beperkte
voorwaarden, zoals het dreigen van
lichamelijk of geestelijk gevaar voor
de moeder of het ongeboren kind.
Volgens het artikel in het pauselijk
dagblad is het overgaan van abortus
tot andere vormen van onderdruk
king van het leven gemakkelijk en
haast logisch. Hitier heeft door het
milder worden van de abortuswetge
ving in het Westen alsnog wraak kun
nen nemen, aldus het artikel.
Het toestaan van abortus, onder wel
ke omstandigheden ook betekent een
nederlaag voor het leven, voor het
recht te leven, voor de gemeenschap
en de staat. Abortus dient daarom
een strafbaar misdrijf te blijven.
Alleen voor vrouwen met zeer bijzon
dere moeilijkheden zou enige soepel
heid kunnen worden betracht. Maar
die gevallen zouden dan duidelijk
omschreven moeten worden. Legali
sering van de abortus zou de geeste
lijke en lichamelijke conditie van de
vrouw gevaar kunnen toebrengen en
ook de moraal in het land kunnen
aantasten.
Het bevolkingsevenwichtzou worden
verstoord door een legalisering van
de abortus, aangezien dit een naar
verhouding snelle toename van het
aantal oude mensen met zich zou
meeebrengen.
Het wetsvoorstel dat nu in het Itali
aanse parlement wordt behandeld is
syptomatisch voor het verval van de
staat, concludeert de Osservatore
Romano.
enkele opmerkingen over de „Mun-
dart als Brücke". en dat in verschil
lende opzichten. Weliswaar sprak En
tjes aan de ene kant van ..een hand
vol armzalige streektaaldichters".
maar aan de andere kant zei hij dat
literatuur alleen kan bestaan door
dat er een literair klimaat is waarin
de groten groot kunnen zijn (in de
renaissance was het al niet anders).
Zelfde niveau
Hij waarschuwde dat de streektaalli
teratuur ten dode gedoemd is wan
neer zij blijft drijven op een groep
middelmatigen. Men moet beseffen
dat het dialect op hetzelfde niveau
staat als het Nederlands. Het dialect
dient met dezelfde literaire verzor
ging te worden omringd als het Ne
derlands. De dialect-schrijver is even
autonoom als de schrijver in het Ne
derlands. Ze gebruiken hetzelfde in
strument: de taal. Prof. Entjes vond
het niet nodig van algemeen be
schaafd Nederlands te spreken. Alge
meen Nederlands leek hem voldoen
de.
Als feit constateerde men dat wer-
Voor het Rotterdamse festival van
Film International zijn 12.000 kaar
ten verkocht. Tezamen met pers.
deelnemers en passepartouthouders
(300) zorgden deze bezoekers voor
volle zalen. Het publiek koos als bes
te film de Italiaanse door een collec
tief gemaakte documentaire (Te gek
om los telopen?) over een nieuwe
opvang van geesteszieken en als
tweede „Het zout der aarde" van
Harbert Biberman. Uit deze keuze
blijkt dat de waardering vooral uit
ging naar films met sociaal en/of
politiek uitgangspunt. Bij de passe
partouthouders stond „lm Lauf der
Zeit" van de Westduitser Jim Ben
ders op de eerste plaats en „Te gek
om los te lopen?" op de tweede,
terwijl de pers het indrukwekkende
Griekse epos „De Komedianten"
van Theo Angeloboulof een eerste
plaats gaf en „lm Lauf der Zeit" een
tweede plaats.
Het filmgezicht „Bio-graphia" van
de Griek Thanassis Renzls en de
Spanjaard Chumy Chumez gooide
ook hoge ogen: met publiek en pas
separtouthouders kwam hij op de
derde bij de pers op de vijfde plaats.
UTRECHT. Een werkgroep van het centrum voor Europese
vorming in het Nederlands onderwijs (Cevno) gaat lesmateriaal
voor schoolkinderen samenstellen, waarin aandacht wordt gege
ven aan de sociale en culturele achtergronden van kinderen van
buitenlandse werknemers.
'van een onzer verslaggevers
UTRECHT - Dr J L A. Boelen
maakt zich als voorzitter van de Ko
ninklijke Nederlandse maatschappij
tot bevordering der geneeskunst be
zorgd over de toekomst van de art
senopleiding. Als het zo doorgaat
valt een geleidelijke afneming te vre
zen van de kwaliteit van de medi
sche beroepsuitoefening. waar
schuwt hij in Medisch Contact, en
daarmee van de gezondheidszorg in
Nederland.
De bezorgdheid van dr. Boelen geldt
alle stadia van de opleiding. De ver
korting van de studieduur tot zes
jaar. en straks misschien vijf of vier.
kan nauwelijks de goede kant op
helpen bij een gelijktijdige vermeer
dering van de medisch-technlsche
kennis. Verder is het aantal eerste
jaarsstudenten vrij snel van 1100 tot
1800 gestegen. Het aantal vakken
voor het eindexamen waarmee ze
aankomen, is kleiner geworden, en in
dat pakket zitten vaak gaten waar ze
echt last mee krijgen.
De positie van de docenten in de
academische ziekenhutzen is de laat
ste jaren bijzonder moeilijk gewor
den. gaat dr Boelen verder Het voe
ren van een eigen wetenschappelijk
beleid, voorheen een van de aantrek
kelijke kanten van zo'n post. wordt
door de universitaire bestuursher-
vorming „ten zeerste bemoeilijkt".
Het wordt „steeds ondoenlijker" om
hooggekwalificeerde krachten als
docent te krijgen, zeker in academi
sche ziekenhuizen die ook wat huis
vesting betreft ongunstig afsteken,
en de maatregelen die de overheid in
deze sector in de zin heeft „scheppen
een bestaansonzekerheid welke de
werksfeer en op den duur ook het
gehalte van de medewerkers nadelig
zal beïnvloeden".
UTRECHT - Als plaats van samen
komst voor de 45ste algemene leden
vergadering der Gereformeerde Or
ganistenvereniging was ditmaal de
keus gevallen op Utrect. De ochten-
bljeenkomst vond plaats in „de Poort
van Kleef" waar ca 80 leden de huis
houdelijke vergadering bijwoonden.
Uit het jaarverslag, bleek dat het
ledenbestand per 31 december 965
bedroeg Het aantal donateurs
kwam op 365. en het aantal bijdra
gende kerken op 381 Van de 14 van
wege de vereniging afgenomen exa
mens kerkelijk orgelspel behaalden
12 kandidaten het a-diploma. Een
nieuw examen is thans ingesteld voor
kerkelijk koorleider, waardoor deel
nemers in het bezit kunnen komen
van het cantor-diploma GOV de
orgelbouwadviescommissie bracht in
1975 22 eerste adviezen uit. Afgele
verd werden twee orgels. Pogingen
zullen worden aangewend om de acti-
AMSTERDAM
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13001
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948.
Westblaak 9. Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
Hij wijst er ook op. dat verschillende
classes hun fiat hebben gegeven, om
dat zij begrip hadden voor een stuk
herkenning en erkenning, dat in zo'n
nieuwe stadswijk had plaatsgevon
den. Men wenste zo'n gemeente niet
te gelasten om de gegroeide samen
werking binnen de perken van de
synodale richtlijen terug te
schroeven.
Ds. Couvée noemt het opvallend, dat
men geen neiging heeft om uit het
verband van de gereformeerde ker
ken te stappen. Men wil zeer beslist
zijn verplichtingen (ook in financieel
opzicht» tegenover het kerkverband
nakomen. Veeleer vraagt men hulp.
begrip en bijstand, ook de nodige
begeleiding.
Deputaten willen die geven Syno
dale richtlijnen zijn geen meetlatten,
maar regels om kerkelijke situaties
leefbaar te houden of te maken. De
putaten keuren dan ook de gegroeide
situaties niet goed. maar willen daar
ruimte voor geven. „Het is beter de
gemeente en haar leden die in zulk
een bijzondere situatie zich bevinden
vast te houden dan zich niet met hen
te bemoeien, de ogen voor hun pro
blematiek dicht te doen of alleen
maar protesterend te wijzen op de
ontstane toestand, die niet volgens
de richtlijnen is."
Als zwakke plek in de ontwikkeling
noteert ds. Couvée onder meer. dat
de gang van zaken nog te veel afhan
kelijk is van de pastores, die het goed
met elkaar kunnen vinden. Ook sig
naleert hij het gevaar, dat er in de
nieuwe wijken te veel doorstroming
is. Enthousiastelingen verhuizen
nogal een vrij spoedig naar elders en
van de nieuwkomers moet men maar
hopen, dat zij ook achter de eenmaal
ingeslagen oecumenische weg staan.
Hij pleit ook voor meer contact tus
sen de verschillende plaatsen, waar
oecumenische ontwikkelingen aan
de gang zijn. Er is behoefte aan uit
wisseling van ideeën.
viteiten van de adviescommissie in
het vervolg ook te betrekken bij an
dere kerken van de gereformeerde
gezindt. De financiële positie van de
vereniging Is dusdanig dat de jaar
lijkse contributie van E2.50 ge
handhaafd kan blijven.
De middagbijeenkomst vond plaats
in de Domkerk waar collega Folkert
Grondsma. die verleden jaar de prix
d'excellence behaalde, een orgelvoor
dracht hield. Zijn programma be
stond uit een oud anoniem werk Ba-
thala de 6 e Ton. de veelvuldig uitge
voerde variaties die Anthonie van
Noordt (1621-1675) schreef over de
116e psalm, een drietal koraalvoor-
spclen uit Bachs .Orgelbüchlein'
waarnaan de organist steeds het ko
raal deed voorafgaan en Max Regers
altijd imposante maar moeilijke
phantasie over het lutherlied.
Folkert Grondsma vond voor al deze
muziek uitstekende registraties en
liet het prachtige orgel wel op zijn
voordeligst uitkomen. Hij speelde
met een benijdenswaardig gemak.
Technische problemen schijnt deze
organist niet te kennen. Voortreffelij
ke tempobeheerslng gaven zijn voor
drachten een evenwichtig karakter.
Het was verheugend dat Folkert
Grondsma ook aandacht had be
steed aan muziek van vaderlandse
bodem uit de vorige eeuw. Te veel
wordt wel eens vergeten wat een
voortreffelijke vaklieden Nederland
op orgelgebied in de vorige eeuw
heeft opgelevers. Wij hoorden een
zeer overtuigend geconcipieerde In
troductie en fuga van Joh. Wagenaar
(1885i in leven organist van de Dom
kerk en een fraaie fughetta 3 5 voci
en koraal over Jesu was hast du zer-
brochen van Johannes Oerardsz.
Bastiaans 1812-1875) de Haarlemse
organist die de protestantse kerken
in Nederland veel fraaie kerkmelodi-
een heeft nagelaten. Eigenlijk onno
dig te vermelden dat Folkert Gronds
ma ook aan deze muziek zijn volle
aandacht wijdde. Zijn spel klonk bij
zonder verzorgd
W. H. Wolvekamp.
Een proeve van theologiseren van de
Delftse hervormde studentenpredi
kant Rochus Zuurmond (een van de
„christenen voor het socialisme") is
te vinden in het maartnummer van
Bekirbcnoe. het blad van de kerke-
raadscommissie ..Tenach en evange
lie" der hervormde gemeente Am
sterdam (ds K. H. Kroon). Ds. Zuur
mond schrijft over het woord „beke
ring":
Er is in de messiaanse verkondiging
het element van de bekering en dat
van het volgen van Jezus. Die volgor
de is onomkeerbaar. De aankondi
ging van het komende godsrijk, met
de daaraan verbonden uitdaging om
je te bekeren, moet altijd het eerste
woord zijn. Het is een fundamenteel
anti religieus woord, dat in zijn sim
pelheid treinheid» voor geen misver
stand vatbaar is. Men kan er tégen
zijn en het bewust verdraaien, men
kan het op ingewikkelde (onreine)
manier verdonkeremanen, maar
men kan niet zeggen: ich habe es
nicht gewusst. De verkondiging
vraagt vóór alles om een reële plaats
bepaling op de weg van de Mensen
zoon. dichtbij de plaats waar Hij
verkeert. En waar anders zou dat
Ds. R. Zuurmond
zijn dan bij zijn minste broeders in
hun verdrukking: de naakten, de
hongerigen. de gevangenen, de zie
ken. zij die zijn als de doden. Want
God weet en de christelijke gemeen
te mag dat mee-weten. dat dóór en
nergens anders de tekenen van Pa
sen. van de laatste bevrijding, zijn te
verwachten. De solidariteit met de
verdrukten, in praxis en theorie,
gaat voorop
Ik zeg niet zoals bijv. Ragaz zei
dat de praxis van de solidariteit met
de verdrukte identiek is met die van
de Messias; er blijft altijd een mes-
siaans-kntisch „gegenüber". Maar
In kwalitatieve zin mag echter even
eens van een succes gesproken wor
den. omdat in deze ontmoeting van
Nederlandse en Duitse dichters en
schrijvers (meestal in de streektaal)
in ieder geval de basis werd gelegd
voor een verder gesprek over de po
sitie van dit genre auteurs, het verbe
teren van hun publiciteitsmogelijk-
heden en de wijze waarop zij elkaar
in hun buiten het eigen culturele
klimaat niet altijd begrepen streven
tot een hand en een voet kunnen zijn.
Een groot aantal auteurs uit Gronin
gen. Friesland. Drente. Overijssel en
Gelderland plus een aantal collega's
uit het aangrenzende Duitse gebied
hebben deze dag uit eigen werk
gelezen.
De discussie werd geleid door prof.
dr. H. Entjes, directeur van het Ne-
dersaksisch Instituut te Groningen.
Entjes leidde deze ook in. samen met
Tiny Mulder en Ankie Peijpers en
van Duitse zijde Norbert Johannim-
loh; de laatste maakte met name
de konsekwentie hiervan kan toch
niet zijn dat het gebeuren in deze
wereld neutraal zou zijn jegens het
messiaanse gebeuren! Dat is de ver-
burgelijking van Barths theologie,
die we in Nederland maar al te goed
kennen, en die ons nu zoals Spij
kerboer onlangs aan mijn adres in
TROUW „natuurlijke theologie"
verwijt. Nee. er zijn in de werkelijk
heid wel degelijk bewegingen die be
antwoorden aan de beweging van de
Messias, en bewegingen die daaraan
absoluut niet beantwoorden. Dót is
de reden waarom wij, in praxis en
theorie, socialist zijn En daarom
kunnen we niet optreden als bond
genoten van het westers imperialis
me. welke onreine redenering men
daartoe ook aanvoert.
Is het woord over de bekering dus
overal zegbaar en overal hoorbaar;
het woord over de dood van de Mes
sias en over Zijn opstanding uit de
dood. het woord over de in Zijn lij
den verborgen overwinning, het
woord over de koninklijke gestalte
van Zijn gestalteloosheid, kortom:
het woord over het messiaanse ge
heim, dót heilig Woord is niet voor
iedereen. Dat mag de ecclesia niet
voor de „gristelijke" honden gooien.
(Matth. 7:6) Want het is een gevaar
lijk woord omdat het óók zo'n door
en door religieus woord is! Het is
open voor ieder religieus misver
stand als we niet op de a-religieuze
basis van de bekering staan! Het
gaat om de bekering, zeker, maar
niet op dit religieuze woord! De gods
dienst die daarvan komt. daar lusten
de honden geen brood van. Daarom
spreekt Jezus voortaan in gelijkenis
sen opdat ze zich niet op dót woord
bekeren. Alleen de kring „rondom"
ken in de streektaal een beperkte
bereikbaarheid hebben. Ankie Peij
pers pleitte voor meer vertalingen
van wat in de streektaal is geschre
ven en eventueel tweetaligheid. Tiny
Mulder, die de dingen vooral vanuit
de crisissituatie benaderde, beval de
methode aan, die in Friesland wordt
toegepast. De boeken bij de mensen
thuisbrengen, want velen en juist
degenen die zouden kunnen lezen
komen nooit in een boekwinkel. Zo
doende is bij deze laatste campagne
in enkele dagen voor een ton ver
kocht.
„Literatuur op de grens" werd geor
ganiseerd door de Culturele grens-
contacten, Commissie Achterhoek-
West-munsterland. de Dialectkring
Achterhoek-Liemers, de Regional
Omroep Noord en Oost en de Stich
ting. Doetinchem '70
LEIDEN In een deel van Leiden en
een deel van Leiderdorp is in de
nacht van zaterdag op zondag een
elektriciteitsstoring geweest. Als ge
volg daarvan gingen tal van alarmin
stallaties werken en gingen op twee
plaatsen in Leiden de spoorbomen
dicht. De storing bezorgde de politie
veel werk. Na ongeveer twee uur kon
de storing worden verholpen.
In het lesmateriaal, dat volgend jaar
voor het eerst op scholen in Neder
land zal worden verspreid, komen
begrippen aan de orde, die te maken
hebben met de komst van Buiten
landse werknemers naar Nederland.
Dit is zaterdagmiddag in Utrecht be
sloten tijdens de informatiedag „de
vreemdeling in ons midden", georga
niseerd door de Cevno. Volgens de
Cevno komt de problematik van de
buitenlandse werknemers nauwelijks
aan de orde in de leerboeken van de
scholen, waarop ook veel buitenland
se kinderen zitten. Dat leidt vaak tot
inbegrip van de zijde van de Neder
landse kinderen.
Zo is uit een onderzoek van de Cevno
gebleken, dat bijvoorbeeld van 41
geschiedenisboeken, die voor het
voortgezet onderwijs worden ge
bruikt. er slechts acht aandacht be
steden aan migratieproblemen. Doch
slechts twee daarvan spreken over
onze buitenlandse werknemers.
Van tien voor het basisonderwijs be
doelde boeken, die zijn onderzocht
zijn er drie, die wijzen op de armoede
in Griekenland, Spanje en Portugal,
die velen nopen elders werk te zoe-
Jezus, zij die delen in de praxis van
de Mensenzoon, zullen het messiaan
se geheim gaanderweg verstaan en
vertroost worden.
Deze week begint In de waagschaal
de vijfde jaargang na de herrijzing
en dat is toch wel het memoreren
waard. „In de waagschaal" neemt
een bijzondere plaats in door het
literair-theologisch karakter. Grote
aandacht voor schrijvers als Kafka,
John Donne. Bernanos, Luise Rin
ser. om er maar een paar te noemen.
Daarnaast vooral Karl Barth en
Gunning. Gedegen beschouwingen
van Hasselaar, De Knijff, Oppenhei-
mer, M. G. L. den Boer. R. Bon.,
Kopmels en anderen worden afge
wisseld door lichtvoetiger proza als
de dagboekaantekeningen van
Barard en de rubriek (p)stoppertjes.
Last but not least: Israël en de kerk
in Oost-Europa worden op de voet
gevolgd. (Adres: Lodewijk Napoleon
plantsoen 39, Utrecht).
Kerk en Wereld
Kerk en Wereld, het orgaan van de
vereniging van vrijzinnige hervorm
den. heeft een beroep op de lezers
gedaan om het blad te redden. Uit
breiding van het aantal abonnees en
verhoging van de abonnementsprijs
zijn daarvoor noodzakelijk. De laat
ste jaren is het aantal abonnees met
tweeduizend teruggelopen, zodat er
nu geen twaalfduizend meer zijn. Als
de actie niet op korte termijn resul
taat afwerpt, zal het blad niet meer
eens in de drie weken, maar maande
lijks gaan verschijnen, wat. aldus de
redactie, „de ondergang alleeen
maar dichterbij brengt".
door Piet Visser
AMSTERDAM- De Westerkerk.vrij
dagavond vrij goed gevuld met een
schare luisteraars die de verrichtin
gen van het R.K. Hoofdstadkoor
o.l.v. Jan de Hoog met gespannen
aandacht volgde. Bovendien was die
kerk gevuld met de sonore klank
niet alleen van het vlot zingende
koor. maar ook met het betrekkelijk
klein bezette Nederl. Begeleidingsor
kest. In het bijzonder vervulden de
koperblazers hun begeleidingsfunc
tie in uitekende nuanceringen bin
nen deze hoge ruimte, die juist in een
goed geproportioneerde instrumen
tatie van Honegger's 'Le Roi David'
zulk een doorzichtige klank meek
reeg in een zilverachtige zuiverheid.
Ook de (weinige) houtblazers en nog
minder strijkers, plus het - door Kees
de Wijs bespeelde - orgel.Honegger's
koorpartijen, gebaseerd op enkele
Geneefse psalmmelodieën, ontvin
gen in een modern melodieus en har
monisch kleed, een boeiende span
ning. Daartussendoor de vocale so
listen Lucienne Bouwman, sopraan.
Jard van Nes. alt en de tenor Michael
ten Houte de Lange, (die Wouter
Goedhart op korte termijn moest
vervangen) die gedrieën aan Honeg
ger's hoge eisen zeer goed hebben
voldaan. De verbindende teksten-
het werk, nu als 'oratorium' uitge
voerd. was door de componist her
schreven van een oorspronkelijk
openlucht-drama - werden met grote
duidelijkheid en visie gesproken
door de 'verteller Bernard Kruysen-
Met deze uitvoering heeft Amster
dam weer eens kunnen kennis ma
ken met een der mooiste en levendig
ste moderne oratoria, ook al is dit J
reeds meer dan vijftig jaar oud.
Waarmee het de klassieke, geconser
veerde leeftijd heeft gehaald. En zijn
moderniteit en levendigheid en
waarachtige kunstzinnigheid heeft
het onder de geïnspireerde leiding
van Jan de Hoog volop behouden.
ken. Van de 22 boeken voor het voort
gezet onderwijs besteden 14 aan
dacht aan (e)migratie. „Doorgaans
door een terloopse opmerking", aldus
de Cevno.
Dit alles leidt tot aanpassingsproble
men van kinderen van buitenlandse
werknemers. „Er komen aanpas
singsproblemen als zij weer terugke
ren naar hun vaderland met een an
dere cultuur", zo kwam naar voren
tijdens de bijeenkomst.
MIDWOLDE In het Academisch
ziekenhuis te Groningen is zaterdag
de 30-jarige Joegoslaaf J. Justament
uit Gelsenkirchen overleden. Hij was
met zijn wagen op de weg Scheem-
da-Delfzijl tegen een links van de
weg staande boom gereden. De man
werkte bij een Delfzijls bedrijf.
DRUNEN De 39-jarige W. Damen
uit Waalwijk is gistermorgen vroeg
met zijn auto tegen een boom gere
den en overleden. Het ongeluk ge
beurde in Drunen.
LEEUWARDEN - De 15-jarige
scholier F. Bootsma uit Parrega is in
de nacht van zaterdag op zondag om
het leven gekomen toen de wagen
waarin hij meereed in een flauwe
bocht van de weg raakte en tegen
een boom sloeg. Dat gebeurde om
ongeveer drie uur in de nacht in
Koudum. Twee andere inzittenden
moesten in een ziekenhuis in Sneek
worden opgenomen.
BOXMEER Gistermorgen over
leed in een Nijmeegs ziekenhuis de
18-jarige leerling-verpleegster C. van
Vught uit Rijckevoort. Zij liep in de
nacht van zaterdag op zondag in de
bebouwde kom van Ledeacker (ge
meente Boxmeer) en werd aangere
den door een auto.
De Koog - Twee honden hebben za
terdag twintig schapen doodgebeten.
Dat gebeurde bij De Koog, op Texel.
De politie heeft de honden ter plaatse
afgemaakt. De eigenaar van de hon
den is nog niet gevonden. In het
abattoir, waarheen de kadavers van
de schapen zijn gebracht, wil men
pogen vast te stellen hoeveel ongebo
ren lammeren tegelijk het slachtoffer
zijn geworden. De schade wordt ge
schat op twintigduizend gulden.