Geen hotel in Nairobi
voor dominee Dick Lof
1
Kanttekeningen bij
kansel- en volkstaal
Bisschop klaagt: mensen
lezen alleen de kop
Vandaag
UIT
VAN LEZERS
Verkeerde naam
VOORBIJGANGER
DINSDAG 17 FEBRUARI 1976
KERK-BINNENLAND
TROUW-KWARTI
door Bert Aalbers
Nairobi mag dan volgens insiders 'de assemblee van de achterban'
zijn geweest, het blijft een toplaag die daar bezig was. Hoe zit het
met de basis hier, de plaatselijke gemeente? Ds. Dick Lof (32 jaar)
is sinds vorig jaar oktober gereformeerd predikant in het Over
ijsselse Blokzijl. Op eigen gelegenheid ging hij naar Nairobi om de
assemblee bij te wonen en kennis te maken met het leven in een
derde-wereld-land. Wat bezielt een Nederlandse dorpsdominee om
vier weken naar Afrika te gaan?
Dick Lof had al geruime tijd bet
plan om na afronding van *n studie
(april 75) en voor z'n intrede in het
najaar, naar de assemblee van de
wereldraad te gaan. Die zou oor
spronkelijk in Djakarta worden ge
houden gedurende de zomermaan
den. dus dat kon niet mooier. Om
dat het uiteindelijk Nairobi werd en
daarmee eind november, begin de
cember. leek het plan te stranden.
Zijn kerkeraad was echter zo vol
begrip en waardering voor het idee
van rijn nieuwe predikant, dat hij
vier weken verlof kreeg. 'Blokzijl
deed trouwens nog meer, daarover
straks).
Ds. Lof: 'De wou graag als begin
een horizon hebben voor m'n werk
in de gemeente. Je bent dan wel
predikant van een kleine dorpsge
meente. de kerk van de Heer is
meer dan Blokzijl. Die kerk is zo
wijd als de wereld. Eén van m'n do
centen in Kampen heeft eens gezegd
dat nationaal-gebonden kerken le
vensgevaarlijk zijn. Ze identificeren
rich met de nationale zaak. Dat is
heilloos gebleken, kijk maar naar
Zuld-Afrlka. De Gereformeerde
kerken hebben dat begrepen. Het
Programma ter bestrijding van het
racisme hebben wij niet bedacht,
dat wordt op onze tafel gelegd door
de wereldkerk en we hebben ons te
verantwoorden tegenover die we
reldkerk.'
De gemeente van Blokzijl is. behal
ve via vier preken van ds. Lof. ook
op een andere manier met Mairobl
geconfronteerd: voor drie mensen
uit arme kerken in derde-wereld
landen heeft men de reis naar de as
semblee betaald. Ds. Lof heeft hen
in Nairobi ontmoet, en hij hoopt dat
er een correspondentie met hen op
gang komt. 't Is belangrijk om con
tacten te krijgen in andere wereld
delen, ook tegenover de mensen daar
moeten we ons verantwoorden van
de hoop die in ons is.'
Plastic slurf
Hoe heeft u daar geleefd?
Ds. Lof: Ik had me voorgenomen
om te proberen bij particulieren on
derdak te krijgen. Als je niet alleen
voor de wereldraad komt, maar ook
iets wilt weten van de leefwijze van
de mensen die in dat land wonen,
moet je niet in een hotel gaan zit
ten. Die hotels zijn typisch westers.
De hele manier waarop blanken in
de derde wereld rondgaan, doet me
denken aan de manier waarop we
het vliegtuig binnenstapten, door
zo'n plastic slurf, clean en comfor
tabel
Na vier dagen in een hotel kreeg ik
contact met een Afrikaanse ste
ward van de conferentie, een blan
ke predikant van een onafhankelij
ke kerk in Kenia; een kerk die de
banden met de zendingskerken uit
het westen verbroken heeft. Hij had
een kamer in een buitenwijk van
Nairobi, waar we hebben gebivak
keerd samen met een zwarte domi
nee van rijn kerk. Ik heb daar op
Afrikaanse maat geleefd, voor 70
cent een maaltijd in een ongeloof
lijk smerig en vettig restaurant
Het is in die buitenwijken een sa
menklontering van mensen van het
platteland die daar hun heil zoeken.
Een schril contrast met de plastic
slurf-wereld van de assemblee. Wat
die wereldraad daar doet, gaat vol
ledig langs de mensen in die wijk
heen. Je vindt er veel prostitutie, al
coholisme en misdaad. Om daar je
leven lang te wonen, dat lijkt me
iets ontzettends; hoewel ik in de
Amsterdamse Pijp geboren en ge
togen ben
In de assemblee had men natuurlijk
wel kennis van deze zaken, het ging
tenslotte ook over de problemen van
déze mensen. Maar toch, al is
een Arfkiaanse assemblee, het speelt
zich allemaal af in die plastic cor
ridor. Waar zo'n assemblee ook ge
houden wordt, de omstandigheden
geen licht, veel lawaai dan
kun je geen rapporten produceren.'
Kerk in Kenia
Kunt u iets vertellen over het ker
kelijk leven in Kenia? Hebt u bij
voorbeeld een kerkdienst bijge
woond?
Ik heb gepreekt in de kerk van die
zwarte Afrikaanse dominee bij wie
ik logeerde. De tekst die aan de or
de was, was toevallig Efeze 5:21:
'Weest elkander onderdanig in de
vreze van Christus'. Dat woord keert
zich dan op een ontzettende manier
tegen je. Daar sta je dan in die kerk
van arme zwarte mensen als verte
genwoordiger van rijke blanken die
de onderdanigheid nooit hebben ge
oefend Zo'n tekst verliest dan el
ke vanzelfsprekendheid.
Ik heb me wel verbaasd over het
precies andersom.'
Indiaans gebied
Terug naar de assemblee. Wat heeft
gedurende die drie en halve week de
meeste indruk op u gemaakt?
'De was geweldig onder de indruk
déze mensen. Maar toch, al is het
een Afrikaanse assemblee, het speelt
van die jonge Indiaanse vrouw uit
de Verenigde Staten, die aan het
eind van de vergadering het 'Onze
Vader* bad in gebarentaal. Een In
diaanse, een overlevende van de
blanke moordlust, stond daar op het
podium in een zee van licht, terwijl
de 175 afgevaardigden van de V.S.
die daar wel mee in hun maag
moesten zitten toekeken en zij
bad 'vergeef ons onze schulden,
gelijk ook wij vergeven Daar
mee heeft ze een duidelijke kloof
van haat en vergetelheid overbrugd.
Dat vind ik een ongelooflijke daad.
Ze moet toch gehaat hebben tot en
metdat gebed was een daad van
opperste verkondiging.'
Hebt u iets gemerkt van botsingen,
conflicten tussen de mensen uit de
verschillende delen van de wereld
kerk?
"Nee, daar heb ik me over verbaasd,
althans in de openbare rittingen was
het opvallend rustig. Je zou toch
verwachten dat vertegenwoordigers
van de 'Zwarte Theologie' of de
'theologie van de bevrijding' zich
wat meer presenteerden. Het zijn
immers de woordvoerders van de
zwarte woede en van de Latijns-
Amerikaanse vertwijfeling.
Ook de christenen uit de Arabische
landen die zich allemaal identifice
ren met de Arabische en de Pales
tijnse zaak, hebben gezwegen. Later
bleken er afspraken gemaakt te zijn
tussen vertegenwoordigers uit de
Arabische wereld en de secretaris
generaal van de Wereldraad.
Wat mij wel benauwt is het feit dat
de Nederlandse kerken in hun hecht
gefundeerde liefde voor Israël tame
lijk alleen staan. Het besef dat Jo
den en heidenen samen het lichaam
van Christus vormen, is een inricht
dat zeer dun gezaaid is in de We
reldraad. Anderzijds heeft het feit,
dat de Wereldraad onmiddellijk te
gen de VN-resolutie over het zio
nisme geprotesteerd heeft, weinig
aandacht gekregen.'
Heeft u alleen de plenaire vergade
ringen bijgewoond?
Militarisme
'Er was voor bezoekers een speciaal
programma, wanneer de afgevaar
digden in secties en sub-secties uit
een gingen. Ik heb daar maar een
enkele keer aan deelgenomen. De ben
zo brutaal geweest om naar de
hearing van sectie 1 (geloof en ge
tuigenis) te gaan en naar de sub
hearing voor de sub-sectie kerk en
maatschappij. In die sub-sectie is
geweldig goed gediskussieerd en
daar is ook het idee van 'een pro
gramma ter bestrijding van het mi
litarisme' naar voren gebracht. Ec
was erg onder de indruk van het ge
weldige betoog van bisschop Yoder
over inhoud en betekenis van de
weg, die Jezus heeft voorgeleefd.
Dat leven heeft inhoud en betekenis
voor de weg die wij moeten gaan.
'Omdat Jezus geweldloos was,' zei
hij, 'moeten wij dat ook rijn. Mis-
Ds. Dick Lof
schien is geweld wel effectief, maar
daar gaat het niet om.' Dat wil in
tussen niet zeggen dat het een pro
gramma is uit de pacifistische hoek.
Onder militarisme moet worden
verstaan het feit dat legers in de
macht van de regering van hun land
een onevenredig aandeel hebben. En
als je dan bedenkt dat 5/6 deel van
de wereld daaronder valt en dat die
landen worden bewapend door het
andere 1/6 deelZelf ben ik dood
ongelukkig met de hele bewape
ning van vandaag. Ik heb aan de
wieg gestaan van dit nieuwe pro-
gramma van de Wereldraad, maar
oe het nu verder moetHoe
zal men er aan kunnen ontkomen om
werkelijk te strijden tegen bepaalde
junta's? En tegen allerlei economi
sche belangen?'
Terug in Blokzijl
Wat nu, na Nairobi, terug in Blok
zijl?
'In elk geval werken met de wereld
kerk als horizon. De assemblee van
de Wereldraad heeft zich bezigge
houden met geloofsvragen en met
een groot aantal technische proble
men in onze wereld. Wat Paulus
noemt 'overheden en machten open
lijk tentoonstellen'. Daar kun je in
een dorpskerk toch niet elke zondag
mee bezig rijn? Ik weet niet hoe ik
een heleboel dingen zou moeten ver
talen in een structurele manier van
gemeente-zijn. Ik begin ook nog
maar pas
Ik hoop dat de correspondentie met
de drie mensen voor wie Blokzijl de
reiskosten heeft betaald en met de
twee predikanten van de onafhan
kelijke kerk in Kenia, door te ver
talen is naar de gemeente toe. Dat
is misschien wat passief, maar het
zou al heel wat zijn als ze zich ver
diepen in de brieven van mensen uit
de derde wereld en die derde wereld
een bepaald gezicht krijgt. Het is
een immense wereld, waar je wel
wat van weet, maar het is de bo
venkant van een heel grote koek.
Als je nu eens een plak daarvan af
kunt snijden door te corresponderen,
dan staat zo'n man met zijn verhaal
voor een bepaald probleem van zijn
hele land, dan komt het wat dich
ter bij.
En verder moeten we naar nieuwe
wegen zoeken. Genève is daar al ja
ren mee bezig, de plaatselijke ker
ken moeten dat ook willen, zelfs als
dat lijden betekent. Dat moeten we
gaan doen de komende zeven jaar:
we moeten tot een manier van lijden
komen die vruchtbaar is in deze we
reld waarin zoveel hardheid en zelf
handhaving regeert
Bert Aalbers is verbonden aan het
blad "Weerwoord' van CJV (chr.
jongeren verbond) en LCGJ (lande
lijk centrum geref. jeugdwerk).
Multinationals
Bijna 30 jaar ben ik abonnee van
uw krant en bijna even lang in
dienst van multinationals, en op bei
de ben ik even trots. Daarom heeft
het artikeltje van Ferry Mingelen
onder de tendentieuze kop "Multi
nationals schuwen vaak weinig mid
delen' van 10 februari mij in feite
geërgerd. Een dergelijk artikel kan
wellicht zijn waarde hebben, wan
neer door onderzoekingen bewezen
wordt dat een multinational (die
dan met name genoemd moet wor
den). zich inderdaad aan laakbare
handelingen schuldig heeft gemaakt.
Tot dat moment zou ieder er goed
aan doen zich dagelijks te realiseren
welke bijdragen de multinationalen
leveren tot de nationale economie.
Krimpen aan de Lek G. Koedijk
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeid.
Monument (2)
Racismefonds
Helaas Is de bijdrage uit gerefor
meerde kring aan het fonds van de
wereldraad tot bestrijding van het
racisme geen algemeen geaccepteer
de zaak. Naar mijn overtuiging is
dit erg te betreuren omdat via dit
fonds vanuit kerkelijke kring daad
werkelijk een stukje hoop wordt ge-
FAMILIEBERICHTEN
kunnen van maandag tot en
mat vrijdag telefonisch tot
16.30 uur opgegeven worden
op nummer 020-913456; en van
16.30-20.00 uur op nummer
020-220383. Dit laatste num
mer geldt ook voor ZONDAG
AVOND en dan van 18.00-20.00
uur.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Dlrektie - commerciële
afdelingen -
administratie:
Wibautstraat 131,
tel. 020-913456,
Postbus 859.
Rédakila:
Nieuwe Zljds Voorburg
wal 280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Westblaak 9. Rotterdam.
Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG/LEIDEN:
Parkstraat 22. Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
ZWOLLE/GRONINGEN:
Melkmarkt 56, Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
wekt onder kleurlingen, die ver
drukt worden.
Nu gaf dominee Mak, praeses van
de gereformeerde synode, op 8 fe
bruari voor de radio te kennen, dat
de geringe steun vanuit gerefor
meerde kring valt af te leiden uit
de verhouding tussen de bijdragen
aan dit fonds en die aan de zending.
Als deze maatstaf geldt zou ik alle
medestanders ln overweging willen
geven om een deel van hun zendlngs-
bijdrage af te zonderen voor dit
fonds.
Bovendien dan het verzoek om voor
dit doel niet langer de wereldraad
rechtstreeks of aan 'Oecumenische
hulp' te gireren maar uitsluitend
aan het gereformeerd dlakonaal bu
reau te Leusden, giro 2211, met ver
melding "Fonds Bestrijding Racis
me'. Uit een flinke injectie kan dan
blijken, dat er in het gereformeerde
achterland wél steun is.
Krimpen H. J. Kat
Cuba
Minister Pronk mag ons geld blij
ven sturen naar Cuba. Een meerder
heid in het parlement was tegen een
voorstel van de WD om daar mee
te stoppen. Is het geen waanzin, een
land dat openlijk verklaart, overal LBrSTBn (2)
in de wereld, met mensen en mate- 1
rtaal, communistische broeders te
zullen helpen, nog te steunen met
miljoenen guldens? Wat zullen de
communisten lachen om die kinder
lijke regeerders hier.
Vorden Henk Graaskamp
Volkomen eens ben Ik het met de
heer Van de Water. Bij het natio
naal monument mag geen beeld van
Koningin Wllhelmina, de Moeder
des Vaderlands, ontbreken.
's-Gravenhage F. Boon-Eygemaan
Niet-Jood (3)
Ten onrechte wordt 11 februari in
het artikel 'Drie gemeenten in op
spraak vanwege ariërverklaringen'
beweerd, dat in Friesland geen reak-
ties op de brief van het Israël-co-
mité gehoord zijn. Juist in Friesland
hebben alle aangeschreven gemeen
ten positief gereageerd op het ver
zoek van het Israël-comité geen niet
jood zijn verklaringen te willen af
geven! De negatieve reaktie van het
Nieuw-Israëlietisch Weekblad op de
aktie van het Israël-comité lijkt ons
struisvogelpolitiek: het gaat na
tuurlijk niet om onverantwoorde
lijk herinneren aan oud zeer, maar
om een nieuwe vorm van discrimi
natie jegens het Joodse volk. Het
gaat om de feitelijkheid dat on
danks de door het N.I.W. genoemde
uitspraken van de minister van bin
nenlandse zaken en verzekeringen
van andere instanties in feite ruim
dertig Jaar na de nazi-pogrom weer
niet-jood-zijn verklaringen in Ne
derland worden verstrekt.
Hiertegen verzet zich het Israëlco-
mité Nederland en dat is volkomen
terzake en legitiem.
Zwijndrecht Namens het hoofd
bestuur van het Israël-comité
Nederland, Drs. W. v. Veelen
Kernenergie
Nu pas kunnen geïndustrialiseerde
landen door technische, wetenschap
pelijke en economische ontwikke
lingen kernenergie opwekken. In
welvarende landen kan ze met min
der risico worden toegepast dan el
ders. Alleen welvarende landen kun
nen met moeite de research en het
technisch niveau handhaven om de
processen de baas te wordenen
te blijven. Echter, niet alleen de
techniek moet tot hoog niveau zijn
ontwikkeld om tot verantwoord ge
bruik te komen. Door menselijke
groei van een samenleving moet een
beheersing van de technische en
wetenschappelijke ontwikkeling
aanwezig zijn. Niemand rijdt veilig
in een auto die bij niet kan besturen.
Bij onverantwoord gebruik van de
energie degenereren we ons milieu,
waarmee we levensafhankelijk zijn
verbonden. Dat doen we nu al. Tij
dens een oorlog kunnen onze centra
les verwoest worden. De milieu
ramp is dan niet te overzien. Als
géén straling vrijkomt, door nog te
ontwikkelen technieken, dan toch
draait onze economie niet makke
lijk meer. Welke vervangende ener
gie rest ons dan nog? Sociale en
economische onrust mogen ook niet
bestaan. Voor welvaart zijn we on
derling te afhankelijk geworden, en
desondanks minder verdraagzaam
dan ooit te voren. En kernenergie
eist topwelvaart voor lange tijd.
Mag daarop worden gespeculeerd?
Een alternatief? Minder energie
gebruiken, steenkool-centrales, en te
vredenheid met de materiële wel
vaart.
Wageningen A. F. Feith
Van 'gelijksoortig werk' van onder
wijzer en leraar is m.i. geen sprake
omdat kinderen van 12-18 véél moei
lijker te hanteren zijn dan kinderen
van 6-12 jaar.
Verder heeft een onderwijzer een
diploma kweekschool (tegenwoor
dig om onnaspeurlijke redenen pe
dagogische academie geheten), ter
wijl de eerste graads leraar docto
raal of mo-b heeft, wel een ver
schil Niemand, behalve een er
kend idealist, zal het in zijn hoofd
halen zo'n langdurige en moeilijke
studie te ondernemen en zich boven
dien nog gaan inlaten met de lastige
pubers als hij niet véél méér kan
verdienen dan een onderwijzer of een
kantoorbediende. De mens (nu ja, u
niet, maar ik wel) is van nature lui.
Wie op het salaris van eerstegraads
leraar jaloers ls, kan voor doctoraal
of mo-b gaan studeren, wie let hem.
Ik vraag me overigens af of er on
der een andere bevolkingsgroep vijf
procent te vinden zal zijn voor een
loonsverlaging
Haarlem A. P. Brandes
Verpleeghuizen (4)
Het is uiterst moeilijk om alle din
gen juist te doen. Kritiek zal er dan
ook wel altijd blijven. Maar dat on
ze verpleeginrichtingen ook al be
kritiseerd moeten worden, vind ik
jammer. Jammer, omdat ik mij
persoonlijk verheug over de bereid
heid van zovelen, gelukkig ook jon
geren, die in die tehuizen willen
werken? Weet u wat wel fijn zou
wezen? Dat de verpleegden wat
meer op zichzelf kunnen zijn, als ze
dat wensen. Overdag en 's nachts al
tijd tussen andere mensen te vertoe
ven valt voor sommigen niet mee.
Een andere belangrijke wens is om
bij goed weer wat vaker naar bui
ten gereden te worden. Eventueel
door vrijwilligers.
door dr. S. L. Verheus
Nu naar aanleiding van een
preek van dr. G. H. ter Schegget
het onderwerp kanseltaal ter
sprake is gebracht zou ik daar
enkele aantekeningen bij willen
maken. Terecht stelt dr. Ter
Schegget dat de vraag naar het
karakter van de kanseltaai be
langrijk is en het is te begrijpen
dat hij niet graag akkoord gaat
met uit hun verband getrokken
citaten van zijn prediking. Wan
neer hij dan vermeldt dat hij wèl
gezegd heeft, komen er echter
ook vragen aan de orde.
De vertaling Mattheüs 8 vers 20 met
'het mensenkind heeft geen plaats om
zijn (vermoeide) kop neer te leggen'
met de exegese 'eigenlijk staat er de
mensenzoon etc.' doet in de eerste
plaats vragen: waarom dan niet ge
zegd wat er eigenlijk staat en ver
der is het niet gebruikelijk om het
menselijk 'hoofd' met 'kop' te ver
talen. Zelfs paardenliefhebbers heb
ben hier bezwaren.
De zinsnede 'Jezus leerlingen, lang
harig tuig, loopt het uit de klauw'
doet mij eerst vragen of het zo na
drukkelijk spreken van 'langharig
tuig' niet een modieus foefje ge
noemd moet worden, terwijl de exe
gese over 'het uit de klauw lopen' bij
mij de vraag doet opkomen of dit
taaleigen voor vele hoorders naar de
door dr. ter Schegget bedoelde exege
se niet even moeilijk te verstaan is
als het op z'n Statenbijbels spreken
van 'rondas en beukelaar'. De ene
geheimtaal wordt dan vervangen door
een andere.
'Onze zorg om de taal mag geen bur
gerlijk-puriteinse zijn, want de ge
spierde taal van de profeten is be
paald niet die van de damesroman'.
Een uitspraak waar ieder, wie het om
de essentie van het evangelie gaat,
wel meeeen s zal zijn. Naast de ver
staanbaarheid (en die eis mag zeker
gesteld worden) is het echter vooral
de exactheid van de exegese en daar
mee onmiddellijk verbonden de een
voud van de wijze, waarop dit ge
bracht wordt, die het gehalte van de
prediking zal bepalen. Waar deze
echte eenvoud bereikt wordt doet het
er ook minder toe of men voor wijk-
gemeente-zuid, een studenteneccle-
sia, een protestantenbondafdelinkje,
een dienst 'met belangstellenden', of
waar dan ook preekt.
Merkwaardig is dat mij niet zelden
gevraagd wordt of ik nog 'op de oude
(bedoeld: conservatieve) wijze' op de
kansel wil; in het andere geval wacht
veelal een gefineerd tafeltje. Ik heb
dan meestal gezegd de natuurlijke
Roden
G. Postema
MARSEILLE De mensen zijn te
genwoordig slecht en ook vaak ver
keerd op de hoogte. Aldus de voor
zitter van de Franse bisschoppen
conferentie mgr. Roger Etchegaray,
in het bisdomblad van Marseille,
'kwaal van deze tijd', dat mensen
wel de kop van een artikel lezen,
maar niet het artikel zelf, wel zeg
gen 'dat hebben we op de televisie
gezien', maar helemaal niet meer
weten ln welk verband.
Volgens mgr. Etchegaray is het
voor mensen, die dagelijks meer dan
twee uur naar de televisie kijken, of
die zich niet kunnen losmaken van
hun transistor, ook niet te doen om
I
een goede keuze te maken uit alle
aangeboden Informatie, laat staan
deze ook goed te onthouden.
De Franse aartsbisschop noemt de
journalisten zelf ook oorzaak van
deze kwaal. 'Er wordt vaak gezegd
dat de kerk altijd moppert over de
massamedia,' zo schrijft mgr. Et
chegaray. 'Dan heet het dat de kerk
bang is voor de openbaarheid, dat
ze een ouderwets taalgebruik heeft.
Als de kerk zwijgt, dan is dan ook
verdacht. Uitspraken van de kerk
worden vervormd, sensationeel inge
kleed, en dat alles tot grote schade
voor de nog Jonge vernieuwingsbe
weging in de kerk'.
stem te prefereren boven de verte
kende weergave door het toetertje
van de multinational. Wordt de mi-
crofoonstem (sterkte windkracht 11)
de stem van de volkstaal?
Terecht stelt ter Schegget dat men
zich als predikant en gemeente op
elkaar moet instellen in het besef
dat dit alleen falend kan gelukken.
Waarom moet tenslotte de Amster
damse jongen nog ten tonele gevoerd
worden met verwijzing naar een
hooggeleerde uitspraak dat God
diens taal het beste verstaat? Haagse
kringen mogen al in de illusie leven
dat vanuit het Binnenhof de wereld
geregeerd wordt het Amsterdamse
chauvinisme gaat rijkelijk ver als
men meent tot de hemel te reiken.
Voorlopig betwijfel ik nog of in het
Koninkrijk het meestgelezen dagblad
van Amsterdam op de leestafel ligt.
Dr. S. L. Verheus, doopsgezind kerk
historicus, is verbonden aan de Uni
versiteit van Amsterdam.
Van een onzer verslaggevers
BEDUM De twintigjarige Albert
Visscher uit' Bedum en niet de
achttienjarige P. L. Dis zoals
gisteren abusievelijk werd vermeld
is omgekomen bij een auto-
ongeluk in Bedum. Door een com
municatiefout tussen de rijkspolitie
van Bedum en de rijkspolitie van
Groningen is deze fout ontstaan.
De heer Dis. eveneens uit Bedum,
raakte gewond en maakt het naar
de omstandigheden redelijk goed.
Tekenen
ei
Mensen hebben tekenen nodig,
spreken van een teken van meeleft
als iemand opbelt om te informe
hoe het gaat. Maar dat opbeller
vaak het meeleven zelf, meer r
dan een teken ervan. Mensen kij
uit naar tekenen als zein moeil
situaties terechtgekomen zijn. i
spreken van tekenen van herstel
hier of daar een onderneming
beter draait of een werkloosheu
cijfer ergens daalt of zelfs maar
lijk blijft. We kunnen er niet gp
buiten en tegelijk zien we de i
kelijke tekenen over het hoofd.
viel me op toen een man uit de wP
streek onlangs voor de telew*
vertelde hoezeer hij door dat jai
lange ondergrondse bestaan
wrak geworden was. Hij mo
's morgens niet meteen meer uit p
bed springen en had, naar zijn f*
gen, anderhalf uur nodig om
op gang te kunnen komen. Allen
door het vuil in de mijn. Ik vifd
me wel even af hoe die maatsch
pijen zo iets onmenselijks vergoefa
of is dat heel gewoon misschien^
doet de directie er geen oog miij
om dicht. Zo warm als het inP
mijn is zo koud is het daarbop
Maar waar was ik, anderhalf
om weer een beetje redelijk op gj
te komen. Een eerste teken voor
zenden mensen kan zijn dat ze di
voor bij het opstaan nog geen I
minuten nodig hebben. Maar wie
zo'n teken? Zondag zat ik ergen
Nederland in een piepklein kei-i
met nog geen zestig zitplaatsenJJ
de jonge dominee deelde goud
zo maar alsof het niets was.
kunnen ook blind voor de tekat
worden, dan helpt niets meer J
tuurlijk. Dan horen en zien we
meer en gaan alleen maar ziU
wachten op dingen die toch nf
komen. Ook een ieders eigen lat
kent de dagelijkse tekenen. Slgiy
die ons op weg niet ontbreken. 1
ib<
NED. HERV. KERK
Beroepente Nieuw-Lekkerlanf
Hendriks kand. te Woudenberg^
Ooltgensplaat H. Vreekamp te C
terwolde; te Pernis (toez.) D.£
Coelman te Katwijk aan zee.
Benoemd: tot geestel. verz. itó
Lichtenberg' te Amersfoort T. (L,
poraal te Zeist die deze benoenL
heeft aangenomen; tot geestel. Tq
bejaarden J. Batelaan a.s. era. pLi
te Voorschoten.
Aangenomen: Naar Harden'
(buitengew. wijkgem.) toez. H.
de Jong te Meppel; naar Niej
Stadskanaal A. Kastelein te Str?
Rectificatie: Beroepen te verfd:
(herv./geref. fed. in opr.) toez. J.
F. Heine te Weert-Budel.
GEREF. KERKEN
Beroepen: Te Raamsdonk M.^
Heule kand. te Kampen; te Soe#?1
C. Baumfalk te Diemen/War?
graaf smeer/Bijlmer.
mi
Benoemd: als past. medew. te ütë1
stelstum D. de Best hulppred)~*
Klazinaveen, die deze benoeni1*
heeft aangenomen.
po
Aangenomen: naar Den Haag-i
E. Haverkamp te Assen; naar
pben a. d. Rijn drs. J. Vree te B:
sterwoude,
Afscheid: van Krabbendam drs
C. J.
godsd.
tar
H"!*e
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Benthuizen R. iff
gaard te Leiden; te Ouddorpr,
Hoogerland te Krabbendijke;
Enkhuizen A. Bac te Boskoop.
Bedankt: voor Meeuwen J. Mo|\)
Rijssen. v
heid: van Krabbendam drabI
van den Horst wegens leif1
d. (nagek. ber.).
in
GEREF. KERKEN VRIJG. (B.V.)
Bedankt: voor Steenwijk
Ommen te Arnhem.
Levenswerk
Na respectievelijk 55 en 48 jaar
zondagsschool te Heeg in Friesli
te hebben geleid, bebben de dal
Aagje en Idske van Netten daar
een punt achter gezet. Het zond#!
schoolwerk te Heeg was het laafc j
restant van de vroeger daar 1
staan hebbende baptistengemee 1
Ruim honderd kinderen kwaitf 2
nog elke zondagmiddag naar
zondagsschaal, de enige van HF®
Op verzoek van de gezusters r®'
Netten hebben nu de hervormde
meente en de gereformeerde I6®
ter plaatse het werk overgenon K
Aan de zondagsschool is steeds SA
naam Van Netten verbonden 111
weest. Twee ooms van de dal 'pl
waren in 1909 de oprichters. 1
dezen er mee ophielden, zetten e
zusjes uit één gezin het werk vo
Drie trouwden na verloop van I
Alleen de oudste en de jongste I
ven ongetrouwd en gingen door i Jf
dit werk. Zij zijn nu 75 en 61 ji b
Idske was onderwijzeres in Achl 11
maar kwam toch elk weekend n
Heeg. Beide dames waren voor 1 011
langdurige arbeid al onderschei ln
met de zilveren eremedaille, verb
den aan de orde van Oranje-Nas 1 d
en de gouden speld van verdiei Ti
van de Nederlandse Zondagsschi
vereniging.