Herman van Veen weer in Theater Carré Ra i 1 n televisieprogramma's Even puzzelen NW-bond is bereid tot medewerking aan de commissie scheepsbouw BREIEI1 RW BRffiS lil iv VAN ARNHEM Portie vlees 'Emile Meyer moet blijven' Geen CAO voor personeel van congresgebouw Kleuter overleden na aanrijding Beethovenspel van Perlman weer een belevenis door Piet Visser d O <D VRIJDAG 20 FEBRUAR11976 BINNENLAND-RADIO EN TV-KUNST Het gebruik van vleee blijft «tijgen en veelvouden aan granen en 6-ndere grondstoffen zijn nodig om de vereiste aantallen slachtvee te kunnen vetmesten. Granen, waarmee veel mensen zich zouden kunnen voeden. Uit overwegingen van menselijkheid en gedwongen door de economische situatie, zullen wij ons meer moeten leren behelpen met wat het eigen land voortbrengt, omdat dure Importen niet langer te verantwoorden zijn. Het grote probleem ls echter, ln hoeverre wij bereid zijn, onze eetgewoonten te wijzigen en welke alternatieve voedingsmiddelen ons daartoe het beet kunnen verleiden. Hiermee vat lk ln grote trekken het Interessante programma samen dat de VPRO donderdag op het scherm bracht. Ben door wetenschapsmensen begeleid experiment ln het Engelse dorp Luddenden, waar de meerderheid van de bevolking de gebruikelijke porties vlees verving door plantaardige eiwitten. BIJ een soortgelijke proef ln ons land zou waarschijnlijk eveneens de gewenning aan het stukje vlees een flinke drempel blijken te zijn. Suggesties spelen daarbij een enorme rol. Ik heb ln de tropen sterke kerels zien verpleteren omdat zij zich niet aan het pittige Indische voedsel wilden wagen en rijst met boter en kaneel wensten te eten. Na enige tijd overvoerd te zijn geraakt door de talrijke natuurfilms, heb lk mij al ettelijke keren laten boeien door de plezierige verteltrant van Bert Garthoff en door de wijze waarop hij veel Informatie verwerkt ln zijn commentaar. Zijn begeleiding van de Engelse documentaire Het intieme leven van de vos. was een juweeltje van 'natuurlijkheid'. Dit mag best wel eens gezegd worden. Naar aanleiding van het programma over anti-conceptie waren bij de Avro vorige week honderden vragen binnengekomen. Deze woensdag Jakkerde Rla Bremer langs de drie deskundigen om maar zoveel mogelijk antwoorden voor de ldJkers los te krijgen. Soms leek het een wedstrijd wie zijn gedachten het snelst en met het minste aantal woorden wist te uiten. De presentatrice moet zich wel bijzonder ln de materie hebben verdiept, want zij reageerde zeer slagvaardig. Na zoveel voorbehoedmiddelen was de film over het klavecimbel een kalmeringsmiddel. Tere klanken omspeelden vakmensen en amateurs, die met uit de tijd geraakte toewijding en geduld oude tokkelinstrumenten nauwkeurig nabouwen. Graag had ik ook nog gezien hoe zij de versierende elementen vervaardigden. De uitzending, die een onmiskenbare charme bezat, zal niet alleen bewonderaars van het Instrument hebben bekoord. Het klavecimbel moet ook de aandacht getrokken hebben van mensen die op zoek zijn naar nieuwe statussymbolen. Over Somalië heeft de televisie ons nog niet zo druk Ingelicht. De redactie van Panoramlek deed er Iets aan en dat wekte meteen belangstelling voor deze noordoost hoek van Afrika en voor de maritieme activiteiten van de grote mogendheden ln de Indische Oceaan. Goede aandacht was er eveneens voor het streven om de ellenden van de Nederlandse Antillen staatkundig bij elkaar te houden. In Sprekershoek werd namens 'wij vrouwen eisen' gereageerd op een uitzending van het fel tegen abortus gekante Nederlands Artsen Verbond. Twee vrouwen schilderden met realistische details hoe zij ln hun Jeugd een klandesttene zwangerschapsonderbreking hebben beleefd, met als conclusie dat bij nlet-legaiseren van abortus dergelijke praktijken zonder medische hulp in aantal zullen toenemen. TON HYDRA door Ber Huising Herman van Veen kwam, na een uitvoerige buitenlandse tournee, woensdagavond weerom in Carré met zijn programma dat 'En nooit Weerom' heet En weer kreeg die wonderlijke tovenaar zijn publiek in de ban. Zijn eigen publiek dan, want het is best mogelijk dat er uitgaande mensen zijn die Herman van Veen niet zo hoog zien zitten. HIJ ls nogal grillig, dromerig en on vatbaar soms. een veelzijdig mengsel van een Harlekijn (zoals zijn onder neming ook heet), een Pierrot en een vaag filosoferende dichter. Meer dichter dan anderen die met een one-man-show het publiek verma ken. Geen groot dichter met woor den trouwens. Zijn teksten (of die van Rob Chrlspijn) zijn vaak niet meer dan gevoelige invallen met vreemde associaties, en niemand an ders zou ze zo kunnen, of durven, brengen. Maar Herman van Veen dicht daar bij ook met zijn welsprekende han den. zijn dansende benen, zijn ge hele lichaam, met stukjes speelgoed, zijn stem en vooral ook met zijn muzikaliteit. Als violist heeft hij een concertallure met een krachtige streek, maar ook ln een kostelijk komisch nummer de primitiviteit van een boeredansmuzlkant In de Amerikaanse 'western countries', en zijn optreden In een kamermuzlek- ensemble met blazers maakt hij tot een grappige parodie. Zijn stem. een goede zangstem van teder tot aan voluit, gebruikt hij ook voor een vreemd, maar echt. klinkend Indi aans. of voor een ritmische compo sitie op het woord 'Amsterdam' in vele klanken en vormen uitgespro ken en meerstemmig aangevuld, ver vormd. herhaald op geluidsbanden. Geluiden De verzorging van mechanische ge- lulden (door Hans van der Linden) en van de geraffineerde belichtingen (door Gerard Jongerlus) met veel schemer en 'spotjes', ls geen techni sche bijzaak meer. Alles behoort bij de stemmingen die Herman van Veen wil weergeven. De muziek ook uiteraard, en Harry Sackslonl met de gitaar. Martljn Alsters op de fluit, en componist Erik v. d. Wurff op de piano, laten In soil horen hoe goed ztj zijn. En vlak Hans Koppes en Ger Smit. op tuba. trombone en euphonium ook niet uit. Totaaltheater Er ls dus een perfekt werkend to taaltheater rondom Herman van Veen. die er doorheendartelt. van gevoellgheidjes tot humor, met lied- Jes. kleine kinderlijke verhaaltjes, brokjes nostalgie, uitbundige dans jes, stukjes mime (een prachtige, geestige vertraagde opname van Jo- han Oruyff bijvoorbeeld) en alles wat hem zomaar lijkt ln te vallen maar waaraan achteraf bezien toch grondig ls gewerkt. En wie eenmaal ln zijn ban is komt er de rest van de voorstelling niet meer uit AMSTERDAM De schorsing van Emile Meyer als directeur van het Van Gogh museum wegens overschrijding van zijn uitgave- budget heeft tot een actie in (Amsetrdamse) kunstenaarskringen geleid die onder de niet meer originele maar wel duidelijke kreet 'Emile Meyer moet blijven' van start is gegaan. Horizontaal: 1 zuivelprodukt, 4. ieit, 7. boerderij, 8. ongaarne, 9. lerentuln. 11. vod. 12. sprong. 14. spil van een wiel, 15. dwaas, 16. jon- Eensnaam. 17. oogziekte, 19 ge- ergte op Kreta, 21. open plaats ln een stad. 23. Ierland, 24. denkbeeld, 25. een der Cycladen, 26. ladder. Verticaal: 1. voertuig, 2. genees heer. 3. asbest. 4. alleenzang. 5. we reldtaal. 5. hoornstof, 7. dweepziek. 10. zijde van het voorhoofd. 13. spijltje, 17. meisjesnaam, 18. toe spraak, 20. aanw. voornaamw. 22. Europeaan. Oplossing ran vorige panel 1. oer, 2. nevel. 3. dam, 4. alger. 5. reden, 6. winst, 7. Ulbot. 8. zet, 9. erker. 10. Ram. ONDERWIJZER Een door Mischa de Vreede onder tekende brief aan minster van Doorn stelt letterlijk: "Emile Meyer moet blijven. Deze hartekreet die door meer dan honderdtien mensen die stuk voor stuk betekenis hebben voor het culturele leven ln ons land werd medeondertekend, ls bedoeld om u duidelijk te maken dat wij vinden dat het Van Goghmuseum in Amsterdam boven verwachting goed heeft gefunctioneerd dankzij de persoonlijke Inzet, het enthousiasme en de fantasie van haar directeur drs. Emile Meyer. Inplaats van een mausoleum ls het een museum ge worden dat bruist van leven en dat steeds weer een ander publiek met sociaal-culturele evenementen weet te bereiden. Zijn schorsing heeft ons verbijsterd.' Mede-ondertekenaren zijn onder meer Ischa Meijer. Ann Burton. Eric Herfst. Max Dendermonde. Rijk de Van onze sociaal-economische re dactie DEN HAAG De raad van com missarissen van het Nederlands Congresgebouw ln Den Haag wenst met de samenwerkende bonden van overheidspersoneel en de Algemene Nederlandse Organisatie van Uit voerende Kunstenaars (ANOUK) voor zijn personeel geen CAO af te sluiten. Dit besluit heeft de presi dent-commissaris van het Congres gebouw tevens wethouder van economische zaken van de gemeen te Den Haag aan de bonden medegedeeld. De Algemene Bond van Ambtena ren (ABVA) meldt in "De Ambte naar' dat het de bedoeling was te komen tot een CAO. die zoveel mogelijk gelijk zou zijn aan de rechtspositieregeling van de ge meente Den Haag. Volgens de bon den is het afsluiten van een CAO zonder duidelijke argumentatie af gewezen. ZIJ verwijten met name de gemeente Den Haag dat er nau welijks van een sociaal beleid kan worden gesproken. TILBURG De vierjarige Robert van Uden is woensdagavond ln een ziekenhuis ln Tilburg overleden aan de verwondingen die hU 's middags had opgelopen bU een aanrijding ln zUn woonplaats Loon op Zand. De leuter was onverwachts een weg Gooijer. Remco Campert, Slmon Carmiggelt, Bert Voeten. Slmon Vlnkenotog. Nico Scheepmaker. Bert Haanstra. Theo Olof, Willy Alberti. Peter Schat en Henri Knap. AMSTERDAM De beide abonne- mentsconcerten van deze week door het Concertgebouworkest oJ.v. Ber nard Haitink, openden met een vrij onbekend werk van Brahms: zijn 'Eerste Serenade' in D, op. 11 uit 158. Brahms was toen 25 jaar en had zUn leerjaren achter de rug. Maar zolang als lk Brahms heb kunnen beluisteren, heb ik ln twee erlei opzicht tegen hem op-gezien: De eerste opwelling was steeds Hé, alweer BrahmsDe tweede gedach te even vaak maar dat was twin tig, dertig maten na het begin "Wat is hU tóch een knap symfoni- cus!' Ik moet bekennen dat die twee de gedachte deze keer achterwege is gebleven. Was het doordat het een minder gaaf, al te gecompliceerd 'jeugdwerk' was? Het kwam echt niet alleen door de minder fraaie partijen tn de koperblazers. De prestatie van de zittend spe lende solist Itzhak Perlman, die hier al enkele malen zUn virtuoze spel heeft laten genieten, was ook nu weer een grote belevenis. Boel end van toon en voordracht, ragfUn en zingend in een beheerste dyna miek. poëtisch van uitdrukking, hield deze dertigjarige (door kin derverlamming in zUn vroege jeugd gehandicapte) ruim een half uur de volle Grote Zaal volkomen ln zijn ban. Haitink volgde hem daarbU met een dichterlijk aangepaste be geleiding ln een fUnzlnnlge orkest klank van het helder spelend orkest. 46 Kille Bill, die samen met Jo nathan in één cel was onderge bracht, had natuurlijk ook wel ge merkt, dat er lets loos was. Plotse ling hoorde hU namelijk twee dreu nende ontploffingen en werd hU met bed en al dwars door de cel ge kwakt. De celdeur vloog uit rijn hengsels en zelf kwam hij met stro zak op de pUnlljk verraste Jona than terecht. Koelbloedig krabbel de hU overeind en misprijzend be keek hU de regenvlagen, die door de stukgebombardeerde muur naar binnen gutsten. Hang een deken voor het gat, Jonathan,' sprak hij. Van een onzer verslaggevers UTRECHT De Industriebond NW is bereid mee te werken aan een nog te installeren commissie scheepsbouw, mits aan een aan tal voorwaarden wordt voldaan. Dit deelde de hoofdbestuurder van de Industriebond NW, de heer W. Wamsteker mee, na afloop van een vergadering van 250 kaderleden. De vergadering heeft het besluit om mee te werken genomen, ondanks het grote wantrouwen ten aanzien van allerlei scheepsbouwcommissies ln het verleden. Vandaar ook. dat de o pte richten commissie, waarin drie werknemers, drie werkgevers en vier vertegenwoordigers van de overheid zullen zitten, zal moeten voldoen aan een aantal eseentlële voorwaarden. In de eerste plaats, aldus de heer Wamsteker. dient de commissie (die door minister Lubbers al de Commissie Moeilijke Jaren Scheepsbouw ls genoemd) te be schikken over dwingende bevoegd heden. Met andere woorden, de werkgevers In de scheepsbouw zul len een deel van hun macht moe ten afstaan. Verder moet de com missie ln alle openheid kunnen werken en een permanent karakter hebben. Voorts dient voorop te staan, dat er bij de werven geen gedwongen ontslagen zullen vallen. Volgens de heer Wamsteker zijn in (ADVERTENTIE) 'Het regent in.' "We kenne d'r uit!' zei Jonathan blij. 'We blij ven binnen, want het regent te hard,' antwoordde Bill. 'Of dacht jij soms, dat lk een beetje door dit noodweer ging rondlopen? Ik peins er niet over. Je zou Je een afschuwelUke verkoudheid op de hals kunnen ha len.' 'Breng dan de volgende keer een regejas mee zei Jonathan, die begonnen was een deken voor het gat te bevestigen. 'En ga d'r toch maar liever uit.' "We blUven bin nen,' zei Bill nogmaals. 'En wat die volgende keer betreft, die zal er niet zUn.' En nauwelUks had hU deze woorden gesproken, of daar Platvink-Jantje zijn dikke 1 om de hoek van de uit haar v< hangende deur. 'Ga JU d'r nietr tusse, baas?' vroeg de dikke vult verwonderd. 'Nee, ik niet van tussen, zoals jU nat zo tjes weet uit te drukken,' antw de Kille Bill en zuchtte ver achter ziin hand. Het lijkt ml melijk héél verstandig, als wU ven'Dan biyve Sjarl t ook,' besloot Jantje. 'JU heb meeste herses van ons, baas. Jri het dus wel het beste wete PELLI, PINGO EN HUN VRIENDEN Radio vandaag Speciaal vandaag TV vandaag HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.06 (S) Ge var. prog, met Hans van WUUgenburg. (7.30 Nws.) 8.30 Nws. 8.3S GIJmn. voor de hutsvr. NOS: 8.45 Spiegel van Belgte. KRO: 8.15 (s) Gevar. prog, met Anne van Egmond. (10.30 Nwb.) 13.00 (s) Lunchprog. met Hans van WUligenburg. (12.26 Med. 12.30 Nws.) 14.00 (S) Gevar. prog, met Anne van Egmond. (15.30 Nws.) 16.00 Jacques van Kollenburg ln gesprek met Hans Lich- tenstein. 17.00 (S) Klnderprog. door An ne van Egmond. 17.30 Nws. 17.32 (S) Afct. PP: 18.19 WD. KRO: 18.30 Nwb. 18.41 Marktber. 18.44 (8) Zomaarstereo. 19.30 Na het Tuchtkasteel' van de Ge- NEDERLAND I broeders Hammond (20.25) presen teert Willem Duys zijn Vuist. Ned. 2/21.15 NOB-NOT 10.45-11.35 Schooltelevisie de scheepsbouw veel mensen ont slagen. Het gaat daarbij vooral om arbeiders, die ln dienst zijn van onderaannemers. Ongeveer twintig tot dertig procent van de werkne mers ln e scheepsbouw ls niet direct ln dienst van de betrokken werf. Er zijn ln Nederland ln totaal 50.000 mensen in de scheepsbouw werkzaam. Niet optimistisch De heer Wamsteker Ls overigens niet optimistisch over het gesprek met de regering aanstaande dins dag over de instelling van de com missie. Vooral de belangrijkte voor waarde de Inlevering van een deel van de macht van de werkge ver zal volgens hem een strui kelblok vormen en hl) verwacht dan ook niet dat de werkgevers zich zonder slag of stoot zullen overgeven. In de commissie willen de bonden namelijk meepraten over investeringen, de acquisitie van orders, de verdeling van orders en de marktafbakening. neveld. 2225 (8) Goal. 23.56 Nws. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nwb. 741 Ochtondgijmn. 720 Te Deum Laudamus. 7.54 Vingerwij zing. 8.00 Nwb. 8.11 Hier en nu. 8.25 Roze geur en prikkeldraad. NOS: 9.00 In focus. 9.35 Wateret. VARA: 9.40 Schoolra dio. NOS: 10.00 Wat heeft dat kind? 10.16 De taal ln Je hand. 10.30 Eurollght. 11.00 Nws. 11.03 Meer over minder. 12.30 Toerlsmo. OVERH.VOORL: 12.49 Ultz. voor de landbouw. NOS: 13.00 Nws. NCRV: 13.11 Hier en nu. 13.30 Vonken onder de as. 13.45 Onder de groene linde 14.00 Repertorium van de NOS-koren en -orkesten. 15.00 Zoeklicht op Neder!. (16.00 Nwb.) 16.30 KUk op Nederl. VPRO: 17.00 Welingelichte kringen. 17.45 SYM BIOSE VPRO: 17.55 Med. HILVERSUM H 18.00 Nws. 18.11 Embargo. PP: 18.20 Ultz. WD. VPRO: 18.30 Embargo vervolg. NOS: 20.00 Nwb. 20 05 (S) NOS-Cultuur: Concertgebouw Ork. en piano. (In de pauze: Een kl«4ntje kuituur) 22.30 Gam ma van Alpha en Beta. 23.00 Met het oog op morgen. 23.05 Aktxiverz. radio-telev. 23.20 Den Haag vandaag. 23.55 Nwb. HILVERSUM III EO: 7.03 (S) Goepelsound. 8.03 (S> Tijdsein. (8.03. 8.30 en 8.45 Klankbord) 9.03 (S) De Muzikale Fruitmand. 10.03 (S) Te Elfder Ure. TROS: 11.03 (S) Drie draalt op verzoek. 12.03 (8) De Hugo van Gelderenshow NCRV: 13.30 (S) Pop-Kon- tafct. N06: 16.03 (8) De Hltmeesters. HILVERSUM III NOS: 18.03 De Vakaturebank. 18.10 (S) NOS-Maal. VERONICA: 19.02 (S) VER- ONTC A-op-drle VPRO: 20.02 (S) VPRO- Vrljdag-Op-Drle23.02 Radio Vrij Belgle. 24.02 (S) Amigo® de Muelca. AVRO: 1.0B Continu de nacht door. Simon van Collem praat met Marty Feldman en Gene Wilder, hoofdrolspelers in de nieuwe film De avonturen van Sherlock Holmes' slimmere broer, waaruit enkele fragmenten worden getoond. Ned. 1/22.00 De TROS zendt een show van de Amerikaanse zangeres Esther Phil lips uit. Televizier Magazine komt met actualiteiten. Ned. 222.35 De eerste aflevering van de IKON-serie Oud en wijs genoeg ls gewijd aan de verpleegster Henna Holtus, die op 67-jarige leeftijd in actie kwam tegen onrecht. Ned. 1/23.00 In Muziek-op-Vler presenteert de VPRO nieuwe stromingen. Hilv. 4/15.00 O Herinneringen aan Wim Sonne- veld vullen de KRO-rubriek Klein kunst met een grote K. Hilv. 1/21.30 HILVERSUM IV (S) Vocalise. 12.00 (S) Uit eigen produl tie. EO: 13.00 (S) Klankspiegel. 14.( Nws. 14.02 (S) Klankbord. 14.20 (8) r NEDERLAND I NOS 18.45 Kortweg 18.55 Jourqaal TROS 19.05 De man van zes mllloen 19.55 Alles of niets 20.40 Pepper NOS 21.35 Journaal TROS 21.50 Interview met de Minister President 22.00 De avonturen van Sherlock Holmes' slimmere broer 22.25 Esther Phillips special IKON 23.00 Oud en wijs genoeg NOS 23.25 Journaal NEDERLAND H NOS 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal AVRO 19.05 Toppop Hitparade NOS 20.00 Journaal AVRO 20.25 De gebroeders Hammond 21.15 Voor de vuist weg 22.35 Televisier Magazine NOS 23.30 Journaal opgelopen en werd aangereden door een bestelauto. ASSEN Een personenauto is in frontale botsing gekomen met een DVM-bus. De bestuurder van de personenauto, de heer A. Zuidema <23) uit Zuid-Laren, kwam hierbU om het leven. Het ongeluk was op de rijksweg langs de Drentse hoofd vaart bU het gemeentehuls ln Smil- de. Het wegdek was glad. Het is niet zeker of dit ook de oorzaak Een gloednieuw breiblad vol modellen, ideëen, tips. Een wereld vol breiplezier voor babies en peuters, 48 pagina's dik! Vanaf nu overal verkrijgbaar bij uw tijdschriftenzaak en warenhuis. B.V. Uitgeverij De Vrijbuiter Spoorlaan 350. Tilburg 125 In de derde hoek bU het raam zit een jonge man, zo om de dertig Jaar, gemakkehjk zit hU :n de hoek gedoken, verdiept in een boek. Een beige jas hangt naast hem. de schou der aan de raamzUde is er los mee bedekt. Een conducteur heeft het portier geopend, een koude oktober lucht stroomt naar binnen. De corpu lente dame merkt kregel op, dat die lucht Uzig koud en houdt een opo- sumstaartpunt met de hand tegen haar mond. Het portier blUft open en de lucht stroomt derhalve de cou pé ln. De dame vraagt nu, onper soonlijk, maar met wat luider stem dan daareven, of dan niemand het portier kan sluiten? De oude heer wordt door haar stem wakker, even opent hU helemaal zUn ogen om ze dan weer vast toe te knUpen. De Jonge man, die het verst van het portier zit, staat nu evenwel op. legt zijn boek in het kleine net en wil juist het portier aan de trekriem van het raam toetrekken, als een jong meisje letterlUk onder zUn hand door nog naar binnen glipt. Hup. dat ls nog net gelukt,' zegt ze monter. Ze heeft een groen vilten hoed op, die met een klein riempje als een zuidwester onder de kin zit vastgesnoerd. Met een pardon loopt ze vlug als een vogel de twee oudere reizigers voorbU en gaat ln de an- door Henriette L.T. de Beaufort dere hoekplaats WJ het raam tegen over de plaats van de Jonge man zit ten. Even kUkt ze naar de beige jas en dan naar de eigenaar, een on- persoonHjke oogopslag, vliegens vlug, zoals een zwaluw lrijkt, als hU voorbUvliegt. De jonge man heeft de coupédeur Inmiddels gesloten. De oude dame zit nog altijd steil, wat vooruitgeschoven op de bank; ze heeft het verstoorde gezicht behou den, want ze houdt niet van de windstoten, die onder de stationskap blazen met een Jankend stormgehuil. De oude heer ademt nu snorkend met geopende mond. De jonge man is weer gaan zitten en leest verder. Het jonge meisje haalt een boek uit haar leren boekenmap, toch begint ze niet dadelijk te lezen, ze kijkt door het raam naar het perron, waar de mensen kampen met de wind, rokken waaien op, boeden en petten af, ze fladderen tot op de rails. Ter- wUl ze zo tuurt, kUkt de jonge man even over zUn boek heen naar zUn overburin, haar gezicht is nog wind- fris, de wangen koraalrood. Ze legt het boek weer in de tas en haalt een zakkammetje voor de dag. neemt de zuidwester af en kamt blonde en verwaaide haarpieken zonder zich te spiegelen naar achteren. De Jonge man ls geboeid door de argeloze, niet coquette bewegingen. Nee, mooi is ze niet, de neus is wat ste vig, regelmatig is het gezicht ook niet, maar wel levendig, beweeglUk, het voorhoofd boeit hem het meest, het ls maar weinig convex, bU de slapen heeft het rechte hoeken. WonderlUk.' denkt hU bU zich zelf. 'voorhoofden kunnen geslachtsloos zUn. ze kunnen zo goed aan een man als aan een vrouw toebehoren.' Het jonge meisje moet zich bepeinsd voelen, ze wendt haar gezicht van het raam af en kUkt hem aan. hU blijft haar evenwel aankUken, voor zichtig en neutraal: ze verdraagt zijn blik, gaat rustig haar gang, steekt de zakkam in de étui, haalt het boek weer uit de tas en begint te lezen. De trein stopt in Drieberg!, oude heer wordt met auton10 plichtsgevoel wakker en sta i slaapdronken op het perron, zette oude dame is al van 1. af bezig om baar bezittingen te garen en zich mobiel te Ze blyft aan het geopende met zoekende ogen staan, vreiknecht loopt alle coupé's totdat hU haar ziet en haastl haar toeschiet. Beleefd zejfï 'Goeie middag, mevrouw, il steekt de twee handen uit, i rs dame vastgrijpt, met vol gewl y hem steunend zonder enige kracht in de knieën, zakt ze er' de treeplank en dan op het De knecht stapt dan nog vlu l coupé en grist het hele hebl( houden van de oude mevrou tas, dozen en pakjes. Het 1 meisje heeft deze hele bed i aandachtig gevolgd, een zwef r een glimlach is over haar gel: trokken, toch beweegt geen van haar gezicht. De coa11 wordt toegeslagen. ZU en haa n buur blijven alleen zitten, fc hebben ze een bevrijd gevoel, coupé leeg ls, de Jonge man zUn ogen te laten glUden i u boek, dat ze leest. hU meent te bennen, het moet wel de 1 ii Gorter zijn. e Wordt w

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 4