Nieuwe lichting van reformatorische wijs geren presenteert zich Dagje uit met het liedboek Niet blanke gereformeerden streven naar eenheid Zuidafrikaans ultimatum tot 2 april Onze adressen: Betaling ontslagen hoogleraar door rijk wekt verzet VOORBIJGANGER Capucci gedwongen gevoed in zijn cel Rk-bisschoppen in VS trekken geen presidentskandidaat voor Veel vraag naar bro chure LCGJ WOENSDAG 25 FEBRUAR11976 KERK-BINNENLAND TROUW/KWARTET Van een onzer redacteuren HENGELO De gereformeerde ker ken hebben een brief ontvangen van de Nederduitse gereformeerde kerk in Zuid-Afrika. waarin deze zeggen dat het ultimatum dat in 1974 is gesteld op 2 april aanstaande zal aflopen. Het ultimatum omvat de dreiging van de Zuidafrikanen, met de Neder landers te breken, indien dezen via de Wereldraad van Kerken aangeslo ten blijven bij het programma tot bestrijding van het racisme. (PCR). De datum van 2 april Is de laatste dag van een van de eerstkomende synodeweken van de Nederlandse gereformeerden. Of de kwestie van het PCR In die week aan de orde komt. hangt af van de commissie. die op deze zaak studeert en een rapport voorbereidt. Vandaag be spreekt het moderamen van de gere formeerde synode onder meer deze zaak. Wanneer de breuk met de Nederduit se gereformeerde kerk tot stand komt. wil dat niet zeggen dat ook de relaUe met de niet-blanke kerken er onder hoeft te lijden. De zwarte en kleurlingenkerk hebben herhaalde lijk gewezen op hun wens. de relatie met hun Nederlandse zusterkerk zo nauw mogelijk aan te halen, ook al zouden de blanken met Nederland breken. door dr. H. E. S. Woldring De vlag is uit op het gebouw van de reformatorische of calvinistische wijsbegeerte. Nou ja, dat gebouw bestaat niet, maar het is de bedoeling dat er zoiets komt. In elk geval bestaat de Vereniging voor Calvinistische Wijsbegeerte 40 jaar. Toch wordt er geen grote partij gegeven voor de leden. In plaats daarvan start de vereniging van 28 februari tot 12 maart een grote acUe voor uitbreiding van haar werk. Vla kranten, radio en televisie wordt uw aandacht straks gevraagd. Ja. waarvoor eigenlijk? Eerst een stukje geschiedenis. zich aan deze universiteit een eigen Een kleine halve eeuw na de oprich- wijsbegeerte ontwikkelen. Dit begon ting van de Vrije Universiteit ging toen de hoogleraren Dooyeweerd en UIT VAN LEZERS Spanje Cuba(3) Ik meen dat Minister Pronk ten ge- noege van de meerderheid der Twee de Kamer heeft aangetoond dat het omstreden steunbedrag aan Cuba voor bepaald mede van deze steun afhankelijk project en niet voor de militaire expeditie in Afrika werd besteed. Ieder mag het daarmee on eens zijn. maar dan moet men de argumenten van de bewindsman be strijden. Het zonder meer een weer legde beschuldiging herhalen is on zindelijk. Joh. Luimes Hengelo (Gld) Angola (2) -Sf Angola (3) AMSTERDAM: Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13001 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet Postbus 859. Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. In Trouw van 23 februari staat, dat de Spaanse minister van buitenland se zaken 'geen rechtstreeks ant woord' gaf op de vraag, of In een 'Spaanse democratie' een commu nistische partij zal zijn toegestaan en een fascistische verboden. Even verder lees ik dat de Spaanse minis ter antwoordde: 'Wij willen geen par tijen die geweld in hun programma hebben of een totalitaire levensbe schouwing'. Het is misschien geen rechtstreeks antwoord, maar wel een duidelijk en juist antwoord. Zwolle J. M. Enklaar-Reulman In uw commentaar op de erkenning van de MPLA door de Nederlandse regering, schrijft u. dat wij vooral niet moeten denken dat de erkende regering een communistische is. Op dit punt, zo schrijft u. hebben ..wij" wel enig vertrouwen. Vergeet het. Dit vertrouwen moet toch wel snel ver dwijnen als men verder leest: niet het recht en argumenten, maar militaire macht en technisch geweld hebben hier de doorslag gegeven. Terecht. Angola is namelijk onder de Russi sche en Cubaanse voet gelopen. Hier had geen erkenning mogen komen, vooral niet omdat er nog andere groe peringen zijn. Ze zijn alleen niet com munistisch. Zou zeggen: wacht u maar even af. Die Russen en Cuba- ien zijn nog niet vertrokken. Moge- jk zijn straks Namibië en Tanzania aan de beurt. Den Haag W. Roos Achterover Ik geloof dat ds. Verhoef op een verkeerde weg ls. Toen Jezus tot zijn discipelen zei: wilt gij lieden ook niet weg gaan? zei Petrus niet: wij gaan zo lekker achterover bij U en wij voelen ons high. Maar Petrus ant woordde: Here, tot Wie zullen wij heengaan? Gij hebt woorden des eeuwigen levens; hoewel Petrus toch al vele tekenen en wonderen gezien had. Andijk Jac. Bakker SNORFIETS Vroeger had ik een brommer, maar mede door het verplicht dragen van de valhelm, is deze toen hij versleten was niet vervangen, dus nu fiets ik weer. Aanvankelijk leek de snorfiets mij een mooie oplossing, maar nu ben ik besloten dat ik er nooit een zal kopen. Ik weet nu namelijk dat hij net zo hard gaat als een fiets en dót vind ik een groot gevaar. Een langza mere fietser moet je passeren, maar je komt er haast niet voorbij en bent dan veel te lang midden op de weg. omdat je niet even meer snelheid kunt maken, hetgeen met een fiets wel kan. en ook met een normale brommer. Ik vind het werkelijk ge vaarlijk omdat je je niet uit de voeten kunt maken. Haarlem N.Verkerk Drugs (2) In een gezin, bedrijf of winkel zijn twee personen die de baas willen spe len. Dit gaat niet want ze verschillen te veel in alle opzichten. Er is maar één oplossing, de sterkste vernietigt de zwakste, bovendien worden ze bei den geholpen door buitenstaanders. Nu is er dus maar één over. die on middellijk door iedereen erkend wordt Of vertegenwoordigt de M.P.L.A. nu ineens wel het hele Angolese volk? Of is dat toch niet zo belangrijk? Den Haag Simon Kamper Persoonlijk ben ik voor een grote mate van vrijheid, ook wat betreft het wel of niet gebruiken van drugs. Maar tegelijkertijd zal er de vrijheid en de mogelijkheden gegeven moe ten worden om over deze middelen een open en eerlijke voorlichting te geven. Zolang er volop reclame gemaakt wordt voor het gebruik van alcohol houdende dranken ls het onredelijk om het gebruik van andere drugs te verbieden. Ik betwijfel zeer sterk of de pro blemen rond het alcoholisme en de andere drugs zijn op te lossen door verboden. Ik ben er van overtuigd, dat er meer bereikt kan worden doordat mensen hun eigen verant woordelijkheid voor zichzelf en hun medemens bewust zijn. En dat laat ste heeft voor mij te maken met de leer van Jezus. Amsterdam René Mensink Computer In het redactioneel commentaar van zaterdag beschrijft u het afscheid van de ambachtelijke wijze van het maken van kranten. Mij trof het zin netje 'Het zetten gebeurt vanaf maandag met behulp van wie zal hem ons ooit verklaren? een com puter'. Jammer dat u met dit zinne tje weer eens voedsel geeft aan de gedachte dat de computer een soort wezen is met menselijke eigenschap pen. U bent de enige niet. men leest ook wel 'de computer heeft dat of dat beslist', 'de computer heeft een fout gemaakt'. Uw zinnetje wekt de indruk nog verder te gaan. De com puter zou Immers het mysterie bena deren want hij is. althans voor u. 'onverklaarbaar'. In werkelijkheid zijn computers door mensen gecon strueerde apparaten. Als de krant nu fouten bevat is dat niet het falen van een onverklaarbaar superwezen, maar bijvoorbeeld een kortsluiting in het apparaat of een fout van dege nen die het programma hebben op gesteld. Uw klacht wie zal hem ooit verklaren? vond ik overigens vtel begrijpelijk. Computerdeskundi gen komen gauw in de verleiding iets van het aureool van de computer op zich te laten afstralen. Net als de priester die moet bemiddelen tussen de godheid en het volk zijn ze. veelal onbewust, weinig geneigd het gewo ne volk voor te lichten over het feit dat de 'computer-godheid' iets van eigen maaksel is. Orgstgeest P. van Duijn. Vollenhoven in 1926 aan de VU be noemd werden. Omdat deze hoogle raren tot in de jaren 60 aan deze universiteit verbonden waren, nam hun wijsbegeerte ook bekend on der de naam wijsbegeerte der wetsi- dee daar een belangrijke plaats in. Maar ook onder afgestudeerden en aan andere universiteiten begon be langstelling voor deze wijsbegeerte te ontstaan. En in 1936 werd de genoem de wijsgerige vereniging opgericht. In de wijsbegeerte van Dooyeweerd en Vollenhoven zat iets revolutio nairs. In die tijd voor de tweede we reldoorlog vierde de zgn. neutrale of waardevrije wetenschap hoogtij. Het was uit den boze levensbeschouwelij ke uitgangspunten in de wetenschap te laten doorklinken. De nieuwe wijs begeerte aan de VU verwierp dat standpunt. Vanuit de christelijke re ligie wilde zij wetenschap beoefenen. In de wijsbegeerte en in de vakwe tenschappen stelde zij de vraag naar de plaats van de mens in de wereld, naar de zin van het leven, van de cultuur, de techniek en andere. De wijsbegeerte aan de VU was haar tijd vooruit. Velen erkennen het tegen woordig dat je in de wijsbegeerte en in de vakwetenschappen een eigen keuze moet doen en dat je daar voor uit moet komen. Christelijke wijsbegeerte wil radicaal zijn. In gesprekken met andere wijs gerige stromingen als het marxisme, het existentialisme, de fenomenolo gie en andere vraagt zij naar het uitgangspunt, het diepste motief dat andere denkers drijft. Zij wil ook radicaal zijn in de poging uit te wer ken van een eigen christelijke wijsbe geerte. De club van filosofen en be langstellenden rondom Dooyeweerd en Vollenhoven groeide. Zelfs aan de rijksuniversiteiten werd na de oorlog deze wijsbegeerte gegeven. Nog steeds groeide de belangstelling. Negatief? Behalve sympathisanten, zijn er ook mensen die deze wijsbegeerte arg wanend bekijken. Hebben woord voerders van deze reformatorische wijsbegeerte zich niet vaak te nega tief over andere wijsgerige stromin gen uitgelaten? Hebben zij soms de indruk gewekt een gesloten systeem te kunnen bieden? Hoe begrijpelijk de argwaan van sommigen ook moge zijn, de bedoeling van deze wijsbe geerte ls uiteindelijk zeer positief. Ze wil vanuit eigen overtuiging, de chris telijke religie, iets betekenen voor de vakwetenschappen en voor politieke en maatschappelijke problemen, 't Gaat bij deze wijsbegeerte precies als bij de mens: je wilt niet altijd beoor deeld worden naar tekorten en mis verstanden je wilt ook en vooral be oordeeld worden naar wat je graag zou willen zijn. Een nieuw centrum Vanuit haar bedoeling wil de refor matorische wijsbegeerte tot een bre dere uitbouw van haar aktiviteiten komen. Er wordt dit jaar een cen trum opgericht dat een brug wil vor men tussen wetenschap en praktijk. Het centrum wil dienstverlenend werken voor mensen binnen en bui ten de universiteit. Het wil cursussen, conferenties en lezingen organiseren en vanuit de christelijke levensbe schouwing meedenken over weten schappelijke en praktische proble men van deze tijd. Het wil voor stu denten en afgestudeerden een chris- telijk-wijsgerig bezinningscentrum zijn. Dit is een groots plan dat veel geld kost. Er moet meer dan een miljoen op tafel komen! Vandaar dat 28 februari de genoemde actie start. Het postgironummer van de Stich ting Centrum voor Reformatorische Wijsbegeerte is: 300 37. Beweging Deze opname is gemaakt op de liedboekdag van verleden door A.J.Klei We kunnen weer een dagje uit met het liedboek. De hervormde commissie voor de kerkmuziek organiseert namelijk ook dit jaar een. wat Willem Vogel in een brief aan mij noemtilandelijk zangfestival rondom het liedboek voor de kerken. De datum is 12 juni, de zaterdag na pinksteren, en de plaats van samen komst de Domkerk in Utrecht. Liefhebbers moeten zich vóór de 15e maart opgeven bij het City-pastoraat, Achter de Dom 1 te Utrecht. Alvorens verder te gaan verklaar ik plechtig aan het adres van teerbe- snaarde zielen dat bovenstaande mededeling niet bedoeld is als een opdringen van het liedboek. Blij kens mijn correspondentie leven in ons land nog verscheidene mensen in de angstige overtuiging dat het liedboek hun wordt opgedrongen door krant, radio en televisie. Maar geloof me, je hóeft op 12 juni niet naar Utrecht; als je geen zin hebt blijf je gewoon lekker thuis. Nu verwacht de hetyormde com missie voor de kerkmuziek natuur lijk een warm woordje van aanbeve ling van me en dat wil ik. zonder opdringerigheid, nu weggeven. Laatst vertelde mij een emeritus dominee. die na gedane arbeid in de randstad zijn rust geniet in een fraaie en alleszins godsdienstige streek van ons vaderland, dat hij op een gemeente-avond van zijn kerk het liedboek als "liederlijk boek" had horen omschrijven. Waaruit die Embleem van de hervormde commissie voor de kerkmuziek. liederlijkheid nu precies bestond had de nogal knorrige debater in kwestie niet aangegeven, maar een ander wenste in aansluiting op de vorige spreker te kennen te geven dat al die nieuwe versjes veel te moeilijk waren. Ik pleeg op dit laatste verwijt nogal eens te reageren met de opmerking dat je die versjes dan maar moet overslaan. Ik begrijp echter drom mels goed dat ze daarvoor niet in het liedboek zijn gezet. Maar de narigheid is dat de nieuwe liederen wel eens onhandig aan de man ge bracht zijn en worden, ik bedoel: op een zó beroepsmatige manier dat een gemiddeld kerklid de schrik in de benen sloeg. Te veel vocale en sembles. te weinig logge gemeente zang, te veel iele blokfluiten, te wei nig gezellig dreunende orgels. Nu heb ik het idee dat er straks in de Domkerk iets gebeurt dat het liedboek dichterbij brengt bij al de genen voor wie het nog te ver van eigen huis ligt. Jitse Nicolai komt met zijn Leeuwarder harmonie naar Utrecht voor het programmapunt: samen zingen met blaasorkest. Hij is denman die zorgt voor bewerkin gen. of liever, zettingen van de lie deren uit het liedboek voor harmo nie- en fanfare-orkesten en ik dacht dat vooral een plaatselijke fanfare, zonder direct de Alte Kameraden te verloochenen, ertoe kan bijdragen dat ook een nieuw kerklied in een gemeente, in een gemeenschap, gaat leven. Niemand hoeft daarvoor muzikale bokkesprongen te maken en net zo goed als een op 't eerste horen stugge psalmmelodie ge meengoed kan worden, denk maar aan psalm 149 kan' dat ook gebeu ren met een nieuwe melodie. Er is op 12 juni nog meer aan de orde. maar ik heb uit de gegevens die Willem Vogel me stuurde, de activiteit van Jitse Nicolai gevist. Nog een zakelijke bijzonderheid. De kosten van het zangfestival bedra gen weer een tientje, per persoon. Voor dit bedrag krijgen de deelne mers de muziek van tevoren thuis gestuurd en ter plekke koffie en broodjes. Tegelijk met de aanmel ding dient het verschuldigde be drag te worden overgemaakt op gi ro 129.220 Amro-bank, Bussum, t.g.v.Cie.v.d.kerkmuziek.rek.nr. 44.12.06.409. Op de girostrook ver melden: liedboekdag 1976. De reformatorische wijsbegeerte is dus in beweging. „Beweging" heet ook het blad van de vereniging voor calvinistische wijsbegeerte. In het laatstverschenen nummer van dit blad wordt de zojuist genoemde ac tie aangekondigd. Veel namen die vroeger direct met deze wijsbegeerte in verband ge bracht werden, komen slechts ter loops voor. Een nieuwe generatie presenteert zich nu. Behalve het ope ningsartikel van prof. H. van Ries- sen, staan eij artikelen van dr. J. Klapwijk in over Marcuse en over Nietzsche: van dr. A. P. Bos over christelijke wijsbegeerte in de tijd van de kerkvaders; van prof. J. van der Hoeven over de verhouding christelijk denken tot de moderne wijsbegeerte; van drs. H. G. Geertse- ma over marxistische revolutie en christelijke verzoening; van prof. E. Schuurman over de actualiteit van de reformatorische wijsbegeerte. Verder nog enkele beschouwingen over de verhouding van de wijsbe geerte tot de theologie, onderwijs, techniek en vakbeweging. Er wordt geen wijsbegeerte gepre senteerd volgens een bepaald sys teem. maar er wordt wetenschappe lijk verantwoord werk geleverd van uit een bepaalde overtuiging. Positief Vanuit de christelijke overtuiging staan de schrijvers in dit nummer van „Beweging" niet negatief tegen over andere denkers. Dr. Klapwijk, lector aan de V. U., schrijft bijvoorbeeld over Marcuse: ik begrijp de zorgen de verbetenheid van het hedendaagse marxisme. En ergens anders: „Achter elke ideologi sche constructie gaat de levende mens schuil, die een eigen geschiede nis met God doorleeft en die hiervan doorvertelt in zijn filosofie We moeten luisteren ook naar het ideo logisch heidendom van vandaag tot wij achter elk wijsgerig bedenksel de mens zelf horen spreken die blinde lings worstelt met de waarheid. Toch is ook dit niet voldoende. Wij moeten luisteren tot wij achter die worste lende mens opmerkzaam worden op de stem van God. die appelleert op de betrokkene en in hem en door hem ook op mij. Wellicht kan een „philosophia Christiana" langs deze weg nog heel wat leren van het mo derne denken zonder zichzelf te ver liezen en zonder Hem kwijt te raken naar wie zij zich noemde". Velen hebben het in onze tijd moei lijk met het bepalen van een eigen standpunt in politieke en maat schappelijke problemen. Anderzijds wil men natuurlijk niet ouderwets zijn en is men bang de boot te mis sen. Niet zelden is men geneigd dan maar een compromis te sluiten tus sen de christelijke levensbeschou wing en een geseculariseerde, bij voorbeeld een marxistische maat- schappijbeschouwing. Maar wat stelt het christelijk geloven eigenlijk voor als het zo vaak uit is op het sluiten van compromissen? Hoeveel studenten zijn mede daardoor aan de universiteit in een geloofscrisis terecht gekomen? De reformatorische wijsbegeerte wil de helpende hand bieden. Ze heeft iets te zéggen. Het laatste nummer van „Beweging" legt daar getuigenis van af (te bestellen via postbus 7804 te Amsterdam). Dr. II. E. S. Woldring is docent sociale filosofie aan de Vrije Universiteit. CONFERENTIES •Lijden begeleiden, medisch-ethisch weekend voor hen, die in verpleging en gezondheidszorg werkzaam zijn, vrijdagavond 27 februari acht uur tot zondagmiddag 29 februari vier uur in 't Dackhues, Huissen (tel.08304-8841). Pietersburg - De drie zwarte 'dochterkerken' van de Nederduitse Gereformeerde Kerk (NGkerk) in Zuid-Afrika streven gedrieën naar handhaving van de nauwe banden met de moederkerk. Dit bleek tijdens een beraad dat predikanten en evangelisten van de drie niet-blanke kerken deze maand hebben gehouden. Hét beraad wordt jaarlijks gehouden om de band tussen de drie dochter kerken te verzorgen. Het onderwerp van de discussie was ditmaal de ver houding tussen kerken van de NG- familie. Er werd gesproken door oud-dominee E.T.S. Buti en ds. J.J.F.Mettler na mens de zwarte en de kleurlinge nkerk en door dr. O.Brien Gelden- huys namens de NGkerk. O'Brien G«üdenhuys verzette zich tegen orga nisatorische eenheid onder de Neder duits gereformeerde kerken 'in (lit stadium'. Hij bezwoer de andere ker ken deze organisatorische eenheid niet af te dwingen. Mettler legde er de nadruk op dat de blanke gereformeerden en de kleur lingen vrijwel dezelfde cultuur heb ben. Hfj maakte voorts bezwaar te gen kerkelijke scheiding op basis van culturele verschillen. Mettler stelde voor alvast te beginnen met kansel- ruil én met het samenbrengen van de theologische opleidingen. Afgewezen Het argument van Geldenhuys dat er taalmoeilijkheden aan een kerkelijke eenheid in de weg zouden staan werd afgewezen door ds. Mettler, die de vergadering in dezelfde taal als Ge ldenhuys, het Afrikaans, toesprak. AMSTERDAM De algemene vi gadering van de katholieke theoloi sche hogeschool in Amstefda (KTHA) vindt het niet juist dati schadeloosstelling aan de ontslag hoogleraar dr. H. van Luijk betaa. wordt uit overheidsgelden. Vor jaar veroordeelde de kantonrecht de hogeschool tot betaling van twi jaar salaris (twee ton plus rente) 01 dat het ontslag van Van Luijk gens huwelijk kennelijk onredelij was. De bisschoppen hadden dit ontsla geëist, omdat de maat met vier g huwde priesterdocenten aan d KTHA vol was. De helft van het gei werd betaald uit de reserve, die o katholieke hogescholen hebben. D rest moet komen uit de begrotit van dit jaar, dus uit overheidsgeli Hiertegen maakt de algemene verga dering bezwaar. Men vindt dat di bisschoppen, die het ontslag wilde ook de schadeloosstelling behorent betalen. Enkele studenten hebbe zich gericht tot de accountanti dienst van het ministerie van onde? wijs en wetenschappen. Beroepingswerk NED.HERV.KERK Beroepen te Werkendam: J.M.D. v« den Berg te IJmuiden-West. Aangenomen naar Venray (herv.gt ref.federatie in oprichting: toez.) J.R.F.Heine te Weert. Bedankt voor Klaaswaal: D.Heiko* te Herwijnen. GEREF.KERKEN Beroepbaar en prep.geëx. M.Spriensma, Schoolstraat Kampen. GEREF.GEMEENTEN Beroepen te Klaaswaal: Chr.v.d.Po» te Yerseke MOLTMANN De bekende Duitse theoloog Jürgtj Moltmann mag Zuid-Afrika niet bit nenkomen. Het was de bedoeling, hij er vandaag zou arriveren voor eei bezoek van drie weken. Hij was uitp nodigd door de Zuidafrikaanse ra* van kerken. Dat de regering mensa als Moltmann een visum weigert, du Zuid-Afrika geen goed, aldus de Zvü afrikaanse raad van kerken in a verklaring. Het bevestigt de indn dat de macht in handen is van duist lingen, met wie geen gesprek of zoening mogelijk is. Als de regeri op deze manier de kerk in Zuid-Afri denkt te kunnen isoleren, brengt tegelijk zichzelf en het land als gehet in isolement. Volgens de raad haddei; ook theologische faculteiten van <li Nederduitse gereformeerde kerk jr vraagd, of Moltmann bij hen een le zing kon houden. OVERLEDEN Twee hervormde emeriti- predikanten, J. Brons (82) te Beilei en F.H.Bruins (80) te Leeuwarden zijn overleden. Ds.Brons was eersl werkzaam in het onderwijs. Nadat hij hulpprediker was geweest in Berlt kum. Spijk (r.) en Yerseke, werd hi in 1946 schipperspredikant te Delfzijl Vervolgens stond hij in Leermens ei in Scherpenisse (Zld.). In 1959 gin hij met emeritaat, waarna hij ruim vier jaar bijstand in het past» raat verleende in Dantumawoudt Ds.Bruins werd predikant in 1919. Hi werkte steeds in Friesland: in Mak kinga, Witmarsum, Kooten en vervol gens ruim dertig jaar, tot zijn emeri taat in 1960. in Leeuwarden. Tevens is in Capelle aan den IJsse overleden ds.H.Vlot. Van 1929 tot 1971 45 jaar, was ds.Vlot voorganger val een vrije groepering van oud gereformeerde signatuur, die ,,her vormd lokaal" genoemd wordt en wai elke zondag vele honderden mensei uit Capelle en omgeving ter kerk gaan. Na zijn aftreden bevestigt ds.Vlot een lid uit de gemeente, M van Roon, tot zijn opvolger. Hij is fl jaar geworden. Ds. Buti zei dat er weinig tijd meer over is voor de gereformeerde kerken om tot eenheid te komen. Het idee van onzichtbare eenheid, dat de moe derkerk aanhangt, verwierp Buti. Hoewel de bijeenkomst geen wetge vende macht had, was het wel duide lijk. dat de niet-blanke gereformeer den aan de moederkerk zoiets als een ultimatum stelden voor het ontstaan van eenheid. Alles wijst er op dat de niet-blanke kerken zullen doorgaan met hun eenheidsstreven, ook indien de blanke NGkerk daar niet voor blijft voelen. TEL AVIV Bisschop Hilarion Ca pucci, het hoofd van de Grieks k» tholieke kerk in Israël, die gevangfl zit in de gevangenis van Ramallai wordt op het moment onder dwan gevoed. De bisschop, die gevoe wordt door middel van injecties ii de aderen, is tien dagen geleden me: een hongerstaking begonnen en be vindt zich thans in levensgevaar. Washington - De rooms-katholieke bisschoppen zullen zich, zoals gebruikelijk, niet uitspreken voor een van de candidaten in de komende Amerikaanse presidentsverkiezingen. Wei zullen de bisschoppen enkele duidelijke uitspra ken doen over brandende politieke zaken. Zij vinden dat een christen geroepen is zich voor de politiek te interesseren. Zij betreuren dat steeds minder mensen van plan zijn te gaan stemmen. De kerk moet opkomen voor de rechten van de mens en voor sociale gerechtigheid, zeggen de bisschoppen. Dat betekent dat de kerk politiek actief moet zijn, want vele gevallen van sociaal onrecht en van schending van mensenrechten kunnen alleen door regeringsingrijpen ongedaan gemaakt worden. De bisschoppen pleiten inzake abortus voor "Herstel van de rechten van het ongeboren leven', voor beter zorg voor de werklozen, een rechtvaardiger inkomenspolitiek en voor het beter naleven van de rassenintegratie in de scholen. Omdat Amerika's macht over de hele wereld is gevestigd, menen de bisschoppen dat de VS ook in het buitenland in het bijzonder de mensenrech ten dienen te beschermen. DRIEBERGEN De belangstellil voor de door het landelijk centnfl voor gereformeerd jeugdwerk uit® geven brochure 'Jeugdwerk, overhel en samenleving' is bijzonder grootJ deze brochure wordt een aanzet geg» ven tot beleidsbepaling ten aanzie van de betekenis van gereformed jeugd- en jongerenwerk in het doe de overheid sterk benadrukte beid ten behoeve van 'kansarmen'. Pred kanten en Jeugdouderiingen. zijnsinstellingen en vrijwilligers i jeugd- en jongerenwerk, gemeenteli ke diensten en andere landelijke o: ganisaties voor jeugdwerk hebbe belangstelling voor deze uitgave, d op verzoek (LCGJ, postbus 99. Drt bergen) gratis wordt toegezonden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2