Professor Berkhof en heer Kooten Levitin Krasnov en het ontstaan van de samizdat oc Britse huur- jgen in Angola slachtten elkaaraf deTijd Avondmaal met sago en water, mag dat? j[ pro ueritate Pro Veritate in ons land gedrukt Vandaag Nederlandse hindoes gaan tempel bouwen Bijbelactie voor Guatemala Een op drie r.k. elke week naar de kerk Trappisten sluiten hun bakkerswinkel Weekblad Gebed voor beklaagden in Namibië gevraagd VOORBUGANGÏ KERK-BINNENLAND TROUW-KWARTE door A. J. Klei yik rook aI hiina een halfjaar niet tneen....... Vanavond om tien over half acht schuift professor Berkhof de theologische werkjes even terzij de om zich voor zijn televisie toestel te nestelen. Hij contro leert of het ding goed staat ja, Nederland I, dat is in orde en gaat dan aandachtig zitten kijken naar de uitzending van het Simplistisch Verbond, want hij is een vaste afnemer van het geen de heren Bie en Kooten ons volk, en dus ook hem, te zeggen hebben. Hoe ik dit zo zeker weet? Eerlijk gezegd weet lk het niet helemaal zeker, maar wel is sprake van aan zekerheid grenzende waarschijnlijk heid. En die aan zekerheid grenzen de waarschijnlijkheid haal ik uit het voorwoord dat professor Berk hof als voorzitter van de raad van kerken in ons land heeft geschreven voor het eerste nummer van het nieuwe tijdschrift van de raad van kerken. Dit blad kreeg de naam 'Saamho rig' en professor Berkhof legt op een waarlijk simplistische wijze uit hoe ze op die naam gekomen zijn. Ik citeer: 'Op het eerste gezicht Is die naam weinig zeggend. Het lijkt een wat klassieker en deftiger woord voor wat we tegenwoordig 'solidair' noe men. Maar er zit veel meer in en achter. Dat gaan wel al vermoeden als we het even iets anders schrij ven L v. "saam-horig" of "samen horig". We beginnen met de tweede helft: "horig". Woorden op -ig dui den een duurzame toestand of han deling aan, in dit geval die van bet horen. Is het niet net alsof we heer Koo ten zelf horen? Het ontbreekt er nog maar aan dat er niet "Dames heren ook' boven staat, maar er staat niks boven. Professor Berkhof valt met de deur in huis, bij veegt als een goede simplist alle tierlan tijnen van de tafel. Ik kan niet nalaten nog een staaltje te geven van de kootensiaanse in slag van professor Berkhof. Net als het Simplistisch Verbond steekt hij fijntjes de draak met modewoorden door ze in een paar zinnen op elkaar te stapelen. Je zegt dan niet radio, maar: medium, en je hebt het over motivatie, in plaats van over be weegredenen. Maar laat ik professor Berkhof weer het woord geven. Hij merkt in zijn voorwoord op: "Maar de informatie moet vaak fragmentarisch blijven en de docu mentatie nog meer, terwijl de media zich voor onze motivatie in het al gemeen weinig interesseren. Wij willen ons in dit blad op een zo vol ledig mogelijke informatie, docu mentatie en motivatie toeleggen, wat het veelzijdige werk van de Raad en zijn organen betreft.' Alweer: is het niet net alsof wij heer Koot (envoor ons zien met naast zich een instemmend knikken de heer Bie? Het mooie van dit woord vooraf in dit eerste nummer van 'Saamhorig' is dat de raad van kerken via zijn voorzitter op deze wijze duidelijk maakt dat de ker ken weliswaar niet van de wereld zijn, maar wel drommels goed mid den in de wereld wensen te staan en, om zo te zeggen, de televisiekijkers en televisiekijker zijn. Ik juich deze houding van ganser harte toe. Geen strijd om beuzelingen, maar de borst nat maken voor het simplis me. •Saamhorig', dat overigens weinig simplistisch in zee gaat met een kerkredactie, een redactieraad als mede een hoofdredacteur, komt tien keer per jaar uit en een jaarabonne ment kost 24,50. Adres admini stratie: Parkweg 20a te Voorburg. In dit eerste nummer staat een heel nuchter artikeltje van professor Runia naar aanleiding van Nairobi en bijgaand plaatje staat bij een verhaal over de nieuwe levensstijl van dr. Hans Opschoor. DENHAAG Er leven in Neder land thans naar schatting veertig duizend hindoes, voor een belangrijk deel Surinamers. Voor hen wil de stichting Sanaria in Den Haag een een tempel bouwen, waarvan de kos ten ongeveer een ton zullen bedra gen. Voor de bouw is al grond be schikbaar. De bouwwerkzaamheden zullen door de hindoes zelf worden uitgevoerd. Van diverse organisaties en instellingen in Nederland heeft de stichting Sanaria een financiële steun gevraagd van honderd gulden. De rJc. bisschoppenconferentie heeft dit symbolische bedrag aan de stich ting geschonken. GUATEMALA De wereldbond van bijbelgenootschappen heeft bijbels en nieuwe testamenten ter beschikking gesteld van de slach toffers dn Guatemala. Bovendien worden in opdracht van de wereld bond een half miljoen speciale bij belselecties gedrukt die volgens al gemeen secretaris ds. Ulrich Fick de getroffenen kunnen helpen de ervaring van de ramp te verwerken. Deze bijbelgedeelten zullen worden verspreid door leden van kerken in Guatemala. Van een onzer redacteuren In het einde van de jaren vijftig la gen in de Russische boekwinkels In eens stapels boekjes, geschreven door een vroegere seminarist, die 'gebroken' had met de godsdienst, Evgraf Duluman. Het boekje stond zo vol met onzin en halve waarhe den dat onder de christen-intellec tuelen in de 8owjet-Unie niet wei nigen geneigd waren daar Iets aan te doen. Een van degenen, die deze aandrang niet konden onderdrukken was Anatolij Levitin Krasnow, die ln die Jaren nog een gewone leraar in Moskou was. In een artikel in het nieuwe num mer van Glauben in der Zweiten Welt', dat helemaal over christelij ke ondergrondse literatuur gaat, zet Levitin uiteen wat er gebeurde. "Duluman hoort absoluut niet tot de mensen die ook maar iets te beteke nen hebben. Hij is een zeer gewone doorsnee-mens, die bovendien weinig gevormd en weinig begaafd was. Toevallig had hij een tijdje aan een godsdienstige hogeschool les ont vangen en had daarna nog enige tijd lesgegeven aan een godsdienstig se minarie. Het bijzondere van Dulu man was dat hij met de godsdienst afgerekend had en de beroeps-athe- isten klemden zich ln wanhoop aan hem vast. Zij roemden zijn boekje waardoor het in grote oplage in de boekwinkels en zelfs op de planken in alle bibliotheken kwam te staan. De gelovigen raakten ln de war, want op het omslag stond zomaar onder de naam van de auteur: 'ex- kandidaat in de theologie'. Daarom besloot ik Duluman te ant woorden. Een vriend van mij merkte nog op dat Duluman slechts de dek mantel was van de patriarch van de antl-rellgleuze propaganda Emel' jna JaroslavsklJ. Levitin wordt Krasnov Ik noemde mijn recensie van het boekje van Duluman slechte "Biblio grafische opmerkingen'. Toen deed zich de vraag voor, of lk de recen sie onder eigen naam zou publice ren. De moeilijkheid was dat lk nog steeds leraar was aan de 116e mid delbare school in Moskou en boven dien had de redacteur van het blad van het Moskouse Patriarchaat, metropoliet Nicolai, mij gevraagd op geen enkele manier ln discussie te treden met de atheïsten. En zo kwam het dat ik mijzelf op 43-Ja- rige leeftijd van Levitin in Kras now veranderde. Aan de dame, die destijds mijn proefschrift getypt had vroeg ik mijn recensie ln vijf exemplaren uit te tikken. Een stuurde ik aan me tropoliet Nicolai, een bracht lk naar de heer Adjoebei, de redacteur van de Komsomolskaja Pravda en de overige drie verdeelde lk onder en kele theologen. De metropoliet reageerde terug houdend. Hij zei: Uit is ernstig'. Dat vond lk voor iemand als hij, die uiterst zuinig is met prijzende op merkingen, een geweldige erken ning. De theologen maakten een aantal kritische opmerkingen, maar ik begreep uit hun woorden dat ik het examen toch goed doorgekomen was. Toen liet lk nog eens vijf exempla ren tikken, die lk aan wereldse men sen te lezen gaf. twee schrijvers, twee hoogleraren en een kennis van mij, een schooldirecteur. Zij waren een en al lof. Toen begon het echt. Mijn hele Inkomen ging naar typis tes. Overal stuurde ik mijn bestrij ding van Duluman heen: naar schrijvers, bekende atheïsten, Jon gens en meisjes, mijn vroegere leer lingen en mijn collega-leraren.' Niet almachtig FAMILIEBERICHTEN kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden op nummer 020-913466: en ven 1630-20.00 uur op nummer 020-220383. Dit laatste num mer geldt ook voor ZONDAG AVOND en dan van 18.00-20.00 uur. Onze adressen: AMSTERDAM: Dlrektle - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131, tel. 020-913456, Postbus 859. Redaklle: Nieuwe Zljds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9. Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22. Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE/GRONINGEN: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel 05200-17030. Postbus 3. Levitin Krasnow vertelt dat zijn artikel in de winter van 1958/'59 ln heel Rusland rondging. Maar de ge heime politie kon kennelijk niet ontraadselen wie achter het pseudo niem schuil ging. Dat vernietigde de mythe van een alwetende KGB. Levitin Krasnov zegt van hen: 'In derdaad zijn dat geen almachtigen of alwetenden, maar eenvoudig heel gewone ambtenaren, geborneerd en onverschillig, die als het er op aan komt alleen met hun elfen persoon lijke belangstelling nezig zijn, net als alle andere ambtenaren. Mis schien zijn er onder cic KGB-ambte- naren nog wel heel keurige lieden, die alleen meestal erg beperkt zijn. Als zij met een nieuw verschijnsel in aanraking komen raken zij in een doodlopende straat en weten zij er niet uit te komen. Zo was bet ditmaal ook. Kerkelijke samizdat wat is dat nou weer voor iets nieuws? Het duurde een jaar eer zij in beweging kwamc In september 1959 verscheen in de krant voor leraren een artikel over een collega ten plattelande, die ge lovig was. De schooldirecteur werd nerveus en vroeg aan Levitin wat er zou gebeuren, als er zo"n artikel over hem in de krant zou verschij nen. Tenslotte bood Levitin zijn ont slag aan als leraar. priesters Jakoenin en Esj liman hun open brief aan de patriarch van de orthodoxe kerk richtten. 'De petitie zelf was een populair werkstuk,' schrijft Levitin Kras nov. 'Onmiddellijk na zijn verschij ning ging het als een lopend vuur door heel Rusland en bereikte alle uithoeken van dit onmetelijke land.' Tenslotte ging de christelijke sa mizdat in de jaren zeventig behoren tot de normale verschijnselen van de Sowj et-staat. Alexander Solsje- nitsin schreef zijn vastenbrief, Jev- geni Barabanov, een jonge geleerde, deed zijn intrede in de samizdat li teratuur en thans draagt ongeveer veertig percent van alle samizdat een christelijk karakter. DEN HAAG Van de vijf en een hail miljoen Nederlanders, die als rooms-katholiek te boek staan, kunnen er drie miijoen als kerke lijk betrokken worden beschouwd, terwijl 1.8 miljoen wekelijks naar de kerk gaat, dat ls een op de drie. Dit blijkt uit een proefonderzoek, dat het katholiek sociaal kerkelijk Instituut ln 1974 heeft Ingesteld. Met de verstedelijking neemt de kerkelijke meelevendheid af. In de grote steden gaat 18 procent van de nominale rooms-kathoMeken naar de kerk en 40 procent van de ker kelijk betrokkenen. Op het platte land zijn deze percentages respec tievelijk 53 en 65 procent. ADVERTENTIE Vrijzinnig In maart 1960 verscheen in het athe- istenblad Wetenschap en Religie een artikel, waarin "burger Krasnov' werd aangevallen als een vrijzinnige verrader van ons geestige erfgoed. Dan volgen ln hetzelfde blad ln la tere nummers veel fellere aanval len. Maar die hadden als gevolg dat steeds meer gegrepen wed naar de geschriften van Levitin Krasnov, ook al geraakte hij ln gevangen schap. Steeds meer schrijvers be gonnen mee te doen aan de litera tuur van godsdienstige samizdat, totdat het hoogtepunt bereikt werd ln december 1965. toen de twee DUBUQUE De trappisten van New Melleray-abdiJ bu Dubuque ln de Amerikaanse staat Iowa heb ben hun bakkerswinkel gesloten. Het brood van de trappisten was bij de plaatselijke bevolking bijzonder in trek. De trappisten hebben hun bak kerij moeten Inkrimpen, omdat er te weinig monniken zijn als gevolg van overlijden en uittredingen. Het ontzettende verhaal van de massamoord in Maquela Hoe het Vaticaan ongewild keihard tegen Israëls schenen schopte De geestelijke verzorging in het leger op weg van hemeltheorie naar doorbreking van geweld- taboe Midden in de Tijd een kleurig kunstwerk van Fred van der Wal De Antwerpse Zesdaagse Bon voor proefabonnement I wtkaa d« Tijd vsof II |KldM. adres plaats:- Zonder postzegel renden aan da Tijd. Antwoordnummer 6 Amsterdam. Beuling na ontvangst van accaptgiro. Overel te koop: 12.-. Abonnementen: tol. 020 - 23 10 14 Levitin Krasnov BRUSSEL Na de bisschoppen van Oostenrijk, Duitsland en Frank rijk heeft ook kardinaal Suenens van België gewaarschuwd tegen de sekte van Moon, beter bekend als 'Unified Family'. Zijn waarschuwing tegen de sekte, 'die begint in België te infriltreren en zich beroept op het christendom', richt zich vooral tot jongeren, ou ders en opvoeders. ENSCHEDE De vrijgemaakt- gereformeerde kerkeraad van En- schede-Noord meent, dat ook op het zendingsveld het avondmaal bediend moet worden met brood en wijn, ten zij dat absoluut onmogelijk is. De kerkeraad kwam, volgens het weekblad Kerknieuws, tot dit stand punt tijdens een bespreking van een rapport van het 'Groninger zendings- college' over de elementen, die bij het avondmaal op de zendingsvelden moeten worden gebruikt. Er wordt in dit rapport vermeld, dat men normaal brood en wijn gebruikt naar de traditie van de kerk. Wan neer brood en wijn op het zendings veld ontbreken, zouden andere ele menten gebruikt kunnen worden. Voor West-Irian, waar de Groningse vrijgemaakt-gereform eerde kerken january januarle 1976 Van een onzer redacteuren UTRECHT Pro Veritate, het blad van het Christelijk Insti tuut in Johannesburg, wordt van nu af gedeeltelijk in Nederland eedrukt. Dat ls nodig geworden doordat het Christelijk Instituut sinds het tot een besmette orga nisatie werd verklaard eeen geld ook geen abonnementsgeld uit het buitenland meer kan ont vangen. Plaatsvervangend wordt dat nu gedaan door de Generale Diako- nale Raad van de Nederlandse Hervormde kerk. Pro Veritate heeft met ingang van januari een nieuwe hoofdre dacteur. Cedric Mavson, die Roelf Mever ls opgevolgd. In zi1n redactionele artikel zegt Mavson dat de apartheid 'een uitbuitende ontmenselijking ls. omdat tachtig percent van de Zuldafrikaanse bevolking door de wet gedwongen wordt te zor gen dat de rest van de mensen vet wordt. Terwijl de samenle ving door haar eigen voornaam heid misleid is en gefopt wordt door zijn eigen propaganda, rechtvaardigt hij zijn dikhuidi ge manipulatie van de armen en eenvoudigen door belangrijk klinkende vrome praatjes over cultuur, bekwaamheid en de in standhouding van de Westerse christelijke beschaving'. Met valse vormen van godsdienstig heid wil Pro Veritate niets te maken hebben, schrijft Mayson. Hiermee bedoelt hij de apart- heidsleer, die de christelijke be schaving vernietigt. 'De rege rende partij heeft de weg van het geïnstitutionaliseerde ge weld gekozen .Hij heeft werke lijke oppositie onwettig ver klaard. hij verwerpt open poli tiek debat, hij censureert ge dachten die niet van hem zijn en als hij geen moreel of wettig antwoord kan vinden, verbrijzelt hij zijn tegenstanders met vrij heidsbeperking, arrestatie, ont neming of statuten. Dit soort ge- weldsgebruik door de regering staat ons volkomen tegen.' Pro Veritate kost vijftien gulden per jaar. Men kan zich voor een abonnement wenden tot de Gene rale Dlakonie, postbus 14100, Utrecht. zendingsarbeid verrichten, beveelt het rapport sago en water aan. De kerk van Enschede-Noord, die ook zending op West-Irian drijft, is het hiermee niet eens. De kerkeraad oor deelde, dat het rapport te vlug grijpt naar andere elementen, waardoor de structuren op West-Irian geïsoleerd worden van de kerk op wereldniveau. Enschede-Noord zal deze zaak met de zendende kerken van Groningen- Noord en Spakenburg-Zuid (de der de vrijgemaakte zendende kerk op West-Irian) nader bespreken. Er moet Een Engelse dame, ik ben haar i helaas kwijt, heeft een aantal hullingen gedaan omtrent de stand in Chileense gevangen! Onlangs is er een artikel ovei schenen in onze krant. Ik heb zin om daaruit opnieuw ovi schrijven wat de duivelse vin rijkheid van de Chileense bei hebbers aan martelingen te b hebben. Wie het gelezen heeft wat ik bedoel en ziet het voor Wie in zogenaamde beschaafd? den zulke dingen met dieren moet op een behoorlijke straf nen en geen mens die hem meer kijkt. Soms denk ik: wij sch wen niet genoeg. Ik weet ook hoe het precies moet. Wij pro ren een keer met een optocht c ansichtkaartenaktie, een ofi protest of een artikel waarin w ze afschuw te kennen geven, dan is het weer over. Ik zoi kunnen indenken dat een a kranten iedere dag op de eerst gina onderaan met grote lettel afdrukken: 'Voorts zijn wij vai ning dat het bewlnd-Pinochi Chili moet verdwijnen'. En dai zo lang tot het een feit is. Hel dat daar iemand dagen lang g« teld wordt omdat hij anders voor z'n naaste opkomt of 1 andere prijzenswaardige ho| ook aanneemt, en dat we hie wat doen maar ook weer opho Waarom? Omdat er zoveel is. 1 een excuus? We zouden moetei ven schreeuwen, net zolang t beulen bang beginnen te wt want dat zal wel de enige e zijn waartoe zulke mensen n staat zijn. Misschien zijn er mi die eens wat mee willen denker de schadelijke intervallen in protest. De gemartelden hop^ ons. I WINDHOEK Dr. Lukas de Vries, de president van de verenigde evan gelisch lutherse kerk in Namibië, heeft een oproep tot voorbede ge daan voor zes zwartê christenen, die op het moment terecht moeten staan in Swakopmund. Zij worden beschuldigd van overtreding van de wet op het terrorisme, welke als maximum straf de doodstraf kent. Dr. De Vries vraagt niet alleen voorbede voor de zes beschuldigde gemeenteleden, maar ook voor de rechters en de verdedigers. De oproep van dr. De Vries is ver vat in een brief die hij geschreven heeft ter gelegenheid van het nieu we jaar. Hij zegt ln deze brief dat God in 1976 Namibië ook wel weer 'door diepe duisternis' zal voeren. Hij stelt vast dat 1975 ondanks de pogingen van de machthebbers in Namibië de kerk te vernietigen, een gezegend jaar is geweest. Onder de zes beklaagden in het pro ces in Swakopmund zijn drie luther se verpleegsters en een katholiek. ZIJ zijn gevangengenomen op de dag dat de zogenaamde eerste minister van Ovamboland stamhoofd Filemon Elifas door onbekende daders ge dood werd. Het proces in Swakopmund wordt bijgewoond door een waarnemer van de Internationale Commissie van Ju risten, een bij de Verenigde Naties aangesloten organisatie van rechts geleerden. De namen van de beklaagden in het proces zijn: Aaron Mushimba, An- drea^ Namgala, Hendrik Shikongo, Rauna Nambinga, Naima Nombowa en Anna Nghihondjwa. JERUZALEM Door tussenkomst van Paus Pius XII zijn zeven a acht honderdduizend Joden van de dood in de concentratiekampen gered. Aldus de joodse hoogleraar dr. Pinchas Lapide in een vraaggesprek met het katholieke Westduitse persbureau KNA. Dr. Lapide is behalve als hoogleraar in het nieuwe testament aan de universiteit te Jeruzalem bekend door zijn publikaties over Pius XII en de joden. Ds. Lof in Kenya In het artikel 'Geen hotel in Nairo bi voor dominee Dick Lof' in onze krant van dinsdag 17 februari is een stuk tekst weggevallen, dat wij hier alsnog laten volgen. Het moet gele zen worden in de derde kolom boven het tussenkopje 'Indiaans gebed'. Ik heb me wel verbaasd over het gebrek aan revolutionair elan bij deze Christenen. Zij zijn geweldig trots op de positieve houding van hun regering tegenover de kerken, omdat de kerk de mensen-'handel' (nederig, onderdanig) hield Waar ik me ook over verbaasd heb, dat ls hun uiterst sobere liturgie, op het gereformeerde af, zou je haast zeggen. Als je de onafhanke lijke kerken wilt plaatsen in Neder landseverhoudingen, moet je denken aan de Baptisten, daar hebben ze nog het meest van weg. Twintig procent van de mensen ln de kerk diensten daar is aktief lid, tachtig procent is belangstellend: ze doen niet graag belijdenis of zijn er nog niet aan toe. Een heel andere vorm van randkerkelijkheid dan die wij kennen. Bij hun zit de rand in de kerk niet in de kaartenbak, hier is het precies andersom.' Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Haaften J. W. I sen kand. te Rljssen; te Do| W. de Greef te Pijnacker. Bedankt: voor Zevenbergen <j G. J. van Embden te Bodegravej Toegelaten: tot de evangellsal diening E. S. Klein-Kranenburj Zuylenlaan 18 Hoevelaken; ei roepbaar W. F. Feenstra JuJ laan 121 Bilthoven, L. H. Bosstraat 21 Driebergen en Rossem v. d. Berglaan 7 Vo< zen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Leerdam H. K. B kamp kand. te Groningen. I| GEREF. KERKEN (VRIJG.) B.l Prep. en geëx. en beroepbaar P' stra Aengwirderweg 98 Lulnj^ GEREF. GEMEENTEN j Beroepen: te Groningen C. vl Poel te Yerseke; te Haarlem f Verwey te H. I. Ambacht. Abt Hume Paus Paulus heeft abt Basil i* van de bededictijner abdij van pleforth benoemd tot aartsbisi van Westminster en daarmeê primaat van Groot-Brittannl? benoeming van deze 52-jarige I dictijn (de eerste monnik, die ar bisschop van Westminster vl komt voor de Engelse rooms-kf lieken volkomen onverwacht. voor de meesten ook een onbf man. Basil Hume volgt kardinaal H op, die op 7 november van hé rig jaar overleed. De beno van de onbekende abt wordt ii ingelichte kringen in Londen als een poging van het Vatica een impasse te doorbreken. Zi noeming wordt niet gezien a j keuze tussen progressief of c< vatief. Hij geldt als een maij het midden, terwijl kardinaal^ nan werd beschouwd als aanleunend'. Jozef Elias De Hongaarse hervormde dol Joszef Ellas is met zijn vroui genodigd door de christelijk formeerde kerk van Vllssingei een bezoek aan Nederland. I het kader van de Michiel de ter-herdenking. Het ls deze i driehonderd jaar geleden, d Ruyter die in Vlissingen g werd 27 Hongaarse don van de Italiaanse galeien be de. De keus van de Vlissingse6 keraad viel op dominee Elias dat deze reeds enkele jaren ln lijk conflict leeft met de leide zijn kerk, bisschop Tibor van Debrecen. Elias verwacht t in ons land te komen. Hij vert erop, dat hij toestemming Hongarije te verlaten, daar land het akkoord van Her' waarbij onder meer een vriji wisseling van personen werd eengekomen, heeft ondertekenff" VOORST De 53-jarige N. H <3 braad uit Deventer is maandag e' bij een verkeersongeluk ln het^g derse Voorst om het leven gek«< De man is vermoedelijk acht* stuur onwel geworden en ree4«u zijn auto op een recht stuk v 5' rijksstraatweg tegen een boor u was op slag dood.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2