Politieke protesten en
fascinerende vrouwen
NIEUW! Totaal nieuwe dessins in
kamerbreed Engels Axminster Tapijt
bij Van Reeuwijk/DeTijdgeesf
REEUWIJK
De Tijdgeest
Monteverdi-aanpak
in niets gewijzigd
199.-
249.-
269.-
349.-
398.-
495.-
vmH
Kunstnierpatiënt niet
blijvend aangetast
in seksuele potentie
Film International
Kerkvoogden en
diakenen vinden
elkaar
Gratis krant
in Parijs
Middelen gevraagd
voor behoud van
de koopvaardijvloot
Meer
bloemen I
en planten
gekocht
Om u een indruk te geven, enkele voorbeelden uit onze toonaangevende kollektie:
GELEGD!
GELEGD!
GELEGD!
GELEGD!
GELEGD!
GELEGD!
WOENSDAG 25 FEBRUAR11976
TROUW/KWART EN
door W. Wielek-Berg
De protesten tegen de Indonesische delegatie rommelen voort. Terecht. Want aan het beleid van de
Rotterdamse kunststichting valt in dit geval wel het een en ander te laken. Er werd oorspronkelijk
een Indonesische cineast uitgenodigd maar die kreeg geen toestemming en werd vervangen door
een delegatie van twee ambtenaren: de voorzitter en een lid van het dagelijks bestuur sectie film
van de kunstraad van Djakarta.
Aangezien Indonesië een rechts die-
tatorlaal land is, het kan bogen op
honderdduizenden politieke gevan
genen. onder wie ook filmregisseurs,
had de Rotterdamse kunststichting
deze delegatie, die ongetwijfeld be
staat uit het regime welgevallige per
sonen. moeten weigeren. Door dat na
te laten werd afbreuk gedaan aan de
goede naam van Film International:
is de progressiviteit waarop het altijd
zo prat ging nu eigenlijk menens of
mode?
Vreemde vrouw
Twee door vrouwen gemaakte films
(met dezelfde hoofdrolspeelster Del-
phine Seyrig) vragen onze aandacht.
Het zijn India Song van Marguerite
Duras (een Franse schrijfster die via
haar filmstrips onder andere voor
..Hiroshima mon amour" tot filmma
ken kwam en ..Jeanne Denman. 23
Quai de Tomnerte-1080 Bruxelles"
van de tot dusver alleen in zeer kleine
kring bekende Belgische cineasten
Chantal Akeman. Je zou de films
elitair kunnen noemen en ik kan me
best voorstellen dat er mensen zijn
die na een uur zeer verveeld de bios
coop verlaten maar op mij (en op niet
weinig anderen, want met name „In
dia Song" trok in Frankrijk veel pu
bliek) hebben ze een vreemd fascine
rende werking.
In „India Song" worden we ver
plaatst naar een burgerlijke salon in
het midden van de jaren dertig waar
de Franse ambassadeur in Calcutta
een solree geeft. Delphine Seyrig
danst daar in het rood met verwissel
bare mannen in avondkostuum op
muziek vol „beltschmesz" waarbij de
melodie „India Song" steeds terug
keert. De mensen op het doek zijn
stom, maar buiten het doek praten
stemmen over een zekere Anne-Marie
Stredter die vele minnaars had en
zelfmoord pleegde, over de vice-
Oconsul van Indochina die krankzin
nig werd. over een bedelares die uit
Indochina naar India trok maar
ook over hun eigen gevoelens en rela
ties. Een paar maal verlaat de came
ra de rituele choreografie in de salon
en gaat naar buiten. Dan zien we
ongenuanceerd groen, een tennisveld
in de regen met een rode fiets en
verder niets.
India Song kan worden uitgelegd als
een anti-imperialistische film, waarin
de figuren sterven omdat ze geïso
leerd zijn in een vreemde wereld,
maar die uitleg lijkt me toch te be
perkt. De film is als een melodie of
een gedicht dat blijft naklinken en
gevoelens opwekt van melancholie,
wanhoop en eenzaamheid.
Jeanne Denman
Het is erg moeilijk om in kort bestek
een indruk te geven van ..Jeanne
Denman". De film duurt drie uur en
beslaat drie dagen uit het leven van
een vrouw die met angstwekkende
Scène uit „India Song"
nauwgezetheid huishoudelijke taken
verricht: aardappels koken, vlees
klaarmaken, koffie zetten, bood
schappen doen, passen op het kind
van de buurvrouw, het bed opmaken
voor haar zoon. Tussen het opzetten
en het afgieten van de aardappels
door bedrijft ze prostitutie met oude
re heren. (Dat zien we niet. alleen
wordt de opbrengst nauwgezet opge
borgen in een grote porseleinen soep
terrine).
Op de tweede dag gaat haar gedrag
wat kleine afwijkingen vertonen: ze
laat de aardappels aanbranden, ze
gooit de koffie weg die haar klaarblij
kelijk niet smaakt, ze loopt hardnek
kig allerlei winkels af om bepaalde
knopen te vinden, ze weet niet of ze
met het kind moet spelen of niet. En
op de derde dag pakt ze een schaar en
steekt in haar slaapkamer de daar
toevallig aanwezige klant dood. Het
vreemde (en tegelijk) het obsederen
de van de film. die verre associaties
wekt aan Ferreri's „Dillinger is dood"
is. dat je geen ogenblik weet wat
Jeanne Denman denkt en je nooit in
haar gevoelswereld kunt verplaatsen.
Waarom pleegt ze die moord? Uit een
opeenstapeling van kleine irritaties?
Omdat die schaar daar toevallig ligt?
Omdat ze voor het eerst een orgasme
heeft gehad? Of omdat ze geestesziek
is. wel geestesziek moest worden
door het leven dat ze leidt? Ik weet
het niet maar ik heb er nog lang over
nagedacht.
door Adr. Hager
SCHEVENINGEN Er kan in twee jaar veel gebeuren, doch er is
nauwelijks verschil aan te geven tussen de Monteverdi-
voorstellingen door de Nederlandse Opera Stichting van januari
1974 en van de herhaling zoals die maandagavond in het Circus
theater werd gepresenteerd. De recensie van destijds zou vrijwel
letterlijk herplaatst kunnen worden.
De uitgevoerde theaterwerken van
Monteverdi vragen om een kleiner
theater dan de zaal in Schevenlngen.
De orkestbezetting wijst daar reeds
op. doch ook hoort de vocaliteit thuis
in meer beslotenheid. Voor wat be
treft „II Combattimento di Tancredie
Clorinda" is er nauwelijks sprake van
een opera-gebeuren, in ..Lamento
d'Ariana" in het geheel niet. In ..II
Ballo dell'Ingrate" wordt de opera
geest nog het meest benaderd.
Bestudeerd
De voorstellingen staan wederom on
der leiding van Gustav Leonhardt.
een naam die stylistisch verantwoor
de interpretatie garandeert. Monte
verdi tot in de perfectie, zeer wel
overwogen en bestudeerd, geen noot.
geen frasering wordt aan het toeval
of de inval overgelaten. Daarbij staat
hem in het Leonhardt Consort een
instrumentaal ensemble tot zijn be
schikking dat punctueel reageert op
zijn meer doelgerichte dan fraaie di
rectie. De eenheid tussen orkest en
vocalisten is voorbeeldig.
In het gevecht van Tancredi en Clo-
nnda is Max van Egmond de vertel
ler. die zijn taak prachtig verricht
Hij is echter meer een verklede orato
riumzanger dan een operafiguur,
doch da t brengt de aard van het werk
mee. Nelly van der Spek zong wat
Van onze redacteur wetenschappen
UTRECHT Klachten over verminderde seksuele begeerte,
impotentie en onvruchtbaarheid bij mannen die met een kunst-
nier worden behandeld, zijn vooral een gevolg van tekort aan
eiwitten. Het dieet van nierpatiënten staat maar een beperkte
hoeveelheid eiwitten toe.
Er is geen sprake van onherstelbare
beschadiging van de hormoonpro-
duktie in deze gevallen, vond de in
ternist E. van Kammen, die gisteren
op dit onderzoek in Utrecht promo
veerde. Na niertransplantatie kun
nen de klachten op seksueel gebied
dan ook weer verdwijnen.
Dr. Van Kammen vond wel vermin
derde hoeveelheden van het ge
slachtshormoon testosteron in het
bloed van kunstnierpatiënten. Maar
die vermindering was niet groot ge
noeg om impotentie te verklaren. Er
spelen kennelijk nog andere lichame
lijke en/of psychische factoren een
rol. Testosteron wordt bij de patiën
ten minder aangemaakt en boven
dien sneller afgebroken. Dat laatste
hangt samen met een stoornis in de
aanmaak van bloedeiwitten, die weer
een gevolg is van eiwittekort.
Volgens de promotor, prof. dr. F.
Schwartz, zou het toedienen van
meer eiwitten aan nierpatiënten wei
nig zin hebben, omdat een slechte
nierfunctie ook de opbouw van de
noodzakelijke eiwitten in de weg
staat. 'Maar het werk van dr. Van
Kammen geeft wel een vingerwijzing
dat de slechte nierfunctie van de pa
tiënten niet essentieel is voor de
klachten, en dat we een oplossing
moeten zoeken in de richting van een
verbetering in de eiwitsamenstelling
in het lichaam.' Zolang die oplossing
er nog niet is, blijft de patiënt voor
het opheffen van deze klachten aan
gewezen op niertransplantatie. Dat is
trouwens in veel opzichten wenselijk,
maar er zijn nog steeds capaciteits
problemen.
UTRECHT In april krijgen alle
hervormde gemeenten een welover
wogen advies ove* de verhouding
tussen diakonie en kerkvoogdij. Het
advies is vervat in een gezamenlijke
publikatie van de hervormde alge
mene kerkvoogdijraad. de vereni
ging van kerkvoogdijen en de her
vormde generale diakonale raad.
wisselvallig en Manus van Altena
die zijn zwaard letterlijk verkreukel
de benadert Monteverdi ook van
uit zijn oratoriumpraktijk.
De klaagzang van Ariana werd be
heerst vertolkt door de counter-tenor
Renécobs. Een volstrekt statisch ge
beuren. waaraan, ook al omdat de
begeleiding alleen met klavecimbel
plaatsvindt, weinig spectaculairs te
beleven valt.
Onbereikbaar
In de dans van de preutse vrouwen
demonstreerde Lieuwe Visser weder-
297om. dat de allerlaagste tonen in
zijn partij voor hem onbereikbaar
zijn. Nelly van der Spek leverde fraai
werk. Jeannette van Dijck zong stra
lend en glansrijk als immer. De klei
ne Kees-Jan Bolier deed bijzonder
zijn best. doch hij vond het theater
duidelijk erg groot en leeg. In het
geheel van deze voorstelling kunnen
met waardering genoemd wordén
cembalist Bob van Asperen. de balle
tacademie van het Rotterdamse Con
servatorium en de Stichting Mu-
ziekkring de Amsterdamse Cantonj.
Volgende voorstellingen van deze
Monteverdi-werken zijn te beluiste
ren in Amsterdam op 25 en 29 februa
ri en 3 maart, in Rotterdam 27 febru
ari. in Nijmegen 6 maart en in Gro
ningen op 12 maart.
Boze grafici van het Parijse
dagblad Parisien Libéré strooi
en regelmatig een flink gedeel
te van de oplage van het dag
blad over de straten uit protest
tegen de halsstarrigheid van de
directie hun looneisen te hono-
•Bijtankdag voor belangstellende
kerkleden, van de hervormde raad
voor de zending, Leidsestraatweg 11,
Oegstgccst, zaterdag 28 februari van
half elf tot half vier. Onderwerp: Gha
na. Aanm. postbus 12, Oegstgeest.
Van een verslaggever
DEN HAAG Bij de bhandeling
van de beleidsnota Nederlandse Zee
scheepvaart in de Kamercommissie
voor verkeer, hebben KVP en CHU
de regerning gevraagd aanvullende
middelen beschikbaar te stellen voor
het behoud van de Nederlandse
koopvaardijvloot. In een motie van
het Kamerlid Van Zeil (KVP) wordt
gevraagd de bestaande investerings-
aftrekregeling te herzien, door met
ingang van 1 oktober 1975 gedurende
acht jaar een ivesteringsaftrek
toe te staan van acht maal vijf procent
tot nu toe geldt een aftrek van
vijf maal vijf procent). Ook pleit de
motie voor aanvullende maatregelen,
die nodig zijn om de concurren
tiepositie van de Nederladse zee
scheepvaart ten opzichte van andere
landen te verbeteren.
Staatssecretaris Van Huiten en
diens collega Van Rooijen van finan
ciën hebben een herziening van de
investeringsaftrekregeling in eerste
instantie van de hand gewezen. Door
de Kamerleden Waltmans (PPR).
Roels en Albers (PvdA) werd nog
gepleit voor een nieuwe ..Helsinki-
conferentie" over een stabiele en bil
lijke verdeling van het internationale
zeetranspgt. De heer Van Huiten
zei weinig resultaat van een dergelij
ke internaüonalal overleg te ver
wachten
OOSTERHOUT De uitgav
van de Nederlanders
bloemen en planten stijg
sterker dan de inflatie. In
jaren 1970 tot en met 1975 b{F
droeg de toeneming van defe
bestedingen jaarlijks tussen -
13 en 15 procent. Dit betekei
dat de reële vraag naar bloemt
en planten jaarlijks grol
wordt.
Deze aan de officiële statist^
ken ontleende cijfers heeft sL
perflora te Oosterhout (N.B
die onder de naam 'Florat
haar verkoopnet van twa
winkels op franchise basis ga
uitbreiden, bekendgemaal j
Gebleken is, dat vooral de p
gehuwden veel geld over hebb y
voor bloemen en plante |V
Verder maken de statistiek»
duidelijk, dat er in het west< J
van ons land veel meer bloem*
en planten worden gekocht di 0
in de rest van h
land. Men schrijft dit toe ai
het feit, dat er in het west*
een groter aanbod is: er zi,
hier en daar in het westen vi
maal zoveel verkooppunt*
voor bloemen en planten
elders in het land. Verder korfri
de bloemenventer in het west^t
veel meer voor dan
rest van het land.
Gemiddeld wordt thans in otin
land jaarlijks 52 gulden pil
hoofd van de bevolking aali
bloemen en planten besteed.
Engels tapijt, befaamd om z'n prachtige bloempatronen. Nu óók in geheel andere dessins; unieke a-
symetrische blok- en schelpmotieven in uitzonderlijk mooie kleuren. Deze exclusieve dessins alléén
bij van Reeuwijk/de Tijdgeest, de zaken waarbij kwaliteit, service en leggarantie als één begrip ge
zien wordt. Omdat U uw geld maar éénmaal uit kunt geven.
En zo vindt U bij
van Reeuwijk/
de Tijdgeest nog tal
van kwaliteiten,
unieke dessins en
kleurcomposities
die tot de aller
mooiste behoren,
welke ooit de weef
getouwen verlieten.
Voor U die waar
voor uw geld wilt
hebben.
VOOR U DIE
WAAR VOOR UW
GELD WILLEN
HEBBEN.
Engels import
tapijt op 366 cm
breedte. Uitgespro
ken fraai dessin in
bruin/goud/oranje.
Een zeer
degelijke Engelse
Axminster in beige
en groene fond
kleur. Door de kom-
binatievan80%
scheerwol en 20%
nylon zeer sterke,
slijtvaste kwaliteit
Op 366 cm breedte.
Fraai gedessi
neerd ton-sur-ton"
Axminster. 80%
scheerwol/20%
nylon. Bruin/beige.
400 cm breed.
Zware kwaliteit
Axminster (zie de
afbeelding hier
boven) 80% scheer
wol/20% nylon in
unieke kleurstellin
gen. 366 cm breed.
100% zuiver
scheerwol Axminster
tapijt in bijzonder
fraaie kleuren beige,
groen en goud "ton-
sur-ton". 366 cm
breed, nu nog zo
lang de voorraad
strekt.
Engelse meester
klasse in Franse
stijl. Afgewogen
tinten beige/groen.
Excellente kwaliteit.
366 cm breed.
PER STR. METER
PERSTR.METER
PER STR. METER
PERSTR.METER
PER STR. METER
PERSTR.METER
Rotterdam Tilburg
Binnenwegplein Spoorlaan 340
010-14 18 00 013-42.23.26
Amsterdam Venlo
Stadhouderskade 3 Koninginneplein 46
010-16 04.91 077-1.66.18
Hilversum
Leeuwenstraat 45/47
02150-1.45.65
Alles voor wonen
Amsterdam Amstelveen
Bilderdijkstraat 73/87 Winkelcentrum
020-18.14.14 020-45.49.51
Amsterdam
Osdorpplein 3-17 Gratis levering door
020-19.17.07 geheel Nederland.