Zij staan in voor Miele Groep uit Boedapest met boeiend, simpel theater Weinig aandacht voor waarom van druggebruik Dodenkunst als levenskunst Residentie Orkest al te lang zonder een vaste dirigent Het feest nadert zijn einde [outkwestie Westland oor Europese rechter Miele Na de eerste ronde ini'de Kamer Schande wanneer Nieuwe Komedie moet verdwijnen Ziekteverzuim iets gedaald Film international IT fERDAG 28 FEBRUAR11976 BINNENLAND KUNST TROUW/KWARTET 9 ADVERTENTIE Een Miele is tot en met gekeurd Streng gekeurd Door neutrale instanties Op doelmatigheid, betrouwbaarheid en veiligheid. Neem bijvoorbeeld de Miele wasautomaat en trommeldroger. De enige die in Nederland onderscheiden zijn met de keurmerken van èn Kema èn Wolmerk èn de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen. er is geen betere Van onze parlementsredactie i DEN HAAG In de eerste rond van het debat over het jdrug-beleid in de Tweede Kamer, die donderdagavond tij dens het antwoord van minister Van Agt (justitie) werd afgebroken en dinsdag wordt voortgezet, richtte het parle ment de aandacht in belangrijke mate op het gebruik van rennepprodukten en de soepeler houding die de regering in deze voor ogen staat. ving tok de VARA-radiorubriek „beursberichten" van Koos Zwart ikreeg, zij het in negatieve zin. de inodige aandacht. Die gerichte aandacht op het voorstel op het roken van stickies en het bezitten van maximaal dertig gram hen- nepprodukten terug te brengen van misdrijf tot overtreding, is techter niet zonder gevaar, zoals mevrouw Hannie van Leeuwen (ARP) met instemming van onder anderen minister Vorrink (volks gezondheid) signaleerde, omdat dit probleem niet meer opweegt tegen de ontwikkelingen rond het toenemende gebruik van heroïne en de steeds misdadiger handel hierin. Maar niet alleen dit aspect bleef in het lange debat (alleen de Kamer leden spraken in eerste termijn al meer dan negen uur) wat onderbe licht. Zo werd de relatie tussen de llegale en de legale drugs (alcohol ?n tabak) vaak gelegd, maar ging illeen drs Joop Voogd (PvdA) uit voerig in op de discriminerende en lypocriete benadering hiervan door de samenleving, in verhouding weinig aandacht er ook voor de vraag naar het vaarom van het gebruik van Irugs en de schuld van de samen leving hierbij. Wim du Chatinier j(KVP) stipte de eenzaamheid van jeugd aan, de onbekendheid 'voor de toekomst, een te geringe aandacht, de werkloosheid en een gebrek aan ontspanningsmoge lijkheden. Hannie van Leeuwen wees op de te lang in brede lagen van ons volk gekoesterde afkeer van drugs, zich uitend in opmerkingen als: dat angharige werkschuwe tuig. aarmee, aldus Hannie van Leeu- en, konden wij ons gevangen- jn in onze eigen angsten voor het inbekende wegdringen. Wij zijn aak ziende blind en horende doof gebleven voor de signalen van on behagen, onzekerheid, onvrede en |onrust. Zij typeerde de situatie de klacht van de dichter iMarsman: „Ik sta alleen; geen od of maatschappij, die mijn be- ;taan betrekt in een bezield ver- land". Dat nu, zo constateerde minister Vorrink in haar antwoord, is een wezenlijk punt in het vraagstuk van het druggebruik. Maar niet het enige en zij vulde Hannie van Leeuwem aan met enkele andere dichtregels van Marsman: „Groots en meeslepend wil ik le ven! Hoort ge dat. vader, moeder, wereld, knekelhuis". En dat stre ven, aldus minister Vorrink, gedijt niet bepaald in een gezin, waar de gehele avond naar de televisie wordt gekeken. IJoop Voogd Hannie van Leeuwen Een andere, wat naar de achter grond gedrongen vraag, is die naar de taak van de overheid ten op zichte van de persoonlijke verant woordelijkheid. Of, zoals minister Van Agt stelde, in hoeverre is het ieders recht zijn eigen leven te vernietigen? Minister Van Agt wees erop dat die vraag soms wat willekeurig lijkt te worden beantwoord. De autogordels moeten verplicht worden gedragen, evenals de val helm door bromfietsers. Aan de andere kant worden bokswedstrij den toegelaten, hoewel de strij ders daarbij flink wat letsel kun nen oplopen. Er wordt uitvoerig gediscussieerd over de toevoeging van fJüor aan het drinkwater, in een samenleving die over het alge meen wel autoraces en circussen met levensgevaarlijke acrobaten aanvaardt. Het eerder gesignaleerde onwel zijn of de welzijnsnood achter het drug-vraagstuk, vraagt, aldus Joop Voogd, van de regering een goed welzijnsbeleid dat centraal dient te staan en herkenbaar dient te blijven in het totale beleid. Daarbij duikt de vraag op in hoe verre het straffen van gebruikers een bijdrage kan leveren tot het opheffen van de welzijnsnood. Of zoals minister Van Agt stelde: wel ke zifci de reëele mogelijkheden van het strafrecht om welzijn te stichten en onwelzijn te voorko men? Zijn antwoord: het straf recht is daarbij hooguit een van de middelen tot beïnvloeding, maar niet de belangrijkste. SN HAAG Mag een Nederlandse rechter oordelen over de itlozing van de Franse kalimijnen in de Rijn? Dat is de vraag het Haagse gerechtshof heeft opgeworpen. Het heeft gisteren t Rijnproces verwezen naar het Europese Hof in Luxemburg, vorens namelijk een definitieve uitspraak te doen wil men eerst melijk de mening horen van de Europese rechters over de lag of een Nederlandse rechter in deze zaak bevoegd is. i in een verslaggever 'T ils bekend is de kwestie van de tlozing een slepende zaak. Het itgehalte van de Rijn heeft in Ne land veel schadelijke gevolgen, mensen die de schade lijden, zoals tuinders in het Westland willen nu een proces wel eens uitgemaakt i waar ze de schade kunnen ver- len. kwestie is echter dat de tekst van i verdrag voor meer dan één uitleg baar is. In het verdrag van Brussel 1968 staat in artikel 5 sub 3 dat land op de plaats waar hij schade iricht. voor de rechter kan worden laagd. Maar er wordt in de ver- igstekst gesproken over „de plaats ar het schadebrengende feit zich Sft voorgedaan". De Haagse rech- willen nu weten of daarmee rdt bedoeld „de plaats waar de iade is opgetreden", of „de plaats air de handeling is verricht of nage Blij De stichting „Reinwater" die het pro ces heeft aangespannen, is erg blij met de verwijzing naar het Europese Hof. Op de zitting van het Haags gerechtshof van 20 januari j.l. heeft de stichting voor die verwijzing ge pleit. De Franse kalimijnen daaren tegen hadden liever dat het Haagse gerechtshof de Rotterdamse recht bank in, het gelijk had gesteld. Die rechtbank heeft namelijk verklaard piët bevoegd te zijn een uitspraak te Heilige kat, het dier van de godin Bastet. Late periode, 7e tot 6e eeuw v. Chr. door G. Kruis GRONINGEN „Dodenkunst als levenskunst", een reizende tentoonstelling, samengesteld door het Bureau van de Rijksin specteur voor Roerende Monumenten, nu tot 27 maart in d'Oos- terpoort te Groningen: uitstekend gemaakt en erg orgineel bege leid door een catalogus, helemaal in de sfeer, een soort papyrus, die uitgerold meer dan twee meter lang is. laten". Dat klinkt misschien als spij kers zoeken op laag water, maar in de praktijk is het verschil erg groot. Want in het eerste geval kan men bijvoorbeeld aan het Westland den ken (de plaats waar de schade is opgetreden), en in het laatste geval aan de plaats waar het zout geloosd wordt, dus Frankrijk. Een expositie die, zoals de samenstel lers zelf zeggen, niets anders preten deert dan het laten zien van 168 meest kleine voorwerpen (uit het ou de Egypte) in een thematische rangs chikking. Pretentieloos, maar 't doet iedereen toch wel wat als 'ie op een gegeven moment tegen een paar puntgave sandalen van gevlochten palmblad staat aan te kijken en dan op het kaartje leest: Nieuwe rijk, 18e dynas tie. ca. 1400 vóór Chr. 'n Paar houten beeldengroepjes staan er„ van sjou wers in een graanschuur, van bier brouwers, beeldjes die werden mee gegeven in het graf, zodat de overle- DEN HAAG Een schande als het toneelgezelschap Nieuwe Komedie moet ophouden te bestaan, vindt het Landelijk Comité voor politieke vor ming. Het comité heeft dat aan mi nister Van Doorn van CRM laten weten. Namens 28 plaatselijke steuncomité's wordt geëist dat de Rijksoverheid Nieuwe Komedie zal subsidiëren voor de gevraagde 31 arbeidsplaatsen in het gezelschap. De plannen om Nieuwe Komedie te subsidiëren op basis van 23 arbeids plaatsen, noemt het comité een aan slag op de werkgelegenheid, de ont wikkeling van het politiek vormings toneel en de duidelijke behoefte van de werkende bevolking aan politiek bewustmakende kunst. Het comité meent dat een beleids plan wordt uitgevoerd dat de af braak van het politiek toneel ten gevolge heeft Van een verslaggever DEN HAAG In het laatste kwar taal van het vorig jaar is het ziekte verzuim iets gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 1974. Bij de mannen was het ziekteverzuim in het vierde kwartaal 8.8 procent en bij de vrouwen elf procent. Dat is achtereenvolgens 0.4 en 0.6 procent minder dan in het laatste kwartaal in 1974. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Oorzaak van de daling is een lichte daling van het aantal ziektegevallen en van de gemiddelde ziekteduur per geval. doen. maar op die uitspraak was door de stichting „Reinwater" in hoger beroep gegaan. Het Haagse gerechtshof heeft nu be paald dat de zaak in september aan de orde wordt gesteld. Zoals bekend is de zaak waar het om gaat niet gering. Het afvalzout van de kalimijnen in de Elzas berokkent de Westlandse tuinders jaarlijks een schade van enkele tientallen miljoe nen guldens, en dat is nog maar één groepering die de schade in geld heeft uitgedrukt. CT3 door André Rutten denen in het hiernamaals zouden kunnen blijven beschikken over per soneel. Dat gebeurde zo'n goede 4000 jaar geleden. De kunstenaar in het Egyptisch: hij die doet leven maakte geen kunst om de kunst, maar zorgde er voor dat de overledenen niet een zaam zouden zijn, niet onverzorgd. Vandaar die groepen beeldjes, van echtparen met kinderen, van vrou wen alleen, van dienaren, arbeiders, dieren, modellen van huizen en sche pen, veel vaatwerk en sieraden. Daar zijn hier veel voorbeelden van: uniek aardewerk, onnoemelijk oud, uit de pre-historische culturen van Negada en Gerza, zo'n 3300 jaar v. Chr. gemaakt, stenen kommen van 2600 v. Chr.. een kleine 5000 jaar oud dus. Het dier, als uitingsvorm van goden, als schakel tussen goden en mensen, of gewoon, als vriend van de mensen speelt in de Egyptische kunst een belangrijke rol. Ook op deze expositie: windselamuletten, een aap, een koe, een ram, een jak hals, een varken, vis en kikvors, maar ook grotere beelden, zoals de prachti ge bronzen katten, de granieten vlak of de diervoorstellingen op de sarco- faagjes en op de reliëfs. Dieren werden ook dikwijls gemum mificeerd hier zijn mummies van een kat. een slang, een paling zelfs en een hagedis. Dieren waren schakels tus sen goden en mensen en daarom was het voor een Egyptenaar zeker die uit de Late Tijd 600-100 v. Chr., toen de dierverering een hoogtepunt be leefde ondenkbaar zo'n dier, door het geen heilige begrafenis te geven, de eeuwigheid te ontzeggen. Eigen lijk een vanzelfsprekend uitvloeisel van een cultuur die als geen andere doorweven was met gedachten over de eeuwigheid. Een tentoonstelling, die in klein be stek toch zeer veel moois en interes sants te bieden heeft. AMSTERDAM In Mickery treedt tot en met 7 maart in de late avondvoorstelling (tien uur) het „Elephant Theatre" uit Boedapest op, een groep die na een bestaan van vijf jaar uit het vaderland geëmigreerd is omdat haar daar het werken onmogelijk werd gemaakt. Nauwelijks om politieke redenen, zo te zien, eerder omdat de groep als een commune werkt en daarmee een ma nier van leven laat zien, die de autori teiten daar klaarblijkelijk niet zo wenselijk achten. Zij zijn nu sinds kort in Parijs gevestigd en hopen daar hun manier van theater maken in contact of in discussie met de samenleving daar verder te ontwik kelen. In de bovenzaal van Mickery staat nu in het midden een kamer met gewone houten wanden en aan vier kanten normale ramen er in een soort keet eigenlijk waaromheen het publiek kan zitten of lopen en naar binnen kijken. Het lijkt dat de groep daar binnen twee actrices, drie acteurs en een tijdlang onbekommerd kwet terend en rondlopend kindje van een jaar of vier gewoon hun eigen gang gaan. In het begin dragen zij, of enke len van hen, wel maskers. Op een gegeven ogenblik gaan twee acteurs, de een verkleed als vrouw, toch een soort pantomime opvoeren: zij spe len een paar, dat zoveel van elkaar houdt dat het tot gezamenlijke zelf moord besluit. De een doet dat met een houten zwaard, de ander meteen mes, bij beiden stroomt overvloedig bloed. Bedaard ritueel Daarna, en dat beslaat het grootste deel van de voorstelling, wordt er heel rustig opgeruimd, iets dat uit groeit tot een bedaard, alledaags ri tueel van het gewone. Een actrice doet haar jurk uit en dweilt de vloer. De acteur, die zojuist de vrouw speelde, scheert langzaam zijn baard af, waarbij een andere actrice hem scheerzeep, mes, water aanreikt en hem vervolgens ook helpt verkleden. Dan heeft hij weer een jurk aan, waarover een lange mantel. Aanvan kelijk schijnt er wat wrijving te zijn tussen de beide vrouwen, maar gaan deweg biedt de helpende vrouw de dweilende haar juwelen aan. Je ver moedt er achter, dat zij uit hun eigen alledaagse ervaringen tot dit soort sobere ritueel zijn gekomen, zodat zij eigenlijk telkens zichzelf spelen. Als toeschouwer buiten dat kamertje door de ruiten naar binnen kijkend voel je Je aanvankelijk een vreemde gluurder, maar het gaat wel op een niet-opwindende. rustige manier boeien: zo simpel kan theater dus zijn. Sieraden gestolen buit 79.000 gulden. HAARLEM De 49-jarige koopman I. K. heeft bij de Haarlemse politie aangifte gedaan van diefstal van sie raden en geld ter waarde van 78.900 gulden. De inbreker had een keuken deur geforceerd en een aantal ka mers was doorzocht, laden en kasten waren overhoop gehaald. De politie neemt aan dat de dader de sleutel van de kluis gevonden heeft en zo doende een geldbedrag en de siera den mee genomen heeft. Een detail uit de voorstelling van het Elephant Theatre, uit Boedapest naar Parijs geëmigreerd, nu in Mickery. (foto Bob van Dantzig). door Adr. Hager DEN HAAG— Ook voor het vijfde concert van de A-serie van het Residentie Orkest moest de vaste dirigent Jean Martinon zich wegens ziekte laten vervangen. Ditmaal stond als vanouds Willem van Otterloo voor het Haags ensemble. Nog meer wijzigin gen stonden het publiek te wachten: Beethoven's Zevende Symp- honie moest plaats maken voor zijn vier Jaar eerder geschreven Zesde Symphonie. Van Otterloo kreeg een orkest voor zich, dat al enige tijd zonder kapitein vaart. Om geen muzikale averij op te lopen deed hij het rustig en voorzich tig aan. Bij Beethovens Pastorale, ging men van spanning zeker niet op het puntje van zijn stoel zitten, het werd een wat gezapige natuurschil dering. Wel correct gespeeld overi gens. Van Otterloo had wat dat be treft zeker greep op het orkest. Een van de paradepaardjes van Van Otterloo was destijds de tweede Daphnis et Chloë suite van Ravel. Die vertolkingen konden uitgroeien tot hoogtepunten van een seizoen. Daarvan kon nu bij een incidenteel concert nog geen sprake zijn. ook hier bleef de weergave wat aan de oppervlakte. Al die dirigentenwisse lingen komen de kwaliteit, de inzet en de sfeer niet ten goede. Ook om die reden mag men hopen, dat Jean Martinon spoedig hersteld zal zijn. Ciccolini Solist op dit concert was de Italiaan se pianist Aldo Ciccolini. Hij vertolk te het vierde pianoconcert van Saint- Saëns. Deze keuze is niet zo verba zingwekkend, nu het tijdperk van de virtuositeit blijkt teruggekeerd. Cic colini is een fameus pianist en hij verleende dit concert de nodige gran deur. noblesse en geestkracht. Mee slepend en opwindend spel. tech nisch overrompelend en wervelend. Geen wonder, dat het publiek zich uitbundig enthousiast toonde. door W.Wielek-Berg ROTTERDAM - Naarmate het festi val vordert, maakt een toenemende geest van verbroedering zich meester van de deelnemers, vooral wanneer zij met holle ogen en bleke wangen s'avonds om 11 uur (of later) in de Rotterdamse Oouvemestraat vere nigd zijn tijdens de pauze voor de laatste voorstelling. Het is een uit de kluiten gewassen kluif, het jaarlijkse Rotterdamse filmgebeuren, en Je kunt kritiek heb ben op de organisatie, maar aan de andere kantga er maar eens aan staan met een zo beperkt aantal me dewerkers. Wat vaststaat is. dat het festival moet blijven, want het is voor vele filmminnaars de enige mogelijkheid om zich zat te eten aan hun gelief koosd voedsel: interessante films, die de bioscopen niet halen omdat zij te weinig commercieel zijn. En als er dan een paar meelopen die eigenlijk niet zo zeer hoeven wel, een kniesoor die daarop let. Als voorlopige afsluiting wil ik nog even ingaan op enkele films, die om de een of andere reden een extra streepje aan de balk verdienen. Bio-Graphia: een niet alleen curieuze, maar ook prachtige film van de Griek Thanasis Rentzis, gebaseerd op een collage boek van de Spanjaard Chu- my Chumez. Een choreografie van oude staalgravures, die werden ver knipt en ingekleurd, vormt, te samen met gesproken poëtische tekst, een sage van gruwelen, bloed, zweet en tranen, met als thema de onderdruk king. zeer persoonlijk maar ook uni verseel. vreemd en fascinerend. Als de film in Nederland wordt uitge bracht. komen wij er zeker op terug. De hevige stilte: een indrukwekkende Marokkaanse film van Moumen Smi- hi over een land en een leven die balanceren tussen verleden en toe komst. Hoofdpersoon is een vrouw, wier man op het punt staat een jon gere vrouw te nemen en die in haar stille wanhoop toevlucht zoekt in de traditionele magie. Om haar heen is de stad. vol ander, vrijer leven, waarnaar zij alleen maar kan kijken, omdat er voor haar geen ontsnapping mogelijk is uit de be nauwende gevangenis waarin zij leeft. De film is gesitueerd in de jaren 1954-1956, de laatste jaren van het koloniale bewind over Marokko, een periode van overgang dus. en deze overgangsstemming bezielt de gehele film. La prise de Pouvoir par Louis XIV: een mooie, strenge film van Roberto Rosselini uit 1966, over de begintijd van de regering van Lodewijk XIV, de periode waarin hij de macht grijpt. Rosselini staat er om bekend dat hij zich altijd uitstekend docu menteert. daarom Is "La prise de Pouvoir" niet alleen een interessante film maar ook een uitstekende ge schiedenis film. Bruno der Schwarze: met inmiddels als hoofdrolspeler van Werner Her- zogs film "Jeder für sich und Gott gegen alle" in fllmkringen legenda risch geworden Bruno S. als midden stuk, maakte de Westduitser Lutz Elsholz een zeer gestileerde docu mentaire, waarin Bruno met zijn ver vreemde stem. die afgehaakte woor den zegt en soms verdwaalt in uniek geconstrueerde, geheimzinnige zins bouw, boven over zijn eenzaamheid die hem in kindertehuizen en gestich ten werd opgedrongen en nu zijn le venspatroon geworden is. over zijn haat tegen de Nazi's en over zijn vluchtmiddelen: schilderen en mu ziek maken. Door zijn verhaal heen zijn de levens geschiedenissen gemonteerd van twee jongere eenlingen, die gelijk soortige ervaringen hebben opge daan en zich daaruit waarschijnlijk ook niet los hebben kunnen maken. Vergeleken met "Te gek om los te lopen", die wegen tot verbetering aanwijst, een pessimistische film, maar wel een zeer interessante. Jammer genoeg is Winstanley van Kevin Brownlow en Andrew Mollo. die door de Engelse pers hoog werd aangeslagen, tegengevallen. De film heeft een interessant historisch gege ven (pogingen van teleurgestelde sol daten van Cromwells leger om in het midden van de I7e eeuw een bewe ging te stichten met het doel de grond en de opbrengst ervan tot ge meenschappelijk bezit te maken) maar het is te weinig uitgewerkt. Ook worden geen lijnen getrokken naar soortgelijke ontwikkelingen elders in Engeland, laat staan elders in de we reld. i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 9