Je hoort het Frits allemaal zeggen BiiattilMIWilllUil Ongewone uitleg profeet Micha Gesticht in de Keizersgrachtkerk Vandaag QJÖ21 Nieuwe boeken Onze adressen: VOORBIJGANGERS Kathryn Kuhlman overleden ZATERDAG 28 FEBRUAR11976 KERK TR0UW/KWARTE1 ds P. Oussoren 'Is het u wel eens opgevallen, hoe bijzonder het is, dat wij een voorgezongen toon kunnen nazingen? Natuurlijk, een voorgedane hand- of armbeweging kunnen wij ook nadoen, dat is minstens even raad selachtig schreef Frits Mehrtens in zijn in 1960 verschenen boekje 'Kerk en muziek'. Als je dat zo leest, dan zie ie dat hij eeen 'schryver' was: ie hóórt het hem zéggen, je ziet het hem doen. Alles wat hij in één zon zinnetje Uitsprak over het wonder dat wij mensen kunnen lachen en huilen, kunnen voordoen en nadoen, kunnen «preken, musiceren en zingen. musiceren met onszelf als instru ment. heeft hij vele malen in vele toonaarden gezégd tot gemeentes, enkelingen, en radio-luisterend en televisie-kijkend Nederland Hij heeft geweldig veel gezegd en gedaan, en maar heel weinig op pa pier gezet. Zolang hij, op zijn unie ke manier, met ons omging (b.v. door in de deuropening bij het weg gaan toch nog twee volle uren te praten over het pleiten van gestor ven christenmensen bij God voor de nog levenden), was dat ook niet no dig. Misschien nü ook nog niet: wie hem eenmaal ontmoet heeft zal hem nooit meer vergeten en zijn leven lang nog weten wat hem te doen staat, maar het is een zeer mense lijke neiging om van een beminde dode ook iets in handen te willen hebben: een laatste briefkaart, een foto. een bandje met zijn stem. De uitgeverij Ten Have is onze mense lijke zwakheden tegemoet gekomen door ons het een en ander van Frits in een boekje te geven: 'muziek op woorden' getiteld. Agenda Ik vind het een eer dat ik in deze goede krant dit boekje mag aankon digen. Ik ben erg blij met het boek je. Je leest het in één adem. en je hóórt het Frits allemaal zeggen. En als je het hoort (van radio-uitzendin gen. uit "Musica pro Deo' en uit "Woord en dienst'», dan droom je niet weg 'terug in de tijd', maar dan weet je weer wat er nog alle maal te doen, te bepeinzen en uit te zingen is: je krijgt een agenda in handen waarmee wc nog enkele ja ren vooruit kunnen. In zijn magistrale gedicht 'oorver dovende stilte' schrijft Wim Pen- drecht "hoe moet het nu verder/de zevende dag en de eerste?'. Ik weet wel dat zo'n vraag er niet een is waarop men antwoorden kan inzen den, maar deze bundeling van tek sten van Frits, door de hand van prof. Lammens. Is toch een ant woord: lees dit dan nog eens, hij is nog niet uitgepraat. Gek genoeg heeft prof. Lammens de hartekreet van Wim Pendrccht als slotwoord in het boekje geplaatst, terwijl het juist een eerste woord was na de dood van Frits; déze op stelling, als slotwoord Chct blijft/ fOObta.. f 9,50 De CNV-voorzitter over echte medezeg genschap en de eigen weg die het CNV nu gaat. Ors. H G. leih DC Oft OOM OCR REVOLUTIE 196 blz.. 19,90 Over maatschappijkritiek en revolutie. Be licht vanuit de historie. Michael Green LEVEN IN EEN NIEUWE STIJL 2e druk. 152 blz.. f 12.S0 Een hulp voor de jeugd van nu. die verder wil leven met Jezus Christus. (Serie Nieuw Leven) Dr. KJ. Kraan TEGENWOORDIG LEVEN 156 blz 14,75 Met doorademt worden met Gods Geest betekent een rijke bron van inspiratie (Se rie Nieuw Leven) Ir. J. van der Graaf (eindredactie) GEEST EN LEVEN - Dagboek 3B0b!z..geb. f36.- 12 predikanten schreven dagoverdenking en over het werk van de Heilige Geest aan do hand van teksten uit het Oude en Nieuwe Testament. Vetfcrijgbaer in de boekhandel het blijft godgeklaagd leeg') sugge reert dat dat het ldatste woord is na het omkomen van Frits én de bun deling van zijn artikelen. Zo is het niet. Antwoord Zoals gezegd: juist dit bundeltje is een antwoord op de vraag van Wim Pendrecht. Ik hoop dat in de twee de druk (die dit boek zeker ver dient) de hartekreet van Wim Pen drecht vóóropgezet zal worden. De artikelen van Frits worden voor afgegaan door een hoofdstuk 'Zoals er gezegd Is over Frits Mehrtens' van prof. Lammens. Het geeft een voortreffelijk 'nl. warm en harte lijk) overzicht van de 'pers' over FYits na zijn dood. Alle artikelen uit die dagen over Frits zouden al bij na een boek gevuld hebben en Frits' eigen verhalen weggedrukt hebben, deze samenvatting houdt het beste daaruit in gedachtenis, zonder 'te veel' te geven. Wel moet er een klein wonder gebeurd zijn op de schrijftafel van prof. Lammens: twee maal citeert hij ds M. G. L. den Boer uit Hervormd Utrecht en twee maal schrijft hij dat citaat aan Ad den Besten toe. Ik heb Ad den Besten heel hoog staan, maar dit vind ik overdreven. Waar achter een citaat 'Ad den Besten' staat ieze men dus 'M. G. L. den Boer'. (Ik heb niet. kunnen nagaan of achter an dere citaten weer 'Ad den Besten' had moeten staan i.p.v. bij voor beeld 'W. G. Overbosch'.) Dan volgen de radio-teksten en arti kelen van Frits, ingedeeld (door prof. Lammens, neem ik aan) in de Kalender Je kunt zijn verhalen niet losmaken van de kalender. En dat is jammer genoeg wel gebeurd in dit boekje. Oorverdovende stilte hoofdstukken 'Liturgica'. 'Zingend geloven'. 'Over orgels, organisten en componisten' en 'In de ruimte van de kerk'. Deze indeling wekt de indruk dat de verhalen van Frits op onderwerp gesorteerd kunnen worden. Goed, je kunt het doen, maar veel boeiender is ze te lezen in de volgorde waarin ze geschreven gesproken zijn; de inhoudsopgave biedt de data. Frits was niet iemand die over 'onderwer pen' sprak, maar steeds, in dat jaar, in die maand, op die dag. met. alles tegelyk bezig was; daarin kwam soms dit, soms dat iets meer naar voren. Niet omdat hij een gezegend warhoofd was, maar omdat hij zich bewust was in de geschiedenis te leven je hebt vóór 1938 'niet-rit- misch zingen van de psalmen niet- zingen van de psalmen) en je hebt sinds 1938 (de vraag naar een psalm berijming die je ritmisch kunt zin gen); je hebt vóór 1940 (een Kerk zonder Israël) en sinds 1940/45 (een Kerk die weet dat Jezus een joodse psalmzinger was); er is een tijd ge weest dat het Liedboek nog moest komen en nu is het tijd om met het Liedboek te werken (sinds zondag Cantate in 1973). Hij begon zijn ra dio-uitzending van 6 april met fees telijk klokgelui omdat de nieuwe li turgische katern van de gerefor meerde kerken verscheen. in memoriam Frits A. Mehrtens cantor en organist overleden vrijdag 29 augustus 1975 vrijdag van nu af geteld de dag van de oorverdovende stilte niet meer de opheffing van zijn handen de verheffing van stem en muziekmakende gebaren zijn naam uit de ether hij wandelde op geluidsgolven geen zee te hoog zijn handen tekenden verhalen vol fuga's en contrapunten hij voegde de toon bij het woord het is godgeklaagd stil want het is vrijdag geweest en hoe moet het nu verder de zevende dag en de eerste? het feestvieren moet toch doorgaan met het lied elke week op de lippen en opstanding onder de leden? gezegend die daar komt heeft hij ons leren zingen maar nu is hij buiten adem zijn stilte maakt moe en droevig en dood valt niet goed te praten het blijft het blijft godgeklaagd leeg Wim Pendrecht met de beste bedoelingen, neem ik aan, maar het kan niet. Ik hoop dat de tweede druk ons de verhalen in chronologische volgorde zal bieden en steeds per hoofdstuk met vermel ding van waar en wanneer. Vooral dat wannéér. De eenvoudige chrono logische volgorde voorkomt ook uit glijders zoals er nu èen is dat op bladzijde 87 staat geschreven 'An- thon van der Horst is gestorven, moge hy leven!' terwijl op de blad zijden 94 en 95 Dr Anthon van oer Horst wordt gekapitteld om het feit dat hij zich heeft laten, inspannen voor 'het elektrostatische orgel van de Franse ingenieur Dereux'. Het laatste gebeurde anderhalf jaar vóór dat het In Memoriam werd ge schreven; dat blijkt niet uit de in deze druk gehanteerde volgorde. Misschien kan in de tweede druk ook de koorzetting worden weerge geven waarover op blz. 123 gespro ken wordt bij het lied 'Waar zal uw schat zijn? Daar zal uw hart zijn' en misschien kan het dan geplaatst worden bij de tekst over Prof. Kooi man (uitgesproken op 27 oktober 1968) voor wie die koorzetting ge maakt was en gezongen in zijn laat ste radiodienst. door L. M. P. Scholten Micha is voor de verklaarders een van de moeilijkste boeken van de bijbel. Dat komt vooral doordat Micha zichzelf herhaaldelijk lijkt tegen te spreken. Heils- en onheilsprofetieën wisselen elkaar telkens weer abrupt af. Veel uitleggers zien het boek dan ook als een tamelijk ordeloze verzameling van uitspraken van Micha. Jammer De drukproef bood één pagina' los se opmerkingen rond sterven en be graven'; in de definitieve uitgave ontbraken ze; jammer, want dat was heel belangrijk voor Frits; hoe we dat doen, sterven en begravenen die losse opmerkingen vormden alweer de agenda voor minstens één gemeenteavona. want zo los wa ren ze niet. Op zondag 25 april a.s., de zondag ha Pasen, hopen Ds Hans Uytenbogaardt en ik ze als agenda te gebruiken voor 'een kwartier van Frits' in de IKON-zendtijd. Op één punt geef ik tenslotte prof. Lammens volkomen gelijk dat hij een tekst uit z'n historisch verband heeft gelicht: dat is met het artikel 'Mijn ziel maakt groot den Here Het staat voorop in het eerste hoofdstuk. Waar had het anders moeten staan? Wie Frits Mehrtens aan het woord laat móet hem wel de gelegenheid geven dit éérst te zeggen: mijn ziel maakt groot den Here...; het was het laatste wat hij speelde op die zwarte, zwarte vrijdagavond. Ds P. Oussoren, bureausecretaris aan de katholieke theologische ho geschool te Utrecht bespreekt Trits IMehrtens, Muziek op woorden, teks ten, bijeengelezen en ingeleid door prof. dr G. N. Lammens', Baarn 1976, 125 blz.. prijs 12,50. Hoewel er over dit kleine bijbel boek al bijzonder veel geschreven is, heeft de Groningse theoloog prof. A. S. van der Woude kans gezien, nog een dikke studie over Micha te schrijven, waarin hij met verrassen de nieuwe opvattingen komt. Zo verdedigt hij de opvatting (die overigens niet nieuw is), dat de laatste twee hoofdstukken (6 en 7) niet van Micha zelf afkomstig zijn, maar van een onbekende profeet, die kort voor Micha optrad in het tien- stammenrijk, mogelijk een naamge noot van Micha, door Van der Wou de Deutero-Micha genoemd. Maar vooral Van der Woude's uit leg van de hoofdstukken 2 tot en met 5 is opmerkelijk. De afwisse ling tussen heils. en onheilsprofetie- en verklaart hij als één doorlopend dispuut tussen Micha en zijn tegen standers. Dat moet hebben plaats gevonden in de donkere dagen vlak voor de inval der Assyriërs. De onheilsprofetieën zijn van Mi cha. Daartussendoor komen de valse profeten van Jeruzalem aan het woord. In hoofdstuk 2 bij voorbeeld spreekt Micha, maar in de verzen 12 en 13 vallen zijn tegenstanders hem in de rede (dat veronderstelde overigens ook Aalders al). In hoofd stuk 3 is Micha weer aan het woord maar in 4 1-9 zijn opponenten weer enz. Bijbel in hand Micha profeteert wel heil, maar door het oordeel heen voor een on gehoorzaam Juda en Jeruzalem. Zijn tegenstanders, de religieuze en politieke establishment van Jeruza lem, menen, dat hun niets kan over komen. Heeft God niet beloofd, dat Hij altijd bij zijn volk zal blijven? Tevergeefs klampen zij zich vast aan deze belofte. Met de Bijbel in de hand verdedigen zij zich in hun religieuze - zelfgenoegzaamheid te gen deze onrustwekkende boereman. Het meest- verrassend is Van der Woude in zijn opvatting van Micha 4 1-3. Deze verzen zijn immers let terlijk gelijk aan Jesaja 2 2-4 en velen hebben zich al bezig gehouden met de vraag, of Micha deze profe tie aan Jesaja heeft ontleend of om gekeerd (zij waren tijdgenoten). Geen van beide, zegt Van der Wou de. Micha's tegenstanders citeerden Jesaja's profetie in een poging Mi cha te weerleggen. Micha profeteerde in 3 12, dat Si- on tot een open veld zal worden om geploegd. Jeruzalem zal een puin hoop worden. En de berg, waarop nu nog onaantastbaar de tempel staat, zal aan de wilde dieren toe vallen. Die profetie moet als een bom zijn ingeslagen. Zie de herinne ring eraan een eeuw later in Jere- mia 26 18 en 19. Maar nu menen Micha's tegenstan ders het bewijs te hebben, dat zijn prediking onmogelijk juist kan zijn. Had Jesaja niet geprofeteerd, dat de tempelberg zal vaststaan als de hoogste der bergen en dat de volken daarheen zullen pelgrimeren en dat zij zich dan zullen laten overreden om hun zwaarden om te smeden tot ploegscharen en hun speren tot snoei" messen? Is Micha nu niet in fla grante strijd met Jesaja? Ideologie Van der Woude betoogt echter, dat Micha's opponenten in een nauwe- weüjks bemerkbare overgang aan Jesaja's profetie in de verzen 4 en 5 een stuk politieke heilsideologie toe voegen. Daardoor buigen ze de pro fetie helemaal particularistisch-na- tionalistisch naar eigen smaak om. Volgens hem hebben we hier te ma ken met een zeldzaam voorbeeld van het misbruik van canonieke profe- AMSTERDAM Postbus 859, Wibautstraat 131 Tal 020-913456 Tele* 13001 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101, Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tal. 05200-17030 door A. J. Kiel Afgelopen zondag ben ik bijzonder gesticht uit de kerk gekomen. Je hebt mensen die altijd gesticht het kerkgebouw verlaten en wanneer de preek niet mooi was, zeggen ze; maar we hebben toch fijn samen gezongen. Tot die hoogte heb iW me nooit kunnen opwerken, maar aan de andere kant kan ik ook met een kleinigheid al dik tevreden zijn en dit nu was deze zondag het geval. Het begon er al mee toen ik de voorkant van de mij bij de ingang verstrekte liturgie bekeek. Daar op stond in hoofdletters: geloof beleven. Dat was kennelijk het thema van de dienst. Eronder stond in gewone letters: betrok kenheid. Vergenoegd ging ik een plaatsje zoeken en neergezeten sloeg ik het stencil open. Op de tweede pagina vond ik een stukje onder de titel: waar het om gaat'. Daaruit kon je opmaken dat we de derde dienst in een reeks over het beleven van je geloof zouden mee maken. Ik las: 'In deze dienst is het begrip betrokkenheid aan de orde. Moet je Je betrokken voelen by de situatie van de ander?' Uiterst voldaan herlas ik deze r» Seis. Ik was al gesticht vóór de lenst begon en dat wil toch wel wat zeggen. Bleef de vraag of de preek geen roet in het eten zou gooien, maar nee. daar werden we gelukkig voor bewaard: het woord 'geengageerd' kwam niet boven water. Ziedaar de oorzaak van mUn stlchteiyke stemming. Mijn vreugde over de afwezigheid van een woord waarmee ie tegen woordig om de oren wordt gesla gen, nam nog toe door het feit dat een niet onaanzieniyk deel der kerkgangers er nogaleh geëngageerd uitzag. Dat wil zeg gen, niet als verloofde stellen want die zyn naar we weten uit de mo de, maar als mensen die gauw in de weer zyn voor Angola of tegen een parkeergarage en die tegen een woordje meer of minder uit de voorraad van de sociale acade mies niet opzien. Maar niks hoor, we waren niet geëngageerd of ge motiveerd. er werd niet geëvalu eerd en we deden niet aan inter actie. je hoorde alleen normaal Nederlands en dit vergrootte niet alleen mijn stichting, maar ook myn betrokkenheid. Ik dien eindelijk te vertellen waar ik kerkte. Dat was in de gere formeerde Keizersgrachtkerk in Amsterdam, waar dominee E. Pijlman de herdersstaf hanteert. Ik heb al eens gemeld dat je daar van die leuke morgendiensten hebt. Ik gebruik met opzet de aandui ding leuk. vanwege de ontspannen en opgewekte sfeer die je er kunt aantreffen. Om te beglnnpn is er die doltreffende handleiding, de gestencilde liturgie. Daarin staat telkens 'waar het om gaat', de te lezen bijbelgedeelten zyn er volle dig in afgedrukt (ik meende een vertaling a la Evert Straat tegen te komen er wordt verteld wat er gespeeld wordt voor en na de dienst, tydens het zgn. intermezzo de korte pauze tussen de 'gewo ne' dienst en de wekeiyks aanslui tende avondmaalsvieringen by de viering. Dat hoeft niet altyd or- De gereformeerde Keizersgrachtkerk in Amsterdam. gelspel te zijn. Soms zingt iemand een aria van Handel of een ander fleurige componist, een andere keer blaast een jeugdige misu- cus een fagotconcertje uit de ba rok. Deze zondagmorgen zongen we ter inleiding op het tafelgebed een lied van Martin Los. tot voor kort lid van de werkgroep die deze diensten voorbereidt en nu domi nee in Schagen. Ik kan. eerlijk ge zegd, nooit zo goed uit de voeten met de Huub Oosterhuis-achtige mystiek van dit soort versjes, maar ik genoot van de door Bart Thüs (ook een theoloog, geen do minee maar wel domineeszoon) gemaakte muziek èn van het feit dat de gemeente zomaar een in haar midden vervaardigd nieuw lied op de lippen neemt zonder dat eerst synodale commissies jaren lang hebben zitten tobben of het door de beugel kan. Bij de avondmaalsviering mocht een klein meisje de korf brood voor de dominee vasthouden en zy deed dit trots en biy. Een heel verschil met de 'tafelwachters' die ik me van vroeger herinner: lan- ges, sombere avondmaalsdiensten met aan weerskanten van de tafel een ouderling die stond toe te zien met een wakend oog en een streng gezicht. Hoe onbevangen en biy is hier in de Keizersgrachtkerk de viering; iedereen, jong en oud doet er aan mee en al is de discussie over de witte toga achter de rug, ik kan niet nalaten op te merken dat het naar myn oordeel verkil lend zou werken indien dominee Pijlman zich opeens in een derge- ïyk gewaad ging hullen. Er zullen mensen zyn die zich minder thuis voelen in de Keizers grachtkerkdiensten en meer in een dienst naar een vertrouwd patroon. Anderen tekenen voor een dogma tisch doordenkertje zonder liturgi sche tierlantijnen, weer anderen kan het niet liturgisch genoeg toe gaan en nog weer anderen nemen veel mee van een dienst met een. laat ik zeggen. Youth for Christ- achtige inslag. Gelukkig dat er in de kerk veelvormigheid is en wat raar dat de synode dit wildgroei noemt. tie ten dienste van eigen ideologie. Daaruit trekt hij de conclusie, 'dat het verschil tussen "ware" en "val se" profetie niet gelegen is in een verschillende "objectieve" waarheid maar in een ideologisch gebruik van de waarheid met voorbijzien van het feit, dat 'werkeiyke waarheid" haar eigen tyd en uur heeft. Hetzelf de zeggen is niet steeds hetzelfde bedoelen' (blz. 131). Ondanks verre gaande woordelyke overeenstem ming ligt er een wereld tussen Je saja en Micha's opponenten, die de woorden van eerstgenoemde zo goed meenden te kunnen gebruiken, maar uit hun verband rukten. Wij hebben het. Wij zyn Gods volk, leven in het verbond, wij hebben de belofte. 'Des Heeren tempel zijn de ze.' Zo 'kan het gevoelen van de re ligieuze establishment tydens Micha worden gekarakteriseerd. Daarte genover predikt Micha het heil door het oordeel Keen als een onverdiend genadewonder. Over prof. Van der Woude's uitleg zal het laatste woord zeker nog niet gesproken zün. Voeg daarbij, dat hij telkens lijnen doortrekt naar de politieke en maatschappükriti- sche theologie van onze tijd en men beseft, dat de prijs van dit boek niet te hoog is. Micha door dr. A. S. van der Woude, in de serie Prediking: van het Oude Testament. Uitgave Callenhach te Nijkerk (239 blz.; ƒ65,bij inte kening op de hele serie 58,50). Wat de Heer zegt: Ik zal uw moeder, Israël, bij me halen en haar meenemen de woestijn in en spreken tot haar hart. Hosea 2. Haast nergens in de bijbel wordt 1 en beeld van het huwelijk voor de rela rer tussen God en zijn volk zo stringj ,er gebruikt als hier. Hij die dit volk et ,e2 bevrijd heeft en sindsdien bevrijde begeleidt is verlaten, in de steek ge ten door de bevrijden. Ze moet Hem niet meer. Dat is een onmoge ke situatie. Wat moet er van de brylj in dit huwelijk terecht komen? Ik J, haar tot mij trekken, zegt God hij Ik zal haar opnieuw „verleiden", me halen en haar meenemen de wol. tijn in, waar we kunnen spreken vfö hart tot hart. De woestijn is hier plek van de leegte. Daar ben je he54 maal aangewezen op hulp, op ejge wolk overdag en een licht in de nac oo Daar zal het gesprek plaats vind >e „tot haar hart". Een thema dat m<le voorkomt bij de profeten. Een thei;cl dat wij uit ons leven kennen. So n( als een verlangen naar dat gespi^e van hart tot hart. Dat kan best n 'f een mens zijn, maar dan klinkt er i Ni in door van het spreken met Hem n< ons tot die eenzaamheid en overgtie verleiden wil. !n Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Meteren en Est; R. van Laar, kand. te Utrecht, die be dankte voor Drogeham. Bedankt voor IJsselmuiden: B. M. Meijndert te Lunteren. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam: C. Schakel, kand. te Amsterdam. Kand. M. J. Heule te Kampem, kan geen verdere beroepen in overweging nemen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Hamilton (Can.) (free ref. church); J. Brons te Veenendaal. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Aalburg: J. van Haaren te Amersfoort; te Den Haag- Centrum: A. Hofman te Scheve- ningen. Bedankt voor Oudemirdum: G. A. Zijderveld te Middelburg. GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Alblasserdam: F. Mallan te Vlaardingen. BAPT. GEMEENTEN Beroepen te Delfzijl: G. van 't Wout te Utrecht. EV. LUTH. KERK Beroepen te Amsterdam-Noord: H. C. Donga, pred. met bijz. opdracht al daar; te Amsterdam (augustana- kerk); A. Jense te Ede. TULSA Kathryn Kuhlman, faamd Amerikaans genezingsevanjcl liste. die onlangs een open h( w operatie onderging, is overleden, 'e evangeliste. bekend van tal van w^e derbaarlijke genezingen, stond ei® haar leeftijd geheim te houden er^l naar schatting begin zestig worden. Dl Burgemeestersdochter Kath Kuhlman begon te preken na f" bekeringservaring als tiener. Zij schouwse zichzelf als baptiste. In %c derlandse pinksterkringen, ook dfe: mensen die haar aanpak op het poft um bij samenkomsten hadden onefce gaan, werd verschillend over h geoordeeld, onder meer voor wat treft het herhaaldelijk „achtero vallen" van mensenrdie door hp< werden gezegend. Ben Hoekendijk van „OpwekkiJ waarschuwde tegen de show in Kuhlman-bijeenkomsten en ds. W. Verhoef („Vuur") reageerde: zat tegen heel wat vervelender Ai rikanismen aan te hikken. Kath Kuhlman is echt, ook in haar shov Kort na deelname aan een grote ternationale charismatische coi rentie in Jeruzalem heeft zij e december een hartoperatie ont gaan. Aanvankelijk zag haar stand er goed uit, maar tenslotte ii in het ziekenhuis in Tulsa overled jl Drs. J. Bonda Drs. J. Bonda, predikant van de gi formeerde kerk van Stiens, heef een brief aan de gereformeerde sy de gevraagd, predikanten die in wetensnood komen inzake de kin< doop. de tijd van tenminste een jaar te geven, waarin zij vrijgesl zijn van het dopen van kindei opdat zij, de kerkeraad en de clai tijd krijgen voor nader beraad.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2